Kesämassun kasvattajat 2009

Meilläkin 2 kissaa, toinen on aina ollut minun lellikki ja on hirvittävän mustasukkainen miehelle jopa, saas nähdä sitten miten vauvalle! Kävi jo kerran oksentamassa vauvansänkyyn kun ei oltu vielä eristetty kissoja makuuhuoneesta...

Tänään neuvola, tämä tyyppi möyrii nykyään niin voimakkaasti et sattuu paikat. Sais kyllä jo tulla pihalle sieltä [:D].

Heissan,

minäkin mietin kovasti minkä verran pieniä vaatteita tarvitaan, kun sitä on niin vaikea arvioida etukäteen. Ja jos vaikka putkahtaa lähemmäs nelikiloinen lapsi, niin silloinhan ei pienimpiä vaatteita tarvitse ollenkaan. Kaverini - 2-viikkoisen pojan äiti - sanoi ettei niitä vaatteita kannata kauheasti (tai yhtään) ostaa, jos on pesukone kotona. Mulla on nyt vain äitiyspakkauksen pienien vaatteiden lisäksi kaksi pienehköä 60-senttistä bodyä, jotka sain kyseiseltä kaverilta, koska "ne ei mahdu heidän pojalle kuitenkaan kuin enää viikon verran". Poju oli alle 3,5 kiloa syntyessään, mutta pituutta on tullut jo sen verran että vaatteet jää jo pieniksi. Ajattelin että mies saa sitten käydä ostamassa jos tarvetta tulee!

Kaiko, käsien puutuminen johtuu yleensä siitä, että hartoissa on joku käsiin menevä hermo puristuksissa, jolloin hartiajumppa ja hierominen auttaa. Voihan olla että samoissa kylkiasennoissa nukkuminen on jumiuttanut niska-hartiaseutua? Mutta kannattaa varmasti mainita neuvolassa, koska en yhtään tiedä voiko raskaudella olla muutakin tekemistä asian kanssa.

Väsyttää ihan kauheasti, eilen oli superpitkä (työ)päivä ja hölmönä luin romaania liian myöhään illalla, ja aamulla piti taas nousta aikaisin. Hassua kun tuntuu kuin mussukin olisi ihan uupunut, ja tuntuu kuin se vain unisena vähän venyttelisi mahassa. Meidän molempien pitäisi varmaan päästä päiväunille...[;)]

KaiKo; tuo käsien puutuminen on niin tuttua! Mulla tosin puutuu tietyt sormet jo niskakipujen vuoksi (siinä vaiheessa on jo kiire venyttelemään ja hierontaan tai tulee migreeni kaikilla herkuilla), raskauden aikana on ollut enemmän puutumista ja koko käsikin puutuu välillä. Oudosti yleensä se käsi, joka ei ole mitenkään hankalassa asennossa/puristuksissa, jos nukkuu vasemmalla kyljellä niin oikean käden sormet puutuu -ei siis mitään järkeä. Jostakin luin puutumisoireista ja ne on aika yleisiä raskauden aikana, en tiedä sitten tarkoitettiinko siinä jatkuvaa puutumisen tunnetta vai noita ohimeneviä oireita? Auttaako sormien jumppaus tai hieronta yhtään, mulla on vielä auttanut.

Tipitiitii; en olekaan katsonut Kappahlissa ollenkaan vauvanvaatteita, kuinka on mahdollista?!? Lindexillä kävin viime viikolla, tietysti oli koko osasto ihan sekaisin jonkun uudelleenjärjestelyn vuoksi, täytyy tehdä uusi kierros jos löytyisi kivoja vaatteita. Nyt ei jotenkin yhtään kiinnostaisi ostaa itselle mitään vaatteita, paljon mukavampaa olisi ostaa vauvalle kaikenlaista, voi vaan tällä asenteella tarttua mukaan kaikkea muuta kuin käytännöllistä ja oikeasti tarpeellista...
Ja siitä tulikin mieleen, onko missään näkynyt myynnissä seinään kiinnitettävää hoitotasoa? Brion kuvastossa näin yhden mallin, mutta missään kaupassa ei ole näkynyt niitä tai vastaavia. Ei ole oikein tilaa isolle hoitopöydälle ja vaihtoehdot tuntuu olevan vähissä, sängyn päälle nostettavat puiset tasot on varmaan ainoita joita olen nähnyt.

Heissan!

Minulla puutuu kanssa kädet, mutta siihen on syykin, minulla on todettu lievä rannekanava ahtauma oikeassa kädessä, jota raskaus sitten pahentaa, mutta nyt on sitten alkanut vasen käsikin puutumaan, mutta se johtuu ihan vaan raskaudesta. Kävin myös lääkärissä valittamassa tuota oikean käden kipuilua ja puutumista niin lääkäri sanoi ettei raskaus aikana tehdä mitään käsille, että jos se oireet johtuvat vaan raskaudesta niin ei turhaan sitten leikeillä, käski palata uudelleen asiaan synnytyksen jälkeen jos ei oireet helpota.

Maajo

Alkaa olla lähellä meilläkin jo h-hetki! On kyllä tosi jännää. Synnytys pyörii mielessä, ja odotan sitä jotenkin uteliaan jännittyneenä. Toivon, että voi olla kotona mahdollisimman pitkälle. Sain jo tutulta lainaan sellaisen jumppapallonkin, valmennuksessa neuvottiin, että sen päällä voi olla avautumis-vaiheessa hyvä istua jos ei jaksa kokoajan liikkua. Saas katsoa kuinka käy. Valmennuksesta on saanut myös hyviä hierontavinkkejä, niinköhän niitä muistaa kun h-hetki koittaa...[;)]

Tuuli - Ikea taitaa ainakin myydä seinään kiinnitettävää hoitotasoa. En tiedä löytyiskö jopa netistä kuvaa?

Tietääkö muuten kukaan, mitkä tapaukset ja missä vaiheessa laitetaan synnytystapa-arviointiin?

Tsemppiä kaikille - vissiin tässä on tukalat viimeiset viikot edessä, mutta eiköhän niistä selvitä!

=> Virkku
Eiköhän kaikkille tehdään se arviointi, mutta vissi eri paikassa. Meillä on sille, että jos neuvolassa katottu, et vauva on pää alaspäin, niin lääkäri tekee sen arvioinnin  kun käy päivystämässä neuvolassa. Jos epällään, että vaaveli istu tai on liian iso lantion nähden, niin Tyksissä tai kaupunkisairaalassa ultraäänellä. "Normi"vauvat ei ultraan pääse. Arviointi tapahtuu viikoilla 36-37

Huomenta,

Nopeasti sitä alkaa tottua kotona olemiseen ja puuhaa riittäisi niin, ettei meinaa ehtiä levätä - mieheltä tullut hiukka palautetta... Käskin olla sanomatta mitään, kun tänään mennään neuvolaan[;)]. Pahin oli ehkä puutarhavarastona toimivan leikkimökin siivoaminen. Normaalitilassakin ärsyttävän matala kulkea, mutta nyt aivan per****tä. Loppuillan olikin selkä sen oloinen, että jos vielä kerran kummarrun niin ilman apua en enää nouse. Yöt on olleet tosi vaihtelevia. Toissa yönä heräsin neljältä, enkä saanut enää unta - sitten menikin koko päivä aika tokkurassa. Viime yönä sain onneksi vessareissun jälkeen unta.

Helvistä ei ole tainnut kuulua mitään? Toivottavasti siellä on jo nyytti kainalossa ja perhearki alkamassa.

Joku kirjoitti synnärin altaista - meillä on kuulemma yksi, joka on ymmärtääkseni kivunlievitystä varten. Siellä voi olla kerrallaan olikohan max tunnin, joten kyllä sinne ehtii useampikin samaan aikaan synnyttämässä oleva.

Lemmikeistä - meillä on kesyhilleri, joten saa nähdä miten sujuu. Jossain lehdessä oli juttua vauvaperheestä, joilla oli useampi fretti ja ihan ok heillä oli mennyt. Tietenkään lasta ja eläintä ei saa jättää keskenään ja fretit halusivat osallistua kaikkeen, mikä on muutenkin hieman hermoja raastavaa - mutta yhteiselo ei ollut mahdottomuus.

Kävin sunnuntaina kestovaippa- ja kantoliinakirpparilla. Ostin meille trikoisen kantoliinan, kudottu oli saatu jo aiemmin. Toivon mukaan toukka viihtyisi kantoliinassa - pystyisi äitikin touhuilemaan paljon paremmin ja lapsi voisi osallistua pienestä pitäen. Saas nähdä... 

Voi kun tulisi taas lämmintä, maanantai oli ihan loistava sään suhteen. No pitää joka tapauksessa istuttaa tänään kesäkukkia. Tulipas taas tekstiä. No pitää kirjoittaa neuvolan jälkeen lisää.

Järkyttävän ruma tuo Ikean seinään kiinnitettävä hoitotaso, meillä joutuis kiinnittämään sen kylpyhuoneen seinään, joten en ihan ensimmäisenä vaihtoehtona tuota pitäisi... Aika isoissa lastentarvikeliikkeissä ollaan käyty mm. Vantaalla Varistossa ja Tammistossa eikä missään näkynyt seinähoitotasoja. Pitää tehdä uusi kierros pitkin pääkaupunkiseutua viikonloppuna, jos vaikka sänkykin löytyisi samalla.
Hankalaa ostaa näitä vauvatavaroita, kun ei yhtään osaa arvioida mikä on oikeasti käytännöllinen; pitääkö vaikka sängyssä olla enemmän kuin 2 mahdollista pohjan korkeutta ja alas laskettava laita ja miljoonaa eri kokoakin vauvan sänkyjä näyttää olevan myynnissä (Pitääkö siihen sopia yli kymmenvuotiaskin???). Kummallisia ongelmia ja ihmetyksen aiheita tulee eteen, kun ei ole aikaisemmin tarvinnut miettiä kuin omalta kannaltaan kaikkia kalusteita ym. tavaraa jota kotiin hankkii.

Eilen meillä oli toinen kerta perhevalmennusta, synnytyskeskustelu yllättäen käsitteli lähinnä kivunlievitystä. Ei siitäkään mitään uutta asiaa siellä tullut esiin ja "synnytysvideo" oli niin kaunisteltu ja leikattu versio ettei siitä kyllä mitään käsitystä saa todellisuudesta, voi tulla joillekin miehille järkytys kun ei se ihan niin näppärästi menekään... Kolme kertaa valmennusta jäljellä, toivottavasti edes jotain hyödyllistä irtoaa niistä kerroista, nämä ekat oli jotenkin hyödyttömiä.

tänään alkoi äippäloma mutta jotenkin en osaa vielä tehdä mitään. Ajattelin käydä uimassa ja päivällä kasata listaa puuttuvista tavaroista jos se aktivoisi että mistä aloittaisi. Tekemistä kuitenkin on jo ihan kotipuuhissa.

Minnis, missä tämmöinen kestovaippa / kantoliina kirppis on? Tarvitsisin molempia ja mielellään käytettynä.

Itsekin yllätyin kuinka "kaunisteltu" synnytysvideo oli, mutta toisaalta sen tarkoitus oli varmaan rauhoitella ja kertoa ettei kaikki synnytykset ole kauhutarinoita. Ettei turhaan jännitä. Usein ne kauhukertomukset tuppaavat saamaan palstatilaa ja ovat kiehtovampia kuin "tylsät" tarinat kun kaikki meni tosi hyvin ja helposti [;)] Luin joskus vahingossa netistä synnytystarinoita, mutta enää en uskalla. Heti aloin jännittämään.

Heip,
Täällä on kotiudutta sairaala keikalta. Viikkoja takana 30+4 ja eilen siten alko verta vuotamaan. Vähän piti miettiä että hetkinen, tuleeko tuo minusta ja mitäs nyt. Äkkiä vaan synnärille soittamaan ja sinne sitten menin käyrälle ja tutkimuksiin. Olin yötä sairaalassa ja nukuin varmaan hyvä jos 4h. Koko aika oli takaraivossa että pitää kuunnella vauvaa kuinka se liikkuu ja jos ei liiku niin mitä sitten teen jne. No ainaki nyt näyttää siltä että kaikki on edelleen hyvin, saikkua napsahti ens viikon perjantaille asti kun sillon on sitten kontrolli. Saa nähä kuinka monesti sitä vielä "saa" käydä kontrollissa ennen laskettua aikaa, ei kyllä ollu yhtään mukava ylläri tämä. [&:]
Tuumasin itekseni että liian huolettomasti tämä raskaus onki sujunu, kun en ole pahemmin vauvan voinnista ressannu. Nyt sitten ressasin koko illan ja yön ja aamun. Nyt koitan taas rauhottua siihen omaan rauhalliseen olotilaani ettei kaverilla mitään hätää oo. Meinas vain hätä tulla käteen ku aloin miettimään että juuriko se nyt syntyy, ei se vielä saa syntyä, kääks.. Onneksi väärä hälytys!
Nyt alan touhuamaan rästiin jääneitä koti hommia.. mukavan aurinkoista päivää kaikille! [:)]

Hei,
hyvä että oli väärä hälytys, Neakka, tuollainen säikäyttää varmasti! Onneksi me aletaan olla jo niin pitkällä, että vauvoilla on hyvä mahdollisuus selvitä mahan ulkopuolellakin, jos jotain tapahtuisi. Mua se ainakin rauhoittaa kummasti.

Eilen oli taas neuvolakäynti, ja arvot oli muuten kunnossa, mutta hemoglobiini oli pudonnut ja oli 106! Ilmankos olen ollut niin superväsynyt viime aikoina [&:] Hemoglobiini mitattiin viimeksi kuukausi sitten, ja oli 120, joten vaikea sanoa missä vaiheessa se on tullut noin alas. Toivon että siitä ei ole ollut kuitenkaan haittaa pikkuihmiselle, vaan ainoastaan minulle... Kävin samantien ostamassa rautatabletteja ja toivon että ne alkaa vaikuttaa pian. Neuvolan tätikin ihmetteli, että miten se on nyt niin pudonnut, kun se yleensä tapahtuu raskauden puolessa välissä jos tapahtuu. Onneksi on nyt taas lomapäivä, töissä oleminen on ollut niin tuskaisen turhaa viime aikoina [;)]

Nopeasti terveiset täältä meiltä!

Meitä on nyt sitten kolme! Pikkuinen tyttö syntyi 16.5. klo 2.56. Painoa meillä oli 2890 g ja pituutta 46 cm, ja jotta homma ei menisi liian helpoksi niin tyttö syntyi käsi poskella [:)]. Eli lähdin silloin perjantaina sitten kättärille ja synnytys käynnistettiin perjantai-illalla yhdeksän maissa koska lapsiveden menosta oli niin kauan aikaa. Loppu menikin sitten nopeasti, hyvä että äiti pysy perässä ja kuuden tunnin päästä tyttö oli jo syntynyt. Aikaisessa kun syntyi niin päästiin vasta eilen kotiin koska sokereita piti tasailla lisämaidon turvin ja keltaisuuteen saatiin sinivaloa. Huomenna mennään näytille läääkärille ja toivotaan ettei jouduta jämään uudelleen sinivaloon.

Kaikki siis hyvin tällä erää, äiti ja isä ovat onnellisia! Synnytyskin alkaa jo kultaantua muistoissa, kiitoa loistavan kättärin henkilökunnan jolla riitti aikaa kerrata tapahtumaa ja selittää mitä milloinkin oli tapahtunut kun itse olin niin poikki 30 h valvomisesta ja muutoinkin hiukan pää sekaisin.

Nyt en ehdi lukea mitä täällä on muille tapahtunut, mutta onnea kaikille masulaisille loppumetreille ja nauttikaa siitä mahasta, mulla on sitä jo hiukan ikävä!

-äiti ja Eevi 

Roppakaupalla onnitteluja Helville! Pian on jokaisella nyytti kainalossa, vaikka vielä hetkittäin aika epätodelliselta tuntuukin!

Ohhoh... Vai on TAYSilaiset huonommassa jamassa kuin TYKSiläiset? Onneksi neuvola järjestää synnytysvalmennusta meillä päin. Ei jäänyt ensimmäisellä kerralla paljon mitään käteen, mutta odotan kuitenkin innolla tulevia tapaamisia. Ja tutustuuhan siellä muihin!

Vaatepohdintaa täälläkin. Tänään viikkailtiin kaikki vauvanvaatteet. Kokoja 50-56 ei ollut paljon mitään. Kuulema niitä pieniäkin tarvitsee vaikka saisikin nelikiloisen vauvan. Ja tilaongelma tuli heti vastaan, missä säilytellä vielä liian isoja vaatteita...

Muuten täällä mennään niin paskoissa fiiliksissä ettei tosikaan. Kiristää hermoa niin pahasti, kun ei voi itse tehdä kotona juuri mitään (liitoskivut + supparit). Päivät pitkät odottelen milloin tuo miesp*rkele oma-aloitteisesti tarttuisi imurinvarteen tai tiskiharjaan. Tai vaikka vain siivoisi omia sotkujaan. MUTTA EI!!![:@]

Alkaa niitä vauvauutisia tulla, mutta itsestä tuntuu niin kaukaiselta se ajatus, vaikka on laskettuun aikaan hiukan päälle 6 viikkoa. Kun ei oikeasti ollut mitään kauheita vaivoja, eikä se vatsa häiritse, töissä on ollut koko ajan, ja liikkunut, niin on sellainen olo, et sen vattan kanssa vai eletään tästä lähtien[:D]. Kyllä mä sitä vauvaa odotan, mutta jotenkin en pysty edelleen hahmottamaan ...
NO, eiköhän se kuitenkin sieltä tulee jossain vaiheessa...
Tänään oltiin uimassa Caribiassa, poitsu vissi tykkäsi porealtaassa, kun meinas tulla kyljen läpi uimaan kans :)
Ja Jiippii, ens viikon perjantaina alkaa äippäloma, mä vaan valmiiksi stressaan, miten pärjään sen vimpan viikon, se lupaa olla aika raskas, ja työpöytä pitää jaksaa siivota [:'(]

Onneksi olkoon Helvi ja koko perhe! [:)] Heh, tuo käsi poskella syntyminen oli kyllä vitsikästä, huumorinaisia selvästi [:D]

Pesin eilen kylppärin ja asettelin Minin tavarat valmiiksi; hoitoalusta, huppupyyhe, pyllypyyhkeet, "vaippamaatti", pumpulia ym. Tilanpuutteen vuoksi vaipanvaihtopiste tuli pesukoneen päälle. Mäkään en osaa vielä oikein _ihan oikeasti_ hahmottaa että kohta siinä köllöttelee vauva. En ole edes koskaan vaihtanut vaippaa! [:D]

Kello lähenee aamuviittä, täällä taas unettomuutta. Muuten vointi OK. Kävin jopa äippäloman alkamisen kunniaksi vesijuoksemassa; jaksoin vielä sen 40 minuuttia. Tunnin kävely alkaa olla max lenkki; ottaa niveliin ja tuntuu raskaalta. Ystävät kertoivat että synnytyksen jälkeen on ihanan kevyt olo vaikka maha ei heti mihinkään häviäkään ulospäin...

Huomenta täältäkin ja aurinkoiset onnentoivotukset Helvin perheelle[:)]

Kestovaippa- ja kantoliinakirppis oli paikallisen kestovaippayhdistyksen järkkäämä tilaisuus, jossa noitten lisäksi oli myynnissä käytettyjä ja uusia lastenvaatteita. Samoin kestiksiä ja liinoja oli sekä uusia ja vanhoja.
Lisää tietoa http://www.potito.fi/kestovaippainfo-i-54.html. Tää on yhden paikallisen liikkeen sivusto, josta pääsee mm. kestovaippainfon sekä -yhdistyksen sivuille. Jälkimmäisiltä löytyy tietoa paikallistapahtumista jne. Täällä muuten paikallisyhdistys vuokraa kestovaippakokeilupaketteja (12vrk/ 5€), joilla voit kokeilla erilaisia kestiksiä ja valita itsellesi sopivimman ilman, että kaikkia tarvii erikseen ostaa.

Keskiviikkona oli se neuvola ja kaikki sujuu taas kuin oppikirjassa[;)]
rv 32+5
Paino +467g/ vk
Turvotus -
RR 115/ 73 (merkittiin kotona mitattu)
U-Prot. -
U-Gluk. -
B-Hb 121
Sf 31
Tarjonta Vviisto
Syke +125
Liikkeet ++

Synnytysvideot on varmaan syystä siistittyjä versioita, koska ihmisiä ei haluta pelotella. Jokainen ehtii varmasti mielessään kauhuskenarioimaan ihan riittävästi ja kaikki on kuulleet kauhujuttuja, joten tuskin niitä tarvii enää videolta kattoa.

Erittäin paljon onnea Helvin perheelle!

Tänään oli taas neuvola ja kaikki oli hyvin! Kaikkia arvoja ei katsottukaan, kun kävin neuvolassa viimeksi maanantaina. Kun alettiin kuunnella vauvan sydänääniä, niin täti kysyi, että onko mulla supistus. Mä vaan ihan hölmönä, et en mä tiedä. Ja kun mahaani katsoin ja kokeilin niin se oli "koholla" ja tosi kova. Jotkut supistukset kyllä tuntee selvästi, mut en tiedä sit paljonko noita huomaamattomia on!
Eilen meillä tehtiin suursiivot, koko kämppä kuurattiin lattiasta kattoon. Meitä oli 6 siivoojaa ja meillä meni 8 tuntia siivotessa. Kyllä nyt on siistiä, eikä tarvi ennen vauvan syntymää muuta kuin normaalisiivoja tehdä.
Maanantaina taas on äitiyspolille aika, toivottavasti siellä kuulis jotain uutta.
Haluaisin jo kovasti nyytin kainaloon [:)]

Eilen luulin jo että synnytys alkaa.. Tuli illasta niin usein supistuksia.. Ja kivut vaan kovenee.. Miehen pistin hieromaan [:D]. Mulla supistuskivut kohdistuu selkään. Taitavat kaikenlisäksi olla todella kivuliaita, kun jo nyt sattuu kauheasti.. Sairaalassa olen varmasti kätilöiden kauhu...[:D] Noh onneksi supistukset meni itsellään ohi.. Tänään tullut vaan muutama.. Jos nyt muutaman viikon olisi sisällä..

Tuli pikkuinen paniikki.. Toivottavasti ehditään kaikki hommaamaan ennen vaavin tuloa.. Vielä puuttuu tavaroita.. Mutta ollaan aateltu että vasta kesäkuussa mennään kaikki puuttuvat ostamaan.. Jos nyt ehditään sinne asti..

Takaisin