Kesämassun kasvattajat 2009

Hihii onnea Killi! Harmillista että sinulta jouduttiin leikkaamaan tytteli masusta mutta pääpointtihan silti saavutettuna -terve tyttövauva maailmassa!

Nyt ollaan sitten vietetty ensimmäinen sairaalayö koitiutumisen jälkeen sairaalassa minun typeryyteni takia. Tyttö kärsi viime yön niin kauheista vatsakivuista ja huusi että napa työntyi ulos -koska äiti oli hajamielissään mennyt syömään pari pientä palaa chiliperunoita!!!! Eli muistakaa, MUISTAKAA hyvät naiset jos imetätte ei minkäänlaista tulisen oloistakaan ruokaa!!!! Kohdussa asustellessa istukkahan suodattaa ravinteet, mutta nyt kun vauva itse tekee työn niin suolet joutuu käsittelemään kaiken tuoreeltaan..
Reppanaa sattui niin ettei pystynyt syömään enää ollenkaan, vetistä polttavaa ripulia tuli kokoajan ja vasta monien tuntien jälkeen kykeni syömään -tietenkin korviketta kunnes chilimaito varmasti oli poispumpattu.

Sairaalassa otettiin varmuuden vuoksi verikokeita ja pissanäytteen, kaikki oli ok ja syy mitä ilmeisin.. Napa kyllä asettuisi itsestään. Olen niin vihainen itselleni: Kyllähän minä tuosta olin kuullutkin. Miten voin olla niin TYHMÄ???? GRRRRR!!!! No, korvikemaito siis rauhoitti tytön vatsan ja enää ei hätää ole, ja nyt tarkkailenkin vauhkona mitä suuhuni pistän.

Huhhuh.. Nyt tyttö nukkuu rauhallisena, äitilläkin kyllä olo kun teurasvalmiilla naudalla, taidanpa hyödyntää tämän hetken ja ottaa nokoset jos tässä malttaisi.

Voi että, miten huono tuuri Maam80! Onneksi kyse ei ollut pahemmasta. Mokia nyt sattuu varmasti kaikille, joten älä ruoski itseäsi enempää, vaikka pahalta tuntuukin! Nyt vauveli voi hyvin ja se on tärkeintä!

Meillä aiotaan kokeilla kestoja ja katsotaan sitten, mitä valitaan tai todnäk käytetään molempia. Riippuu paljolti siitä, millainen pikkuihminen maailmaan saadaan. Ei kannata ottaa suorituspaineita, mennään sitten tilanteen mukaan.

Onnittelut uusille äideille!! Ajatella te olette oikeasti äitejä (tai ehkä olitte jo ennestäänkin). Itsellä tuntuu se vieläkin niin epätodelliselta, vaikka vatsassa jo selvästi pieni ihminen onkin. Tuskin maltan odottaa synnytystä, vaikka en toivo sen vielä tulevankaan. Pari päivää etuajassa olisi mieluisinta... [:)]
Olen päättänyt (ainakin yrittää) olla kuuntelematta liikaa arvioita synnytysajasta: kaverille sanottiin lääkärissä että tulee ehdottomasti sen pari viikkoa etuajassa, mutta syntyikin sitten viikon lasketun ajan jälkeen. Oli kuulemma elämän pisimmät 3 viikkoa...!

Kiitos varoituksesta maam80, eipä tuollaista tulisi välttämättä todellakaan ajatelleeksi! Hyvä tietää. Itse asennoituisin kyllä siten, että tuo on vain alkua niille pikkuvirheille, joita tulemme vauvojen kanssa tekemään - kokemuksen kauttahan sitä sitten oppii mitä ei kannata tehdä. Ja ne kokeilut ja erehdyksethän sitten jatkuvat varmaan parikymmentä vuotta ainakin. [;)]

Minä olen ajatellut käyttää kestovaippoja niin paljon kuin mahdollista. Toistaiseksi meillä ei ole kuitenkaan kuin ne äitiyspakkauksen vaipat ja yksi toisenlainen, mutta ajattelin aloittaa niillä ja katsoa miten sujuu. Eli ilman stressiä mennään. [:)] Niitähän on niin paljon erilaisia, ja kokeilemalla vain selviää mikä toimii juuri omalla lapsella. Mutta lisään niitä sitten pikkuhiljaa kun opin enemmän, ainakin alkuun on hyvä että on molempia! Mistä niitä harsoja muuten saa lisää? Saako marketeista vai pitääkö lähteä vauvantarvikekauppoihin?

Nyt on nimetkin alustavasti päätetty. Täytyi kovasti harkita molemmille sukupuolille, kun ei ole tietoa kumpi tulee. Selattiin nimikirjaa läpi ja sieltä ne löytyivät [:D]

mä ostin harsoja vauvavaateliikkeesta, sieltä saa semmoisen 10 harson paketin pikkusen alle 15 €. oli nevähän pienempiä kuin äitiyspakkauksen harsot ja mun mielestä vähän pehmoisempiä kans, saapa kokeilla, kummat imee paremmin
niiten taittelukin rupeaa sujumaan :)

Mutta kyllä niitä harsoja saa marketeistakin, ettei sitä varten tarvitse lastentarvikeliikkeeseen lähteä, jos on hankalaa [:)]
Kuusi kappaletta maksoi Prismassa muistaakseni kympin verran...

Tuo Anttilan pakettihan kuulostaa jo ihan inhimillisen hintaiseltakin, täytyykin käydä sieltä noutamassa jos vielä tulee lisäharsoille tarvetta, kiitos Minnis!

Huhhuh, huomenna ois laskettu... Eikä mitään mikään vähimmässäkään määrin viittaisi synnytyksen olevan lähellä. [:@] Ei kyllä ois pitäny laittaa kaikkea niin kauhean valmiiksi, saisi ajan nyt kulumaan paljon paremmin kun ois kaikkea touhua.

Huomenna myöskin laskettuaika!
Hieman jännittää, kun on aika äitiyspolille, et mitä siellä sanotaan. Paineet on edelleen ollut aika korkealla ja neuvolantäti puhui taas käynnistyksestä.
Ei antanut uutta aikaakaan neuvolaan kun on niin varma käynnistyksestä. Ite ei oikein osaa ajatella et mitä tapahtuu, kun niin usein on neuvolassa puhuttu käynnistyksestä.
Toivon kyllä et huomenna päätettäis edes päivä, kun tää oikeesti alkaa olla aika kova rasite tää verenpaine. Kohdunsuu on sentin auki, eli sen puolesta kuulemma voi käynnistääkin.
Voi olla ettei meillä ens yönä juurikaan jännitykseltä nukuta. [:)]

Ai niin ja onnittelut Killin perheelle pienen nyytin johdosta [:D]

Onnittelut myös täältä kaikille jo lapsen saaneille! Toivottavasti ei ihan vielä meille tule. [;)]

Vihdoin äitiyslomalla. Kyllä tätä on jo odotettukin. Toisaalta tuntuu kyllä oudolta olla yksin kotona päivät, en muista koska viimeksi olisin ollut yksin. Eiköhän tähän totu, ja puuhaa vielä riittää. En ole aloittanut vielä(kään) vauvanvaatteiden pesua, ehkä tällä viikolla.

Käsien puutumista uhaten kudoin vielä vähän, että saisin valmiiksi edes tuon yhden asun. Ohessa kuva (housut ja body toki ostettuja, mutta paita&myssy&tossut tehtyjä). Paidasta tuli hiukan tyttömäinen, niin ostin sitten poikamaiset housut kaveriksi. Ohessa kuva.

Täällä sitä taas ollaan, mutta ihan hyvillä mielin =)
Eli kävin aamulla äitiyspolilla ja onneksi siellä oli tosi kiva lääkäri. Selitti asiat hyvin eikä ite tarvinnut kaikkia kysellä. Tänään olisi käynnistetty synnytys, mutta paikat ei ollu vielä siinä mallissa, että olis kannattanu käynnistää. Kohdunkaula oli vielä täysmittainen, mutta kohdunsuu oli sentin auki. Lääkäri sanoi, että yhdessä yössäkin voi tapahtua paljon kun viikot on jo näin pitkällä.
Viikon päästä uudelleen polille, jos nyt ei ennemmin mitään tapahdu. Ja sit katsotaan tilanne uudelleen ja jos paikat valmiina niin sit käynnistys.

Ihanat vaatteet oot kutonu Kaiko [:)]

Vau, täällähän on ehtinyt tapahtua vaikka mitä! Onnittelut uunituoreille äideille!

Kävimme synnytystapa-arviossa. Kuulema mahtuu vauva hyvin tulemaan. Mäkin haluaisin painoarvio-ultraan, nyt lääkäri sanoi vain vauvan olevan "sopivan" kokoinen. Kohdunsuu hieman lyhentynyt mutta tiukasti kiinni ja napakka. Kysyin että ei taida sitten (onneksi) juhannusvauvaa tulla, siihen lääkäri tokaisi hymyssä suin ettei siitä tiedä vielä kukaan, asiat kun voivat kehittyä hyvinkin nopeasti kun lähtevät rullaamaan.

Mekin aloitamme kestovaipoilla. Kertiksiä kuitenkin jo vino pino kotona (4 pkt), kun tuttavat ovat antaneet kaappiensa kätköistä pieniksi jääneitä vaippoja. Muistakaahan pyöritellä niitä harsoja nyt olan takaa pyykkinarulta taas pyykkikoriin ja koneeseen, imutehoa rupeaa olemaan kuulema vasta kun ne on pesty n. 10 kertaa. Ja sama taitaa päteä myös flanellisiin vaippoihin eli äp:n imse vimseihin. Jotakin olen itse ommellut, mutta innostus vähän lopahtanut kun ei tässä vaiheessa silti tiedä mikä toimii ja mikä ei, mikä on iso ja leveä ja mikä ei...

Kävin viikonloppuna kirpputorilla, tarkoituksena bongata niitä pikkuruisia vaatteita. Eipä niitä juuri ollut, mutta rupesipa väritarjonta ärsyttämään. Jos tietäisi kumpi on tulossa niin tuskin olisin edes ärsyyntynyt, mutta nyt näin vain joka puolella selkeästi pojalle/tytölle suunnattua vaatetta, valkoisen lisäksi. Olisin halunnut löytää jotain värikästä (punaista/vihreää/mitä tahansa) jossa ei selkeästi olisi ollut rusettia/kukkaa/autoa/tms kertomassa, KUMMALLE vaate on tarkoitettu. Taidan mennä uutena ostamaan, eikös Lindexissä ole ollut paljon värikästä vaatetta?

Vaunut vielä ostamatta. Merkkikin jo päätetty, mutta sitten näin lehdessä kuvan Inglesina Classicista *syvä huokaus, kuola valuu*. Onneksi ovat sen verran kalliit ja ilman ratasosaa joten jäänevät ihan hintansa puolesta hankkimatta. Mutta oisin NIIN mielelläni lykkinyt noin retroja vaunuja!

Onnea nyyttinsä kotiin tuoneille! [:)]

Maam80, ainoa asia mitä syömisiä itse olen miettinyt imettämisen kannalta on alkoholi joten eiköhän tuommoista sattuisi kelle vaan..Hyvä tietää, vältellään etnisiä imetyksen aikana.

Kaiko, ihana asu. Mun mielestä ihanan herttanen pojalle. Onneksi mulla on anoppi joka osaa kun itseltä ei tuollaiset onnistuisi.

En ole vielä hankkinut kestovaippoja vaikka ajattelin niitä käyttää parhaani mukaan. Kestovaippayhdistykseltä saa vuokrattua testipaketin n. 5 eur / 2 vk ja kokeilla eri merkkejä. Äitiyspakkauksen mukana tuli ohjekirjanen jonka mukaan n. 20 kpl olisi sopiva määrä jos vaipan vaihtaa 7 krt / pvä ja pesee 3 päivän välein. Ajattelin kyllä että vähän vähemmällä pärjäisi ja pesisin useammin. Meillä ei tosin ole kuivuria joten kuivattamisessakin menee hetki. Kestot on kuulemma suht helppoja käyttää, ekologisempia ja halvempia joten mun mielestä kannattaa ainakin kokeilla. Kerttiksiä käytettäisiin sitten tarpeen mukaan, kaupungilla ja ehkä yöllä.

Aamulla oli neuvola ja tädin mukaan vauva olisikin taas pää alaspäin. Hieno juttu jos näin on, mutta aikamoista jännitysnäytelmää tämä on. Käyn tänään iltapäivällä yksityisellä ultraamassa niin selviää. Pieni toivonkipinä mulla olikin koska vauva möyrysi sen verran kovin eilen vatsassa että mietin josko se kääntyisi. Magneettikuvauksen tulokset tuli eli lantio on normaali; voin halutessa yrittää perätilasynnytystäkin.

RV 37+5

Juu, Scoolina, Lindexillä ainakin on kivoja unisex-värisiä vaatteita. Tosin, niin on mm. Prismassa ja Citymarketissakin [:)] Nyt kun tuo "retro" on iskenyt joka paikkaan, niin paljon on keltaista ja ruskeaa, vihreää ja oranssia...
Joitakin vaatekappaleita olen ostanut uutena, ihania unisex-kuosisia, mutta muuten huuto.netistä oon ostanut poikien vaatepaketteja, ja nyt vaan sitten tosiaan pidän peukkua, että rakenneultrassa olivat oikeassa. Luin netistä, että, vaikkakin on tosi harvinaista, mutta tyttövauvan alapää voi olla niin turvoksissa, että näyttää pojalta ultratessa...

Minä kävin lasketun ajan kunniaksi pizzalla [:D]

Ja hei, kaikille kestoilua suunnitteleville, kavereille ja sukulaisille kannattaa kans vinkata, että toisivat vauvalahjoiksi kestovaippoja. Yhden kun ostaa, niin on sopivan hintainen ja jos kymmenenkin kaveria tuo yhden vaipan, se se vasta edullista vaippailua onkin. +Hyvä mieli kaikilla, kun saa läheisetkin tuntea tuovansa jotain, mitä Oikeesti tarvitaan [:)]
Poikkeuksena tietty ne läheiset, joilla on kestoiluun nurja asenne...

Neuvolakäynti takana. Eipä juuri ollut mitään ihmeellistä. Arvot hyvät. Paino noussut 300g.. Kohdunpohjankorkeus 33 cm.. Viime mittauksella 34cm. Sanoi, että vauva laskeutunut alemmas.. Tosin oli eri mittaaja kuin viimeksi.. Niin tiedä sitten. Sydänääniä ei meinattu saada kuulumaan.. Liikettä kyllä piisasi senkin edestä. Ollut muuten todella liikkuvainen pikkuinen lähipäivinä.  Nyt on puhti pois. Mitään ei jaksa tehdä, eikä oikein kiinnostakkaan tehdä mitään..

Vauvan vaatteiden silityksestä.. Meinaatteko silittää silloinkin, kun itse vauva on jo meiningeissä mukana?

meillä vaunuostokset tehty jo. Saatiin tutun tutuilta halvalla.. Mutta niistä puuttuu vauvakoppa.. Se täytyisi vielä hankkia...

Heipsun!
Onnea nyyttinsä saaneille, perästä tullaan kovaa(?) vauhtia! Ihanaa kun alkaa näitä vauva uutisia ilmaantumaan, tulee itellekki semmonen fiilis että kohta sitä oikeasti saa sen oman nyyttinsäkin syliin. Sitä kun on vuosia tässä ooteltu ja nyt se vihdoin on käsillä. [:)]
Neuvolassa on käyty ja seuraavia arvoja saatu:
RV 33+3
paino +845/vko (pikkasen itteä kirpas..)
RR 121/88
Hb 124 (ed. nousee siis)
kohdunpohja 29,5cm
tarjonta RT
syke +140
liikkeet +
Perjantaina on taas äitipolilla kontrolli ja sielä sitten kuulemma että minkä kokosta vaavia sitä mahollisesti maailmaan pukataan sitten kun sen aika koittaa.
Yöt on menneet ihan huningolle, en ymmärrä miten se voi oikeasti olla niin vaikeaa. Herää parin tunnin välein vessaan ja sitten ei millään meinaa saaha enää nukutuksi kun on pirteä kuin peipponen. Ja tätä on nyt sitten ollu viimeset pari viikkoa. *huokaus*
Olen sujuvasti miehen laittanu tekemään ruokaa melkeen joka päivä kun itellä on muka millon väsyttäny ja millon mitäkin. Toisaalta ei tuo ole valittanu kun olen kuitenki hoitanu muutoin kotiaskareet vaikka hänkin nyt kesälomalla ollut viime ja tämän viikon. Työnjako on siis edelleen suhteellisen ennallaan vaikka imurointia olenkin valittanut, mutta välillä mies on onneksi senki ottanut hoitaakseen. Ja kun on muutenkin niin perus(yli)siisti ihminen tuo minun toinen puoliskoni, niin meillä on suhteellisen puhdasta siivousten ja imurointien välissäkin. [:)] Mitä nyt pölyä vähän kertyy semmosiin käyttämättömämpiin paikkoihin jossa se saa seisoa rauhassa kunnes rätti viuhuu, eli parin viikon välein.
Olen jo tainnukki jossain vaiheessa tuumata tehneeni kaikki hommat vauvaa varten valmiiksi. Ainut on että vaunut pitää putsaa käyttökuntoon tuossa lasketun lähestyessä, kun ovat maanneet häkkikellarissa sieltä vkolta12 asti, eli jokusen kk:n. Ja sitten on sänky edelleen appilassa oottamassa että lyhentys jokusen sentin, tilanahtautta siis havaittavissa meitin pienessä yksiössämme. [;)] Luultavasti vaatteitten silittäminen jää tuohon yhteen kertaan, koska veikkaan että ehtivät mennä käyttöön ennen ku minä jaksan silitysraudan ja laudan kaivaa kaapista. Nytkin yhdet housut olleet silitystä vailla viikon, ja edelleen ne sitä odottavat, joten ehkä se kertoo siitä kuinka innostunut olen tuosta toiminnosta..
Jahas, tulipa lörpöteltyä, palailen kun on taas vaavelista asiaa.. [:D]
Ihanaa odotusta edelleen!

Kovasti kiitoksia onnittaneille :)

Tänään meillä oli eka neuvola tyttäremme kanssa, 8pv vanhana. Paino oli palautunut tismalleen syntymäpainoon (laski välillä, niinkuin kuuluukin) ja kehuttiin maasta taivaaseen x). Kerroin chiliperunamokastani, ja nlatäti hymyili vaan että nuo on noita pikkuvahinkoja joita tulette tekemään vielä paaaaaljon, ei hätiä mitiä ja varoitti myös hiilihapollisista juomista, sipulista ja herneistä. No, olen kyllä ottanut selvää nytte mitä kannattaa ja ei kannata syödä, ja pikkuneiti on ollut tyytyväinen.

Itse olen käynyt niin ylikierroksilla synnytyksen jälkeen, että nyt alkaa kostautumaan. Ei ihminen pärjää ilman kunnon unta yli viikkoon... No olen nukkunut n. 4h yössä mutta ei se taida kyllä riittää, vaikka vauva on kiltti niin olen niin malttamaton että en nuku vaikka saisinkin. Kun on niin hirveästi tekemistäkin.. No nyt minulla on puuroa päässä ja liikkeet verkkaiset kuin alakerran 90v mummolla, dementiakin on iskenyt ihan toden teolla.. KÄÄK. Joo, ukko pääsee kohta töistä joten silloin sysään tytön hälle ja koitan nukkua -kunpa vaan malttaisin...

Hei kaikille todella pitkästä aikaa! Kuten ehkä arvasittekin, niin sairaalaanhan sitä taas jouduin niiden verenpaineiden vuoksi. Ja sinne myös jäin. Ihana pikku minityttömme syntyi rv 32+4 eli huimasti etuajassa. Synnytys käynnistettiin (tavoitteena normaali alatiesynnytys), mutta jouduin kiireelliseen sektioon vauvan sydänäänten heikentyessä. Onneksi kaikki on ainakin tässä vaiheessa hyvin. Vauva oli ensin viikon verran teholla ja jatkaa edelleen sairaalahoidossa. Tänään saatiin viimeinenkin piuha irti, enää on nenä-mahaletku paikallaan ruokkimista varten. Ensimmäiselle kotilomalle vauva pääsee lähipäivinä.

Rankkaa on ollut. Joka päivä tietty kampean sairaalaan hoitamaan vauvaa. Kotona pumppailen maitoa ja vien sen sitten mukanani sairaalaan. Tilanne on todella epätodellinen; olen kotona ilman mahaa ja ilman vauvaa.

Tsemppiä kaikille synnytykseen!

Moi äitipuoli,

ensiksikin onneksi olkoon! Vaikka kaikki ei ole alkanutkaan helpoimmalla mahdollisella tavalla, niin usko vaan, kyllä sinä pääset vielä normaaliin vauvaperheen arkeenkin tutustumaan. Keskosen hoitaminen sairaalassa ja öisin hänestä erossa olo ei varmaan ole helppoa, joten voimia sinulle ja koko perheelle paljon.

Takaisin