Kesämassun kasvattajat 2009

Heissan!

Minuakin on väsyttänyt ihan julmetusti töissä koko viikon. Ehdin jo unohtaa tämän koneella istumisen viime viikon loman aikana... Olen yrittänyt saada jotain tehtyä töissä aamupäivisin, koska iltapäivällä olen ollut niin väsynyt että olen vain haukotellut (tosin sekin voi siis olla vaarallista jos leuat menee sijoiltaan![:D])

Miltä vauvan hikka tuntuu? Mulla tuntuu välillä jumpsutusta jossain päin mahaa, vähän niinkuin sydämenlyöntejä, mutta ei voi olla niitä koska on just vähän liian hitaita sekä mun että varsinkin mussun sydänääniksi.

En ole myöskään saanut mitään vauvan painoarviota, mutta olen kysyttäessä mumissut jotain arviota noiden viikkojen perusteella, eli sen mitä Vau:n viikkosivuilla sanotaan. Seuraava neuvola on viikon päästä, ja tuntuu kyllä jo että saisi olla jo! Mun paino on pysynyt nyt samana kolme viikkoa, joten haluaisin tietää että kaikki on ok ja että sf-mitta katsottaisiin (en edelleenkään osaa tehdä sitä itse). Tämän käynnin jälkeen niitä alkaakin olla sit 2 viikon välein, mikä on kivaa. Ja hb pitäisi varmaan myös mitata, jos vaikka tämä lisääntynyt väsymys johtuisi siitä... Onneksi on perjantai!

Osaatteko te jo sanoa miten päin vauva on teillä mahassa? Mulla ei ole vielä mitään aavistusta. Tosin istukka on ihan edessä, joten se pehmentää liikkeitä ainakin ulospäin. Oli tosi hauska lukea Killin kuvausta liikkeistä. [;)]

En ole vielä hankkinut imetysliivejä, mutta ehkäpä sellaiset voisi olla hyvä hankkia jo etukäteen. Kavereilta olen ymmärtänyt että muutama ensimmäinen viikko synnytyksen jälkeen voi liikkuminen olla aika tuskallista, joten shoppailu ei ehkä houkuttele. Enkä voi oikein kuvitella laittavani miestä rintsikkaostoksille, heh.

Allergioita ei mulla ole, mutta ummetus ja eritoten sen aiheuttamat pukamat alkaa jo vähän tympäistä. Ostin eilen vihdoin luumuja, ja toivon että ne auttavat.... Liikunta olisi varmaan myös avuksi, mutta se on niin pahuksen epämukavaa, kun vatsaan alkaa sattua heti jos yritän edes kävellä rivakasti, saati sitten juosta. Miten te muut oikein urheilette?

Kiitos Scoolina vasta-aineselityksestä, nyt ymmärrän vähän paremmin mistä siinä on kyse (samoin oma äitini, joka ilmeisesti ehti huolestua jo koko kuviosta)!

Aurinkoista huomenta[:)]

Äitipuoli, onko masuasukki virkistynyt ja kuinka vointi muuten? Taisin jo aiemminkin kirjoittaa, mutta meillä Papunen viettää ainakin kerran viikossa 1-2 päivää siestaa, jolloin liikkeet vähäisiä ja laiskoja. Mutta sieltä se aina virkistyy.

Sonja09, näin loppusuoralla taitavat hidas kävely, venyttely ja uinti olla sopivimmat lajit. Tietty on niitäkin, jotka voisivat vielä tanssia trapetsilla, mutta mie en ainakaan kuulu niihin. Joka päivä kävelylenkit tuntuu hidastuvan ja pistämään/ vihlomaan alavatsaa käy entistä helpommin. On täysin luonnollista, että vauhti hidastuu. Toisaalta ainakin mie saan sykkeet ylös tosi helposti, joten sykettä nostavakin liikunta on helppo järjestää - riittää yleensä kävely ja puhuminen yhtäaikaa[;)]

Ulkona on aivan ihana ilma - pitänee hyödyntää, tietty taas voimien mukaan. Kiitti Äitipuoli vinkistä, lähden heti orvokkiostoksille.

Aurinkoista päivää täältäkin!

Hikasta - musta se tuntuu sellaiselta terävältä nakutukselta, on kyllä selkeesti nopeampaa kuin aikuisen hikka, semmosta aika rytmikästä koputusta. Jännää on se, kun vauva kääntyy niin ensin hikka hetkeksi katoaa ja sitten se tuntuukin ihan toisella puolella mahaa[;)].

Liikuntaa pitää vielä kommentoida, että itse olen aika hyvin voinut jatkaa vielä liikkumista - paitsi sitä (rivakkaa) kävelyä. Eli kuntosali, uinti, spinning ja melkoisen kevyt niska-selkä-jumppa on pysyneet ohjelmassa ja toivottavasti pysyvätkin mahdollisimman pitkälle. Mulla kyllä vaikuttaa aika nopeasti omaan tunnelmaan, jos ei pääse liikkumaan. Loppuraskaudesta olen vielä menossa "mammajoogaan", jännää sitten nähdä mitä sieltä saa irti. Sanovat, että siitä olisi hyötyä itse synnytyksessäkin, ainakin niistä hengitys- ja rentoutustekniikoista.

Nyt takaisin ulkoilmaan, valoista päivää kaikille!

Sonja09, kävelen fiiliksen mukaan, venyttelyä ja kerran viikossa vesijuoksua. Rankemmat lajit olen jättänyt pikkuhiljaa pois sitä mukaa kun siltä on tuntunut. Nyt siis rv 30+2.

Jo muutaman kuukauden ajan vauvan peppu on töröttänyt tuossa oikealla puolella, vauva pää alaspäin. Siinä se on lähestulkoon aina, harvoin poikittain. Vasemmalla puolella se ei ole varmaan koskaan käynyt. Pääsiäisenä junassa se alkoi tunkemaan pehvaa oikeaan kylkeen, oli aika epämukavaa [:D] Mulla mieskin näkee jo päältäpäin missä pehva on kun se on niin 'törröllään', mutta tunnustelemallakin huomaa että vasen puoli on pehmeä (tyhjä) ja oikea kovana. Hieron ja taputtelen vauvaa usein pehvalle [;)]

Mini, mulle sanottiin neuvolassa, että painaumia tulee nyt esim vaatteiden saumoista herkästi ylimääräisen nesteen vuoksi. Tuttu juttu mullekin siis. Katselin juuri saunassa kauhuissani kuinka reidet ja jopa sääretkin on paksuuntuneet... Nooh, ehkä se on pelkkää nestettä ja häviää helpolla synnytyksen jälkeen...

Mä en ole vielä ostanut imetysliivejä, mutta kaipa sitä pitäisi jo kaupoille lähteä.

Mulle ei onneksi ole iskenyt vielä uutta väsymysaaltoa. Päinvastoin virtaa piisaa ihan hirveesti. Varsinkin nyt kun mies on ollut viikon poissa, niin olen saanut vaikka mitä aikaiseksi. Työt on edenneet mutta myös kotona olen touhunnut kaikenlaista. Toivon vaan, ettei se väsymys iskisikään. Tsemppiä ja parempaa oloa teille kaikille, jotka olette väsyneitä tai joilla on muutoin hankalaa liikkua kipujen tai verenpaineen tai jonkun muun asian vuoksi!

Mitä tulee urheiluun, niin kävely on ainoa varsinainen harrastamani liikuntamuoto. Tosin usein, kuten tänään, olen touhunnut pihalla niin paljon, että päätin sen käyvän hyötyliikunnasta ja jätin lenkin väliin.

Ihado, mulla on sama juttu, että vaikka nukahdan kyljelläni, niin herään lähes aina selältäni. Lonkat on myös mulla kipeät aamuisin. Kysyin tuosta selällään nukkumisesta neuvolassa ja siellä sanoivat, että ei siitä ole mitään haittaa, jos se ei itsestä tunnu pahalta. Joillekin kuulemma tulee huono olo ja silloin se merkitsee huonoa oloa myös vauvalle. Mutta jos tuntuu itsestä hyvältä, niin silloin kaikki on ok. Eli lakkasin stressaamasta sitä asiaa kuultuani tämän, enkä enää yritä niin kamalasti välttää selällään nukkumista.

Minäkään en muuten ole saanut mitään painoarviota. Näyttää vaihtelevan paikkakunnittain.

Kuullostaa hauskalta, että jotkut teistä pystyvät niin hyvin tietämään vauvan paikan ja asennon. Mulla ei ole oikein hajuakaan, missä päin kaveri milloinkin on. Ihan muutaman kerran olen ollut huomaavinani toisella puolella suurempaa möykkyä, mutta yleensä tasoittuu pian. En myöskään osaa tunnustelemalla kertoa päätä takapuolesta.

Jotkut asiat kyllä muuttuu todella vaikeiksi mahan kasvaessa. Ähisin juuri kuin pieni sika kun yritin leikata varpaankynsiäni... Hankalaa.

Täällä on ollut tänään ihan hillitön tuuli, niin kai muuallakin Suomessa. Juuri saatiin viime viikolla kerättyä risut pihalta talven jäljiltä ja nyt on joka paikka niitä täynnä. Rastaat tekevät myös parhaansa, että pensaiden juurille nätisti haravoimani lehdet levitetään jälleen ympäri pihaa [:D] No, hyötyliikuntaa lisää!

Unohtui kertoa, että kävin viime viikolla sokerirasituskokeessa (äidin puolella on ollut aikuisiän diapetesta). Mulle tuli ekan tunnin aikana tosi huono olo ja mainitsin siitä labrahoitajalle toista verikoetta otettaessa. Hän vei mut sitten lepohuoneeseen huilimaan, ja toinen tunti menikin ihan hetkessä nukkuessa [:)] Mua vähän ihmetytti, kun mun käskettiin olla syömättä ja juomatta vain 9 tuntia ennen testiä, vaikka yleensä sääntönä tuntuu olevan 12 tuntia. Mikä teillä muilla kokeessa käyneillä oli paaston kesto? En ole vielä saanut kokeen tuloksia mutta ensi viikolla sitten.

Mukavaa sunnuntaita kaikille!

Liikunnasta
Mulla jäi nopeat hyyppyjumpat luonnollisesti pois, mutta salilla olen käynyt aika ahkerasti. Uskaltautunut perjantaina pitkästä aikaa bodypumpille, eikä sekään tehnyt pahaa, toki painoja piti vähentää.
Mitä on vaikea, se on se käveleminen, on todella hidasta ja alavatsaan rupeaa sattumaan kun vähänkin nostaa tahtia. Liikun suosiolla pyörällä, se sujuu edelleen ihan hyvin

Huomenta

Sokerirastitus minulla siis vasta 27.4, on neuvottu että 12h paastoa jonka aikana saa juoda lasillisen vettä.

Vauva hikkailee joka päivä, se tuntuu rytmikkäältä napsutukselta. Ulkopuolinenkin sen tuntee jos pistää käden oikeaan kohtaan.

Liikunta on minulta jäänyt kokonaan [:o], tähän menneessä olen yrittänyt kävelylenkille joka pv mutta kuten kerroin, molemmat nilkat olen saanut nyrjäytettyä joten enää en uskalla edes käpytellä.. [:(] On tosissaan ankeaa kököttää kotona päivät pitkät, varsinkin kun kevätaurinko huokuttelee ulos. Pyörällä en uskalla lähteä, olen niin onnettomuusaltis muutenkin.

Oletteko muuten kaikki syöneet jotain lisäravinteita? Minä söin foliren foolihappotabletteja mutta nuo pääsi loppumaan -apteekistakin! Nyt sitten himoitsen taas greippejä ja sitrushedelmiä kuten alkuraskaudessa tein (niissä on sitä foolihappoa) tämä ei tietenkään tee närästykselle hyvää... No, toiv. maanantaina olis tullu jo apteekkiin foolihappoja.

Aurinkoista päivää kaikille!

Kiitokset kaikille äitiysliivineuvoista, pitänee katsoa kaupoista tarkemmin kun en ole niitä vielä löytänyt/hankkinut.

Meidän vauva sai silloisen painoarvion kun kävimme yksityisellä 4D:ssä viikolla 26. Neuvolassa ei vauvan painosta ole ollut puhetta.

Olen ottanut neuvoistanne vaarin ja syönyt luumuja pitkin päivää. Vatsa kun on muutenkin temppuillut eri ruuista niin luumut ovat olleet kyllä avuksi! Olen kärsinyt nyt noin kuukauden kipeytyneestä häntäluusta ja jos istun puupenkillä hetkenkin niin jopas on kipeää istua sen jälkeen edes pehmeällä sohvalla. [:'(]

Liikuntaa en ole harrastanut oikeastaan lainkaan, nyt sairaslomien jälkeen olen ollut ihan naatti töiden jälkeen joten kokopäiväinen töissä seisominen ja käveleminen on ollut mun "liikuntaani". Selkä tietty oireilee tuosta jatkuvasta pystyssäolosta. Olen kyllä ajatellut että alkaisin käymään uimassa, mutta nyt on flunssa ollut esteenä. Lisäksi ajattelin pian aloittaa punttitreenin käsille, jotta jaksaisin vauvaa kanniskella syntymän jälkeen.

Olen syönyt raskausajan monivitamiineja joulukuusta lähtien kun neuvolassa käskettiin. Lähinnä syynä oli kalsiumin tarpeen lisääntyminen (vaikka sanoin syöväni paljon maitotuotteita). Nyt olenkin miettinyt että voisinko jo lopettaa niiden syömisen kun aurinko taas paistaa. Mutta taidan syödä tuon purkin loppuun vielä, kun siinä on muitakin vitamiineja ja sitä foolihappoakin.

Nyt 31+3 ja 13 työpäivää jäljellä [:D]

Vitamiineista; mun ei käsketty syödä mitään muuta kuin kalsium + D-vitamiini -tabletteja, vaikka alkuraskauden aikana oli tosi rajoittunut ruokavalio, en oikein mitään halunnut syödä silloin (nyt kyllä on ruoka maistunut!). Kohta on toinen jättipurkki lopussa, en tiedä kannattaako enää ostaa lisää vai syönkö pelkkiä kalsium-tabletteja sen jälkeen.  En normaalisti syö mitään vitamiineja tai muita lisäravinteita, foolihaposta voi kyllä olla puutetta, koska kaikki sitrushedelmät maistuisivat ja mitä enemmän sen parempi.

Perjantaina tuli kirje perhevalmennuksesta (tai millä nimellä se nyt olikaan), alkaa tuntua jo siltä että hitaammalta loppuu kohta valmistautumisaika kesken. Ei olla ostettu vielä mitään "hyödyllisiä" tarvikkeita, vaunu-kaupassa käytiin kerran katselemassa mutta ei me niistä mitään ymmärretty (eikä myyjän selityksistäkään ollut paljon hyötyä). Pakko alkaa keskittymään vähän paremmin asioihin tai meidän lapsi nukkuu oikeasti siinä pahvilaatikossa ja ulos ei päästä ollenkaan...

Muistelisin että ainakin kalsiumia ja rautaa (jos alhanen hemoglobiini) olisi hyvä syödä vielä imettäessäkin. Oon syönyt raskaanaoleville tarkoitettua monivitamiinia, kalaöljytabletteja ja rautaa. Erityisesti kalaöljyn omega3 pitäisi tehdä vaaville gutaa.

Tuuli, sama tunne. Tuntuu että surffaan vaan netissä vauvajuttuja mutta en ole saanut mitään konkreettista aikaiseksi...Onneksi se äippäloma on pian. Noh tänään saan laitettua omia roinia huuto.nettiin että tulisi ensin sitä tilaa [:)]

Meillä nukutaan pahvilaatikossa ensin joka tapauksessa jos vauva suostuu. Kuulemma tykkäävät pieninä olla mieluummin 'ahtaassa' kuin liian väljässä esim. isossa pinnasängyssä. Tuo kai sitä turvallisuuden tunnetta.

Oon yrittänyt epätoivoisesti löytää kivaa mobilea pinnasängyn päälle. En halua räikeänväristä muovista ja meluavaa härveliä. Eksyin tanskalaisen mobile valmistajan sivuille
http://www.flensted-mobiles.com/start.html

Tykkäsin lammasmobilesta ja mietin että miten vaikea tuollaisen tekeminen voi olla. Kartonkia, siimaa, paperiveitsi ja helmiä rannekorusta ja lähes valmista tunnissa. Pitää vielä hankkia "tikkuja" mihin lampaat ripustetaan. Nyt jälkikäteen huomasin että saa Suomesta ainakin jotain malleja esim.
http://www.baobabbaby.com/v4/index.php?sivu=tuotteet&haku=flensted
tai
www.ihmemaahan.fi

Tuolta löytyy myös kaikkea muuta ihanaa...

[hr]Moi kaikille!

Tosta sokerirasituksesta. Mä oon ollu siinä ja mulla oli aika labraan klo 7.30. Aikaa tilatessa labrantäti käski olla klo 22 jälkeen syömättä ja juomatta. Eli paastoaika noin 9,5 tuntia. Tulokset oisin saanu jo samana päivänä iltapäivällä, mutta soittelin kuitenki vasta seuraavana aamuna neuvolatädille sen takia, että jos tulee jotain jatkotoimenpiteitä. Ja tulihan niitä. Kaikki arvot yli rajojen. Ei paljoo, ku aattelee et paastoarvo saa olla 5,3 ni mulla se oli just sen. 1 tunnin jälkeen raja on 10 ja mulla 10,9 ja 2 tunnin jälkeen 8,6 ja mulla 9,2. Tällä hetkellä joudun mittaileen kotona joka toinen päivä ennen aamupalaa ja tunti lounaan ja päivällisen jälkeen. Yksikään mittaus ei oo ollu yli rajojen ja ruokavaliomuutosta en oo tehny. Syön samanlaisesti ja yhtä paljon ku ennenki. Ainoo, mitä oon muuttanu, ni jätin vaaleen leivän pois kokonaan ja syön vain tummaa leipää. Eli onko mulla muka raskausdiabetes??!!?? Neuvolalääkärille mulla on aika 28.4. ja sillon otan puheex tän jutun. Kyl mä siihen asti voin mittailla, ei se niin kamalaa, mutta jotenkin turhauttavaa. Hyvähän se on, ettei noi arvot oo koholla, mutt miten ne voi heittää labran tuloksiin verrattuna?? Huh, tulipa tekstiä, mutta näin mulla. Hyvää kevään jatkoo kaikille masukkaille!![;)]

Flunssaisia terveisiä täältä. Tosin alkaa onneksi jo helpottaa, pari päivää olin saikulla, mutta huomenna taas töihin. Ulkona on kyllä niin kylmä, ettei sinne tee mieli. Koitettiin tehdä pieni kävely ja tuuli oli ihan kamala.

Paljon ootte ehtineet kirjoitella sen jälkeen, kun viimeksi täällä piipahdin.

Kestovaipoista oli juttua pari sivua sitten. Mä olin sitä mieltä, että jää käyttämättä, en usko jaksavani. Mutta meillä tuo mies vihjaili, että niitä voisi käyttää. Kyllä mulle sopii, jos se hoitaa niiden pesut yms. [;)]

Vielä(kään) ei mulla ole vauvanvaatteita hankittua kuin pari bodyä. Toivottavasti saan siskolta yms, mutta pitäisi sitä kirpparille piipahtaa, kunhan ehtii. Toukokuuksi on jo suunnitteilla terassinrakennusta yms, joten saa nähdä koska ehdin... Käsityöinnostus sen kun jatkuu, tosin enimmäkseen ompelen itselleni vaatteita.

Mulla oli sokerirasituksena ohjeissa, että klo 22 alkaen syömättä ja aika oli klo 08.30. Eli 10,5 h paastoa. Mässäilin edellisenä iltana ihan reilusti (karkkia, Hesellä... ei ehkä kauhean fiksua, mutta jotenkin onnistuin unohtamaan koko sokerirasitustestin), joten jaksoin hyvin, ei ollut nälkä edes silloin kuin pääsin tuolta pois. Arvot oli ihan reilusti alle rajojen mulla.

Viimeksi musta tuntui, että ihan koko ajan ramppaan neuvolassa, ja nyt tuntuu, että on ikuisuus viimeisestä käynnistä. Tosin tsekkasin neuvolakortista, että edellinen väli oli 3 vk, ja nyt on käyntien välillä 5 vk. Ainoa vauvan painoarvio, joka mulle on annettu oli ultrassa. Neuvolassa ei vielä ole painoa arvioitu. Enkä mä(kään) osaa sanoa miten päin vauva tuolla massussa on. Hemoglobiini mulla on mitattu 2 kertaa, toisella kertaa itse pyysin sitä. Neuvolatätini sanoi, ettei hänellä ole tapana mitata kuin aluksi, keskellä ja loppuraskaudesta (jos siis normaaleilta arvot näyttävät).

Kuten jo joskus aiemmin mainitsin, niin olen syönyt ekstravitamiineina vain kalkki + D. Ja pohdin itsekin josko seuraavan purkin ostaisi pelkkää kalkkia, kun tuo aurinko on alkanut pilkistelemään.

Olin kaverin kanssa kaffella viime viikolla ja otin ison piispanmunkin. Siihen kaveri jotain totesi, että tuossakin taitaa olla kaikkea, mitä ei saisi syödä. Olin ihmeissäni, mutta vissiin tarkoitti vain, että on epäterveellinen. Ilmeisesti hänen vaimonsa oli raskaanaollessaan paljon tarkempi kaikesta. No, meitä on moneksi [:D]

Terveisiä kaikille puuduttavasta työvuorosta, enää 6 viikkoa töitä jäljellä YES!

Allergialääkkeissä tuntuu olevan aika kirjava käytäntö. Itse kysyin asiaa neuvolassa, ja minulle sanottiin että tarvittaessa voi syödä seuraavia lääkeaineita (turvallisiksi todettu): setiritsiini, hydroksitsiini ja loratadiini. Tällaisia neuvoja siis Turussa. Jos en olisi raskaana olisin aloittanut allergialääkkeiden syömisen n. 1 kk sitten. Aamuisin on ruvennut ahdistamaan, tuntuu kuin keuhkot olisivat kasassa, joten jos lääkkeitä tarvitaan niin se on jotain muuta kuin tippaa/nenäsumutetta.

Toispuolinen maha on ihan tavallista sanoi lääkäri viime käynnillä sitä kommentoidessani. Kuulema useimmilla naisilla kohtu on enemmän toiseen suuntaan kuin keskellä, oma vetää oikealle ja maha myös sen mukainen [;)] Meidän vauva (jota muuten puhutellaan sukulaisillekin tekonimellä, mitenkähän sitä oppii sitten muuhun...) on enimmäkseen pää alaspäin, koska potkut tuntuvat pääsääntöisesti ylös oikeaan kylkeen. Tosin potkii joskus myös alas ja sisäänpäin, mutta yleensä en huomaa milloin kääntyy. Tilaa taitaa siis vielä olla.

Päätä huimaavaa kun tajusin olevani yhdeksännellä kuulla! Tästä raskaudesta on oikeasti vain loppuspurtti jäljellä. Tuntuu ettei olisi aikaa mennä töihin ollenkaan, kotona olisi vaikka mitä tekemistä. Siskolta saadut vauvanvaatteet vielä pesemättä ja järjestämättä, kestovaippoja ajattelin oikeasti koettaa ommella kunhan vain aikaa olisi.

Hyvää alkavaa viikkoa!

Täälläkin kirjoitellaan flunssan kourissa!
On tosi kaamee olo, ei mitään meinaa jaksaa tehdä, lepäillä vain ja kaikki ihan pakolliset tulee vain tehtyä. Toivottavasti menee ohi, ettei tule kuumetta tai mitään tulehduksia.
Vauvalle on pari kertaa tehty painoarvio äippäpolilla ja kuljen siellä nyt kasvukontrollissa loppuraskauden ajan, vaikka vauveli normaalikokoinen on tähän asti ollutkin.
Mulla on sama homma yöllä, kun näköjään muillakin, eli yritän pyrkiä nukkumaan kyljellään niin herään aina selällään. Ja muutenkin yöt on tosi katkonaisia, eli en saa kunnolla nukuttua. Voi johtua siitäkin kun isäntä on ollut viikonlopun reissussa.
Minnis ja maam80, näin teistä unta viimeyönä. Tuntuu aika hassulta, kun ei koskaan olla tavattu, mutta olitte mun kanssa navetassa katsomassa eläimiä. Unessani Minniksellä oli 2-3 vuotias tyttö.
Mä syön Multitabsin raskausvitamiineja, aloitin heti kun tulin raskaaksi ja neuvolassakin niitä suositeltiin. Ennen en ole syönyt mitään vitamiineja.
     Mulle neuvottiin sokerirasitukseen 12 paasto, eli illalla kasin jälkeen sai vaan pari lasillista juoda vettä.
    Huomenna on enää 50 päivää laskettuun aikaan.Huh,huh.

Jantsu: Täälläkin joudun mittailemaan, vaiks oli vaan se tunnin arvo hiukan koholla (10.5) Mä joudun mittaamaan kaks kertaa päivässä, neljänä päivänä viikossa. Ennen ja jälkeen jonkun ruokailun. Nyt on jotkut uudet ohjeet kuulema tullu, että jos yksikin arvo koholla, joutuu seurantaan. Niin ainakin mun neuvolatäti sanoi.. Mulla ollut tähän mennessä yksi arvo kotimittauksessa koholla. Ja silloinkin olin syönyt kakkua synttärijuhlissa.. Ensi viikolla sitten neuvolaan näyttämään arvot ja katsotaan, josko joudun jatkotutkimuksiin.. Itekään en oo kauheesti ruokavaliota muuttanut. Karkkeja olen koittanut jättää pois.. Vaihtelevalla menestyksellä.. [:D] Kaikki muut arvot olleet siis ihan hyvät.. Toivottavasti et joutuisi enään mittailemaan..

Helpottavaa kuulla Maajussi, ettei se selällä nukkuminen vaarallista ole.. (siis välttämättä). Äitinikin ihmetteli asiaa. Kun hän joka raskaudessa nukkunut selällään...

Heipparallaa!
Terveisiä Lapista, kävin vähän sukuloimassa. Ihmettelivät vattan suuruutta, vaikka olen pienempi kuin kaveri joka on 3vkoa jälessä ym. saatika että en ole tosiaan noita kiloja kauheasti kai keränny.. Jääny vähän puntarointi kun en oo muistanu. *hih*
Tiistaina on neuvola, sielä sitä sitten näkee että mitä on tullu lomalla kerättyä. Mahottomasti te olette kerenneet tänne kirjottamaan viime käynnistä, totta minä toista iltaa olen lukenu näitä sivuja että pääsin loppuun. [:)]
Täällä on alkanu selkä reistaamaan, alaselkä särkee kun vähänkin jotain touhuaa, varsinki imuroiminen saa aikaan melkosen juimimisen mikä ei sitten ihan päivässä näimmä lopukkaan. Kävellessä pistää edelleen alavattaan, ja tänään mies jo totes että en enää käpyttele niin nopsaa kuin ennen, sano lompsimiseksi. [;)]
Sukulaisilta keräsin läjän vaatteita tulokkaalle, 80cm:ä on niin paljon että tuskin tarttee kovin äkkiä olla kaupoilla ainakaan siihen väliin, noita 50-56cm:ä on vielä aikas vähän, joutuu varmaan niitä mennä osteleen ku ne on ne ensimmäiset mitä tarttee. Mutta nyt on ensimmäiset vaatteet pesty ja huomenna on sitten silittämistä, vaikkakaan ei paljon, mutta silti.
Laskeskelin tuossa että aamukampaan mahtuu enää vajaa 30pvää töitä, sitten pitää alkaa kesälomalle ja siitä sitten äippärille. Kuten jo aiemmin sanoin niin en saa pitää lomiani äippärin loppuun, kuulemma valtiolla yleinen käytäntö että jos kesälomakaudella jää äippärille niin 18pvää on pidettävä lomaa. Ihan pyllystä sanon minä. *murh*
No, häätyy mennä tuonne lattialle makaamaan että saa selän yöksi siihen uskoon että pystyy nukkumaan, on alkanu yöt olla aina välistä yhtä tuskaa, ei vain pysty nukkumaan. [&:]
Mukavaa alkavaa viikkoa, toivottavasti aurinko paistaa kaikille! [8D]

Sunnuntai-iltaa kaikille!

Mulle annettiin selkeet neuvot sokerirasituskokeeseen mennessä, 12h syömättä ja juomatta. Sanoivat kokeiden olevan tarkkoja tuosta ajasta, tiedä sitten onko niitäkin kokeita erilaisia kun käytännöt vaihtelee noinkin monta tuntia?!? [:-] Ja mä titty noudatin orjallisesti niitä ohjeita, mutta ei kyllä ollut arvotkaan koholla. Kaikkein kaameinta siinä oli kyllä se kun ei saanut edes pestä hampaita aamulla hammastahnalla...

Mulle sanottiin myös tuosta selällään nukkumisesta ettei saisi nukkua jos on istukka takana, koska silloin selällään ollessa vauva painuu istukkaan ja se haittaa nyytin verenkiertoa vaikkei välttis äipälle pahaa oloa tekisikään. Olenkin välttänyt selällään nukkumista ja ehkä sen takia nukunkin nykysin niin huonosti kun koko ajan käännyn vaan kyljeltä toiselle... No onneksi ei tätä aikaa enää ole niin hurjan paljon ja eihän sitä koskaan tiedä milloin patukka putkahtaa ulos...[:D] 

Jees nyt telkkarin ääreen ja sitten taas rauhattomille yöunille jotta jaksaa huomenna töihin...

Huomenta!

himmeli, kiitos kunniasta että sain vieralla unessa [:D]. Mainitsit että ukkosi oli viikonlopun reissussa ja siksi huonot yöunet -tiedän tunteen liiankin hyvin [&:]. Nyt ollaan tosin sovittu että enää ei rillutella missään, kun alkaa jo olla viimeiset viikotkin meneillään, eihän sitä koskaan tiedä milloin tulee sairaalaan lähtö.

Kaikille flunssaisille parantumisia, itse olen tähän asti säästynyt moiselta mutta tänä aamuna oli kyllä vähän tukkoinen ja väsynyt olo. Valkosipulia naamariin siis. Ainiin, joku mainosti täällä maitohappobakteereja, onko niitä siis ihan actimelissakin vai tarkoitatko nimenomaan apteekista ostettua lisäravinnetta? Sinne pitäisi kyllä muutenkin tänään mennä, niitä foolihappoja ostamaan.

Takaisin