Kesämassun kasvattajat 2009

Suorastaan pelottavaa, kun jo nyt on kesämassun kasvattaja lähdössä synnyttämään!
Minä olin jotenkin ajatellut, että ei tässä mitään kiirettä ole, eiköhän lapsi elokuun alkuun mennessä ole syntynyt (LA 20.7.). Kohta tulee jo paniikki, ihan hyvin tännekin voisi pikku-ihminen pullahtaa jo kesäkuussa!
Pakko mennä viikonloppuna uudelle vauvatarvikekauppa-kierrokselle; kaikkia noita Minin löytämän listan tarvikkeita ei meille hankita, mutta jos edes ne tärkeimmät sais kasaan. Siis mieluiten aika pian... mulla tuntuu vauhti hidastuvan uhkaavasti ja kaikenlaisia pieniä kipuja/vikoja ja mahdollisesti jonkun lajin supistuksiakin on ilmaantunut ihan päivisinkin vaikka en mitään rasittavaa ole tehnyt.

Tsemppiä helville synnytykseen! [:)]

Itelläkin on ollut vähän jännitystä. Eilen kävin neuvolassa ja verenpaineet oli korkealla. (140/100) Valkuaista oli hieman pissassa ja lopulta siinä oli jo sokeriakin. Verenpaine mitattiin kolmesti, eikä se laskenut ollenkaan, nousi vaan. Verenpainelääkkeet kirjoitettiin ja tänään piti käydä taas mittaamassa paineet ja viedä pissanäyte. Paineet oli laskeneet kivasti 132/88, eikä ollut valkuaista. Jos paineet olisi ollut korkealla, tai valkuaiset koholla, niin sit olis pitäny lähtee käymään (olemaan) synnärillä. Maanantaina sit taas neuvolaan ja katsotaan tilanne uudelleen. Eli ei voi tietää koska lähtö tulee, kun lääkäri sanoi, että käynnistetään heti jos tulee valkuaista.

Meillä on kaikki tarpeellinen vauvalle hankittuna, eli sen puolesta voi vauveli vaikka syntyäkin. Eilen vihdoinkin aloin pakata omaa sairaalakassia ja kai sitä tärkeimmät alkaa olla laukussa, vauvan laukku on pakattu ja ennemmin.

Heip!
Täällähän on alkanu tapahtumaan. [:)]  Onnea helville koitokseen!
Minulla/meillä oli neuvola eilen vähän pistän arvoja ennen selostusta
RV 29+5
paino +670g/vko (nyt semmonen 8kg kasassa)
turvotus -
RR 142/84 (kotona lähtiissä 121/70..)
U-prot./-gluk. -
Hb 110 (rautaa rautaa)
kohdunpohja 27cm
syke 140
liikkeet ++
Kaikki vaivani päästin ilmoille ja saikkua napsahti peräti tämä päivä, vaikka oisin kuvitellu että eivät enää töihin laske (=ei innosta enää yhtään).
Sitten ku menin valittelemaan kovahkoa menkkakipumaista kipua, niin lähete tuli synnärille ja käyrälle. Mitään vikaa ei löytyny, ultrattiin ja ihmeteltiin. Otettiin miljoona verikoetta ja sitten ihan vaan kotiin ole hyvä. No painoarvion sain 1355g, joka vastaa viikkoja mainiosti. [:D] Olen ylpeä masukistani ku on niin säntillinen näissä asioissa.
Selkä vihottelee sen minkä kykenee, ei tule lenkistä mitään, vaan on enemmänki ulkoilua se mitä sitten sielä palloilee. Saa nähä minkälaista särkyä huomenna luvassa kun lähen Ikeaan shoppaamaan mitä nyt keksin, vanna, pyyhkeitä, harsoja... Sitten onki jo melkeen kaikki, isyyspakkaukseen viimosia tarpeita siis sieltä haen. Itkuhälytin puuttuu enää tarpeellisimmuksista, mutta se häätyy käyä ukon kanssa yhessä ostaan. Mistäkhän niitä löytäs hyviä ja edullisia? Pitänee huuto.nettiin eksyä kattomaan..
Mutta joo, oikein hyvää alkavaa viikonloppua masukeille, toivottavasti tuo päivä jaksaa paistaa! [8D]

Juu täälläkin pikkuhiljaa toi h-hetki lähenee.. Vaikka pitäisi reippaasti kuukauden olla tuolla sisällä. Mutta nyt niitä kipeitä supistuksia tulee niin tiheesti, että pelkään kohta koitoksen lähenevän. Toivottavasti jaksaa olla tuolla sisällä vielä... Ei näille kipeille supistuksille vaan syytä löydy.. ärsyttää oikeen, kun niitä tulee ihan levossa..  Saanut sen käsityksen, etteivät enää ala jarruttelemaan synnytystä viikon 34 jälkeen..  Menisi nyt aika nopeammin...

Jaahas nyt alkaa kuulostaa siltä, että yksi jos toinenkin on lähdössä suureen koitokseen - tsemppiä ja voimia[:)]

Yöt alkaa mennä useammissa pätkissä, viime yönä kolme herätystä. Alavatsa herätessä aina tosi kipee, helpotus tulee vasta vessareissun ja pienen kävelyn jälkeen - onko muilla samankaltaista? Voisko johtuu siitä, että Papunen painaa rakkoa (vaikka nukunkin vasemmalla kyljellä)?! No ens ke neuvola, pitää siellä kysästä.

Kävelyreissut alkaa olla aika koomisia - kotonta lähtiessä käy vessassa, sitten vaapun pienen matkan lähimmälle sukulaiselle vessaan, seuraavaksi omille vanhemmille vessaan ja lopuksi kotia vessaan. Matkaa kertyy noin 2,5km, aikaa menee 45 - 60min.

Itkuhälyjä on ainakin Gigantissa ja Claes Olofsonilla vai mikä se nyt onkaan, hinnat tais olla alkaen 40-50€. Nää on siis radiopuhelimia itkuhälytin toiminnolla, jotka kestää ulkokäytön.

Tsemppiä Helville, ihan liikutuin kun luin sairaalaanlähdöstä ja kiva että laitoit tännekin viestiä. Harvemmin kai sairaalaan täytyykään lähteä "pillit vinkuen" ja se saattaa tuntua jotenkin epätodelliselta että tapahtuuko tämä nyt oikeasti.

Minnis, mulla on ollut aikaisemmin tosi vähän vaivoja, mitä nyt lonkkasärkyä ja pientä vihlontaa silloin tällöin. Nyt ihan viikon sisään on alkanut vihloa häpyluun tienoolle ja yöllä vatsakin on arka / kipeä. Vähän samanlainen olo kuin olisi menkat tulossa; myös alaselkään säteilee. Ajattelin myös kysyä neuvolassa mutta tod näk kuuluu asiaan..?

Muutama päivä sitten sain varoituksen; lähdin vielä töiden jälkeen asioille ja ruokakauppaan. Ajattelin "säästää" ja käydä pidemmällä edullisemmassa kaupassa. Jo painavaa kauppakassia retuutttaessa tajusin että nyt otti voimille. Kotona vielä siivousta ja ruoanlaittoa. Illasta alkoi tulla tosi huono olo ja kaiken päälle riitelin mieheni kanssa rajusti ennen nukkumaan menoa. Yöllä heräsin supisteluihin ja närästykseen. Eivät välttämättä liittyneet toisiinsa mitenkään. Klo 4 aamulla soitin NK:n päivystykseen ja neuvoivat närästykseen maitoa ja suppareihin lämmintä suihkua ja lepoa. Sanoivat myös että 34 vk:sta lähtien eivät estele jos synnytys käynnistyy. No supistukset onneksi loppuivat muutaman tunnin sisään...

Hui sentään, aika kuluu... Onnea matkaan Helvi!

Mulla on parin viime viikon ajan ollut aika paljon harjoitussupistuksia. Selkeesti huomaan, jos teen liikaa fyysistä työtä. Päivän kun riehuu liikaa niin illalla supistelee kovasti. Samoin yöllä kylkeä kääntäessä. Pitää vaan muistaa ottaa iisimmin. Mulla on muuten Minnis ihan samanlaisia yöherätyksiä kuin sullakin. Kyljen kääntäminen on aikamoista ähellystä.

Mä en ole muuten vieläkään saanut mitään tervetulopakkausta Vau:lta. Oletteko muut saaneet? Mitäs Adm sanoo?

Meillä vauvan tavarat ovat vielä maailmalla. Jännittää, että pääsemmekö muuttamaan ennen synnytystä. Toivottavasti ensi viikolla pääsen siivoamaan edes osaa tulevasta asunnostamme, jonka jälkeen voisin hakea pinnasängyn, hoitopöydän, turvakaukalon, kantorepun, sitterin ym. kaverini ja sukulaiseni luota ja viedä valmiiksi uuteen asuntoomme. Ääh, kun remontoijat saisivat olla nopeampia!

Sairaalakassiakaan ei ole vielä muuta kun mietitty, ehkä pakkaan sen sitten viimehetken paniikissa.

Meillä olisi ensi viikolla viimeinen perhevalmennuspäivä, jossa asiaa lapsen hoidosta. Toisaalta outoa, että lapsen hoidosta emme ole saaneet esim. neuvolasta mitään ohjekirjasta, kun taas esim. imetyksestä on varmaan viisi kirjasta. Tuntuu oudolta, että sairaalasta voidaan edes joskus kotiuttaa näin ummikkoa lapsenhoitajaa!

Huomasitteko muuten että Maajon antamassa linkissä sanottiin ihan lopuksi, että sitten kun synnytys alkaa niin ei saa syödä mitään kiinteää ruokaa, ettei sitten esim. tarvittaessa nukutusta mene oksennusta keuhkoihin. Ihan uusi tieto ainakin mulle!

Alkaa olemaan nukkuminen vaikeaa (taas) tätä nykyään, öisin heräilen suppareihin todella usein, jotka yllättävät lähes joka kerta kun käännän kylkeä. Nyt sitten heräsin vessareissulle "liian myöhään" kun oli ulkona jo liian valoisaa, enkä sitten ole saanut nukuttua klo 6 jälkeen ja euroviisuthan tuli katsotua loppuun asti. Joten luultavasti pitää taas ottaa päikkärit, että jaksaa iltaan asti ilman suurempia tunneryöppyjä.

Helvin uutisia odotellessa!

Täälläkin on paljon tavaraa vielä hankkimatta. Saadut vaatteet olen sentään pessyt, mutta lajittelu odottaa vapaapäivään.

Turussa ei pääse tutustumaan synnärille enää ollenkaan [:@] Varmasti hurjasti säästävät tälläkin toimenpiteellä. Pitää vain toivoa että löytää oikealle ovelle h-hetkellä.

Pystyn tätä nykyä liikkumaan minimaalisen vähän liitoskipujen takia. Mulla liitoskivut ilmenevät mm. polttona häpyluussa, oikeassa reidessä, olona kuin olisi nivusensa revähdyttänyt. Kun mitään ei tee niin aika ok olo, mutta esim. pyykkikoneen tyhjennys saa aikaan kipuja (ja välillä ihan pelkkä kävelykin). Tukivyö on käytössä koko ajan. Luulin ettei siitä ole juuri apua, olin ilman vyötä päivän ja meinasin kuukahtaa kipuun... 4 päivää meni kipua rauhoitellessa, joten älkööt te ärsyttäkö omaa häpyluutanne jos oireilee!

Noh, onneksi sentään nukun hyvin (vielä) vaikkakin heräilen vessaan, jotain lohtua. Näen muuten aina unta tyttövauvasta, eli jos tulisikin poika niin siinäpä sitä ihmeteltäisiin aluksi!

=> Scoolina
Muakin vähän ihmetyttää toi TYKSin säästöpolitiikka, mutta kai ne jotain siinä säästää. Eikä siellä kuulemma voi mennä altaaseen, siitä en toki ole varma, pitää kysyä valmennuksessa, meillä on synnytysosio viikon päästä.

Huomenna taas pitää lähteä töihin, kahden viikon loman jälkeen, mutta ei ole enää töitä sitten kun ne kaksi viikkoa, nekin on molemmat lyhyet, kun jään sitten pe 29.5 äippälomalle. Pitää varmaan leipoa jotain työkavereille.

natsku: Mä oon saanu sen käsityksen, et TYKS:ssä ois vaan yks amme. Et jos tuurilla pääsee siihen huoneeseen, ni sitä saa käyttää.. Mut.. en sitten ihan varmaksi sano..

Täällä vaavi vielä vattassa, vaikka noita supistuksia tuleekin. Ja muita kipuja tuplaten. Turvotustakin nyt tullut. Koko ajan väsyttää ja ei jaksaisi mitään tehdä. Musta tuntuu, että jos vaavi sisällä pysyy laskettuun aikaan asti.. Niin sitten menee pari viikkoa yli. Nyt jo aika tuskainen olo.. Mitä sitten kuukauden päästä.. Toivottavasti ei tule kauheita helteitä.. [:)] Pitäisi noita vaavin vaatteita pestä. Kun nyt saisi jotenkin aloitettua homman..

Alkaa tosiaan konkretisoitumaan itsellekin, kun huomaa, että täältäkin on jo porukkaa lähdössä synnärille. Onneksi vielä jonkin aikaa omaan laskettuun aikaan.

Potkiskelevatko teidän vauvat paljonkin? Musta tuntuu, että meidän pikkuinen potkii nykyään tosi vähän, mutta hikkailee kyllä ja möyrii mahassa. Mutta sellaisia terävämpiä potkuja ei oikeastaan enää tunnu kuin tosi harvoin. Sinällään hassua, että välillä on sellainen olo, että olepas paikoillasi ja toisaalta välillä (kuten nyt) ihmetyttää, kun ei kauheasti ole liikkunut.

Kiitokset Mini listasta, mitä kannattaa kotiin hankkia. Vähän olenkin pohtinut, mistä sellaista listaa löytäisi, nyt ei tarvitse etsiä. Jotenkin olen koko ajan ajatellut, että ehtiihän sitä sitten kun äippälomalle jää... mutta pitäisi varmaan jo aktivoitua.

Sainpa minäkin vihdoin äitiyspakkauksen. Toinen kissamme ainakin tykästyi pahvilaatikkoon. Muillakin täällä oli eläimiä, oletteko hankkineet/hankkimassa suojaa pinnasänkyyn? Lueskelin jostain lemmikkieläinpalstalta, että tuollainen suoja on oiva anopinrauhotin (jos ei muuta hyötyä ole) [;)]

Huomenta!

Perheryhmässä taidettiin mainita, että sairaalassa ei synnyttäjille anneta enää mitään kiinteää ruokaa, vaan pelkästään mehuja ja jugurtteja, puuroja tms. saa suuhunsa. Tosin olen ymmärtänyt että kun avautumisvaihe on alkanut, ei ruoka oikein välttämättä maita, eikä kaikilla pysy edes sisällä, joten syöminen on ehkä enemmän sellaista pakkoruokintaa ettei energia lopu kesken jos vaikka koitoksesta tulee pitkä!

Kaiko, terveydenhoitaja mainitsi meille myös ohimennen, että tässä vaiheessa vauva ei yleensä enää potki niin paljoa, koska sillä alkaa olla jo ahdasta. Enemmän on juuri sitä mönkimistä ja venyttelyä.

Musta tuntuu että alan olla niin väsynyt, että olen viime aikoina saanut hyvin unta jopa aamuyöstä. Herään kyllä kääntämään kylkeä, mutta se tapahtuu vain muutaman kerran yössä (!). Hassua miten erilailla nuo osat on vatsassa sijoittuneet: musta on nyt vasta alkanut tuntua, että kohtu painaa ihan vähän virtsarakkoa, niin että vessakäyntejä täytyy tihentää, ja oon jo 34.viikolla!

Viikonloppuna oltiin sukujuhlissa, ja oli niin kiva kuulla onnitteluja ja pallomahan ihasteluja [:)]. Kun päivittelin kukkuraista herkkulautastani (koska kaikkea on pakko maistaa), sanoi kätilöserkkuni että anna mennä vaan, noilla viikoilla sillä ei ole enää mitään merkitystä. Joten herkuttelin hyvällä omallatunnolla [:D]
Olo on vielä ihan hyvä, mutta turvotusta on alkanut olla sen verran, että harkitsen jo sormusten poisjättämistä...

Maajussi; jos se tervetulopakkaus on kaksi opaskirjaa (synnytys ja lapsen kehitys, muistaakseni) ja pari tuotenäytettä, niin semmoinen tuli tänne muutama viikko sitten.

Mulla on lämmönsäätely viime aikoina ollut ihan sekaisin, lastentarvikekaupoissa kiertely tai lyhyt kävelylenkki on ihan sama kuin tunnin lenkki helteessä aikaisemmin... pitääköhän koko loppuaika hikoilla?!?'

Vihdoinkin sain äitiyspakkauksen ensimmäiset vaatteet pesuun, hirveä lajittelu ja kääntely niin pienessä vaatemäärässä. Olin innoissani tyhjentänyt elfan kori-systeemin "sisävaatteille", eipä tullut kuin puoli koria äitiyspakkauksen vaatteista. Nyt onkin ongelmana mitä vaatteita pitäisi ostaa lisää, tuollainen määrähän voi päätyä pesuun jo vuorokaudessa (ja osahan oli aika isojakin, ettei niitä edes heti voi käyttää). Mitä vaatteita te paremmin varustautuneet olette hankkineet? Kannattaako oikeasti ostaa 50-60 cm kokoisia vaatteita? Niitä kietaisumallisia haluaisin mieluiten,mitä oli siinä listassakin suositeltu, mutta niitä onkin hankala löytää, kun meille ei vaaleanpunaista/sinistä osteta (koska me ei tiedetä sisäasukkaan sukupuolta).

Jättikokoiset Herqules-vankkurit on nyt hankittu; just sopivat ovesta sisään. Sitä en sitten tiedä onko ne oikeasti käytössä hyvät, mutta varmaan kaikista jotain vikaa tai parannettavaa löytyy, mulle tärkeät perusjutut niissä kuitenkin on, eiköhän me niillä pärjätä.

Ai niin, sisäasukas ei täälläkään enää potki niin paljon, koko vatsan alue kyllä tuntuu elävän ihan omaa elämäänsä, jos esim. makaan selälläni edes vähän aikaa. Ehkä ahtaus on jo iskenyt täälläkin, viikolla 32 menossa, ei niin isoa eroa Sonjaan että voi olla sama syy mönkimisiin.

Viikko sitten jäin äitiyslomalle innoissani kun olin niin hyvässä kunnossa, mutta nyt tuntuu, että vauva on kasvanut ihan jättisuureksi viikon aikana. Lisäksi vauva mönkii ihan koko ajan, päivin ja öin. Meinaa kai tulla navasta lävitse. Eipähän ole tarvinut liikkeitä laskea. Nyt selkäkpuja ja unettomuutta ilmassa...

Pienimmät vaatteet mitä mä olen hankkinut ovat 56 cm, sitten on aika paljon myös 60cm. Tai suurin osa on saatu tutuilta. Tosin olen itse ainakin varautunut siihenkin että saadaan paljon vaateita lahjaksi ja mielellään vielä sitten värillisiä. Luulenpa että monet valkoiset ja keltaiset bodyt ja potkuhousut jäävät sen jälkeen kaapin pohjalle.

Täällä menossa jo 35+4

Tuuli, mä olen ainakin löytänyt Lindexiltä ja Kappahlista ihania unisex-värisiä vaatteita vauvalle.
Määrään en osaa oikein sanoa, kun itse(kin) ensimmäistä odottelen. En ole kovin montaa 50-kokoista vaatetta ostanut, kun ne ei välttämättä mene alkuunkaan ja jokatapauksessa jäävät tositosi nopeasti pieneksi, mutta varalle nyt kuitenkin pari senkin kokoista vaatekappaletta. 56-senttisiä ostin sitten jo vähän useamman, ja 62-senttisiä taas pari enemmän, siinä koossa vauva saattaa jo hetken sitten pysyäkin. Tosin sitä kokoa löytyy sitten jo paljon äitiyspakkauksestakin.

TYKS:iläiset, jos yhtään lohduttaa, niin TAYS:iin säästöt iskeneet myös kovalla kädellä. Ei synnytysvalmennusta, ei tutustumista synnytysosastoon/synnyttäneiden osastoon. Päivystystä saa käydä kurkkaamassa, jos itse soittaa ja sopii. Täällä kuulemma myös yksi amme, mutta sekään ei ole käytössä, sanoi terveydenhoitajani...

Meillä kissoja kanssa. Olen harkinnut sitä suojaa pinnasänkyyn.. Mutta en usko että ostan, koska meillä pinnasänky makuuhuoneessa, johon kissoilla ei ole asiaa.. Vaunuihin ehkä hankitaan.. Mutta siitäkään en vielä varma. Meillä kissat hyppäsivät kyllä heti vaunuihin, mutta luulisin etten jätä kissoja vahtimatta jos vaavi vaunuissa nukkuu.. Jänskättää vähän se, miten kisut vauvaan suhtautuu. Luottavaisin mielin kuitenkin olen..[:)]

Neuvolassa tänään. Painoa tullut jonkin verran lisää.. Mutta osa johtuu turvotuksesta.. Vaavi pää alaspäin, mutta sydänääniä hiukan vaikea kuulla.. lopulta sieltä löytyi.. Kovaa hakkasi..[:)] Kahden viikon päähän meni lekuriaika.. Lantio tarkistetaan.. sitä odotellessa.

Heips!
Kävin tänään neuvolassa ja tädin mielestä kaikki oli hienosti. Verenpaineet oli mielestäni vähän korkeat (90/132), mutta olihan ne toki paremmat ku viimeksi. Lepoa suositteli loppuajaksi, juuri verenpaineen takia. Paino oli tippunu vajaassa viikossa kilon verran, mistä lie johtuu. Vauva oli pää alaspäin ja oli vissiin jo alannut kiinnittymään. Neuvolan täti sanoi, että ei ainakaan yli lasketun ajan mene, en tiedä sit mistä niin päätteli, mutta toivon että hän on oikeassa.

Meillä myös 3 kissaa, mut makuuhuoneeseen ne ei pääse. Vaunuihin ostettiin se suojaverkko kaiken varalta.

Meillä on aikalailla pieniäkin vaatteita, pienimmät on 50cm. Kaverille kävi niin että kun vauva syntyi niin mies joutui lähteä ostamaan pieniä vaatteita lisää, kun oli neuvottu ettei kannata ostaa paljoa pieniä vaatteita, kun ne jää niin äkkiä pieneksi. Tottahan se on mutta alastiko vauvaa aluksi pidetään, kun ei liian suuret vaatteet pysy päälläkään.[;)]
Me saatiin vanhoja vaatteita sukulaisilta ja siellä oli paljon pieniä kietaisupaitoja, ajattelin niitä aluksi käyttää.Tuuli, Jos kirpparit innostaa niin sieltä varmasti löytyy kietaisupaitoja ja kietaisubodeja on jonkin verran näkynyt kaupoissakin.
Meidän masuasukki on kans tosi kovä mönkijä, harvemmin enää potkii, mutta jos kissa makaa mahassa kiinni, niin sitä on aina kiva potkaista mahan läpi. Aika huvittava näky kun kissa heilahtaa kun vauva vähän innostuu[:D]

Taas uusi viikko alkamassa, saas nähdä kauanko menee kun saa nyytin syliin.

Heippa!
Täällä on tulevalle isukille annettu vihdoin ja viimein isyyspakkaus, oli ihan intona siitä kun ei ollenkaan osannu sitä oottaa. [:D] Kaikkea mahollista siihen tuliki hankittua, otin ylös sen listan jonka joku (ei pää toimi niin ei muista kuka) oli kirjottanu ja sitten otin sieltä sen mikä tuntu hyvältä ja lisäilin omiani.
Enää puuttuu itkuhälytin mutta se ei ole mikään hirmu kiireinen kun on pieni asunto ja vauva ei kovin kauas nukkumaan siis joudu/pääse.
Tänään laittelin vaatteet kaappiin järjestykseen, lajittelin koon mukaan jä lätkin sitten muka hyvässä järjestyksessä ne pinoon. Saa nähä kuinka sekaseksi kaappi menee kun sisältöä alkaa käyttämään. [;)] Kattelin siinä samalla noita kokoja, niin ei ole ku muutama 50cm:n vaate, ja sitten on läjä 56-60cm:siä. Kuvittelen ainaki pärjääväni niillä suht pitkälle ja vielä on sukulaisilta tulossa jonkin verran vaatetta, niin eiköhän sitä ala sitten olemaan ihan nokko noita vaatteita yhelle muksulle. No sen näkee sitten kun käärö syntyy että millanen "sotkupuntari" hää sitten on.
Olen nyt saikulla tässä viikon, kävin viime torstaina tosiaan käyrällä kipeiden suppareiden takia ja tänään hain sitten lisää saikkua kun ei ne ota sitten laantuakseen. Kohdunkaula ei kyllä ole muuttunu mihkään, 4cm:ä on edelleen jäljellä ja suu on tiukasti kiinni. Perjantaina menen kontrolliin ja kyselen että miten on jos saisin saikun äippäriin asti kun tuntuu ettei enää töissäkään jaksa.
Tänään tajusin ekan kerran vauvan hikan, oli kyllä hassun tuntusta. Kaverilla olin juuri silloin ja kysäisin että miltä se mahtaa tuntua. Ja tultiin siihen tulokseen että hikkaa se kaveri poti, kun ei tuntunu potkuilta, ei nyrkeiltä, ei mönkimiseltä, vaan oli semmonen tasanen töktöktök-tunne. [:D] Tätä olotilaa ei osaa kuin hämmästellä, ja hymyillä tyhmän näkösenä. Edelleen on niin outoa ku joku liikkuu tuola masussa, yksi kaveri sano että sitä jää kaipaamaan sitten kun nyytin saa maailmaan. Jää vaan ootteleen että koska se liike tuntuu ja sitten taas tajuaa että liikkuja onki jo jossain muualla ku masussa. Voi se olla vinkee tunne sekin. [:)]
Joku mainitti menkkakivut, mulla on tosiaan niitä samoja ja se kuulemma on kipeä supistus. En ite kyllä ollu tajunnu että ne niitä on, mutta neuvolassa sanot että sitä se on. Tässä vaiheessa kun niitä ei vielä vissiinkään sais tulla, niin siksi olen sielä käyrällä käynyt torstaina. Kannattee tosiaan neuvolassa niistä mainita. Itellä kun se on semmosta jatkuvaa kipuilua nyt ollut, vaikka ne nyt ei näyttäs vaikuttaneen ainakaan kohdunkaulaan, niin niitä silti on. Ja seurailemaan on käsketty.
Jep, mukavia aurinkoisia päiviä masukkaille! [8D]

Musta tuntui, että vajaa kuukausi sitten oli jaloissa turvotusta. Se on nyt ollut helpottamaan päin, kun olen päivisin käyttänyt tukisukkia. Mutta uutena ongelmana on käsien puutuminen, onko muilla sitä? Joka aamuyö heräilen vähän väliä, kun vähintään toinen käsi (joskus molemmat) on puutuneet. Ja nyt tuntuu, että tuo oikea käsi (olen oikeakätinen) on puutunut ihan ympäri vuorokauden. Tai ainakin keskisormi ja nimetön. Mies käski soitella neuvolaan ja kysellä mitä vois tehdä, mä oon sitä mieltä, että voin kysellä ens maanantaina, kun on neuvola-aika. Käsitöitä olis läjä kesken (pitänee laittaa kuvia keskeneräisistä jo, jos ne ei valmistukaan), mutta ei tuolla puutuneella kädellä mitään voi tehdä, puutuu vain pahemmin.

Eilen jatkui täälläkin perhevalmennus. Meillä on sitä yhteensä peräti 7 kertaa, 2 kertaa oli tammikuussa ja nyt on sitten 5 kertaa peräkkäin. Eilinen aihe oli synnytys. Kyllä se vähän jännittää, ja melkeinpä pelottaakin, kun synnytysvalmennuksessa keskityttiin kutakuinkin pelkästään kivunlievitysmenetelmiin.. No, eiköhän siitä selviä, kun kaikki muutkin on selvinneet.

Takaisin