Kesämassun kasvattajat 2009

Aurinkoista pääsiäistä[:)]

Maam80, tsemppiä - onpa ollut huonoa tuuria kerrakseen. Mutta niinhän se aina menee, kerralla sattuu nemmän. Kuinkas jalka? Käy näyttämässä polilla, jos ei ota painoa päälle.

Mie aloitan aamun jatkamalla juustokakkuoperaatiota, kiille pitäisi vielä tehdä päälle ja sitten viimeinen jäähdytys/ hyydytys. Toivottavasti oli kaiken räpimisen väärti. Hirmu makeelta maistui. Saa nähdä onko maku yhtään tasaantunut. Enemmän olen kyllä kirpeän ystävä, mutta ehkä tämän kerran menee myös valkosuklaa[;)].

Nyt olisi 27 viikkoa täynnä (Onnea meille Äitipuoli!) ja ENÄÄ 13 viikkoa synnytykseen. Ja tuntuu, että kaikki on ihan kesken[&:]. Tuleva lastenhuone täynnä rojua, patjat ja petivaatteet puuttuu ensisängystä jne. jne. No jos tämän kuun aikana tai siis kun saan tämän kuun aikana kaikki valmiiksi, voin kaksi viimeistä kuukautta (touko- ja kesäkuu) olla vaan iso.   

En tiennyt eilen itkiskö vai naurasko, mutta eräs ihminen pyysi minua 1/2 maratonille ja vaikutti siltä, ettei se vitsaillu[8|]. Hänellä on itsellään kaksi lasta ja muutenkin, joten toivon sen todella olevan vaan huono vitsi tai sitten taitaa tilannetaju olla hieman kateissa...

No nyt kiilteen pariin ja voisin sitten lisätä tuoreen massukuvan.

No huomenta

Minnis, vai maratonille pitäis lähteä? [:D] Anna sen ystävän joka niin ehdotti ravata iha issesseen, minusta tuo oli aika huono letkautus, heh. Ei kyllä tulis MIELEENKÄÄN edes maratonin kävely nytte. Niin ja tuo jalka, turvonnuhan tuo on ja arka mut en usko että poikki on. Kylmää pistin päälle ja koholle ni vähän helpotti.

Nyt tuntuu ihan oikeasti keväältä tuolla [:D], linnut visertävät ja on lämmin.. Ihanaa! Ei ole pikkuinen vielä herännyt mutta voin lyödä vetoa että 30min sisällä aloittaa, selkeä rytmi hänellekin tullut jo [:)].

Joo Maam80, kyllä saapi kaveri juosta ihan keskenään, aivan pimeetä! Puolikkaan yhteydessä on myös 7km hölkkä, jota joku ehdotti miulle kävelylenkiksi - minkä takia?! Varmasti jaksaisinkin, mutta miksi minun pitäisi tehdä samoja asioita raskaanaollessa kuin ennen sitä?!

Miulla on näköjään pukannut aftan kieleen tai en keksi, mikä muukaan se voisi olla. Aika inha. Liekö johtuu hormooneista tai raudanpuutteesta, molemmat voivat kai olla syynä.

Ohessa tuorein otos keskitsistä.

Tuli vielä mieleen, syökää hyvät ihmiset LUUMUA. Ihan missä muodossa vaan, itse popsin joka pv bonan luumusosetta ja tuo on auttanut kun alkoi jo vähän ummettaakin. Suolentoimintahan tunnetusti hidastuu raskauden aikana, ja varsinkin nyt loppua kohden joten ihan oikeasti SYÖKÄÄ LUUMUA! Ei kannata odottaa että alkaa ummettaa ja tulee vielä peräpukamia. Vielä ei minulla ole nuita ollut, mutta ei ole aikomusta hankkiakaan!

Näköjään tällä lomaleskellä on aikaa notkua netissä. Vaikka erossa oleminen tekee välistä ihan hyvää, niin pieni ikävänpoikanen kaihertaa. Mieskin sanoi puhelimessa, että jopas surkeaa olla vaimosta erossa. Vaikka ennen reissua puheet oli kaikkea muuta[;)]. Normaalisti ollaan lauantaiaamuna luettu Meille tulee vauva -kirjasta uuden raskausviikon jutut ja nyt miulla taitaa tulla itku, kun mietinkin asiaa - karkeleen hormoonit! No ehkä selviän maanantaihin yksinoloa, vaikka nelijalkainenkin tuntuu protestoivan lauman jäsenen puuttumista.

No nyt kahvinkeittoon ja puoliltapäivin kirpparille katselemaan, josko löytyisi vauvajuttuja[:)] 

Minnis, totta että neuvolassa saattaisivat ottaa hieman vakavammin ja puhuimmekin mieheni kanssa jo uupumuksesta neuvolatädille. Sovittiin että katsotaan pääsiäisen yli ja jos uupumus ei helpota niin sitten neuvolalääkärin juttusille. Harmitti se työterveyslääkäri joka antoi vain yhden saikkupäivän. Jo sinne lääkärille meneminen oli mulle iso juttu ja en sitä saikkuakaan mitenkään huvikseni olisi halunnut. Kyse ei kuitenkaan ollut siitä ettei "huvittaisi" työnteko vaan että on uupunut ja ei jaksa. Noh totta sekin ettei kyllä huvittaisikaan [:D] Mutta siitä syystä pelkästään en kyllä lääkärille menisi.

Hyvät naurut sain tuosta Maratoonille raskaana [:D] Ihan kuningasidea!

Kysymys kaikille: onko muita "valkonapapeuroja"? Mun navan ympäriltä halkaisijaltaan n. 5 cm on valkoista ihoa. Ajattelin eka että se on vain pullahtanut napa joka ei ole auringonvaloa kuunaan nähnyt, mutta neuvolatäti sanoi että se olisi venynyttä aluetta. Eli siis kai jonkuntyyppinen "raskausarpi" ja mulla vaan maha venyy navasta [&:] Kuulemma ei ole pariin vuoteen tapauksia näkynyt, mutta tänä vuonna olen jo kolmas valkonapa.

Hello! Pitkästä aekoo ajattelin tuas kirjuutella.. oli pitkä keskustelu nuista neulomisista, ite en siitä ollut aikaisemmin kiinnostunut joten en viittiny osallistua keskusteluihin, mutta nyt on jostain kumman syystä iskenyt kipinä neulomiseen[8|]  En tiedä joshtuuko se raskaudesta vai mistä.. menin tilloomaan neulomisen "käsikirjanki".. vissiinon käytävä puikko kaupassa ja ruvettava sit itekki neulomaan jottain[:)]  Menneehän se aeka niinki.

Raskaus itsessään on edennyt erittäin hyvin.. (rv 27+6) Sokerirasitustesti tuloksetkin olivat hyvät eli ei löyvvy raskaus ajan diabetestä :)  Ja oman painoni olen saanut nyt pidettyä kurissa (+375g/vko).. kätilökkii olj tyytyväinen. hemoglobiini oli noussut (116-->122) ja kohdunpohjankorkeus oli 27cm (viime neuvvola käynti oli siis 6.4) .
Ja niistä unista,ite näin raskaus ja vauvva ja synnytys unia jo raskauden alkuvaiheessa[:)] Oli vaekka minkänäköstä kuvvoo alitajunnassa:) Varmaan se kuuluu asiaan että näkkee kaikenlaisia asiaan liittyviä unia ku kyllähän tämä raskaus on koko ajan alitajunnassa.. ja sieltähän ne unet tulloo.
Toivottavasti kaikilla muillakin on mennyt hyvin:) En ole kaikkia viestejä viel lukenu..
Iloista piäsiäestä kaikille mammoille!! [:)]

Hyvää pääsiäistä kaikille!

Huomenna pitäisi laivalle lähteä, mutta flunssaa pukkaa [:@] Olen odotellut kuin kuuta nousevaa, että arkeen tulisi jotain katkosta. Enpäs tiedä onko sitten järkeä, mutta ajattelin lähteä aamulla matkaan vaikka kuumetta yöllä nousisikin. Minä en kyllä tiedä mitä sillä tarkoitetaan että raskausaika toisi immuniteettia taudeille. Itse en ole 10 vuoteen ollut yhteensäkään niin paljon kipeänä kuin nyt viimeisten neljän kuukauden aikana. [&o]

Olen ihan unohtanut, että massusta voisi ottaa kuvia, muutenkin kuvien ottaminen on ollut vähän laiskanlaista. Toivottavasti muistamme sitten sairaalaan kameran ottaa mukaan!

Huomenia,

Eipä ole aurinko suvainnut näyttäytyä koko viikonloppuna, vaikka otsikoksikin toiveikkaana rustasin. Onneksi on ollut suht lämmin eikä oel satanut mitään, joten ulkoilla on voinut joka päivä.

Perjantai-aamuna alkoi ikävästi juimia toista lonkkaa ja sitten kipu on siirtynyt pakaraan ja alaselkään, ilmeisesti jonkinasteista iskiasta. Tosi ikävänoloinen! Kävely on auttanut vähän, mutta en ole löytänyt kunnollista venytystä, vaikka kuinka olen lattialla ährynnyt[&:]

Mini, mie ole kauttaaltaan tosi vaalea, eikä napa-alue ole muttunut tummemmaksi tai vaaleammaksi. Mahtaa olla vinhan värinen.

Nyt vihdoin pesemään lastenhuoneeseen ostamaani kangasta, jotta pääsen ompelemaan sekä pikkunutut joutavat jo myös pesuun.

Moikka
Me vietimme pääsiäisen seinäjoella ja täällä sai nauttia kaikenlaisesta säästä. Pe satoi lunta yöllä ja heräsimme valkoiseen maisemaan, mutta äkkiä se suli kun aurinko paistoi sitten heti. La ja su oltiinpaljon ulkona, ihanaa kun on ihan kevätsää.
Vauva on vissi kasvanut siihen malliin, että hänen potkut alkoi jo jopa sattua, varsinkin kun hän löy johonkin kylkeen. Kävin valittamassa sen isälle, että poika kiusaa äitiä, nyt mies puhui tiukalla äänellä vatsalle, ettei äitiä saa potkia kovaa. Saihan sillä samalla muutaman potkun korville. Kyllä meinas tippa tulla linssille kun näki miehen ilmeen
[:)] 

Ihanaa kun oli koko pääsiäisen töistä vapaata (vuorotyöläinen joten ei itsestäänselvyys)! Käytiin kotopuolessa, sukuloitiin oikein olan takaa. Oma äiti rupesi taas kerran höösäämään, että kyllä minun vaan pitäisi tulla omaan "kotisairaalaan" synnyttämään. Joopa joo... Matkaa n. 400 km, se olisikin kiva taittaa muutaman päivän nyytin kanssa junassa. Tosin äiti taitaisi tykätä että voisimme kotiutua hänen luokseen synnytyksen jälkeen. No thanks!

Luumusosetta saa myös tuubissa, taitaa löytyä marmeladi/hillo-hyllystä.

Natsku & Idaho, Turusta ollaan! Ihan keskustassa asun.

Vauva on ollut pääsiäisen tosi flegu. Järkeilin kuitenkin, että koska liikkeitä tuntuu sekä aamulla että illalla, on kaikki hyvin. Nyt on tahti kiihtynyt kun ollaan jälleen kotona. Ja niistä liikkeistä, itse en tunne kaikkia liikkeitä. Joskus mies kuuntelee vessapaperihylsyn kautta mahaa, ja hän kuulee myös sellaisia liikkeitä mitä en itse rekisteröinyt.

Itsellä painonnousu tuottaa asenteellisia ongelmia. Painoa ei tullut yhtään lisää ensimmäisten 20+viikkojen aikana. Viimeksi neuvolassa niitä kiloja oli humpsahtanut 4, ja korvien välissä tuntuu olevan vääristymä jonka mukaan kiloja pitäisi tulla mahdollisimman vähän. Onneksi kotona ei ole vaakaa, muutoin seuraisin painoa koko ajan. Viikon kuluttua neuvola, oikeasti vähän hirvittää vaikka tiedän ettei mitään syytä ole.

Nukkumisongelmista
: oma uni parani huomattavasti kun sain sekä pään että jalat koholle, peffa on kehon matalin piste ja keho aavistuksen verran v-asennossa. Eli pyyherullia vaan petarin alle, tyynyjä polvitaipeisiin! Ja nyt puhutaan vain muutamien senttien korotuksista.

Sonja09
, kävin myös vasta-ainetestissä. Ymmärsin, että ensimmäisen raskauden aikana mitään ongelmia ei ilmene, mutta synnytyksen yhteydessä äiti voi saada lapsen positiivista verta itseensä ja muodostaa vasta-aineita. Tästä taasen on haittaa seuraavan raskauden kohdalla jos äidillä ja lapsella on eri reesustekijät, lapsi on kärsivä osapuoli jos äidin keho "hylkii" lasta.

Minnis
, omaan iskiaskipuun auttaa useimmiten seuraava: menen lattialle istumaan, pukkaan käsillä itseäni taaksepäin (eli peruutan) siten että häntäluu laahaa lattiaa. Tällä tavalla saan yleensä lannerangassa nikaman niksahtamaan, ja vihlonta helpottaa. Venytykset ei itsellä auta.

Heippa kaikki,

Täällä on pääsiäinen sujunut ailahtelevissa merkeissä. Ekaa kertaa oikeastaan koko raskausaikana on mieliala heitellyt aika ikävästi. Itku on ollut herkässä ja vaikka meillä täällä on ollut suurimmaksi osaksi aikaa upea kevätsää, niin ulkona oleskelukaan ei ole auttanut. Päinvastoin rupesi kiukuttamaan vielä enemmän kun aattelin, että "tästä keväästä pitäis nyt nauttia". Edessä olevat työt, hoitamattomat asiat sekä lähisukulaiset on saaneet mut hiiltymään ja stressaamaan. Mieskin lähti vielä tänään kotopuoleen käymään viikoksi, eli olen täällä yksikseni. pääh!

Mitä painoon tulee,  niin uusi kymmeluku rikottiin viime viikolla. Yhteensä olen siis kerännyt noin 10 kg. Mä en kyllä jaksa stressata sitä ollenkaan. Ruoka maittaa niin maittakoon [:D]

Mä taidan lähteä tästä koirulin kanssa vielä iltakävelylle metsään. Ehkä mustarastaiden laulu vähän piristäisi mieltä.

Mukavaa viikkoa kaikille!

No nyt kun pääsin taas murehtimisen alkuun, niin kerrotaan nyt vielä, että kävin viime viikolla lääkärissä yhden aiemmin poistetun luomen takia. Siitä löytyi jonkinlainen melanooman alku, mutta näyte oli jotenkin epäselvä. Näyte tutkitaan uudestaan ja parin viikon päästä kohta leikataan uudestaan. Jos tarpeen, niin lapsen synnyttyä tehdään sitten jokin muu hoito vielä. Mä en ole ollut hirveän huolissani tästä, kun se löydös oli kuitenkin aika pinnallinen, mutta äsken eksyin nettiin tutkimaan asiaa. Sitä ei olisi pitänyt tehdä, sillä nyt mua sitten vasta alkoikin huolettaa!! Ihan sama kuin monissa raskausjutuissa: ei pitäis liikaa lukea ja ottaa selvää asioista. Tieto lisää tuskaa...

No,lähdempä tästä sinne metsään...!

Niin se koitti taas arki ja työmotivaatiota on koko ajan vaikeampi löytää[:o]. Mieskin jäi sairasloman takia kotia moneksi viikoksi, joten sekään ei kauheesti kannusta töihin lähtöön...

No enää 28 työpäivää tämän päivän jälkeen, joten eiköhän tämä jotenkin mene - toivon mukaan!

Masuasukki melskasi eilisiltana tosi kovaa. Söin eka kertaa raskauden aikana Hesburgerin herkkuja ja tuntuivat olevan myös vatsa-asukin suosiossa - kyllä nauratti, kun lautanen heilui mahan päällä[:D].

No nyt pitää skarpata viimeisiä työjuttuja ja sit voikin käyttää ajan nettisurffailuun ja muuhun hyödylliseen.

Unohtui äskeisestä - Maajussi, miunkin pitäisi mennä luomen poistoon ja pelottaa jo valmiiksi koetulokset. Kun oon lähes albiino ja bonuksena punaista pigmenttiä, joten olen palanut elämäni aikana tod monta kertaa...

Onko jotain muuta, joka autta ummetukseen, kuin luumu/luumusose? Taikka käykö tuoreet luumut samalla lailla. Mä kun inhoan kuivatun luumun (ja luumuhillon/soseen) makua... Onneksi ei vielä ole ummetusta ollutkaan.

Kun kaikkea muutakin täällä on kyselty, niin mites nuo äitiyspikkuhousut, käytättekö? Kun ne tuntuvat niin valtavilta, ja mä olen käyttänyt ihan normipikkareita (jää mahan alle). Mutta onko niistä jotain 'hyötyä', eli pitäiskö silti käyttää? Mulla on muutaman H&M:n äitiyspikkarit kaapissa...

Scooliina, täällä kohtalotoveri joka vierastaa painonnousua. Viikkoja 29+ ja painoa tullut n. 8 kg. 60-kiloa meni rikki pääsiäisenä, ainakin anopin vaa'an mukaan. Itsellenikään ei voi olla vaakaa koska kyttäisin painoa koko ajan. Vauvan hyvinvointi onneksi menee edelle ja turhautunut olo tulee vain hetkittäin kun saan "läskipuuskan". Onneksi kilot ovat kyllä keskittyneet tuohon keskivartaloon. Olen luvannut antaa itselleni yhtä kauan aikaa palautua kuin kiloja on kartutettukin eli sen 9 kk. Sitten katsotaan miltä näyttää ja tarpeen tullen jumpataan ylimääräiset pois. Fysioterapeuttikin sanoi että pitäisi ottaa rauhallisesti synnytyksen jälkeen että lantionpohja ja vatsalihakset ehtivät palautua; kävely, pyöräily, uinti jne on hyviä lajeja kesällä [:)]

Mulla kipeytyi kantapohja pääsiäisenä. Ilmeisesti uusista citylenkkareista yhdistettynä kävelylenkkeihin lainakengissä. Yht'äkkiä sattui niin paljon että en pystynyt astua ollenkaan. Kävin lääkärissä mutta se alkoikin jo helpottamaan. Teen tänään töitä etänä ja lepuutan jalkaa. Nytkin kauhea työtahti päällä [:D]

Kaikki: Mistä ja millaiset petivaatteet olette ostaneet pinnasänkyihin? Patja vaahtomuovia vai 'runkopatja'? Luin että pitäisi olla min 5 cm paksu ja päälle petari. Mun ongelma on että saamme miehen vanhan pinnasängyn jonka sisämitat on 57*109 cm ja nykyiset patjat ei sovi. Eli kai se vaahtomuovi on ainoa vaihtoehto. Pienelle vauvalle suositellaan myös unipussia. Ja tyynyä vasta jopa vuoden iässä. Entä uskallatteko nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä? Nyt itsestä tuntuu että en uskaltaisi. Ajattelin pitää äitiyspakkauksen pahvilootaa ensin pinnasängyssä jotta vauva tottuu omaan sänkyynsä.

Miulla ummetus pysynyt poissa liikunnalla ja veden juonnilla. Ei nyt tuu luumun lisäksi mieleen muita luontaislääkkeitä.

Miekin olen menny ihan tavallisilla pikkareilla, jotka jää mahan alle. Joskin joutunut siirtymään aiempaa suurempiin kokoihin[;)]. Itsepetos on ollut huipussaan, kun olen ostanut putkeen useammat liian pienet pikkarit - en halua uskoa, että ahteri ei mahdu enää s-kokoon eikä ilmeisesti m-kokoonkaan. Pakko kohta uskoa, koska alkaa käydä kalliiksi tuo "ylimääräistän" alushousujen ostaminen[;)]... 

Meillä on aloitussänkynä rottinkinen korimallinen (jallallinen) jostain 70-luvulta sekä pinnasängyksikin saadaan retroa, jossa olen nukkunut minä ja isoveli sekä serkut. Eli vaahtis(+petari) on ainut vaihtoehto. Sitten tietty peitto ja voihan sen lapsen kapaloida, jos ei muutoin rauhoitu. Niin ja pelkkä tyynyliina kai riittä aluksi ja lakanan alle tietty sellanen vahakangas.

KaiKo, ummetukseen auttaa myös leseet, sekoita puoli desiä vaikka muroihin aamuisin. Maistuu ihan hyvällekin! (On kaura-, vehnä- jne leseitä). Äitiyspikkuhousuja en ole tullut edes ajatelleeksi mutta kai niistä jotain hyötyä on kun kerran niitä valmistetaan.

Jaahas, apteekki on auki, eikun menoks (närästyslääkettä, BALANCID novum)

Takaisin