Tämä tarinani sopiikin nyt parhaiten tälle foorumille, kun odotuksesta ei enää ole kyse. Olisin toivonut, että tämä on sellainen kaikille kohdunulkoisia kokeneille lohtua tuova kirjoitus, mutta ehkäpä joku päivä se siis tuo lohtua sekä kohdunulkoisista että keskenmenon kärsineille.
14.3.2014:
↑
Meillä oli jo varhaisultra 14.3. (LA 2.11.), koska minulla on ollut tätä ennen 4 kohdunulkoista munatorviraskautta. Kaksi viimeisintä nyt syksyllä, ja viimeisessä munatorvi repes niin, et se poistettiin hätäpäivystyksessä Kättärillä. Huono torvi oli siis pois pelistä. Se oli jotenkin huojentava hetki, varsinkin kun tuon toisen munatorviraskauden jälkeen yksi lääkäri ilmoitti, etten voi tulla normaaliteitse raskaaksi. Törmäsin onneksi ehkäisyneuvolassa nimenomaan kohdunulkoisiin erikoistuneen lääkärin, joka loi minuun kolmen vuoden tauon jälkeen uuden uskon. Näin sitten kohdattiin vielä nuo kaksi kohdunulkoista, mut nyt vihdoinkin tuossa viime perjantain ultrassa onnen kyyneleet vieri pitkin poskiamme, kun lääkäri sanoi, että alkio on oikeassa paikassa. Näimme jo sydämen lyönnitkin. Viikot silloin 6+5. Neuvolaan pääsemme 26.3.
Tuntuu vieläkin epätodelliselta!!
Click to expand...
9.4.2014:
No niin...ikävä päivittää tätä toivoa täynnä ollutta kirjoitustani, mutta näköjään sisua vaaditaan vieläkin enemmän, että meille joskus lapsi tulisi. Saimme kaupungilta ultra-ajan vasta 13+4 kohtaan, ja mä taas halusin mielenrauhan aiemmin, eli varasin yksityiselle ajan 10+1 kohdalle. Sanoin puolisolleni, et haluan vain nähdä, että se pieni sydän yhä sykkii. Mä olin todella pahoinvoiva jo ennen kuin ekan plussan testistä sain ja se oli reilu viikko sitten alkanut helpottamaan. Tämä lienee normaalia näillä viikoilla, mutta myös rintojen arkuus oli mun mielestä vähentynyt. Tämä suht "hyvä" olotila ehkä nosti epävarmuutta siitä, et onko kaikki kunnossa. No yksityisellä lääkärikin oli ihan innoissaan ja kehui miten kaikki on hienosti, kunnes.....olisi pitänyt nähdä se sydämen syke. Ei löytynyt enää, vaikka tuolloin 6+5 sen näki jo selvästi. Sain lähetteen kättärille, jossa asia varmistetaan paremmalla ultralla. Lopputulos oli sama. Pienen elämänalun kasvukin vastasi viikkoja 8+3, joten sydän oli hiipunut jo liki kaks viikkoa sitten.
Todella kova paikka, kun tämä oli jo viides kerta, kun toivo oli herännyt. Tällä kertaa vielä enemmän, koska ekaa kertaa alkio oli oikeassa paikassa ja oli jo nähty olevan kunnossa.
Kyseessä oli siis keskeytynyt keskenmeno, eli pikkunen oli kuollut, mutta mitään vuotoa tai poikkeuksellista kipua ei ollu. Mulle annettiin kättäriltä mukaan tabletit, joilla keskenmeno piti kotona käynnistää. Ensin kipulääkkeet ja sitten puolen tunnin päästä ne keskeytyslääkkeet sisään. Seittemän tunnin päästä lääkkeiden laittamisesta alkoi tosi kova alaselkäkipu ja pian vuoto. Ihan järkyttävä määrä verta! Ja kun kävi vessassa, niin se vaan valu solkenaan ja no...tulihan sieltä tietysti kaikkia hyytymiä ja itse alkiokin ulos varmasti. Täytyy myöntää, että tarkkaa analyysia ei tehnyt siinä itkiessä mieli tehdä. Puolisoni oli täydellisenä tukena, mikä helpotti oloa! Vaikka olen sisukas, ja paljon jo ennestään kokenut, niin tosiaan kyllä tässä muutamana päivänä on kyynel jos toinenkin poskella vierinyt.
Jos haetaan hyviä puolia: 1) oikea munatorveni toimii ja on hyvin mahdollista, että ensi kerta jo onnistuu, jos vaan henkisesti sen jaksaa. 2) Tällä kertaa ei ollut oma henki vaarassa. Itsehän en oo sitä aiemminkaan murehtinu, mut puolisolle tämä ehkä aiheutti näin aavistuksen vähemmän huolta. 3) Mä haluan uskoa siihen, että keskenmeno aiheutuu siitä, että alkiolla on ollu joku kromosomihäiriö, joten ehkä parempi näin ekalla kolmanneksella raskauden päättyminen, kuin myöhemmin.
Ja oppi: ens kerralla menen neuvolaan vasta, kun olen selvinnyt ensimmäisestä kolmanneksesta. Mulla oli siellä neuvolassa koko ajan sellanen olo, etten haluais vielä sopia mitään imetysvalmennuksia jne., kun vielä mennään riskiajalla. Nyt kun ollaan jo saatu sieltä perusoppi, niin ens kerralla voidaan mennä myöhemmin. Eikös se Kelaankin riitä kun on käynyt neuvolan ja ultran ennen 16 viikkoa?!?