Kesämassun kasvattajat 2009

moikka
Piti jo aikoja sitten kysyä, onko täällä ketään Turusta ja lähiseudulta. Olisi ihanaa saada juttu-/lenkkiseuraa nyt ja sitten vauva-aikaan. En oo täältä kotoisin ja melkein kaikki kaverit ovat työkavereita, eli päiväaikaan ei tule seuraa :(

Äitipuoli, onneksi masuasukki on vilkastunut! Mihin tuo perustuu tuo 10 potkua tunnissa?! Miusta tuo on kauheeta pelottelua! Jos vauva on vaikka kasvot selkään päin ja potkii ns. selkää, niin ethän tunne mitään. Ei tuollaisia tarkkoja lukuja pitäisi sanoa, kun muutenkin stressialtista aikaa.

Kaksi päivää olen nyt syöny rautaa ja tuntuu, että väsymys senkuin lisääntyy[&:]. Liekö kuitenkin syynä, että töissä oleminen alkaa tosissaan käymään työstä?! Jossakin viestiketjussa joku kirjoitti, että päivät toistaa samaa kaavaa: päivät töissä ja illat sohvalla jalat taivasta kohden - alkaa kulostaa pelottavan tutulta. Kirjoittajalla oli äippälomaan 10 päivää ja miulla noin 30... Poikkeuksena kylläkin se, että raahauden joka ilta kävelylle, vaikka tekisi mieli vaan maata. Onneksi neljän päivän loma tiedossa[:)]

Minnis: mulle kanssa annettiin samat ohjeet jos vaavi hiljainen. Juo mehua ja mene kyljelle. 10 potkua tunnissa pitäisi tuntea. Jos ei tunne, niin kävele hiukan käy pissalla ja juo taas lasi mehua ja uudestaan kyljelleen. Jos ei 10 potkua tunne tunnissa soitto neuvolaan tai päivystävälle äitiyspolille tms. On kuulema liikehälytys silloin. Kyllä meinasi itsellä mennä viikonlopun aikana hermot, kun ei meinannut millään niitä liikkeitä tuntea..

Tänään mittailen ensimmäistä kertaa itseltäni verensokerin. Töistä tuttua toimintaa, mutta vihaan pistää itseäni.. Toivottavasti arvot olisivat ok...

Natsku: täällä yksi turkulainen.. Lenkkiseuraksi musta ei kyllä oikeen ole.. semmoiset kivut tällä hetkellä..[:@]

Minnis, tuntuu tosiaan olevan yleinen toi ohjeistus 10 potkua tunnissa. Ja siis tuo "mittaus" tulee tehdä vauvan normaalitilanteen vilkkaimpana ajankohtana. Oikeasti 10 potkua tunnissa on aika vähän. Mietin tossa aamulla kun vauva palasi normaaliin potkurytmiinsä, että niitä potkuja tosiaan normaalisti tulee yli tuo 10 tunnissa (siis vilkkaan tunnin aikana). Ja siksi sitä vauvaa tulisi mittausken aikana myös tökkiä, että vaihtaisi asentoa, jos vaikka onkin naama selkää kohti. Mutta ei kyl tietty helpota stressiä....

Aika erikoista toi sun väsymys. Syötkö enää vitamiineja? Mulla purkki loppui enkä ostanut enää uutta. Toki alhainen hemoglobiini väsyttää. Joskin mulla myös on alhainen hemoglobiini (aina), mutta mulla virtaa tuntuu riittävän. Nyt vähän liikaakin, kun joka yö heräilen virkeänä keskellä yötä. Ihme kausia tähän raskausaikaan kuuluu. Jos susta alkaa tuntua ylivoimaiselta, niin jää vaan hyvällä omalla tunnolla sairaslomalle. Turha sitä on itseään loppuun polttaa. Varsinkaan niin tyhmän asian kun töiden takia.

Heps!
Täällä on alettu laskea päiviä alkavaan lomaan, siis huomenna alkaa viikon pitunen ja siitä sitten lasketaan jo aikaa siihen viralliseen lomalomaan. [:)] Äippäri alkaa 19.6. sillon koko Suomi liputtaa ja on minun syntymäpäivä, sitä ennen on 18pvää kesälomaa jotka on lakisääteisesti pidettävä kun lomakaudella äippärille jään. Saa nähä onnistuuko vai joutuuko saikulle sitä ennen. Ku sittenhän lomat siirtyis jos saikulle joutuu.. Pitää sumplia onko jotain millä sen saikun itelleen sais aikaseksi.. [;)] 48pvää ois siis pitempään lomaan aikaa miinus viikonloput ja tuo huomenna alkava viikon loma ym. [:D]
Täällä vaavi on mitä melkonen hyrrä, koko aika se jotain tuola touhuaa paitti sillon ku se nukkuu. Aamulla se edelleen alkaa mekastaa viimestään kellon soitosta ja illalla se jää touhuamaan ku meikkis painuu unten maille. Nyt se on sitten äkänny tuon pissarakon ja temmeltää sillä, tiiä sitten mitä se sielä touhuaa mutta kipiää se ainaki tekee. Pakko juosta vessassa vähän väliä ennen ku sitten saa ittensä rauhotettua nukkumaan niin ettei rakkoon satu ihan koko aika. Olen koittanu saarnata ettei äipän rakkoa saa painella, mutta kuriton[;)] muksu ei usko.
Sitten eilen tuli huoli, no ei se nyt niin kamala huoli sinänsä, mutta alko ihmetyttään. Yhtäkkiä tajusin että sitä on masu pienentyny ja tuntuu ku ois laihtunnu. Kävin puntarilla ja niin siinä sitten oli käyny.. toista kiloa pois että hupsistaheijaa (kelleen käyny moista? vko24+4). Sais nyt kuitenki kertyä ku ei tosiaan ole ku se 3kg tullu lähtöpainoon lisää ja jos nyt lähetään takapakkia niin sitähän kuihtuu olemattomiin. No tissit kasvaa, eikös se ole pääasia?!?! [:D] Ja se että alivuokralainen liikkuu. Saa nähä, ehkä se sieltä taas lähtee nousuun kun on viikon äipän pöperöillä, se kun ei rasvaa ja kaloreita säästele ruokaa tehessään.
Nyt vois melkeempä häippästä töistä tärkeämpiin tehtäviin, nimittäin kyläilemään kaverilla. Saa taas jotain herkkua. [8D]
Ihanaa aurinkoista päivää kaikille!

Äitipuoli, joo kyllä syön monivitamiinia ja magnesiumia. Kalsiumin lopetin, koska juon reilun litran maitoa päivässä + jugurtit, viilit yms. päälle. Ajattelin kattoa vielä ens viikon ja sit jos oon vielä tod väsynyt niin sitten harkitsen saikkua. Varmaan kausiluontoista. Välistä oon kuitenkin tosi pirteä. Oon huomannu kotonakin, että näitä väsymysaaltoja tulee, jos ei välillä huili.

Neuvolasta oli yritetty tavoittaa ruokiksen aikana ja nyt en saa niitä kiinni - pitäisiköhän huolestua[&:]

Greippi eli sama LA 13.6. lauantai, itse synnyin hieman aiemmin kuin LA, 38 rv:n jälkeen, syntyisiköhön tämäkin. Inhottavaa tuo työpaikka savustus, kyllä vapaa pitäisi saada pidettyä juuri niinkuin asiaa menee ilman mitään kummempia keskusteluja, kuulu työntekijän oikeuksiin!! Kyllä niitä vauvaunia ehtii siullekkii tulemaan varmasti vielä :) Tuo huono nukkuminen on kyllä tosi ikävää kun koko ajan kaikki kivut/kolotukset, niin se käy henkisesti raskaaksi. Miten niitä sitten voisi helpottaa, niin kannattaa oikeasti miettiä Parasetamolia sekä WC.n juoksuihin esim. miten ehkä voisi vielä muuttaa syömisen/juomisen illalla eli lisääkö joku ruoka virtsaamisen tarvetta ja pystyykö karsimaan juomista ennen nukkumaan käymistä/siirtää runsaampi juominen aikaisemmaksi. Auttaisiko Anitnan tai Carriwellin tukivyö jos liitos tai kääntymiskipuja yöllä ja sellaista, vaikeaa miettiä kun ei tiedä mitä kukin kokeillut ja mikä ongelmallisin asia juuri itsellään.

Nyt viikon aikana vauva on alkanut tuntua erilaiselta ja siihen on vaikea tottua kun oppi kuuntelemaan tietynlaiset liikkeet ja nyt pitää opetella kuuntelemaan erilaisia, isomman vauvan liikkeitä, välillä kyllä kun ajattelen tai puhun asiasta miehelle, niin alkaa paukuttamaan entiseen malliin hetkeksi, nyt taas (ihan kuin meillä olis jo joku ihmeyhtys, telepatiaa [:)]). Itellä kans jos manteri ei aamulla herää kuten tavallisesti, alkaa hätä heti. Tänä aamuna kun nukuin kauemmin kuin yleensä eikä vauva reagoi kun herää, niin vartti max. puoli tuntia ja alakertaan ekaks suklaata et reagois nopeammin ja sit muuta, että nopeasti kylla tulee hätä, säikähtää ja oma odottamisen sietäminen lyhenee tod.näk. vaan.

Mitäpäs muuta, hurjasti myös herkistyy enemmän, tuntuu että tukea tarvitsis paljon, saattaa vaan itkettää pelkästään kun herää ja tietää että tässä nyt ollaan ja vauva tuossa vatsassa on [:)]

Käyn iltakoulua jatkokoulutuksena, muutaman päivän vkossa ja kokeita, tehtäviä todella paljon, en tiedä jaksanko enää tehdä ja rästit kuroa mitä nyt tullut. Meillä olisi vielä toukokuun neljä vkoa kokopäiväinen harjoittelu, että onkohan epärealsitista edes suunnitella menevänsä, voi olla fysiikka esteenä ja mitkä asiat lisäksi vielä, mutta kun miettii että jos "hyvä olo", niin jotkut vain voivat suht hyvin ennen synnytystä ja sitten ei jäisi sitä rästiä, oliskohan muilla mielipiteitä/kokemuksia onko työ/vastaava mennyt jollain ok ennen LA?

Pitäisi jaksaa lähteä ulos aurinkoon, liian vähän tulee liikuttua!

Siri

Minnis, todennäköisesti soittavat jotain ihan tyhjänpäiväistä asiaa. Kuten haluaisivatkin muuttaa seuraavaa aikaasi. Eli ei pitäisi etukäteen huolestua, mutta sehän onkin paljon helpommin sanottu kuin tehty. Lupasivatko soittaa takaisin? Yritä soittaa keskuksen kautta, jos auttaisi asiaa.

Minnis, kuulostaa tuo väsymys niin tutulta. Mulle on iskenut ihan vasta viime päivinä. Pari viikkoa sitten olin liiankin pirteä (en saanut nukuttua aamuisin). Lisäksi on pinna lyhentynyt huomattavasti (yleensä olen tosi pitkäpinnainen) ja työmotivaatio on todellakin nollissa. Siksi täälläkin nyt kirjoittelen. Mä en oo muita vitamiineja syönyt kuin kalkkia + D-vitamiinia.

Tuntuu, että hyöriminen masussa on kyllä muuttunut. Välillä on sellainen olo, että onpas ollut pitkään hiljaa. Toisaalta taas silloin tällöin ärsyttää, että eikö voisi nyt olla paikoillaan.

Vielä toistaiseksi olen iltaisin jaksanut touhuta. Eilen kyllä jouduin pakottamaan itseni tanssitreeneihin, mutta siellä taas jaksoin suht hyvin, ja tuli itsellekin parempi mieli. Tosin totesin, että ens kerralla pitää ottaa mukaan tanssilenkkarit ja varmaan siirtyä niiden käyttöön (vähän on kyllä outoa kilpatansseja tanssahdella niillä). Korkkareissa kun tuntui suonenvetoa jalkapohjassa koko ajan. Vaikka suosiolla en edes laittanut jalkaan korkeakorkoisempia kenkiäni.

Enää 8 vk + pari päivää töitä jäljellä. Neakka, mä sain työnantajan kanssa sovittua, että pidän tämän kesän kesälomat vasta äippäloman jälkeen.

Joo sain jo kiinni, halusivat juurikin muuttaa seuraavaa aikaa. Ymmärrän kyllä, ettei uusi ihminen voi kaikkea muistaa, mutta tuntuu silti hassulta, ettei muistanut maanantaista käyntiäni - luottamus sen kuin kasvaa[8|]. Olisi pitänyt vinkata, että mie olen se liikaa paisunut tuleva äippä[;)]. Mihin se neuvonta sitten perustuu, kun tapaukset eivät ole tuttuja?!

No enpä jaksa sitä murehtia enempää.

Ulkona on ihana auringonpaiste ja mie nukahdan kohta istualleen. Onneksi enää pari tuntia jäljellä!

Hei vaan,

ajattelin ilmoittautua mukaan kesäodottajien porukkaan, jota olen seuraillut sivusta jo jonkun aikaa.
Odotan esikoista syntyväksi 13.7. ja asustelen Helsingissä. Takana yksi km elokuussa 08, nyt toisella yrittämällä kaikki on edennyt mainiosti. Vähän tuppaa vatsa kramppaamaan kävellessä, mutta muuten ei siis ongelmia.

Aurinkoista päivää kaikille,
Virkku

Tervetuloa mukaan Virkku! Mulla on äitiyskortin mukaan LA sama kuin sulla eli 13.7. mutta "noudatan" silti vauvan koon ja kuukautiskiertoni mukaista LA:ta 10.7. Pitkä tarina, en mene enää siihen. Minkä ikäinen olet, jos saa udella? Mä 32v. (vauvan synnyttyä 33v) ja asustelen Espoossa.

Meistäkään ei ole pahemmin kuulunut, olen kyllä käynyt lukemassa teidän kuulumisia. Täällä jo rv 28+6, LA 26.6. Hurjaa [:)]
Oon ollut niin uupunut että hyvä kun työt jaksaa ja ruoan saa kotona pöytään. Romahdin täysin töissä muutama vk sitten ja kävin työterveyslääkärin juttusilla. Itkin sille tilannetta, mutta sain vain 1 pv sairaslomaa. No on nyt ollut hieman parempi, onneksi on tämä pääsiäinen edessä.

Haen tässä samaan syssyyn opiskelemaan Taikkiin valokuvasta ja ennakkotehtävien valokuvaus on vienyt viime kuukausien viikonloput. Onneksi huomenna on palautus! Jos pääsen jatkoon niin edessä on 4 pv kestävät pääsykokeet kesäkuun alussa. Mitäköhän siitäkin tulee viimeisillään [8|]

Heh, viimeksi lääkäri hieman ihmetteli miten vähän painoa oli tullut, mutta nyt eilen neuvolassa vauhti oli jo yli 500 g / vk. Nyt yhteensä tullut n. 8 kg.
Pakko myöntää että illasta alkoi ahdistamaan tuo lihomisvauhti, varsinkin kun olen nyt niin huoletta syönyt kun paino ei aikaisemmin noussut yhtä lailla.
Mutta mä vielä taistelen syömishäiriötä vastaan ja edelleen joskus nämä ajatukset pääsevät nostamaan päätään.
Kuntoilu on vähänlaista; Kerran viikossa vesijuoksu ja 1 pitkä lenkki viikonloppuisin. Aikaisemmin tehtiin jopa 3-4 tunnin lenkkejä miehen kanssa, nyt jo tunti alkoi tehdä tiukkaa ja jalkoja särkemään.

Kävin kaupungin tarjoamassa fysioterapiaryhmässä. Siellä me naiset rivissä puristeltiin lantiopohjaa. Kerrankin olin se isovatsainen, muilla LA oli vasta elokuun puolella.

=>Idaho
Saisko uudella missä päin Turkua asuastelet. Jos saisin susta vaikka sitten vaunulenkkikaverin :)

Iltatervehdys vielä. Äitipuoli, tänä vuonna tuli täyteen 32 vuotta. Ilmeisesti sullakin esikoinen tulossa? Muistan lukeneeni jossain vaiheessa, että teillä on sama tilanne kun meillä eli että miehellä on jo aikaisempiakin lapsi(a). Hauska "tavata" täällä kohtalotovereita!

Aurinkoista huomenta ja tervetuloa mukaan Virkku[:)]

Meillä on ollut vatsassa melko hiljainen aamu, vain pari potkua[&:]. Samoin eilen oli aika hissukseen. Keskiviikkona kyllä mellasti niin kovin, että vatsa heilui. Mutta eiköhän tämä tästä taas vilkastu. Nivusissa taas vihlonut siitäkin edestä. Laitoin nyt ekaa kertaa töihinkin tukivyön, josko se auttaisi.

Mini, Kannattaisko siun käydä neuvolan tai synnärin lääkärin juttusilla, ettet rasita itseäsi liikaa. Yhden päivän sairaslomahan on lähinnä kettuilua.

Taidanpa lähteä aamupuurolle työpaikan ruokalaan. Pari tuntia sitten syödyt viili ja omena on ilmeisesti jo "käytetty" loppuun.

Onneksi tänään vain muutama tunti töitä ja sitten pääsee nauttimaan auringonpaisteesta ja vapaapäivistä.

Äitipuoli tai joku muu juustokakkuja tehnyt - löysin tod herkullisen mustikkavalkosuklaajuustokakkuohjeen, mutta siitä puuttuu kokonaan liivate ja/ tai munat. Hyytyykö se silti vai onko unohtunut ohjeesta? Kyseleepi tomppeli[:D]

Hei taas,

ja huh kun noita viestejä on mun muuttohässäkän aikana kertynyt monta sivua!
Mä kyllä ihmettelen todella paljon noita hoitajien huomautuksia painonnousuista - miten sitä voi vertailla kun se vaihtelee niin kauheasti odottajien välillä?? Mulla tulee 28 viikkoa huomenna täyteen, eikä mun paino ole noussut grammaakaan varmaan kahteen viikkoon. Missä vaiheessa siitä sitten pitäisi huolestua? Normaalipainoonkin on tullut lisää vain 4kg. Vatsa on kyllä musta kasvanut koko ajan.
Ja mä syön paljon - varsinkin herkkuja - enkä liiku juuri yhtään, en varsinkaan urheile! Eli kyllä se vaan on niin geeneistä kiinni, eikä elintavoista...

Joku kyseli Espoon linjaa sokerirasitustestin suhteen, ja näyttäisi se olevan aika hillitty. Mäkin täytän syksyllä 32v. eikä mistään testistä ole ollut puhetta. Sen sijaan mut pistettiin verikokeeseen, kun mun veren reesustekijä on negatiivinen. Eli veriryhmä B-, mikä saattaa aiheuttaa jotain sotkua vasta-aineiden kanssa, jos lapsella on positiivinen. Se ei minulle ihan selvinnyt, onko se haitaksi äidille vai lapselle. Ja ongelmia ei kuulemma yleensä ekan lapsen kohdalla yleensä ole. Toisen kerran testataan sitten joskus viikolla 36.

Musta on tosi ahdistavia myös tuollaiset "10 potkua tunnissa" -jutut. Mun maha liikkuu ainakin paljon enemmän silloin kun olen lomalla (ja löhöän sohvalla), kuin silloin kun puuhastelen täyttä vauhtia. Ja pari viikkoa takaperin kun oli kauhean stressaantunut monestakin asiasta, tuntui kuin vauvakaan ei olisi liikkunut juuri ollenkaan moneen päivään. Kerroin huolestani lääkärille, ja hän sanoi että vauvoja on maailmassa syntynyt niin monenlaisissa stressaavissa tilanteissa, että SIITÄ ei ainakaan kannata ottaa huolta. Ja nyt ne liikkeet tuntuu jo niin "luonnollisilta", etten taida niitä erikseen edes huomioida, jos olen keskittynyt johonkin muuhun asiaan.

No nyt on ulkoiltu niin, että oksat pois. Voimatkin kyllä jäi tuonne pihalle. Josko tästä saunaan selviäisi ja sitten pyöräyttäisi huomista varten valkosuklaamustikkajuustokakun (vinkvink neuvolatäti[8D])... Tänään yksi esimies (nainen), jota harvemmin näen, totesi että onpa komia kumpu, mutta kyllä sie jo ihan lyllerrätkin. Lähinnä nauratti, oon itekki huomannu, että oon alkanut kävellä jalat normaalia enemmän levällään ja hieman vaappuen[:D] 

Aurinkoista pääsiäistä - levätkää ja/ tai ulkoilkaa olo mukavaksi[:)]

No johan oli naurettavan kökkö päivä. Käräytin ruuan, nyrjäytin jalan ja ukko on kadoksissa [:@]. Eniten tällä hetkellä kismittää tuo kinttu, oikeen kunnolla tais nyrjähtää kun rysähdin sen päälle kauppareissulla, tää ruhokin painaa jo ihan kiitettävästi joten sinne alle kun jalka jäi, nyt ollaan sit kävelemättä yhtään mihinkään jonkin aikaa. En saanu edes kaupassa käytyä kun sattui niin että alkoi oksettaa ja jouduin linkuttaa suoraan kotiin. Pääsiäis-sapuskat tilataan sit pizzataxista..  Onni epäonnessa oli kuitenkin että kaaduin kyljelle/persiille enkä sentään mahalle! [:o] Tais kyllä pikkunen säikähtää kans, oli ihan hissukseen jonkin aikaa ja vasta kotona alkoi taas ryminä, onneksi. No, tästä eikun ylöspäin voi suunnata joten hyvää pääsiäistä..

Takaisin