Kesämassun kasvattajat 2009

Kiitos Greippi hyvästä sivuvinkistä, johan sai nauraa [:D]. Minunkin mies välillä sellainen tomppeli et saas nähdä miten häneltä tuo tukihenkilönä oleminen luonnistuu [:D], hän stressaakin jo vähän asiaa. "mitä kaikkea sinne pitää ottaa mukaan, voinkai tulla rattaiden kanssa sairaalaan" jne. Hän niin mielellään esittelisi nuita rattaita joka paikassa mutta käskin ottaa pelkän turvakaukalon.

Tosiaan pyörii tuo synnytys itselläkin nyt mielessä päivittäin, ja unissanikin jo synnyttelen hieman omituisia lapsia (peukunkokoisia prinsessoja, puumanpentuja ja punapartaisia poikavauvoja..) Ensi sunnuntaina onkin tutustumiskäynti synnärille, kivaa!

Luin myös Greipin antaman sivuvinkin, ja nauroimme mieheni kanssa ihan vedet silmissä. Vauvakin kai nauroi massussa, kun tuli välillä sellaisiakin iskuja et oli pakko välillä venytellä mahaa suoraksi [:)]

Tänään alkoi virallisesti äitiysloma, aivan ihana tunne, vaikka en hetkeen ole töissä ollutkaan. Illalla mennään loman kunniaksi piknikille, sadetta kylläkin ennustettiin, mut syödään sit eväät vaikka autossa [:D]

Tänään pääsin vihdoinkin suuhygienistin vastaanotolle(täällä ilmainen raskaana oleville), se on aika monta kertaa peruttu, mutta nyt pääsin vihdoin paikan päälle. Oli mielestäni tosi hyödyllinen käynti. Onneksi ei ollut reikiä hampaissa, mutta hammaskiveä putsattiin. Sain paljon hyviä vinkkejä ja meillä oli hyvät keskustelut!
Nyt alkaa jo 36 viikko, ei ole enää pitkä aika h-hetkeen. [:)]

Greippi -iso kiitos linkistä, itsekseni nauroin ääneen noille synnytysjutuille. Kiva odotella mitä oma mies saa mokailtua!

Mulla oli tosiaan hemoglobiini pudonnut tosi alas, vain 114 ja neuvolassa suositeltiin obsidan-kapseleita. Luulin, että oli tabletteja mutta olikin hillittömän isoja kapseleita. Pelkän veden kans en edes yrittäny kokonaisina niellä niitä vaan jouduin avaamaan kapselin; että voi vielä tämänkin asian tehdä vaikeammaks... Tuon alhaisen hemoglobiinin takia varmaan oli se väsymyskin tullut takaisin, toivottavasti saan sen nopeasti vähän normaalimmaksi, jos väsymyskin loppuisi. Nyt on kyllä enemmänkin huono olo, mutta ehkä näihin kapseleihin tottuu tai pitää soittaa neuvolaan ja kysyä jos jatkuu vielä monena päivänä.
Mua on hiukan ihmetyttänyt tuo painon hidas nouseminen (vain 4 kiloa ekasta neuvolakäynnistä, ja nyt jo viikko 30 menossa), vaatteet kuitenkin tuntuu kutistuvan ja maha näkyy kyllä ihan selkeänä pallona. Ei sovi enää suurin osa mun tavallisista vaatteista päälle, kun en halua mitään tiukkoja vaatteita pitää. Sunnuntaishoppaajalle tarttuikin eilen yksi kesämekko mamma-osastolta mukaan, mutta pitäähän sitä ihmisen varautua jos sattuu ilmat lämpenemään!

Ai niin, jos lepo-lomalle on tarvetta, niin voin suositella Haikkoa! Oli mukavaa viikonloppu ja "Mother to be" hemmotteluhoito oli todella rentouttava (hoidon raskausarpia estävästä vaikutuksesta en kyllä tiedä, mutta ei se mulle mikään olennainen asia olekaan).

Heippa kesämassuilijat!
Vappuna tosiaan oli ihana ilma ja juhlatkin sujuivat hyvin. Tänään kyllä oli verenpaineet vähän taas kohollaan, kun ei meinannut millään malttaa olla paikoillaan kauniina kesäpäivinä... Mies fixaili pionipenkkiä; kohta ne pääsee jo istuttamaan. Mä annoin "hyviä" ohjeita vieressä.

kleopatra84:n sairaalaan mukaan otettavien listaukseen muutama kommentti:
- alushousuja ehdottomasti mukaan!!! Ainakin Naistenklinikan alushousut on tosi epämukavat. Sukissa kylläkin pystyin hyvin olemaan, vaikka vähän valuivatkin.
- syötävää ja juotavaa saa yllin kyllin kaikkialla muualla paitsi synnytyssalissa. Eli heti kun vauva on syntynyt, on syöminen jatkuvaa =)
- maidonkerääjä on varmaan hyvä olla heti mukana
- kameraan vara-akku/laturi
- kännykkä + laturi

Kun sairaalassa oli viikon maannut, niin ainoat asiat joita TODELLA tarvitsin oli imetysliivit (rinnat falskaavat), alushousut, huulikiilto, dödö, hiustenpesuaineet, kännykkä ja kännykän laturi. Niillä pääsi pitkälle. Mutta pakko myöntää, että poikkeuksellisen kattavan listan olit kleopatra84 löytänyt. Neuvolasta tullut lista ainakin oli todella vajavainen.

Aurinkoista päivää kaikille!

Ja mulle itselle tuli mieleen, että jos on jotain säännöllisesti käytettäviä lääkkeitä ja lääkevoiteita niin niistä kannattaa olla mukana ajantasalla oleva lista varsinkin jos synnyttää sellaisessa paikassa jossa ei ole lääkityksestä tietoakaan. Samoin itse suunnittelin ottavani mukaan myös mp3-soittimen kuullokkeiden kera niin saa kuunnella omaa mieli musiikkia.

Maajo

Tuuli, miulla tuli ainakin Obsidaneista ruokamyrkytyksen kaltaiset oireet ja vaihdoin Duroferoneihin, ne olivat hiukka miedompia. Tosin niistäkin meni vatsa ihan sekaisin. Nyt syön Lady vita plussaa, jossa on raskaana oleville ja imettäville kaikki tarvittava.

Minnis, ei onneks ihan ruokamyrkytyksen oireilta tuntunu, huono olo vaan ja jouduin sohvalle pötköttelemään. Meni kuitenkin ohi muutaman tunnin kuluttua kun olin syönyt, nyt kokeiluna obsidanit ruokailun yhteydessä. (Pitää muistaa jättää kaikki maitotuotteet pois siltä aterialta, mutta ehkä minäkin sen verran muistan!) Outoa mun mielestä, että neuvolassa suosittelevat tuollaista tuotetta ja vielä sanotaan että se on "hyvin siedetty", ei ihan vakuuta.
Kotona on nyt verenpainetta mittailtu muutaman kerran niiden neuvolan hurjien lukemien jälkeen ja ei ole koskaan missään lääkärissä tai muussa mittaustilanteessa niin alhaisia lukemia tullut! Saa onneksi unohtaa sen asian murehtimisen kokonaan.
Aika tuntuu nyt menevän hirveän nopeasti; pitäisi varata tutustumisaika sairaalaan ja ensi viikolla alkaa perhevalmennus. Kohta iskee jo paniikki, äitiyspakkauskin on vielä olohuoneen lattialla ja vaatteet siellä pesemättöminä (en vieläkään ole keksinyt mistä saan lisää kaappitilaa, vai onko heitettävä omat vaatteet pihalle?!). Niin ja sen äitiyspakkauksen lisäksi olen ostanut yhden bodyn, siinä suuret vaate- ja tarvikehankinnat!

Kiitokset hyvistä listoista ja vinkeistä! Täytyy varmaan alkaa kasailla laukkua sairaalaan, vaikka aikaa vielä onkin. On kivempi tehdä se rauhassa kuin sitten kiireessä...

Me oltiin miehen kanssa Haikossa yksi yö, kun tuntui siltä että sille oli tarvetta kaiken asuntorumban ja työkiireiden jälkeen. Se oli kyllä (tarjous)hintansa väärti reissu, kun oli kerrankin aikaa keskittyä vain meihin kahteen ja tietysti siihen pieneen ihmeeseen meidän välissä. Ja mies sai luvan jättää kannettavansa kotiin. Oli vain tosi hassua huomata, että allasosastolla tuntui joka toinen nainen olevan raskaana! [:D] Eli sinne vaan. Tuumasin kyllä siellä ollessani, että onneksi en sattunut olemaan siellä siihen aikaan, kun tuntui siltä ettei koko raskaaksi tuleminen onnistu millään. Silloin olisi voinut olla vähän rankkaa... 

No sainkin sitten tuliaisina viikonlopun juhlista ilkeän flunssan. Neuvolatäti kirjoitti loppuviikon saikkua ja tänään on aika työterveyteen puhumaan pitemmästä sairaslomasta.

Neuvolassa muuten kaikki hyvin. Sitä vähän arvottiin, että onko kaveri raivotarjonnassa, kun kuulemma niin hankalassa asennossa päätellä. Jos asento ei varmistu 4 viikon sisällä, niin sitten polille ultraan.
Painonmuutos/ vk +410g (kyllä oli terkkari tyytyväinen...)
Turvotus -
RR 138/88
B-Hb 113
Sf-mitta 28
Tarjonta rt (?)
Syke 125
Ensiviikolla alkaa valmennukset, ekana taisi olla lapsivuodeasiaa.
Nyt on pakko mennä pötkölleen, että selviän sinne lekuriin.

tänään lääkäriin kipeitten supistusten takia. Jännittää. Toivottavasti kohdunsuu ei ole avautunut. Nukkuminen yhtä tuskaa. Nyt ei pysty olemaan kuin toisella kyljellä vaan. Ja siitähän lonkat ei tykkää. En tiedä mitä tähän keksisi.. huoh..

Eipä mennyt lääkärireissu ihan putkeen - sain ajan virolaistaustaiselle vanhemmalle miehelle, joka sekä puhui että ymmärsi suomea tod heikosti. Kerroin, että terkkari on määrännyt loppuviikon sairaslomaa flunssan takia ja, että olen huolissani omasta jaksamisestani, koska en pysty istumaan pitkiä aikoja supistelujen ja kipujen takia ja työni on istumatyötä. Aluksi hän yritti määrätä loppuviikon saikkua ja selitettyäni asian kaksi kertaa uudestaan, hän määräsi saikkua ensi viikon influenssan takia[:@]

Minnis, onpa turhauttavaa! Tuntuu jotenkin oudolta, että toiset ihmiset saavat pari viikkoa saikkua kunhan vain kerran aivastavat. Sitten taas ne, jotka ovat melkein aina terveitä ja vasta todella saikkua tarvitessaan sitä yrittävät hakea, niin saavat parhaimmillaan pari päivää saikkua. Itse en ole käytännössä koskaan saikulla ja muutenkin ihan äärettömän harvoin sairaana. Normaalia flunssaa sairastaessanikin käyn kyllä töissä. Se "hyvä puoli" tässä raskausmyrkytyksessä (korkeassa verenpaineessa) on, että laittoivat saman tien loppuajaksi saikulle. Eipähän tarvitse käydä joka välissä ruinaamassa saikkua. Kuulun nimittäin juuri siihen ryhmään, joka joutuu saikkua ruinata, vaikka sitä kipeästi tarvitseekin. Varaa vain uusi aika ja pakota ne myöntämään sulle saikkua jatkossakin =o

Mulla on huomenna tarkastuskäynti Naistenklinikalla. Vähän jo huolestuttaa, että mitähän tällä kertaa löytyy... Verenpaineiden tiedän olevan näillä lääkkeillä hallinnassa, koska niitä koko ajan kotona mittailen. Mutta jospa nyt sitten onkin jotain muuta. Ja toivottavasti vauva on kasvanut normaalisti. Onneksi sentään 30 on täynnä eli vauvan mahdollisuudet paranevat koko ajan.

Minnis, liikkuuko sun vauva nyt ihan hillittömästi? Mulla käy ihan mahdoton mekkala vatsassa. Jopa heräsin yhtenä yönä vauvan mekastukseen. Luinkin kyllä viikkotiedoista, että juuri näillä viikoilla liikkeitä pitäisi tuntua eniten. Tuntuu hassulta =) Entä onko sun kudinprojektit edistyneet? Mulla on ollut kutomiskielto päällä, joten mun hommat ei ole edistyneet mihinkään. Pikku hiljaa ajattelin aktivoitua asian tiimoilta.

Minnis, uskomatonta. Mulla oli saman tyyppinen kokemus työterveyshuollossa kun kävin itkemässä silmät päästäni uupumista ja sain yhden (!) päivän saikkua. Nyt on taas ollut raskaampaa kun koulutan sijaistani. On yllättävän rankkaa selittää koko päivä asioita toiselle. Onko sulla mahdollisuutta päästä juttelemaan neuvolalääkärille? Ymmärtänevät paremmin.

Kelan sivuilla oli muuten ilmoitus että ovat aloittaneet 2009 pakkauksen jakamisen [:)] Toivo heräsi että saattaisin saada uuden pakkauksen. Vanhakin käy mutta ajattelin että nuita 2009 vaatteita on vähemmän liikenteessä.

Mini, mie sain ainakin jo uuden pakkauksen. Ei kai niitä vanhoja ole enää jaossa.

Sen unohdin mainita, että viralliset syyt ens viikon saikulle olivat siis influenssa ja varmistamaton raskaus?!? Siis mitä, luuliko se että miulla saattaa kuitenkin olla tyyny paidan alla tai, että olen nielaissut rantapallon[:@]. Kattelen vointia ens viikon ja loppu viikosta mahd uusi aika työterveyteen suomenkieliselle lääkärille, neuvolalääkärille saa seuraavan ajan vasta 25.5. Niin ja siis miulla ei ole mitään maahanmuuttajia vastaan, mutta haluan tulla lääkärissä ymmärretyksi ja itse ymmärtää, etenkin raskausaikana!

Äitipuoli, joo liikkeet on tosi voimakkaat. Tietty kaveri välillä koisaa, mutta ollessaan hereillä tuntuu, että aikoo ulkoistaa itsensä navan kautta. Kudintouhut tyssäsi takakappaleeseen ja toiseen etukappaleeseen - inspis loppui... Keskityn nyt vauvan huoneen sisustukseen. Mieskin on innokkaana mukana, mikä on tosi kivaa[:)]. Eilen mies alkoi kysellä, että jokohan sairaalakassi pitäisi pakata - alkaa todenteolla konkretisoitua hänellekin.

No nyt pitää menää hetkeksi vielä pitkälleen, flunssa ei meinaa talttua[:'(]

Hei,
nyt on ensimmäinen käynti uudessa neuvolassa takana. Ihan mukava terveydenhoitaja, ja kaikki näyttää olevan kunnossa.
Ainoa asia mikä jäi vaivaamaan on se, että hän tunnusteli todella kovakouraisesti mahasta missä asennossa vauva on. Minua ainakin sattui! [:@] En vain käsitä miksen sanonut mitään, jotain turhaa auktoriteettiuskoa varmaan?? [&:] Sen jälkeen sydänäänet olivat kuulemma aika nopeat (en tiedä lukemaa), mutta mikä ihme se on kun omalle alueelle tunkeuduttiin niin väkivaltaisesti. Vauva ei ole tänään liikkunut kovin paljoa, mutta se voi tosin olla ihan normaaliakin.
Onko teillä vastaavia kokemuksia? Kuinka voimalla ne kädet voi mahan sisään painaa? Mitä jos pieni jalka jää vaikka väliin, saati sitten joku kriittisempi ruumiinosa? Uskon kyllä että ammattilaiset osaavat asiansa, mutta silti jäi mietityttämään. Edellinen hoitaja oli paljon hellävaraisempi (ja hänellä oli lähes 30 vuoden kokemus alalta).

Kai sitä pitää aina jotain pohtia...!

Sonja en usko että vauvalle mitään tulee siitä kovakouraisesta tunnustelusta, koska vauvan kääntäminen esim. on paljon kovakouraisempaa ja kivuliaampaa ja onhan siellä sitä lapsivettä suojana.. mä pelkäisin vaan et jos kovasti väännellään tai painellaan niin kalvot puhkee ja vedet menee---> alkaa synnytys[:-]

jeeeeeeeeee uus viikko alkoi![:D]

Kiitos kleopatra84, tuo huojentaa oloani. Olet varmaan oikeassa. On vain hassua kun on itse niin ylivarovainen ettei vaan törmää mihinkään tms... [;)]

Onnittelut uudesta viikosta!

Jälleen neuvolakäynti takana, nyt pääseekin neuvolaan joka viikko.
Tässä tämän kertaisia tuloksia
Painomuutos 350g/viikko
Vähäistä turvotusta
RR 138/88 (ei ole hetkeen ollutkaan noin alhainen kodin ulkopuolella)
Hb 134 (rautatabletteja jatkossa vain joka toinen päivä)
Kohdunpohjan korkeus 32cm
Tarjonta rt
Syke 134-140
Liikkeet ++
Eli kaikki on onneksi hyvin ja ens viikolla taas äitiyspolille käyrille ja ultraan.

Toivottavasti Minnis flunssa alkaa helpottaa, mulla se oli aika sitkeänä ja vieläkin täytyy välillä niistää. Ikäviä tuollaiset lääkärikokemukset, kun tuntuu ettei tule ollenkaan ymmärretyksi.

Joko teidän miehiä jännittää kovasti synnytys ja vauvaelämä muutenkin? Meillä on jännityksen merkkejä ollut ilmassa jo jonkin aikaa. Aika hassua, kun mua itteä ei jännitä vielä oikeestaan yhtään. Vielä on omalta osalta sairaalalaukkukin pakkaamatta, vauvan tavarat on jo pakattuna.

Hyvää viikonloppua![8D]

Moi kaikki! Raskausviikko 34 alkoi tänään. Olisin kysellyt onko kenellä ollut verenpaineet korkealla raskauden aikana? Itselläni nimittäin ne ovat olleet luokkaa 160/100 korkeimmillaan. Pissanäyte on ollut aina puhdas eli raskausmyrkytystä ei pitäisi olla. Kotona mitatut arvot ovat olleet ihan hyvät. Vauveli on vielä perätilassa, onko kenellä muulla tässä vaiheessa vielä ollut perätilassa ettei ole laskeutunut?

Takaisin