Kestovaippailuista

Moro!

Oon saanu ostettuu kestixii kankaat yms välineet mut ne on edellee muovipussissa.

Ostin niitä ennen verhokankaat makkarii joita olen pikkuhiljaa tehnyt.
Huomen ne meneekin jo pesuun, sit pitää kattoo niiden tarvittava pituus ja ommella enää alahelma ja ne on valmiit! jeij.

Onhan niiskin ollu näpräilyy kun mittasin tarkkaan kaikkien sivujen käännöksen ja verhoja on siis 4kpl. Tosi kivaa närpäilyy kylläkin.

Niitäki on tullu tehtyy hitaanlaisesti kun tän jatkuvan suppailun lisäksi
on alkanut esiintyä pahaa oloa ja huimausta.
 
Sellainen tuli mieleen viela etta muistakaa aina pesta kankaat ennen leikkausta ja ompelua, kankaat kun kutistuu aina hieman eritavoin, etenkin luonnonkuitu kankaat kutistuu, mutta mina pesen aina reilusti kaikki kankaat varmuuden vuoksi :)
Mukavia ompelu hetkia kaikille :)
Maaru[:)]
 
Moikka,

Viikruhan, joo nain ajattelin. Googlettelinkin tossa etta mitenkas matonkuteita leikataan. Mummo on aina kutonut mattoja ja aitikin viela, mutta itse sen verta vahemmin etta ei ollut ihan varma etta miten nuo puuvillaliset verhot kannattaa leikata. Jotenkin oli sellaisia muistikuvia etta jos vinoon leikkaisi niin purkaisi vahempi reunoista, onko nain? Ajattelin kokeilla etta minkalainen matto siita saataisiin :)

Googletellessani huomasin etta nyt on ollut suomessa sisustuslehdissa pitsiliinatyyliin virkattuja mattoja, naytin miehelle etta juurikin tuosta olen puhunut :)
Ostin myos kirpparilta ison kasan edullisia vanhoja pitsiliinoja jotka aion ommella yhteen ja tarkata kylpyhuoneen ikkunaan jaykiksi vehoiksi.
Onkos kellaan sitten tarkkaystietoja? Lueskelin perunajauho ja liisteritarkeista.. onko kellaan kokemuksia?

:)

Kiitos avusta :)

Maaru[:)]
 
moikka, ei ole kangaspuita taalla islannissa, suomesta loytyy mummon puut milla olen joskus louskutellut. nyt ajattelin siis virkata kuteista maton :) testiluonteinen juttu :)
Ihanat lasten ekokaupat kylla houkuttaisi, mutta taalla ei ole!! haha.. mutta sehan minulla taisi itsellani olla ideana, sellaisen perustaminen tanne reykjavikiin :)

ma olen reilu puolessa valissa villaisen kosteussuojan kanssa, tama ei ole hahtuvoista mutta karheasta villalangasta jonka aion sitten lanoliinikasitella viela. mies ihmettelee kun teen niin varikasta ja kuvioitua kun se ei edes nay sitten :) kylla se tuntuu kuitenkin varmasti! :)

himottaisi ommella mutta tanaan mennaan katsomaan vanhoja autoja, lentokoneita ja moottoripyoria lahipitajan lentokentalle poikien kanssa :)

Maaru[:)]
 
moikka,

taalla se on hyva, etta villa on kohtuu halpaa. islantilainen hahtuva maksaa taalla kaupassa muistaakseni 2600isk kilo, eli noin 16 euroa kilo varista riippumatta. 50g perus villalankaa maksaa 240 isk eli noin 1,6€ ja vauvavilla hieman tyyriimpaa kahden euron luokkaa 50g. taaltakin varmaan saisi netista tilattua villaa, mutta suomessa siita pitaa maksaa tullia sitten kun me ei olla eussa.
..mutta kylla neulominen vaan on mukavaa :)

Maaru
 
joo, bambulanka on varmaan kallista. :/ sahan voisit Viirukhan ostaa bambu tai bambuhamppucollegea ja ommella siita :)

Maaru[:)]
 
Sain imetystyynyn tehdyksi perjantaina, onnistui ilman ylimääräistä sähläystä -kerrankin. Paitsi että vetoketjuaukko olisi saanut olla vieläkin isompi, oli aika työ tunkea sisätyynyä päällisen sisään. Aplikoin vielä hevosen-kuvan pintaan, ettei ole ihan tylsä. 4-vuotias oli korvaamaton apu, kun valutimme styrox-palloja sisätyynyyn. Oli kyllä aika huvittavaa sovitella sitä vatsansa ympärille kun tämä on tällainen mahdoton pallo nykyään. Mutta ainakin 'normaalivartaloiselle' tyyny näytti sopivalta.
 
Mäkin oon miettinyt imetystyynyn tekoo,nyt ois kaavakin kun kirjastosta lainasin muksu-lehtiä...onko tyynystä apua tai siis kait on kun Tiitikin sellasen väsäs..
[:)]
 
Mulla ei ole aikaisemmin ollut imetystyynyä, mut olen kokeillut sitä sairaalassa VTO:lla ja tykkäsin kovasti. Tyynyn kanssa voi imettää mieleisessään paikassa ja saa kädet tuetuksi niin, että hartiat pysyy rentona. Aiemmin mulla on ollut sopiva nojatuoli imetystä varten, mut sitä tuolia ei enää ole. Istualtaan imettäessä on tärkeää että saa pidettyä hartiat rentona, muuten voi mennä niska ja hartiat jumiin tosi nopeasti. Tosin kaikkihan ei näistä vaivoista kärsi, kuten esim. mun siskoni, joka kävelee ja touhuilee imettäessään...
 
moikka,

imetystyynya olen itsekin miettinyt..
googletin tossa imetystyynyn kaavoja, loytyi huvitutista joku. siina ohjeessa sanottiin etta 40 litraa niita styroksikuulia, ihanko oikeesti noin paljon???
jos kellaan on hyvaa kaavaa ja tohtii skannaamaan, niin mina olisin kiinnostunut :)
 
Mulle äiti teki imetystyynyn ymmärtääkseni juuri tuolla Huvitutin kaavalla.
Tosin en ole vielä saanut tyynyä itselleni ja täytteet puuttuu yhä. Osaako
joku vinkata mistä ne styroxpallot kannattaa ostaa?
 
Mä ostin pallot semmoisesta vaahtomuovi- ja patjakaupasta. Maksoivat noin 8 €. Siellä siis myydään mm. vaahtomuovipatjoja, jotka leikkaavat määrämittaan. Myös Etolassa olen nähnyt palloja myynnissä.

Mä käytin alla olevaa kaavaa (löysin jostakin netistä). Teräviä alanurkkia vähän pyöristin, ja tein tyynystä muutaman sentin 'syvemmän' eli 65 tilalle 70 cm.

 
Samovaari

Moi! Sori kun kesti vastata!

Sain ostettuu eurokankaasta kankaat vaippoihin, otin

Pul:a 2 eri väristä , kutakin puolimetriä,
babbufoteeta metrin, joka kutistu pesus aika paljon..
bambua myös metrin
sit tommost ohutta huokosta kangasta 2m ku oli vaa 3e/m
teippejä ym.. pikkusälää..

En viekäkään ole uskaltanut alkaa leikkaa kankaita kun maxoivat sen verran et pelkään et teen jotain väärin ja menee piparix.. olen ikuinen perfektionisti, mikä on välil tosi ärsyttävää!!

Kun en ole saanu iha sellasta kaavaa käsiin mikä tuntuisi hyvält..
Haluisin tehä nb:n kestixiä pari ensin ja kattoo sit miten teen isommat..

mul on tos nyt 3kaavat tehtynä;
s, 60-67cm ja 80-84cm mut noi kax edel mainittua ainakin on jo aika isoja
etten uskalla niit alkaa viel väsää.. ;)

Ehkä tää tästä..
 
Tee Jihuu ensin yks kokeeks, se on kuitenkin vain vaippa eikai se kovin pahasti voi mennä vikaan..mä tein kans ekaks yhden ja sit ku homma hahmottu aloin tekeen sarjatuotantona..mä katos olin ihan pihalla,hyvä ku oon ikänä nähny kertakäyttöstäkään vaippaa..[:D][:o][:-]

Rohkeasti vaan,kyl sä osaat![:)]
 
Hei!

Minäkin tänään innostuin kestovaippailusta kun aikani kuluksi aloin siitä netistä lukemaan ja hups.. olin koukussa! :)
Hyvä että on nuo äitiyspakkauksen vaipat niin pysty niiitä tutkimalla hahmottamaan paremmin koko kestovaipan!
Pitää kerätä lista kaikista kankaista ym mitä puuttuu ja tilata sitten kerralla kangastukusta, täältä lähimpään kangaskauppaan kun on 300km..

Tein imetystyynyn tuon huvitutin ohjeella mikä ylempänä on, paitsi että kavensin tyynyn 90cm leveäksi ja 60cm korkeaksi. Ostin sotkasta säkkituolin täytettä yhden pussin (30litraa) ja se oli aika hyvä määrä tuohon pienennettyyn versioon. Aika täyteen tuli, mutta helppo on sitten tarpeen mukaan ottaa pois sitä täytettä.. Nyt olen nukkunut sen kanssa tyyny mahan alla ja jalkojen välissä. Suosittelen kokeilla!

Mie ajattelin vielä ennen vaipanompelurumbaa ommella muutaman pehmolelun. Semmoinen istuvan pupun aarretaskulla tein aikaa sitten nyt ajattelin vielä pari nallekarhua tehdä.. :) Höperehdin, tiedän!
 
Moikka,

Viirukhan, se on vissiin se laminointi mika joissain kuorissa on tehty eritavalla ja ei sitten suositella kuumia kylpyja. mutta siis jos sa sen kirpparilta edullisesti ostit niin heita vaan koneeseen samaan lampoon kuin muutkin, huomaat kylla jos se laminointi siita heikkenee ja alkaa falskaamaan!

mistahan taalta islannista sais noita kuulia, ei varmaan teilta tarvi kysya. haha. taalla on niin huonosti kaikkee tollasta saatavilla. sakkituolintaytteet..hmm.. missahan taalla myytais sakkituoleja ja taytteita. voi olla etta jaa pohtimisasteelle mulla tama imetystyyny. on niin monta rautaa tulessa taas samaan aikaan. hahaha

pesin eilen kasan vaippoja mita sain kaverilta, kaikki hieman isoja viela. taalla valot valkkyy kummasti, jonkinlaisia sahkokatkon poikasia, mikahan nyt mattaa.. hmm.. taidan jatkaa sen patjansuojan neulomista, pikkuhiljaa sita tullut tikutettua..uffuff.. sitten pitais viela silkkimyssy neuloa ja parit vaippahousut lisaa ja ja..jos villasukkia ja tumppuja parit :) tuskin saan kaikkea enne vauvan tuloa valmiiksi, onkohan sitten aikaa neuloa??

palataan asiaan :)

Maaru[:)]
 
Moi!

Joo mä tos mietin et jos tekisin alkuu yhen.. mut sit mietin et jaxanko vauvan syntymän jälkee alkaa väsää niit 20-30 vaippaa.. mä epäilen..
mut sit mietin et jos teen niit jo enemmän ni mitäs sit jos ne ei istukkaa vauvalle..? Mitäs sit? Öh, Äh.. Ei tää voi nyt olla näin vaikeeta..[&:][&:][:@]

Ja tänää tuli ilmi et se vauvanpihka ei meinaa lähtee millää irti edes vauvan pepust ni ennenku normi kakkia alkaa tulla ni taijan vähä käyttää
noit kertixii.

Ukko oli jo et ostetaa ne kestixet mut sanoin et ei osteta, ku menee iha sikana sit niihin rahaa ja olen ostanu noi kankaat ni kyl mä ne nyt teen..

ja onko taskuvaippoja järkevintä tehä

bambu froteesta ja  tehä sit erillinen kuorivaippa/
PULa kankaasta ja ohuesta sisäkankaasta + imut
vai aio? (all in one)

Ymmärtääkseni jälkimmäinen on epäkäytönnöllisin vaihtoehto hitaan kuivumisen takia.

Kun mietin et olisiko järkevintä tehä babufroteesta vain imuja, niin silloin pystyisi hyötykäyttää koko kankaan ja tekis sit esim taskuvaippoja tost ohuesta sisäkankaasta kun oli vain 3e/m!! ja Pulasta kuoria ta taskuvaippoja kahdesta jälkimmäisestä jollin hintaa taskuvaille ei tulisi kuin 5.5e (+imut), kun laskettiin hintaa taskuvaipalle.

Mitä mieltä olet samovaari?

Ohut sisäkangas oli löytökorista, jotain sellaista kangasta mistä voi tehä esim urheilupaitoja tms, oli melkein samaa kamaa kuin mitä taskuvaipan sisäkangas normisti olisi mut ei ihan täysin. Henkilökunta kumminkin suositteli sitä kun eivät ole saaneet sitä tiettyä kangasta pitkää aikaan..
 
Jihuu,kyl sä nyt pahan kysymyksen heitit noista matskuista[:)]
siis juu tien ettei sais tehdä kaikkia vaippoja kerralla mut mä tein,koska mä en ainakaan jaksa synnytyksen jälkeen ommella enää mitään[:D]mun järjenkäytöllä kun tos taskuvaipas on aikalailla tota säätövaraa mahtukohan toi s-koko 5-7kg niin kait se sopii,eihän kertakäyttösiikään oo joka vauvalle erikseen muokattu,laittelee sit vaan imuja tarpeen mukaan kokeillen ja ihan pikkuselle voi vaikka taitella harsosta vaipan ihan alkuun!

Ja materiaaleihin,voithan sä kokeilla erilaisii versioita,mutta mä pistäsin ton bambun taskuvaipan sisäkankaaksi ,pulin ulkokankaaksi,ja voishan lisäks tehdä viä bambusta sen imunkin tulis varmaan tehokas vaippa
 ja voithan sit kokeilla tehä siitä halvasta sisäkankaasta vaipan sisäosan ja pulista ulkopinnan ja laittaa vaikka sen bambun imuksi...
Niin siis mä tekisin taskuja perusteena voi sit ite täytellä maun mukaan ja kuivuu nopeemmin kuin aio,mutta toki sinä päätät itse..
rohkeasti vaan kokeilemaan mulla ainakin kun yhen tein niin innosti tekemään loputkin..

Aijoo mä ostan viä vaipan ja ihon väliin riisipaperin/kuivaliinan sellasen jonka voi heittää vessanpönttöön,niin on vaippa helpompi pitää puhtaana ja saa isomman tuotokset siinä jo poistettuu,aattelin vaan tota pihkakakkaa..mut mä siis oon yhtälailla ensikertalainen tässä että voipi olla että oon ihan pihalla[:)]

Saitko jo hääkaupan vaipat Jihuu?

tsemppiä[:)][:)]
 
samovaari:

en iteasias, kun olis pitänyt maxaa heti jameil tää rahatilanne kiristyy kuin naru kaulanympärille, niin totesin ette nyt ole varaa ostaa. ;( ihanaa tää saikku.. 650e/kk handuun.. maksa siit nyt sit kaikki tsydeemit niin on aika hiljaista...
 
Joo-o ymmärrän rahat on kyllä tiukalla meilläkin,mut kunhan mies aloittelee uuden työn niin sit ei oo hätäpäivää..tsemppiä[:)]
 
Takaisin
Top