Kesämassun kasvattajat 2009

Aurinkoista lauantaipäivää.
On kyllä lämmin sää, eikä jaksa mitään tehdä. Makoilla vaan ja lukea, mutta sehän on sallittua [:)]

Torstaina oli neuvola ja tässä vähän tuloksia sieltä.
Painomuutos -+0
Turvotus -
RR 138/92 on jo lääkityskin
U-Prot -
U-Gluk -
Hb 134
Tarjonta rt
Sydämensyke 143-152
Liikkeet ++

Eli kaikki ihan ok, tosin verenpaine koholla, mut se on melki aina neuvolassa korkealla. Ens viikolla taas neuvolaan, saa nähdä joko on viimeinen kerta[:D]

Tää laskuri näyttää muuten yhden päivän enemmän, kuin oikeesti mulla viikot on...

Heips pitkästä aikaa,

Täälläkin lämpöä riittää, takapihan mittari näyttää 57,9 astetta[:)] Taidan siirtyä rantsuun. Eilen ostin bikinitkin - oli kyllä vaikea löytää. Koko on käsittämätön 46[8|], elämäni ensimmäiset selluliitit ilmestyneet takalistoon[:@]. Onneksi lopputulos on sitä luokkaa, ettei juuri haittaa, saahan tuota sitteen vauvan synnyttyä alkaa metsästää itselleen parempaa kuosia... jos jaksaa ja ehtii.

Ainiin joku kyseli äippälomista. Oon ollu saikulla reilut kome viikkoa ja virallisesti äippäloma alkaa 4.6.

Aurinkoista sunnuntaita[:)]

Voi tätä kipua. Liikkeelle ei pääse vaikka kuinka haluais.. Tosi kovat liitoskivut.. vaavi varmaan alkaa laskeutumaan alas.. niin kovat kivut ollu.. Nukkumisesta ei tuu mitään.. Kun löytää hyvän asennon, ei sais ollenkaan liikkua, muuten kipua taas.. Jos muutaman viikon vielä jaksais...

Ja täällä ihan liian kuuma... Kauhea valitus taas päällänsä..[:D]

Terveiset tukahduttavan kuumasta kämpästä!

Olen pohtinut, että millaisen peiton kanssa vauva oikein nukkuu nyt kesällä... äitiyspakkauksen peitto kun menee suurinpiirtein nelinkerroin tuohon äitiyspakkauksen koppaan. Sittemmin olen päättänyt, että kaipa se vaavi pärjää ihan vaan fleece-huovan palalla, johon laitan lakanan. Aika stressaavaa kun tulee tuollaisia pikkuasioita mieleen joista on ihan epävarma...

Meidän vauva päätti laskeutua maanantaina, huomasin sen oudosta tunteesta, että kun siihen asti oli ollut todella tukalaa hengittää ja vaikka olinkin flunssa niin henki alkoi taas kulkea paremmin. Neuvolassa asia sitten varmistuikin. Nyt sitten saan kyllä vähän useammin käydä vessassa...

Yllätyksenä tuli pari päivää sitten aamupahoinvointi (jota en vielä ollut aikaisemmin joutunut kärsimään), johon löytyikin sitten järkevä selitys neuvolasta saadusta kirjasesta eli Vena cava-syndrooma, jolloin kohtu painaa selän verisuonta ja aiheuttaa huonovointisuutta. Tosin tuo mainitaan vasta ensi viikon raskausviikoilla. Toivottavasti vauva ei ole tulossa kovasti pian vielä ulos, kun neuvolassa torstaina oli vasta 2775g kokoinen (tiedä sitten niistä tarkoista mitoista kuitenkaan...).

Nyt yritän aloittaa rentoutumaan loppuraskauden ajaksi, kun vielä tällä viikollakin olen ollut remppaamassa uutta kämppäämme neljä päivää, jotka eivät ole tosiaankaan noudattaneet 8-16 päivää vaan ovat venahtaneet jopa klo 20 asti. Sitten olen saanut kärsiä innokkuudestani yömikreeninä ja selkäkipuina... joten vihdoin tajusin että ei ole järkeä! Kämppää ei ehkä juuri ja juuri saada 2-3 viikon aikana valmiiksi, joten muuttaminen saa jäädä siihen päivään jolloin sitä sitten jaksaa muuttaa, vaikka sitten vasta ensi jouluna! Nyt yritän asennoitua vauvan odotukseen kun sitten saatiin (lähes) kaikki vauvan tavaratkin eilen paikoilleen.

Masuelämää nyt takana 37+3

Moikka kaikille!
Täällä on vietetty ihanaa aurinkoista päivää veneellä ja saatu vähän väriä pintaan.
Ihme olo kun rupesin nyt äitiyslomalle päästyäni stressaamaan kauheasti, ehdinkö valmistautua. ja mistä sen valmistautuminen aloittaisi? Pitää pestä kaikki vaatteet, silittää, järjestää kaappiin tilaa ja vaatteet sinne. päätettiin kestovaippailuun, riittääkö niitä harsoja ja pärjääkö niiden vaippojen kanssa.
Ja sairaalakassi...
Jotenkin tuntuu, vaikka järki sanookin, ettei mitään paniikkia kannattaa ottaa, että aika varmasti loppuu kesken ja vauvan kanssa ei ehdi enää mitään...

Moi kesämassuilijat,

mulla alkaa olla jo niin ahdistava olo, että joutaisi jo vauva syntyä. Tämä kuumuus on tuskaa. Harmittaa vaan, kun normaalisti nautin kovasti auringosta, mutta nyt ei puhettakaan, että voisin auringossa olla muutamaa minuuttia kauempaa. Hikoiluttaa ilman aurinkoakin. Haluaisin jo pienen vauvani syliini ja vartalon itselleni takaisin. Muilla samanlaisia ajatuksia?

Äidiksi_2009, täällä aikalailla samoja ajatuksia kuin sinulla. On kyllä tosi tukala olo välillä kun on niin kuuma. Ja sit tekisi niin mieli jo pidellä vauvaa sylissä ja hoitaa sitä. Mulla enää viikko laskettuun aikaan, toivottavasti ei menisi yli ajan. 

Moi Greippi,

No mutta sulla tapahtuu kuitenkin jotain, mikä tarkoittaa lähestyvää synnytystä. Olisin niin onnellinen kun jotain tapahtuisi, mutta ei ole vauva edes laskeutunut vielä ja viimeksi lääkärintarkastuksessa ei ollut kohdunkaula lyhentynyt eikä kohdunsuu pehmentynyt, joten kuinkahan kauan tässä saa vielä odotella. Onneksi sentään viilenevää keliä on luvattu, jos vaikka edes olo helpottaisi.

Huomenta,

Täälläkin helle alkanut tuntua ihan helvetiltä, onneksi nyt on hieman viilennyt. Eilisiltana tuntui, ettei sopivaa asentoa löydy millään. Jalkaterät oli kuin tulessa, ei edes kylmä suihku auttanut. Lopulta piti ottaa pakkasesta kylmäpussi. Onneksi yöt menee suht ok. Viikkoja olisi vielä 5 ja rapiat - mielialat vaihtuu äärilaidasta toiseen. Toivottavasti koko loppuaika ei mene näin. Ihan karseelta tuntuu saada hulluja raivareita, eikä mahda itelleen minkään.

Tänään pitäisi mennä tutustumaan synnäriin - se on ainakin ihan jees juttu, toivottavasti.

Viime yönä näin unta, että tuli 4 kiloinen poika, joka osasi puhua[;)]. Nooh taidan mennä vielä pitkälleen, kun loikoilu on vielä mahdollista.

Yleensä olen toivonut lämmintä kesää, nyt ei muutaman päivän perusteella toivo kuin päinvastaista! Sunnuntaina turvotus iski ekan kerran kunnolla sormiin jo päivällä; tyhmänä ihmettelin päiväkävelyllä että miks tuntuu kädet jotenkin oudoilta, tarkemmin katsottuna oli ihan pinkeät sormet ja sormus ei liikkunu milliäkään. Vahdin muutenkin sormusta haukkana, kun neuvolassa th muistutti ottamaan sormukset ajoissa pois, jos turvotus pahenee ettei tarvi leikata sormuksia poikki... Ihme kun ei osaa olla ilman, vaikka muuten en koruja käytäkään jatkuvasti.

Minnis; tuo jalkojen kuumotus tuntuu tosi inhottavalta, en oikein keksinyt mitään kunnolla toimivaa apua siihen, viilentävää jalkavoidetta kokeilin, kun mikään muu ei auttanut.

Vauhtikin on hyytynyt ihan surkeaksi; lenkkeily on muuttunut kokonaan vaappumiseksi. Eilen illalla meni kolmen kilometrin kävelyyn melkein tunti kaikkine pysähdyksineen, kun oli kummia kipuja välillä, liitoskipujakohan vai jotain muuta. En sitten ehtinyt ajaa pyörälläkään kuin pari kertaa tänä kesänä, olo muuttuu niin nopeasti; lauantai-iltana pyöräily oli vielä mukavaa, nyt ei tee enää mieli lähteä minnekään. Yritän kyllä asennoitua positiivisesti ja ajatella että tämä johtuu vain nykyiselle painolleni sopimattomasta lämpötilasta ja reipastun heti huomenna kun sää viilenee tarpeeksi...

Mie jouduin hylkäämään sormukset jo ajat sitten, vaikkei varsinaista turvotusta ole suuremmin ollut. Alkoivat vaan tuntua tosi pinkeiltä ja ankeilta, joten luovuin suosiolla.

Kävin sunnuntaina kokeilemassa pyöräilyä eka kertaa koko raskausaikana - viisasta[8|]. Harrastan maastopyöräilyä, mutta nyt pysyin kiltilsti päällystetyllä tiellä. Pyörässä on niin etunoja ajoasento, että vatsaa alkoi painaa heti ja reilun km:n lenkillä sain ahterin ja koko alapään niin helläksi, että eiköhän seuraava kerta ole joskus syksyllä tai ensi vuonna.

Nyt ajattelin lähteä leikkaamaan ruohoa, kun on hiukka viileempää. Normaalisti ajamiseen menee pari tuntia, nyt varmaan 4 [&:]... Katsotaan kuin likan käy...

Tänään on lääkäri. Katsoo tuon mun lantion ja toivon että ultrais vauvan samalla. Tuntuu siltä ettei ultraa. Toivottavasti lekuri samalla katsois tuon kohdunsuun. Niin paljon kipeitä supistuksia, että pakko siellä jonkinlaisia muutoksia tullut.. Jos ei ole, taitaa tulla pitkä odotus vielä..[:@] En oikein enää tiedä, että haluaisinko että menee laskettuun aikaan asti, vaiko syntyisikö nyt ennen. Tällä hetkellä niin tukala olo itsellä, että saisi jo ulos tulla, mutta tavaroita sun muita puuttuu vielä.. Tulee kiiru. Ja en myöskään halua, että vaavi liian aikaisin tulee. Ettei hänellä ole mitään onkelmia sen takia.. Onkos ketään kesämassuista jo synnyttänyt? Ollut niin kauan hiljaista täällä palstalla..[:)]

Hei! Itse olen ihan alkutekijöissä raskaana (kaksi tyttöä, 6- ja 7-vuotiaat on). Kaikkihan me tiedämme, mitä yleisiä raskausoireita on olemassa, yksi niistä pahoinvointi. Itse olen käyttänyt Aloe Veraa säännöllisesti jo usean vuoden ajan.

*Aloe Vera tasapainottaa ja rauhoittaa suolistoa, mikä vähentää pahoinvointia ja närästystä.
* Poistaa kuona-aineita eli ravinteet imeytyvät paremmin ja ovat siten paremmin myös vauvan käytettävissä
* Tekee ihosta kauniimman: moni atoopikko saanut avun, myös psoriasikseen
* Sopii lapsesta vaariin (1v->)
* Luonnonmukainen
* Lisää vastustuskykyä
* Sisältää paljon ravinteita
* Piristää, kokonaisvaltainen hyvä olo

Aivan ykköstuote terveellisempään tulevaisuuteen, itsesi ja lapsesi/lastesi hyväksi. Meillä keliaakikko-lapsen vatsaoireet (ummetus) hävisivät kokonaan! Kannattaa käydä sivuilla tutustumassa ja etsimässä lähin jälleenmyyjä! Jos asut lähellä Hyvinkäätä (Espoo, Vantaa, Riihimäki, Tuusula, Vihti, Nurmijärvi ym.), jätä viestiä, niin sovitaan tapaaminen ja kerron lisää!

http://www.foreverliving.se/fi/koti

Täällä on tämä yksi kesämassu joka on synnyttänyt jo yli kaksi viikkoa sitten! Kylläpä aika kuluu nopeasti! Yritän nyt kirjoittaa posittiiviisesti teille joilla kaikki on vielä edessä ja toivon että pääsette hieman helpomman kautta kun me... Mutta siis ei se synnytys välttämättä millään tavalla itestään ennakkoon varoittele, että älkäähän huoliko vaikkea mitään tulppia näkyisi. Mulla tuli niin puun takaa koko taphtuma ettei mikään oo koskaan niin yllättänyt. Hassua vaikka ilmeistähän se oli että aika pian jotain tapahtuisi [:D] Ja vauva laskeutu mulla vasta vesien menon jälkeen ja sitten tulikin sellanen olo että puolet mahasta katos johonkin! Ja kiinnittymistäkään ei tapahtunu kunnolla. Vielä laitoksella vauvan pää liikku hieman.

Me ollaan siis vietetty nää hellepäivät viileässä sairaalassa taasen. Tyttö on edelleen keltainen ja nyt diagnoosi on äidinmaidon aiheuttaman keltaisuus joka on yleensä tosi sitkeessä. Positiivista siinä on se, että se on vaaratonta mutta sitäkin täytyy kontrolloida ettei bilirupiinit nouse hoitorajojen yli. Meillä mennään kokoajan siinä rimaa hipoen hilkulla että ollaanko hoitorajalla vai karvan alle, niin joudutaan siksi käymään kontrolleissa tosi tiheeseen. Eilen ensimmäisen kerran arvot oli tulleet itekseen ihan karvan alaspäin kun tähän mennessä on menty aina vaan korkeemmalle ja korkeemmalle joten uskallan melkeen toivoa että seuraavassa kontrollissa oltas tultu taas hieman alaspäin!

Mutta sitten jouduttiin sunnuntaina mun takia sairaalaan. Mulle tuli iso, iso verenvuoto ja voimat meni siinä samalla. Kättärillä sitten ultrasivat ja totesivat että istukasta on jääny palasia kohtuun. Su-ma yön sain supistavia lääkkeitä mutta mitään ei tapahtunu joten eilen sitten kaavittiin kohtu. En oo koskaan ennen ollu missään leikkauksessa eikä mua oo aiemmin nukutettu niin pelkäsin sitä aika paljon. Mutta kamalampaa oli oikeestaan se, että kättäri oli ääriään myöten täynnä ja jouduin odottamaan operaatioon pääsyä tosi kauan. Kun sunnuntai-iltana sain syödä ja juoda kymmenen aikaan niin leikkaussaliin pääsin vasta eilen kolmelta iltapäivällä. Ja operaation jälkeenkin meni vielä tunti ennen kun sain ruokaa. Joten oli hiukan hutera olo, imetin kuitenkin koko ajan ja tuntu siltä että se viiminen imu vei ne viimisetkin neste rippeet varpaiden päistä...  Mutta nyt siis taas kotona ja uusi toipuminen edessä. Täytyy ottaa aika iisisti ettei tuu mitään tulehduksia ja päästät toivottavasti vihdoin oikena arjen kimppuun! Tyttö onneksi kasvaa kovaa vauhtia ja painoa tulee kiitettävästi. Suostuu imemään yllättävän hyvin kun mun antibiootit kuitenkin maistuu maidossa. Eilen tehtiin kättärillä syöttöpunnitus kun musta tuntu ettei vauva voinut saada musta enää mitään irti niin tulos oli se, että kätilökään ei uskonu että vauva oli hetkessä imeny melkeen 100 g maitoa... [:D] Että semmonen litrahuuli meillä!

Lekurilta tultu. Eipäs se ultrannut.. Pienoinen pettymys..[:'(] Lantio ok, sanoi vaan että vauvalle tervetuloa. Kohdunsuulle ei ole tapahtunut yhtään mitään. Kipeitä supistuksia tullut kolmisen viikkoa.. ja siltikään ei mitään tapahtunut.. Vähän näyttää siltä, että menee pitkälle tää loppuaika.. Toivottavasti ei oo kauheet helteet...

Täytyy vaan nauttia nyt olosta.. Tämmöttis kipujen ja turvotusten keskellä...[:D]

Moi!

Joo, on vähän hiljennyt tahti täällä palstalla; johtuu varmaan siitä että kaikki mammat alkaa olla äitiyslomalla ja lisäksi kuumuuden uuvuttamia! [:)]
Mä olen aina tykännyt lämpimästä - ja olen sinnikkäästi nauttinut näistä hellepäivistä - mutta nyt olen kyllä jo varsin helpottunut siitä että on viileämpää luvassa. Mullakin sormet turpoaa, en tiedä missä määrin johtuu helteestä, missä raskaudesta.

Tänään oli varsinainen vauvapäivä: neuvolalääkäri ja illalla tutustuminen synnärille. Ei se minuakaan ultrannut (elättelin vähän toivoa josko vähän saisi vielä aavistusta sukupuolesta, mutta täytyy vielä joitain viikkoja malttaa odottaa [:)]). Hb oli noussut takaisin 120, joten rautatabletit on auttaneet. Vähän terkkari kyllä ihmetteli että mistä syystä se oikein romahti vasta tässä vaiheessa raskautta.
Kohdunsuu oli ehkä ihan aavituksen verran pehmentynyt (!) ja vauva oli kuulemma hitusen alhaalla - mikä kyllä selittää sen että närästys on vähän vähentynyt ja hengittäminen helpottunut verrattuna muutaman viikon takaiseen. Sf-mitta oli vain 31,5 (viimeksi 31), mutta se voi kuulemma johtua siitä jos vauva on nyt vähän alempana. Jännää.

Synnärikäynti oli ihan mukava, vaikka ei siellä mitään uutta tietoa varsinaisesti tullut. Ihan kiva nähdä kuitenkin paikat ja huoneet etukäteen näin ensikertalaisena, ja molemmat kätilöt olivat tosi mukavia. Saa nähdä osutaanko sinne ruuhkaan vai ei! Saatiin nähdä "näytekappaleena" myös tänään syntynyt pieni söpöläinen [:D]. Nyt alkaa todella tuntua siltä että mahassa kasvaa oikea vauva, eikä vain "sikiö"...

Väriseekö muuten teidän vauvat vielä? Unohdin taas kysyä sitä lääkäriltä. Joku kirjoitti taannoin että se johtuisi siitä että vauva pissaa, eli se on normaalia??

Mulla ainakin edellisenä yönä vatta värisi. Tunsin sen itseasiassa ensimmäistä kertaa..[:)] Mulla painoa tullut edelleen lisää. Mikä jo vähän pistää harmittamaan. Ruokahalu entisellään ja en pysty enää liikkumaan, joten johtunee varmasti siitä. Myöskin tää turvotus lisääntynyt reippaasti. Viime yön sain nukuttua kerrankin hyvin..[:)] Unta olisi vielä riittänyt, mutta sitten olis mennyt ensi yön unet samalla.. Onneksi ilma vähän viileni.. Ei ole niin tuskainen olo. Tässä just harkitsen, josko lähtisi katsomaan paria kaveria sairaalaan.. Ovat tällä viikolla synnyttäneet. Menen kuulemaan kauhutarinoita..[:D]

Moikka pitkästä aikaa!
 Mäkin tunnen joskus jotain värinöitä, mutta melko alhaalla. Ja kun vauva on jo käsittääkseni kääntynyt pää alaspäin, en sitten tiedä mitä ovat.

Millaisia liikkeitä muuten tunnette? Musta tuntuu, että tuo on päivä päivältä melkein rauhallisempi. Tosin alkaahan tilakin käydä ahtaaksi. Oikeastaan semmoista epämääräistä möyrintää vain tuntuu silloin tällöin. Oletteko harrastaneet tuota ns. liikelaskentaa (10 liikettä / tunti tai 5 / 30 min)? Mä en ole, koska sitten varmaan alan vaan stressaamaan hirveesti.

Enää muutama päivä töitä jäljellä. Nyt tuntuu, että olen saanut parina yönä nukuttuakin ihan kivasti. Ja ihan niin kuin turvotus&puutuminen olisi pikkuisen helpottanut. Toisaalta on melkein syyllinen olo, kun on taas hiukan helpompi olla kuin viikko sitten [:D] Pohdituttaa, että onko siellä massussa kaikki hyvin, kun oma olo on parempi. Ristiriitaista.

Heipsistä kaikki kesämassun kasvattajat!

Tulin vierailulle tuolta toukolahjojen puolelta,kun musta tuli nyt sitten kuitenkin kesämassun kasvattaja..[:)]Laskettu aika mulla oli 25.5,eli yli ollaan menty ja pitkälti.Nyt sitten mielessä mahdollinen tuleva käynnistys ja..no oikeestaan mielessä ei muuta olekkaan[:D]Voin vaan sanoa,et nyt sen todella tietää-odottavan aika on PITKÄ-![:D]

Tällä palstalla ei taida montaa synnyttänyttä vielä olla(helvi muistaakseni sai..)ja toukolahjoissa taidan olla ainut mahallinen.Vaihdettiin siis helvin kanssa paikkoja[:D]

Voisin vielä itsestäni sen verran kertoa,et Vantaalla asustellaan miehen 28v (itse 26v)kanssa ja esikoista ODOTETAAN innolla[:D]

Jos jollain on kokemuksia käynnistyksestä yliaikasuuden takia,niin kuulisin mielelläni[:)]

Tulin kyselemään onko kellään muulla täällä maha jo laskeutunut? Täällä mennään viikolla 35 ja tänään huomasin, että vatsa näyttää laskeutuneen alas ja tuntuu nyt selkeänä painontunteena ja roikkuvana pallona. Mitenköhän tähän pitäisi suhtautua - voikohan salilla käydä yhä tai harrastaa muuta liikuntaa vai pitäisikö ruveta pelkäämään ennenaikaisuutta? Olen kyllä ymmärtänyt, että laskeutumisesta synnytykseen saattaa mennä viikkoja, että hätää ei tästä syystä pitäisi olla..

Ja_nalle kärsivällisyyttä! Ei ole tuontyyppisestä käynnistämisestä kokemuksia - vaikka ei kai se eroa käynnistämisestä yleensä mitenkään? Eli samalla tavalla kai alkavat antamaan supistusta lisäävää tai supistuksen käynnistävää oksitosiinia ja odottavat, että se alkaa vaikuttamaan. Käynnistyksellä aiheutetut supistukset kai saattavat tulla nopeammin rajuimmiksi kuin luonnonmukaisesti tulevat - toisaalta se voi kai sitten nopeuttaa avautumisvaihetta verrattuna omia aikojaan etenevään synnytykseen. Ja onhan vauvalla vielä viikko aikaa saapua omalla ajallaan [:)]. Tsemppiä joka tapauksessa!

Takaisin