Kesämassun kasvattajat 2009

Virkku, samassa veneessä siis ollaan. Mulla olo helpotti kun sai ratkaisun tehtyä, mutta helppoa se ei ollut. Ymmärrän hyvin mihin ratkaisuun tahansa päätyy, sillä se ei ole mitenkään yksinkertainen päätös. Yllättävintä oli se miten huonosti tietoa oli saatavilla perätilasynnytyksistä. Lääkäri lähinnä kysyi "onko jotain kysyttävää?" Ei sitä siinä tilanteessa heti mitään osannut kysyäkään. Tämä linkki auttoi hieman pohdinnassa:

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo94041&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=

Oho, olipas linkki.

Myös neuvolatäti-sijainen tänään tuntui puhuvan alatiesynnytyksen puolesta kuten muukin hoitohenkilökunta tähän asti joten mieli on aika luottavainen. Edelleen on toki suuri todennäköisyys että joudutaan tehdä sektio jos vaavia ei kuulu tai kaikki ei menekään hyvin.

Mitkä viikot teillä muuten menossa? Ilmoittelehan miten ultra meni ja mihin päädytte. Tsemppiä!

Neuvolakäynti takana... viikkoja 39+2.. painoa ei tullut ollenkaan lissää.. jihuu!![:)] raivotarjonnassa, sf-mitta 34cm.. sentin lissää tullu... sykkeet hyppäs välillä 180.. huhhuh. Mutta sitten vaavi rauhottui. Ensi viikoksi taas aika. Toivottavasti ei tarttis mennä...[:)] Pitäis varmaan toi laukku pakata..

Ihana kuulla onnellisia uutisia, joten onnitteluja täältäkin kaikille, joita en ole ehtinyt onnittelemaan!

Tuosta liikelaskennasta. Mä ainakin olen käsittänyt, että tosiaan kerran päivässä ja siihen aikaan, kun vauva on yleensäkin aktiivinen. Tosin mua pohdituttaa mikä lasketaan yhdeksi liikkeeksi. Meidän vauva kun on ainakin riittävän aktiivinen, iltaisin yleensä pidetään bileet, jotka kestää helposti 10 minsaa putkeen. Missä siinä sitten menee liikkeen raja, kun koko ajan on vauhti päällä. [:D] Eli en ole itse liikkeitä laskeskellut, aiheuttaisi mulle vain turhaa stressiä. Toki joskus on päiviä, kun tuntuu hiljaisemmalta. Vauveli meillä reagoi kun vähän tökkäisee ja alkaa liikkua, joten siten tulee joskus kokeiltua, jos on ollut hiljaisenoloinen päivä.

Hyvä, että muillakin on vielä sairaalalaukku pakkaamatta, etten ole ainoa joka ei vaan saa aikaiseksi. Lisäksi mm. pinnasänky maalaamatta, vaatteiden pesu just aloitettu jne. Ja jotain pientä pitäisi/voisi vielä ostella. Ainoa 'pakollinen' ostos, joka vielä puuttuu, on nuo imetysliivit. Mites te jo synnyttäneet, onko rinnat kasvaneet vielä verrattuna aikaan just ennen synnytystä? Mietin vain, että ostaisinko sen kokoiset kuin tällä hetkellä, vaiko kokoa isommat. Tällä hetkellä kuppikoko on C (alunperin mulla ollut A), ja kun ääneen pohdin D-kokoisten ostoa, niin mies oli jo jotenkin hämmentynyt, että niin isot [;)]

Heips ja onnittelut kaikille vauvan saaneille!
Täällä myös onnellisesti kotona pienen poikavauvan kanssa! Mun synnytys lähti käyntiin limatulpan irtoamisella. Eli torstai-päivänä limatulppa irtosi pikkuhiljaa ja sit perjantaina aamuyöllä klo 3 alkoi supistukset, heti 5 minuutin välein. Odoteltiin vielä pari tuntia kotosalla ja sit supistukset tuli 2-3 minuutin välein. Sairaalassa oltiin puoli 6 ja sit supistukset alkoi harventua. Synnärin perhehuoneessa sit oltiin koko päivä, olin vain 2cm auki ja kohdunkaulaakin oli vielä jäljellä. Mitään muutosta ei koko päivänä tullut ja lähdimme sit illalla puoli 6 kotiin. Heti kun päästiin autoon niin taas alkoi supistella 5 minuutin välein. Ajettiin kuitenkin kotiin ja supistukset tiheni koko ajan. Supistukset kävi lopuksi niin voimakkaiksi, ja taas lähdettiin synnärille. Sairaalassa oltiin ennen puolta yötä. Sain toivomuksestani kipulääkettä ja sit sain hetken nukkua perhehuoneessa, kun ei tuntunut kipuja. Neljältä yöllä siirryttiin saliin, kun kipulääke ei enää vaikuttanut. Sit olinkin sen verran auki että puhkaistiin kalvot. Ja sain epiduraalin. Sit taas lepäiltiin ja odoteltiin.
Ennen aamu klo 7 kätilö tuli kertomaan et vuoro vaihtuu ja hän lähtee kotiin. Tarkisti vielä mun tilanteen ja sanoi ettei vauva hetkeen synny, kun vauva ei ole vielä laskeutunut.
Uutta kätilöä odotellessa tuli sellaiset supparit että tunsin et nyt pitäis ponnistaa ja mieheni, pariin otteeseen soitti kätilöä paikalle. Kätilö tuli ja katsoi että vauva ei vielä synny, kun on sen verran korkealla vielä. Mut kysyi sit että haluanko kokeilla ponnistaa. Heti kun aloitin ponnistukset, niin vauva tuli vauhdilla alas ja kohta puoli päätä olikin näkyvissä. Mitään puudutusta ei enää ehditty antaa ja ponnistusvaihe kesti vain 7 minuuttia. Eli vauva tuli maailmaan 13.6.2009 kello 7.37. Painoa 3168g ja 48,5cm.
Jonkin verran tuli repeämiä, mutta kaiken kaikkiaan jäi positiivinen kuva synnytyksestä, vaikka se oli niin pitkä. Ja se tunne kun vauvan ensi kertaa sai mahan päälle, ei voi sanoin kuvailla.
Tässä mun synnytys pikaisesti, aikalailla samanlainen synnytys kuin sinulla Tipitiitii.
Kotoelämää aletaan nyt harjoitella, ja laitan kuulumisia aina välillä.
Jaksamista teille odottajille, mä ainakin olin loppuvaiheessa tosi kyllästynyt olooni!

Ihanaa, taas vauvauutisia!

Kaiko, oma vauva vielä tiukasti masussa mutta liivikaupoissa olen jaksanut rampata ja muutamat liivit ostanutkin myyjien opastuksella. Pitää löytää koko (ja merkki/malli) joka on nyt hyvä, ja sitten ottaa vähän isommat. Ja malleissa on eroja. Liiveihin pitäisi mahtua myös liivinsuojukset. Älä unohda kokeilla rinnakkaiskokoja! "Normi-minä" käytti 75A/B, nyt ostetut imetysliivit ovat olleet kokoja 75 B (Patricia), 75 C (Triumph) ja 70 D (Change). Taitaa olla hyvin henkilökohtaista paljonko ne rinnat kasvaa, joko paljon tai tosi paljon [;)] En ollut aikonut ostaa kolmea paria ennen synnytystä, mutta niin vain kävi. Ja JOS nyt oikeasti tarvitsen isompaa kuppikokoa, niin menee nuo nyt ostetut vähän myöhemmin.

Huomenta ja Onnea kovasti poikavauvasta Himmelille[:)]

Juu kyllä miekin olen sitä mieltä, että liikelaskentaa tehdään silloin, jos vauva on tosi hiljainen. Johan siinä sekoaa äiti ja vauva sekä sivussa lähipiiri, jos koko ajan kyttää, että liikkuuko se vai ei. Ja kuten joku huomatti, että liikkeitä voi olla paljonkin, niitä ei vain kaikkia huomaa. Itselläänkin vatsa saattaa heilua, vaikkei edes tunne mitään.

Eilisiltana vihloi taas mukavasti tuonne häpyluun seutuville, onneksi jumppapallon päällä istuminen auttaa. Ohimenevänä kipu on ihan siedettävää, kunhan ei ylly täysipäiväiseksi.

Vaikkei kauheaa hellettä toivokkaan, niin saisi tämä kesä tuntua edes hieman kesältä[:@]

Mistä näitä vauvoja oikein tulee? [:D] Onnea, onnea!

Normaalisti käytän 75B,ostin yhdet hieman liian isot imetysliivit 75D. Ostan sitten lisää kun tietää lopullisen koon.

Pari päivää sitten alkoivat jatkuvat harjoitussupistukset. Vatsa kovettuu vähän väliä mutta ei satu. Sitten tulee myös vihlasuja alapäähän, joita kutsun "puukoniskuiksi". Eilen yltyivät vain iltaa kohti. Myös vauva on ollut tosi liikkuvainen. Ajattelin jo että josko yöllä alkaisi tapahtumaan mutta ei. Huomenna alkuperäinen LA kuukautisten perusteella [:D] Ultran perusteella vasta ensi viikon pe...Tulisipa pian niin ei tarvitsisi siihen sektioon mennä.

Eilen saapui uudet Bogaboon Cameleon vaunut ja käytiin heti "testiajelulla" kaupungilla. On ne niin ihanan ketterät ja täydelliset kaupunkiin / vanhaan taloon. Eniten jännitti mahtuvatko hissiin, sillä markkinoilla taitaa olla vain muutama malli jotka meitin talon hissiin mahtuisivat. Nyt meillä on yhdet tutulta ostetut Brion Kombit ylimääräisenä kun ne eivät tosiaan hissiin menneet. Viedään ne landelle tai sitten myyntiin. Tosiaan jos joku on kiinnostunut niin hinta 220 € (ovh 720 €) ja yhdellä lapsella olleet, erittäin hyvin pidetyt. Väri musta / harmaa.

Mini Sama homma täällä! Sunnuntaina oli harjoitussupistuksia niin paljon, että olin varma että vauva ilmoittaa tulostaan yöllä, sama jatkui vielä eilen. Nyt viime yö ja tämä päivä ovat olleet lähes supistuksettomia ja vauvasta ei kuulu mitään [:'(]
Eilen neuvolassa sanottiin, että vauva on ihan valmis syntymään. Eilen oli verenpaineet pompanneet ylös ja joudun huomenna kontrolliin ettei vaan olisi raskausmyrkytys, turvotustakin on tosi paljon varsinkin öisin. [:o] Kaipa se synnytys sitten käynnistetään juhannuksena jos ei itsellään synny, huomenna kun on jo laskettuaikakin.

Moi!
Ja lisää onnitteluja vauvakkaille! Olisi kiva tietää myös millä raskausviikolla teidän murut on syntyneet - vaikka eihän siitä ole tietenkään miksikään ennusteeksi omalle kohdalle [:)]

Tänään oli taas neuvola. Tähän saakka kaikki arvot on olleet ok (paitsi hb viime aikoina), mutta nyt oli hb taas laskenut tableteista huolimatta, ja virtsanäytteessä oli sekä valkuaista että bakteereita. Lisäksi hoitaja ei löytänyt kunnolla sydänääniä, vaan ne kuuluivat jostain kaukaa - hän päätteli että vauva olisi kääntynyt niin että raajat on mun mahaa vasten, jolloin sydänäänet ei kuulu niin hyvin. JA vielä lisäksi sf-mitta oli taaskin kasvanut vain 0,5cm, eli kokonaisen kuukauden aikana vain 1,5cm yhteensä.
Mutta kaikkeen hoitaja sanoi vain että on ihan OK: virtsanäyte katsotaan uudestaan ensi viikolla (tulos johtuu kuulemma todennäköisesti siitä etten tehnyt alapesua JUURI ennen näytteen ottoa, vaan olin käynyt kotona suihkussa n.1,5h aiemmin) ja sf-mitan hidas kasvu johtuisi vauvan laskeutumisesta. Eli kaikkeen on syynsä, mutta täytyy sanoa että kyllähän tämä raskaus vielä menisi, mutta tähän jatkuvaan huolehtimiseen alan olla jo lopen kyllästynyt!! [&:] Alan jo harkita yksityisultraa... Tässä lomailussa on se huono puoli että on liikaa aikaa ajatella...

Paino +1100g/ vk  (edellisellä viikolla 0g) 
Turvotus +-
RR 124/77 
B-Hb 114 
Sf-mitta 32.5
Lapsiveden määrä normaali
Tarjonta rt, ei kiinnittynyt
Sydämensyke + (sanoi sen kyllä olevan 140-145) 

Mä olen ollut huolissani myös vauvan liikkumisesta (että liikkuuko tarpeeksi), mutta siihenkin hoitaja sanoi vain että voi tehdä sen 10 liikkeen testin jos asia epäilyttää. Mutta en todellakaan usko että liikkeitä kannattaisi laskea jatkuvasti - ajatelkaa kuinka hysteerisessä tilassa minäkin olisin jo viikon päästä jos en OIKEASTI tekisi mitään muuta kuin miettisin vatsan toimintaa!! [:D]

Minäkään en ole vielä saanut aikaiseksi pakata sairaalakassia, vaikka se onkin mielessä ollut jo pitkän aikaa. Jotenkin tuntuu niin epätodelliselta ajatella että synnytys on oikeasti niin lähellä... Mutta pitäisihän se tehdä, parempi nyt kuin sitten kiireessä. Sairaalatutustumisessa sanottiin, että mukaan kannattaa ottaa imetysliivit ja sisätossut, ja jotkut vaatteet vauvalle jotka laittaa päälle kun lähdetään kotiin. Ja tietysti neuvolakortti.

Tulipas tästä nyt pitkä valitusviesti. Palaan ehkä seuraavassa viestissä sitten siihen aiheeseen, että rakas mieheni on ilmaissut huolestumisensa mun lihomisesta (mikä kuulemma näkyy kasvoista). Painoa raskauden aikana on tullut 10kg ja olen normaalipainoinen...

Ai niin niistä imetysliiveistä. Mäkin ostin samantien kolmet, kun kerran kaikki tuntui sovituskopissa hyviltä. Ja ajattelin että niitä tarvitaan jo pian synnytyksen jälkeen, ja ne on ehkä se ainoa asia jota mies ei voi käydä ostamassa ilman minua! 
Olin ennen raskautta 75A/B, mutta nyt ostin 85C:tä. Tuo 75 puristi niin inhottavasti keuhkoja, että päädyin siksi isompaan mittaan, ja olen käyttänyt noita liivejä jo muutaman viikon. Yhdet niistä on vielä kupin kohdalta vähän väljät, mutta tuumasin että jos rinnat kasvaa maidon takia niin mahtuvatpahan silloinkin päälle. Mulla on tietysti sikäli helppoa, kun en pienirintaisena tarvitse juurikaan tukea. Nyt on niin mukavat päällä.[:)]

Sonja: sanos miehelles et 10 kiloa on melko vähän tähän mennessä. Mulla tullu reippaasti enempi. Kyllä munkin mies välillä huomauttelee painosta, joka tuntuu hiukan kurjalta kun ittelläkin semmoinen olo että painoa tullut todellakin liikaa.. Kyllä sitä harmittelee välillä, mutta oon päättänyt huolestua tilanteesta vasta reippaasti synnytyksen jälkeen.. Uskoisin, että sulla toi 10 kiloa tippuu melko nopeasti pois..[:)]

Täälläkin tullut noita "puukoniskuja" alapäähän, jotka välillä todella voimakkaita. Pitää kaksinkerroin täällä kävellä.. Usein tulee yöllä kun joutuu vessaan menemään.. Viime yönä supistuksia ei taas ollenkaan..[:@] Taitaa mennä reippaasti yli lasketun ajan.. huoooh..

Jipii.. vihoinkin aloitin sairaalakassin pakkaamisen.. jäihän se kesken.. mutta ainakin aloitin..[:D]

Sonja09 10 kiloa on VÄHÄN. Keskiarvopainonnousu raskaudessa on muistaakseni 12,3kg, joten eihän tuo ole mitään. Kyllä voi miehet olla pöljiä - tietty uusi tilanne niillekin ja sanovat välillä kaikkea sopimatonta. Miulla on tullut 17kg ja vartta on vain 160cm, enkä ole moksiskaan. Onhan tää aikamoinen muutos, kun aktiiviurheilijana olen ollut aika timmissä kunnossa ennen raskautta. Enkä välttis oleta, että kropan saa samanlaiseksi. Se muuttuu äidin vartaloksi. Jostakinhan ne energiat imetykseenkin on revittävä ja jokainen raskaus on erilainen. Taisi mennä palopuheen puolelle, mutta olen edelleenkin hämmentynyt, että raskaana olevan pitää selitellä painonnousua. Käsittääkseni ilman sitä lapsen saanti on mahdotonta.

Mie pakkasin sairaalalaukun jo pari-kolme viikkoa sitten miehen pyynnöstä - ettei vaan jää hänen heinikseen[;)]

Mie olen käyttänyt imetysliivejä melkein koko raskauden ajan. D-kuppi on muuttunut E:ksi. Kaarituellisia en oo kyenny käyttämään, kun tekevät niin kipeää. Käyn varmaan tällä tai ens viikolla ostamassa f-kupin liivit.

Mulla oli sf-mitta 1 cm pienempi kuin viikko sitten, tod näk johtuu mahan laskeutumisesta (maha eri mallinen) tai mahan toispuoleisuudesta. Kuulemma jopa tyypillistä että käyrä laskee loppua kohti niin en ollut huolissaan..?

Mulle on tullut 14 kg ja miehen mielestä en näytä et oisin lihonu ollenkaan. Se jaksaa kehua edelleen. Tiedä sitten mitä oikeasti ajattelee [:)] Mustakaan ei tunnu lihavalta, vain iso-mahaiselta ja naisellisemmalta [:D] Mun 50 kiloinen sisko lihoi molemmissa raskauksissa 25 kg ja nykyään taas 50 kg. Imetys, terveellinen ruokavalio ja "vaunukävely - uusi liikuntaharrastus" varmaan sulattavat pikkuhiljaa kilot...

Typylityy, tänään edelleen puukoniskuja, mutta supistukset lähes hävinneet [8|]

RV 38 + 6

Vauvoja, ihanaa, onnea!

Joo, tuo 10kg on vähän. Itekki onnistunu keräämään vain sen verran, vaikka kuvittelin alkuun että selviän vähemmällä pienen ylipainoni takia. Ja jos mulle sanotaan ihan lääkärillä että olen hoikka niin miten normipainonen voi näyttää muka lihavalta? Tosin painohan voi jakautua eri paikkoihin, ite kun olen kaiken selvästikkin keränny tuohon mahan seudulle, rinnatkaan ei ole kuin kupin verran kasvaneet, vaikka maitoa olen tihkuttanu jo puolesta välistä raskautta. Tosin veikkaan että loppua kohden saan vielä jonkun kilon itelleni kerättyä, kk on kuitenki pitkä aika.....
Mutta Sonja09 älä ole huolissas, suurin osa painosta kun kuitenkin jää synnärille. Mullakin mies aina kyllä välillä lohkasee aika lohduttoman lauseen viitaten painooni, niin olen yrittäny olla noteraamatta koska paino mulle itelleni on aika kova paikka jo sen ylipainon takia jota koitin karistaa ennen raskauttani. Ja sitten jos ei muuta niin haistatan pitkät, ei voi tosiaankaan saada vauvaa ilman että se jossakin näkyy! [:@] Toisaalta mies myös tykkää pyöristyvästä navanseudusta kun tietää että sieltä tulee piakkoin maailmaan jotain kauan toivottua [:)], mikä hieman pehmentää tätä paino keskustelua.

Sitten tuosta vauvan sykkeestä, ite olen ollu koko aika sitä mieltä että kunhan se kuuluu niin kaikki hyvin, ja liikkeethän kertoo jo sen että elossa ja voimissa ollaan. Sitä kyllä vähän ihmettelen että, olikos se nyt Sonja09n hoituri, muka syke kuuluu huonommin kun vauva on selkä vatsaan päin ja raajat sisäänpäin. Meillä vauva ollut melkeenpä koko aika niin että selkä on ollut ulospäin ja sykkeet on kuuluneet tosi vahvasti ja hyvinä aina kun niitä on kuunneltu, ei mitään ongelmaa.

Sielä on aivan ihana ilma, pitänee raahata ittensä ulkoilemaan kun siihen on mahdollisuus. Tosin siivoamistakin pitäisi harjottaa, huomasin että astiakaapit kaipaa hieman pyyhkimistä kaikkien muitten pintojen lisäksi. Ehkä minä joku päivä kehtaan alottaa.. [8D] Mukavaa ja rauhallista Juhannusta!

Hyvää juhannusta kaikille!

Mä päädyin sitten ostamaan imetysliivit kokoa 85C, eli tuntuivat pikkuisen isoilta, muttei pahasti. Mulla on painoa tullut jo 12 kg, mutta tuntuu, että suurimmaksi osaksi vatsan seutuun. Eli vielä ei näytä kasvoista, että olisin pyöristynyt. Tosin sf-mitoissa heilutaankin käyrien ylitse.

Onko kenelläkään omaa neuvolakorttia, tai oman äidin äitiysneuvolakorttia tallessa? Mä sain nuo äidiltä muutama vuosi sitten ja niitä on ihan hauska katsella nyt.

Tervehdys hikottelevan vauvan kopan viereltä! Hyvin on ekat päivät sujuneet vauvan kanssa kotona. Ainoa miinuspuoli on, että keskosvauvoja ei saa viedä ulos ollenkaan ennen kuin ovat 2,5kg (tämä kesällä, talvella pitää olla 3kg). Olen siis teljettynä neljän seinän sisällä. Myös vieraat ja kyläilyt on kielletty, joten mökkihöperyys häämöttää... Onneksi tyttömme kerää painoa hullun lailla, nyt on jo 2kg mennyt rikki (lähtö 1,5kg). Eli kolmen viikon sisällä voi jo toivoa ulospääsyä =) Pääsin yksi päivä ystävän kanssa kävelylle ja tänään hetkeksi pihalle kuokkimaan, kun muut vahtivat vauvaa sisällä. Tuntui ihanalta saada raitista ilmaa. Onneksi sektiohaava on parantunut hyvin, joten se ei menoa häiritse.

Vaihdellaan kuulumisia!

Tohon painoasiaan.
Mä keräsin jo 18 kg ja vasta tässä vaiheessa lakkasin stressaamasta asiasta. Lähtöpainoa oli 60, kun pituutta 163 ja kyllä sen pyöritymisen näkee reisissä ja kyljissä. Mutta ei sille vaan voi mitään, käyn salilla ainakin joka toinen päivä ja välillä lenkkiä, kai se on geneetistä, äitini ja siskoni keräsivät raskauksissa aina vähintään sen 20 kg.
Karistetaan pois kun vauva on saatu maailmaan
Nyt harmittaa kun vatsaan kuitenkin tuli niitä raskausarpia, vaikka joka päivä sinne Bodyshopin kaakaovoita levitin [:(]

Heissan,

sehän tuossa miehen kommentissa hölmöintä onkin, että MINÄ en ole missään vaiheessa stressannut lihomisesta: liikkuminen helpottuu kuitenkin taas synnytyksen jälkeen, ja luotan siihen että imetys vie ylimääräiset suklaalevyt pois [:)]. Mä pelkään vain, että siinä vaiheessa kun mä alan huolehtia ja stressata painosta, niin silloin se lihominen vasta alkaa...! Mutta sanottakoon miehen puolustukseksi, että tungin silloin suuhuni juuri viimeisiä paloja isosta suklaalevystä (nam), ja hän pelkää että päädyn lopulta samoihin 100+ kilomääriin kuin hänen oma äitinsä. Meistä kahdesta mies on muutenkin ollut se jolle paino on ollut ongelma, mutta voisi musta kuitenkin pitää suunsa kiinni ainakin kun mä olen viimeisilläni raskaana. Joka tapauksessakaan en tunne itseäni keijukaiseksi... Ikävä jos hänestä näkyy lihominen naamassa, mutta eikös se voi olla osittain jo turvotustakin näillä viikoilla???

Neakka, taisin selittää vähän epäselvästi, siis hoitajan mielestä vauva oli just niin päin että raajat oli kohti mun napaa ("vatsaan päin" on kieltämättä vähän epämääräinen ilmaus tässä tapauksessa[:)]). En kyllä ihan sitäkään ymmärrä, koska musta se on edelleen peppu eteenpäin niinkuin aikaisemminkin. Mutta kyllähän se siellä masussa on kun kerran liikkuu ja äänet kuului, se on totta.

Täytyykin kysellä äidiltä, onko mun neuvolakorttia tallessa. Se olisikin hauska nähdä. Äiti muuten totesi että "kyllä niitä raskausarpia voi olla vaikkei ne nyt vielä näkyisikään, kun maha on pinkeänä", joten saa nähdä miltä maha näyttää sitten kun vauva on ulkona. Tosin ajattelen niin että eihän ne sitten myöhemmin paljoa kuitenkaan näy, ja ne kuuluvat osana lapsen saaneen naisen elämään - eli ne on merkki jostain tosi kauniista asiasta!

Äitipuoli, onneksi on kesä! Pianhan tuo 2,5kg menee rikki.

Juu-u Sonja09, näin loppumetreillä kasvoissa näkyy ennen kaikkea turvotus, nou hätä.

Täällä päässä on pidetty miehelle palopuheita siitä, miten hänellä ei ole minkäänlaista saumaa kommentoida vaikka vatsanahka kuinka roikkuisi vauvan synnyttyä. Ja eiköhän tuo mies niin fiksu ole ettei sitä tule tekemään, mutta jos päästäisikin moisen sammakon niin en kyllä hevillä unohtaisi.

Nyt on ollut noin viikon verran turvotusta jaloissa aamuin illoin. Tänään jätin sormukset suosiolla pois kun en meinannut saada nivelen yli. 2 viikkoa laskettuun aikaan! Muutamaan otteeseen tuntunut vatsanpohjassa menkkakipumaista juimimista, menevät kuitenkin ohi. Yöllä en tunne supisteluja, mutta näen unta samaisesta mahakivusta. Eilen selkää jomotti kunnolla. Mies meni aika vakavaksi kun tokaisin kuin ohimennen että synnytyskivut voivat joillakin tuntua pääosin selässä [:D]

Tulevien vaunukävelyjen piristykseksi: ystävä kertoi että suurta iloa ja kannustusta saa matkamittarista. Vaikka itsellä olisi sellainen olo että on "vaan" kävellyt pienen kiepsauksen, voi mittarista ihastella kuinka pitkästi todellisuudessa on kävellyt. Hankittu [;)]

Takaisin