Kesämassun kasvattajat 2009

Äitiysfysioterapia

Niin eli kävin tänä aamuna siellä, oli oikein mukavaa! Meitä oli 7 odottajaa, juteltiin niitä nitä ja käytiin läpi tärkeitä lihaksia, hyödyllisiä liikkeitä ja muita vinkkejä kuten "lenkkituki", raskaustukivyöt (saa hankittua mammakeskuksesta helsingissä) jne. Paljon muutakin uutta tietoa tuli. Tämä oli  kertakäynti, jota suositeltiin neuvolasta kaikille äideille. Seuraava käynti on sitten vasta vauvan kanssa. Maksutonta tämäkin. Suosittelen lämpimästi jos paikkakunnallasi tarjotaan tätä mahdollisuutta!

Ajattelin myös osallistua mammavesijumppaan tammikuussa, on kiva tavata muita mammoja ja liikunnasta on varmasti hyötyä :) Ryhmään ilmoittautuminen helpottaa ainakin minun liikkeelle lähtöä, kun muuten olen turhan mukavuudenhaluinen (=laiska).

Kiitos maam80, kun kerroit, että fysioterapiaa ja mammoille tarkoitettua vesijumppaakin olisi saatavilla. Mun täytyy myöntää, että en oo edes ajatellut moisia. Täytyykin selvitellä asiaa näiltä meidän nurkilta.

Tällainen keskustelupalsta on tosiaan hieno juttu. Tulee tietoa asioista ja toisten kokemuksista, mitä muualta ei ehkä kuulisi. Mulla vähän sama kuin sullakin äitipuoli, kotona kohta menee joltain hermo, kun mulla on aina joku aihe josta voin vähän panikoida… :)

Mulla on iltapäivisin väsymys aivan valtava. Syytin jo työpaikan ilmastointia, että happi loppuu, siksi mua väsyttää, juupa juu… Työkaveri kysyi, että onko jotain sattunut, kun oon niin hiljainen nykyään. Mun krooniseksi käynyt väsymys taitaa jos pistää silmään, yleensä kun oon aika pirteä. Siihen ei taida olla mitään avuksi, muuta kuin pienet päiväunet :)

Tosiaan tämä palsta auttaa jaksamaan ja pitää sivussa parisuhteenkin suht kuosissa[;)]. Eihän mies millään voi ymmärtää, vaikka haluaisikin! Meilläkin ukko sanoi aikoinaan, että sitten kun tulet raskaaksi, niin pitää muistaa, että elämässä on muutakin - niinkuin MITÄ, kysynpähän vaan?! Eihän se voi tajuta, että kaikki ajatukset pyörii oman navan ympärillä([:D]) ja, että jokaisen tuntemuksen syytä pohtii. Ja jos hetkeksi onnistuu asian unohtamaan, niin tulee lähes huono omatunto, ettei ole pohtinut pikkutyypin hyvinvointia... Jutuista päätellen miulle ei kohta riitä tää palsta, vaan alan tarvita ammattilaisen apua[;)].
Niin ja miekin siis olen normaalisti viilipytty, en kauheesti ressaa.

Sekin kyllä helpottaa, että muillakin on samankaltaisia kokemuksia.

Mä olen huomannut myös sellaisen asian, että kaikki (luonnollisesti) haluaa antaa mahdollisimman ruusuisen kuvan omasta elämästään muille ihmisille. Mutta heti kun joku uskaltautuu myöntämään, että kaikki ei ihan niin auvoista olekaan, niin yllättäen löytyy paljon samassa tilanteessa olevia. Esim. kun mulla oli ongelmia ex-miehen kanssa ja mietin avio-eroa ja vihdoin puhuin asiasta ystävilleni, niin kuinka ollakaan he kertoivat avoimesti omista ongelmistaan. Enkä siis tiennyt heillä olevan mitään ongelmia.

Täällä voidaan vapaasti avutua toisillemme ja kertoa mikä mättää. Mieheni tosin meinasi saada eilen slaagin, kun kerroin että hän "on päässyt mukaan" tänne keskustelupalstalle =) Minnis, et sä mitään ammattiapua tarvitse. Sitä paitsi, mehän ollaan aiheen ammattilaisia, joten voit tukeutua meihin!

Ostin eilen ekat mammahousuni!!! Ja kuinka ollaakaan, en enää näyttänyt turvonneelta vaan siltä kun olisin raskaana... Miten tässä näin pääsi käymään? En kyllä ymmärrä miten voin vielä peitellä asiaa kuukauden verran, ainakaan jos maha tästä yhtään kasvaa. Vielä kun löytäisin mammafarkut jostain. Henkan kaikki fakut olivat kapealahkeisia, ja se malli ei todellakaan sovi mulle. Onko kellään tietoa, mistä saisi suoralahkeiset mammafarkut?

Kävin just kasomassa Huuto.netissä ja siellä tosi paljon äippävaatteita (hienosti sujuu työpäivä netissä surffaillessa - ehkä tämä helpottaa, kun voi (toivottavasti) olla rehellisesti raskaana). Oiskohan Kappahlissa niitä äippävaatteita, ainakin ennen oli.

Tuli mieleen, että on se kumma, kun telkkarista tulee sopivasti kauheesti kaikkea raskausasiaa - eikä todella missään positiivisessa muodossa. 45 minuuttia kertoi huumevauvoista, onneksi en nähnyt. Eilen Hausessa oli joku ihme raskaussairaus, onneksi nukahdin kesken. Kohta ei uskalla telkkaria avata.

Vähän jännittää tämä ilta. Miulla on treffit ystävän kanssa, joka yrittää myös lasta ja takana 2 km:a. Aina hän kysyy, että kuinkas meillä homma etenee ja kiva valehdella päin naamaa[&o]. Ihmetystä herättää myös, että olen yllättäen aina kuskina. Onneksi voin vedota remonttikiireisiin. 

Haa, säkin Minnis olet normaalisti laittanut miehesi ajamaan! Mulla ihan sama juttu. Aina ennen mies oli kuskina, nykyään kummasti minä. Siskollenikin menen nykyään autolla, aikaisemmin menin julkisilla tai he hakivat minut, jotta voitiin hieman drinksutella keskenämme. Vielä eivät tutut ole hirveästi ihmetelleet. Olen vain sanonut, että mies vaati mut kuskiksi, ettei hänen tarvitse aina ajaa. Ja moneen paikkaan (jossa tiedossa kostea ilta) johon meidät on kutsuttu kylään, olemme kieltäytyneet kutsusta kiireisiin vedoten. Aika tylsää, mut toisaalta en jaksa koko ajan feikata jotain.

Viikonloppuiset omat juhlamme kyllä vähän jännittävät. Mulla on kaappi täynnä alkoholitonta olutta, alkoholitonta puna- ja valkoviiniä sekä alkoholitonta kuohuviiniä. Kuskina en voi olla, koska juhlat on meillä. Suunnitelmanani on "piilottaa" omat pulloni kappeihin ja sieltä sitten sopivassa välissä täyttää lasiani. Jännitystä kyllä lisää se, että meidän keittiö on täysin avoin olohuoneeseen, joten aika vikkelä ja ovela saa olla. Tuntuu jotenkin niin naurettavalta tollanen pelleily, mutta en halua että ihmiset saavat vielä tietää. Loppuiltaa kohden tilanne varmaan helpottuu, kun muut alkavat humaltua. Tosin joukossa on yksi raskaana oleva nainen, jonka tarkkoja silmiä on siis varottava.

Mä surffasin kans vähän huuto.netissä (minäkin ihannetyöntekijä) ja huusinkin paria kohdetta. KappAhl ei enää myy äitiysvaatteita, kysyin eilen. jee jee.

Mun mielestä voit Minnis hyvin vain sanoa ystävällesi päin naamaa, että et ole raskaana. Tai voithan sanoa, että päätitte luopua raskaustestien tekemisestä, koska ne oli henkisesti niin rankkoja... Tai jotain muuta vastaavaa. Ette ole remppakiireiltä ehtineet työstää vauva-asiaa?

Mä oon onneksi missanut kaikki noi kaameat telkkaohjelmat. Meillä katsotaan aika vähän telkkaa muutenkin. Siellä keskenmenosivustolla kyllä taas eilen surffailin ja sain ahdistuksen aikaiseksi. Miksi sitä on niin tyhmä, että kiusaa itseään?

Heipparallaa kohtalotoverit!
Tuohon väsymykseen täytyy kommentoida sen verta että mulla työkaverit ei ainakaan vielä ole sitä ihmetelleet. Olen normaalistikkin sika väsy töissä, johtunee epäreiluista aamuherätyksistä (jo 05.00[:'(]).. Eli saan ihan rauhassa nukkua ruokkiksella ja kukaan ei ala ihmetteleen, tätä kun teen muutenkin. *virn* Mutta veikkaan että kalpeus alkaa ihmetyttään, pahaolo vetää valkoseksi.. Kalkkilaivan kapteenia leikin, ja väitin että hemoglobiini tullu yllättäen alas "joo, normaalia runsaammat menkat ollu" *viheltelee ja kattoo taivasta*
Minä katoin sen huumevauva jutun, oli järkyttävä. En ymmärrä miksi huume- ja alkoholiriippuvaisten annetaan oikeasti etes tehä lapsia, niin no onhan se jokaisen oikeus, mutta silti.. Se oli ihan hirveetä katottavaa. [:(]

Mietin tässä että milloinkohan ns harjoitussupistuksia alkaa tuntumaan? Itsellä pari kertaa alavatsa tuntunut hieman kovettuvan hetkellisesti, tämä äitiysfysion jälkeen jolloin muutenkin kyllä treenattiin lantiopohjalihaksia.. Tänään lähtee siis vko 14.

Heippa kaikille ! päivä ihan pilalla kun ulkona tuommone keli [:@] mulla on äitiyspoli 15.12 mitähän siellä tehään? ainakin ultra mut mut muuta? :)

Meillä myös ajateltiin kertoa jouluna mun miehen vanhemmille, koska mun mies haluaa niin. Itse olen jo omille vanhemmilleni ja veljille kertonut. En ole kertomalla kertonut, vaan esim. mun veljen vaimo kysyi ihan suoraan, että koska meille tulee vauvoja, niin en halua ruveta valehtelemaan.

Mun mies on onneksi ollut tosi ymmärtäväinen väsymyksen suhteen. Onneksi se alkaa nyt helpottaa ja energiaa riittää muuhunkin kuin nukkumiseen. Joka päivä mieheni muistaa kysellä vointiani.. Se tuntuu hyvältä!

Hyviä pikkujouluaikoja kaikille! Ja onneksi vaikka ei voi juoda, voi syödä senkin edestä!!!!! [:D]

Nyt se sitten alkaisi, vihonviimeinen tuskainen viikko jonka jälkeen luultavasti uskallan huokaista helpotuksesta. Ensi lauantaina tulee 12vko täyteen! Sit onkin seuraavana maanantaina eka (ja vika) ultra ja keskiviikkona lääkäri. On kyllä hanurista ettei täällä tarjota kuin yksi ultra koko raskauden aikana, siksi otinkin tuon vähän myöhemmälle ajankohdalle.

Kolme keskenmenoa on sattunut tässä ympäröiville ihmisille (työkaverille ja nettitutuille) ja hieman jänskättää omasta puolesta vaikka viikot onkin jo näin pitkällä. Vielä jos onnistuisi kolme viikkoa pitämään masun piilossa niin sitten olisi jo joululoma ja vasta tammikuussa kun viikkoja on jo melkein 17 palaan töihin ja sitten varmaan jo mahakin paljastuu. Hauska nähdä ihmisten ilmeet, luuleeko että on tullu syötyä jouluna aika paljon vai tajuaakohan ne [:D]

Hei! Täällä uusi jäsen. Takana neljä aiempaa raskautta joista syntynyt yksi poika 2001. Tuon jälkeen syystä tai toisesta keskeytyneitä raskauksia kolme. Nyt tämä raskaus edennyt hyvin, ilman ongelmia[:)]

Normaalia pahoinvointia[:'(] ja närästystä ollut ja nivusissa vihlomiskipua alussa niin siksi sain ultrat rv5 ja rv6, raskauden keston määritys ultra oli rv9+4. Jossa kaikki kunnossa ja syke ja liikkeet näkyi.

Tällä hetkellä menossa tasan rv11[:)]. Rv12+2 taisi olla np-ultra. Sitä siis jännityksellä odottaen.

Appivanhemmille kerrottiin viikko sitten, omalle äidille ja siskolle heti silloin rv5.

Itselläkin on jo kohta 12 vkoa täynnä. Perjantaina olisi toinen neuvolakäynti ja seuraavalla viikolla eka (virallinen) ultra. Sairaalareissullahan jo ultrattiinkin.  

Pahoinvointi alkaa hellittää, parina päivänä ei ole tarvinnut juosta oksentamaan lainkaan ja töissäkin olen kohtuullisesti jaksanut olla. Vielä kun pääsisi aloittamaan urheilemisen uudestaan, niin johan mieli piristyisi.

Heips kaikille ja tervetuloa myös uudet odottajat! Vihdoinkin pääsin koneelle kun ei ole kahteen viikkoon päässyt. Joku kysyi tuolla että minkä ikäsiä odottajia täällä on? Eli minä oon 19 täytän 20 ennen ku vauva syntyy ja odotan esikoistani[:)] Tällä hetkellä rv:ja on 12+6 ja asun oulussa.

Huomenia kaikille. Hieman piteli hiljaiseloa foorumin suhteen viikonloppuna, kun aamusta iltaan paiskin hommia rakennustyömaallamme.

Iltapäivällä on nyt sitten se varhaisultra ja olen kauhusta kankeana[:o]!!! Lähinnä naurattaa mieheni kanssa käymä keskustelu aiheesta. Itse olen peloissani, että onko siellä ketään ja onko kaikki kunnossa, kun taas mieheni "pelkää", että sieltä löytyy kaksoset[:D][:D][:D].... Reilu kolme tuntia totuuden hetkeen, pitäköö peukkuja!

Osaako joku kertoa tehdäänkö varhaisultra vatsan päältä vai alateitse? Pystyykö sitä edes tekemään alateitse? On minulla kyllä sitä kautta gynetutkimuksessa ultralaitteella tutkittu.

PANIIKKI!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hei! Ilmoittaudumpa itsekin tälle foorumille. Olen 34v kahden lapsen äiti (poika -97, tyttö -02) ja 3. odotan. LA on 3.7.09. Meillä on uusperhe, johon kuuluu omien lasteni lisäksi miehen lapset (4kpl:tta), heistä vanhimmat ovat jo aikuisia. Eli iltatähti sai alkunsa iloisesti yllättäen .

Pahoinvointi on ollut todella kaameeta, mikään ei kiinnosta, mitään ei jaksa. Nyt viikkoja 9+3 ja pahoinvointi alkanut hellittämään valtavaa otettaan. Mahaaki turvottaa niin kamalasti, ettei joustamattomat housut enää mahdu jalkaan. Pikkuhiljaa on alettua kertoilla lähipiirille odotuksesta .

Hei Minnis!
Minulle tehtiin varhaisultra viime perjantaina vatsan päältä (rv 9+0). Sydämen syke näky ja kuului tosi hyvin, samoin liikkeet . Ultra voidaan tehdä myös alakautta, jos haluaa. Mutta uskoakseni nykyset ultralaitteet on niin kehittyneitä, että näinkin varhain ultrataan vatsan päältä (ja huom! mulla on tota vatsanpeitettä ihan vaikka muille jakaa, ni silti näkyi hyvin ).

Että no panic. Oli muuten todella vaikuttava näky, kun siinä se hieman yli 2 senttinen jo liikkui...aattelin, että toi on sit se, mikä saa näinkin ison naisen vapisemaan ja voimaan todella pahoin !!!

Huomenta vaan kaikille!
Mulla myös ollut hiljaiseloa foorumin suhteen viikonloppuna, kun olen hulluna laittanut ruokaa ja leiponut pikkujoulujuhliamme varten. Juhlat meni hyvin, tosin jotkut vieraista taisivat epäillä jotain. Onnistuin kyllä aina kaivamaan alkoholittomat juomani salakavalasti kaapin perukoilta, mutta silti. Ja mun uusien mammahousujen resorivyötärö taisi pilkahdella aina silloin tällöin.

Minnis, mulla ainakin varhaisultra tehtiin alateitse. En usko, että niin pieni vauva vielä näkyy vatsan päältä. Kun menin ultraan, olin ihan varma, etten osaa katsoa ruudulta mitään. Mutta heti kun näin kuvan, tunnistin missä vauva on ja missä sen sydän sykkii. Ihana tunne =)

Miten tyypilliseltä toi sun miehesi kanssa käymäsi keskustelu kuulostikaan. Miesten yleisimmät pelot raskauden suhteen tuntuvat olevan:
1) ei saa tarpeeksi seksiä
2) ei saa tarpeeksi seksiä
3) vauvoja tulee useampi
4) ei saa tarpeeksi seksiä
5) vaimosta tulee kauhea möykky (=läski). Tätä ne eivät tietenkään uskalla myöntää ääneen.
6) kun vauva syntyy, ei saa nukuttua tarpeeksi
7) ei saa taaskaan tarpeeksi seksiä =)

Tai en tiedä miten teillä muilla on, mutta kaveripiirissäni nuo asiat tuntuvat olevan tapetilla.

Minnis, tsemppiä ultraan! Hyvin se menee.

Kiitokset Roselle tiedosta. Toivon todella, että tehdään vatsan päältä - hieman huonoja kokemuksia alateitse tutkimisesta[&o]. Kesto 8+2, joten pitäisi näkyä ja kuulua[:)].

Takaisin