Kesämassun kasvattajat 2009

Pakko todeta, et oon ihan kuitti. Olen ihan kuin krapulassa, vaikken alkoholia nauttinutkaan. Oltiin eilen kummitytön 4-vuotiassynttäreillä, ja vissi tuli ihan liikaa syötyä, kauhea turvotus ja +2 kg aamulla. yökin meni niin levottomasti, sain puoli kuudelta viestin työkaverilta, ja jouduin sijastamaan hänen tunteja,, kun ei kukaan muu ollut vapaana. Ihan hirveä olo, onneksi pääsee parin tunnin päästä viimeksi kotiin. Paitsi siellä pitää ruokaa laittaa[:@]

Itsekin ihmettelin hiukan, että määräävät lisärautaa kuitenkin ihan kohtuullisen arvon jälkeen. Terkkari sanoi vaan, että pidetään keinotekoisesti korkeampaa arvoa yllä, koska synnytyksen yhteydessä verenhukka on suuri ja koska ekat ajat synnytyksen jälkeen voi olla niin rankkoja, että siinä tarvitaan ylimääräistä virtaa. No, ehkei tuosta haittaa ole. Mulla on normaaliarvo aina yli 135, joten tämä 118 on siitä jo iso poikkeus --> aiheuttaa väsymystä.

Täällä supistuksia tulee kanssa päivittäin. Tuntuu, että ne painottuvat erityisesti iltaan, liittyvätköhän jotenkin siihen, että väsymys alkaa painaa...

Vielä on saanut nauttia kahdeksan tunnin yöunista, saa nähdä, milloin se lysti loppuu...[;)]

KaiKo oli ommellut hienon mekon! Kesällä tuo on varmaan ihan ehdoton. Itse nykerrän 2.5 numeron puikoilla pientä neuletakkia. Ei edisty nopeasti!

Harjotussupistukset ihan normaaleita. Niitä tulee lähes kaikille odottajille viikosta 20 eteenpäin.. Näin siis lukenut ja neuvolassa kerrottu. Itsellä tullut kanssa.. nyt alkanut tulla kivuliaita. Tää vähän huolestuttaa. Noh. Huomenna neuvola. Täytyy sieltä kysellä. En haluaisin taas lekurin tarkastukseen. Ku tutkii sen kohdunsuun aina käsin. Se itessään voi jo aiheuttaa pehmenemistä ja aukeamista..

Huomenta!

Greippi, joo meidänkin vauva tunkee peppua rintalastaan ja tietyssä asennossa potkii et tissit heiluu [:D]. Minullekin sanottiin et pieni vauva tulossa, tosin viime ultrassa (joka oli muuten ihan järkyttävä) mitattiin keksikokoinen vauva. Eipä noihin ole oikein luottamista, äidin työkaverillekin oltiin povattu n. 3,5kg vauvaa mutta synnytti sitten yli 5kg mötikän..  Meni muutenkin luottamus tuosta viime käynnistä, sitä toivoisi ja uskoisi että ihmiset ovat odottavalle äidille hyväntahtoisia ja ystävällisiä -ainakin sairaalassa!! Nyt olen alkanut stressaamaan kauheasti, mitä jos tuo samainen noita-akka kuitenkin lykätään minulle synnytykseen jos muita ei ole paikalla..[:(] Aion tosiaan sanoaa sille suoraan että ei minuun koske, mutta mitä sitten -hän pistää minulle jonkun merkinnän että olen psyykkisesti häiriintynyt tai jotain?? Voihan peeveli... Pitäis varmaan hypätä bussiin ja matkustaa niin kauas ettei ainakaan Jorviin joutuisi synnyttämään... No, ensiviikolla kerron neuvolatädillekin tuosta käynnistäni ja kysyn pystyisikö hän jotenkin auttamaan varmistamaan vielä että saan jonkun muun lääkärin, ehkä hän voisi pistää sitä palautettakin eteenpäin sitäkin kautta.

Hei!
Ikävä lääkärikäynti sulla maam80, ite olen ainakin niin herkkä etten tiedäkään kuinka olisin selviytynyt lääkärikäynnistä. Toivotaan mukavia lääkäreitä tästä eteenpäin kaikille!
Mulla oli eilen neuvola ja kaikki periaatteessa ihan ok, mutta verenpaine oli neuvolassa koholla(146/95) ja sit ku kotona mittasin niin arvot oli ihan hyvät. Sit oli pikkuisen turvotusta, mutta nyt ei taas tunnu olevan. Eilen olikin sit mieli matalalla verenpaineen takia, mietityttää et miks ne on nyt noussu neuvolassakin, vaikka ennen ne oli sielläkin hyvät.
Onneksi tänään on parempi fiilis taas, sain niin hyvin nukuttuakin, sekin varmaan auttaa asiaa.
Tässä vähän muita arvoja neuvolasta. Paino oli noussu 450g viikossa, hb 124, kohdunpohjan korkeus 30(menee nyt käyrän keskivaiheella, aluksi meni ylärajoilla), raivotarjonnassa ollaan(ja toivottavasti myös pysytään), vauvan syke133-140, liikkeet ++. Ens viikolla olis taas äitiyspoli, saas nähdä mitä lukemia verenpaineesta silloin mitataan. Alan varmaan jännittämään koko mittausta ja sekin sit nostaa paineet korkealle.
Ajattelin käydä tänään ostamassa orvokkeja, ulkona on jotenkin niin väritöntä. Tuntuis kaipaavan jotain pientä piristystä pihalle, kun siellä alkaa olla niin hienot ilmat. Ja ihanaa kun ukko-kulta tulee tänään kotiin ja jospa sen ei enää tarvi reissata työn merkeissä. Aurinkoista päivää kaikille massunkasvattajille.

Neuvolasta juuri saavuttiin. Oli eri täti kuin normaalisti, joka vähän harmitti. Ei oikein saanut sydänääniä kuulumaan. Vaavi kuitenkin potki kovin dopleria.. [:D] sokruarvot olivat ihan hyvät, mutta joudun vieläkin seuraamaan niitä. Oma neuvolatäti kuitenkin sanoi, ettei tarvitse jatkaa, jos arvot ok. No en valita, nyt ainakin pääsen jo kahden viikon päästä uudestaan neuvolaan. Kivuliaita supistuksia täytyy seurata ja liiketestejä tehdä jos vähänkään huolestuttaa vaavin hiljainen olo..painoo tullu viime kerrasta 600 g lissää.. aattelin et ois enempi tullu.. Paineet hyvät eikä turvotusta.. Vaavi raivotarjonnassa.. vasemmalle puolelle kallistunut.. Oikea puoli ihan tyhjä.. Kohdunpohjan korkeus  29 cm. eli ihan käyrien mukaan mennään.. Kyselin allergialääkkeistä.. Sanoi että nenäsumutetta ja silmätippoja saa käyttää.. Ja väitti että zyrteciä saisi syödä. Olen kyllä pakkausselosteesta lukenut, ettei saisi raskauden aikana ottaa kyseistä lääkettä. En nyt oikeen osaa luottaa tuon neuvolatädin juttuihin...

Kaupassa myyjä kyseli että aionko ennen vappua synnyttää.. En taida..[:D] Mielestäni ei vatta niin iso sentään ole...

No nyt se alko tänään se kauan odotettu äitiysloma! Kyllä alko jo ollakkin aikamoista nää viimiset viikot, mutta olin päättänyt olla töissä vaikka kiukulla kun ilkeitä epäilijöitä löyty, eivätpä pääse nyt sanomaan mitään! Tänään olisi vielä illalla läksiäiset, kylläpä tuntuu oudolta ajatus ettei ihan hetkeen ole sinne asiaa. Melkeen pistää itkuksi, niin kuin kaikki muutkin asiat tällä hetkellä. Herkkyyttä siis ilmassa täälläkin. Tosin eilen ajattelin kun viimisten asiakkaitten kanssa nieleskelin että tästä päivästä eteenpäin annan itteni vollottaa kotona ihan sielun kyllyydestä [:)]

Nyt oon sitten kauheesti haalinu tekemistä kotiin jottei aika tulisi odotellessa pitkäksi, ikkunoitten pesu, parvekkeen pesu, kylppärin pesu, pakkaseen leipomista ja tietysti vauvan vaatteiden pesu.. Saa nähdä että malttaako maha odottaa kunnes saan kaiken valmiiksi. Mulla on kanssa ollu noita kivuttomia supistuksia vissiin jo hyvinkin pitkään kun neuvolassa kanssa sanottiin sf-mittaa otettaessa että jaahas, tämähän supistelee nytten enkä ollut ite tajunnut mitään. Nyt on kyllä reilun viikon ollu myös niitä kivuliaita supistuksia ja kävely on menny todellä huonoksi ihan viikon sisällä. Pitää kuulemma nyt ottaa rauhallisesti kun jos vauva alkaa syntyä niin eivät enää estele mutta olisi hyvä jos ainakin pari viikkoa vielä mahassa pysyisi.

Olen ilmottautunut synnyttämään kätilöopistolle, mutta mulle ainakin on neuvolassa kerrottu että kannattaa varautua siihen, että kesäaikaan saattaa olla sulkupäällä ja joutua naistenklinikalle, jorviin, hyvinkäälle tai porvooseen. Mutta äärimmäisen harvoin kuulemma joudutaan noihin kahteen viimiseen ohjaamaan. 

Nyt alkaa tuntua kyllä jo siltä että kesä lähestyy ja kävinkin tänään ostamassa vielä kasan vaaleita ja värikkäitä odotusvaatteita vaikka jäljellä ei oo enää kun hetki, alko vaan niin tympiä kun kaapista ei mahdu päälle kun mustaa ja mustaa ja mustaa... Noh, ehkä nuo kesäsemmät äitiysvaatteet menee sitten mukavasti vauvan syntymän jälkeenkin kun on vielä ihan turvonnut.

Sitten vielä kysymys Minnikselle ja muillekkin joilla samanlainen rintavarustus kun meillä, eli pieni ympärys (70-75) mutta kuppi E-F normaalisti... Eli ootko jo hankkinut imetysliivejä ja jos oot niin mistä tai minkä merkkisiä? Kävin tänään sokoksella, stockalla, äitiysvaateliikkeessä ja vaikka ja missä enkä löytänyt itelleni mitään. Ympärys on parhaillaan mulla isompi kun toi maha on vielä niin ylhäällä, mutta kun laskee niin varmaan se 70 on hyvä, mutta näillä näkymin kupin tarvis olla jopa H... Ja se ei ollutkaan mikään helppo yhtälö... Mistä mä vielä voisin ettiä? Kun noi nettikaupatkin on sellasia että sitten tarttis tilata niin monet sovitukseen niin helpompi olis jos vois jossain käydä kokeilemassa.

Mutta nyt koitan siivota vielä hiukan ennen kun lähden läksiäisiini!

Nopsaan vastaan Helville, kun juuri menossa haravoimaan (saa nähdä, miten jaksan). Miulla on ainakin rinnanympärys kasvanut 80 (siis se pienempi mitta) ja Triumphin liikkeestä olen ostanut imetysliivejä. Taitaa olla nyt 80E, mut isompaa pitäisi kohta saada. Niitä taitaa löytyä myös Anttiloista, muistelen jonkun niin kirjoittaneen. Onko teillä siellä ihan liiviliikkeitä? Tai netistä voi tilata.

Oon kyllä niin kade äitiysloman alkamisesta Helvi! En tiiä kykenenkö olla loppuun asti. Perinteinen suomalainen mentaliteetti puskee pintaan, että pakko jaksaa - mutta mutta, kun tuo fyysinen puoli pistää hanttiin. No pitää katella vapun jälkeen neuvolassa.

Heissan mammat!

Aattelinpa minäkin ilmoittaa kuulumisia...Olen siis loppuajan koulusta, ennen äippälomalle jäämistä sairaslomalla, kun olisi ollut 2kk työharjoittelujakso (parturi-kampaaja), enkä siitä mitenkään olisi selvinnyt selkäkipujen vuoksi. Nyt on muutto tänä viikonloppuna edessä..muutetaan toiselle paikkakunnalle, mieheni töitä lähemmäs, kun sai paremman työn entiseltä kotikunnastamme..sinne siis taas suunta, mies on ollut nyt viikot pois kotoa, kun työmatka olisi ollut niin pitkä, nyt onneksi helpottaa kun päästään lähemmäs, ja ukkokin voi kulkea suurimmaksi osaksi ainakin kotoa pitäen töissä. Itse olen tässä koko viikon pakkaillut kamoja kasaan, onneksi on jo kaikki suht kasassa :) Jänskättää hieman kun pitää vaihtaa neuvolaa tässä vaiheessa, mutta onneksi tiedän tulevan neuvolatädin jo entuudestaan ja tiedän hänen olevan kiva ja osaava ammatissaan. välillä on huolettanut kun vauva on potkinut vähemmän, mutta eivät kai kaikki vauvat voi olla samanlaisia vipeltäjiä...?Välillä voi olla päiviä jolloin vauva potkii harvemmin mutta paljon, kun taas toisinaan muutamia potkuja satelee vähän väliä..Kai se on ihan normaalia?? Viikkoja on nyt siis 29+1...9.7 LA..Kylläpä sinne on vielä aikaa...mutta luulempa että kun kesä saapuu niin aika menee siivillä, viikot on muutenkin kulunut melko joutuin...Sokerirasituksessa kävin reilu viikko sitten, mutta arvot olivat normaalit :) Painoa minulle ei ole tullut...lähtöpainostani olen edelleen kilon miinuksella, mutta neuvolatäti ei ole ollut huolissaan...Onko muita joille ei ole painoa kertynyt? Saas nähdä miten paljon sitä ehtii loppuajasta kertyä...Tällaista meille...

Minnis kun mä tänään kysyin triumphin liiveistä että saako isompaa kuppia kun F, niin sanoivat ainakin sokokselta että ei saa.. Anttila ja Lindex on multa vielä kokeilematta mutta ens viikolla käyn kattomassa vielä nekin ja sitten alan tosissaan epätoivoiseksi ja tilaan Bravissimosta Englannista josta pitäis saada J:hin asti. Sitten vaan pitää ottaa monta kokoa ja mallia ja lähetellä niitä edes takasin. Ootteko muuten hankkineet kaarituellisia vai tuettomia malleja? Kun kuulin tänään että alkuun ei saisi tuellisia käyttää että ne aiheuttaisi tukoksia tiehyihin, mutta tuettomat taas on niin onnettoman huonoja päällä, tai siis ainakin ne kaksi josta tänään löytyi koko edes suunilleen sinne päin..

Työsankariksi ei pidä ruveta, että jos tosissaan tekee tiukkaa, niin sitten pitää vaan jäädä saikulle! Olin ite vaan ehkä tyhmänkin jäärä asian suhteen..

Helvi, mie en ole pystynyt pitämään kaarituellisia sitten viikon 12 tai 13. Kävivät ihan koskemaan. Eihän ne kaarituettomat kauheesti tue, mutta jos vaihtoehtona kipu, niin minkäs teet. Joka tapauksessa liikehdintä sen verta rauhallista, ettei tässä kai revähtymiä tule ja urkkaliivit olikin erikseen.

Totta tuo turha työnsankaruus. Kaveri käski kokeilla jääkö vesilasiin painauma ja sit miettimään uudestaan[;)].

Haravointi onnistui aika pienimuotoisesti, mutta yritän olla ottamatta stressiä - helpommin sanottu kuin tehty. Pitää kait vain reilusti pyytää joku apuun, kun mieskään ei urkkavammansa takia voi osallistua. Tuplahomma, kun sykysllä jäi haravoinnit remontin takia. Kumartelu ei onnaa juuri lainkaan, kun vatsaa alkaa koskea. Onneksi perusharavointi onnistuu vielä jotenkin lyhyitä jaksoja. Saisinkohan tänään hankittua niitä orvokkeja, joita olen ollut kaksi viikkoa menossa ostamaan...

Mimosa_87 mielestäni ja tietääkseni on täysin normaalia, ettei vauva tasaiseen liiku. Tokihan se välillä nukkuu ja kaikilla ihmisillä on vilkkaampia ja rauhallisempia päiviä. Ollaan muuten aika samoissa, nimittäin miulla la 10.7.

Hitsi, nyt käynnistyi jo viikko 30[:)]. Onnea meille Äitipuoli[:)]!

Heippa pitkästä aikaa. Kirjoittelen vain pikaisesti kuulumisia, kunto ei ole paras mahdollinen. Olen ollut viikon sairaalassa korkeiden verenpaineiden vuoksi. Pahimmillaan lukemat olivat 210/123 joten huimia lukuja. Mut vietiin jo synnytyssaliin ja sain verenpainelääkettä suoraan suoneen. Onneksi paineet laskivat ja nyt olen pillerilääkityksellä (5 lääkettä vuorokaudessa). Pääsin jopa viikonlopuksi kotiin lomailemaan, mutta maanantaiaamuna pitää mennä takaisin sairaalaan. Sain myös kortisoonipiikit siltä varalta, että vauva on otettava ulos (jos paineet ei olisi laskeneet). Kortisonillahan kehitetään vauvan keuhkoja, jotka on sen huonosti kehittynein osa näillä raskausviikoilla. Nyt sitten jännään mihin varenpaineet kehittyvät ja toivon ettei pissaan tule proteiinia. Koska sitten pitää vauva kuulemma ottaa ulos =(

Nyt vaan otan rauhallisesti, mitään en saa tehdä. Istun ja makaan kaiket päivät. Voitte kuvitella, että aika käy pitkäksi.

Voi kurjuus, äitipuoli. Ikävää, että paineet on nousseet noin korkealle. Varmasti tulee aika pitkäksi. Toivotaan että paineet saadaan kuriin ja voit vielä nauttia loppuraskaudesta.
Mulla itellä myös alkaa olla verenpaineet koholla kotonakin. Saa nähdä kuinka pian saan myös lääkityksen. Heti jos rasitan itseäni liikaa niin oikein huomaa, kuinka paineet nousee. Onneksi tiistaina pääsee äitiyspolille, niin saa katsoa ja keskustella tilanteesta tarkemmin.
Tänään on ollut tosi hieno sää, olenkin istuskellut koko päivän pihalla ja nauttinut auringosta. Kyllä se kesä näyttää tulevan.

Kesä tulee humisten, aivan mahtava päivä ollut! [:)]
Ulkona ollaan oltu kutakuinkin koko päivä, ja nyt ramasee siihen malliin että vois ottaa tirsat. Käytiin "retkellä", eli miehen veljen mökillä paistamassa makkaraa ja minä könysin kukkapenkkejä niin että selkä on kipeä kauttaaltaan. Sitten piti tietenki vielä parveke pestä ja nyt oottelen että se kuivuis että sais laittaa maton ja kalusteet paikalleen.
Ikävä kuulla äitpuoli että on paineet heittäneet häränpyllyä. Toivottavasti ne nyt tulis takasin normaaliarvoihin että säästyisit tuolta sairaalassa ololta ja että pikkunen sais vielä kölliä massussa.
Meillä on ollu tosi aktiivi päivä tänään masuasukkia myöten, nyt se kai sitten on ihan väsähtäny ku on hissukseen, tai sitten se oottaa että pääsen pitkälleen ja alottaa teluamisen.. No pitänee mennä ruokaa ihmettelemään.
Hyvää viikonloppua kaikille, huomenna on vähintään yhtä kaunis ilma kuin tänään! [8D]

Hei!

Kurjaa äitipuoli, toivottavasti paineet tasaantuisi ja sinun ei tarvisi sairaalassa olla, hyvä kuitenkin että nykypäivänä seurataan niin tarkasti ja olet hyvissä käsissä.

Tänään ei sitten ollutkaan pihatalkoita joihin olin menossa, mutta en olisi kyllä pystynyt siellä mitään tekemäänkään. Oli niin ihana sää että päätin ystävän kanssa kävellä lenkin, minun on näköjään vieläkin vaikea sisäistää että olen jo 9kk raskaana enkä enää liiku yhtä ketterästi kuin ennen [:D]. Monta kertaa jouduttiin hidastamaan kun alkoi supistelemaan, ja jouduin köpöttelemään ihan etanavauhtia.

Aurinkoa olen auliisti ottanut parveekkeella maha pystyssä kuin rantautunut valas, meinasin jo kärähtääkin [:o] pitää muistaa rasvaus.. Niin, raskausarvilta olen ilmeisesti säästynyt kokonaan -ainakin tähän menneessä. Miten muut? Vai tuleekohan ne vasta jälkeenpäin näkyviin? En kyllä niistä sillai stressaa, tulee jos on tullakseen mutta olisihan se kiva tietää kuitenkin [;)]

Jaksamista ja aurinkoisia ajatuksia kaikille!

Onpa todella kurjaa äitipuoli että paineet vaan koholla. Onneksi olet hyvässä hoidossa ja vauva pääsee varmasti parhaaseen mahdolliseen hoitoon jos täytyy nyt jo synnyttää. Muista iloita jokaisesta päivästä jonka hän vielä mahassa viettää, jokainen päivä tekee kuulemma uskomattoman paljon niin pienelle ihmiselle!

Sitten kysymykseen: hallitsetteko te kaikki pissahätänne? Kun mulla on nyt viikon verran ollu sellanen hiukan nolo vaiva, että meen pissalle ja kuvittelen että asia on hoidettu ja nousen, niin jotain tuleekin vielä vaikkei yhtään tunnu siltä. Soitin jo äippäpolillekkin ja kysyin että eihän se vaan voi olla lapsivettä, mutta käskivät tarkkailla tilannetta ja jos sitä tulee muutoinkin kun pöntöltä nousun yhteydessä, niin sitten pitää mennä käymään näytillä. Jotenkin on vaan niin outoa, voisko ehkä olla todella vetistä valkovuotoa, onko muilla tämmöstä siis ollenkaan?

Mitäs te allergiset ihmiset otatte lääkkeeksi siitepölyallergioihin? Mulla iskeny nyt kahden viimisen päivän aikana aika hillittömän oireet enkä oo vielä mitään droppia uskaltanu ottaa. Lääkärikin on vasta tiistaina jolloin pääsen kysymään, mutta olo alkaa olla jo aika tukala..

Kyllä niitten raskausarpien pitäisi ihan sillä hetkellä tulla näkyviin kun tulevat, ei jälkeenpäin. Ovat kait ensin tummman punertavia ja sitten ajan myötä vaalenevat. Mulla ei myöskään niitä vielä ole lainkaan, mutta saas nähdä kuinka käy niitten ja suonikohjujen kanssa kun nyt viimisen viikon aikana on iskeny ihan sairaat turvotukset päälle. Tähän asti ei siis ole ollut oikeestaan yhtään ja nyt näyttää siltä kun joku olis ruiskulla ruutannut litran vetta jalkapöytiin, varpaisiin, nilkkoihin ja sormiin... Ananasta vaan kehiin!

Mulla siis viikkoja parhaillaan 34+6 ja la 1.6. Onko kukaan ihan lähellä mua, niin olis kiva näitä "oireita" verrata ihan samassa tilassa olevan kanssa, kun jotenkin super-kunto rapistunut ihan olemattomiin viimisen viikon aikana... Tuleeko sitä uutta nousua vielä vai onko tämä nyt lähtölaskentaa ja parempaa luvassa vasta kun vauva kainalossa?

Tosi ikävä kuulla Äitipuoli, voimia koko perheelle! Onneksi masuasukimme on jo niin isoja, että kestävät jo kaikenlaista. Varmasti kaikki menee hyvin!

Miulla on alkanut jalat kipeytyä tosi ikävästi. Jalkapohjat tulevat siis tosi kipeiksi seisoessa. Ennen saattoivat kipeytyä näin esmes koko päivä jaloilla olon päätteeksi, mutta nyt jo puolen tunnin kauppareissun jälkeen. Hieman rajoittaa tekemistä. Onko muilla ollut samankaltaista? Eilen piti myös ostaa isommat kengät, kun painon alla jalat tuntuvat leviävän kuin pullataikina.

Maam80, mie olen lotrannu niin paljon kaakaovoita (tähän mennessä 6 purkkia), ettei ainakaan vielä ole tietoa raskausarvista - onneksi[:)].

No nyt nauttimaan auringosta ja orvokitkin sain eilen ostettua.

Täällä ei ole selvitty raskausarvista.. Navan ympärillä niitä jo kauheesti. Onneksi ne vaalenevat iän myötä.. Uskoisin että ihan normaalia, ettei rakko tyhjene kerralla. Sitten kun nousee, niin ponnistaessa tulee loput virtsat sieltä rakosta. Itsellä ei ihan vielä tätä ole, mutta huomannut että kaikki ei kerralla tule ulos, vaan täytyy hetkeksi nousta seisomaan ja sitten puristaa loput ulos..[:D] olen itseasiassa ostanut tena ladyjä joita käytän välillä varmuuden vuoksi virtsankarkailun vuoksi. Vanhoja ihmisiä hoitaessa olen esimerkiksi huomannut, että heilläkin voi vielä valua pissaa noustessa. Virtsanpidätyskyky on sen verran heikentynyt. Raskaana ollessa pidätyskyky myöskin heikkenee..

Eilinen päivä selvitty kivuliailta supistuksilta. Onneksi.. täytyy seurata taas tämän päivän..

Hmm, tuosta pissajutusta, ei samantyyppistä muuten minulla ollut, mutta olen kauhistukseni huomannut että nykyään aivastukset saattavat aiheuttaa lirahduksen housuihin [:-]. Käytän aina pikkuhousunsuojia varmuuden vuoksi, ja olen pitänyt lantionpohjalihaksiani hyvinkin vahvoina, mutta eipä nykyään näköjään!

Raskausarpia ei ole vielä näkynyt, mutta on tässä vielä pari kuukautta aikaa niiden tulla... En ole kyllä yhtään jaksanut rasvata mahaa, saa nähdä tuleeko niitä vai ei.

Neuvolan täti sanoi, että viikolta 30 eteenpäin supistukset voivat olla myös kivuliaita, mutta se on normaalia aikä vaarallista. Vaikka tietysti se on merkki siitä että täytyy hidastaa. Mä olen ainakin yrittänyt entistä enemmän kuulostella supistuksia (nyt kun tiedän mitä ne on), ja hidastaa menoa jos niitä tunnen, koska vauva on edelleen vatsassa poikittain. Olisi aika kamalaa jos se alkaisi puskea sieltä ulos! Autokin on jo toista viikkoa huollossa... Kuukauden päästä sen pitäisi kuulemma viimeistään kääntyä pää alaspäin, ja niin ne ilmeisesti yleensä kääntyvätkin.

Vauva on liikkunut nyt paljon enemmän, kun olen ollut poissa töistä. Siellä istuminen (koneella yksin omassa huoneen hiljaisuudessa) ilmeisesti tylsistyttää sitäkin, ja varsinkin työviikon lopulla vatsassa on tosi hiljaista. Mutta nyt kun olin perjantain lomalla ja kun on viikonloppu, vatsassa möyritään koko ajan, myös öisin. Vauva reagoi selvästi meteliin, ja siihen myös että olen enemmän liikkeellä! Saa nähdä miten se nukkuu sitten kun on tullut ihmisten ilmoille. Mistä tuli mieleeni: mies puhuu aina että "kahden kuukauden päästä se sitten poksahtaa ulos", mikä on TOSI ärsyttävää. Ekaksikin sitä ei tiedä milloin se tulee ja meneekö kaikki hyvin, ja käsittääkseni tapahtumaa ei suinkaan voi sanoa POKSAHTAMISEKSI ulos vaan se pitää sieltä tuskalla pusertaa! No, kai asia miehellekin selviää, kun on mukana synnytyksessä.

Pissa on toistaiseksi pysynyt sisällä, mutta skarppaan lantiopohjan suhteen aina kun aivastan tai teen jotain muuta vastaavaa, ettei sitä lorahtaisi ulos. Luulen kyllä että kun tässä tulee vauvalle vielä painoa lisää 10 viikon ajan, niin se alkaa painaa rakkoa niin paljon että se pakostakin vaikuttaa pidätyskykyyn. Mulla ei vessassakäynnit ole muuten vieläkään lisääntyneet, vaikka 30 viikkoa on jo täynnä.

Äitipuolelle kovasti jaksamisia! Tosi tylsää olla vain paikoillaan, mutta kuten helvi sanoi, jokainen päivä sisällä on iso asia, vaikka toki jo ulkomaailmassakin pärjäisi.

Takaisin