Kestovaippailuista

Minä oon ollut kai onnekas, kun mies on ollut heti ihan mukana kestovaippailussa. Tai no, minä perustelin ja hän hyväksyi perustelut. Mä olen tehnyt valinnat ja ostokset ja informoinut hänelle. Kiltisti hän jo opetteli harsojakin taittelemaan, kun iskin niitä eteen. Lisäksi katsottiin youtubesta yhdessä erilaisia taittelutekniikoita. [:D]
 
Meilläkin mies oli heti kestoilun kannalla..kun kerroin mikä vaippavuori kertiksistä syntyy,kauanko ne maatuu ja tuleehan ne kalliimmiksikin..ois kiva kuulla jo käyttäviltä miten säilytätte likaiset vaipat ja huuhteletteko ensin ja laitatte säilytykseen..mä oon aatellu kannellista ämpäriä mut jos jollain on parempia vinkkejä niin vastaanotetaan..aijoo ihan kivastihan meitä kestoilijoita tänne on kertynyt..hienoa[:)]
 
Kylla mekin aiotaan kestovaippailla! ja toivonmukaan taysipaivaisesti :)
ma olen nyt tilaillut suomesta vaippakankaita ja ostanut harsokangasta jonkun 4 m tahan ensi hataan. sen lisaksi olen kahden erimalliset villahousut kokeillut, lisaa pitais sitten tehda, taidanpa kokeilla tuon mallin mista taalla oli puhetta :)
liivinsuojiakin pitaisi ommella juu, onkos niissa muodon mukaan jotain niksia vai toimiiko pyoreat ok?
itse aion tehda sitten taskuvaippoja, musta se tuntuu jarkevimmalta vaihtoehdolta ja koko perheelle sopivalta, pikku vauvalle ajattelin koittaa vaan harsoja ja villahousuja, jos sopisi paremmin kuin taskuvaipat jos on pieni vauva, tosin siitahan ei nyt viela tieda.
onkos taalla jengilla kokemusta mika taskuvaipan kaava on hyvaksi havaittu?

terveisin,

maaru
 
Mä olen aiemmin säilönyt vaipat 'poljinroskis' -mallisessa ämpärissä (kätevä kun saa jalalla auki) etikkavedessä. Kakkavaipat olen ensin huuhtonut, pissavaipat suoraan sankoon. Pesuun sitten olen kumonnut ämpärin koneeseen, laittanut huuhteluohjelman linkouksineen päälle ja sitten tämän huuhteluohjelman jälkeen lisännyt vaippojen sekaan muuta pyykkiä, kuten vauvanvaatteet, pyyhkeet yms.
Aiemmin kun oli päältätäytettävä kone, menetelmä oli kätevä, mut nyt sivusta täytettävän kanssa ei vesiämpärin kaataminen koneeseen olekaan enää niin yksinkertaista...
 
Mun ostamissa tasku- ja aio-vaipoissa luki, että niitä ei saisi liottaa, vaan pitäisi sellaisenaan heittää säilytysastiaan odottamaan. Rieskat toki voi huuhtaista niistä pois, ja itse aion käyttää riisipaperia. Varmaan riippuu, että minkälaista materiaalia kestot on, että miten ne kannattaa säilöä ennen pesua.
 
Minsu mistä oot hankkinut riisipaperia?minkä hintaista se on?
Cassandralta tuli ihan kivoja vinkkejä [:)]
Kyllä me pian tiedetään kaikki kestoilusta kun on näinkin paljon innokkaita ja muutamia kokeneitakin jo joukossa!Hieno homma!
 
Ostin ihan tavallisesta lastentarvikeliikkeestä ImseVimsen riisipaperia, mutta löytyy varmaan ihan ruokakaupastakin sieltä vaippojen luota. Monen valmistajan ja myös nimellä "hoitoliina" löytyy tuotetta. Isossa 200 kpl/paketissa maksoi 9,90e.
 
Hih, joo se tulee siihen ihan päällimmäiseksi eli sillä on hyvä heivata se kiinteä tuotos suoraan pönttöön. Moni on kehunut sitä käteväksi, mutta varmaan on mielipiteitä puolesta ja vastaan. Täytyy siis itsekin kokeilla, että miten toimii. Tässä vielä tommonen netistä löytynyt mainosteksti:
 
Riisipaperia käytetään suojaamaan vaippaa ja helpottamaan vaippapyykkiä. Riisipaperi laitetaan vaippapakettiin päällimmäiseksi vauvan ihon ja vaipan väliin. Pissa imeytyy paperin läpi alempiin kerroksiin mutta kakat jäävät paperin päälle. Riisipaperi on kertakäyttöistä ja biohajoavaa. 
 
Heinäkuisista yksi innokas kestoilun aloittaja huutelee: Tuolta http://www.kestovaippakauppa.com/product_catalog.php?c=44 löytyi kanssa noita kuivaliinoja. Imsen riisipapereissa näkyi hinta olevan 6,90€/200kpl mutta tietysti jos asuu kauempana ettö joutuu postilla tilaamaan niin ei se sitten enää halvempi ole kun jos jostain kaupasta löytää. [:)] Tosin mulle iskee "himo" ostella tuolta kaikkee muutakin tarpeellista samalla joten jakautuuhan ne kulut siinä.. [:D]
 
moi,

olikos kenellakaan vaippojen tekijalla kaavasuosituksia (mita oli helppo tehda ja mika muuten tuntui mielekkaalta)?

maaru[:)]
 
Pakko tulla taas huutelemaan [:)]

Mulla on riisipaperin sijaan pestäviä kuivaliinoja jotka siis ajaa saman asian. Eikä maksa paljoa. Tilasin Jutalta
http://www.jutta.fi

Mä säilytin eka vaippoja omassa poljinmallin astiassa mutta tuntu että siellä alkoivat muhia. Nykyään laitan kaiken vauvapyykin omaan avonaiseen astiaan enkä ole hajuhaittoja huomannu. Kakat suihkutan vaipasta toki heti pois.
 
Maaru,tein vaipat suuren käsityölehden ohjeilla(taskuvaippa siis) lainasin kirjastosta..netistä löytyy kaavoja googlettamalla kestovaipan kaavat(mun kone sekoaa kun yrittäsin avata tota yhtä kaavasivua joten en pysty sulle sen linkkiä laittamaan)
googlettamalla Ullan villapöpät saa hyvän ja helpon villahousujen kudontaohjeen..oli mukava kuulla kuulumisia sinusta..asut vissiin jossain ulkomailla jos muistan aiemmin lukemaani.
Onnea kaavan hakuun[:)]
 
morjes ja kiitos vastauksesta Samovaari!

joo ma olen islannissa :) netista olen kylla metsastanyt ison kasan kaavoja, oli vaan valinnan vaikeutta etta mita lahtisi tekemaan :) kahdet erilaiset villahousutkin tehty, ullan pöpät kokeilen huomenna :) ajattelin tulla laittaan kuvan ensimmaisesta tekemastani taskuvaipasta! :) olin tanaan niin tohkeissani kun sain valmista, ja eihan tuohon mennyt kuin tunti pari kun hitaasti kasaili, piti jakaa kahteen paivaan kun pallo vasyy niin ompelukoneella istumisesta :)


 
niin se piti viela mainitsemani etta tuon vaipan tein kestovaippayhdistyksen sivuilla olevan s kokoisen taskuvaippakaavan avulla, toimi minulle ainakin, eli ei ollut hankala ja istuu nallelle ainakin hienosti :)

tein myos kokeilumielessa pari muotoon ommeltua imua, kolmikerroksisia, kaksi kerrosta froteeta vanhoista pyyhkeista ja yksi bambu-hamppu pohjalle. onkos teilla kokemuksia siita kuinka jykevia imuja kannattaa pikkuvaippoihin tehda?
 
Ullan villapöpistä/villahousut[:)]ois kiva kuulla mitä lankoja ootte käyttänyt?ite tehnyt 2kpl huopasesta(siniset ja vaaleen beiget),yhdet novitan wool-langasta(omenanvihreät),oiskohan yks riemunkirjava ollut joku suvi-lanka,kutomatta on tuo luonnonvaalea hahtuva jonka ostin suoraan maatilalta[:)] oon tehnyt sekä lyhytlahkeisia sekä pitkälahkeisia...aattelin et yökäyttöön nuo lyhytlahkeiset ja päiväkäyttöön pitkät[:)]niitähän voi pitää ihan housuina ja silti pitää vaippaakin kuivana[:)]
 
Eh... kertokaapa viisaammat nyt että miten nuo villahousut käytännössä toimii? Laitetaanko alle ihan normaali vaippa, vai toimittaako villahousut vaipan virkaa?

Minä haluaisin kovasti alkaa sitten kestoilemaan, mutta uudet kestovaipat ovat liian kalliita enkä osaa ommella itse (tai sitten en ole vain löytänyt tarpeeksi helppoa ohjetta)
Muutenkin olen vähän pihalla kaikista imuista, kuorista ja taskuvaipoista vaikka olen yrittänyt kestovaippainfon sivuilta lukea :(
 
Carinat - mä en tiedä noista villapöksyistä mitään... Mutta kirppareita kun tulee kierreltyä, niin siellä on pilvin pimein ollut kestovaippoja myynnissä, eikä mitenkään hinnakkaita. [:)]
 
Takaisin
Top