Kestovaippailuista

Kankaiden menekistä ym..

Laskin juuri että mä oon saanu mun kaavalla 2metristä 150 cm leveestä kankaasta 16taskuvaipan päälliosaa ja hyvin siitä viä muutaman sais jos tekis jatkettuja,ite en viitti tohon pul-kankaaseen tehä ylimääräsiä jatkosaumoja,että pysyy tiiviinä vaikka tuskin se jatkosauma tarraosas haittaa..[:)] ja sittenhän tarvitaan tietenkin viä se ihoa vasten oleva kangas jota tarvitaan saman verran kuin tuota pul-kangasta(tai muuta kosteussulkukangasta)
Tässä tietoa kosteusulkukankaista:
PUL eli polyuretaanilaminoitu kangas
PUL kankaisiin tehdään kosteudenpito laminointimenetelmällä.Laminoinnin vahvuus vaihtelee. Kangasmateriaaleina käytetään polyesteriä ja puuvillaa, joista ensimmäisestä saadaan ohuempi lopputulos. PUL-kankaan nimellä myydään myös kankaita, joihinlaminointi on tehty ns. "sivelynä". Käyttäjien kokemuksen mukaan se eiriitä vaipan kuorimateriaaliksi, koska se alkaa joidenkin pesujen myötätihkuttamaan kosteutta lävitseen. Kestositeisiin se kyllä sopii todella hyvin.

Kosteussulkukangasta saattaa olla vaikea löytää tavallisista kangaskaupoista. Netissä vaippamateriaaleja myyvistä kaupoista niitäkuitenkin löytyy jo useammasta.

Softis
Softikseen on tehty jonkinlainen muovitus kankaan toiselle puolelle, mikä tekee kankaan kosteutta läpäisemättömäksi, mutta kuitenkin ohueksi ja miellyttäväksi. Kangas ei ole kosteudenpitävyydeltään PULlin veroista. Kevyempään käyttöön (siteet, liivinsuojat) se on oikein toimivaa. Softista löytyy joistakin kangaskaupoista sekä vaippakankaisiin erikoistuneista nettikaupoista.

Fleece
Osa valmiina myytävistä kuorivaipoista on fleeceä. Fleecen etuna on hengittävyys ja edullisuus. Valitse polarfleece tai muu paksu fleecelaatu. Ohuita fleecejä voi kokeilla kaksinkertaisena.Aloita yhdellä koekappaleella ja kokeile, toimiiko kyseinen fleecelaatu kosteussuojana.

Fleecen voi tarvittaessa kosteussuojakäsitellä Nikwax-tuotteilla, joita myyvät hyvinvarustetut urheiluliikket Suomessa.

Villa
 Villa sopii hyvin vaippakuoren materiaaliksi. Villa imee tehokkaasti kosteutta ja estää päällysvaatteita kastumasta. Villakuoret ovat kostuneinakin lämpimät ja miellyttävän hengittävä vaihtoehto vaippakuoreksi. Villa on myös hygieenistä, antibakteerisena se neutraloi ihon eritteitä. Villahousuja ei kannata pestä joka käytön jälkeen, tuulettaminen riittää ellei housu ole kakkainen. Käytä ja tuuleta niin pitkään kunnes pissin haju ei enää tuulettamalla poistu. Pese käsin tai koneessa villaohjelmalla villanpesuaineella ja liota noin joka kolmannen pesukerran jälkeen villanhuuhteluaineessa (lanoliini). Huomaa, että liian tiheä lanoliinitus heikentää housun kosteudenpitävyyttä.

Vinkkejä kosteussulullisen vaipan ompeluun • Käytä mahdollisimman pientä ja terävää neulaa
• Ompele kosteussulkukankaaseen reikiä mahdollisimman vähän, eli kiinnitä kuminauhat, tarrat, yms. aina toiseen kankaaseen, jos se vain on mitenkään mahdollista. Tarrojen ja neppareiden kohdalle voit laittaakosteussuojakangas- tai fleecepalan lisäsuojaksi. Tätä ei kiinnitetä mitenkään erityisesti vaan se kiinnittyy samalla kun ompeleetarran/kiinnittää nepparin
• Käytä polyesterilankaa. Se ei johda kosteutta kuten puuvillalanka.
[:)]Kopsasin tän kaiken siis tuolta kestovaippainfosta[:)]


Vaipan sisäkangas voi sitten olla maun mukaan esim.
-Fleeseä
-Flanellia
-Kuivaliinakangasta(coolmax)
-bambugollellegea


Imuosan kankaat voi olla esim:
-Bambu
-Hamppu
-Pellava
-Flanelli
-Frotee
Yleistä huomioitavaa Kaikissa kangaslaaduissa luonnonväriset, värjäämättömät kankaat imevät paremmin kuin värjätyt tai valkaistut kankaat, koska niitä on käsitelty vähemmän.

Huom! Pese kaikki kankaat ennen leikkausta ja ompelua,voivat kutistua

Vaipan kiinnitykseen tarvitaan:tarranauhaa/neppareita sekä haaraosaan kuminauhaa


Omissa vaippoissani on siis päällinen pul-kangasta ja sisäosa flanellia,mutta nyt seuraavat teen pul-kankaasta ja  paljon kehutusta bambugollegesta ja coolmaxiakin kokeilen.

Mä tein taskuvaippoja 3 päivän tarpeet eli 21kpl ja imuja tais tulla paljon enenmän kun hyötykäytin kaikki vanhat froteepyyhkeet,pellavat,villapaidat ym..eli ne sain ihan kotoo vanhoista varastoista..
Vaippakankaista jäi viä ylimääräisiä pikkupaloja joista tein kestoliivinsuojia.

Huh huh tulipas tekstii[:D][:D]
 
Juu näin on ihan just sain kastepuvun valmiiks,napit vaan puuttuu ja huomenna alotan kissaverkon teon pinnasänkyyn[:D]että kiiret pitää..eip vaan tuo kastepuku valmistu tosi nopsaan[:D]
 
samovaari
Miten aiot toteuttaa ton kissan verkon teon ja millaisesta materiaalista aiot sen tehdä?
 
Jaa-a se on kyl mun oma suunnittelema,eli teen verkon peittämään sängyn päällisen sekä sivut joissa siis on pinnat..koska kissahan mahtuu pinnojen välistä..ostin eurokankaasta tosi vahvaa(tais olla jotain verhokangasta)läpinäkyvää kangasta,oli muuten ihanaa retroa siinä oli sellasii vaaleanruskeita palloja[:)]
siitä ompelen suorakaiteen muotosen kaitaleen joka menee koko sängyn yli ja kiinnittyy nauhalla sekä tarrakiinnityksellä pinnojen alaosaan,päälliosaan teen vetoketjullisen luukun josta saan vauvan pois..kun kattelin noita myytäviä malleja niin niissä pitäs aina avata ne nauhat ja nostaa verkko ikään kuin pois jotta saa lapsen pois sängystä,en mä jaksa aina viritellä unen pöpperös mitään nauhoja aattelin et vetskari olla pitää..niks naks auki ja kiinni[:)]

noh se on siis mun seuraava projekti se varmaan tos tehdes sit tarkentuu miten sen sais fiksusti valmistettua..kerron sitten enenmän[:)]
 
samovaari, vaikkei mulla kissaa ole eikä tarvetta verkolle, niin laita ihmeessä kuva siitä valmiista verkosta sitten, kun saat sen valmiiksi. Tosi näppärä idea! Mullakin on tytsylle itse teinityttönä tekemäni kastemekko. Se onkin odottanut käyttöä melkein 20 vuotta. :D
 
Juu laitan kuvan,hienoa kun oot tehnyt puvun hyvissä ajoin,tollanen on arvokas,kun oot jo niin kaun siihen täytettä oottanut[:)]
 
Ottobren kaavaa ei ole kauheasti kehuttu, ja ainakin se on todella iso. Eli jos sitä käyttää, niin kannattaa kokoa verrata johonkin muuhun. Olikohan se niin että Ottobren S-koko vastasi jollakin toisella kaavalla L-kokoa.

Tullintorin (Tre) Eurokankaassa ei ollut vielä tänäänkään PUL:a, piipahdin kun liikuin siellä päin. Lupasivat soittaa mulle sitten kun odotettu kuorma lopulta tulee.
 
Kylläpäs kestää pullin tulo eurokankaaseen!
mistähän asti se tulee oikein[:D][:D][:D][:D][:D][:D]
 
Jos tein jollain tutulla asiaa turkuun niin täältä löytyy eurokankaasta, jättirätistä ja sit on tietty noi kestovaippoja myyvät liikkeet mut siellä on arvokasta.[;)]
 
Jihuu,mitä kuuluu sun kestovaippatilaukselle hääkaupasta?
Millasii kankaita ostit kestoihin?[:)]
 
Mie paasin 50%lle saikulle, joten taidan pistaa tallaviikolla koneen laulamaan taas! :)
jos nyt tekisi ne kestoliivinsuojat loppuun, sain aidilta postissa iloista raidallista PULlia, josta aion liivinsuojiin kankaat jamapalojen lisaksi. Sitten taidan tehda muutaman vaipan viela ja nyt pitaisi vihdoin saada puikot laulamaan etta saan sen patjansuojan neulottua ennenkuin vauva paattaa tulla katsastamaan iskansa maalamaan uuden huoneen :) taidankin alkaa nyt neulomaan, en tohdi nostella ompelukonetta itse kun on masu ollut vahan arkana.

mites muiden kasityoprojektit etenee!? :)

Maaru[:)][:)]
 
[:)]Moro[:)]
tein tänään kans ompeluksii taas vaihteeks,ku selkä toipu edellisistä,4keskenjäänyttä vaippaa tuli valmiiks,pojan huoneeseen 2ikkunaan verhot,kissaverkkoo kans vähä,nyt vaan uupuu tarveaineet et sais loppuun kissaverkon ja kastepuvun(puuttuu vaan nauha) ,mies lupas et huomenna mennään kangaskauppaan jee! samal ku on muitakin asioita![:)]
Ihanat pitkälahkeiset hahtuvahousut sain kans eilen kudottuu valmiiksi samalla ku katoin telkkuu,viäki jäi lankaa vähän,ehkä teen viellä lapaset pojalle[:)]
Ihanaa Maaru kun sait sairaslomaa,saat vähän lepäilläkkin muuttorumban jälkeen,tsemppiä ompeluksiin ja kudontaan!
tässäpäs mun käsityöt tällä haavaa[:)]
 
Hei Maaru!

Kiva kun siellä Islannissa on tuollainen 50 % saikku, itsekin yritin sellaisen perään kysellä, mutta ei kuulemma onnistu. Pitäisi olla ensin pitkällä saikulla, esim. jonkun selkäongelman takia ja sit se vajaa työssäkäynti on ikäänkuin totuttelua työhön. Mä ilmoittelen nyt sit Kelaan ne päivät jolloin teen töitä ja loput on saikkua. Rasittavaa. Kun oikeasti haluaisin tehdä töitä just sen puoli päivää...

Mut olipa kvia että joku on jaksanut tänne kirjoitella tänään. Mulla on mehumaija hellalla, ja tässä on hyvä lueskella välissä ;)

Eurokankaasta (Tre, Tullintori) muuten soitettiin lauantaina, että Pul on tullut, mut ainoastaan vasta vaaleanpunaista. Lupasivat soittaa taas kun seuraavat värit tulevat. Se vaaleanpunainen oli muistaakseni semmoinen tosi söpö lintukuosi, mutta ei taida pojalle kuitenkaan oikein sopia vaikka itse tykkäisinkin [:D]

Mun käsityöt ovat olleet vähän tauolla. Olen yrittänyt tehdä töitäni sen ajan kun pystyn istumaan, mut into olisi kyllä kova.
 
Vai mehumaijailee Tiiti72,mulla onneks se rumba ohi,mä tein kyllä mehut sellasella mehulingolla..nyt vaan nautin mehuista tähän pikkuflunssaan onkin passelia,lurps[:D]

 Vai on eurokankaaseen tullut pullia,no eipä tuo pinkki käy meillekkään,joten...tietkö muuten paljon kuviollisen hinta olis eurokankaassa?

mä käyn huomenna lielahden kangaskaupassa kun se on lähenpänä,siellä ei kans oo pullia eikä oikein muutakaan vaippamatskuu,mut saanpahan sieltä noihin muihin käsitöihini tarvikkeet,onhan tässä jo aika hyvällä mallilla ompelukset,kohta pääsis jo sisusteleen pojan huonetta[:)]oottaa intopiukeena[:)]

Jeps kiva kun oli lukemista on ollut niin hiljasta...aijoo huomenna mulla neuvola,ihan kiva mennä pitkästä aikaa!
 
Täällä on ollut hiljasta viimmeaikoina,jokohan kaikki on saanut vaippansa valmiiksi..?

Mä löysin tänään 3snapssia harsojen kiinnitykseen kirpparilta,vähänks oon ylpeen tollasesta pikkujutusta,makso vaan 50senttiä kaikki yht!

Oon kauan oottanu kangaskauppaan pääsyä tänään sit pääsin ja arvaatkaas mitä?
no kauppa oli typö tyhjä,ei ollut kauppaan enään,että otti pannuun,tää siis lielahdessa..noh eipä ollut enää aikaa ajaa treelle asti eurokankaaseen kun miehellä oli hamppilääkäri,voi että ottaa päähän,mur![:@]
Mitäs muille kuuluu?
 
Mun ompelukset ovat olleet vähän tauolla, tosin eilen kaivelin kankaita varastoista, kun tarkoitus olisi tehdä imetystyyny. Styrox-pallot ostin jo kesäkuussa...

Nyt on niin huonosti nukuttu yö takana, että voisikin ommella jos ei työnteosta tule mitään. Mut pitää yrittää niitä töitä ensin.
 
moikka,

kone on nyt nostettuna keittion poydalle, mutten vielakaan kerinnyt alkoittaa. loysin orgaanisesta puuvillasta kudottuja liinoja (noin 80 cm x 80cm), ei siis ihan harson ohutta vaan enempi kudottua kangasta, yhdesta paikallisesta lastentarvikeliikkeesta islantilaisittain kovin halvalla 100 kr kipale (1 e = 155kr), ostin kymmenen, sopii varmasti tosi hyvin harsojen sijaan vaippoihin, mulle tuli jotenkin mieleen vahan ne aippapakkauksessa olleet pellavaiset/puuvillaiset imut siita materiaalista. jos osoittautuvat hyvaksi kaytossa tiedan mista loytyy lisaa :)

huomenna aion sitten ommella, aina kovasti aion. haha. neulominen on nyt vaan tuntunut mukavammalta iltaisin kun paivalla on ollut muita kotihommia viela rastissa. :)

sitten oli sellaisia matonvirkkuu unelmia kanssa. mulla on kolmet pitkat verhot jotka edelline asukki oli jattanyt tanne jotka pesin ja aion leikkoa kuteiksi joista sitten virkkaan maton. kokeiluluontoista puuhaa.. taidan lahtea googlettamaan etta miten puuvillakankaista kannattaa leikata kuteita niin etteivat purkaudu tyystin. tietoa?

mukavaa viikon jatkoa kaikille! :)

Maaru[:)]
 
Takaisin
Top