Kesämassun kasvattajat 2009

ite kanssa puhun poksahtamisesta. Mun mielestä se on vaan hauska ilmaisu asialle..[:D] Mulle sanottiin, että kivuliaita supistuksia saa tulla, mutta ei liian tiheään eikä säännöllisesti.. Annettiin semmoinen ohje, että jos tulee puolen tunnin välein kivuliaita supistuksia, täytyisi johonkin ottaa yhteyttä. Jos nyt käsitin asian ihan oikein.

Vetistä valkkaria on joo.. saattaa pitkin kinttuja valua välillä.. ööh aikas epämukavaa joo..[:@]

äitipuoli Voi ei miten ikävästi paineet noussut!! Jospa ne laskisivat tai toisessa tapauksessa tsemppiä mahdolliseen sektioon!

Mun maha on pienentyny, 105cm ympärysmitta vaikka kuukaus sitte oli 107cm[:D] Paino on laskenut 4 kiloa tässä kuukauden sisään vaikken oo sairastellu.. Varmaan turvotus heittelee painoa!

Tässä liitteenä uusinta mahakuvaa[:)]

Äitipuolelle paljon tsemppiä!

Helvi
ja muut allergiaa potevat, kävin lääkärissä viime viikolla, ja setiritsiini ja loratadiini sallittuja. Neuvolan "sallitulla" listalla myös hydroksitsiini, mutta lääkäri ei suositellut. Erikoista, sillä tuleehan neuvolankin lista lääkäriltä. Mulle lääkäri sanoi että ensisijaisesesti otetaan tabletti, ja vasta sen jälkeen täydennetään silmätipoilla ja nenäsumutteella jos vielä tarvetta.

Huomenna menen apuvälinelainaamoon hakemaan tukivyön. Liitoskipuja ollut pari viikkoa, ja välillä vihloo niin vietävästi. Jos ei vyö auta niin täytyy jäädä saikkarille, vihlontapäivinä en ole kyennyt tekemään töissä yhtään mitään.

Ihana viikonloppu takana, käytiin mm. lillumassa Caribian vesiparatiisissa. Uskaltauduin vielä liukumäkiinkin (en lyhimpään koska se heittää eniten), hyvin sujui [;)]

Eikös olekin outoa kun pystyy vatsan läpi tunnustelemaan vauvan ruumiinosia?!?

Lirahtelusta... miulla on ilmenny karkailua jo ennen raskautta kovemmissa urheilusuorituksissa johtuen mm. virtsatietulehduskierteestä ja siitä ettei rakko tyhjene ikinä kokonaan. Nyt ei ole ollu (koputan puuta) kuin pari kertaa ja sekin kävelyn yhteydessä. Viimeksi eilen - en kokenut, että olisi ollut vessahätä, mutta yht'äkkiä housuihin lirahti about ruokalusikallinen. Pitäisi vaan muistaa käyttää alushousunsuojia ja mahd ostaa niitä Tenoja ([:'(]). Ollaan itseasiassa naurettu miehen kanssa uudelle Tena -mainokselle, jossa niitä markkinoidaan äideille. Mainoksessa annetaan ymmärtää, että äitiyteen kuuluu automaationa virtsankarkailu... joo varmaan osalla, muttei kaikilla. Kylläpäs taas tästäkin eritteestä riittää kirjoitettavaa...

Miulla kyllä menee jatkuvasti nämä raskauskuukaudet sekaisin, viikoissa sentään tiedän missä mennään. Pohdiskelin juuri, että kohta se alkaa 8. kuukausi, kun todellisuudessa kohta alkaa 9. kuukausi - kauheeta ja ihanaa, miten nopeesti aika kulkee.

miulle neuvolassa sitten taas sanottiin niin päin, että mieluummin ekana silmätippoja ja nenäsumutteita ja sitten vasta pillerit...?? Tosin oli muutenkin vähän outo täti.. ei ollut oma..

Tsemppiä Äitipuolelle! Kuulostaa tosiaan tylsältä ja toivotaan että vaavi pysyttelee masussa niin pitkään kuin mahdollista. Mulla oli taas verenpaine niin alhaalla (94/70) että neuvolatäti ihmetteli etteikö pyörrytä [8|]

Mulla on tullut kuukauden päivät epänormaalin runsasta ja vetistä valkovuotoa jota tosiaan ihan lirahtaa välillä housuun. Päättelin että varmaan normaalia näin raskaana ja kun ei tuoksahdakaan pahalle ja on kirkasta. Pissaa ei ole karkaillut.

"Mini" on ilmeisesti oikeasti mini. Sf-mitta oli lähtenyt keskikäyrältä laskuun ja vauva kuulemma tunnustelemallakin tuntuu pienehköltä. Noh, itsekin olen pieni ja tyttö tulossa. Ei haittaa, kunhan kaikki muuten kehittyy normaalisti.

Minnis, olen myös huono pyytämään apua. Miehen painostuksesta soitettiin viime vkl anopille joka tuli auttamaan siivoamisessa ja ruoanlaitossa. Miehellä oli järkyttävä oksennustauti-ripuli ja oli täysin pelistä pois. Olin ihan ahdistunut ja väsynyt kun olisi pitänyt tehdä niin paljon yksin. Miehen ensimmäinen ratkaisuehdotus yleensä on että "ei täällä tarvii siivota". Täällä ei oltu siivottu jo 2 viikkoon! Miehellä on tosiaan mennyt illat ja viikonloput koulukirjojen pänttäämisessä.
Keskusteltiin nyt asiasta ja sovittiin että miehen palatessa töihin ja kouluun kesän jälkeen niin katsotaan josko otetaan välillä siivooja jos tuntuu raskaalta.

Hei kaikki,

Lopulta se kauan odotettu äitiyspakkaus tuli! Oli ihanaa tonkia se perinpohjin! Saatiin vielä viime vuoden malli. Mulla ei ollutkaan mitään toiveita sen suhteen, molemmat olisi kelvannut [:)]

Mua on alkanut oikeasti pelottaa miten selviän tästä keväästä ja kesästä. Maajussi ja freelance työntekijä kun olen, niin töitä piisaa tällä hetkellä ihan törkeästi. Olin sitten äitiyslomalla tai sairauslomalla, niin tilan työt ei silti katoa minnekään. Mitään eläimiä meillä ei siis onneksi ole, mutta vastuu kaikista järjesteltävistä asioista ja paperitöistä jää kuitenkin aina minulle, kun tuo mieheni suomen kielen taito ei ihan vielä kaikkeen riitä. Ja maatilan lisäksi on sitten pari muuta projektia jotka molemmat jatkuvat kesäkuun loppuun. Mulla on kyllä apuvoimia hankittuna (alan harjoittelijoita), ja ihmiset yleensä ymmärtää tosi hyvin tilanteen. mutta pelottaa silti miten tästä kaikesta taas selviää. Puuh.... Olen rehellisesti sanottuna tällä hetkellä aika kade kaikille, joilla on normaali työ, josta oikeesti pääsee äitiyslomalle...

No, onneksi kuitenkin voin edelleen tosi hyvin ja pirteästi. Olen säästynyt monilta vaivoilta, joita muilla tuntuu olevan. Tsemppiä varsinkin Äitipuolelle, toivottavasti kaikki sujuu hyvin!

äitipuoli, tsemppiä ja malta vaan olla rauhassa, jokainen päivä todella on plussaa minkä vaavi saa masussa kölliä. Ota vastaan kaikki apu ja pyydä lisää rohkeasti, onhan kyse sinun ja vauvan hyvinvoinnista!!!

maajussi, tiedän tuon tunteen että kuin helv**** tästä kaikesta selvitään??? Meillä on vielä elukoitakin, vuokrataan mökkejä ja miehellä koneurakointifirma ja uutta navettaakin pitäisi ruveta rakentamaan... [:-] Blaah, mutta meidän omia valintoja kaikki, joten ei pidä valittaa...

Mutta on tämä raskausaika kuitenkin mukavaa, äsken köpöttelin ruokakaupassa vatta pystyssä ja kasasin tavaraa kärreihin, kassalla viereisellä kassalla oli nainen noin 5-vuotiaan tytön kanssa joka katseli minua pitkään ja sanoi äidilleen "Kato tolla tätillä on noin paljon vähemmän tavaraa kuin meillä, mutta on sillä pienempi vauvakin masussa kuin minä!!" Naureskelimme siinä sitten ja totesin että toivottavasti on hieman pienempi kuin 5 -vuotias. Tyttö katsoi minua ja näytti kädellä vaaksaa ja sanoi että "Olin minäkin tämän verran pienempi silloin kuin synnyin!" Siinä repes kyllä koko kassajono ja sain tosissani taistella ettei karannu lirut huosuun. [:D] 

Nyt lähden ottamaan pizzan uunista ja uppoudun lätkän maailmaan. Aurinkoisia odotuspäiviä kaikille! [:)]

Kiitokset kaikille tsemppiviesteistä! Nyt on tilanne kaikeksi onneksi rauhoittunut täällä. Jätin vissiin viime viestistäni pois sellaisen nyanssin, että vauva oli ultran mukaan liian pieni raskausviikkoihin nähden. Eli kun verenpaineet vähän hellittivät, niin uusi pommi putosi niskaan...Ja mittauksia kun ei voi tehdä kun vasta 10-14 vrk edellisen mittauksen jälkeen, niin sain odotella seuraavaa ultraa aikasen pistoksissa.

Tänään kävin sairaalassa kaikissa kokeissa ja verenpainemittauksissa ja hyvältä näyttää. Paineet näyttävät pysyvän nykyisellä lääkityksellä hyvin kurissa. Sain jopa jättää muutaman lääkkeen väliin viikonloppuna. Tänään myös ultrattiin ja vauva oli onneksi kasvanut! Ei se vieläkään ihan raskausviikkoja vastaa, mutta nyt on jo selkeästi "oikeamman" kokoinen. Pääsinkin siis kokonaan pois sairaalasta; käyn siellä enää kontrolleissa. Ensi viikolla ensimmäinen kontrolli ja sitä ennen käytävä antamassa neuvolassa pissanäyte. Sairaslomalla olen äitiysloman alkuun asti. Ja aion todellakin ottaa seuraavat viikot todella rauhallisesti, jotta saataisiin vauvalle lisää kokoa.

Pissakeskusteluun otan sen verran osaa, että juuri siltä vaivalta (karkailu) olen toistaiseksi välttynyt. Mutta ehtiihän sekin vaiva vielä hyvin tulla... Lantionpohjalihaksia ei vieläkään ole monista hyvistä lupauksistani huolimatta tullut harjoitettua. Saan takuuvarmasti katua sitä. =o

Enpä osaa kuin ihmetellä noita allergiaohjeistuksia. Tuo saamani ohje (ensin tabletti sitten muut apukeinot) voi tosin johtua siitä että allergiaoireeni ovat tällä hetkellä keuhkoperäisiä (ahdistaa välillä). Jos silmät vuotaisi ja nenä olisi tukossa niin ehkä silloin aloitettaisiin niistä. Noh, vielä en ole lääkitystä aloittanut, laukussa kulkee kuitenkin mukana varmuuden vuoksi avaava astmalääke.

Kävin ostamassa ensimmäiset imetysliivini kun Changessa oli tarjous. Täytyy sanoa että absurdilta tuntui ostaa liivit kokoa 70DD kun normaalisti olen käyttänyt 75A-B (ja ilmeisesti liian isoa ympärysmittaa). Myyjä kyllä sanoi että heidän liiveissään on normaalia pienempi kuppikoko, mutta kuitenkin! Olo taitaa todellakin olla kuin Dolly Partonilla kun laitokselta pääsee.

Tukivyötä pidetty yksi päivä, vielä ei ainakaan voi koukkia mitään lattioilta.

Oottekos huomanneet että aamuisin pitää nousta varovasti? Mulla on muutamana aamuna mennyt maha kipeäksi ja kovaksi sängystä noustessa siinä vaiheessa, kun maha on taas oman itsensä kannateltavana. Aika nopeasti on kipu kuitenkin hellittänyt, mutta hetki menee puolisykkyrässä sängyn vieressä.

Äitipuoli hienoa, että verenpaineet saatiin kohdalleen. Vauvakin varmasti ottaa kasvussa kiinni, kun tilanne ns. normalisoituu.

Toisistaan poikkeavat allergialääkitysohjeistukset johtuvat todnäk ihmisten erilaisista oireista - esmes keuhko-oireita on hiukka hankala hoitaa silmätipoilla[:D].

Scoolina kuulostaa siltä, että siulla on aamuisin supistuksia. Miulla ei varsinaisesti supistele, mutta maha on tosi hellänä ilmeisesti makaamisesta/ pitkästä paikallaan olosta. Tuntuu, että ainut asento nukkua on vasemmalla kyljellä. Toissa yönä kävin vessareissun jälkeen vaihteeksi oikealle kyljelle ja lonkka oli aamulla pirun kipeä ja muistutteli olemassa olostaan pitkin päivää.

On sitten muillakin noita nukkumisongelmia... Minä en välillä tiedä miten päin nukkuisin, kun tuntuu että joka asennossa protesti-potkinta alkaa parin minuutin sisällä, välillä jo niin rajua menoa etten ole varma onko ollut supistuksiakin. Vielä vaikeammaksi nukkumisen tekee kummallinen jalkakipu, ihan kuin kasvupyrähdyksessä kärvistelevän levottomat jalat ja tietysti ongelma ilmaantuu heti kun pääsen vaaka-asentoon. Jotain pitäis keksiä ratkaisuksi, sen verran pitkästi on vielä heinäkuun loppupuolelle aikaa.
Jotain positiivistakin; pihan sain ihan itse haravoitua loppuun ja minimaalisella kumartelulla koko homma! Ekat orvokit on istutettu ruukkuihin ja nyt vaan odotellaan kesää...

Allergialääkkeistä pitää kommentoida vielä sen verran, että jos ei nenäsuihkeilla ja silmätipoilla pärjäile, niin ainakin Heinix on siitä hyvä, että tabletit saa kätevästi puolitettua ja voi kokeilla siis ensin miniannosta. Mulla ainakin toistaiseksi toimii!

Kiva kuulla, että olet äitipuoli  päässyt hiukan huokaisemaan helpotuksesta. Toivotaan onnea loppuviikoille ja rauhallista menoa. Huomaa kyllä, että itse välillä vieläkin unohtaa sen, että ei ole ihan normaalikuntoinen vaikka isommilta krempoilta on välttynytkin. Melkein jo kaipaa aikaa, jolloin saa oman vartalonsa takaisin... No, tiedetään, että se on itsekästä ajattelua.

Miten pitkiä äitiyslomia teillä muilla on muuten tiedossa? Meinasin itse olla kotona 8 kk, sen jälkeen mies hinkuaa kotiin, ja se hänelle suotakoon [:)].

Aurinkoa kaikille!

Mulla ainakin maha tuntuu niin painavalta aamuisin (ja öisin), että kun nousen ylös, hivuttaudun varovasti sängyn laidalle, ja nostan ylävartalon jotenkin sivuttain pystyyn. Tuntuu siltä että jos nousisin rivakasti, vatsa halkeaisi! Tai ainakin vauva muljahtaisi ikävästi. Yöllä kun käännän kylkeä, tunnen kun pikkuinen valuu vähän alaspäin toiselle puolelle, ja yleensä seuraa muutama protestipotku patjaa vasten. Aluksi tuli aina mieleen, että onkohan siitä epämukavaa kääntyä aina välillä ylösalaisin (minusta olisi!), mutta ei sitä taida haitata se miten päin se on [;)].
Varsinkin jos sillä sattuu olemaan hikka, tuntuu hassulta kun hikka siirtyy vähäsen toiselle puolelle mahaa! [;)]

Onnittelut tilanteen tasaantumisesta, äitipuoli! Käsittääkseni olennaista on se että vauva kasvaa, eikä se kuinka iso se kulloinkin on, onhan meitä niin erikokoisia muutenkin. Miten sinulla selvisi se, että vauva oli liian pieni? Pelkästään ultralla? Olen itse miettinyt sitä ettei mun paino ole nyt jo yli kuukauteen juuri noussut, vaikka sf-mitta näyttää kyllä normaalia kasvua. En ole missään vaiheessa saanut edes mitään kokoarviota vauvasta. Hmmm... Aina riittää pohdittavaa.

Äitiysloma alkaa 20.5.2009 ja ajattelin seuraavan kerran kattella työkuvioita elokuussa 2010 eli n. 14 kk kotona.  Mies käyttää ensi vuoden kesällä isäkuukauden ja vuosilomat joten ensi kesänäkin yhteistä lomaa on 8 vk [:)] Jos sattuisin pääsemään opiskelemaan haaveammattiini valokuvaajaksi niin siinä tapauksessa koulunpenkki kutsuu elokuussa 2010. Muuten jatkan konttorirottana [:'(] Tällä hetkellä saa kyllä vain olla tyytyväinen että on joku työ odottamassa...

Sijainen aloittaa ensi maanantaina, enää 3 päivää yksin töissä!!

Tervehdys!
Tulin just lääkäristä ja kaikki on muuten ok, mutta sokereita täytyy edelleen seurailla loppuraskauden ajan. Pisti lähetteen keskussairaalaan äippäpolille. Parin viikon sisällä pitäs tulla kutsu sinne testeihin. Samalla katotaan vauvan koko ja asento. Nyt ei oikein saanu lääkäri selville, miten päin vaavi on, mut arveli olevan poikittain. Liikkeitä kyl tuntuu vähän joka puolella, joten en pidä mahdottomana sen asentoo. Muuten on raskaus menny hyvin. Iskias vaivaa aina välillä ja nyt varsinkin, ku töissä on ollu kiireempää, ni alavatsassa tuntuu paineen tunnetta. Lääkäri käski ottaa yhteyttä jos pahenee tai tulee supistuksia (mulla on seisomatyö = asiakaspalvelua). Sf-mitta oli 30, hb 121 (kiitos lisäraudan), verenpaine 110/60.

Hauskaa vappua kaikille!!

Miulla alkaa äitiysloma virallisesti 4.6. Todennäköisesti joudun hakemaan sairaslomaa jo aikaisemmin. Ajattelin olla ainakin ensi kesään. Pitänee kattella, millainen lapsukainen sieltä tulee ja taloustilannetta. Isukki pitää kaikki mahdolliset isyys- ja vanhempainvapaat (isäkuukausi).

Tänään pitää koittaa jatkaa haravointia tai lähinnä siirtää pari lehtikasaa - kumartelu tuntuu tosi inhalta. Kunhan koko piha kuivaa, niin kutsun oman isäni hommiin.

Hienoa äitipuoli, että paineet saatiin kuriin!

Tulin juuri äippäpolilta ja kaikki oli hienosti. Tosin verenpainetta täytyy pari kertaa päivässä mittailla. Olin eka kertaa sydänkäyrillä ja kuulemma oli erittäin hyvät käyrät, vaikka vauveli potki melki koko ajan anturia [:)]. Vauvamme kasvaa normaalisti, mutta on keskivertoa pienempi vauva. Painoi nyt 1900g. Parin viikon päästä taas uudestaan polille, jos ei paineet sitä ennen nouse.

Äippälomasta.Jään kotiin vauvan synnyttyä, niin pitkäksi aikaa kuin mahdollista. Ja jos synnytys ym. menee hyvin niin olisi tarkoitus tehdä pikapuolin vauvalle kaveria. Mutta aika näyttää miten kaikki taas järjestyy.

Täällä ois uus odottaja, kirjotin jo tonne toiseenkin pinoon mut onko tää nyt sellanen et tässä on kesä-ja heinäkuun mammoja vai?.. eli odotan ensimmäistä lasta ja laskettuaika olis 4.7 Raskaus on mennyt alun pahoinvoinnin jälkeen onneksi paremmin, nyt on vaan turvotusta jaloissa/nilkoissa ja tuntuu että se on jokapäiväistä ja toinen jalka (oikea) ois enempi turvonnu ku toinen. Sormuksiakaan ei oo voinu piettää enää sormissa, ei mene sormiin ja jos menee niin saako enää pois :D Ja närästys on ollu kyl ihan alusta saakka vaivana ja tuntuu et nyt loppuakohen on alkanut joka toinen närästään.. :( Ei saatu tietoon sillon rakenneultrassa sukupuolta joten ollaan jännityksessä ja neutraalin värisiä vaatteita tullu ostettua. Viivytin kelan papereitaki viime perjantaihin saakka, ku haluaisin sen uudemman pakkauksen mutta eihän sille mitään voi jos vanhankin saa, kelpaa sekin:)
Torstaina olis neuvola, saas nähä millasissa lukemissa Hb ja verenpaine on. Rautaa oon syöny jo pari kuukautta ja verenpainekin on alhanen, siitä johtuu kuulemma tää mun pyörryttävä olo.
Illalla ois kouluakin mut taidan jättää väliin ja mennä vasta huomena, opiskelen aikuispuolella parturi-kampaajaksi ja nyt tän loppuajan kuljen oman voinnin mukaan.
Onko täällä kukaan muu odottajista lapin alueelta? Ite oon Kemistä ja tuntuu et ei oikein missään oo 'törmänny' muihin jotka ois tästä lähialueelta..

Takaisin