Kesämassun kasvattajat 2009

Jee Minnis, onnea tosiaan meille 26-viikkoisille =) Täällä paistaa juhlapäivän kunniaksi komeasti aurinko. Taas ihana kevätpäivä.

Olen laiskotellut, äitiyspakkaus odottaa edelleen noutoa postissa... Mulla on kaapit täynnä huuto.netistä ostamiani vauvanvaatteita, niin se on vissiin hillinnyt suurinta tuskaani saada äitiyspakkauksen tavarat. Ajattelin myös, että mies saa hakea sen puolestani, koska kyseessähän on aika iso paketti. Nyt on myös illat kuluneet hyvin lastenhoidossa, koska mies on reissussa.

Typylityy ja muut, mulla ei kyllä ole maha kipeytynyt mistään ruuista. Syön myös (ehkä itsekkäästikin) aika maustettujakin ruokia, mutta en ole saanut mitään oireita eikä vauvakaan ole asiaan protestoinut. Joskus saan närästystä, mutta tosi harvoin. Eilen söin poikkeuksellisesti kaupan lihapullia, ja niistä sain vähän närästystä (pelkkiä röyhtäisyjä). Maitoa juon ja omenoita syön. Ruoka-annokset ovat hieman pienentyneet, mutta sekin johtuu lähinnä siitä, että mulla ei ole mikään kauhea nälkä. Painoa on tullut raskauden aikana 3-4kg.

Minnis, meneekö juustokakkusi uuniin? Mun juustokakut yleensä nimittäin eivät mene. Tuorejuustojahan ei periaatteessa suositella raskaanaoleville... Me tehtiin kaverin kanssa Brita-kakku pienin sovelluksin ja se oli ihan ÄLYTTÖMÄN hyvää. Yritän onkia reseptin jostain, jos kiinnostaa.

Äitipuoli, ei mene uuniin, mutta koska teen sen pastöroidusta maidosta valmistetusta juustosta, sillä ei ole väliä. Suomessa valmistetut kaikki maitotuotteet on pastöroituja, joten nou hätä. Pirkalla taisi olla joku saksalainen juusto, joka ei ollu pastöroitu.

Noinhan se kyllä on tuorejuustojen kanssa. Mulla ei ole tullut syötyä nyt raskuden aikana, mutta juustokakut (ei uuniin menevät) on kyllä mun suurta herkkua. Teen usein sellaisen limetti-vadelmajuustokakun, joka on sikahyvää ja ihanan raikasta. No nyt mulle iski leipomishimo.

No mun marjat on tietty itsepoimittuja! =)
Käydään lasten kanssa aina kesäisin noukkimassa mustikoita, mansikoita ja vattuja. Kun tutustuin lapsiin, olivat nihkeitä lähtemään metsään, nyt innoissaan. Ja syksyisin tietty sienestämään.

Miekin olen kerännyt, mutta viime syksynä jäi muutto- ja remppahommien takia väliin. Joten joudutaan turvautumaan pakasteversioon.

Se onkin kyllä kiva perheharrastus tuo marjastus ja sienestys sekä ylipäätään metsässä liikkuminen. Miut on lähestulkoon kasvatettu saaressa mökillä, joten metsä tuli tutuksi jo pienenä. Ja aion kyllä roudata meidänkin toukan metsään. Justiinsa tutkiskelin kantoliinojen sidontaohjeita. Se voisi olla kätevä tapa viedä napero retkelle. Ja kun kerran saatiin miehen siskolta kantoliina, niin pitäähän sitä käyttää.

Minäkin olen pienestä pitäen tottunut menemään mökillä metsään marjaan ja sieneen. On edelleen mun mielestä tosi kivaa. Ja hyödyllistä, koska sitten on talven yli pakkanen täynnä marjoja ja sieniä.

Mun tutun vauva sai kauheat kilarit aina, kun sitä yritettiin laittaa kantoliinaan (vauvasta asti)... Suhtaudun siis toistaiseksi epäilevästi asiaan. Mutta se olisi kyllä tosi kätevä monessa tilanteessa, kun kädet jäisi vapaaseen käyttöön. Joskaan mun selkä ei taida kestää. Tai lähinnä hartiat.

Tänään on työpäivä sujunut leppoisasti puutarhakauppojen sivuilla surffaillessa... Yiritn etsiä ohjeita mm. jalohortensian (se ruukussa sisälle ostettava) lakastuneiden kukkien leikkaamiseen. Ei löytynyt, joten laitoin loppujen lopuksi kyselyn Plantageniin, josta se on ostettukin. Tuijotan odottavasti myös pihalle kukkapenkkeihin, josko kukkasipulit alkaisivat antaa merkkejä itsestään. Eilen huomasin, että malvassa on jo pienet lehdet tulossa! Onneksi on viikonloppu tulossa. En varmaan kestäisi enää yhtään työpäivää.

Moikka,

HIMMELI: Mullekin tuli eilen näytepakkaus Vaulta, mutta mielestäni se ei ole se tervetuliaspakkaus. Vaan tää on joku semmonen kun jossain rekisteröitymisen vaiheessa ollaan ilmoitettu, että meille saapi lähettää näytteitä. Ei siinä ainakaan ollut yhtään niitä tavaroita mitä lupailivat tervetuliaispakkaukseen.

Enpäs ole pitkään aikaan tänne kirjoitellut. Lueskellut olen kyllä teijän juttuja päivittäin. Meillä menee masuasukin kanssa ihan hyvin rv 25+5. Perhevalmennukset ollaan aloitettu hyvissä ajoin, jo viime kuussa ja ensi viikolla oisi taas yksi tapaaminen. Sain viime viikolla äippäpakkauksen ja olen kyllä niiiiin iloinen, että sain vielä tuon 2008 mallin. Se toppapuku on niin mun feivorit! :) Ja varmaan ens talvena vielä ihan sopivan kokoinenkin vauvelille. Tänään julkaisivat Kelan sivuilla sen 2009 pakkauksen. Ja mua kyllä miellytti tuo 2008 versio enemmän, vaikka nättejä vaatteita oli 2009nkin pakkauksessa. Makuja on monia. :)

Kommentoitavaa ja juttuja oisi vaikka kuinka paljon, mutta eiks sitä niin sanota, että: Paree joskus pitää mölyt masussa. :)

Mukavaa kevään odotusta kaikille Kesämasuille ja kuullaan taas. :)

-Anni

Heissan, täälläkin on yksi kesämassun kasvattaja, LA 29.9.2009 ja nyt rv 14+3. Kaikki on mennyt tähän asti hyvin, viikko sitten oli toinen ultra, jossa isäkin oli mukana [:)]. Vauvamasu on jo ruennut hieman näkymään, ainakin mies sanoi vatsani jo hieman pömpöttävän [:)]. Innoissaan odotan itse vatsan näkymistä, vaikka pakko yhtyä miehen sanaan; kyllä se jo hieman näkyy [:)].

Heippa vaan,

niistä vakuutuksista vielä sen verran, ettei kannata pelätä hylkäämisiä vaivojen takia, vaikka pyytäisivätkin lisäselvitystä. Ei ne silti niitä kovin herkästi hylkää. (ainakaan meidän vakuutusyhtiö, eli Turva)
Meillekin vakuutus myönnettiin, vaikka olen ollut raskauden aikana sairaalahoidossa uhkaavan keskenmenon vuoksi, ja sen jälkeenkin useaan otteeseen mm. kovien vatsakipujen ja toistuvien verenvuotojen vuoksi. Piti toimittaa vakuutusyhtiölle sairaskertomukset kaikista noista, ja rakenneultran tulokset, yms., mutta päätös tuli silti melko nopeasti ja soittivat vielä minulle kotiin, että on hyväksytty.

Jaahas, nyt on sitten alkanut ummettaakin [:@]. No, se kuulemma kuuluu asiaan että suolentoiminta hidastuu, mutta silti ikävän tuntuista. (Taas olen valittamassa).

Tänään lähdetään lapsimessuille, saas nähdä mitä kivaa mukaan löytää [;)]. Varmuuden vuoksi pistän raskaustukivyön ettei selkä niin väsy, tarkoitus olisi jaksaa siellä jokunen tunti. Aamulla on ensin näontarkastus, päätin hommata uudet rillit kun specsaversilla on hyvä tarjous (toiset lasit kaupan päälle), onpahan sitten varalasit jos toiset joutuu rattaiden alle tai jotain [:D].

Kiitos Maajo , taidan välttää seuraavaksi sipulia, jota on tullut käytettyä aikast paljon ruuanlaitossa. Nuo muut on jo huomioitu [:)]

Mun mielestä vanhassa äitiyspakkauksessa oli söpömpiä vaatteita, toivottavasti saadaan vielä se. Se beessi talvihaalari olisi paljon kivampi tytölle kuin tuo uusi sininen. Toisaalta taas uudessa pakkauksessa oli aika monta kestovaippaa.

Lueskelin Maajon laittamaa ruoka-ainelistaa, ja totesin että niitähän minä syön, ja runsaasti. Joten ei ole ihme kun ilmaa kertyy. Annoksiani en ole vielä pienentänyt, ovat pikemminkin kasvaneet. Lähiviikkoina on ilmaantunut epämääräinen äklötys, mietin sen olevan närästystä joka ei vain nouse kurkkuun asti.

Vasta nyt olen ruvennut yöllä heräilemään. Vessassa ei tarvitse rampata, mutta asentoa täytyy vaihtaa muutaman kerran. Ja unimaailma on muuttunut! Itse olen onneksi välttynyt pettämisunilta, mutta sen sijaan juoksen henkeni edestä karkuun vatsani kanssa, kaappaan toisten lapsia mukaan ja koetan pelastaa heidätkin. Hohhoh.

Mies jo suunnittelee kovasti kuinka pakkaa lapsemme ensi talvena vällyjen väliin ja vetää hiihtoretkillä pulkassa pitkin tuntureita, itse en ole ihan NIIN innostunut ajatuksesta. Taidamme pysytellä vaunukävelyissä. Appivanhemmillekin täytynee ruveta sanomaan että pysymme vauvan syntymän jälkeen ihan kotona, meitä on turha odottaa vieraiksi kesämökille (reilu venematka). Mökkeily on ihan kivaa, mutta nyt nousi jo sydän kurkkuun kun mietin miten pientä nyyttiäni nostettaisiin pelastusliivin niskakahvasta ja kannettaisiin pitkin kivikkoisia rantoja [:o]

Eilen aloittelin "maitobaarin lämmitintä", laitan kuvaa jos bolero joskus oikeasti valmistuu. Yritin liittää valmiita unisex-käsitöitä, mutta pitänee odottaa että mies tulee kotiin kun en osaakaan kuvakokoa pienentää. Tätä se teettää kun mies hoitaa tietokonehommat...

Etkö sinä Typylityy jo ommellutkin niitä kestovaippoja? Itse en ole vielä projektia aloittanut, kaatui viime viikonloppuna Eurokankaan PUL-kangastarjontaan. Taidan tilata netistä. Tai sitten teen sisävaipat sun muut itse ja ostan kuoret. Kahdet hahtuvat kudottu.

Unista tulikin mieleen, että oletteko muut nähneet onnellisia vauvaunia? Itse en ole nähnyt raskausaikana yhtään onnellista unta. Viimeyönäkin olin menossa hakemaan itkevää vauvaani ja kun saavuin vauvan luokse niin tilalla olikin porakone. Ehkä remonttimme on mennyt sitten enemmän uniin kuin vauva. Tätä unta ennen olen mm. synnyttänyt tiikerinpennun unissani [8|] Mitä sekin kertoo alitajunnastani??[:-]

Scoolina Olen ommellut neljät kestovaipat, kuoret multakin puuttuvat, sitten olen saanut kahdet kestovaipat. Aika isoja nuo omatekemät ovat ja en ole viitsinyt niitä enempää tehdäkkään tällä erää, jos eivät olekkaan hyviä. Aika nopsaan niitä sitten saa kuitenkin tehtyä. Vastasyntyneellä ajattelin kuitenkin käyttää kertakäyttöisiä vaippoja, koska nuo kestovaipat näyttävät ihan hurjan paksuilta. Enkä muutenkaan ole ajatellut olla mikään 100% kestovaippailija.

Olen käyttänyt kestovaippojen tekoon vanhoja pyyheliinojani ja sitten yhden vanhan käyttämättömän yöhameen flanellit. Että ei kyllä kalliiksi ole tullut. Jos äiti vielä tekisi villahousut, kunhan saisin aikaiseksi etsiä jostain ohjeet. Tai onko jollakin hyvät ohjeet villahousujen tekoon?

Tällä viikolla vatsa on muuten tuntunut hurjan suurelta. Mitä se sitten on kun vielä runsaat 10 viikkoa kuluu... Nyt 29+2

Typylityy, tässä ainakin yksien helppojen housujen ohje. Itse tein merinovillasta, on myös sopiva tarkoitukseensa. Näistä tulee harsojen kanssa aika pieni paketti vielä, joten voi käyttää vastasyntyneellekkin.
Itse hain paikallisesta kestovaippoja myyvästä liikkeestä pul-kangasta juuri tuon Eurokankaan kaamean tarjonnan takia, ajattelin ommella vähän taskuvaippoja villahousu/harsoyhdistelmien lisäksi. Imuksi sitten vanhaa froteeta.

Eli tässä ohje: http://www.ottobredesign.com/fi/kaavat/pdf/villahousut_fi.pdf  Samoilta sivuilta löytyy myös flanellisen sisävaipan ohje.

täällä vaavi vieläkin ihan hissuksiin. Potkut ei tunnu niinkuin ennen. Soitin neuvolaan, jossa ohjasivat juomaan mehua ja menemään kyljelleen. 10 potkua pitäisi tuntea tunnin aikana. Onko kellään hyviä vinkkejä, mitä syömällä tai juomalla saisi parhaiten vaavin liikkeelle??

idaho  meillä masukas lähtee liikkeelle kaikein varmiten pepsimaxilla! Ei tarvii paljon juoda ja odotella kun alkaa jytinät. Nykyisin tosin liikkuu syö melkein mitä tahansa, mutta aiemmin käytin tuota pepsiä jos epäilytti. Toivottavasti saat vaavin liikkeelle.

Tämä päivä taas siivottu rempan jäänteitä , jotta saadaan maanantaiksi sähkärille paikat valmiiksi ja sitten se olis makkari valmis ja kylppäriin vielä lasitiilestä pari seinänpätkää ja suihkut kiinne ni se olis sitte siinä. Ei olis kyllä enää kovin paljon kauempaa jaksanutkaan, joten hyvä että loppuu. Onhan sitä tosin sitten vielä koko huushollin perusteellinen siivous [:-] mutta toivottavasti siihen saan apua ystäviltä... Joten eipä muut täältä kuin laumisateista lauantainjatkoa!!!

Takaisin