Kesämassun kasvattajat 2009

Huomenia!

Jännä juttu tuo univierailu, Himmeli. Unet on kyllä niin pimeitä ja ottaa vaikutteita aivan käsittämättömistä asioista - onneksi ei eilisestä Madventuresta, jonka erehdyin katsomaan. Oli hieman liian rankkaa katsottavaa raskaana olevalle!!! Toisaalta länsimaista (ns. sivistyksen kehdosta) löytyy ihan yhtä järkkyjä juttuja!!!

Mie olen syönyt LadyVita Plussaa, joka on suunniteltu raskaana oleville ja imettäville. Kyllästyin syömään montaa eri sorttia (monivitamiini, foolihappo, magnesium, rauta), joten tää on kätevä, kun kaikki tarpeellinen. Valitettavasti (siis miulle) siinä on myös kalsiumia, jota saan muutenkin riittävästi. Kynnet alkaa olla sitä luokkaa, että tarviin kohta koirien kynsileikkurit...

Joku kirjoitti selkävaivoista. Mie olen käyttänyt tukivyötä ja ainakin miulla toimii. Myytävänä näitä on mm. lastentavikeliikkeissä. Tässä on ihan tarrakiinnitys ja on tosi napakka, vaikka sainkin kaverilta käytettynä. Se oli käyttänyt mm. ratsastuksessa raskausaikana.

Maanantaita!

Kiitoksia jumppavinkeistä, täytyy varmaan minunkin kaivaa pyörä varastosta ja lähteä uimaan. Käveleminen on niin tylsää kun se on nyt sellaista eteenpäin hipsimistä, kun muuten tykkään kävellä vauhdilla.

Minä en ole syönyt tostaiseksi muuta kuin D-vitamiinia, kun se on ainoa mistä neuvolassa puhuttiin. Mutta mun pitäisi varmaan alkaa syödä myös kalsiumia, koska en mä mitenkään kovin paljoa maitotuotteita muuten syö! Hassua ettei siitä ole ollut puhetta.

Heräsin lauantain vastaisena yönä KAHDESTI suonenvetoon, kerran kumpaankin pohkeeseen, ja lopun yötä juimi niin että pelkäsin suonenvedon uusivan jos vähänkään uskalsin jalkoja suoristaa. Aamulla marssin suoraan kauppaan ostamaan magnesiumia, ja ainakaan toistaiseksi ei ole vetänyt suonta sen jälkeen. En tiedä paljonko sitä uskaltaa syödä, mutta täytyy kysyä torstaina neuvolassa.

Tuo Minniksen LadyVita kuulostaa hyvältä, taidankin kokeilla sitä.

Neakka, mäkin olen valtiolla töissä, mutta pystyin jättämään 2009 lomat virkavapaan perään, koska palaan töihin jo tammikuussa (mies jää silloin kotiin). Meillä nimittäin pääasia taitaa olla, että ehtii pitää lomat ennen huhtikuun loppua, jolloin niitä ei tarvitse pitää ennen äitiyslomaa. Tosin mulla ehtii alkaa äippäloma just ennen lomakauden alkua.

Nukkuminen on mullakin taas alkanut olla tosi kevyttä, heräilen öisin (esim kääntämään kylkeä) ja olen aamusta jo taas tosi väsynyt. Ei maittaisi olla töissä, ei. Onneksi enää 18 työaamua jäljellä :)))

Moikka
Onko muuten joku turkulaismammoista lähdössä huomenna perhevalmennukseen? Asia kuulosti aika kuivalta, mutta jos siellä sai muuetn vaihdella ajatuksia ja kokemuksia muiden pallovatsojen kaa...

Mä oon syöny raskausvitamiinia sitä multivita raskaus.. Tänään olin neuvolassa, näyttäis siltä että pienehkö vauva ois tulossa, tai no en tiiä pienestä, mutta sellainen kolmikiloinen kätilönkin mielestä ehkä vähän yli.. Mulla tuo sf-mitta menee vähän alle keskikäyrän, oikein venyttämällä sai 27cm[:D] Ja siellä vauva oli pää alaspäin niinkuin ollut jo 10 viikkoa..

Rv 31+4
Paino: +640g/viikko
RR: 128/77
Pissa: puhdas
Hb: 115 (jessss!!! nousee)
Sf-mitta: 27cm
Tarjonta: RT
Syke: 120-140
Liikkeet: ++

Alkaahan nuita viikkoja olla kivasti kasassa[:D] Enää ei ois kun muutama viikko synnytystapa-arvioon ja ultraan[:)]

Lueskelin tuota toista palstaa ja siellä oli jo pari toukokuista ja ainakin yksi kesäkuinen saanu pikkusen. Pisti itelläki miettimään ettei tässä ole kuin se pari kuukautta enään laskettuun aikaan ja tuntuu että vasta odotin sitä np-ultraa. Missä vaiheessa tehdään se synnytystapa tutkimus? 

Heippa vaan,

Mä olen myös syönyt noita raskausvitamiineja. Neuvolassa sanottiin niiden piisaavan ihan hyvin. Hemoglobiini laski melko alas yhdessä vaiheessa, mutta nyt on taas nousussa ihan itsestään. En ole siis joutunut rautakuurille. Olen jo vuosia vannonut maitohappobakteerien nimiin kaiken maailman mahakivuissa ja hiivasienitulehduksissa. Nyt en ole kuitenkaan syönyt niitä ollenkaan. Pitääkin ottaa taas listalle. Kyllä niitä hyviä maitohappobakteereja löytyy muuten myös jugurteissa, kun joku sitä kyseli.

Kysyin tänään sokerirasitustulokset ja kaikki oli reilusti alakanttiin. Hyvä, hyvä!

Mieskin saapuu lopulta tänään yöllä taas kotiin. On se aika mukavaa saada takaisin viikon reissun jälkeen...[:)]

Huomenta

Juu olen miettinyt tuota ennen aikojaan syntymistä, mistä Milla79 mainitsi. Olisi täysin mahdollista, että vauva syntyisi jo ja kaikki valmistelut on tietenkin vielä ihan kesken. Onneksi ainakaan vielä ei ole ollut mitään merkkejä siitä, että kaveri aikoisi tulla jo ulos - onneksi. 

Huomasin eilen töissä, että istuminen käy koko ajan vaikeammaksi, kun vatsa painaa rintakehää. Noin 15 minuutin välein on pakko nousta seisomaan vähäksi aikaa, kun ahdistaa. Lisäksi jalat tuntuvat puutuvan reisistä alaspäin ja vielä on 24 päivää töitä[:'(]

Huomenia!
Täältä pikkuhiljaa aletaan selvitä flunssasta, toki vielä nenä vuotaa ja yskittää, mutta tuntuu, että pahimman yli on päästy. Olihan se aika rankka tauti, vielä kun meni useita öitä ettei saanu nukuttua, niin se vielä pahensi asiaa. Nyt takana 2 hyvin nukuttua yötä ja olo kohenee sen mukaan. Tänään isäntä taas lähtee työreissulle, mutta onneksi tulee jo perjantaina takasi. Tää nyt pitäis olla viimeinen reissu, ennen synnytystä. Toivottavasti en taas menetä yöunia, kun ei ukko-kulta ole vieressä.
 Huomenna olis neuvola ja nyt se varmaan alkaakin olla joka toinen viikko. Jee!

Eilen pesin ekan kerran vauvapyykkiä, tänään pitäis silittää. Ja nyt pyörii toinen koneellinen. Kyllä sitä mahtuukin paljon kerralla niin pieniä vaatteita koneelliseen. Onneksi nyt on ilmoja, että voi kuivattaa pihalla. On ne vaatteet vaan niin ihanan näköisiä pyykkitelineessä, kun ne on niin pieniä [:D]

Pitäis kaivaa taas ompelukonekin esiin ja alata tekemään pinnasängynsuojaa, hain siihen viikonloppuna kankaat. Nyt kun alkaa olla virtaa, niin pitää alata touhuamaan, kun hommia on vielä niin paljon tekemättä ennen h-hetkeä.

Kiva kuulla Himmeli, että tauti helpottanut. Lähipiirissäkin ollut todella pitkäkestoisia ja sinnikkäitä virus- yms. muita tauteja. 

Istuin juuri muutaman tunnin luennolla kuuntelemassa varsin mielenkiintoista asiaa, joskin omaa elämää elävä vatsa vei monesti huomion puhujasta. Sama tilanne oli eilenkin yhdessä palaverissa. Varmaan vaikutan todella kiinnostuneelta ja pätevältä, kun haltioituneena tuijotan omaa vatsaani[:D].

Mihinkäs täältä on muuten äitylit hävinneet?! Pistäkäähän kuulumisia kehiin!

Tänään oli sitten neuvola.
Painoa tuli vain 200 g viikossa (vr viime kerran oli 1089 g), sain vähän kehuja neuvolatädiltä!!! nyt sitten tuli reilut 15 kg kokonaispainoa.
verenpaine kunnossa ja sokerirasituksen tulokset erinomaiset. Tuntui vain muutenkin koko sokerirasitushomma niin turhalta ennaltaan, nyt se tuli todistettu. Söin sen kunniaksi 6 (pientä) munkkia!
Ei ollut kyllä mitään valittamista neuvolatädille, pitää varmaan koputtaa puuta kun tähän asti olen säästynyt kaikista vaivoista.
Ja mun neuvolatäti on raskaana, rv 23!!! kivaaa. Ja vissi just sen verran mun jäljessä, ettei tarvi vaihtaa hoitajaa ihan lopussa.

Heipähei

Kirjoitin tämän saman viestin toukolahjoihin, kun olen molemmissa käynyt (LA 30.5), oli niin järkyttävä lääkärikäynti että pistän nyt molempiin tämän:

Tulin juuri surkeimmasta ultrakäynnistä ikinä, suututtaa ja itkettää vieläkin, tosin vauva on kunnossa ja kaikki näyttää olevan mallillaan ja sehän on tärkeintä. Silti olen todella pöyristynyt saamastani kohtelusta Jorvissa, lääkäri A.S keskeytti minut kokoajan eikä vastannut kysymyksiini, tuhahti jopa kesken kaiken että "tämä ei toimi, ollaan kuin eri planeetalta". Kyseisen lääkärin luona kävin kerran aikaisemmin, ja hän oli mielestäni jo silloin nyrpeä mutta tämä meni jo liian pitkälle. Uskomatonta käytöstä ammatti-ihmiseltä!!! En ole koskaan kokenut tällaista, ja tulen yleensä helposti eri ihmisten kanssa toimeen. Toivottavasti kukaan teistä ei joudu samanlaiseen kohteluun!! Käynnin jälkeen nyyhkytin luukulla että tuolle naiselle en todellakaan toista kertaa mene, ja he pistivät siihen jonkunlaisen merkinnän ettei tarvisi mennä, pahoittelivat onneksi. Ja onneksi oli ystävä mukana, muuten olisin varmasti itkeä vollottanut koko kotimatkan. Ja pääasia: vauva siis kaikinpuolin kunnossa [:)]. Painoarvio tällä kertaa (rv 34 + 4) 2,3kg eli keskikäyrällä.

Hei maam80, jopa oli törkeää kohtelua! Tämä raskaus on muutenkin niin herkkää aikaa, että tuollaista kohtelua ei kyllä jaksaisi yhtään! Mahtoi olla lääkärillä huono päivä tai muuten vaan ikävä luonne. Kyllä ammattilaisen pitäisi pystyä pitämään mölyt mahassaan ja palvelemaan ihan kaikkia asiakkaita, oli sitten itse kuinka "toiselta planeetalta" hyvänsä. Mutta pääasia että pienellä kaikki hyvin, koita keskittyä siihen. [;)]

Mulle tehtiin eilen pieni luomen varmuusleikkaus ja nyt oon ihan poikki. Piti olla syömättä edellisestä illasta ja vaikka leikkauksen piti olle klo 10.00 aamulla niin se tehtiin vasta 15.30. Arvatkaa oliko nälkä ja jano!! Mahassakin potkittiin koko päivä, tuntui että pienikin protestoi... Tänään on sitten noussut vähän lämpöä ilmeisesti sen haavan takia. Toisaalta harmittaa kun tuollaiseen joutuu juuri nyt raskausaikana, mutta ehkä parempi nyt kuin vauvan ollessa ihan pieni. Joudun lähikuukausina edelleen ramppaamaan jatkotutkimuksiin, puuh!

Eilen tuli äitiyspakkauspäätös, jihuu! Äitiysrahaa varten tarvitsevat lisää palkkakuitteja. Ongelma vaan se, että en saa niitä vielä aikoihin. Soitin Kelaan ja asian pitäisi olla ok, vaikka lähettäisin vasta juuri ennen laskettua aikaa. Täytyy toivoa, ettei tästä tule nyt mitään söhläystä.

Vakuutusyhtiöstä ei ole vieläkään tullut päätöstä. Aika kauan kestää. Pitäisi varmaan jo soitella perään.

Mä haluaisin kanssa jo ruveta pesemään vauvan vaatteita, mutta yritän pidätellä itseäni siihen asti, että saadaan vaatekaappi tyhjennettyä ja rempattua. Olisi sitten suoraan paíkka jonne vaatteet laittaa, etteivät pölyttyisi turhaan missään.

Kevät jumittaa nyt niin paikallaan, että en millään malttaisi odottaa ilmojen lämpiämistä. Meillä on edelleen varjoisissa paikoissa pieniä lumikasoja, jotka ei millään ota sulaakseen. Krookukset ovat myös jumittaneet siihen, mihin pääsiäisenä jäivät. Viikolopuksi kuulemma luvattu lämpiävää, toivotaan niin!

Onpa jännää, kun täällä alkaa olla jo noin loppuvaiheessa olevia odottajia. Vaikka nyt kai sitä itselläkin on jo viimeinen kolmannes käynnissä (viikolla 29). Jotenkin se viikko 30 tuntuu vaan isolta rajapyykiltä. Aika menee kyllä ihan hujauksessa, kun koittaa paiskia tarvittavat työt kasaan ennen kesäkuuta.

Kurja kuulla maam80 ikävistä ultrakokemuksista! Huonoja kokemuksia ei toivoisi kenenkään kohdalle etenkään tässä asiassa. Taisi olla tyypillä enemmänkin kuin huono päivä.

Omat lääkärikuulumiset viime viikolta oli melko tavanomaisia; viikkoja silloin 27 + 4 (muistaakseni), hemoglobiini laskenut lukemiin 118 eli tuli lisärautamääräys siispä kaksi päivittäistä Multitabsin raskaustablettia ei ole riittäneet. Sf-mitta oli jo 26 cm - ilmankos on tuntunut, että maha on kasvanut hetkessä valtavasti. Painoa oli alusta laskien tullut 6 kg. Siinä kai tärkeimmät "strategiset". 

Tuttava tuossa pelotteli kesäaikaan itsekin synnyttäneenä, että kesällä olisi erityistä ruuhkaa sairaaloissa eli normaalia vähemmän henkilökuntaa + sitä myöten paikkoja käytössä. Ja että tästä syystä synnyttäjiä käännytetään (siis pääkaupunkiseudulla) muualle kuin "omaan" sairaalaan. Oletteko kuulleet mistään virallisemmilta tahoilta tällaista? En ole itse vielä ollut sairaalassa tutustumassa, saapa nähdä.

Aurinkoista iltaa ja hyviä vointeja!

Virkku, jännä että sulle annettiin lisärautaa, vaikka hemoglobiini 118. Mä kun muistelen, että mulla joskus teininä oli 117 (syynä havaitsematon laktoosi-intoleranssi) ja silloin sanoivat, että 118 oli rajana rautatableteille. Ja meidän neuvolassa sanottiin, että raskausaikana saakin vähän hemoglobiini laskea. Niin ne kai sitten paikkakunnittain vaihtelevat.

Mulla oli neuvola kanssa eilen. Painosta totesi lääkäri vain, että ei paljoa ole tullut, vain 8 kg. Toisaalta tuo 8kg oli verrattuna siihen, mitä ilmoitin normipainoksi (BMI 22) ennen raskautta. Ja olen huomannut, että neuvolan vaaka näyttää n. 2 kg enemmän kuin kotivaaka... eli oikeasti painoa on tullut vain 6 kg (taikka jos vertaa ekaan neuvolakäyntiin, niin vain 5 kg...). Siskoni sanoi, että hänellä pompsahti vasta lopussa paino, joten ehkä mullakin.

Jotenkin tuntui, että melko pikainen neuvolakäynti oli tällä kertaa. Ei ollut mulla paljoa kysyttävää, eikä lääkärillä kerrottavaa. No, kaikki oli kunnossa, sydänäänet kuuluivat, vaikka kandi ei niitä löytänyt (lääkäri joutui hakemaan).

Itse en ole pahemmin kuvia itsestäni laittanut, mutta tässä kuva. Kuvassa juuri valmiiksi saamani mekko. Tuossa on mahan päällä naru, joka menee ensin selässä ristiin, eli rypyttää selkään kangasta. Kokoa pitäisi olla riittävästi, että menee vielä kesälläkin. Ottobre design -lehdestä otin normikaavat, mutta muokkasin siten, että yläosa on kokoa 38 (suunnilleen mun normikoko) ja alaosa kokoa 46 (suurin, mitä lehdestä löytyi). Kankaana kaapista löytynyt kangas (oli ollut tarjouksessa, joten maksoi vain 3,90, sitten lisäksi vetskari 2,80), joten taas tuli edulliseksi. Ja erittäin hyvä tekosyy saada uusia vaatteita =)

Seuraavaksi ompelulistalta löytyy siskojen tytöille mekot, sitten ehkä jo ekoja vaatteita ompelemaan masuasukille...

Itsekin sain vihdoin Kela-paperit toimitettua firman palkanlaskentaan, josta ne sitten jatkavat matkaa Kelaan (luulisin, että tähän menisi n. viikko?). Toivottavasti saan uuden äitiyspakkauksen, sen takia olen papereita viivytellyt.

Kiitos kannustuksista, ja todellakin toivon ettei tuollainen lääkäri osu kenenkään kohdalle. Sanoi vielä tuon tiuskimisensa jälkeen että "miten tuo sinun psyyke, vaikutat alakuloiselta" johon vastasin tylysti että tietenkin tällaisen "välikohtauksen" jälkeen on vähän paha mieli mutta pääasia on että vauva on kunnossa. "Kyllä, huomasin tässä että meillä ei toimi tämä, niin kun sinulla on ollut lääkityskin", viittasi aiempaan masennukseeni. Tuli sellainen olo että olen jotain roskasakkia jonka ei edes kuuluisi saada lapsia [:(]. No mutta onneksi laittoivat luukulla sen merkinnän, ja pyysivät vielä varmuuden vuoksi soittamaan etukäteen ja varmistamaan että uskallan edes mennä sinne..

Heipsun!
Ikävä lääkäri ollut sinulla maam80, ei onneksi itsellä ole ollut moisia kokemuksia ensimmäisen ultran jälkeen. Kävin silloin naistenklinikalla ja sielä minua vastassa oli eri lääkäri kuin joka oli hoitanut minua, niin nyrpeä, penseä ja ikävä tapaus ettei tehny edes mieli hihkua onnesta kun pikkunen löytyi.. [&:] Hihkuin sitten miehen kanssa kun oltiin päästy lääkärin luota pois.
Täälläkin oli neuvola eilen, valittelin selkääni kun se on alkanut vihottelemaan. Pitää käydä hakemassa TK:lta se tukivyö, kunhan saan fyssarin langanpäähän että aikaa varaan.
RV 26+3
Kohdunsuu 3cm
Paino +672/vko
RR 138/80
Kohdunpohja 25cm
Syke 145
Semmoset 5,6kg keränny tähän mennessä, eli ilmeisesti ihan hyvä lukema kun mitään ei ole vielä asiaan kommentoitu. Toivottavasti sitä nyt ei kovin mahottomia enää loppua kohdenkaan kerry, olen niin huono saamaan ylimääräsiä kiloja karisemaan..
Olen ollut tänään kamalan huonolla tuulella, en tiedä mistä tuulee. Ukkokulta on saanu osansa ja ahistaa ku toiselle tulee mussutettua kun ei ole mitenkään syyllinen omaan huonoon oloon.
Taas pyykkäilen täällä vaatteita, viimoset 60cm:set on nyt pesussa ja kuivaustila on lopussa. Huomena luvassa kamala silityssouvi. Joo, ei meilläkään tuota kaappitilaa ole, mutta touhuan nyt kun vielä jaksan ja kehtaan. Ihmettelen sitä tilanpuutetta sitten huomenillalla kun alan vaatteita leippaamaan.. Kaipa se pitää omaan kaappiin tyhjentää hylly, että saa pikkusen vaatteet suojaan.
Jahas, taas tuli tarinaa, heitän pois tältä erää. Mukavaa iltaa kaikille! [:)]

Onpas Jorvissa ikävää väkeä töissä! Töykeää möläytellä jostain lääkityksestä tuommoisessa tilanteessa. Luulin että siellä on vain tavallisessa päivystyksessä tuollaisia työntekijöitä (sattui omalle kohdalle yksi erittäin töykeä lääkäri ja vielä hoitajakin, kun jouduin raskauspahoinvoinnin vuoksi sinne tiputukseen; muut oli sitten sillä kertaa ihan mukavia ja "normaaleja"), yleensä on ollut ihan ystävällistä henkilökuntaa, kun muutaman kerran olen siellä käynyt.
Naistenklinikalla onneksi sattui molempiin ultriin järjellinen ihminen, toivottavasti eivät minkään ruuhkan vuoksi pakota synnyttämään Jorviin tai muualle, heinäkuussa tietysti on vähiten henkilökuntaa paikalla. Ja näitä siirtoja tosiaan joudutaan tekemään välillä, kun osastoilla ei ole yhtään tilaa, ei auta vaikka sattuisi olemaan henkilökuntaakin riittävästi.
Mun neuvola-aika on vasta ensi viikolla (piti olla oikeasti tänään mutta joutuivat siirtämään kaikki ajat kun ei olekaan lääkäriä), nyt olis tietenkin miljoona tyhmää kysymystä. Niitä voisi siellä neuvolassa kysyä, mutta tuntuu nololta soittaa sinne erikseen niin "pienien" asioiden takia. Muutenkaan ei yhtään herätä luottamusta, että neuvolassa on eri lääkäri ja vielä virolainen. Näistä virolaiskollegoista ei ole ollut mun lääkäritutuilla kovin paljon hyvää sanottavaa, niin nyt on jo valmiiksi huono asenne sen vuoksi...

No nythän pukkaa juttua, kiva[:)].

Ikävä kuulla, että moisia epäamattimaisia toopeja laitetaan palvelemaan herkässä tilassa olevaa ihmistä. Ja kehtaa vielä kysyä noin tökerösti aiemmista jutuista[:@]

Miulla alkaa kyllä olla sellanen vointi, että tekisi kohta mieli hake sitä saikkua. Illat menee maatessa uuvuksissa. Sitten väkisin vääntäytyy pienelle kävelylle ja sielläkin alkaa pistää niin kovin alavatsaa, että iso osa ajasta menee seisoskellessa. Onneksi on viikon viimeinen työpäivä, joskin sekään ei ole edes puolessa välissä (11-19)[&o]. Vapun jälkeen seuraava neuvola, pitänee siellä puhua uupumuksesta. Mieskin katseli aamulla miun raahustusta ja totesi, että näinköhän jaksat vielä ne parisenkymmentä työaamua...

Sitten bonuksena päälle (johtuen kait väsymyksestä) on tullut itkukohtaukset - pillitin eilisiltana melkein joka asiaa. Mieli on kyllä muuten ihan jees ja iloinen, mutta tarpeeksi kun uupuu alkaa loputon vuodatus. 

Ai kamala millaista kohtelua Jorvissa! Mäkin kävin siellä molemmat ultrakerrat, ja lääkärit olivat ihan asiallisia. Ensimmäisellä kerralla oli vähän tylympi lääkäri, josta tuli vähän sellainen "liukuhihnaolo", mutta toinen oli sitäkin ystävällisempi. Toivottavasti synnytykseen ei satu mitään tiuskijaa... [&:]

Onneksi on tällainen palsta, josta saa vertaistukea! Ja lisäksi tosi paljon tietoa asioista muutenkin, kun en itse useinkaan osaa neuvolassa kysyä, ja käytännöt vaihtelevat näemmä niin paljon eri paikoissa jo ihan hoitajasta riippuen.

Olin tänään viimeistä kertaa tutussa neuvolassa, ensi kerta on sitten muuton takia toisaalla.
Mun Hb oli 120, mutta ei kyllä ollut mitään puhetta rautatableteista.
Verenpaine oli 111/74, sf-mitta 27,5 ja syke 136-140.
Sykettä ei meinattu löytää kunnolla millään, kun vauva on poikittain mahassa, ja istukka vielä etuseinässä edessä.
Olin itse vähän huolissani siitä ettei mun paino noussut 4 vkon aikana yhtään, mutta kun nyt viimeisten neljän päivän (!) aikana on tullut 1,5 kg lisää, niin saatiin 389g/vko nousu sitten käyntien välille kuitenkin. Mä mittaan painon siis itse (aamupainon) kotona, jotta se tulee aina samalla vaa'alla mitattua, joten sitä on helppo seurata käyntien välissäkin. Mutta taitaa tuo painonnousu olla ainakin mulla hyvin kausittaista, katsotaan alkaako tästä uusi spurtti...!

Mulle selvisi vasta tällä viikolla, että mullakin on ollut supistuksia. Ei ne olekaan välttämättä mitään kivuliaita, vaan vain sellaista kiristävää tunnetta mahassa. Tänäänkin kun kampesin itseni neuvolan mittauspöydälle, hoitaja totesi että jaahas, taitaa vähän supistaa, joten odotetaan hetki. Eli mulla siis supistaa vähän melkein joka kerta kun lähden työpöydän äärestä kipittämään kahville tai vessaan, ja aina jos kävelen liian vauhdikkaasti (eli aina kun lähden liikkeelle). Pitäisi ehkä hidastaa vauhtia, mutta toisaalta ei ne ole voimakkaita supistuksia eivätkä satu, joten ei kai ne vaarallisiakaan ole?

Kivannäköinen mekko, KaiKo! En ole mikään ompelijatyyppi, mutta ehkä munkin pitäisi joku kaapu kursia kasaan, kun kaverin häät on kk päästä. En viitsisi maksaa paljoa sellaisesta teltasta, joka silloin mahtuu päälle, mutta jos itse tekee niin siitähän voisi tehdä sellaisen että se käy raskauden jälkeenkin. Jos vaikka intoa riittäisi kun pääsen mammalomalle...! [:D]

Ai ne on supistuksia?! Miulla kans tulee välillä liikaa touhutessa kiristystä ja kovettumista vatsan seudulla. Ei ole kivuliaita, niin en ole oikein osannut yhdistää suppareihin. Kerran tuli vähän voimakkaammin imuroidessa, mutta sitten vain ilmeisesti näitä lievempiä.

Takaisin