Kesämassun kasvattajat 2009

Täällä vatta kuttiaa.. ihan hirveesti.. Täytyy seurailla.. Kipuilua koko viime yön.. Kääntyminen tuotti todella paljon kipua..[:(] Ei tunnu yhtään juhannukselta.. Miehen kanssa kahdestaan kotona.. On pyydetty grillailemaan, mutta toi olotila niin kehno tällä hetkellä, ettei taida jaksaa.. On tä loppuraskaus aika raskasta.. Ei oikeen jaksaisi enää...[:@]

Isostipaljon onnea poikavauvan johdosta himmeli!!! Eipä sitten suureksi jäänyt aikaero meidän synnytysten välillä [:D] Harmi, ettei ihan satuttu samalla päivälle!

Me jouduttiin keltaisuuden vuoksi vielä pariksi päiväksi palaamaan sairaalaan, nyt taas kuitenkin kotona, toivottavasti hieman pitempään tällä kertaa... Nyt vauva on reipas ja keltaisuus alkaa hävitä pikkuhiljaa kokonaan.

Sonja09, 10kg on pientä, ja on hyvä vaan, että jää imetykseen vararavintoa. Mulla tuli raskauden aikana loppujen lopuksi melkein 20kg, kahdeksan jäi synnärille, ja kuudessa päivässä nyt lähtenyt 2kg. Kuitenkin osa painosta on ihan nestettäkin ja toisaalta, pienen kanssa on kuitenkin koko ajan kovasti touhua ja kyllä, se imetyskin vie energiaa ihan valtaisasti. Tällä vauhdilla ei kauaa mene loppujenkaan kilojen kanssa, huomenna saa mennä jo ulkoilemaankin [:)] Ja taisit kysellä niistä synnytysten alkamisista, mulla alkoi synnytyssupistukset 40+3.

Valtaisan mukavaa juhannusta kaikille, ja vielä malttamattomina odotteleville tsemppiä!

Hei taas ja hurjasti onnea synnyttäneille :D

Täällä en ole paljoa ehtinyt viime aikoina käymään, pikkuneiti on "jo" 18 pv vanha ja vaatii paljon huomiota [:D] ja muuttokin on vienyt aikaa.

Minulle tuli raskauden aikana 25 kg, josta heti synnytyksen jälk. tippui melkein 10. Housut tosiaan alkanu vauhdilla löystymään, kun tässä kiireen keskellä tuskin ehtii syömään.[:D] Imettävän pitäisi kyllä syödä hyvin ja juoda tuplasti enemmän... Välillä huomaan orastavaa päänsärkyä kun on jompikumpi unohtunut. Hmm.[8|]

Tyttö on alkanut jo seuraamaan hyvin simmuilla tekemisiä, ja olemaan enemmän hereillä. Tuo hereilläolo ajoittuu nykyään vaan hölmösti pikkutunneille, kun itse mielelläni vetäisin hirsiä. Siinä sitten keskellä yötä silmät ristissä ihmetellään yhdessä isin unenlahjoja.[;)] Kai tuo jossain vaiheessa tasoittuu. Tuosta kukkumisesta johtuen olen löystynyt pitämään neitiä meidän sängyssä, koska pirpana "suuttuu" heti kun siirrän omaan jos on hereillä (ja tuohon aikaan olen itse aivan "tööt"). Tästä taitaa tulla ongelma..[:-]

Kuulumisiin taas, ja hyvää juhannusta kaikille!

Neuvola oli pari päivää sitte ..

Paino oli pudonnu 500g, sf-mitta oli 32,5cm ja vauvan pää on edelleen ihan lähtökuopissa ja toooosi alhaalla.. Kaikki ok, nyt vaan oottelen.. Painoarvio nytte on jotaa 3,5kg..

Selässä on kammottavaa hermokipua ollu nytte kolme päivää ja kova paineentunne alapäässä saman aikaa.. Supistelee 24/7 15-45min välein mutta ei kovin kivuliaasti, ainoastaan kiristävästi ja menkkakipua on melkein jatkuvasti..

Vauvan laskeutuessa on liitoskivut pahentuneet eikä edes pukeutuminen onnistu omatoimisesti[:-] 

Vatsa on ollut sekaisin melkein muutaman viikon[&:] ja kätilö sanoi et kuuluu asiaan et elimistö tyhjentää itteesä ennen synnytystä..

Se on sitte lähipäivinä varmaan lähtö.. Jos huomisen puolella syntyy nii tulee muksuille sama synttäripäivä[:D]

Idaho, ootko kysynyt tuosta vatsan kutiamisesta? Mulla viimeksi neuvolatäti kysyi kutiaako jalat tai kädet voimakkaasti, mutta en enää muista mihin se liittyi kun mulla ei kutinaa ole ollut. Myös sairaalanohjeissa pyydetään soittamaan synnärille jos on kovaa kutinaa jaloissa, käsissä tai vatsassa. Ehkä kannattaa tarkistaa..?

Painosta vielä sen verran ettei kannata masentua jos paino ei jääkään synnärille. Tämä nykyään 50-kiloinen siskoni keräsi nesteitä vielä sairaalassa ja painoi kilon _enemmän_ (75 kg) lähtiessään kuin tullessa [:D]

Mä oon yrittänyt kertoa vauvalle että nyt vois syntyä kun meillä ei mitään erityistä ole näin juhannuksena. Ei tunnu olevan vaikutusta [:D]

Tänään helpottanu toi vattan kutina. Mut jos huomenna jatkuu, ni taidan soitella johki.. Mäkin lukenut, että johtuu jostain (mutta en ny muista mistä).. [:)] Täälläkin vatta ollu sekasin.. tosin vaan muutaman päivän.. Jos se sitten tarkottaisi et synnytys lähestyy.. toivottavasti.. Jännitys lisääntyy...[:)]

Hei taas piiiiitkästä aikaa

Piti ihan tuohon vatsan, käsien ja jalkojen kutinaan vastata, että se liittyy jotenkin maksan toimintaan. Siksi neuvolassaki näin lopussa siitä. Eli kannattaa ottaa yhteyttä johki jos vatsa kutiaa niin paljon että raapii mahan ihan naarmuille. En halua kuitenkaan pelotella ketään kun en tarkkaan muista miten se kutina liittyi maksaan ja mitä seurauksia siinä oli. Voihan olla että vatsa kutiaa myös sen takia kun iho venyy.

Viettäkää mukava ja rauhallinen loppu juhannus.

Tänään sit ois laskettu aika.. Yöllä supisteli, mutta siihen se sitten jäi.. Tänään aattelin saunoa ja jos kävelemään pystyisi mennä. Monet on sanonut seksin auttavan, mutta se nyt viimeisenä tulee mieleen tässä olossa..[:)] mitäs muita kotikonsteja olisi?? Voisi ihan mielenkiinnolla kokeilla.

En tiedä muista, mutta itselläni menee pikkuhiljaa hermot ystävien sun muiden kanssa. Alkoivat jo pari viikkoa sitten päivittäin soittelemaan, että joko synnytys on alkanut. Silloin se vielä nauratti, mutta nyt ei jaksaisi enää vastata puhelimeen. Jos ja kun seuraavaksi tulen raskaaksi, ilmoitan lasketun ajan kaksi viikkoa liian myöhäiseksi.. Jos silloin ei näitä utelupuheluja tulisi..[:)]

Juhannus meni ja aurinko ilmestyi...[8D]

Juhannusta!

Me juhlittiin juhannusta kaverin mökillä, tosin tällä kertaa vain pe-la eikä koko viikonloppua. Mikä oli loistava ratkaisu, koska yksi päivä hälinää oli ihan riittävästi! Nyt on mukava olla oman kodin rauhassa... Viime yönä huomasin että tuli ainakin kolme supistusta noin vartin sisällä, mutta ne oli kaikki ihan kivuttomia, eli varmaan vain rasituksesta johtuivat.

Juhannus oli siis mukava kokemus, paitsi että mä söin kolme palaa sinappisilliä - eli raakaa kalaa - perjantaina, ja olen siitä lähtien manannut sitä että olin niin tyhmä! [:@] Onhan se listeriariski ihan minimaalinen, mutta pakkoko sitä on ottaa turhia riskejä, kun ei tässä kauaa enää kuitenkaan tarvitse syömisiä vahdata??! Varsinkin kun TIEDÄN että siitä menee kuitenkin mielenrauha. Nyt olen sitten kaksi yötä nukkunut huonosti kun olen miettinyt asiaa... [:o] Tosi hölmöä!!

Muakin on varoiteltu siitä että lasketun ajan lähestyessä kaverit alkaa soitella ja tiedustella tilannetta. Huh, ikäänkuin sitä ei muutenkin miettisi tarpeeksi! [:)] Pelkäävätkö he että lapsen tultua siitä ei jotenkin muistettaisi tiedottaa heille?

Meillä on enää 5 päivää "armonaikaa" ja jos ei ala tapahtumaan niin sektio edessä. Kokeiltiin eilen kaikki 3 "ässää" eli siivous (tai oikeastaan pitkä kävelylenkki), sauna ja seksi. Toistaiseksi ei vaikutusta [:D] Kuulin myös järkyttäviä uutisia eilen. Kuulemma koko kevät mut on pidetty asiasta pimennossa etten järkyttyisi näin herkässä tilassa. Sanoin kyllä että hyvä yritys, mutta sekään ei laukaissut synnytystä!

Yritän pysyä liikkeessä, joka päivä vähintään tunnin lenkki. Maanantaina pitäisi lähteä äidin kanssa alennusmyynteihin. Se voisi auttaa [:D]

Sonja09, eikö sen varmaan jo huomaisi jos listeria bakteerin olisit saanut? Eikö siitä tule ruokamyrkytyksen tapaisia oireita? Joten ehkä voit kohta lakata murehtimasta [;)] Oon itsekin loppua kohden alkanut lipsua ja en ole noudattanut ohjeita aivan tarkasti. Esim. häissä söin kyllä kaikkia juustoja ja hyvissä ravintoloissa olen syönyt raakaa kalaa kun tiedän ravintolan ne itse kraavaavan jne. Pakastemarjat etenkin vadelmat kyllä jätän visusti väliin. Niistähän on ollut ihan listeria-epidemiaa Turun seudulla ja ihan jo tavallisten pulliaistenkin käsketään välttämään niitä tällä hetkellä. Keitettynä ok.

Hups, eipä käynyt mielessä että silli on raakaa kalaa [&:] Oon syöny hyvällä omallatunnolla useaan otteeseen. Vaan eipä meidän todellakaan enää tarvitse murehtia syömisiä. Vauvan synnyttyä alkaakin sitten uudet ruokamurheet.

Kerrothan meille Idaho mitä neuvolassa sanottiin tuosta ihon kutinasta. Toivottavasti ei mitään vakavampaa, josko olisi vain vatsanahan venymiskutinoita?

Joo-o, meitäkin eritoten sukulaiset hätistelee kysymyksillään. Yllätyksekseni oma isä on osoittautunut pahimmaksi (ei ole ikinä soitellut näin usein), sitkeästi koko ajan puhuu tytöstä, vaikka meillä tosiaan se sukupuoli tulee yllätyksenä. Huokaus.

Kleopatralle tsemppiä liitoskipujen kanssa, täälläkin puoliso joutuu välillä pukemaan sukkia ja pujottamaan jalkaa lahkeeseen.

Päivän jäätelösaldo: 3 eskimoa.

mä oon kans ruvennut lipsua ruokaohjeista. ei siitä kannata ainakin yöunia menettää, se on vauvalle paljon vaarallisempaa

vaadelmista en kuullut aikaisemmin, pistän useinkin pakastemarjoja kivenäisveteen jäiden sijaan, no enää en murehdi. Vauva on valmis syntymään.

Nyt vaan pitää luottaa siihen, että niitä supistuksia todella tunnistaa, kun ne tulee, kuuntelen koko ajan kehoani, jospa se alkais nyt, olisko toi nyt supistus, raivostuttaa!!!
Mulla on ne supistukset edelleen suht kivuttomia, mutta jos olen makuulla tai puolimakuulla, tuntuu siltä et keuhkot kutistuu. Onko vastaavia tuntemuksia?

Huomenta!

Koko yö mennyt hereillä, 9-11 min välein kipeitä supistuksia, tuntuvat mulla pääasiassa ristiselässä. Alkoivat joskus iltakymmeneltä, en silloin edes ajatellut asiaa. Vasta nukkumaan mennessä havahduin siihen tosiasiaan, että nämä ovat nyt niitä kipeitä supistuksia.

Klo 9 on neuvola, katsotaan mitä siellä sanotaan. En tiedä ollaanko oikeasti menossa synnyttämään, mutta voisihan sen sairaalakassin nyt lopultakin pakata. Vaikka vaan varmuuden vuoksi [;)]

Neuvolassa käyty. Vatsan kutinasta totesi vain, että johtunee varmaan raskausarvista. Jos olisi kyse raskaushepatoosista, kutina alkaisi kämmenistä tai jaloista. Eli ei tarvitse olla huolissaan..[:)] Kaikki hyvin. Vaavin sykettä taas vaikea saada kuulumaan. Vielä ensi viikoksi varattiin neuvolaan aika. Sen jälkeen sitten äitiyspolille aikaa.. Toivottavasti ei tarvitsisi mennä enää neuvolaankaan.. Supistuksia tullut, mutta ei säännöllisesti..[:@]

Mä en pidä ollenkaan tästä helteestä.. [:@] Huono olo koko ajan..

Onpas täällä viikon nettipaaston aikana tapahtunut paljon! Onnea kaikille vauvautuneille minunkin puolestani!
Juhannuksena tehtiin tod.näk. viimeinen lomamatka kahdestaan, LA:n mukaan kuukauden kuluttua meitäkin pitäisi jo olla kolme. Enää en varmaan minnekään kauemmas uskalla lähteä, vaikka matka menikin hyvin ja jalkojen turvotus pysyi hyvin kurissa lentosukilla.
Tänään on sairaalaan tutustuminen edessä iltapäivällä, toivottavasti siitä saa jotain hyödyllistäkin irti tai olisi ainakin mukava kätilö paikalla ettei tule paniikkia (paha sairaalakammo vaivaa edelleen vaikka olen kuinka yrittänyt asennoitua positiivisesti).
Masuasukas on nykyään rauhallisempi kuin aiemmin, mutta kunnon bileet on joka ilta, joten en ole vieläkään laskenut vauvan liikkeitä. Oletan että kaikki on hyvin, jos kerran jaksaa iltaisin riehua.

Huomenta,
nyt aletaan tosiaan testata meidän ja mahojen hellekestävyyttä. Täällä ainakin takana aika tukala yö, mutta en silti vielä valita auringosta.

Meidän perätila todettiin ultrassa ohimenneeksi, mutta huomasin saman kuin sinä Mini, että tietoa on loppujenlopuksi vähän saatavilla. Ilmeisesti alatiesynnytystä suositellaan ja monet siitä hyvin selviävätkin, vaikka useammat valitsevat leikkauksen. Toivottavasti pääset siis synnyttämään alakautta ja toivottavasti kaikki sujuu mallikkaasti. Ehdin muuten saada sellaisia ohjeita, että konttausasennossa oleminen auttaisi vauvan kääntymiseen, mutta ehkä sitä pitäisi harjoittaa jo aikaisemmilla viikoilla...

Minun puolesta meidän vauva saisi viihtyä vielä muutaman viikon vatsassa. Vointi on kuitenkin edelleen kohtuullinen, joten oma loma on ihan tervetullutta.

Aurinkoista päivä kaikille!

Aurinkoiset huomenet[:)]

Niin se jussi vilahti (hyvinkin rauhallisissa merkeissä) ja kesä näyttää alkaneen. Varjossa olen yrittänyt pysytellä, eihän tuota kuumuuttaa kestä erkkikään. Miulla vielä pukkasi aurinkoihottumaa ekaa kertaa elämässä ja kutka on kova.

Täällä ei muutoin ihmeitä, odottelua... Iltaisin alkaa tulla sellaisia liitoskipuja, että polvilleen on puottanut pari kertaa. Kivut ovat jo nyt saaneet ihan uuden ulottuvuuden, h-hetkeä odotellessa... Jumppapallo on hieman jeesinyt pahimpiin vihlomisiin. Nilkat ja jalkojen kaariholvet ovat myös tosi kipeät - toivottavasti eivät mene kainalosauvakuntoon. Nukkuminenkin alkaa tehdä tuskaa myös kyljellään, lonkat puutuu niin, ettei meinaa ylös päästä. Mutta kaikki taitaa kuulua asiaa eikä aikaakaan ole enää hirmuisesti, joten eiköhän tämän kestä.

Oi ihanaa, aurinko liittyi taas meidän seuraan! [:)] Nyt sitten odottelen ensi yötä että kuinka tuskainen siitä mahtaa tulla kun viime yö oli vielä kuumuuden puolesta ihan mukiin menevä. Tänään varmasti lämpötila nousee kämpässä sinne pelättyyn kolmeen kymppiin kun nytten jo ulkona 19astetta lämmintä ja vieläpä varjossa! Koitan olla valittamatta tuosta valoilmiöstä, vaikka se tekeekin olon hyvin tuskaiseksi, mutta täytyy koittaa silti nauttia siitä.
Olo on ollut aika tuskainen, välillä on helpompaa ja välillä vaikeampaa. Häpyliitos antaa periksi vaan ja juilii hyvinkin tehokkaasti alvariinsa. Eilen siivoilin ja kävin lenkillä jne. niin oli selkä ja lantio aika pahana sitten tuossa illasta ja yöllä, nyt ehkä vähän hellittäny, mutta taas on pitkä päivä edessä ja touhua riittää. Intouduin keksimään että astiakaapit vaatii puunausta ja se olisi edessä tässä. Tosin lupasin itelleni että tänään en katsokkaan niihin päin ainakaan sillä silmällä, vaan otan rennosti. [;)] Saa sitten nähä pesenkö niitä koskaan.
Tänään on tutustuminen synnärille ja torstaina menen jälleen katsomaan kaveria ultraan. Saa nähä kuinka on kasvanu, ainaki tuntuu että maha kasvaa kiitettävästi ja alkanut painamaan. Seuraava neuvola on vasta ensi viikolla juurikin tuon ultran vuoksi, tosin ei se ennen ole kyllä siihen vaikuttanut, mutta no.
Vatsanympärys kasvanu semmoset 30cm ja viikkoja on 35+3, no olo onki aika iso! Mutten varmasti ole ainut. [:D]
Ihanaa aurinkoista päivää, tai siis viikkoa. [8D] Sehän on luvannut tätä hellettä koko viikon ja aina vaan lämpenee, koitetaan selvitä!
Nyt aamupalalle ja sitten lähden moikkaamaan ystävääni joka on ollut kadoksissa pienen ikuisuuden (4vuotta), vaikka asuu ihan tuossa kilometrin päässä.

Moi,

Ihanaa, että joku osaa nauttia auringon paisteesta. Itsekin normaalisti nauttisin, mutta olo on niin tukala, ettei tiedä miten päin olisi. Tänään olisi vauvamme laskettu aika, mutta eipä näytä mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä olevan, huoh.

Moikka
Mulla on tänään vaippakutsut ja jännitin etukäteen mahdanko olla yhtenä kappaleena tähän asti. Eilen touhusin ruoanlaittomerkkeissä niin ahkerasti, että alkoi niitä supistuksia tulla siihen malliin, että jo vähän jänskähti. Mutta tänään ei taas mitään. Hieno ilma Turussa ja lähdössä kohta neuvolaan. Sitten pitää vielä loput leipomisia tehdä...
Jos kärsi pahasti kuumuudesta, varsinkin iltaisin kun on muuten tuskaista, laitan jaloille tota Bodyshopin Pure -Detox voidetta, se viilentää aika mukavasti ja saa sitten nukahdettu. Auttaa muuten mun mielestä turvoituksiin ja minulle suonivetoihin, ne ei tunnu niin pahalle

Takaisin