Kesämassun kasvattajat 2009

Heips,
Vakaista aikomuksistani huolimatta en sitten päässyt koneelle viikonloppuna. Tosin yhtenä yönä (!) yritin, mutta kotikoneemme netti oli polvillaan. Uutena vaivana siis unettomuus. Herään pariksi tunniksi yöllä ja sen lisäksi myös aikaisin aamulla. Ja normaalisti olen todella aamu-uninen ja muutenkin nukun sikeästi. Ja siis minua ei kolota mihinkään enkä herää vessahätään, herään muuten vain.

Torstain lääkäri+neuvola käynti ei mennyt kovin hyvin. Vauvalla kaikki hyvin ja normaalisti, mutta mun verenpaineet on nyt pompanneet kattoon. Yläpaine pahimmillaan yli 170 ja alapainekin pahimmillaan 117. Nyt siis kotitarkkailussa ja torstaina kontrollikäynti neuvolassa. Ei kyllä ole kotimittausten mukaan paineet laskeneet. Olen tämän viikon talvilomalla, joten yritän ottaa rauhallisesti. Mutta torstaina voi tulla lähtö sairaalaan, jos ei muuta niin lääkitystä hakemaan. Ja ehkä joudun myös saikulle.

Sf-mitta oli ihan käyrillä ja painoa oli tullut raskauden alusta vain 4,2kg.

KaiKo: havaitsin pääsiäisenä aivan loistavan parannuskeinon ummetukseen: mämmi! Söin parin päivän aikana tuokollisen mämmiä, niin johan suoli toimi =)

Niin, ja tietääkseni mammapikkareista ei sinänsä ole mitään lisähyötyä. Eiköhän ne ole vain siksi, että jos normaalien pikkareiden reuna painaa. Itse olen ainakin selvinnyt normaaleilla.

Mini: Vauva on niin kevyt, ettei tarvitse mitään erikoispatjaa. Kävin ostamassa pyöreään pinnasänkyymme Etolasta vaahtomuovipatjan (leikkasivat siellä muotoonsa). Varmistelin vielä myyjältä patjan paksuutta, kun 5cm patja vaikuttin niin kauhean ohuelta. Se on kuulemma aivan riittävä paksuus vauvalle. Minua kauhistuttaa nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä. Pelkään siis kierähtäväni sen päälle tai vauvan tukehtuvan peittoihin. Yritän nukuttaa vauvaa heti alusta lähtien omaan pinnasänkyynsä (tuodaan meidän sängyn viereen), jos ei se syö jatkuvasti yön aikana.

Minnis, selvisikö se juustokakkuhomma? Musta kuulostaa tosi oudolta, ettei tulisi liivatetta eikä munaa. Oliko hyvää?

Ikävä kuulla Äitipuoli tuo verenpainehomma! Onneksi pääsit heti seurantaan, joten varmasti muuttuu vielä parhian päin! Pääasia, että vauva kasvaa ja voi hyvin!

Löysin juustokakkureseptin (mustikka+valkosuklaa), johon tuli sekä munia että livatetta ja oli tosi hyvää! Jatkossa teen kuitenkin mielummin marja/hedelmätäytteellä, koska pidän enemmän kirpeästä mausta.

Äippäpikkarien on tarkoitus tukea vatsaa. Eivät tietenkään korvaa tukivyötä, mutta pienen tuen antavat kuitenkin. 

Miustakin on tosi pelottava ajatus, että vauva nukkuisi sängyssä. Jos minä en mötkähdä vauvan päälle, niin mies kyllä sen tekisi. Jaiks! Eli vauva nukkuu oamssa sängyssä.

Tänään neuvolassa ja paino oli noussut 1200g viikossa, kääk!

Meillä on vielä petivaatteet ostamatta pinnasänkyyn, tosin sänkykin on vielä tädin luona. Ajateltiin hakea kaikki tavarat sieltä vasta sitten kun ollaan muutettu uuteen kotiimme. Tuntui riemuvoitolta, kun sain tänään tyhjentää ensimmäisen vaatekaapin, tosin kaappi menee vasta "sovitukseen". Mutta on edes vähän sellanen olo että muutto häämöttää...

Mä olen pohtinut sitä monesti, että jos yösyötöllä nukahdankin vauvan kanssa meidän parisänkyyn ja jompi kumpi meistä sitten kääntää kylkensä vauvan päälle. Tosin ajattelisin että edes joku vaisto sanoisi, ettei niin tulisi tehtyä vaikka sitä pelkäänkin.

Kysyisin myös kaikilta, kun nyt päästiin alusvaatekeskusteluun, niin oletteko hankkineet imetysliivejä? Ja oletteko "normi" kaupasta niitä löytäneet, täällä kun ei ole H&M, eikä yhtään äitiysvaateliikettäkään. Eli itse en ole vielä hankkinut, enkä siis äitiyspikkareitakaan.

mä ostin äitiyspikkarit jo kun raskausviikkoja 20. Ja olen ollut erittäin tyytyväinen niihin. Imetysliivit samoihin aikoihin. Ihan stokkalta ostin. 50 euroa taisivat maksaa. Raskausaikana täytyisi olla tukevat liivit ja suositellaan imetysliivien käyttöä. Ainakin näin liiviliikkeessä minulle sanottiin.. Neuvolassa kehoitettiin viimeistään ennen synnytystä ostamaan imetysliivit ja mielellään hieman isot. Rinnat turpoavat sen verran synnytyksen jälkeenkin.

Täällä vaivaa ummetus ja närästys. Ja kävely todella vaikeaa erilaisten kipujen takia. Huoh.. vaivoja vaivoja.. Kiloista en jaksa murehtia. Niitä tulee ja menee.. [:)]

Typylityy, mie olen ostanut imetysliivejä Triumphin liikkeestä. Olivat alle 30 euroa. Ei ne kyllä mitään kovin tukevia ole, ei Triumphin eikä Carrywellin. Niitähän nimittäin suositellaan pidettäväksi öisinkin. Maito laskeutuu vasta jonkin aikaa synnytyksen jälkeen, joten kannattaa sitten ostaa liivit - näin sanoivat liikkeessä. Tietty liivit kandee olla jo mennessä laitokselle ja ei ne rinnat jättiläismäisinä loputtomiin ole eli ennen synnytystä hommatuille liiveillekin on käyttöä. Olikohan tarpeeksi monimutkaisesti selitetty...

Minäkään en ole käyttänyt muita kuin imetysliivejä moneen kuukauteen. Tarjoustalosta ostin yhdet, toiset tais olla cittarista. Tyytyväinen olen ollut niihin ;) Taisi olla Bebes.fi mistä tilasin myös imetysliivit, vaaleanpunaiset ja näyttävät ihan "tavallisilta" liiveiltä ja ovat ihan ykköset.

Niin, ummetukseen mainitsinkin jo leseet, mutta vehnäleseet oli vissiin tehokkaimmat.

Idaho, kärsin kanssasi närästyksestä ja tämäkin on vaan ajan mittaan pahentunut [:@], apteekin balancid novum on ainut sallittu lääke joka auttaa minua hiukan, joudun tosin rouskimaan niitä ihan urakalla. Kiloista en ole minäkään viitsinyt stressata, vaikka niitä on kertynytkin 20kg.

Pääsiäinen ohi ja olo muuttunut hujauksessa! Oon voinu mielestäni tosi hyvin jostain joulusta viime viikkoon asti mutta nyt on ihan yhdessä yössä homma muuttunut. On alkanu supistella, tai luulen ainakin että ne kivut on nyt niitä, ja nuo lonkkanivelet tai mitkä lie tosta nivusista on tulleet tosi kipeiksi. Oisko se nyt sitten sitä löystymistä. Ei siis mitään toivoa ollut ulkoilla pääsiäisenä tai muutakaan [:(] Äitiysloma alkaa onneks ens viikon perjantaina, siihen asti koitan olla vaikka kiukulla! Mahakin pakkas yht´äkkiä ihan kivikovaks ja taidan myös "nauttia" niistä pukamista jos se veri ulosteessat tarkoittaa sitä. Alkaa toivoa että tää tulis kohta täältä ulos...

Miten muuten teillä muilla vauva on mahassa? Mulla vauva kääntynyt pää alaspäin jo kuukausi sitten ja siitä asti hän on ollut vaan vatsan vasemmalla puolella. Navassa menee raja ja sen rajan toiselle puolelle häntä ei saa millään. Eli tunkee peppuansa koko ajan vaan kauemmas tonne mun vasempaan kylkeen. Eilen kun istuin tuolilla selkä suorassa niin alko jo tuntua siltä että kohta se tipahtaa lattialla sieltä kun painovoima vielä vetää. Vatsa on siis, voitte kuvitella, myös aika erikoisen näköinen, täysin toispuoleinen.

Sitten asiaa tuosta että ei kannata liialti netissä surffata. Mulla turvotusta ei oo mitenkään paljoa, mutta nyt alkanu jonkun verran oleen jaloissa ja mulla turpoaa oikeestaan vaan toi oikea jalka. Niin satuin sitten lukemaan jutun laskimotukoksesta alaraajassa raskauden aikana ja nyt oon ihan hiilillä ja kyttään ja vertaan noita nilkkoja koko ajan... Vaikka turvotusta ei oikeesti oo ees paljoa, mutta oikea jalka on paksumpi ku vasen. Mulle ei oo tullu suonikohjuja eikä raskausarpia ( en ole kyllä myöskään rasvannu millään koko raskauden aikana, että kait taipumis niihin on perinnöllistä) mutta se mitä mulle on tullu niin valkosia nuppineulan pään kokoisia laikkuja pohkeisiin? Onko muilla semmosia? Ja mitäköhän ne on? Jotain verenkiertohäiriöitäkö nekin?

Sitten positiivinen juttu kaikille jotka eivät ole sitä neuvolasta tai muualta ole kuulleet. Mutta kuulin viikonloppuna että jos äidillä on paljon allergioita ja on riski että vauva perisi niitä, niin Turun seudulla on tehty kattavaa tutkimusta maitohappobakteerien vaikutuksesta allergioita estävästi. Eli jos äiti syö raskauden aikana maitohappobakteereita, niin on saatu paljon positiiviä tutkimustuloksia siihen suuntaan että vauva ei perisi herkkää taipumusta allergioihin tai allergiat puhkeaisivat vasta myöhemmällä iällä. Maitohappobakteereita tulisi syödä raskauden loppuvaiheessa ja aloittaa ne viimeistään 2 viikkoa ennen vauvan syntymää. Itse olen allerginen siitepölyille, homeitiöille, eläimille, lukuisille ruoka-aineille jne.. että kävin juuri ostamassa ison purkin bakteereita ja toivon parasta!

Mutta tämä tältä erää! Hauskaa viikon jatkoa!

En ollutkaan Helvi kuullut maitohappobakteerien tehosta! Täytyypä ruveta ennalta ehkäisemään, mun allergiat riittää meidän perheelle varsin hyvin.

KaiKo ja muut kovavatsaiset, ne leseet häviää jogurttiinkin täysin. Päärynä taitaa olla kaikista kuitupitoisin hedelmä. Mun vatsa pehmeni ennen liiaksikin kahvista, tosin nyt oon kokonaan jättänyt sen närästyksen takia pois. Laktoosi-intolerantikkona kun siihen vielä lisää maitolorauksen, niin avot! Eikös lakritsakin pehmitä, jos verenpaineet sallii sen syönnin?

Te jotka ootte jo äitiyspakkauksen saaneet, oliko siinä mukana peite? Toimiiko se peittona, vai oletteko ostaneet erillisen peiton?

Itse en ole ajatellut äitiyspikkareita ostaa, vaan olen ottanut kaapista ne vara-vara-pikkarit käyttöön. Vaan kuinka paljon ne rinnat kasvaa viimeisen kolmanneksen aikana? Jos ostan nyt liivit jotka ovat aavistuksen reilut, ovatko liian pienet heinäkuun alussa?

Heips!
Tänne on taas tullut paljon tekstiä viimekerrasta!
äitipuoli, mulla kans oli viimeksi äippäpolilla verenpaineet korkealla (160/100).
Säikähdin ihan hirveästi, ja ekaksi tuli mieleen raskausmyrkytys. No, virtsassa ei ollut valkuaista, niin sit vähän helpotti. Ilmeisesti paineita nosti huonosti nukuttu yö. Voisikohan sinullakin nostaa arvoja, kun kerroit unettomuudesta? Mun täytyy myös kotona mitata paineet joka päivä, ja tähän asti on nyt ollut normaaleja tuloksia ja yötkin olen nukkunut tosi hyvin.
Olen myös syönyt ummetukseen mämmiä, pari rovetta viikossa on tullut syötyä. Vatta toimi erittäin hyvin, mutta nyt kun kyllästyin mämmiin, niin heti vatta teki topin. Vaikka syön aktiviaa, leseitä, kasviksia ym.
Minäkin olen käyttänyt jo pitkän aikaa pelkästään imetysliivejä. Ostin ne ihan tavallisesta tavaratalosta, alennusmyynnistä. Toiset maksoi vaan 10€ ja ne on tosi tukevat, toiset vähän enemmän ja tosi hyvät nekin.
Eilen saatiin sisustettua vauvan huone ja siitä tuli tosi hieno, vaikka ite näin sanonkin.[;)] Matot vielä puuttuu lattiasta, mut muuten huone on valmis. Jos joskus opin, niin laitan tänne kuvan huoneesta.
Aattelin alata pesemään vauvanpyykkiä tässä pikapuolin ja olen miettinyt miten ne kuivattais.Voikohan pihalla vielä kuivattaa,jos on mahdollisesti jo siitepölyä?!? Tulee sisällä vaan niin kovaa pyykkiä, kun ei sitä huuhteluainetta suositella käytettäväksi. Eikä kuivausrumpua ole. Mitä mieltä te muut olette?

Juu, tosi paljon sivuja kertynyt juttuja pääsiäisen aikana.
Pitää tarttua ainakin noihin idahon mainitsemiin kävellessä tuntuviin kipuihin. En ole aikaisemmin kuullut, että muilla olisi vastaavia ja itse olen taistellut niiden kanssa jo parikin kuukautta. Normaalia (lue ripeää) kävelytahtia on ollut pakko hidastaa, eikä sekään aina auta. Kivut alkoivat pistoina alavatsassa, mutta nyt ne ovat ennemminkin kramppia koko vatsan syrjässä. Neuvolatädin kanssa juttelin puhelimessa, sanoi vaan, että pitää kävellä hissukseen (no, muuta ei voikaan[;)]) ja epäili, että vauva saatta painella hermoa ja kipu johtuu siitä. Ei siis tosiaan mitään vakavaa - ainoastaan pirullisen ärsyttävää. Kipu ei tunnu jumpassa tai spinningissä, ainoastaan kävellessä. Omituista. No, perjantaina lääkäriin, vaikka tuskin sekään ihmeitä voi neuvoa.

Eilen oli vauvalla ekaa kertaa hikka! Ja pitkäkestoinen sellainen. Aika vängän tuntuista nykimistä, naureskeltiin sille aikamme.

Ohoh, en ollut ajatellut ollenkaan tuota huuhteluaineen "käyttösuositusta" vauvanvaatteissa.. Pitäisiköhän nyt pestä kaikki vaatteet uudestaan kun olen kaikissa sitä käyttänyt..? Hmm. Voihan ny.. [:'(]

helvi, meidän vauva viihtyy vatsan oikealla puolella, ja "suutahtaa" jos yritän siirtää vasemmalle[8D]. On kyllä hölmön näköinen vatsa kun on ihan toispuoleinen [:D].

Joo suositus on ettei huuhteluaineita tai voimakastuoksuisia pesuaineita käytettäisi pyykinpesussa. Mie ostin just kirpparilta ison kasan vaatteita ja "ystävällinen" myyjä oli pessy ne vissiin myskillä - järkyttävä haju[:'(]. Ei lähtenyt pesussakaan, joten vein vaatteet ulos tuultumaan. Paju kylläkin kukkii jo, mutta epäilen määrien olevan pieniä. Tietty pahimpaan siitepölyaikaan kannattaa välttää ulkokuivausta. Siis silloin, kun kaikki pinnat muuttuu keltaiseksi. Meidän vauvat syntyy kuitenkin kesäaikaan, joten siitepölyä ei voi kokonaan välttää. Ja pieni siedätyshoitohan on yleensä hyvästä.
Silittämällä saa vaatteet yhtä pehmeiksi kuin kuivausrummussa.

Rypäleet muuten auttaa miulla ummetukseen.

Miulla on pistänyt kylkeen ja nivuseen reippaan kävelyn yhteydessä lähes koko raskauden. Hitaasti vaan mentävä, sillä tulee usein yllättäen. Kipu on melko voimakasta, mutta liittyy vaan kävelyyn.

Maitohappobakteeri on monikäyttöinen, eikä siitä ainakaan haittaa voi olla. Sitähän annetaan myös koliikkivauvoille tai suositellaan annettavan.

Huomenta kaikille!

Huutelen tuolta toisesta keskutelusta taas tänne. Itse olen koko raskauden ajan juonut Gefilus Max tehojuomaa, jossa on maitohappobakteeria kanssa, ja olen havainnut sen edistävän suolen toimintaa samoin olen huomannut vastustuskyvyn lisääntyneen. Pikkusiskoni suositteli sitä kun hän joi sitä raskausaikana, heidän lapsensa on nyt puol vuotias ja ei ole kertaakaan vielä sairastanut ja rintaruokinnan kautta vaikuttanut suotuisasti vauvan suolen toimintaan.

Maajo

Minulla myös noita nivuskipuja on ollut, lähes koko raskauden ajan. Käytin tukivyötä aina lenkille lähtiessä ja se auttoi. Nyt ei ole ollut kipuja pitkään aikaan, vaikka ajattelin että kivut jatkuu koko loppuraskaudenkin.
maam80, onko huuhteluaine voimakkaan tuoksuista? Mä ostin vauvapyykkiä varten hajustamatonta huuhteluainetta, mut jää varmaan ainakin nyt aluksi käyttämättä, kun saa viedä pihalle pyykit kuivumaan. Mun sisko on kuulemma aina käyttänyt vauvapyykissä hajustamatonta huuhteluainetta, eikä lapsille ole mitään siitä tullut. Eli auttaisiko pelkkä tuuletus?
Inhottavaa, kun meillä on jostain syystä katkennut veden tulo. Viimeksi eilen on tullut varmaan 4-5 aikaan vettä. On aika erikoinen olo kun ei vettä saa mistään ja kun sitä joka paikkaan tarvitsee. Nytkin sais laittaa vauvapyykkiä peseentymään, mutta ei onnistu sekään[:@]

Huomasin eilen illalla rasvaussession yhteydessä, että vasen rintani oli hieman kosketusarka. Nyt sitä on alkanut juimia oikein toden teolla, lähinnä nännin aluetta. Kipu on sellaista pakottavaa juimintaa ja esiintyy vaan vasemmassa rinnassa. Onko muilla vastaavaa?!

Minnis, joskus on noita rintakipuja ilmaantunu, ei ole kuitenkaan kovin voimakasta kipua ollut niin en ole sen tarkemmin syitä yrittänyt miettiä -ja aina unohdan kaikki kivut, kun menevät ohi niin en ole lääkäriltä tai neuvolassa kysynyt jos sekin on jotain raskauteen liittyvää.

Kävellessä oli aikaisemmin kummia kipuja ja piti hidastaa vauhtia, nyt on kivut hävinneet onneksi (ja tämänkin ongelman olin jo onnistunut unohtamaan!), muistin kuitenkin silloin neuvolassa kysyä asiasta ja ne voi johtua kohdun kasvustakin??? Silloin taisi olla vielä "liian aikaista" liitoskivuille ja supistuksiakaan ne ei olleet. Nyt onneksi pääsee ilman kipuja kävelemään, vähän ankkamainen olo kuitenkin uusien ulottuvuuksien vuoksi.

Alusvaateostoksille täytyy varmaan taas suunnata, kun en ole ymmärtänyt tähän mennessä imetysliivejä hankkia. Ne mamma-malliset housut voi jäädä ostamatta, ihan hyvin olen pärjännyt tavallisilla pari kokoa isommilla tai vatsan alapuolelle jäävillä malleilla.

Maitohappobakteereista ei ainakaan pitäisi olla mitään haittaa, ostoslistalle sekin... Täältä saa kyllä hyviä ideoita ja hyödyllistä tietoa aina kun käy lukemassa viestejä!

Minnis, ei ole ollut tuollaista "tissipipiä", ja kuullostaa vähän varoittavalta rintatulehdukselta.. Oletko ehkä käyttänyt liian ohuita vaatteita ulkoillessa tai aurinkoa ottaessa? Kysy ihmeessa neuvolasta tuosta, rintatulehdukset on tosi tavallisia [X(]. Vaarattomia kylläkin mutta pahaksi jos päästää niin tosi kivuliasta kuulemma.

Se minun huuhteluaine ei ole tuoksuton, mutta ei voimakashajuinenkaan. No, taidan heittää uudestaan pyykkiin ILMAN huuhteluainetta tällä kertaa, onhan minulla aikaa.

Joku oli kirjoittanut tänne miten raskausviikot lasketaan kuukausissa, mutta en löydä sitä viestiä enää.. Olikohan se Minnis? Viitsisikö joku kertoa mistä löytyy taas kun tämä laskupää ei toimi ihan niin ku pitäis [;)]

Maam80, ajattelin katsella vielä huomiseen ja sitten soittaa tarvittaessa neuvolaan. Luin juuri, että rintarauhastulehdus on harvinainen muulloin kuin imetysaikana. Enkä ole ollut vähissä vaatteissa ulkona. Työkaveri on kyllä pitänyt välillä ikkunaa auki, mutta sekään veto ei suoranaisesti "osu" minuun. 

Juu mie laitoin "laskumenetelmän":
ENSIMMÄINEN RASKAUSKUUKAUSI
-4. Raskausviikko
TOINEN RASKAUSKUUKAUSI
5.-8. Raskausviikko
KOLMAS RASKAUSKUUKAUSI
9.-12. Raskausviikko ( Ns. ensimmäinen kolmannes päättyy viikkoon 12)
NELJÄS RASKAUSKUUKAUSI
13.-16. Raskausviikko
VIIDES RASKAUSKUUKAUSI
17.-20. Raskausviikko
KUUDES RASKAUSKUUKAUSI
21.-24. Raskausviikko
SEITSEMÄS RASKAUSKUUKAUSI
25.-28. Raskausviikko
KAHDEKSAS RASKAUSKUUKAUSI
29.-32. Raskausviikko
YHDEKSÄS RASKAUSKUUKAUSI
33.-36. Raskausviikko
KYMMENES RASKAUSKUUKAUSI
37-40. Raskausviikko
[/align]

Rintatulehdus? Ei varmaan minulla kuitenkaan ollut siitä kyse, kun kivut on häipyneet itsekseen. Yleisempi ongelma imettävillä, muistaakseni.
Toivottavasti ei ole tulehdusta!

Oikeastaan tulin kysymään allergialääkkeistä; voinkohan käyttää ilman reseptiä myytäviä allergialääkkeitä, tarvisin siitepölyn vuoksi taas niitä (heti ongelmia, kun innoissani menin pihalle kaivelemaan!). Ei voi oikein mennä apteekkiin aukomaan niitä pakkauksia ja lukemaan, niin mistä löytäisin tietoja, jos löytyy raskaana olevalle sopivia allergialääkkeitä?

Heippa taas!

Tuuli: meillä neuvolantäti sanoi ettei mitään suun kautta otettavia allergialääkkeitä oteta raskauden aikana vaan pitää pärjätä nenäsumutteella ja silmätipoilla et sellainen kanta täällä suunnassa! Järkijään mitä olen lukenut allergialääkkeistä lukee ettei suositella käytettäväksi raskauden aikana. Tulee varmasti mielenkiintoinen kevät/kesä mulle kun olen pahasti koivulle ja heinälle allerginen.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=far lääkeopas netissä

Maajo

Takaisin