Kesämassun kasvattajat 2009

Hei! Miullakin on laskettu aika 25.6. Saapi nähdä syntyykö hän silloin. Itse olen syntynyt 28.6. Ainoastaan 5% vauvoista syntyy laskettuna aikana. Itsekin olen "jo" 32. Tuntuu että kaikki täällä olevat odottajat ovat ainakin 10 vuotta nuorempia. Kyllähän tuota synnytystä alkaa jo miettiä, kai siitä selviää...

Hoh hoijaaa!!!

35+6 ja eka viikko mammista takana... töitä on tehty enemmän kuin piiitkiiin aikoihin.... Olo alkaa olla aikasta tukala, mutta energiaa piisaa vaikka koko kylälle... [:D]

Ke oli neuvola ja arvot seuraavanlaisia:
Painoa 620g/vko (kuulemma normaalia)
RR 120/72
Hb 133 (rautaa ei si onneks tarvita vieläkään) 
Kohdunpohjan korkeus 33cm
Tarjonta rt
Syke 140 
Liikkeet ++

Eli meilläkin kaikki tosi hyvin, ainut mikä ahistaa, ni maha on todella ylhäällä, vauva pynnää pepulla kylkiluihin, nyrkeillä takoo lonkkaa ja toisesta kyljestä pullahtelee sillontällön polvi tai jalka. Istuminen selkä suorassa on hankalaa kun maha on niin tossa tyrkyllä, sukkien laitto tuskaa jota seuraakin kohtalainen supistelu. Närästää joka ilta ja syömäänkään ei pysty kuin pienenpienen annoksen kerralla ku vattalaukku on lutussa.... [:'(]

Nooh, ja aikakin menee liian nopeesti ja alkaa pukkaa ressii että ehtiikö saada kaiken varmasti kuntoon ennen vauvan syntymää. Synnärillä käytiin myös keskiviikkona ja eräs kätilö kysyi minulta että onko laskettu jo viikon sisällä kun noin on pinkiään....[:-] Ja sekös sitten helpotti tähän ressiin... No joo, ehkä on siis parempi että rauhotun loppupäiväksi ja lähden vaikka hakee kaupasta uuden päällisen baden baden tuoliini jotta pääsen pihalle löhöömään. Saikkukassikin on muuten vielä pakkaamatta [;)] ja mies lähtee viikonlopuksi työmatkalle...  Mutta ei muuta kun iloista odotusta kaikille ja Hyvää Äitienpäivää jos ei ennen palailla!!!! [:D]

Emppa, mä muuten olen 31, ja on meitä muitakin kolmen kympin kulmilla olevia ensiodottajia, joten elä ole huolissas hyvin se menee!!!

Täällä taas yksi sairaalakäynti takana. Pissanäyte oli onneksi puhdas ja verenpaineet lääkityksen ansiosta ok. Mutta vauva ei taaskaan ollut kasvanut tarpeeksi ja sydänkäyräkin oli uninen. Eli "pääsin" pariksi tunniksi lisäkäyrälle. Käyrä parani, muttei ilmeisesti ollut kuitenkaan loistava. Maanantaina mentävä uudestaan käyrälle ja sitten seuraavana maanantaina uusi ultra, jossa tarkastetaan vauvan kasvua.

Enää ei sairaalassakäynti hätkäytä niin paljoa ja tällä kertaa oli kassikin valmiiksi mukana. Melkein sinne jouduin jäämääkin. Onneksi ei kuitenkaan tarvinnut jäädä. Itse en tällä kertaa ollut kauhean huolestunut, koska olin tuntenut vauvan liikkeitä niin paljon. Kasvupuoli saisi kylläkin petraantua.

Eilen oli ensimmäinen perhevalmennus. Ihan kiva oli käydä tutustumassa alueen muihin odottajiin. Muuten ekan kerran anti olikin aika olematon. Ja mun verenpaineet lähtivät tietty heti nousuun, kun oli koko illan pystyssä. Seuraava kerta on jo viikon päästä ja silloin on aiheena synnytys. Sinne olisi ihan kiva päästä mukaan, jos vain en ole sairaalassa.

Emppa, kuten jo viestistä ilmenikin, mulla verenpaineet korkealla. Nyt lääkityksellä arvot ovat luokkaa 140/95, ilman lääkitystä huomattavasti korkeammat. Ja on täällä meitä vanhuksia muitakin =) Itsellä ikää parin päivän päästä 33v. Mulla vauva on jo kääntynyt pää alaspäin, mutta sehän saattaa näillä viikoilla (rv 30+4) vielä kääntyä takaisinkin.

Lääkärissä onneksi kaikki hyvin. Oli kohdunsuu pysyny hyvin kiinni, vaikka kovin supistaakin.. vauvaakin päästiin kurkkaamaan.. Oli hyvin mötkylä kasvanut.. Tällä hetkellä painoarvio 2 kiloa..[:)] Mulla vauva ollut nyt joka kerta pää alaspäin.. Tänään kyllä tuntui että pää olisi ollut ylhäällä, mutta en mene varmaksi sanomaan mitä ruumiinosaa vaavi ylöspäin kovin työnsi..[:D]

Kokeilin tyyny jalkojen välissä nukkumista, joka tehosi noihin lonkkakipuihin.. Mutta viime yön silti nukuin huonosti. Nyt oli pissavaivaa.. Nelisen kertaa yössä jouduin vessaan itseni kampeamaan.. Sitten alkoi kumma jomotus alavatsalla ja häpyluussa.. Oli kyllä ilkeän tuntuista. Onneksi kipu siitä lähti.. Onko kellään muulla ollut tämmöistä vaivaa?

Vihdoin alkaa flunssa helpottaa, onneksi.

Ikää miullakin on "jo" 29 eli foorumin vanhimmasta päästä[:)].

Emppa miulla ei ole varma, onko masuasukki perätilassa vai raivotarjonnassa. Käsittääkseni ei ole poikkeavaa, vaikka vielä olisikin perätilassa - vielä on aikaa ja tilaa kääntyä. Kuulemma muutama viikko katsotaan saako neuvolatäti asennon selville ja sitten mennään ultraan, jos muu ei auta.

Pikku hiljaa alkaa Papusen huone edistyä. Eilen aloitin sängyn maalaamisen, valitsin ikäväkseni maailman hitaiten kuivan maalin[:@] - kärsivällisyys alkaa olla kiven alla. Vauvanvaatteet ovat jotakuinkin kasassa. Ei vaatinut kuin kaksi käyntiä kirpparilla ja äippäpaketin - eli helpolla pääsin. Ystävältä saan vielä 50 senttisiä, toivottavasti pikkuihminen mahtuu niihin. Pari tuttiakin ostin siis kaupasta en kirpparilta[;)]. Vielä pitäisi hankkia pulloja, harsoliinoja jne. Kovin konkreettiselta tuntuu. Mies on koko ajan innokkkaammin mukana ostelemassa ja järjestelemässä[:)].

Joudun vaihtamaan Lady Vita Plussa takaisin useiden eri tablettien popsimiseen, koska ainakaan rauta ja magnesium eivät imeydy kunnolla. Hemoglobiini 113 ja aamulla sellaisia kramppeja säärissä, että taju meinaa lähteä.

No nyt pitää jatkaa maalaushommia, kun iltapäiväksi lupasi sadetta.

Ohessa tuore masukuva.

Moi,

32 vuotta tulee syksyllä täyteen täälläkin, joten on tässä ensisynnyttäjällä jo ikää. Mietin just että kuinkahan paljon helpommalla raskaudesta selviäisi (fyysisesti), jos olisi vasta parikymppinen... Tosin henkisesti voisi olla rankempaa...

Mulla ei pahempia kipuja ole vielä ollut, mutta luulen että niitä alkaa tulla nyt kun painoa on tullut niin paljon lisää ja se nousee edelleen. Ainakin liikkuminen mahan kanssa on muuttunut viime päivinä jo selvästi tukalammaksi.

Vauva oli viikko sitten vielä poikittain, mutta tortain neuvolakäynnillä se oli ilmeisesti (kovan tunnustelun perusteella) pää alaspäin. Se möngertää kyllä vielä siihen malliin, että musta tuntuu että se alkaa olla kohta taas sivuttain. Mulla on lääkärikäynti 36. viikolla, ja siellä hän kai katsoo missä asennossa pieni on siinä vaiheessa, ja että onko aihetta lisätarkkailuun. Siihen saakka olen päättänyt olla huolehtimatta vauvan asennosta!

Terve!
Oon tässä joutunu seuraileen noita sokeriarvoja ja nyt tällä viikolla tuli kutsu äippäpolille lääkäriin ja diabeteshoitajalle. Kotiseurannassa arvot olleet alle sallittujen. Kolmeko kertaa on menny yli, mut niinä kertoina olen kyllä syöny isompia annoskokoja kuin normaalisti. Edes Hese-ruuan jälkeen ei arvot ollu koholla. Neuvolassa kävin edellisellä viikolla ja sillo oli kaikki hyvin. Lääkärin mukaan vauva olis poikittain. Saa nähdä sit keskiviikkona, kun meen sinne lääkärille et mitä se sanoo. Ilmeisesti ultrataan ja katotaan vauvan koko. Kiva olis nähdä pikkusta pitkästä aikaa.

ps. ikää mulla on 35v ja ensimmäinen tulossa.

idaho täällä on just kuvailemaasi kipuilua! Menkkajomotusta alamahassa ja välillä reisissä, selässä, vihlontaa lantiossa ihan alamahalla+ nivusissa ja häpyluussa oikein kovasti polttavaa kipua!![:@]

kleopatra: juu todella inhottavaa kipua.. Ja mulla tulee nykyään siis öisin kun vessaan menen.. Päivisin vain alaselkä jomottaa.. Just tänään mietin, et varmasti tulen kaipaamaan raskaana oloa, mutta nyt tullut niin paljon kaikenlaista vaivaa ja ongelmaa, että kesäkuuta oottelen todella innolla..[:)] 

Jos sais yhdenkin yön nukkua ilman vaivoja. Äitini sanoi, että tuosta tuskin enää paranee olo.. Tulee vaan pahemmaksi, mitä pidemmälle mennään.. Hyvin kannustavaa..[:D] Sitä odotellessa...

Ollos ihana kevät päivä! Aurinko paisto ja oli lämmin, jos ei huomioon oteta kovaa tuulta joka piinas kävelyretkeä..
Maha on alkanu tosissaan liikkumaan sinne tänne ja vähän tonne.. Aktiivinen on kaveri. [:D]
Huomena saa soitella neuvolaan kun olivat havainnee pissassa verta, piti käyä uuestaan antaan näyte josko vaikka ois puhas. Eivät osannee/halunnee kertoa mitä kaikkea tuo löydös voi meinata, mutta meninpä nettiin tutkimaan.. Nyt sitten oottelen että mitä se uus testi näyttää.
Täälä tosiaan on myös noita "menkkakipuja" vähänpäästä ja selkää kolottaa, meinaan saikkua hakea tuossa viimestään viikon päästä, kun vielä kykenee. Huomena haen fyssarilta SI-vyön josko se osaltaan myös helpottas alaselän oloa. Torstaina neuvola.
Torstaina sain äitiyspakkauksen, nyt olen kaiken pestävän pessy ja huomena varmaan sitten silittelen. Kaikkea jännää tavaraa se sitten sisälsiki, oli paljon kivempia näin luonnossa ku kuvissa. Meinasin ensin että tykkään enempi siittä viime vuotisesta, mutta ei tuo oikiastaan paha ole tämä tämän vuotinenkaan. [:)]
Mukavaa äitienpäivän iltaa kaikille masukkaille, ensi vuonna meki saamma juhlia tätä päivää ihan oikeasti. [;)]

Huomenta,

Miusta tuo tämän vuoden pakkaus oli kans ok, paljon kivempi kuin kuvat antoi ymmärtää. Ja koska se on ilmainen, niin miusta on ihan sama, mitä värejä tms. on - olemme jokatapauksessa etuoikeutettuja saadessamme sen.

Olin lauantaina 2vuotiaan lapsenvahtina ja epähuomiossa tulin nostaneeksi häntä (mies oli mukana myös ja hän hoiti muutoin nostelut). Painoa on jo 15 kiloa ja vaikkei minuun erityisesti sattunut, tuntui kuitenkin vatsan seudulla hassulta. Nyt olen ressannut, että käviköhän kuitenkin jotain, kun Papunen on ollut melko hissukseen. Liekö taas turhaa ressiä.

Hei!
Kleopatra ja idaho, mulla kans on ollut samanlaisia kipuja. Eniten ihmetyttää, kun reisissä välillä vihloo oikein kunnolla.
Huomenna on taas äitiyspoli, pääsee kurkkaamaan vauvaa ja sydänkäyrään. Toivottavasti kaikki on hyvin. Eilen oli verenpaineet kotonakin erikoisen korkealla 92/138, mutta nyt aamulla ne oli aika normaalit. Täytyy tänään pakata oma sairaalalaukku ja ottaa se huomenna mukaan, kun ei koskaan tiedä miten polilla menee.
Tänne on tulossa tosi hieno päivä täytyy varmaan lähteä ulkoilemaan!
37 viikko aluillaan, kyllä aika rientää.

Täällä on tosiaan aika vanhaa väkeä ensisynnyttäjiksi; itse kuvittelin olevani 33-vuotiaana pahasti yli-ikäinen, kun kaikilla muilla keskustelupalstoilla oli käsittämätön teinimeno ja tuntui että olin ihan pihalla niiden jutuista. Täällä on jotenkin normaalimman tuntuisia ihmisiä...
Alaselkäkivut ja ärsyttävät jalka/lonkkakivut kiusasi koko viime yön, eikä selkäkipu ole oikein vieläkään häipynyt. Välillä tuntuu myös siellä täällä vatsan alueella kipuja, mutta ei ole olleet kovin pahoja ja kestää vain vähän aikaa. Potkiminen ja nyrkkeily tuntuu kiihtyvän päivä päivältä (ja varsinkin öisin!), nyt on viikko 31 menossa, joten se on varmaan ihan tavallista tässä vaiheessa.
Rautakapselien syöminen oli pakko lopettaa, hirveät vatsakivut vaikka yritin ruoan kanssa niitä syödä. Nyt on käytössä Maltofer-tipat, toivottavasti rauta imeytyy siitä. Niin ja lisäksi syön monivitamiineja joissa on rautaa, ehkä niistä yhdessä on jotain apua. Kuinkahan nopeasti veriarvot yleensä paranee lisäraudan aloituksen jälkeen?
Huomenna olis ensimmäinen perhevalmennus, ei taida olla kauheasti hyötyä ihmisiin tutustumisessa, kun meillä ei ole omalla alueella valmennusta. Mankkaalla kuitenkin kaikki jo tuntevat toisensa valmiiksi, kun käyvät samassa neuvolassakin ja me ollaan sitten "väärältä" alueelta.
Jotain hyödyllistäkin tuli tehtyä viikonloppuna; turvakaukalo on ostettu ja vaunukaupassa koeajelin kaikki kolmipyöräiset yhdistelmät.

Hei!

Kipuja täälläkin, ihme paikoissa. Herään nykyään käsien puutumisen ja lonkkakipujen lisäksi etusormien ja kyynärpäiden kipeilyyn [:-]. Ainiin, olen myös 28v ensisynnyttäjä [;)] tiedä sitten iskeekö vielä reuma, heh.

Kävin eilen tutustumassa synnärillä, mutta alaselkä oli niin kipeä etten oikein pystynyt keskittymän mihinkään enkä saanut käynnistä paljoa irti. Kätilöt (tavattiin 2) vaikuttivat tosin mukavilta, ja tilat olivat myös kivat. Katselin haikailevana ammetta, johon varmasti aion mennä jos ehtii. Kunpa tuollainen olisi kotonakin!!! Kaikissa huoneissa (paitsi synnytyssalissa) oli rauhoittavan himmeä valaistus.

Loppuilta meni sitten supistellessa, säikähdin jo että tuliko lähtö. Onneksi meni kuitenkin muutamassa tunnissa ohi, johtui luultavasti vklopun stressistä. Laskettuun alle 3 vkoa mutta saisi kyllä pysyä massussa siihen asti kuitenkin.

Juu, minäkin olen sieltä vanhemmasta päästä, ikää 32 vuotta ja esikoinen on tulossa. Mutta kunten Sonja09 sanoi, luulen, että henkisesti tämä olisi ottanut koville esimerkiksi 10 vuotta sitten, vaikka kroppa olisikin palvellut paremmin. En kyllä voi sanoa, että olisin nyt pärjännyt ilman henkisiä myllerryksiä, mutta kai ne kuuluu asiaan jonkinasteisina.

Sain tuttavalta muuten tällaisen vinkin rautatasapainon korjaamiseen:
http://www.hyvinvoinnin.fi/tuote/2294/Salus-Floradix-Krauterblut-Saft

On kuulemma suosittua raskaana olevien parissa, mutta en ole itse kokeillut.

Neuvolassa tänään todettiin, että sf-mitta huitelee yläkäyrillä. Olen viikolla 32 ja mitta oli nyt 30. Alkuun olin keskikäyrän alapuolella, mutta eipä ole enää sitä ongelmaa.. Nyt vaan mietityttää, että miten iso tapaus on tulossa. Mahdollista on kuulemma sekin, että ensimmäinen LA (2.7.) onkin se oikea eikä tämä toinen (13.7.). Tiedä häntä. Painoa on nyt tullut alusta vajaa 7 kg.

Maam80 - jos oikein innostut amme-aiheesta, niin niitä saa vuokrata myös kotiin. Tässä linkki
http://www.aktiivinensynnytys.fi/palvelut.php
- juttua ammevuokrasta löytyy sivun alalaidasta.. [:)]

Heips,
sairaalakäynti takana ja nyt vauvan sydänkäyrä kunnossa. Pääsin siis taas viikoksi kotiin makoilemaan. Ensi maanantaina sitten kokoseuranta, josko olisi vaikka vauva kasvanut riittävästi. Torstaina myös neuvola, jossa normaalit rutiinit. Se hyvä puoli tässä jatkuvassa sairaalassaramppaamisessa on, että "pääsen" ultraan ihailemaan vauvaa 10 päivän välein. Toki nämä ihailut on aina huolen siivittämiä, mutta silti. Ja kysyn aina lääkäriltä miten päin vauva on, koska itse en osaa kuvasta sitä tulkita.

Tuuli, tuskin ne muut neuvolassakävijät tuntevat toisiaan. Mä ainakaan en tunne meidän neuvolasta ketään. Sanaakaan ei olla kenenkään kanssa vaihdettu, enkä siis ole mitenkään ujo ihminen. Eli reippain mielin vain sinne perhevalmennukseen muihin tutustumaan. Sieltä voi löytyä vaikka kuinka kivoja uusia tuttavuuksia. Meillä oli eka kerta viime viikolla ja siellä oli paljon mukavia ihmisiä ja aika laajalta alueelta. Kukaan ei tuntenut ketään toista ennestään (Espoossa mekin).

Minnis, tosi komia maha sulla =) Mullakin alkaa pikku hiljaa olemaan aika kiitettävän kokoinen. Mitä sulla oli siinä kuvassa taustalla? Oliko se verho vai taulu? Eikö toi ole sitä ihanaa kangasta, mitä löysit? Mä havahduin just, että mulla on pinnasängyn aluslakanat vielä ompelematta. Mietin, että viitsisikö vaivata anoppia... Se voisi kyllä olla mielissään avunpyynnöstä. Onko Papunen jo aktivoitunut? Ananasmehu on muuten parasta vauvan aktivoinnissa.

Hitsiläinen, koko päivän tullut vettä kuin Esterin... Liekö siitä johtuu vetämätön olo tai sitten kaupunkireissu oli liian rankka. Hissukseen ollaan käyty ostamassa tarvikkeita - nyt oli vuorossa harsoliinat, lisää maalia pinnasängyn maalaamiseen ja pari tuttipulloa. Lisäksi käytiin tutustumassa yhdessä pienessä lastentarvikeliikkeessä, joka myy pääasiassa kestovaippoja ja kantoliinoja. Saatiinkin tosi mielenkiintoinen infopaketti. Ja sunnuntaina pitää mennä paikallisen kestovaippa- ja kantoliinayhdistyksen tapahtumaan, jossa mm. myynnissä käytettynä edellä mainittuja. Ostin nyt kokeeksi pesupähkinöitä, eipähän jää vauvan pyykkeihin mitään kemikaaleja - saa nähdä miten toimii.

Äitipuoli kiva kuulla, että voitte kumpikin hyvin! Kuvan taustalla on loput ostamastani kankaasta, josta pitäisi vielä ommella suojukset pinnasänkyyn, verhot sain valmiiksi pari viikkoa sitten. Mie löysin lakanat kirpparilta hintaan 0,5€, joten ompelusuunnitelmat jouti samantien romukoppaan. Pyydä ihmeessa anopilta apua, innoissaan se vaan on! Papunen jumppasi äsken ankarasti minun ottaessani torkkuja - onneksi[:)]. Nyt, kun se on pitkään ollut niin superaktiivinen, hiljaiset päivät tuntuu tosi ahdistavilta.

Aurinkoista huomenta[:)]

Onpa jännä lukea, kuinka lähellä meilläkin alkaa sairaalaan meno olla. Toukokuun odottajissa on jo useampi masuasukki nähnyt päivän valon ja yksi tuli kyllä varsinaisena pikatoimituksena. Pitäisi kai varoiksi alkaa pakata laukkua.

Nyt vauhdilla jatkamaan pinnasängyn maalaamista - muodostunut ikuisuusprojektiksi, kun maali kuivaa niin kauan - onneksi Papuselle on ensisänky erikseen. Papunen on muuten ollut helpottavan aktiivinen jo aamuyöstä[:)]

Takaisin