Kesämassun kasvattajat 2009

Äitipuoli, aivan ihanat nuo peitto ja myssy!

Miekin olen kuullut, että ummetus synnytyksen jälkeen voi olla pahempi kuin raskaana ollessa[&:] eli pitänee ottaa mukaan kunnon setti lievittäjiä.

Äläkä Äitipuoli muuten huolehdi vatsan koosta - tiedän muutaman, joista ei edes juuri ennen äippälomaa tiennyt, että ovat raskaana! Se riippuu niin äidin vartalosta, kuinka maha sieltä pullahtaa.

Justiinsa tulin neuvolasta. Uusi neuvolatäti oli varmaan 25vee - söi hieman uskottavuutta. Huomautti, että painoa voisi tulla vähemmän ja, että voisit liikkua enemmän... Meinasin sanoa, että kuules kuikelo (oli tosi laiha) tän pallomahan kanssa 4-5 h viikossa saa luvan riittää PISTE[;)]. Toisaalta samalla käynnillä lekuri ei sanonut painosta mitään.

Arvot 26+3 oli:
Paino 71.4kg
+994g/ vk
RR 137/87 (jatkan edelleen kotiseurantaa valkotakkikammon vuoksi)
B-Hb 105 (romahtanut, eli aloitan rautakuurin - selittää väsymyksen)
Kohdunpohjan korkeus 26,5cm ("korkea" lukema johtuu kuulemma vartalon mallista)

Kaikki siis reilassa, vaavi kölli poikittain ja potki anturia vanhaan malliin[:)].

Räntää tulee edelleen reilusti[:'(], mutta mieli jo virkeämpi.

Kiitos kiitos =)
Ajattelin kutoa omallekin vauvalle tollasen solmupipon. Oli tosi nopea tehdä, taisin puikata sen kahdessa illassa töiden jälkeen.

Vitsit että jotkut neuvolan tädit osaa olla rasittavia. Kun näin ekan kerran omani (ikä samaa suuruusluokkaa kun sun terveydenhoitajalla Minnis), niin olin aika kauhuissani sen nuoruudesta. Mutta mun "täti" osoittautui todellakin rennoksi tyypiksi; ei juurikaan hötkyile mistään. Katsotaan mitä kommenttia saan nyt torstaina, kun mulla on lääkäri+neuvola. Ja nyt siis eri täti.

Mulla muuten tuntui eilen illalla ekaa kertaa vauvan liikkeet kahdessa paikassa yhtä aikaa. Tuntui ihan kuin se olisi rapsutellut käsillä (voisin vannoa että tunsin sormet vatsanahan sisäpuolella) vasenta kylkeäni ylhäältä ja samanaikaisesti potkinut alas oikealle. Oli muuten jännä fiilis. Ja tämä tietty nukkumaan mennessä eli ei siinä sitten paljoa nukuttanut.

Sitä paitsi, ei se liikunta ihan hirveästi tohon painoasiaan vaikuta/auta. Mä en ole tehnyt juuri mitään (muutamaa yksittäistä kävelyä lukuunottamatta), enkä tosiaan ole saanut painoa kun jonkun 3-4kg. Se on kyllä ihan geeneistä ym. kiinni, miten se paino raskauden aikana nousee. Toki sen saa kauhealla mässäilyllä nousemaan, mutta sun tapauksessahan siitä ei ole kyse. Eli sovitaanko ettei stressata suuntaan eikä toiseen, niin vauvankin on parempi olla =)

Hyvillä mielin lyllersin taas neuvolasta, meillä on ihan huippu täti. On toiminut tuolla jo varmaan 30v, heh. Käyrillä mennään ja kaikki näyttää hyvältä, tätikin vähän tuhahti ultraajan kommentille "pienikokoinen vauva", että hyvinhän tuo näyttää kasvavan.

Äitipuoli, täälläkin välillä naputellaan samalla häpy- ja kylkiluiden kohdilla [:D], tosi hassun tuntuista tuo "raapiminen". Meillä kylläkin raavitaan varpailla kylkiluita, kun kädet heiluu alempana.

Minunkin vatsan saa vielä takin alle piiloitettua jos siltä tuntuu, johtuu siitä kun olen pitkä ja vauvalla on runsaasti tilaa muutenkin, ei ole kauheasti ulospäin pullahtanut massu. Ehkäpä juuri siksi kärsinkin niin kamalasta närästyksestä kun ei ole ruoalla tilaa?

Unista, ovat kovin eläviä ja jostain syystä ex-poikaystävät putkahtavat kuvaan?? [>:] Muutaman kerran olen kans synnyttänyt, joskus pojan, joskus tytön. Kerran pienellä suloisella pojallani oli punainen parta..??  Imettänytkin olen unissa. Ne ovat olleet ihan mukavia unia [:D].

Huomen aamuna joudun siis soittamaan labraan varaamaan sokerirasitukseen ajan [:'(]. N-täti kehotti patistamaan niitä antamaan nopeasti ajan kun kerran näin pitkälläkin jo ollaan raskaudessa, toivottavasti ei ole kauheita jonoja.

Joo en kyllä aatellu mitään paineita painosta ottaa - neuvolatäti vaikuttaa olevan vielä hieman ns. kirjaviisaan tasolla eli teoriapohjalla mennään. Harmi vaan kun asiakkaat on ihmisiä ei tilastoja[;)]

Huomenta,

Kävin juuri Kelan sivuilla ja vanhempainpäivärahahekemukseni on saapunut. Äitiysavustushakemuksen saapumisesta ei mainita mitään, kuuluuko sen näkyä erikseen? Sehän tietty täytettiin samalle lomakkeelle, mutta näkyy sivuilla muutoin erillisenä kohtana. Miten teillä muilla oli? 

Huomenta! Täällä ollaan tosi stressisissä tunnelmissa. Vauva on mystisen hiljaa, edelleen. Kävin äsken ostamassa tuoremehua ja suukkoja, mutta sekään ei oikein herättänyt vauvaa. Sain pari laiskaa potkua, mutten normaalia potkusarjaa. Taidan kyllä tänään soittaa neuvolaan ja vähän kysyä asiaa. Inhottavaa stressata koko ajan!

Mä kyykin eilen pihalla. Siivosin kasvimaata, harasin (kuukausi)mansikkapenkkiä ja istutin pari sipulitulppaania ruukkuun. Kaivoin ruukuista myös talvea varten istutetut kanervat roskiin. Nyt alkaa olla siistin näköistä pihalla =) Tänään saatan vielä leikata pensasaidan, jos on edes kohtuullinen ilma. Enää kaksi työpäivää tämän päivän lisäksi ja sitten koittaa viikon talviloma!

Liekö vauvi olisi väsähtänyt siun touhuiluista. Soita ihmeessä neuvolaan, jos hermostuttaa.

Mie aloitin lekurin neuvosta sen rautakuuriin ja vatsa menikin kivasti sekaisin[:'(]. Nyt ootan, että josko rauhoittuisi, jotta pääsen ip:ksi osallistumaan yhteen seminaariin.

Äitipuoli, tosi suloinen peitto ja myssy!

Pakko oli tulla kirjoittamaan, kun näin ekaa kertaa unta synnytyksestä. Unessa ihmettelin miten voin olla jo synnyttämässä, vaikka vatsa on niin pieni. Muistan, että pää saatiin maailmaan ja sitten kätilöt halusivat mittailla vauvaa (?) eli pidettiin joku paussi synnyttämisessä. Tosi loogista [:D]

Viime viikolla olin sokerirasituksessa. Vähän jännitti etukäteen, mutta mun mielestä tuo juoma oli tosi helppo juoda, eikä sitä ollut paljoakaan. Ja kun edellisillasta oli ollut syömättä ja juomatta, niin olikin jo jano. Arvot oli kunnossa.

Miten nuo sokerirasitustestit oikein arvotaan? Ekan kerran neuvolalääkärissä käydessä lääkäri puhui testistä, kun kysyin seuraavalla neuvolakäynnillä hoitajalta, niin piti ihan turhana minulle koska "painoindeksi ei ylity". Ikää on jo kuitenkin 33, joten luulin testiin joutuvani.
En siis mitenkään innoissani olisi testiin menossa, mutta mietityttää tämäkin asia. Onko tämä joku yleis-espoolainen tapa, ettei testejä tehdä?

Nuo testiinmääräämisperusteet on aika mystisiä. Meillä E-Karjalassa taisi just muuttua niin, että kaikki päälle 25vuotiaat joutuu. Varmaan myös säästötoimenpiteet vaikuttaa, ketkä testataan ja ketkä ei.

Tuuli, mulle ei sokerirasituksesta ole puhuttu mitään. Olen 32v (vauvan syntyessä 33v.) ja espoolainen. Eli paikkakuntaisia eroja löytyy. Mullakaan ei ylipainoa, joten ilmeisesti en sokeriratukseen "joudu", jos pissanäytteiden arvoissa ei mitään muutoksia. Nyt torstaina on kyllä lääkäri+neuvola, katsotaan mitä sanovat.

Onneksi ihan kohta pääsee soittamaan neuvolaan...

Pitkästä aikaa täällä! Viikkojakin jo 32+1! Varmaan kuukausi vierähtänyt edellisestä vierailusta. Alkaa olo olla vaan jo sellanen että kaikki liikenevä energia menee töissä käymiseen ja sitten vaan istuu sohvalla jalat ylhäällä ja laskee tunteja siihen että lähtee taas töihin.. No vähiin käy onneksi nämä päivät, enää 10 työpäivää ennen äippälomaa!

Äitipuolelle lohdutuksena vielä mahan pienuudesta että näin juuri minun pituiseni eli n. 160 cm pitkän kaverini joka saa vauvan kuukautta ennen mua, eli vappuna, ja hänellä oli puolet pienempi maha kun mulla. Mulla on ollu sellanen ehkä joskus jouluna.. Mutta kaikki on sielläkin kunnossa ja hänellä vauva vaan kasvaa "sisään päin". Että älä huoli, se maha ei välttämättä muutu mahtavaksi ollenkaan mutta silti kaikki voi olla todella ok. Jos oot vaikka kova treenaamaan piukeita vatsalihaksia, niin nekin tekee sen, että se maha ei välttämättä pullahda ollenkaan.

Oon muuten sieltä äitipuolen linkittämiltä neulonta-sivuilta tehny vaikka ja mitä, paremmalla ja hiukan huonommalla menestyksellä... Nyt sain valmiiksi sellasen koko haalarin, mutta tein sen ohuemmasta langasta mitä ohjeessa oli, niin jouduin hiukan soveltamaan niitä silmukkamääriä ja siitä tuli kyllä hieno, mutta mahtuu vauvalle ehkä kahden vuoden päästä [:D]

Meillä vauva kanssa ollut tosi aktiivinen mahassa, mutta noin kerran viikkoon tulee sellanen vaihe, että tuntuu että tyyppi nukkuu päivän kaks putkeen eikä siihen oikeen saa kunnon eloa millään. Nyt on parhaillaan sillanen vaihe, mutta tätä edelsikin todellinen hepuli-kohtaus kun kaveri haki aktiivisesti oikeaa asentoa vatsassa n 5 tuntia putkeen. Ehkä hän veti voimansa siis ihan loppuun ja kerää nyt uutta puhtia. Mutta tälläsina hiljasina päivinä kyllä huolestuttaa ja paljon. Onneksi torstaina taas neuvola ja tarkistetaan sydänäänet.

Vetääkö teillä muilla suonta pohkeista öisin? Mulla vetää ja paljon, oisko siihen mitään apuja kellään?

Tonne huutonettiin pitäs pystyä asettamaan joku käyntirajoitus kun taas alkaa olla tilin saldo alakantissaan ja vaikka mitä ostettavaa löytyy koko ajan. Oon hankkinu ja hankkimassa lähes kaiken vauvalle sieltä, ei tarvi kulkea kaupoilla kun jalat on töissä käymisestä ihan puhki [:)]

Mutta tulipas asiaa, koitanpa olla taas aktiivisempi täällä kävijä jatkossa!

Mulle auttoi magnesium siihen suonenvetoon, hävisi kokonaan kun aloitin niitä popsia.
Minnis, mulla oli samanlainen lääkäri, sanoi minusta aika ikävään sävyyn, että lautasten kokoja voi vähän tarkailla. Suututti niin kovasti, kun en ahmi mitään ruokaa ylivoimaisesti, tulee kyllä vähän makeata syöty, mutta liikun ainakin 5 kertaa viikossa. En voi sille mitään, jos niitä kiloja tulee, enhän täällä rupea nälkää näkemään. V----tti kyllä ja kotiin tultuani itkinkin. mies onneksi vakuutti, ettei mitään hätää

Neuvolakäynti takana.. Hb sen verran alhainen, että rautalääkkeitä pistetään popsimaan. Painoa viime kerrasta tullut 200 g.. Yhteensä tähän mennessä tullut 11 kiloa... pelkäsin että olisi enemmän. Mulle sanoivat neuvolassa, että jokainen 25-v synnyttäjä joutuu sokerirasitukseen. Tiedä nytten, kun mulla kaveri raskaana, joka ihan saman ikäinen, eikä hälle mitään juteltu.. Noh.. Ihan hyvä, että itse pääsin testiin. Oli yksi arvo koholla ja sekin ihan rajoilla. Muut arvot olivat hyvät. On kuulema uudet ohjeet tullut, joten joudun nyt mittailemaan kotona sokeriarvoja. Mulla siis raskausajan diabetes. Neuvolatäti vähän jutteli siihen malliin, ettei vaavilla mitään hätää tästä tule. Tarkoittaa nyt lähinnä sitä, että mulla nyt vaarana sairastua myöhemmin 2. tyypin diabetekseen. Mutta hoidoksi sain terveellisen ruokavalion ja liikunnan. Jälkimmäinen huolestuttaa, kun en oikeen pysty edes reippaasti kävelemään ilman kipuja ja supistuksia. Huoh.[:'(]

Muuten kaikki hyvin.. Vaavi pää alaspäin. Tosin hieman vinossa. Kohdunpohjan korkeus 27 cm.. vaavin sykkeetki joka kerta ollut 150...[:)]

Natsku, miulla se painosta huomauttanut oli vastavalmistanut neuvolatäti eli en oo kauheen huolissani. Sanoi, että optimaalinen viikottainen painonnousu olisi kyllä 500g. Meinasin sanoa, valitettavasti olen elävä ihminen en oppikirjan tilasto. Lääkäri taas ei sanonut mitään. Totta kyllä, mitä kirjoitat, ei tässä oikein syömättäkään voi olla.

Helvi, kuten Natsku neuvoi, niin ala popsia magnesiumia. Mieluiten sitraattina (esmes MagneCit) kuin oksidina, eka nimittäin imeytyy tehokkaammin. Myös pari kidettä puhdistamatonta merisuolaa noin 0,5 litraan vettä toimii, siinä tulee samalla reilusti muitakin hiven- yms. aineita.

Se vielä Natsku, että kyllä se miullakin se liika painonnousu -kommentti jäi hieman mieltä kaihertamaan. Mutta jokaisen painonnousu on yksilöllistä ja raskausaikana mahdotonta välttää! Pääasia, että sinä ja lapsi voitte hyvin. 

Olen itse ollut huolestunut painoni noususta, nyt tullut jotain 7-8 kiloa ja viikkoja 29+5, mutta ei siitä neuvolassa onneksi kukaan ole sanonut mitään. Silti joka ilta tulee herkuteltua, vaikka päätän etten enää huomenna syö herkkuja, tänäänkin söin taas suklaata ja lakritsaa...

Mulle ei ole edes mainittu sokerirasitustestistä vaikka olen 30 ja edellisellä terveydenhoitajan käynnillä oli sokeriarvot koholla. Sain vain 5 liuskaa kotiin testattavaksi, eikä ne olleet mikään aamu positiivisia.

Täällä vauva myös pitää välillä parin päivän hiljaisempia jaksoja, on pitänyt jo monta kuukautta, ja olen yrittänyt olla stressaamatta, tosin vauva alkaa aina silloin liikkua taas julmetusti kun olen juuri menettämässä hermoni asian suhteen. Onneksi niin!

Mulla luki Kelan sivuilla vasta päätoksenteko päivänä, että äitiysavustuksesta on tehty päätös, ei muistaakseni aiemmin. Sitä ennen luki siis vain että vanhempainetuushakemus on saapunut. Tänään sain postissa kirjeet päätöksistä, ja luki että noin kaksi viikkoa menee että saa pakkauksen. Toivottavasti saan vielä vanhan pakkauksen. Kyllä kesti kauan kun kiersi palkanlaskijalta kelaan... helmikuun lopulla lähetin.

Huomenta!

Typylityy, ei tuo paljoo ole, minulla noussu paino n. 20kg x) nestettä kerääntyny kauheasti. Olen 28v, ja Espoossa siis asustelen. Minulla nuo neuvolalääkärit vaihtuneet kokoajan, ja nyt vasta viimeksi määrättiin sokerirasitukseen siitä syystä että suvussani on diabetestä. Olen muillekin läkäreille tuon kertonut, mutta virtsanäytteet aina hyvät joten ei vissiin niiden mielestä ollut tarvetta? Ajan sain vasta 2vkon päähän.

Eilen tais olla joku tehojumppapäivä vauvalla, melskas koko päivän ja kovaa! Tuntui jopa epämukavalta välillä.. Onneksi sain nukuttua, ja nytkin on hiljaista. Mies kävi taas "luumumetsällä" eilen, löytyi vihdoin soseena bonalta, hih. Taitaa muuten toimiakin [:o]

Kiitos Typylityy vastauksesta Kela asiaan. Ehdin jo miettiä, että pitääkö sinne soittaa ja tivata, että mihis äitiysavustushakemus on joutunut[;)].

Äläkä Typylityy huoli painonnoususta, kuten maam80 totesi! Miulla viikot 26+5 ja painoa tullut noin 12kg. Esmes briteissä odottavilta mitataan paino vain ekalla neuvolakerralla eikä sen jälkeen ollenkaan, että voi miettiä onko grammojen tuijottaminen mennyt hiukkasen liian pitkälle. Osittainhan painonnousu liittyy myös tulevaan imetykseen, johon vartalo valmistautuu keräämällä energiavarastoja. Ainut mitä miusta kannattaa miettiä, on just nuo sokeriarvot. Jos nekin ok, niin sit voi lopettaa stressauksen[:)].

Äitipuoli, mikäs on vointi - onko pikkuihminen vilkastunut?

Minnis, vauva oli illallakin vielä flegmaattinen. Join mehua, söin karkkia ja tökin sitä tosissani. Silti sain vain 7 epämääräistä (joista pari voimakkaampaa) potkua tunnin aikana, kun niitä pitäisi tulla se 10. Soitin päivystykseen ja kysyin mitä pitäisi tehdä. Siellä oli tosi ystävällinen kätilö, joka ei ollut kauhean huolissaan. Olisivat kyllä ottaneet minut vastaan ja mitanneet sykkeet, mutta päätin kuunneella sykkeitä kotidopplerilla. Kätilö sanoi, että jos sykkeet ovat alle 100, niin sitten pitää mennä käymään. No sykkeet olivat suuruusluokkaa 150, joten vähän helpotti huolta. Ja kuunnellessani vauva potkaisi doppleria pari kertaa tarmokkaasti. Vasta tänä aamuna vauva on liikkunut normaalin terhakkaasti. Tulipahan taas murehdittua....

Takaisin