Kesämassun kasvattajat 2009

Äitipuoli kannattaa lepiä, jos siihen mahdollisuus. Etenkin, jos tarvitsee voimia shoppailimatkalle[:)].

Mie olen tainnut mitata hiukkasen navan alapuolelta. Mie lutraan päivittäin Bodyshopin kaakaovoita eikä ainakaan vielä ole ilmenny arpia - we'll see. Miulla on tainnu mennä niitä raskauden aikana jo 5 purkkia (á 16€), että ihan kiva menoerä... Toisaalta, jos säilyn vähillä tai ilman arpia, niin ei haittaa.

Miulla taas tuntuu, että vauva jumppaa alvariinsa. Etenkin aamulla ja illalla liikkeet on voimakkaita, mut myös iltapäivällä se viuhtoo kovasti ja yölläkin, kun herään vessaan tms. on jumppa päällä eli koko ajan tuntuu olevan menossa. Tietty jos itse liikun enemmän (esmes viikonloput), niin sit se nukkuu. Mutta istumatyössä sille jää aikaa melskata[:)].

Huomenia vaan masukkaat!

Loma on lusittu ja arkeen paluu sujunut yllättävän kivuttomasti. Ja aargh!! Just tajusin kuinka hirvittävän nopeesti aika kuluu, nyt mennään jo 28+4 ja äippis alkais 2.5. Huushollin remontti etenee kivaa vauhtia ja valmista tulee hyvissä ajoin, mikäli lady ei päätä tahtoa eroon minusta etuajassa... [:)] 

äitipuoli, mulla napa pienentynyt hurjasti, mutta ei ole vielä pullahtanut ulos vaikka napero sitä vällillä melko kovasti potkiikin. Saapa nähdä kuin käy... Siskollani ei ole pullahtanut kummassakaan raskaudessa vaikka on tosi pinkeenäkin ollut.

Minnis, toi ähkyn tunteminen ilman syömistä on tuttujuttu ja jatkunut jo jokusen viikon. Useimmiten se alkaa iltapäivällä ja jatkuu sitten nukkumaan menoon saakka närästyksen saattelemana, ainakin mulla. Neuvolan täti sanoi että voi johtua siitä että masu kasvanut suoraan eteenpäin eikä ns "levinnyt" joten kohtu painaa jo niin paljon sisuskaluja ettei siellä ole ylimääräistä tilaa ja yleensähän iltaa kohden turvottaa enemmän kuin aamulla, niin "etuvatsaisilla" se vielä korostuu. [:-]

Ensi viikola olis sitten seuraava lääkäri ja neuvola, saapa nähdä mitä tohtoritäti tykkää olotilastani ja raskaasta työstä, kun selkä on välillä todella kovilla....  Ei kyllä innosta jäädä saikullekkaan kun on tällaiset kelit...tahtoo kevään just nyt!!! [:@] Jeps, mutta nyt taas tehtävä vähän toimistohommia ja sitten muihin töihin... Mukavaa odottelua!!!

Kiitos Killi tiedosta. Ajattelinkin sen johtuvan jostain tuon kaltaisesta, kun muutkin merkit viittaa kasvupyrähdykseen. Sääliksi käy sekä vauvaa että sisäelimiä, kun joutuvat taistelemaan elintilasta toistensa kanssa. Olenkin pohtinut, että vaikka minulta on hävinnyt se alkujaankin minimaalinen vyötärön kaari, on kasvusuunta ollut enemmän eteen kuin sivuille.

Minnis ja muut, kyllä sen kivun supistuksissa kestää, on niin lyhytaikainen (aaltoilevan tapainen). Säikähdin vaan kun ei ole aiemmin ollut, enkä tiennyt että kivuliaita supistuksia tulee ollenkaan ennen H-hetkeä. Ei niitä etukäteen kannata stressata [;)]. Supistukset voi laukaista stressi, jännittäminen tai liika liikunta/rehkiminen, mutta tosiaan kohtu siinä vaan valmistuu tulevaa synnytystä varten ja pehmenee, eikä mitään hätää jollei tule vuotoa tai supparit muutu säännöllisiksi, peräkkäisiksi. Hahah kylläpäs kuullostan nyt konkarilta ku oli yhet supistukset [:D]

Juu en mie sitä kipua pelkää. Lähinnä mietin, että huomaanko ees tai tajuunko mistä on kysymys[8|]. Mutta eihän niitä harkkasuppareitakaan kaikilla tule, et saas nähdä.

Mä oon kans miettinyt, et onkohan mulla ollut harjoitussuppareita. En ole kyllä mitään tuntenut. Aina joskus kun tuntuu vähän oudolta, niin olen tunnustellut masua, että josko se olisi sellainen kivikova. Mutta ei. Ei niin että mitenkään kaipaisin harjoitussuppareita...

Tää päiväö ei kyl lopu ikinä! Olen taas surffaillut huuto.netissä ostamassa mekkoja vauvalle... Mies kysyy joka päivä kun kaivan postilaatikosta pari pakettia, että oliko nämä nyt sitten viimeiset? Ja minä aina vastaan, että kyllä näitä vielä tulee... =)

Päivät on tällä viikolla tuntuneet erityisen pitkiltä[:'(]. Ruokailun jälkeen ja muutenkin mahassa niin ahistava ähky olo, että siirryin sohvalle tekemään töitä - onneksi sellainen löytyy huoneesta. Tuntuu tosi ikävältä nojata yhtään eteenpäin tossa työpöydän ääressä, en saa siinä hyvää asentoa. Kummun takia en yllä kohta koneelle[;)].

Mie en ole ostellu nyt mitään. Pitäisi etsiä jostain se pinnasänky, halutaan se jo varoille valmiiksi eli ei odoteta, että saadaan syksyllä kavereilta. Sit, kun sen saisi hommattua, voisi mennä ostamaan kangasta niihin pehmusteisiin/ suojuksiin. Ihanalta kuulostaa tuo mekkojen ostelu - tekee asiasta varmasti todellisempaa ja onhan ne niin söpöjä!

Minnis, oletko katsonut pinnasänkyjä huuto.netistä tai vauva.fi -sivuilta? Sieltä saa todella halvalla! Ja tarjontaa riittää. Jopa niin paljon, että voit rajata hakua lähiseudullesi, mikä mahdollistaisi noudon (ei postikuluja). Meidän sänky on löytynyt vauva.fi -sivuilta. Siellä olevat jutut menevät tosi nopeesti eli kannattaa heti ottaa yhteyttä, kun löytää mielenkiintoisen.

Mä oon kyllä niin täpinöissäni kaikesta vauvakamasta ja puuhailusta. Mut toisaalta tuntuu siltä, etten tiedä mistä aloittaisin. Työhuoneen (tuleva vauvan huone) kaapitkin on edelleen siivoamatta eli kaikki nämä ostamani vaatteet kasautuvat Ikea-kassissa lattialle. Haluaisin saada jotain valmista aikaiseksi. Luulen, että kun saan sängyn sunnuntaina, niin sitten aktivoidun sen suhteen ja ompelen niitä lakanoita. Reunuksen taidankin ostaa Ikeasta, kun sieltä saa luonnonvalkoisen perussuojan halvalla. Ehkä.

Samoin keväinen pihankuokkimisinto alkaa nostaa päätään. Mä en kyllä ole laittanut esikasvatukseen mitään, mutta tilasin just loput pionit mun pionipenkkiin, joka on tämän kevään urakka.

Vilkaisin jo Huutonetistä, mutta pitääkin vierailla tuolla vauva.fi-sivuilla - kiitos vinkistä. Meilläkin tuleva lastenhuone toimii tällä hetkellä varastona, koska virallinen varasto on vielä remontissa. Huoneessa ovatkin nyt sulassa sovussa lastenvaunut, turvakaukalo, virvelit, ratsatusturvaliivit yms. muut härpäkkeet[;)] eli vaikka inspistä olisi laittaa huonetta, on mahdotonta toteuttaa[&:]. Alkukesästä edessä on myös salaojaprojekti, joten sen suurempia istutusprojekteja on turha suunnitella. Tai no seinustan kukille pitää keksiä uudet sijoituspaikat, mikä tuottaakin aikamoista päänvaivaa.

AAARGH!!!

Hermot menee, takana erittäin huonosti nukuttu yö, edessä töitä töitä ja taas töitä eikä perskules edes aurinkokaan paista, vaikka säätiedottajat eilen LUPASIVAT!!!!!

Onko meille kenties tulossa jonkin asteinen bilehile, kun yöllä tanssittaa niin pirusti ettei mammakaan pysty nukkumaan???? [:-] Lonkkiin kolottaa ja pissattikin kaiken aikaa... Noh, ehkä tämä tästä kun saa aamupalaa ja koneet käyntiin kunnolla. Remppamiehetkin olivat aika hiljasta poikaa kun pyyhälsin vastaan käytävässä yökkärissä tukka pystyssä naama norsunvituralla... [:D] 

Kylläpä helpottikin oloa kun sai het aamusta purkaa mieltään jollekkin (lue: mieskin oli livistänyt "ärjyn" tieltä)  niin ei tartte kaikkee yksin kantaa... Onks teillä muilla tällasia aamufiiliksiä??? Mulla itseasiassa todella harvoin, mutta tähän nyt sitten sattui yksi sellainen...  Hauskaa päiväää!!

heips kaikille!
Hurjan nopeeta menny aika...enää 10 viikkoa ja muutama päivä laskettuun aikaan..menis vaa äkkiä tää loppuaikakin..ei jaksais enää odottaa! Tänään olis neuvola, kävin siel kyl jo maanantaina ku mulle tulee välillä päähän sellanen tunne että olis verenpaine hirveen korkeella, vähän niinku sellanen humina ja samanlainen tunne ku olisit ollu liian kuumissa löylyissä saunassa..sitä kestää vähän aikaa jonku 10 min ehkä ja sit tulee sen jälkee sellanen ällöttävä/huono olo joka kestää kans jonku 10 min ja menee sit ohi...ei satu mihinkää mut tulee vaa tollanen kumma olo. Ja sit oon pistäny merkille et vauva on ollu huomattavasti hiljasempi/rauhallisempi nyt viikonlopun ja viime viikon aikana..mistäköhän johtuu? Pelkään raskausmyrkytystä ku on tota ylipainoa ja pitää noita sokereita seurata ja verenpaineetkaan ei oo mitää ihan kaikkein matalimpia, neuvolassa siis noi paineet aina korkeemmat ku kotona..kotona aina normaalit mut neuvolassa korkeella...miksiköhän?mut ei toi neuvolan täti sillon maanantaina epäillyt raskausmyrkytystaä, mut ei kyl osannu sanoa et mistä vois johtua..sano vaan että seuraavan kerran ku tulee se olo ni mittaa sokerin..mut ei oo nyt tullu, aattelin kyl mitata verenpaineen ja noi sokerit ennen ku lähen sinne neuvolaan! Ja nyt vauva on kyl eilen ja tänää liikkunu hyvin..eilen käytiin kuopiossa, pelkäsin kyl sitä reissua et miten jaksan istua autossa ku täältä ajaa kuopioon 2 tuntia lyhintä reittiä, mut hyvin se matka meni..koko päivä siel vierähtikin lähettii aamulla yheksältä täältä äänekoskelta ja kuuden aikaa illalla oltii kotona, miehellä oli sydänlääkäri siel..ja ajat tietysti myöhässä..[:@]
Mulla olis lauantaina synttärit..jee jee 22 wee tulee mittariin[:D]
huhuh..tulipas tekstiä..tääl on ihana ilma, aurinko paistaa ja näyttää niin keväiseltä jo! tulis äkkiä kesä..

Heippa!

Onpa "kivaa" että joku muukin kärsii supistuksista, itselläni on jo parempaanpäin ja harkitsen jopa töihin paluuta. Tosin en osaa järkevästi ajatella onko se suositeltavaakaan enää. Nyt olen ollut lähes 10 viikkoa jo sairaslomalla ja vielä ensi viikko olisi. Että töitä ei sitten olisi kuitenkaan enää kuin 6 viikkoa. Aika vaan tulee kovasti pitkäksi, vaikka lähipäivinä olenkin käynyt ulkoilemassa ja kestovaippoja tehnyt (saa nähdä mitä niistäkin tuli). [8|]

Äitipuoli, mulle on painoa kanssa tullut kilokaupalla puskista. Alkuraskaudesta söin mitä vaan ja ihan niin paljon kun halusin ja paino pysyi lähes muuttumattomana. Nyt tuntuu, että tulee noin 500g viikossa ellei enemmänkin, kauhea syyllisyys tietty herkkujen syönnistä aina. Toivottavasti eivät motkota neuvolassa ensi viikolla, kun muuten olen ollut normaalipainoinen.

Meillä oli ensimmäinen perhevalmennus rv 20, jolloin oli fysioterapiakäynti. Siitä yli 2 tunnin turhasta paasauksesta tärkeinä pidin vain tietoa siitä että synnytyksen jälkeen kannattaa tehdä lantionpohjajumppaa (tai miksei ennenkin) ja että sairaalasta kannattaa varata amme synnyttämään saavuttaessa, jos haluaa siellä ammeessa helpottaa synnytyskipujaan. Sitten kaverien mukaan pari valmennuskertaa ovat ihan turhia, kuten hammashoitokerta ja parisuhde kerta, jotka olemme jättäneet väliin. Loput käynnit ovatkin sitten toukokuussa, joissa paremmin tietoa synnytyksen kulusta ja vauvanhoidosta.

Tajusin juuri, että terveydenhoitajani on jättänyt yhden neuvolakäyntini väliin, ainakin mitä tuohon saamaani käyntilistaan on merkattu. Ei taida haluta nähdä minua... tosin en itsekään viitsisi mennä koko neuvolatädin juttusille, kun tuntuu että häntä ei voisi vähempää kiinnostaa omat kysymykseni saatikka sitten murheeni. [:@]

27+0

Täällä onneksi aurinko paistaa, sillä mieli on melko musta. Mitä lueskelin aiempia viestejä, sitä taitaa olla liikkeellä. Olin aamupäivällä niin paskassa palaverissa, että oksat pois. Melkein meni hermo 20 ihmisen eessä, mutta pistetään raskaushormoonien piikkiin[:D]. Nyt jo helpottaa, mutta kyllä nyppii, kun parin vuoden työtä ja aikaansaannoksia vähätellään ilman kummenmpia perusteluja[:@].

No so what, elämä jatkuu. Taidanpa lähteä kahvin kautta nauttimaan auringosta, morjens[:)]

Ihana perjantai[:)]

Työviikot tuntuu loputtomilta, onneksi kohta teen nelipäiväistä viikkoa. Istuminen alkaa olla tosi rankkaa, puolta tuntiakaan ei pysty olemaan ilman, etteikö tarvitsisi lähteä liikkeelle, jotta saa itsensä oikaistua. Lisäksi miulla on tullu kauhee kutina tissien alle, tohon rintsikoiden ympärysjutun kohdalle. Tuntuu kyllä loogiselta, kun eipä siellä paljon ilma kierrä. Toivottavasti ei tule ihottumaa!

Muuten vointi jees, yötkin tulee nukuttua yhteen putkeen. Joskin ennen 6 on pakko nousta vessaan.

Hitsiläinen, nyt on jo 24 viikkoa täynnä - 7. kuukausi ja viimeinen kolmannes[:)]

Huomenta täältäkin!

Tänään ei ollenkaan niin ankea maau kuin eilen, vaikkei aurinko paista tänäänkään. Yö on nukuttu edelleen huonosti, mutta nyt väsymys ei ole niin kova kuin eilen.

Kauan teillä muilla on mennyt kun olette saaneet äitiyspakkauksen? Mulla on menny jo reilu kolme viikkoa.... Tahtois jo saada sen että pääsis hypistelemään niitä tarvaroita ja vaatteita... [:)] 

Makkarin remontti etenee nyt niin vauhdilla, että ensi viikon lopulla saadaan laitettua sähköt ja pääse siivoilemaan , ja sitten siihen himohommaan eli sisustamaan!!! [:D] Ja uuteen sänkyyn köllimään, ei olla raaskittu vielä uutta purkaa muoveista ettei pölyyntyisi rempan keskellä vaan sitte saadaan uuteen makkariin ihan uusi sänky. Vaunutkin ja turvakaukalon sais hakea maanantaina kotiin, joten alkaa pikkuhiljaa konkretisoitumaan tämä vauvan tulo ja siihenhän ei todellakaan ole enää kauan, huomenna tulee 29 viikko täyteen, huh huh kun aika rientää nopeasti. Nyt kuitenkin palattava töiden pariin.

Keväistä odotuspäivää kaikille!!

Miun laskutaidoissa on näköjään vikaa, kun luulin siirtyväni 7. kuulle (miulla alkaa viikko 25) ja viimeiselle kolmannekselle, mutta vika kolmas alkaakin vasta viikosta 29 - millos 7. kuukausi alkaa?

Ja vastaan itse[:)]
Viikot 0-4, ensimmäinen raskauskuukausi
Viikot 5-8, toinen raskauskuukausi
Viikot 9-12, kolmas raskauskuukausi
Viikot 13-16, neljäs raskauskuukausi
Viikot 17-20, viides raskauskuukausi
Viikot 21-24, kuudes raskauskuukausi
Viikot 25-28, seitsemäs raskauskuukausi
Viikot 29-32, kahdeksas raskauskuukausi
Viikot 33-36, yhdeksäs raskauskuukausi
Viikot 37-40, kymmenes raskauskuukausi.

Tieto on meille tulee vauva -kirjasesta, jonka neuvolasta saa. En tiiä onko tää sit oikein?!

Hehe, kiitos Minnis kun kirjoitit nuo tiedot, ite olen vähän mietiskellyt mut en viitsinyt tarkkaan ottaa selvää. Olen siis jo 8 kk jo! [:D] Wau!

Äitiyspakkauksen sain reilun 2 vkon päästä siitä kun laitoin paperit kelaan, aika nopsaa vissiin täällä Espoossa.

Kuten olen täällä kirjoitellut, kaikki tärkeät hankinnat on tehty, mutta nyt metsästelen jonkinlaista julistetta vauvansängyn yläpuolelle. Mistään ei tunnu löytyvän! Anttilassa oli pelkkiä teinijulisteita, ja ihmis-anatomiaa ja karttajuttuja, cittarissa ei lainkaan eikä prismassa [:-]. Netistä kun etsin, kaikki meni ulkomaisille sivuille, ja turha nyt yhtä julistetta tilaamaan sieltä. Onko kenelläkään teistä ideaa mistä voisi löytyä jotain söpöjä lastenjulisteita?

Oiskohan missään sisustus- tai käsityöliikkeissä? Oon ainakin nähnyt muutamassa lastenhuoneen sisustusjuttuja mm. tauluja ja julisteita. Ikeassakin oli aika hauskoja värikkäitä julkkareita yms.

Takaisin