Kesämassun kasvattajat 2009

Heissan kaikki!
Minäkin sain Kelan paperit täytettyä. Päädyin sitten tekemään ne suoraan verkossa, kun sellainen mahdollisuus kerran oli. Se oli musta ainakin tosi selkeä - helpompi kuin paperiversiona, kun siitä näki suoraan mihin kaikkialle pitää vastata ja turhia kohtia ei ollut. Siinä oli muuten ihan samat asiat kuin paperikaavakkeessa, mutta äitiyspakkaus/avustushakemus piti tehdä erikseen. 
Ilmoitin hakemuksesta myös työpaikan palkanlaskentayhdyshenkilölle, joka ei koskaan ollut sellaista printtiä nähnyt... Täytyykin seurata laittavatko he varmasti palkkatodistuksen sieltä myös menemään! Neuvolan todistuksen tiputin Kelan toimistoon.

Minäkään en ole mistään sokerirasitustestistä kuullut. Ehkä niitä ei Espoossa tehdä automaattisesti kaikille? Hmm. Meillä alkaa perhevalmennus huhtikuun lopulla, mutta mies on reissussa heti kaksi ensimmäistä kertaa, höh. Lisäksi en tiedä missä vaiheessa joudun vahtamaan neuvolaa, kun meillä on kuun vaihteessa muutto edessä. Olisi kiva jos voisi vaikka synnytykseen saakka käydä tuossa tutussa paikassa, saman kaupungin sisällä kun kuitenkin pysytään. Ja ymmärtääkseni perhevalmennus- ym. paikat on niin tarkasti mitoitettu, ettei äkkiseltään mihinkään ryhmiin edes mahdu uusia tulijoita... En ole vielä uskaltanut neuvolaan ilmoittaa, etteivät peru ensi viikon lääkäriaikaa[:o]

Tosi kaunis villapaita! Minä en ole vielä kutimiin tarttunut, mutta ehkä sitten kun äitiysloma alkaa. Haaveilen jo siitä, vaikka olo ison mahan kanssa ei varmaan ole silloin yhtä mukavaa kuin se olisi nyt. Ajatelkaas, kesäkuu ja aurinkoa ja vapaa-aikaa....

Ihana tuo villapaita! Itsekki kauhia innostus olisi kaikkea vauvalle tehdä, mutta en oo oikein ikinä ollu käsityöihminen. Onneksi on mummo joka on valmistanu pipoja yms. myyntiin ympäri suomea. Mielellään kuulemma tekee pikkuiselle kaiken tarpeellisen [:)] Ystävä on myös sukkia ja lapasia jo pojalle kutonut, ja toiveiden mukaan tekee lisääkin, on ne omatekemät vaan niin hienoja.

Sain kelan paperit täytettäväksi jo viime viikolla, perjantaina kävin sitten kelan konttorilla niitä ammattilaisen kanssa täyttelemässä. Jäi kyllä hiukan puolitiehen kun ei voinu äitiyspäiväraha hakemusta laittaa ku työpaikka vaihtuu huhtikuun alussa [&:] No onneks sentää äitiyspkkaus asia on hoidettu! [:)] Meillä ei olen neukussa tai muuallakaan ollu puhetta sokerirasituksesta, mut jääpähän nähtäväks joutuuko siihen kun tuo muutto toiselle paikkakunnalle kohta edessä.. Lunta sataa taivaan täydeltä, arghh, just kun viime viikko oli niin lupaavan aurinkoinen ja lämmin [:@] No kaipa tuo kevätki joskus tekee tuloaan.. Kuten huomaa, en ole yhtää talvi-ihmisiä[;)]

Ens viikolla ihana vapaaviikko, pääsee pitkästä aikaan kouvolaan moikkaamaan perhettä ja ystävia, viime kerrasta on jo muutamia kuukausia aikaa.. No kohta helpottaa sekin kun huhtikuun alussa muutto takaisin Kouvolaan, ihanaa [:)]

Mutta hyvät maanantaipäivän jatkot, mie yritän vaihteeks keskittyä työntekoon! [:)]

Kiitokset kaikille kehuista! Minnis, mä uskallan suunnitella. Toteutus useimmiten kylläkin jää, mutta suunnittelu on mun mielestä (vähintään) puolet koko hauskuudesta.

Ei varmaan tosiaan kaikkialla kaikki yli 25-vuotiaat joudu sokerirasitukseen, mutta meidän paikkakunnalla tämä oli muuttunut vuoden alusta.

Minnis, oliko tuon lihomiskommentin antaja itse lapseton? Musta ainakin tuntui ennen kuin olin itse raskaana, että en tiennyt mitä kysyä/sanoa sen jälkeen kun olin onnitellut, kun joku kertoi olevansa raskaana. Ja olen huomannut, että useat kysyvät itseensä liittyvistä asioista, enkä koe sitä millään lailla pahana. Esim. urheilua tosissaan harrastava kaverini on kiinnostunut siitä, kuinka nopeasti synnytyksen jälkeen palautuu normikuntoon. Tämänkin moni voisi kokea loukkaavana. Eli ehkä tuo tuttusi ei vain tiennyt mitä kysyä. Kaikille ei tule edes mieleen, että alkuraskaudesta vointi olisi mitenkään erilainen kuin normaalisti, kun ei se vielä edes näy! (Etenkin jos kysyjällä ei ole läheisiä, jotka on vastikään olleet raskaana taikka ei itse ole suunnitellut raskautta ja ottanut asioista selvää).

Eilen ostin ekat vauvanvaatteet, pari pientä bodyä. Mies oli mukana, ja totesi, että Lindex oli vähemmän ahdistava kuin vauvanvaateliike (jossa käväisimme viime viikolla ja josta lähdimme melkein saman tien ulos, kun söpöysmäärä alkoi ahdistamaan). Mä kun olen aina ollut poikatyttö... just pohdin, että jos meille tulee tyttö, joka tykkää kauheasti prinsessaleikkejä, niin mies varmaan leikkii niitä innokkaammin kuin mä [:D]

Hmm, olen 28v ensisynnyttäjä, enkä joudu/pääse sokerirasitustestiin. Sanoivat että arvot ovat olleet niin hyvät ettei ole mitään syytä. Tuokin ilmeisesti vaihtelee kunnittain. (Asun Espoossa).

Tuo villapaita oli aivan ihana [:D]! Kiva kun ihmiset saavat tänne liitettyä kuvia, minä en tuossa onnistunut[8|].

Taas oli maanantaina perhevalmennus, aiheena imetys. No, hyödyllistä tietoa oli että äidinmaitoa voi pakastaa, ja että se pysyy pakkasessa tuoreena 3kk. 1vrk jääkaapissa. Oli mukavaa taas tavata muita odottavia perheitä, mutta pääosin näistä perhevalmennuksesta ei ole ollut kuin harmia tähän menneessä! Kun keskusteltiin synnyttämisestä ja sen jälkivaivoista, tuli ahdistava olo. Älä lue tästä etenpäin jos olet herkkä. Kyllä sen järki kertoo että voi tulla repeämiä, voi joutua leikkaamaan välilihan (ilman puudutustakin) ja tikkejä luultavasti tarvitaan, mutta mitä hyötyä murehtia ja miettiä noita asioita yksityiskohtaisesti etukäteen??? Naiset ovat synnyttäneet ihmisen alusta asti ja parhaiten se homma varmasti hoituu siihen hetkeen keskittymällä eikä etukäteen kauhistelemalla. Itselleni tuli tosiaan ahdistava olo, mutta onneksi olen lahjakas unohtamaan tietyt asiat kun tahdon. Mietin vaan, tuo saattaa ihan oikeasti saada kamalan stressin aikaan herkällä ihmisellä.

Sama juttu tästä imetys-aiheisesta valmennuksesta. Taas alkoi ottaa päähän, kun nyt itselläni tosiaan on hirmu herkät nännit ja vähän pelottaakin tuo imetys, mutta täytyykö selittää siinä sitten että vauva saattaa pureskella, voi sattua kamalasti alussa jne??? Eikö edun mukaista olisi antaa asioiden tulla aikanaan, ottaa rauhallisesti ja kysyä neuvoa jos ilmenee ongelmia..? Mm kätilön työtehtäviin kuuluu ohjata ja auttaa äitiä imetyksen alkuun, ja mikäli se ei heti onnistu, voi vaatia ettei tarvitse lähteä heti osastolta, vaan että joku hoitaja auttaa vielä. (No, tämä oli hyödyllinen tieto, joka valmennuksesta saimme). 

Jättäisin nämä "valmennukset" sikseen, mutta kuten jo sanoinkin, on kiva tavata muita tulevia vanhempia, ja (harvakseltaan) jotain tietämisen arvoista sieltä pomppaa esiin. No, tässä taisi ollakin tämän päivän "aamurutinat" [:D],

mukavaa päivänjatkoa kaikille! [:)]

Ajatelkaas, kesäkuu ja aurinkoa ja vapaa-aikaa...
ALKUPERÄINEN: Sonja09

Joo en malta odottaa!!! Todellisuus vaan saattaa olla jotain muuta - turvotusta, ahdistusta... No ei, mie ainakin aion nauttia joka vapaahetkestä. Nimim. 52 työpäivää jäljellä[:)]

Joo siis tottakai jokainen kysyy itseään kiinnostavia (raskaana olevasta outoja) aiheita, mutta en ymmärrä miten painostani on tullut julkinen asia, ei se sitä ollut ennen raskauttakaan. Nyt jotkut ihmiset kysyvät painoa, mutta esim. voinnin kysyminen unohtuu. Raskaus on maailman luonnollisin asia, mutta ei mielestäni anna oikeutta puida muuttuvaa painoani tai muuta kroppaan liittyvää julkisessa keskustelussa. Toki voi todeta, että onpas siulla iso kumpu raskausviikkoihin nähden, mutta esim. tarkan viikkolihomismäärän tiedustelu on mielestäni sopimatonta. Kun käsittääkseni olemme yksilöitä, eikä oikeaa kasvuvauhtia voi määritellä.

Pahoittelen purkaustani, kunhan turhautumistani hieman kiukkuan. Mielestäni mahani on hieno, mutta painonnousu ei käsittääkseni ole itseisarvo, vaan minun ja vauvan hyivnvointi.

Minnis, mä luin aikoinaan sen aluperäisen artikkelin, jossa nuo vanhemmat kertoivat sukupuolettomasta kasvattamisestaan. Selkäpiitä ihan karmi. Kevyitä hörhöjä. Enemmän se lapsi mielestäni tulee kärsimään tollasesta outoilusta, kun siitä että sitä yksinkertaisesti sanottaisiin tytöksi/pojaksi. Ja johan se on tutkittu juttu, että osa asioista vain on ns. sisäsyntyisiä. Esim. tyttö usein oma-aloitteisesti valitsee lelukseen nuken, vaikka autojakin olisi tarjolla.

Kun nyt painosta keskustellaan... Kävin eilen pitkästä aikaa vaa'alla (patteri oli loppu) ja kauhistuin! Nyt sitä painoa sitten oli tullut ihan puskista kilokaupalla. Outoa, koska syön ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Ja meielstäni mahani ei ole mitenkään erityisesti kasvanut enkä muutenkaan ole erityisemmin levinnyt. Pitänee vähän tarkkailla syömisiä. Tuli kyllä tarkemmin harkittuna aika lailla mässäiltyä viikonloppuna: lettuja, mokkapaloja, mustikkapiirakkaa jne.

Kerroinko jo, että mun neuvolan täti on raskaana! Tuntui hassulta. Ja vähän harmittikin, koska nyt mun neuvolan täti vaihtuu viimemetreillä. Olisi ollut kiva käydä samalla hoitajalla koko raskauden. Mutta suotaneen sama onni hänelle kuin meille muillekin =)

Joo kyllä tuollainen erikoisuuden tavoittelu on pikkaisen liikaa ja tekee lapsen elämästä vaikeeta. Eikö tuonkin kyseisen lapsen syntymä perustu kahteen eri sukupuoleen?!

Onpahan neuvolatädillä sitten ainakin omakohtaisia kokemuksia[:)]. Se on tietty harmi, että siulla vaihtuu. Ajattele, jos se neuvolatäti tai kun se joutuu jollekin kollegalleen asiakkaaksi...

Nyt se alkoi se lumisade täälläkin[:'(]. Haluan kevään ja auringonpaistetta. Työnteko tuntuu tänään "normaaliakin" vaikeammalta. Vielä pitäisi kaksi tuntia jaksaa pinnistellä. Sitten kyllä makaan sohvalla ja annan miehen passata[:)]. Sain eilen jonkun hepulin ja luulin voivani kävellä bussipysäkiltä töihin lähes puolijuoksua, mikä sitten loppumatkasta kostautui - vatsassa alkoi yhtäkkiä tuntua tosi pahalta. Siitä asti onkin ollut ihan märkänuudeliolo. Masuasukki kyllä jumppaa vanhaan malliin, joten siellä kaikki hyvin. Pitäisi vain yksinkertaisesti ymmärtää HIDASTAA.  

Mä vielä juoksen (siis täysillä) monena aamuna junaan/bussiin. Eikä tee juurikaan pahaa. Eilisellä kävelylenkilläkin oikein hämmästyin, kun kävelin todella nopeasti enkä edes hengästynyt. Tää taitaa mennä kategoriaan "yliarvioi voimavaransa", josta näillä raskausviikoilla muistaakseni varoiteltiin...

Katselin Minnis sun raskauslaskuria (siitä mä aina omat päiväni vakoilen) ja tajusin et meillä tulee perjantaina 24 viikkoa täyteen. Ajattele! Enää 16 jäljellä. Siirrymme siis seitsemännelle kuulle, eikö?

Mua harmittaa etten tajunnut ottaa lähtömittaa vatsanympäryksestä. Siitä sais hyvän kuvan masun kasvamisesta. Nyt joudun tyytymään painon seuraamiseen ainoana masun kasvun mittarina.

Mä oon miettinyt, koskakohan napa pullahtaa ulos? Onko jollain tietoa? Onko yksilöllistä? Mulla selvästi napa jo muuttunut paljon matalammaksi.

Hehei!

Raskas päivä takana, oli haastattelu ja mihinkäs muuhun kuin omaan "rakkaaseen" työpaikkaan.. Meillä on YT:t käynnissä ja muutamalle meistä oli järkätty tämmönen "kuulustelu", kiva kisata työtoverin kanssa työpaikasta kun molemmat tahtoo kuiten paikkansa pitää. Luoko hieman ahdistusta?!? Ainaki mulla on ollu vaikeaa.. [&o]

Minulla vattan ympärys on kasvanu 25,5cm (eikä ku 17,5cm..), yritän laittaa kuvan mukaan jos vaikka ois nokko pieni näille sivuille, hmm..mites se nyt onnistuu... Ei onnistu, liika iso on. Mutta viikkoihin verrattuna(21+3) ympärys on aika kivasti kasunnu, siis kun ottaa huomioon että painoa ei ole tullu ku jotain pari kiloa oman puntarin mukaan. Saa sitten nähä mitä ens viikolla neuvolassa sanovat josko vaikka oisin ottanu painospurtin ja "lihonnu" liikaa..[;)]

Tänään lääkärissä supistusten takia.. Kaikki oli hyvin...[:)] Lääkäri mittasi sen sf-mitan. Oli sentin alempana mitä terveydenhoitaja oli mitannut.. Sanoi, että riippuu paljon siitä miten sen mittaa.. Lekuri sitä mieltä, etten voi enää mennä töihin. Eli sairasloma siis jatkuisi äippälomaan asti.. Outoa..[:)]

Idaho hyvähän se vaan on, että otetaan varmaan päälle. Kannattaa vaan keksiä paljon tekemistä, muutoin voi käydä aika tosi pitkäksi. Yksi ystäväni on ollut kotosalla viikosta 25 ja eipä tuo aina niin kivaa ole ollut. Vaikka jo kovasti kaipailen äitiyslomalle, niin hyvähän se olisi kyetä töissä olemaan. Mutta päivä kerrallaan. Tsemppiä Idaho.

Joo totesin Äitipuoli miehellenikin, että ajattele - ens rv:lla alkaa jo 7. kuukausi ja se lähestulkoon sai hepulin, että joko se niin pian syntyy?![:)]. 16 viikkoa kuulostaa tosi vähältä, hyvä me!

Miulla kumpu on kasvanu kans noin 25cm eli 105cm olis mittarissa.

Niin jaksamisia Neakka. Aivan kuin muutoinkin ei olisi tarpeeksi, niin sitten vielä nuo taantuman vaikutukset - tosi syvältä. Pärjäile!

Kiitoksia minnis.. Jotenkin toi työnteko alkoi jo maistumaankin puulta. Mutta voipi olla että jossain vaiheessa kaipailen jo sinne takaisin.. Mitä tällä hetkellä epäilen vahvasti..[:D] Pitää katsoa ettei ihan mökkihöperöksi tulla..

Huomenta

Eilen illalla oli ensimmäiset KIVULIAAT supistukset. Säikähdin pirusti ja soitin terveysneuvontaan, ja voi että tunsin itseni typeräksi kun huvittuneelta kuullostava naisääni totesi että "juu, kuuluu asiaan kunhan ei tule vuotoja tai supistukset muutu säännöllisiksi jolloin vauva meinaa ruveta syntymään."
No, tietenkin olin aamulla vielä hieman paranoidi ja oli pakko kuunnella dopplerilla että kaikki on hyvin, mojautti sitten korvaan kunnon potkun [:D] "lopeta toi pelleily" tais olla viesti [:D].

Rauhallista odotusta kaikille [;)]

Äitipuoli, ymmärtääkseni se napajuttu on yksilöllistä eli kaikilla ei pullahda. Miehen siskolla on pullahtanut molemmissa raskauksissa ja ystävällä vaan toisessa. Vähän sama kuin se rusehtava viiva, joka joillekin tulee navasta häpyluuhun. Mietin, että vaikuttaakohan siihen ihon väri - kun itse olen tosi vaalea, eikä ole merkkiäkään mistään viivasta. Ja napa miulla on lähtöönsä hieman outo vauvana olleen napatyrän takia, että näinköhän pullahtaa ollenkaan?

Kuulostaa pelottavalta Maam80 nuo supparit. Olen jo kauhulla odotellut, josko niitä alkaisi tulla, muttei onneksi ainakaan vielä.

Nyt pitäisi taas skarpata työjuttuja. Laskin, että vuosilomapäivien jälkeen miulla onkin nyt 45 päivää duunia jäjellä[:)].

Miulla on vihlonu vaihtelevasti alavatsaa eilisillasta, liekö taas joku kasvuspurtti - melko inhaa. Ja eilisilta oli muutenkin tuskaa, kun kaveri taisi laittaa miulta suolet solmuun - kauhee ähky olo vatsassa, vaikken ollu ees ahminut mitään[:'(] 

Minnis, miltä kohtaa mahaa otat ympärysmitan? Leveimmästä kohdasta? Navan kohdalta? Ajattelin, et voisin huvikseni mitata illalla, jos muistan. Mulla on kauhea räkätauti päällä, en tajua mistä senkin olen saanut. Saatan jopa jäädä huomenna (+pe) kotiin sairastamaan. Töissä ei ole meneillään mitään ihmeellistä, joten voin hyvin olla pois. Ja ollaan miehen kanssa menossa perjantai-iltana Tallinnaan, joten siellä haluan olla terveenä =)

Mä veikkaan, et mun napa tulee pullahtamaan. Mun napa on normaalisti pyöreä, aika syvä kuoppa. Nyt on jo madaltunut todella paljon. Se viiva navan alle (linea negra) on vissiin yksilöllistä, eikä ymmärtääkseni johdu mistään tietystä seikasta. Mutta se tulee tietyillä raskausviikoilla. En muista enää millä, mutta ollaan jo ohitettu se vaihe aikoja sitten. Ei mullakaan ole viivaa ilmestynyt, onneksi. Edelleen rasvaan masuani joka ilta Vichyn anti-taskausarpivoiteella (apteekista), eikä ainakaan toistaiseksi raskausarvista ole tietoakaan. Saas nähdä kuinka käy.

Mulla vauva on jotenkin tasaantunut liikkeissään. Se on aika rauhallinen, mutta liikkuu kyllä useita kertoja päivissä, joten tiedän sen olevan hengissä. Nyt se ei ole edes iltaisin nukkumaanmennessä antanut oikein mitään merkkejä itsestään. No saanpahan nukuttua. Potkusarja tulee yleensä iltaisin ysin aikaan, kun istun telkkarin ääreen.

Takaisin