Kesämassun kasvattajat 2009

täällä alkoi äippäloma puoltoist viikkoo sitten.. Tosin sairaslomalla ollut melko pitkään ennen mammalomaa.. Ei kyllä ole ollut ikävä töihin..[:)]

Supistelut vaan jatkuu..[:@] Ihan semmoinen olo, että kohta synnytys alkaa.. Toivottavasti on väärä tuntemus.. mieskin lähtee ensi viikolla viikonlopuksi pois. Mun tuurilla silloin vaavi päättää tulla ulos.. Toivottavasti ei.. Viime yö yhtä tuskaa.. Kovat lonkkakivut, supistelut ja pissalla täytyi juosta puolen tunnin välein.. Aamulla kun sai vihdoin ja viimein unta, niin naapuri talojen roskat tultiin tyhjentämään.. Nyt ihan väsynyt..[&o]

Viimeinen työpäiväni on huomenna!!! [:D][:D][:D] It's about time. Jeee!

Mä pelkään pahoin että mun kärsivällisyys on kovalla koetuksella, jos menee paljon yli lasketun ajan - varsinkin jos olo on silloin suuri ja tukala. Toisaalta kaveri juuri huomautti, että jos vauva on pitkään masussa, se kehittyy siellä kuitenkin yhtä lailla kuin jos se olisi jo ulkona, eli voi alkaa esim. kannatella päätään aikaisemmin suhteessa syntymäpäivään kuin etuajassa syntyneet. Ajattelen vain sitä, että jos pitää 4 viikon ajan joka ilta ajatella että ei se nyt tullutkaan, niin voipi tuntua aika pitkiltä viikoilta. [:)]
Mutta jännää on! 

Moi kaikki,

Äitiyslomalla olen ollut vajaat pari viikkoa. Masu alkaa olla jo aika suuri ja oloni on aika tukala. Jatkuva hikoilu, supistelut ja huonosti nukutut yöt ovat seuranani. Joku kertoi myös aiemmin kärsivänsä vihlomisesta kohdunsuulla, no täällä sama vika myös. Neuvolassa sanoivat oireideni olevan normaaleja ja täti totesi, että joo-o rouva on raskaana ja oireet kuuluvat kuvaan. Sf-mitta oli 35,5, joka on yli käyrien. Hb ja verenpaine ok. Vauva on raivotarjonnassa. Siinäpä tärkeimmät. Hyviä vointeja kaikille!

Mä kyllä stressaan painostani vaikkei pitäisi. Tuntuu siltä, että jos syön päivässä yhden eskimopuikon enemmän kun normaalisti niin paino nousee kilolla. Mulla siis nousee paino nyt todella helposti, ja yritän pitää siitä kiinni ettei nyt nousisi yli kiloa/viikko ja siinäkin on tekemistä. Nyt on painoa tullut n. 13-14 kg. Enkä haluaisi mennä TAAS uusille kymmenluvuille. Työkaverinikin yritti lohduttaa, että ei mitään huolta painonnoususta, kun hänelle itselle oli tullut 28 kg.

Mä toivon, että meijän vauva syntyisi pari päivää ennen laskettua aikaa, koska säästötoimien vuoksi 19.6. sulkeutuu sairaalan joku/joitain osastoja ja sitten ei ole saatavilla enää perhehuoneita. Sitten Juhannuksena tulee kuitenkin ruuhkaa synnärille ja joudun jonnekin käytävälle makailemaan. Ääh!

Täällä kahdesta lääkäristä toinen ultraa synnytystapa-arviossa ja toinen ei, joten se on varmaan ihan lääkäristä kiinni ultrataanko loppuraskaudessa vielä vai ei. Itsellä siis kolmas ultra vielä torstaina.

Olen ollut nyt kaks viikkoa äitiyslomalla.

Mä oon kans painostressaaja, sitä tuli kuitenkin jo sellaiset 17 kg. Ja kun on ollut melkein :) aina tarkka, mitä syö ja liikkunut koko raskauden ajan, tuntuu jotenkin epäreilulta :( mutta kai se sitten lähtee

On toi aika jännää toi painon nousu! Mulla yleensä nousee tosi helposti paino ja nyt raskauden aikana on tullut vain 3 lisäkiloa. Ja nyt loppuakohden liikunta on jäänyt tosi vähälle, mut syön silti kuin hevonen! Alkuraskaudesta söin kyllä tosi terveellisesti, mutta nyt lopuksi en juurikaan ole katsomut mitä syön.

Natsku kyseli äitiyslomalaisia.. Tää on nyt neljäs viikko äippälomaa, eli 4.5 aloitin loman.
Meilläpäin kuuluu normaalisti 2 ultraa, mutta laspsuusaikana sairastetun munuaistulehduksen vuoksi oon päässy tosi moneen ultraan. Eli vauvan kasvua on seurattu aika tiiviisti!
Maanantaina kävin viimeksi äitiyspolilla ja kaikki oli hyvin. Vauva oli ottanut kasvupyrähdyksen ja lääkäri veikkaili että vauva painaa nyt 2,8-3,0kg.
Mä olisin jo valmis lähtemään synnyttämään. Eilen ainakin kun oli niin lämmin päivä, niin oli tosi raskas olla ja nyt on ennustettu lisää hellettä. Huh,huh.

Painonnousua täälläkin vähän harmitellaan.. Lihoin jo alkuraskaudesta todella paljon, kun lopetin tupakanpolton ja annoin itselleni luvan syödä kaikkea herkkua. Luin jostain, että loppuraskaudessa ruokahalu katoaisi.. Ei ainakaan täällä. Tuntuu vaan kasvavan. Ja kun mulla olisi vielä sokeriton ruokavalio, mistä on välillä todella vaikea pitää kiinni... Näin yöllä unta, että painoa olisi tullut 50 kiloa lisää..[:D] onneksi oli vaan unta. Odotan innolla, että pääsee kunnolla kävelemään...

Supistelut jatkunut. [:(] Vielä muutama viikko... sitten ei niin haittaisi jos tulisi ulos..

Tänään viimeinen työssäolopäivä, ja vietän sitä vapaapäivän merkeissä! Menen mm. verotoimistoon selvittämään minkälainen verokortti pitää toimittaa Kelaan.

Kiitos Helvi viisauden sanoista, ihan hyvä kun joku palauttaa maan pinnalle. Ainakin itse huomaan murehtivani asioista mille en mahda mitään.

Onneksi sen vatsan koon perusteella ei pysty oikeasti arvioimaan minkä kokoinen vauva on tulossa; jos lapsi on kehon "pinnalla" on vatsa isompi kuin jos lapsi on äidin sisuskaluissa. Lapsi voi olla yllättävän suuri vaikka maha ei ole sitä ollut, ja toisin päin.

Painon kanssa tsemppaavat eli myös minä: tuttava lohdutteli että ylimääräisiä kiloja on hyvä jäädä jotta äidillä riittää polttoainetta saada imetys toimimaan kunnolla. Jos kiloja ei jää, täytyy syödä kahta kauheammin. Kuulema energiankulutus on aivan mieletöntä imettäessä.

Muutoin täällä voidaan ihan hyvin. Liitoskivut ovat kylläkin lisääntyneet ja köpöttelen eteenpäin kuin vanha mummo, ja pidempää matkaa kuin neljä korttelin väliä en edes kuvittele taittavani. Valkovuoto on lisääntynyt huimasti kuluneen viikon aikana, kuulunee asiaan.

Minusta on ajatuksena todella outoa, etten ole menossa töihin ikuisuuksiin. Montakohan viikkoa ehtii kulua ennen kuin ajatukseen tottuu?

Scoolina: Mä totuin tähän "lomailuun" päivässä..[:D] Oli töissä vähän hermot kireällä, joten tämä "paussi" ihan tervetullut..

Huomasin äsken, että nyt jo jalatkin ihan turvonneet.. Kaupungille silti ajattelin änkeä. Jos saan kengät jalkaan...

Olen kyllä huomannut, ettei ruokahalu oo enää niin suuri kuin keskivaiheessa, ainoa huono asia, että täytekakkua sittenkin jaksaa syödä. Mutta onneksi se herkku jää pois, kun ei tarvitse enää töissä käydä :)

Tänään oli neuvolalääkäri RV 35+5 ja vauva oli keksinyt kiepsahtaa väärtenpäin. Ultralla vielä tarkistettiin ja olihan se pää ylöspäin. Luulen että se pyörähti vasta aamulla juuri ennen lääkäriä kun mieskin kommentoi että miten tuo vatsa on tuon mallinen. Huomasin sitten itsekin että vauva oli erilailla kuin aikaisemmin ja yleensä tyhjällä puolella oli kohouma. Sain lähetteen poliklinikalle jossa yrittänevät kääntää vauvaa. Muuten taitaa tulla keisarileikkaus [:(]

Eihän se harvinaista ole mutta jotenkin on pettynyt olo jos ei pääse synnyttämään alakautta. Muutenkin toipuminen on hitaampaa ja voi olla että imetys ei käynnisty ollenkaan ym. Outoa varmaan laittaa kalenteriin koska lähdetään kotoa "synnyttämään".

Noh, äitiinsä on vauva tullut. Itse tein täsmälleen saman tempun loppuraskaudesta ja synnyin keisarileikkauksella [;)]

Paino noussut 1,5 kg / vk (!) ja turvotusta tullut jalkoihin. Oon kyllä kesäkuumalla niitä eskimopuikkoja vedellytkin, mutta hurjaltahan tuo painonnousu tuntuu. Nyt tullut 13 kg yhteensä. Siskolla nousi loppuajasta paino 2 kg / vk...Sain vielä luvan uida kun kohdunsuu oli tiukasti kiinni, oon käynyt 2 krt / vk vesijuoksemassa [:)]

Äippälomaa viikko takana ja toisin kuin pelkäsin niin en kauheasti ole töitä ajatellut. Jotenkin vauvan miettiminen vie kaiken huomion [:)]

Mä pelkään kauheasti, että joutuisin keisarileikkaukseen. Onko se aina pakollinen, jos lapsi tulee peppu edessä? Sairaala-sarjassa nimittäin kaksosten synnytyksessä toinen tuli peppu edessä, mutta alakautta sekin syntyi. taas yhdelle työkaverille tehtiin sektio, kun toinen kaksosista oli pää ylöspäin.

Minäkin olen kuullut että imettäessä paino putoaa nopeasti ja jokunen suklaalevy ei kuulemma näy silloin missään. Mukavaa silti kuulla että muillakin paino nousee nopeasti: mullakin näyttää tulevan nyt yli kilo viikossa, mikä on aika hurjaa - varsinkin kun tässä on noita viikkoja vielä jäljellä! 

Kysyin neuvolan perheryhmässä juuri tuota jalat edellä -synnytystä, ja vastaus oli, että lapsen pää ja äidin lantion leveys mitataan tarkasti, ja jos lapsi mahtuu jalat edellä syntymään niin silloin voi tulla normaalisti alakautta. Jos taas on riski että pienokainen jää päästä kiinni lantioon, niin silloin leikattaisiin.

Ai totta, minulle ei tullut mieleenkään että toki Kelallekin täytyisi toimittaa verokortti! Kai sen voi taas tilata netistä, vuoden tulot täytyy vaan laskea uudelleen? Siis sitten kunhan saan päätöksen äitiyspäivärahasta, heh. Rakas työnantajani oli maanantaina toimittanut vihdoin työnantajan kaavakkeen Kelaan, eipä siihen mennytkään kuin melkein 3 kk ja pari pyyntöä. Äippälomakausi alkaa siis huomenna... Onneksi työnantaja maksaa aluksi vielä palkkaa, etten jää heti rahatta [:)]

Tuntuu tosi hassulta lähteä töistä pois pitkäksi aikaa (heti kunhan saan huoneen siivottua!), mutta luulisin että olen siihen sopeutunut jo siihen mennessä kun huomenaamulla herään. [:D][:D]

Natsku, mä oon ymmärtänyt että keisarinleikkausta suositellaan etenkin ensisynnyttäjille jos lapsi on tulossa jalat edellä. Jalat edellä synnytys ei ole mahdoton jos lantio näyttää antavan hyvin periksi, mutta synnytys on silloin riskisynnytys. Jos kaikki ei menekään hyvin niin hätäsektio on vielä huonompi vaihtoehto. Sinne ei pääse isäkään mukaan ja äiti nukutetaan. Suunniteltu leikkaushan tehdään paikallispuudutuksella isä mukana. Ja en halua kuitenkaan vaarantaa mitenkään omaa tai vauvan terveyttä [&:]

Mutta kyllä pelottaa jo nyt. Onneksi on miehen olkapää jota vasten saa itkeä [;)] Pitäisi vielä rauhottua ja odottaa sitä poliklinikkakäyntiä. Voihan se vielä kääntyäkin takaisin...

Mun ystäväpiiri ainakin rauhoitteli repeämistä / välilihan leikkauksesta että ei se niin kauheata ole kuin kuulostaa. Sanoivat että siinä vaiheessa ihan sama kun vauvan on vihdoin saamassa ulos! Kuulemma kannattaa suihkutella leikkaushaavoja ahkerasti synnytyksen jälkeen. Toisaalta Naistenklinikan kätilö totesi hyvin että kivutonta synnytystä ei ole olemassa eli se _tulee sattumaan_. Minkä verran ja miten kivun kokee on sitten yksilöllistä... Älä vaan lue nettipalstoja (paitsi vau.fi:tä), saat synnytyspelon vaikka sitä ei aikaisemmin olisi ollutkaan!

Mini, mun vauva oli tosi pitkään perätilassa, kääntyi sittemmin itsekseen raivotilaan, mutta ei ainakaan mulle pidetty ensimmäisenä vaihtoehtona sektiota, vaikka ensisynnyttäjä olenkin. Arviohan siitä tehdään, katsotaan onko tulossa jalat vai peppu edellä, ja sitten arvioivat sekä lantion, että vauvan koon... Suunnitellussakin sektiossa on kuitenkin aina riskinsä, niinkuin missä tahansa massiivisessa leikkauksessa, joten ei sitäkään nyt ihan kevein perustein lähdetä tekemään. Toki jos äiti itse haluaa mieluummin sektion, niin sen saa pyydettyä melko vaivattomasti, jos lapsi on perätilassa, vaikka arvion mukaan mahtuisikin tulemaan.

Kai nämäkin vähän on paikkakunta- ja lääkärikohtaisia, että miten tähän suhtaudutaan.

Ei kannata panikoitua, itse olen syntynyt alateitse peppu edellä, ja äitini on massiiviset 155 cm pitkä, ja muutenkin ohut kuin kuivan kesän orava. Syntymäpainoni ei toki ollut suurensuuri, (2890g muistaakseni), mutta silti, jos miettii, että olin kaksinkerroin. [:)]

Mihis kaikki kesämasut on kadonnut??[:)] Viime yö taas nukuttu huonosti. Useeseen otteeseen heräsin supisteluun.. Ja sitten tietenkin täytyi raahautua vessaan.. Mieheni kysyi, että eikö tätä synnytystä voisi jo käynnistää.. Ei vielä..[:D]

Kädet ja jalat ihan turvoksissa edelleen.. Nivelet sattuu.. Voi tätä raskauden ihanuutta.. Ja mulla on jatkuva nälkä.. En ymmärrä... Ulkona hieno ilma.. Jihuu.. Mä vietän tän päivän sisällä.. [:@]

Heippa pitkästä aikaa!

Täällä on neuvola ja kontrollikäynti takana, saikkua ei jatkettu, joten kesälomat alkaa pyörimään... No pääasia että saa olla vapaalla! [:)]
Listaanpas vähän arvoja
RV 31+5
paino +100g/vko
turvotus + (sormet meinaa vähän turvottaa, ei paljon kuiten vielä)
RR 138/83
U-prot. / -gluk. -
Hb 115 (nousussa)
kohdunpohjan korkeus 28,5cm
syke 135-140
liikkeet ++
RV 31+6 (tänään)
U-prot. / -gluk. -
kohdunpohjan korkeus 29cm
painoarvio 1,8kg
tarjonta RT

Kaveria on nyt ultrattu muutamaan otteeseen [:)], ja vielä 2vkon päästä mennään kontrolliin kun painoarviot heittää vajaasta 3kg:sta 3,6kg:n, joten haluavat tarkastaa vielä kasvun. Minä kyllä tuumasin että mulle ei ole väliä minkä kokonen kaveri syntyessään on, mutta tahtovat silti tietää noin suunnilleen ilmeisesti että mikä on suunta. Iso se kuitenkaan ei tule kuulemma olemaan. Pääasia että on terve ja yleensä ottaen kasvaa edes jonninverran vielä.
Täällä kanssa viime yö oli yhtä tuskaa, uni oli pätkittäistä, vessassa sai juosta ja kaveri mätki patjaa minkä kerkes. Väitän että oli taas jotenki vinottain ku tarpeeksi kun patjaa mätki, niin toisellakin puolella vattaa tuntu liikkeitä. Ei ollu yhtään kivaa ku mies vaan veti sikeitä ja minä taistelen asennon kanssa. Vielä pitäs 8vkoa jaksaa nyt ainaki. Kai se on alettava napsiin särkylääkettä kun selkäkin on niin pirun kipeä, ja sekin osaltaan  vaikeuttaa nukkumista. [&:]
Aivan ihanat ilmat olleet, nytki tuo aurinko helottaa ihan täysillä, häätynee mennä parvekkeelle istuskelemaan ja lueskelemaan. [8D] Vielä jostain jotain kylmää naposteltavaa ja raikasta juotavaa niin mikäs tuola ollessa. Kävelylle en uskalla lähtä kun meinaa supistella jo vähemmästäkin liikkumisesta, ja eilinen lenkki oli melkonen suoritus..
Huomenna sitten lähemmä käymään päivän mukin Tallinnassa, saa nähä mitä siitä tulee kun koko päivän jaloillaan pitää/saa olla ja tallustella. Mutta toivottavasti on kaunis ilma, niin ei harmita vaikka selkään ja mahaan ja joka paikkaan vähän kolottaiski. Olen mieheltä tilannu jalkahieronnan päivän päätteeksi, ja se on jopa minulle luvattu. [:D]
Eilen kävin synnytysvalmennuksessa, eipä sielä juuri tullu mitään uutta sinänsä, mitä jo en ois tienny. Vaikka en mitään ole mistään lukenukkaan enkä mitään. Nyt mietiskelen tässä että viitinkö raahata itteeni imetys- ja lapsenhoitokerroille, kun tuskin sieläkään mitään mullistavaa ja uutta tulee.. Joku jo jossain täälä tuumaski ettei niistä nyt mitään oikeen irti saanu jos vähänkään asioista tietää. Pitää nyt sitten miettiä.
Mutta nyt menen partsille, ihanaa kesäpäivää kaikille! [:)]

Pian lähtee auto Pohjanmaalle sukuloimaan, viimeinen reissu ennen vauvan syntymää.

Greippi, mun sisko oli 2 cm auki tietämättä siitä yhtään mitään itse. Vauva laskeutui hyvissä ajoin, mutta eipä käynnistynyt ajallaan. Vasta toisella käynnistämiskerralla vauva päätti syntyä, yli 2 viikkoa yliaikaisena.

Tiesittekös muuten että välilihaakin on hyvä ruveta hieromaan öljyllä ja venyttelemään, se oikeasti ennaltaehkäisee repeämiä (ohjeet, tosin ruotsinkieliset, löytyy ainakin sivustolta babycenter.net ja synnytysvalmennuksessakin tuotiin esille). Esim. apteekin Ceridal, mutta mikä tahansa hyvä öljy käy myös. Ja saahan sitä kuollutta seksieläämääkin vähän käyntiin [;)] Mies jo innokkaana odottaa tehtäväänsä, sovittiin että ensi viikolla aloitetaan tämä huvin ja hyödyn yhdistäminen [;)]

Scoolina, tuo hieronta ja venytys kokeiltu ja en mitenkään halua masentaa, mutta jos sen venytyksen tekee oikein ohjeiden mukaan, niin siitä on kyllä seksi kaukana. [:D] [:D] [:D]...

Takaisin