Kesämassun kasvattajat 2009

heips!
Ostin eilen pinnasängyn reunasuojuksen ja sit samaa sarjaa pussilakanan+aluslakanan+tyynyliinan vauvalle ja sit äiti osti vauvalle nallehaalarin missä on hupussa korvat ja sit häntä takapuolessa ja jalkapohjissa on tassunpohjat ja sit se osti pipon vauvalle.Mun tekis jo hirveesti mieli ostaa joku tuttipullo ja tuteja j kaikkee muuta pientä tavaraa..ja vauvan amme yms...mut en ihan viel viitsi ehkä ostaa, ku meinaa toi säilytystila loppua meiltä..

Minnis, ihanan kankaan olet löytänyt! Ja söpö massu [:D] 

Lumienkeli87, sama ongelma meillä -säilytystila loppuu kesken. Taidankin tämän jälkeen järjestellä pari lisää hyllyä vauvalle [:)]. Hirveästi en ole voinut vaatteita ostella, kun ei ole sukupuoli vielä tiedossa. Sinäänsä ehkä hyvä, kun olen taipuvainen törsäilemään..

Oletteko huomanneet että masuasukit reagoisi ääniin? Musiikkiin, telkkariin yms? En tiedä kuvittelenko vaan, mutta tuntuu kuin vauva innostuisi kun pistän tietyn rocki-biisin soimaan. (Se tietty inhoo sitä ja takoo "lopeta toi terrorisoiminen heti!!!").

Ja eikun kaappeja järkkäämään, aurinkoista päivänjatkoa kaikille!

Minä ainakin huomasin että ääniin on jo alettu reagoimaan. Olin muutama viikko sitten katsomassa nyrkkeilymatsia ja aina kun yleisö kohahti, mahassa tuli heti myös iskuja.. Innostuikoihan lajista??[:D]

Toivottavasti vauva tottuu myös näihin koiran ääniin, ettei pelästyisi tai heräisi aina kun jompikumpi älähtää. Kummipoika rupesi nimittäin itkemään kun oltiin kylällä ja toinen koirista haukahti.. poika katsoi minun päälleni ja alkoi huuli väpättämään, sitten porattiinkin hetken aikaa. Luuli että kummitäti päästää tuollasia kauheita ääniä. [:)] Jospa masuasukki on jo saanut siedätyshoitoa massuun...?

Ja aina kun syön karkkia, alkaa samantien kauhea myllertäminen..sokerihumalaa??[;)]

Tänään taisi tulla eka kertaa harjotussupparit. Käytiin pitkällä, kylläkin rauhallisella kävelyllä ja sen jälkeen aloin imuroida. Hetken aikaa imuroituani tuli tosi hassu tunne alavatsaan - sellaista painetta ja sit se tuntui menevän kovaksi. Vähän ajan päästä olinkin aivan puhuksissa ja tuntui, ettei kättä jaksa nostaa - no sainpahan ainakin miehen imuroimaan[;)]. Nyt vasta alkoi tajumaan, että oikeasti pitää hidastaa tahtia. Toisaalta alkoi ahdistaa, ettei kohta jaksa enää kuin olla[&:]. Tuossa juuri yksi lapseton ystäväni hehkutti lukeneensa jutun parista julkkiksesta, jotka olivat treenanneet ihan täysillä loppuun asti - veret nenästä meiningillä ja silleen... Mietin vain mielessäni, että mitä hienoa on riskeerata vauvan hyvinvointi?! Miksi pitäisi pystyä olemaan/ toimimaan raskaana ollessa kuin ei olisikaan raskaana?! Ihmeelliseksi on meininki mennyt!

Miulla on muuten alkanut häntäluu oireilemaan tosi ikävästi - alkuun luulin kivun säteilevän pukamasta, mutta kipu tuleekin siis häntäluusta[:(]. Se on lääkärin mukaan koukkumainen(?) ja hän epäili jo pari kuukautta sitten sen alkavan jossain kohtaa kipuilemaan. Kiva tehdä istumatyötä, nyt pitänee oikeesti hankkia se "donitsi"tyyny. Oikeesti kävi pelottaa, että kohta joudun saikulle. No sittenhän se vaan on jäätävä - tärkeintä nyt on masuasukin hyvinvointi!

Olipa hassu herätys. Ihan kuin pikuinen olis varpaillaan raapinu kylkiluita, kutitti niin että kiljahdin ja ukkokin heräsi [:D]. Tunnustelin kädellä kylkiluitani, ja taas hän "raapi", tunsin ihan selvästi pienen raajan ihon alla [:D].

Tänään mennään siis sitteri-ostoksille, saas nähdä mitä löydetään. Mieheni kurkki jo sellaisia täriseviä ja ääntä pitäviä, hinta n 80 e... 

Huomenta!

Mä oon tänään eka kerta valvonut vauvan takia, tai ainakin heräillyt, kun joku pieni siellä vastassa piti saliharjoittelua. ei voinut tulla "parempaan" aikaan kun tänään piti palata kolmen viikon loman jälkeen takasin töihin. Ei kyllä yhtään huvita olla töissä.[:(] 

Huomenta,

Mie en ole varsinaisesti herännyt pikkusen ansiosta, mutta yöllä esmes vessahätään herätessä huomaan, että silloinkin on jumppa käynnissä.

Aika hassua Maam80, pikkunen kai koitti herätellä äippää tai etsii ulospääsyreittiä[:)].

Miulla alkoi juuri viimeinen täysi työviikko[:D] - häntäluu on kyllä sen oloinen, että näinköhän pystyn olemaan kesäkuun alkuun[8|]

Tuli mieleen, onko täällä Jyväskyläläisiä odottajia? Me ollaan kesällä suunniteltu sinne muuttoa, olis kiva jos tuntis sieltä jonkun. [:)]

Minnis, se donitsityyny saattais auttaa juu siihen häntäluuongelmaan, harmillista tuommoinen kipuilu [X(].

Moi maam80!! Juu ite asun Äänekoskella, jyväskylän lähellä. Oon asunu reilu puol vuotta vasta täällä ja tuttuja ei oo.. olis kyllä mukava suaha juttu kaveria täältäkin päin.  =) Ja ainahan se on mukava jos on nuinki yhteinen keskustelun aihe kuin raskaus. Millos sulla on laskettu? 

Nicki, LA on mukamas 30.5 mutta itse veikkaan kesäkuun alkua [:)] Sähköpostini on jonskuros@hotmail.com, jos huvittaa kirjoitella!Tuo toimii meseosoitteenakin.

Minnis, minäkin lukenut mm eräästä nyrkkeilijänaisesta joka ihan viimeiseen asti tahtoi rehkiä.. Omasta mielestä aika tyhjäpäistä vaarantaa vauvan hyvinvointia koska "pystyy" tekemään kaikkea ja täytyy esittää. Ärsyttää tuommoinen. Hyvä jos ihmiset jaksaa urheilla ja muuta, mutta jokin järki käteen kuitenkin.

Täällä sataa lunta..[:@] Ja muutenkin mieli vähän apea. Ei juuri minkäänlaista syytä. Oiskohan hormooneista johtuvaa. Puhti pois muutenkin. Mihinkään ei oikeen jaksa keskittyä saati sitten aloittaa mitään. Toivottavasti ei tule mitään masennusta.

Huomenna lääkäriin kysymään sairasloman jatkosta. Sen verran vaikeaa jo tämä liikkuminen, että mielestäni en ole enää työkykyinen. Noh, saa nähä mikä on tuomioni.. Kelasta ootellaan vielä päätöstä. Onhan tässä vielä aikaa. Toivottavasti täällä toi sää nyt kirkastuisi, jos se kevät nyt alkaisi..

Muistatko joku kun täällä oli keskustelua onko neuvola-, lääkäri- ja labrakäynnit työaikaa? sain juuri taloussuunnittelijalta vastauksen, ettei oo. Voiko olla totta?

Kyllä ne kuuluu työaikaan, jos ei ole mahdollista järjestää sen ulkopuolella. Pitää etsiä ne linkit tuolta muutaman sivun päästä.

Aina voit myös kysyä ammattiliiton lakimieheltä.

Tässä linkkejä:

[link=http://www.edilex.fi/content/virallistieto/he/19940108/]http://www.edilex.fi/content/virallistieto/he/19940108/[/link]
[link=http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940824]http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940824[/link]

kiitos
lähetin linkin työantajalle, katotaan mitä hän sanoo. Tosin yksi työkaveri sanoi: kyllä sä lomalle ne käynnit voit sopia

Heips kesämassuilijat!
Tänne on tullut niin kauheasti kirjoituksia, että meni ikuisuus kahlata ne läpi! Monen viestin kohdalla mietin, et tohon pitää vastata ja tohon, mut nyt en muista niistä enää mitään... Pitänee selailla viestejä tässä samalla.

Olin saikulla to-pe flunssan vuoksi. Normaalisti ei noin herkästi saikulle jäisi, mutta nyt ajattelin laiskotella "hyvällä" omallatunnolla. Onneksi alkaa tauti hellittämään. Oltiin miehen kanssa Tallinnassa pe-la ja oli ihana saada vähän breikkiä normiarkeen. maam80, tuolla reissulla huomasin saman, että masukki todellakin reagoi ääniin. Kun olimme katsomassa laivan yöshowta (ääni aika kovalla), niin vauva takoi taukoamatta mahaani. Kävimme vielä sen päälle tanssimassa (rockia), niin johan oli vauva ihmeisssään. Tanssista se tosin meni ihan hiljaiseksi, kunnes taas käynnisti iltaisen/öisen metelöinnin.

Minnis, ihanan kankaan olit löytänyt! Ja hillitön maha!!! Mun maha on ihan kalpea varjo tohon sun masuun verrattuna =) Otan jossain vaiheessa kuvan ja liitän.

Vaikuttaa tosiaan siltä, että raskauden edetessä voimat hiipuvat ja oireet lisääntyvät. Mekin oltiin miehen kanssa yli kahden tunnin (rauhallisella) kävelyllä. Loppumetreillä multa katosivat kaikki voimat. Ja loppuillan oli alaselkä ihan sairaan kipeä. Pitäis malttaa tehdä vähän vähemmän, mutta kun meillä oli sunnuntaina niiiiin järjettömän ihana kevätpäivä. Aamulla oli 8 astetta lämmintä, juotiin aamukahvitkin parvekkeella, tosin toppatakit päällä. Eilen iskikin sitten istutusvimma ja kaahasin Plantageniin ostamaan kevätkukkia. Istutin puksipuun ja krookuksia ruukkuun ulko-oven pieleen. Ja heti piti tietty kskoa hallaharsot päälle, kun tulikin kovia yöpakkasia =(

Meillä työnantajan puolelta Kelan paperit käsiteltiin päivässä, mutta Kelalta ei kyllä ole tullut mitään päätöstä. Ehkä se on vasta tulossa. Laitoin myös vauvan vakutuuspaperit menemään, katsotaan kuinka käy.

Vauvojen lakanoista. Mä ainakin ostin normaaleja aikuisten aluslakanoita. Leikkaan ne puoliksi ja ompelen reunat. Löysin Hemtexistä aluslakanoita 4euroa/kappale, joten ei kovin kallista. Samoin löysin pöytäliinakankaan (100% puuvilla, käy siis yhtä hyvin lakanasta), josta ompelen pussilakanan. Tämän hinta oli 6 euroa. Tulee paljon halvemmaksi kuin valmiit. Tosin pinnasängyn suojus (ainakin Ikeasta) tulee paljon halbemmaksi ostaa valmiina.

Jos sitten palaisi tähän mystiseen painoasiaan. Kun viime viikolla kirjoitin painoa tulleen kuin puskista, niin nyt sitä sitten on puolestaan kadonnut. Ihan käsittämätöntä. Vaaka näyttää nyt siis 3kg vähemmän kuin viimeviikon "paniikkimittauksessa". Ja käytössä on sama vaaka. Ja olen todellakin mässäillyt. Tästä pitää varmaan vetää sellaiset johtopäätökset, ettei pidä kauheasti seurata koko painoa.

Äippälomasta. Mulla alkaisi virallisesti 6.6. mutta ajattelin kyllä jäädä muutamaa viikkoa aikaisemmin saikulle. Oli sitten oireita tai ei. Mulla työhommat jaksottuu niin, että saan tuohon mennessä kaikki kevään hommat tehtyä ja syksyn hommia ei voi vielä tehdä. Meillä on myös lomautusuhka kesäkuuksi, joten jos olen saikulla toukokuun lopusta alkaen, niin minua ei voida lomauttaa. Taktikointia. Kesäloman siirrän pidettäväksi äitiysloman jälkeen.

äitipuoli, hyvä päätös jäädä saikulle paria viikkoa ennen oikean loman alkua.. Itse pähkäilen tässä samaa, että pitäskö vaan jäädä pois(omantunnon tuskat on valtavat). Mulla alkais kesälomat pääsiäisestä, ja siitä sitten äitiysloma huhtikuun lopussa, ja nyt jotenkin tuntuu, että tää koko työ stressaa, ja työmatka aiheuttaa ongelmia. Joudun ajamaan tunnin suuntaansa päivittäin, ja koska mulla on laskimoiden kanssa ongelmia, kipu on valtava jatkuvasti (joka tietysti sitten saa jatkoa tällä työpöydän ääressä istumisella..), lisäksi nyt vajaan viikon on supistellut välillä hieman kipeästikin, kun lähden autolta kävelemään työmaalle (matkaa 1km). Luulen, että neuvolatäti saa ensi viikolla kirjoittaa minulle pari päivää saikkua, ja loput haen lääkäriltä. Jos ei isot miehet pärjää täällä 2 viikkoa keskenään, ennen kuin saavat ihmisen tilalleni (joka siis osaa hommat jo entuudestaan) niin eipähän ole silti minun päänvaivani.

Pian se vain aika kuluu. Huomenna tulee 30 viikkoa täyteen, eli se merkitsee juurikin sitä, että synnytys olisi jo 8-12 viikon sisään, jos vain syntyy täysaikaisena.. mielummin ennen kuin jälkeen tuon 40 viikon, koska lapsi on ollut pari viikkoa edellä  mitoissaan ultrassa, syntymäpainoarvio siinä päälle 4 kilon.. No, itsekään en ole pieni ollut syntyessäni, ja olen suht pitkä, tosin hoikka. Kävin sokerirasituksessakin, mutta kaikki arvot täysin normaalit. Täällä oli joku vielä joutunut rasituksessa juomaan sitä sokerilitkua? Meillä päin juodaan hieman laimealta maistuvaa kylmää kolaa, se oli ihan hyvää [:D]  Sf-käyrä ei pysy normaalien rajoissa, mutta haitanneeko tuo, jos lääkärit lupaavat kaverin hyvissä ajoin pihalle ottaa.. Olen myöskin kapealanteinen, joten synnytystapa-arvio on minulle välttämätön, mutta siihen nyt on vielä 7 viikkoa aikaa.

Mä menen kyllä ihan päinvastaiseen suuntaan ilmeisesti jaksamisen kanssa. Oltiin viikko reissussa, päivässä tuli kävelykilometreja lähes 10, eikä tehnyt edes tiukkaa. Sama tahti jatkuu, jaksaisin seistä kyllä koko päivän, ja kävellä ja liikkua (teen meillä lumityöt, ulkoilutan koirat, pari viikkoa sitten siirsin kirjahyllyn plus kirjat yläkerrasta alakertaan, imuroin päivittäin..) mulla kun ainoa ongelma on nuo jalat, ja laskimot.. Selkää ei särje, kävellessä ei supistele ..(paitsi juuri tuon tunnin ajamisen jälkeen, joka jälleen kerran on kiitos näiden jalkojen..) Kaupungilla tosin koin nauhallisten kenkien sovittamisen jo jokseenkin ahdistavaksi.. Joskin 4 tunnin shoppailusessio teki vain kutaa.

Vaunut tilasin eilen, istuin+alusta tuli viime viikolla, kolmessa päivässä Saksasta, toimitus 6 euroa kotiovelle, vaunut tulevat maksutta. Laskin, että säästimme hieman alle 400 euroa sillä,että tilasin Saksasta kaikki. Sillä saa jo paljon muuta lapselle sitten koto-Suomesta.

Mä en kumma kyllä ole joutunut tihentämään vessassa käyntejä, en herää yöllä siis siihen, enkä myöskään lapsen liikkeisiin. Lapsella on kehittynyt jo jonkinlainen rytmi, vaikka todella aktiivinen onkin jatkuvasti: Aamulla lapsi herää kanssani hieman ennen kuutta, iloitsee selvästi aamupalasta, nukkuu osan työmatkaa, on taas hereillä lähes koko päivän, kotimatkan nukkuu, sekä alkuillan, jonka jälkeen n. 8-10 on mahtavaa liikettä taas, ja 10 tulee hiljaisuus. Voi kumpa sama jatkuisi sitten mahan ulkopuolellakin..Huoh.

Tulipa asiaa! Aurinkoista kevään ja kesän odotusta kaikille mahallisille, ja mahattomillekin. Nopeaan se aika vaan rientää!!

Taika, eiköhän sinunkin kannattaisi harkita todella vakavasti saikulle jäämistä. Mulla sama juttu, että olen kauhean tunnollinen, joten saan jo valmiiksi omantunnontuskia. Mutta tällä kertaa ajattelin olla itsekäs. Olisi kiva ehtiä valmistautumaan vauvan tuloon ja levätä kunnolla. Jos vauva syntyy vaikkapa 2 vkoa etuajassa, niin äitiyslomallahan ehtii olla vain 2 vkoa. Ja tuskin kenenkään meidän työpaikka kaatuu tähän "ylimääräiseen kahteen saikkuviikkoon", jos kerran joutuvat seuraavan vuodenkin pärjäämään ilman meitä =)

Kyllä mä äitipuoli luulen, että tämä viikko on viimeinen.. Teen tehtävissä olevat hommat sykkeellä loppuun, ja sit aion olla itsekäs, ja jäädä pois! Turhaan tässä itseään, saatikka lastaan kiusaa.

Takaisin