keskeytynyt keskenmeno

Ihan ensimmäiseksi täytyy sanoa se, etten ole yhtään varma että onko minulla ollut keskenmenoa vai ei.. Mutta epäilys on keskenmenolle [:(]

Tämä raskaus ei ollu ollenkaan suunniteltu, käytin e-pillereitä, jotka sitten pettivät. Joulukuun alussa sain kuulla olevani raskaana, eikä raskauden keskeytys käynyt edes mielessä. Olin ehtinyt olla jo jonku aikaa raskaana ennenku sain edes tietää olevani raskaana, joten raskauden alusta söin pillereitä useamman tovin.

Raskaus on sujunut muutoin ongelmitta, lukuun ottamatta alkuraskauden runsastaki verenvuotoa, jonka mukana välillä tuli hyytymiäki. No sitähän meni joka kerralla panikkiin, vaikka alkoi ensin niukkoina, mutta joka kerta oli menkkakivun tapasia kipuja.

Ensimmäisellä vuotokerralla sitten marssin hädissäni päivystykseen ja kerroin asian, nuori mies-lääkäri otti vastaan joka kyseli kaikkea mahollista ja teki sisätutkimuksen, vuotoa näkyi, muttei mitään solukappaleita, silti sanoi että keskenmenolta vaikuttaa, ja gyne-polille lähete. Siellä ultrassa maha-asukki liikkui ja sydän löi [:)]

Tuommosia vuotoja tuli aina viikon ja kahden välein, joka kerta jos tein vähääkää raskaampaa hommaa, ja aina maha-asukki oli kunnossa. Kyselivät suvun kaksosista, eikä sitten mitään muuta.

Tammikuussa sitten yhtenä iltana istuin kattomassa elokuvaa, lapsi ja mies olivat nukkumassa. Mietin vaa että jopa sitä aikasessa vaiheessa tulee virtsan karkailua, menin vessaan, housut oli verestä märät ja verta valahti hyytymineen ihanku ois tullu isommatki kuset.. Siinä sitten huusin itku kurkussa miehelle, herätettiin tyttö ja lähettiin ensiapuun.. Siellä olivat varmoja keskenmenosta ja mie hädissään olin että miksei voi ultralla kattoa tai ees kuunnella sydän ääniä onko elossa vai ei, hoitaja sanoo vastaukseksi "koska ei me voitais tehä mitään, erikoislääkärit tulee vasta aamulla" ja niin laittoivat kotia ja aamusta gynelle, taas maha-asukki liikkui ja sydän löi <3

Kuukaus sitten neuvolassa lääkäri alkoi puhumaan, että ilmeisesti oli kaksoisraskaus, ja toinen pikkusista ei jaksanut sinnitellä, mutta täyttä varmuutta ei koskaan saada asiaan. Siinä mietti, että vaikka oli ns.vahinko raskaus, eikä tienny mitään mahollisesta kaksoisraskaudesta, että olisko pikkunen ollu poika vai tyttö, olisko ollu isänsä tummat hiukset ja ruskeat silmät vai äitinsä ja siskonsa vaaleat hiukset ja siniset silmät, kumman nokka pikkusella olis ollu, olisko pikkunen ollu nauravainen, ja kumpi pikkunen olis ollu, tyttö vai poika.. Siinä mietti niin monia asioita, sitä itki, ja itkee välillä vieläki, vaikkei se oo täysin varmaa.. Onko äitin pikkunen nyt enkelikuorossa... [:(]

Mahdollisesta kaksoisraskaudesta toinen pikkusista sinnittelee vielä, viikolla 19, ja vuodot on loppuneet tuohon kovaaki kovempaan tammikuiseen vuotoon..

MaippiKOs Aikamoinen tarina sinulla ollut[&:] Voihan se olla hyvinkin mahdollista että olet odottanut kaksosia ja toinen niistä menehtyi.[:(] On vaikea mennä sanomaan pahemmin mitään kun itse odotin yhtä lasta ja sain tietää olevani raskaana marraskuussa 2009 ja kesken oli mennyt jo joulukuussa 2009 ja en tiennyt sitä että oli mennyt kesken,sitten 13.1.2010 oli np-ultra missä hoitaja sanoi minulle että tällä sikiöllä ei löydy sydämensykkeitä että se on menehtynyt..Se oli kuitenkin minun toinen muksu jota odotin.Esikoinen on kohta 1v ikäinen.Ja tuon keskenmenon jälkeen olen yrittänyt raskautua uudelleen..[:)] Uskon että toinen selviytyy.Otat vain ihan rauhallisesti ja nauti raskaudestasi[:)] Peukkuja sinulle että kaikki menee hyvin alusta loppuun[:)]

Eli aikaisempaa..... keskeytynyt keskenmeno np ultrassa 18.1.2010 rv 10 alkio kuollut noin 7+3. Lääkkeellinen tyhjennys 20.1. Vuotoa kesti nelisen päivää. Jälkitarkastus 10.2. jossa kohdun seinämät paksut 14mm ja jotain "jämiä" saattaa olla, mutta ei ihan varmaksi pystynyt sanomaan. Mitään vuotoa siis ei ollut ollut enää helmikuun puolella.
Ekat normi menkat 18.2.2010. Toinen jälkitarkastus tänään 8.3. ja tuloksena "jotain siellä on, ei oikein näytä uudelta raskaudelta". Sitten verikokeille ja nyt odotellaan keskiviikkoa että pääsisi saamaan jotain tuloksia hCG arvoista ja niiden tasosta.... Olen niin murheellinen, kun niin kovasti jo toivoin että voisi koko surullisen episodin unohtaa ja jatkaa eteenpäin elämää.

IhaNainen: Jotenkin voin kuvitella tunteesi. Mulla on aina ollu hirveen säännöllinen kierto ja nyt kaavinnan jälkeen kuukausia vaan kuluu ja tilanne pahenee. Ensin tuli kk tasan 28pv kaavinnasta, seuraava kierto 27 ja selvästi vähemmän vuotoa kun aiemmin, sitten kierto 26, viimeksi 24pv ja eilen alko taas tiputtaa. Mitään ei ehdi siteeseen asti eli vain veskipaperissa, mutta tässä välissä ei ollu tipattomia päiviä kuin 8pv. Ja sen viime vuodon aikana tein testejä jotka oli negaa eli uskoisin kropan vaan olevan kaavinnan takia ihan sekaisin... Surettaa kun keskenmeno jätti tällaiset jäljet...

Soitin juuri maanantaisten testien tuloksen ja negatiivinenhan se on  Hyvä sikäli että ainakaan kaavintaan en joudu, tämän nyt vastanneen lääkärin mielestä ultrakuvassakin näkyvä "jokin" on vain limakalvoa. Tietenkin sikäli jos olisi ollut positiivinen ja siellä olisi ollut joku tuloillaan olisi se ollut sikäli positiivista [:D]. No nyt voin sitten alkaa tosissaan jättää tämän kokemuksen taakseni. Pieni enkeli jäi olalle istumaan. Toivon että seuraava raskaus, milloin sitten tuleekin ajankohtaiseksi, olisi toisenlainen ja tuottaisi tuloksena elävän terveen pikkuihmisen meille [:)]

Hei kaikille keskenmenon kokeneille!
Ensinnäkin olen erittäin pahoillani kaikesta mitä olette joutuneet kokemaan, ei ole sanoja tai tekoja jotka voisi surun viedä. Tiedän itse koska olen kokenut 4 keskenmenoa peräkkäin. Joka kerta olen iloinnut että joko nyt, ja joka kerta on sydän revitty sielusta kun on kesken mennyt... mutta periksi en anna ja kokeilen kunnes ikä tulee vastaan. Ei ainakaan jää vanhana harmittamaan.
Syy miksi kirjoitan on se että minun keskenmenoihin on ehkä löytyny syy.
Lääkärit eivät jaksaneet uskoa mutta lopulta ottivat neljännen km jälkeen kokeet. Eli olen sata varma että minulla on oireeton Keliakia. Se oireilee vain kun olen raskaana. Kauheat vatsakivut ja turvotukset..kivut alkoivat aina noin 2-3 tuntia ruokailun jälkeen. Rupesin syömään gluteenitonta ruokaa. Verikokeet ovat kuitenkin normaalit, eli lääkärin mukaan ei akuuttia keliakiaa mutta suositteli kuitenkin gluteenittoman ruuan syömistä.
Samalla selvisi että minulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa.. NÄMÄKIN KOKEET vasta minun inttämisen jälkeen.
Lääkärit ovat kaikki sitä mieltä että keskenmenoihin ei löydy syytä. Nyt kuitenkin löyty.
Minulla sikiöt ovat aina olleet pieniä verrattuna viikkoihin. Itse olen varma että johtunut juuri imeytymis häiriöistä... ja kesken on mennyt!

Nyt olen taas raskaana!!! Ei minkäänlaista turvostusta, kipua tai vaivaa ole ollut. Tämä raskaus on aivan erillainen. Syön paljon salaattia ja tietenkin vitamiinejä! Kilpirauhas lääkitys on myös aloitettu heti plussan jälkeen.
Jos tämä menee kesken olen varma että ainakin seuraava onnistuu!!

Nyt ei muuta kun päät pystyyn ja ONNEA kaikille tulevaan. Kaikki on mahdollista ;)

Voi Ihanaa jos tosiaan jo vihdoin pääsisit raskaudessa loppuun saakka ja pienokaisen äidiksi! En voi kuvitella miltä tuntuu menettää noin monta mahdollisuutta peräkkäin. Voimia ja onnellista odotusta sinulle :)

Meillä todettiin perjantaina kohdunulkoinen raskaus, sitä tuo viimeinen vuoto kipuineen tarkoitti. Rv nyt 4+4 ja kaikki ihan sekaisin, seuraillaan jopa mahdollisena kaksosraskautena joista toinen voisi olla oikeassa paikassa. Aika näyttää mihin hcg ja ultranäkymät menee...

Hei! Ajattelin kertoa oman tarinani teille.

Tulin raskaaksi joulukuussa, mieheni oli onnesta soikeana samoin kuin minäkin. Kaikki tuntui menevän niin hyvin, ostimme juuri talon ja elämä alkoi luistaa.

Kerroimme jo lähipiirille, vanhemmille ja tärkeimmille ystäville. Mietimme paljon lapsen tuloa ja olimme onnellisia.

Ensimmäinen neuvolakäynti oli 31.1, siellä ei tarkistettu enää raskautta millään tavalla vaan kerrottiin että raskaustestit ovat todella luotettavia. Raskausviikkoja oli 8+4.

Seuraavana aamuna menin ultraan terveyskeskukseen. Jouduin menemään sinne yksin koska mieheni meni töihin, jännitti aivan kamalasti ja suorastaan pelotti. Ehkä jo siinä aavistelin että kaikki ei olekkaan hyvin.

Ultrattiin alakautta ja muistan koko loppuelämäni lääkärin huolestuneen ilmeen kun hän katseli kuvaruutua ja kertoi että alkion kehitys on loppunut viikoilla 6+2. Olin aivan järkyttynyt, halusin vain äkkiä pois sieltä. Minulla olisi ollut töihin meno, vaan en kyennyt menemään. Ajatukset olivat ihan sekaisin, miksi juuri meille piti käydä näin?

Lääkäri laittoi lähetteen sairaalaan kohduntyhjennykseen. Seuraavana aamuna menin sairaalaan ja siellä vielä ultrattiin ja todettiin että alkio on kuollut kohtuun. Sain Mifegyne-tabletin ja pääsin kotiin.

Kahden päivän päästä menin osastolle jossa alakautta laitettiin Cytotec-tabletteja aamulla 4kpl. Odottelin ja odottelin, tuntui ettei mitään tapahdu. Päivän aikana alkoivat aivan helvetilliset kivut, tuntui etten selviä niistä. Sain Panadolia, joka ei auttanut ollenkaan. Hoitaja antoi myös Panacodia, mutta siitäkään ei ollut hyötyä. Supistusten alkaessa laitettiin vielä 2kpl Cytotecia.

Vuoto alkoi pikkuhiljaa, suurin osa meni wc:stä alas. Hoitaja piti aina kutsua vessaan katsomaan, onko vuoto tarpeeksi runsasta.
Iltapäivällä pääsin kotiin kun vuotoa alkoi tulla enemmän.

Vuotoa kesti tasan viikon, kotona sitten tuli pois isompia hyytymiä. Nyt toivotaan että kaikki olisi tyhjentynyt ettei tarvitsisi enää kaavintaan lähteä. Parin viikon päästä vien pissanäytteen labraan, josta tarkistetaan raskaushormoonin määrä.

Kokemuksena voin sanoa että todella rankkaa. Haluaisimme kovasti uutta raskautta mutta suorastaan pelkään ajatustakin, entä jos toisenkin kerran käy näin..

Heippa!

Voisin kertoa tänne oman tarinani. Eli 05.01.12 mentiin mieheni kanssa np-ultraan, mitä jännitin kovasti. Isku tulikin vasten kasvoja, kun ultralla katsottiin ja löydöksenä olikin eloton sikiö :(
Kehitys oli loppunut viikolla 9, eli lähes kolmisen viikkoa oli jo elottomana ollut.

Keskeytynyt keskenmeno siis. Minulla ei ollut mitään aavistusta asiasta, koska oireitakin oli edelleen, mutta ne tietenkin jatkuvat pitkäänkin, vaikka masussa ei enää elämää olisikaan.
Ei ollut tullut mitään vuotoa eikä kipuja.

Sain osastolla sitten heti ultran jälkeen ensimmäisen tabletin suun kautta, lääkkeellinen tyhjennys aloitettiin siis välittömästi.
Ei siitä mitään tapahtunut, pikkusen vain paineen tunnetta ja seuraavana iltana pientä rusehtavaa vuotoa.

07.01 sain luvan aamulla laittaa seuraavat kaksi tablettia emättimeen, kivut alkoivat hetken kuluttua, vaikka kipulääkettä otinkin. Vuoto alkoi vasta tasan 4 tunnin kuluttua tablettien laitosta, kun olin jo laittamassa 2 seuraavaa tablettia emättimeen ( piti laittaa, jos vuoto ei ala 4 tunnin sisällä ensimmäisten tabl. laitosta ) no, eipä tarvinnu laittaa, kun veret holahtivat käsille. Ja sitä sitten vuotikin ihan lorisemalla ja tuli kunnon klöntit myös ( varmaan aika nopeati se sikiö ulos tuli )

Kivut olivat sietämättömät pancodeista huolimatta. Sainkin illalla polilta ohjeeksi ottaa ne kaksi lääkettä vielä suun kautta, että saadaan kohtu nopeammin tyhjentymään. Ja vuoto + kivut jatkuivat myös seuraavana päivänä, olivat pikkusen jo helpottaneet.

No, tänään sitten vuotoa vähän vähemmän, mutta reippaasti edelleen. Puolilta päivin vessareissulla tunsin jotain ulos tulevan, vaan enpä saanut tulemaan, kun oli jäänyt jonnekkin kohdunsulle kiinni.

Ei muuta kun, soittoa naistentautien poliklinikalle, missä pyysivätkin heti sinne, soitto vaan töihin, etten iltavuoroon pääsekkään. Olin jo varma kaavinnasta, olin tosi hermostunut.

Onneksi ei tarvinnut, saivat synnytysteihin kiinnittyneen istukan vedettyä pois, jonka jälkeen ulrasivat ja totesivat kohdun oikein hyvin tyhentyneen! Vain jälkivuotoa enää.

Sain kuitenkin vielä ajan lääkärille jälkitarkastukseen 3 viikon kuluttua ja jos kaikki on hyvin, niin voidaan ehkä saada lupa uuteen yritykseen piankin :)

Tsemppiä kaikille keskenmenon kärsineille!!

Kyllä tästäkin selvitään.. luonto hoitaa tehtävänsä. Ja toivottavasti seuraava raskaus menisi paremmin <3

Olipa hyvä käydä katsomassa nämä tarinat, koska olen itse menossa huomenna aamulla kohduntyhjennykseen lääkkeillä. Tänään oli np-ultra, jossa ensin oletettiin että on ollut tuulimuna, mutta lopulta näkyi aivan pieni alkio, eli kuollut jo kauan sitten.
Outoa, kun edelleen on oireet, voimakkaat sellaiset, päällä vaan tietää, ettei siitä nyt lasta tule. Vatsakasvanut, oksettaa ja väsyttää. Miten se oma kroppa voi näin huijata? Vai tahdonvoimallako se on sitä kuollutta pitänyt muka elossa?
Meillä nyt on onneksi yksi lapsi jo olemassa ja koitamme ajatella, että olemme menettäneet vain odotuksemme.
Minulle sanottiin, että kun menen heti kahdeksaksi sairaalaan, pääsen jo illaksi kotiin, mutta ilmeisesti se ei aina menekään niin.

Pranametri - Kovasti voimia! Menikö kaikki hyvin ? Mulla kesti jälkivuoto 3 viikkoa, jälkitarkastuksessa olin reilu viikko sitten, kohtu oli tyhjentynyt hyvin, vain menkkaverta näkyi ja siitä muutaman päivän kuluttua ne alkoikin. Nyt yritetään uutta raskautta. Ja toivon että kaikki menisi seuraavalla kerralla hyvin <3 sinulla myös!

Kaikki meni hyvin, vaikka suurin osa osastolla vietetystä ajasta olikin vain odottelua. Sain tabletit (cytotec?) suoraan emättimeen ja kolmen tunnin päästä uuden satsin joka sitten tehosi ja kohtu tyhjeni nopsaan. Sitä minä ihmettelen, luettuani monien teidän kokemukset, että miten ihmeessä teidän on kotiin päästetty hoitamaan homma loppuun? Minua tarkkailtiin kolme tuntia vuodon alettua ja kyseltiin vointia. Raskausmateriaali, joka portaalipönttöön piti antaa tulla, tarkastettiin siksi ,että voidaan arvioida onko kaikki tullut ulos ja vielä sittenkin harkittiin uudelleen utraamista. Verenvuoto voi kuulemma olla yllättävänkin voimakasta ja voi jopa huipata ja kivut voivat olla niin kovia, ettei normikotilääkkeillä pärjää.
Pääsin onneksi illalla kotiin ja nyt on olo ihan ok. Ei ollut kivuliasta ja sain olla yhden hengen huoneessa. Halutessani olisin voinut jutella hoitajan kanssa tai saada tarvittaessa psykiatrisen sairaanhoitajan paikalle.
Voimia vain kaikille keskenmenon kokeneille, ei se koskaan mitään juhlaa ole ja turha järkeillä sitä millään lailla.

Pranametri - Onneksi kaikki meni hyvin! no.. multa ne ei edes kysynyt, miten tyhjennyksen haluan tehdä. Ilmiselvää oli siis se, että kotona hoidetaan lääkkeelliset tyhjennykset.
Sain siis sen ensimmäisen tabletin vastaanotolla suun kautta ( mikä kai lopettaa istukan toiminnan ) ja sen jälkeen ( päivä sen jälkeen ) vasta hoidin kotona sen varsinaisen tyhjennyksen.
Se oli aivan kamalaa, vuoto oli todella runsasta, ei voinut muuta kuin pöntöllä istua, kun verta tuli lorisemalla klöntteineen kaikkineen. Kivut olivat minulla jotain aivan sietämätöntä, ei auttanut panacodit. Oksetti, huimasi ja lämpö nousi.
Toivottavasti tota ei tarvitse enää koskaan kokea..

Isabell, edelleen kuulostaa hurjalta. Olisko käytännöissä sitten eri paikkakunnilla eroja? Voin kuvitella miltä se kaikki on tuntunut kotona. Sairaalassan oli kuitenkin toisten vastuulla ja tarkkailtavana. Minun piti jopa olla syömättäja juomatta aamu seitsemästä siihen kunnes todettiin, että vuoto oli tarpeeksi runsas. Luulen että ravinnottomuus johtui siitä, että jos olisikin tarvinnut kaavinnan, niin se ei olisi ollut esteenä nukutukselle. Aika erilaista tosiaan. Silti tässä ollaan kumpikin tolpillamme :) Hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi. Elämä jatkuu.

Pranametri - Paikkakunnilla näyttäisi tosiaan olevan melkoisia eroja.
Ei täällä olisi jälkitarkastukseenkaan päässyt, jos kaikki olisi mennyt mallikkaasti, vain verikoe olisi riittänyt. Mulla nyt sattu jäämään se istukka kohdunsuulle kiinni, jonka vuoksi jouduin käymään naistentautien polilla, niin sen lääkärin lähetteellä pääsin siitä 3 viikon päästä jälkitarkastukseen ( missä ultrattiin ym ) :) Onneks!
Miten siellä jälkitarkastukset hoidetaan, riittääkö verikoe ?

Kiitos, ja hyvää jatkoa sinnekkin :))

Isabell,Täällä, ainakin minun kohdallani, riittää verikoe jälkitarkastukseksi, ellei itse halua käydä tarkistuttamassa tilannetta gynellä. Jotenkin vasta tänään on tuntunut siltä, että ymmärrän miksi sitä keskusteluapua niin paljon tarjottiin. Tunteet menevät ihan laidasta laitaan ja olen itkeskellytkin tosi pienestä. Puoli sanaa riittää. Tosi uuvuttavaa yrittää kääntää ajatusmaailma toiseen suuntaan, kuin missä se oli jo kolme kuukautta. Hormonit kun vielä heittävät niin sopiva sekasotku päässä on valmis. Ihan huijattu olo. Minulla oli keskenmeno juuri ennen kuin aloimme odottamaan poikaamme ja se varjosti odotusta. Nyt tuntuu että täytyy antaa tilanteen rauhoittua ennen kuin voi edes miettiä haluammeko vielä lähteä kokeilemaan. Elämä jatkuu, vaikka se välillä vähän heitteleekin :)

Pranametri - Tiedän tunteesi. Olin itsekkin elänyt 3 kk raskaana olevana ja np ultrassa isku tuli vasten kasvoja, kun sykettä ei löydetty ja todettiin elämän päättyneen 9 viikolla. Olin shokissa, itkin vasta kun päästiin sairaalasta. Hirveetä tunteiden ailahtelua kesti jonkin aikaa ja itkeä tirauttelin vähän väliä. Minulla oli muutenkin ollut todella vaikea vuosi ja sitten vielä tämä, ajattelin, etten selviä tästä. Hetken päästä kuitenkin huomasin voivani päivä päivältä paremmin, empä olisi uskonut.. mutta kyllä oli mieheni ja läheisten tuki tärkeää.

Luonto hoitaa tehtävänsä, niin kai se on. Vaikka hirvittävän epäreilulta se tuntuukin.
Nyt toivotaan uutta raskautta, vaikka tietenkin pelko tulee varmastikkin varjostamaan seuraavaakin raskautta, mutta en anna sille valtaa. Uskon, että kyllä me vielä nyyttimme syliin saadaan <3 . Ja onneksi sinulla on siellä jo yksi pikkuinen päiviä piristämässä! <3

Isabell, ihan varmasti saatte vielä oman pienokaisen<3 Meillä on tosiaan se onni, ettei tämä ollut ensimmäisemme. Sinusta ja miehestäsi tilanne on tuntunut varmasti monin verroin raskaammalta. Toivon teille rohkeutta ja iloista sydäntä odotella sitä omaa lasta. Arki pojan kanssa vie minun ajatukseni välillä onneksi muuhunkin, vaikka heti kun on hetken yksin niin ajatukset kääntyy menetykseen. Päivä kerrallaan olo varmasti helpottaa, kuten sinullekin on käynyt.

Takaisin