Kesämassun kasvattajat 2009

Heips!
Mulla meni kans pari viikkoa ku tuli pakkaus..
Neuvola kuulumisia: Verenpaineet normaalit, hemoglobiini noussu 115>125 ei tarvinnu rautaa alkaa syömään, sf mitta kasvanut 27cm>28cm eli 1cm:n eli käyrillä mennään hyvin, Mulle tullu painoa 600g viikossa eli kahdessa viikossa oli tullu 1,2kg..ei paha koska viime kerralla neuvolassa mun paino ei ollu noussu ku 75g viikossa..koko raskauden aikana tullu 4kg lisää painoa, eli aikas vähän[:D]onneks! Synnytysvalmennus meillä on jkl:n keskusairaalassa 16.4, seuraava neuvola on 1.4 siihen varattiin tunti aikaa ku keskustellaan imetyksestä, vauva on viisstossa raivotarjonnassa edelleen niinku oli myös 2 viikkoa sitten lääkärissä ja oli myös n. kuukausi sitten 4D ultrassa raivotarjonnassa. Sit kysyin että onko mahdollista että tää vauva syntyy jo toukokuussa ku siinä 4D ultrassa ne viikot nousi 12 päivää ja sen mukaa LA olis 22.5...ni se neuvolantäti sano että on mahdollista, että saas nähdä!? toivottavasti kuitenki nyt viel pysyis masussa ainaki sen pari kuukautta..

Hyvä linkkivinkki, kiitos Taika. Ajattelin ehdottaa meiltä päin olevan Heli Pukin julisteita, mutten tiennyt mistä niitä saa muualta kuin täältä lähialueelta. Mutta tuoltahan niitä saa monipuolisesti! Ne on ihania, seiniä koristaa tällä hetkellä kolme Helin työtä. Paras niistä on häälahjaksi saatu, tilaustyönä tehty muotokuva minusta ja miehestäni[:)].

Hei!

Tänään tuli 25 viikkoa täyteen! Kiitos viikkolistasta Minnis, mulle onkin ollut tosi epäselvää että miten ne kuukaudet menee suhteessa viikkoihin. Oon vaan ajatellut, että kun LA on ihan heinäkuun alussa, niin raskauskuukaudetkin vaihtuu aina kuun vaihteessa. Mutta ajatella, olen siis jo seitsemännellä! Mutta siis kuukausia onkin 10??!!

Keskiviikkona tuli Kelalta päätös äitiyspakkauksen myöntämisestä. Päätös oli tehty 2 päivässä, joten aika nopeaa toimintaa. Paperissa luki että se tulee 2 viikon sisällä. Odotan jo kovasti!!!

Tällä viikolla on olo taas muuttunut. Ihan kuin se menisi raskauskolmannesten mukaan: nyt on taas sellainen älyttömän turvonnut olo kuin ekallakin kolmanneksella. Tuntuu kuin vatsa olisi koko ajan täynnä, vaikka vielä viikko sitten pystyin ahmimaan ruokaa ihan huoletta! Ehkä tää on joku luonnon varokeino: mun paino on noussut jo yli kuukauden verran melkein 800g viikkovauhdilla, joten onkin jo aika hidastaa. En ole siitä ollut vielä huolissani, koska olen normaalipainoinen enkä mielestäni ole syönyt ihan HIRVEÄN paljon enempää kuin ennenkään... tai ehkä sitten olen. No, nyt se vähenee kun vatsaan ei mahdu :)Lisäksi ummetus on tällä viikolla ilmestynyt elämääni, ensimmäistä kertaa... 

Luin vau-sivuilta 26.viikon jutun, ja siinä sanotaan että "Tiesitkö, että pitkään jatkunut päivittäinen stressi voi tehdä sikiön levottomaksi?" Tuo huolestuttaa mua vähän, koska töissä on niin paljon hommia,että koko ajan tuntuu siltä kuin ehtisi vain tehdä vähän kaikkkea eikä mitään kunnolla. Ja tätä on jatkunut jo puoli vuotta, siitä asti kun tämän työn aloitin. Onneksi pääsen mammalomalle, mutta siihen on vielä 2kk stressiä jäljellä. Yritän tietysti jarruttaa koko ajan, mutta ei sitä takaraivosta saa pois kuitenkaan. Viikonloput ja illat on onneksi kuitenkin ihan rentoja, enkä vie työasioita mukanani kotiin.

Joo nuo raskausviikot ja -kuukaudet on ihan hämäriä! Toisaalta Tuulen viemässä se yksi nainen oli raskaana 16 kuukautta, joten ehkä 10kk on vielä ihan jees[;)].

Miulla äippäraha-anomukset menee työnantajan kautta ja niitä asioita hoitava ihminen on lomalla loppu kuun, joten joudun odottamaan aika kauan[&:].

Eiköhän jonkinlaista stressiiä tule aina olemaan, eikä sitä voi täysin välttää. Turha varmaan suuremmin stressata stressin määrää ellei ala tuntea suoranaista uupumusta tms.

Heippa!

Minä en mielestäni osaa ressata, ainut mitä teen on ahistun.. Siis kun nyt täällä töissä on tilanne mikä on, niin olen aivan hirmu ahdistunut tilanteesta enkä oikein tiiä miten pääsen siitä pois. [&:] Eilen päässä naksahti ja aloin itkeä pillittämään pestessäni paistinpannua, ja siitä ei meinannu tulla loppua. Mies oli ihmeissään, eikä oikein osannu sitten helpottaa minun oloa millään. Anto sitten vaan porata itekseni.
Olen aina ollu oikeastaan melkonen viilipytty, siis tunteitani en ole tuonut kauheasti esille, mutta nykyään on itku herkässä. Muita raskauden aikaisia "oireita" tunne puolella ei ole oikeastaan ollu, mitä nyt kiukuttelen kuulemma tavallista enemmän (ite en kyllä ole huomannu..). En saa raivareita tyhjästä enkä ala nauraa hekottamaankaan tosta noin vaan, mutta se itku. En tiiä sitten että vaikuttaako se jotenki kaverin olotilaan tuola masussa, mutta no. Eipä sille oikeen voi mitään. Muilla ollu moisia?
Huomena alotetaan sitten viikko 23. [:)] Tuntuu että kilot on alkanu oikeasti karttumaan, mutta en tiedä että mistä.. Oottelen sitä neuvolaa että saan kuulla tuomion. Laskeskelin tuossa että 2,5kk ois töitä jälellä jos ei sitten tule jotain mikä pakottaa jäämään aikasemmin pois. Vuosilomaa pitää meillä kuulemma pitää 12pvää ennen kuin jää äippärille, niin koitan nyt sitten pääsiäisen jälkeisen viikon saada lomaksi. Pääsis pois hetkellisesti täältä masentavasta paikasta.

Itkujutut kuulostaa tutulta, ei tarvitse kummoista tv-ohjelmaa tai vastoinkäymistä, niin jo hanat aukeaa... Viime lauantaina vollasin teatterissa oikein kunnolla, onneksi siellä on pimeää[;)]. On minulla ollut ennenkin taipumusta tunteikkuuteen, mutta selvästi raskaus on maksimoinut tunnetilat. Nauran niin kovin, että käyn itkemään - sitä kyllä kävi ennen raskauttakin, mutta lähinnä kotioloissa. Nyt niin kävi työmatkalla - miespuoliset työkaverit olivat hieman hämillään[:)]

Täällä odotellaan kanssa kuin kuuta nousevaa sitä äitiyspakkausta. Sama homma mulla että palkanlaskija oli ensin lomalla ja sitten hänen paperienkäsittelynsä vei kaksi viikkoa, ja eilen huomasin kelan sivuilta, että oli äitiysloma-anomus saapunut kelaan, ei siis vielä käsitelty.

Mulla ollut kanssa tunnekuohuja niin että välillä olen mennyt vessaan itkemään ettei mies TAAS näe mun itkevän ilman mitään syytä. Olen ollut huolissani lähes koko raskauden ajan ja viikko takaisin huomasin että enpäs ole kauheasti lähiaikoina nauranut. Sitten sain kauhean hepulinaurukohtauksen ja keuhkoista asti sattui. Pitäisi kyllä yrittää nauraa enemmän etteivät keuhkot surkastu...[:D]

Tänään kävin ostamassa uudet uikkarit, kun vanhat olivat ilmeisesti kutistuneet pesussa [8|]

Anne Geddesillä on niitä vauva-aiheisia julisteita, en kyllä tiedä mistä niitä nykyisin saa...

Ihana ilma täälläpäin..[:D] Tänään sokerirasituksessa.. Oli aika inhottavaa touhua. Onneksi jo ohi.. Nyt ootellaan vaan tuloksia.. Ottivat samalla hb:n ja tokson uudestaan, kun pyysin. Meillä kuitenkin noita kissoja.. Saan ainakin mielenrauhan jos kaikki ok. Nyt käsitaipeet kipiät, kun kolme kertaa pistettiin..[:(] Mitataanko jossain hb joka neuvolakäynnillä? Multa otettu tämän lisäksi vain kerran.. Olen sitä ihmetellyt..

Viikko sitten laitoin kelapaperit menemään postissa.. Vielä ei ole mitään kuulunu.. Hiukan jänskättää, että oonko kaikki täyttänyt oikein..

Hyvät viikonloput kaikille..[:)]

Neakka, mulla töissä samantapainen tilanne. YT:t päällä, kaikille palkanalennus, stressaava talvi takana, toimiston muutto joka pitäisi hoitaa ennen äippälomaa...ja nyt eilen sain kuulla että oikeastaan ainoa aisaparini töissä irtisanotaan ja tämän talousjohtajan duunit kaadettaisiin osittain mun niskaan. Aikaisemmin talvella menetimme jo assarimme. Työnteosta ei meinannut tulla itkulta mitään ja työkaveri soitti mieheni töihin ja ohjasivat työterveyslääkärille.

Sain yhden päivän saikkua jos viikonlopun aikana jotenkin rauhottuisi. Öisin herään aamuyöstä ja valvon tuntikaupalla. Viime yönä itkin 2-3 tuntia. Hyvää vauhtia uupumus siis tulossa. Toki tämä raskaus vaikuttaa niin että on herkempi ja oma tehokkuus on laskenut josta tunnen syyllisyyttä. Työmäärä kuitenkin vaan lisääntyy.

Mitä voisin siis tehdä? Vauvasta on kauhea huoli, sekin on varmasti ihan stressaantunut. Yritän tehdä niin että maanantaista lähtien hoidan vain pakolliset hommat kuten tämän muuton ja sijaisen koulutus. Muiden asioiden annan mennä mönkään tai odottaa. Jos joku on tämän takia tuohtuneena niin ilmoitan kylmän rauhallisesti että resursseja asian hoitamiselle ei ole ja ottakoon yhteyttä HR-osastoomme tai esimieheeni.

Jos tämä ei onnistu ja tilanne jatkuu ylitsepääsemättömän stressaavana käyn hakemassa lisää saikkua. Vastuuntuntoisen työmuurahaisen omatunto kolkuttaa, mutta nyt on _pakko_ ajatella vauvan hyvinvointia. Pari kuukautta vielä äippälomaan...

26+1

Hei,

jaa taitaa sitä stressiä olla muillakin. Toisaalta lohdutan itseäni sillä, että kai sitä on äidit kautta aikojen stressanneet jo ihan perusjutuista kuten ruuansaannista ja jonkinlaisesta katosta pään päälle... Yritetään vaan ottaa taukoa niin paljon kuin mahdollista!

Multakin ne Kelalta jo kyselivät työnantajan paperia, jonka ne hoitaa työpaikan kautta, mutta koska siinä nettihakemuksessa oli äitiyspakkaushakemus erikseen, niin sen osalta tuli jo päätös! Mutta eipä sillä niin väliä millä viikolla ne tulee, kun on tätä isoa odotusta kuitenkin vielä jäljellä monen monta viikkoa [:D]

Tuo itkeminen on mullekin tuttu juttu. Paljon herkemmässä on kyyneleet kuin aikaisemmin. Olen mä toki liikuttunut helposti aiemminkin, mutta just esim. leffoissa saattaa kyyneleet vieriä vielä pitkään leffan loppumisen jälkeenkin. Niinkuin juuri mm. Tuulen viemään katsottuani.... Oikein itseä huvittaa, mutta sekään ei pysäytä nyyhkytyksiä! Noh, sehän ei ole vaarallista.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Joo, pikkupomo oli tänään hieman huolissaan minun jaksamisesta YT:n tiimoilta ja juteltiin asiasta joku tovi. Kun en ole osannut näitä tunteitani pitää ihan kasassa töissäkään.. Sitä sattuu. Onneksi on viikonloppu jälleen täällä niin saa nollata ajatuksia. [:)]

Jäi kyselemättä.. Onko kellään mennyt napa herkäksi/kipeäksi? Itellä on aina ollut herkkä napa, ei ole ollu koskaan kosketeltavaa sorttia, mutta nyt se on menny ihan mahottomaksi. Vähän ku hipaseeki niin tunne on todella ilkeä, johtuneeko sitten siitä että joutuu venymään ja paukkumaan kasvavan masun mukana. Kellään samaa?

Mukavaa viikonlopun alkua, toivottavasti tulee kauniit ilmat että saa nauttia kevään tulosta. [:)]

Täällä ei ole napa herkkänä, mutta nännit kylläkin. Ihan kipeää ottaa varsinkin aamusella kun päällensä pukee. Napa on kutakuinkin ulos pullahtanut, ei näytä ollenkaan omalta...

Muutenkin ollut lähiaikoina tosi pinkeä olo. Maha ruvennut leviämään sivuille. Vaikka ei iso vielä olekaan, niin kyllä tämä maha jo ryhdin kummasti suoristaa[:)]

Mies kertoi eilen käyneensä itse katselemassa vauvanvaatteita, hellyyttävää! Ei kuitenkaan ostanut mitään kun ei mieleistä löytänyt. Ostohaluja hillitsee aika tehokkaasti se, kun emme tiedä kumpi on tulossa. Vauvalle on kuitenkin valmistunut puikoilta yhtä sun toista, viimeisenä villavaippahousut!

Kökin töissä äippäloman alkuun asti[:-] Työnantaja antoi siirtää kaikki pitämättömät lomat vanhempainvapaan jatkoksi, eli palaan töihin loman kautta. Tuntui kuukausi takaperin loistavalta idealta, nyt puuduttaa.

Mieliala heittää täälläkin. Ihan itseäkin ärsyttää kun kiukuttelen miehelle, viime viikolla tirautin itkut kun mies ei ollut viitsinyt siivota.

Onneksi on viikonloppu. Tämä viikko olikin PIITKÄ... Hyvää viikonloppua masukeille!

Täällä kanssa pelätään ettei stressi vaan kasva liian suureksi, asunto myytiin viimeviikolla ja nyt alkaa talo-projekti.. Tosin avaimet käteen, että itse ei tarvitse niin paljoa siellä hääriä. Ensiviikonloppuna pitäisi vaan jaksaa muuttaa, vielä kaikenlisäksi äidin luokse evakkoon miehen, kahden kooiran ja massun kanssa...huokaus. Tenava onkin jo sitten neljänkuukauden kun päästään muuttamaan omaan kotiin... huokaus. Pitää vaan yrittää jaksaa...

Onko kellään ollut tuossa nivusten kohalla semmosia aivan tajuttomia vihlaisuja?? Ei mitään pikkujomotusta vaan semmosta että meinaa taju lähteä ja jalat alta... Ilmeisesti lantio löystymisestä johtuvaa. Aivan kamalia!! Onneksi niitä on ollut vasta pari viikkoa ja eivät ole ihan joka päiväisiä. Olen kyllä jalkojeni päällä 8-9 h päivässä ja sitten käyn koirien kanssa ulkoilemassa, pari kertaa viikossa jumpassa (mikä alkaa olla jo aika sovellettua liikuntaa..)[:)] Kivut tulevat aina illalla tai yöllä, tukivyö auttaa vähäsen, mutta jos kipu tulee niin sitten siinä ei auta mikään ku kärsiä kunnes menee ohi.  ja Jos teillä jollakin sattuisi löytymään  jonkinlaisia poppaskonsteja oloa helpottamaan, olisi tervetulleita!! [:)]

Ihanaa viikonloppua kaikille!! <3

Aurinkoista lauantai-aamua[:)]

Ekaksi taidan kommentoida muiden juttuja, kun niitä olikin ilmestynyt kauhee määrä.

Idaho, mielestäni hb mitataan tai ainakin pitäisi mitata joka neuvolakäynnillä.

Saikkua vaan Mini, tää työntekijöiden hyväksikäyttö on menny pikkasen liian pitkälle. Ja jos vielä kehtaavat raskaanaolevan niskaan kaataa, niin jotain on tehtävä!

Neakka, kannattaa mainita navasta neuvolassa. Joillekin voi tulla raskausaikana napatyrä tms., mikä sinällään vaaraton, mutta pitää hoitaa.

Pipsuliina, tuo kyllä kuulostaa normaalilta kipuilulta. Miulla kans tullu sellasia, että ihan kuin joku työntäs puukkoa alavatsaan. Jos siulla on niitä noin tiuhaan, niin sit pitäisi varmaan hidastaa tahtia. Miulle ainakin sanoi sekä lekuri että yksi entinen kilpaurheilija, että raskausaikana liikunta ei saa ns. sattua eli jos alkaa vihloa tms. niin pitää pitää taukoa tai ainakin hidastaa tosi vahvasti. Eli lepoa! Pystytkö töissä neukkaamaan helpotusta, ainakin lain mukaan pitäisi pystyä saamaan kevennystä.

Löysin tosi ihanat petivaatteet ja pinnasängyn suojuksen Hobby Hallista ja vielä oli edulliset - mutta perhanat loppuneet, kun liian loivaliikkeisesti toimin[:@]. No Ikeassakin näytti olevan ihan kivoja. Tosin suunnittelin kyllä itse tekeväni, mutta tulisi vaan NIIIIIIN paljon halvemmaksi ostaa valmiina. Saas nähdä, yksi kangaskauppa vielä käymättä - josko sieltä löytyisi se unelmien kangas[:)], sais sitten suojukset ja verhot samaa sarjaa. Ainiin, joku kiva boordikin pitäisi hankkia.

Aurinkoista päivän tai siis aamun jatkoa[:)]

Huomenta!

Aurinko paistaa todella kauniisti, hyvä päivä lähteä kaverin kanssa kattelemaan kun on pienimuotoiset pilkkikisat tuossa muutaman kilometrin päässä. [:)] Saa siis iloa ja valoa vaikka pilkkiin en kyllä taida koskea, veikkaan että touhuan naperoiden kanssa jonku tovin.

Minille myös voimia työelämään, kaikkea sitä joutuu kestämään. *huokaus* Kaikkein inhottavinta kaikessa on se että kun toiset joutuu luopumaan töistään ja toiset saa niitä sitten niin paljon ettei kerkeä jokapaikkaan repeämään. Minä koitan edelleen takoa paksuun kallooni ettei se vika nyt ole minun, mutta kun olen tuoreimmuksesta päästä taloon tullut, niin on se ymmärrettävästi väärin vanhempia työtekijöitä kohtaan että menen edelle. Mutta tätä tämä nyt on ja muuksi ei taida muuttua vaikka kuinka murehtis. [&:]

Minnis, joo, ajattelinkin että sanon neuvolassa navasta, kaipa ne osaa sitten sanoa että mikä siinä on. Sehän voi vaan olla että ei vain tykkää kun tulee tuohon "tyrkylle" ja joku aina siihen väkisinkin osuu vaikka kuopassa vielä onki. Olen aina ihmetelly sitä ku napa niin herkkä mutta ei se nyt näin herkkä oo ollu..

Oravilla on näimmä alkanut olemaan kevättä rinnassa. [:D] Leikkivät tuossa läheisessä männyssä, joko ne alkas lisääntymistä mietiskelemään..(?) Ainaki kevät tuntuis tulevan kun eilen näin kolmen joutsenen auran töistä ajellessani. Tuli ihan kevät fiilis, vaikka olikin pilvinen päivä. On se ihana ku kohta saa vaihtaa kevyempään vaatetukseen!

Rentouttavaa päivää musukkaille!

Lauantaita,

Huh, jo yksi saikkupäivä auttoi jotain tähän työstressiin. Naatiskelin sydämeni kyllyydestä; kävin Ekbergillä aamiaisbuffeessa, nukuin 2 tunnin päikkärit, anoppi sattumoisin kyläili ja teki siskonmakkarakeittoa ja illasta valokuvasin Kampin teinejä. Okei, heräsin aamulla jo kuudelta kun ajatukset pyöri päässä, mutta ainakin mietin enemmän valokuvausta kuin työasioita...

Minnis, mulla on myös tämä petivaateasia ajankohtainen. Se mitä vähän olen kauppoja kierrellyt ja huuto.netistä katsonut niin jotenkin ankea valikoima. En haluaisi mitään ökyrinsessa-juttuja, enkä perus pupujussilakanoita City-marketista. Ikeasta ilmeisesti saa perus valkoisen pinnasänkysuojuksen. Sitä paitsi tuntuu että peruslakanat ovat ihan överikalliita!

Ruotsin kruunu on nyt niin herkullisen edullinen että olen katsellut myös ruotsalaisia nettikauppoja. Niistä löytäisi vaikka mitä ihanaa! Tässä yksi linkki jos kiinnostaa:
http://www.barnnet.se/k_a.php?aid=16&kid=8

Osalla valmistajista on nettikauppa. Tämäkin hauska sivusto vaikka ei vuodevaatteita niin olekaan: http://www.elodiedetails.com/

Näitä on ainakin hauska fiilistellä [:)]

Viime yö oli taas niin tuskainen, että huh huh.. Tosi kurjaa kun yöllä herää kipuiluun. Onneksi on kolme päivää lomaa, että saa levätä enemmän päivällä ja ottaa tarvittaessa pikku tirsat..[:)] Yrittäjänä työtahtini on valitettava, taukoja on joku päivä aika harvakseen, saati ollenkaan.. toisina taas saattaa tulla tunninkin tauko (ne otetaankin nykyään avosylin vastaan[:D]). Suunnittelin aluksi jääväni 30 pvä aikaisemmin kotia, mutta nyt olen ruvennut tosissaan harkitsemaan sitä 50 pvä, saikun hakeminen kun ei onnistu.[:(] Nyt pitää ruveta ajattelemaan vai sitä omaa napaa. Kuinka muut ovat suunnitelleet äippälomalle jäännin?

Onneksi ulkona on noin mahtava auringonpaiste![:)] Mieli on heti parempi, vaikka päivä kuluukin muuttolaatikoita täytellessä. Pitää aloittaa jo hyvissäajoin kun tämä tahti on n ykyään hiukka hitaamman puoloinen..[;)]

Piristävää tuo auringonpaiste [:D]

Lämmitti niin että piti kulkea ulkona takki auki, olin huomaavinani muutaman hassun katseen mun mahaa päin, hih. Juttelin erään "puolitutun" kanssa niitä näitä, hän ei mitään kommentoinut mutta välistä suorastaan tuijotti pullottavaa vatsaani [:D]. En oikein tiennyt mitä sanoa..

Vai kipuilua ollut muilla [X(] ei kiva, olen itse päässyt edelleen helpolla paitsi tuo närästys.. Aamuisin kyllä huomaan että lonkat vähän kolottaa, mutta se menee nopeasti ohi.

Kiva kun laitatte nettivinkkejä tänne [:)] ! Vielä en kyllä löytänyt mieleistäni julistetta mutta etsivä löytää.. Kai.

Huomenta,

Täällä on taas niin ihana auringonpaiste - kevät tulee ehkä sittenkin[:)].

Löytämäni kangas:

Takaisin