Kesämassun kasvattajat 2009

Rv 26+1
Paino +125g/viikko (!!!!!!)
RR 114/68
Pissa puhdas
HB 107 (rautaa!!!)
Kohdunpohjan korkeus 25cm
Tupakointi ei
Tarjonta RT
Syke 140
Liikkeet ++

Mitenkä muka selällään makkoominen ei toivottavvoo?????  ite nukun vieläkin mielellään selällään, eikä mielestäni ole ongelmia ollut.. en nyt tietenkään koko yötä nuku selällään mut suurimman osan.

Jaaaahas. Piti sitten olla 3 ultra pe 13. pvä vaikken ihan taikauskoinen olekaan.. No, ensin jouduttiin odottamaan aikaamme yli tunnin, sitten laitteet jotenkin sekoilivat eikä meinanneet laskea vauvan painoa ollenkaan, ja kun vihdoin sai laskettua se olikin alakäyrällä. 1004g painoarvio rv 28 + 6. [&o] Joko meidän vauva on hirmu pienikokoinen, tai sitten noi laitteet valehtelee. Tosin minun sekä mieheni suvussa tosi pienikokoisia kaikki, minä olen ainut "hujooppi", joten onko nyt niin ihme että on pieni vauva? Luulen myös että alussa on laskettu väärin, ja että tämä pirpana syntyy vasta kesäkuun alussa eikä toukokuun lopulla kuten nykyinen LA väittää. No, laittoivat nyt sitten vielä NELJÄNNEN ultran pienikokoisuuden takia. En tiedä, kyllä tuommoinen vähän stressaa vaikkei pitäisi. Sanoi ennen lähtemistämme vielä että "mut sillä on pitkät jalat ainakin". Hahah, eli meidän vauva onkin sammakko. Nojoo. Ei, pidän kyllä siitä kiinni että meidän vauva on just täydellinen, väittäkööt muut sitten mitä huvittaa.[8D]

Äitini kanssa kun keskustelin, hän kertoi että työkaveri oli juuri saanut vauvan jonka painoarvio oli käyrän keskellä =normaali, mutta synnytyksestä tuli kamalan vaikea -vauva painoikin 5700g!!!! Että noin hyvin he tietävät...

Niin tuo selällään nukkuminen.. Minulle ei ole mitään sanottu ettei saisi, nukahdan parhaiten kyljelläni, mutta aina kun herään olen selälläni. Se itse asiassa tuntuukin jo vähän pahalta vatsalle, silti olen niin pässi että käännyn selälleni yöllä [>:]. Mietin jo että pitäisikö ommella yöpaidan selkään tennispallo että herää kun meinaa kääntyä (tuolla tavallahan on yritetty parantaa mm kuorsaamista ennenvanhaan[:D]).

Niin siitä selällään nukkumisesta sanotaan, että vatsa alkaa painaa laskimoita ja tästä seuraa jalkojen puutumista yms. Lisäksi voipi hidastaa verenkiertoa sikiölle. Äitipuoli taisi laittaa joskus linkin aiheeseen liittyvään keskusteluun, joka olkii melko värikäs nätisti sanottuna[;)].

Tässä justiinsa lueskeltiin meidän lapsivakuutuspapereita. Oliko kellään muulla Tapiolan vakuutusta? Mies meinasi just saada hepulin, kun luki , että 100 € omavastuu/ sairaskerta. Sitten rauhassa luettiin uudestaan ja se on 100 €/ korvauksen haku kerta eli, jos kerran vuodessa hakee niin ei paha. Lievät kiepit kyllä ukko ehti jo vetää - ja sitten väittää, että miun hormoonit heittelee[:)].

Illanjatkoja.

Minnis, täällä ollaan kallistumassa Tapiolaan ja siirretään myös kotivakuutus sinne. Kysyttiin tarjous myös mun pankista Nordeasta ja Pohjolasta jossa miehen nykyiset vakuutukset. Ensi viikon alkupuolella ajattelin käydä vielä paperit tarkasti läpi mut eiköhän se ole se Tapiola. Itse arvostan juuri sitä että omavastuu on per vuosi ei per sairaus.

26+5

Voi tsiisus miten aika menee nopeasti. Eihän tässä ole kuin 13viikkoa jäljellä vaikka viikot tulisivatkin täyteen ja lääkärikin sanoi että voivat jäädä vajaiksi kun on esikoinenkin syntynyt 37+2.

Oli tos pari päivää sitten lääkärineuvola. Kohdunsuu oli napakasti kiinni, eli ei oo nää moninkertaiset harjoitussupistukset viikolta 13lähtien saaneet tuhoa aikaiseksi vaikka tosi ikäviltä tuntuvatkin.

Tähän toiseen lääkärikäyntiin kuului myös painoarvion tekeminen, eli kurkistettiin sitten maha-asukkia ultralla. Siellä se köllötteli, oli kääntynyt raivotarjontaan ja neidiltä näytti edelleen [:D] RU:ssa vko 21 sanottiin pieneksi, ja sitä oli edelleen. En tosin ota mitään paniikkia kun esikoinenkin oli vaan 2500g syntyessään. Lääkärikin oli sitä mieltä, et ihan ok. Arvioksi saatiin syntymäpainoksi noin 3kg, mutta voi jäädä vajaaksi jos syntyy niinkuin isoveli hieman aikaisemmin. Lapsivettä oli sopivasti ja kaikki hyvin.

Itellä taas verenpaine hieman laskenut, samoin hemoglobiini. Joku toinen oli laittanut neuvolakortin tiedot tänne niin ajattelinpa itekin pistää. Mielenkiintoista lueskella millasia arvoja muilla on.

RV 26+1

RR 97/68 (mulla aina matala verenpaine)
hemppa 108 (aloitin rautatablettien napsimisen)
painoa 293g viikossa (tähän asti tullut siis hieman vajaa 6kg kaikenkaikkiaan)
kohdunpohjan korkeus 23
vauvan painoarvio 781g

Painoa ei oo tullu kauheesti, normaalistikin olen normaalipainoinen, en mitenkään tikku. 54kg ja 162cm oli lähtökohdat ja nyt menee kohta 60kg rikki. Maha kyllä näkyy todella hyvin jo, 8cm on tullut vatsan ympärykseen lisää. Tissit on kans kasvanut ihan hyvää tahita vaikka ennestäänkin oli jo muuhun kroppaan nähden isot. Eli siis D kuppi on ollu aina ja nyt se alkaa paukkua jo rikki [:(] tervetuloa selkäkivut ja päänsärky [:@]

Eli siis tälläistä tänne. Kaikki menny aivan loistavasti ja innolla odotan kevättä ja kesää. Pikkuinen on pian täällä, aika menee ihan hirmuisen nopeaan [:)]

Aurinkoista sunnuntaita[:)]

Tajusin juuri Miskaron jutun luettuani, että todellakin noin 16 viikon päästä olisi laskettu aika - hui kauhistus ja ai ihanuus samaan aikaan... Mihin se aikaa oikein hujahtaa?! No ihanaa, että kuluu. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että noin rv 30 kohdalla aika pysähtyy eikä etene - saas nähdä.

Kiva kyllä lukea teidän muiden neuvola-arvoja, tässä omani rv 22+0 
RR 132/85 (miulla ilmeisesti valkotakkikammo, kotona arvot 70/120 - mutta neuvolatäti ei ole ollut huolissaan)
hemppa 121
painoa 519g viikossa (tähän asti tullut 8-9kg)
kohdunpohjan korkeus 22

ALKUPERÄINEN: Minnis

Eilen illalla oli taas vatsassa kova jumppa ja pyysin miestäni pitämään kättään vatsan päällä - tietty masunasukin liikkeet loppui kuin seinään ja mieheni oli vaihteeksi hieman pettynyt[&:].

Meillä käy AINA just samalla tavalla. Ihan kuin mini-ihminen jäis jotenkin kummastelemaan tilannetta. Sitten taas kun mies lähtee pois, niin jumppa jatkuu. Mulle tuli jo sellainen olo, että mies varmaan luulee, että minä valehtelen/kuvittelen ne liikkeet, kun ihan joka kerta käy sama juttu. Mutta sittemmin onneksi mies on ehtinyt nähdä sen mylläämisen ennen kuin on kädellään taas saanut vaavelin "hiljaiseksi".
Toivottavasti vaaveli jossain vaiheessa alkaisi "leikkiä" isänkin kanssa, ettei tulisi jo muutenkin ulkopuoliseksi itsensä tuntevalle vielä ulkopuolisemp olo...

Juu Tipitiitii, miulla tuli kanssa olo, että mies ajattelee miun kuvittelevan. Noh asiasta on kuitenkin puhuttu, emmekä ota stressiä - liikkeet tuntuu sitten, kun tuntuu.

Ohessa (Äitipuolelle) kuva myssystä ja tekeillä olevasta neuletakin takaosasta.

Minnis, onpa hienoja! Ihanan värinen toi pipo. Sustahan tulee tätä vauhtia oikein himokutoja =)
Mä junnaan edelleen sen peiton kimpussa, ei tunnu juurikaan etenevän. En ole vielä edes puolessa välissä, ja jo tympii niin hemmetisti. Mutta kun tuli luvattua...

Äkkiä tää aika tosiaan kuluu. Ihan kohta se laskettu aikakin koittaa. Saisi vielä hetken kestää, niin ehtisi kunnolla totutella pikkuisen tuloon. Tosin eipä siihen taida koskaan olla "valmis". Meillä lapset (ne mun "puolikkaat") odottaa jo ihan täpinöissään ja malttamattomina että vauva syntyisi. Taitaa tulla pitkä kesä...

Kiitos Äitipuoli, olen itsekkin hieman yllättynyt piilevistä kyvyistäni[:)].

Pikkasen alkoi jurppia eilen, kun eräs ystäväni oli kylässä - hän ei kysynyt kuinka olen voinut tai, että tunnenko jo vauvan liikkeet tai mitään muuta vastaavaa, vaan kuinka paljon olen lihonut?! Ymmärrän, että se on lapsettomalla ihmisellä ainut asia, johon voi samaistua, mutta jokseenkin tökeröä!!! Jos minä sekä lapsi voidaan hyvin, onko muulla väliä?! En ole ikinä itse kysynyt keltään odottavalta moista, ei ole tullut edes mieleen. nO ehkä suhtaudun hieman tunnepohjaisesti asiaan, mutta silti...

Tekisi mieleni jo laskea päiviä äitiyslomaan, mutta en viitsi vielä itseäni kiusata.

Aika tökeröä käytöstä kaveriltasi Minnis. Tosin saattoihan se ajatella asiaa niinkin, että normaalisti kun olet niin kauhean hoikka, että oletko siihen nähden saanut paljon kiloja. Tai jotain. Ja aika erikoista ettei kysele vointia. Multa kysellään sitä jatkuvasti. Sitäpaitsi, ethän sä ole lihonut, vaan vauvahan se mahan kasvun aiheuttaa.

Mulle puolestaan esim. naapurit sanovat, että alkaako sulla kohta masu jo näkymään. Hei haloo! Okei, näkevät mut aina talvitakki päällä, mut silti. Mulla on oikeesti selkeä maha.

Mä kyllä jo lasken päiviä (siis kuukausia) äitiyslomaan. Ei huvittais yhtään tehdä töitä, joten olisin ihan valmis karkaamaan "lomille". Ehtisi vähän aikaa jopa nauttimaan lomasta, ennen kuin vauva syntyy. Siihenhän se loma sitten loppuukin. Ja meillähän on ALLE 3 KUUKAUTTA äitiyslomaan! Mulla on myös talviloma pitämättä, jonka pidän pääsiäisen jälkeen. Ihana breikki tähän pitkään kevääseen. 

Heipsunkeipsun!
Täälä imetellään vattan kasvua, työkaverit väittävät että on viikonlopun aikana kasuunu taasen, mutta itestä ei näytä siltä.. Tosin sain taas tuossa viikonloppuna "lihavuus"-kohtauksen ja tunsin itteni höllyväksi läskikasaksi ennen kuin raskaana olevaksi. *pah* [&o]
Viikkoja tuli taas yksi täyteen ja mies oottelee innokkaasti jo sitä että kaveri osais sanoa "isi"..hmm, aika aikasin se moista oottelee mutta onhan se kiva että jotain oottaa. [:D] Lauantai-iltana pisti musiikkia soimaan korvalappusiin ja soitti masuasukille sitten niistä vähän "jytää", että tietää mitä isukin autossa sitten kuunnellaan.. Paino poskensa kuulokkeen viereen ja kuunteli ku tyyppi mylläs ja potki. Meillä kun nuo liikkeet tuppaa tuntumaan jo ulospäin makuuasennossa ollessa, varsinki kuperkeikkaa heitettäessä on ihan selvät liikkeet uloskin päin. Hauskaa on kyllä se että kun isukki laittaa kätensä masulle niin liikkeet tuppaa hiljenemään, mutta kyllä ne sieltä sitten taas alkaa kun vähän malttaa oottaa. [:)]
Nukkumisesta on tullut melko levotonta, tuppaan kokoaika kampeemaan itteeni mahalleen ja se ei ole hyvä, alkaa sattumaan. Sitten se kyljellään makuutuski tympii ja heräilen selältäni. Tilaa tarvis melkeen tuplaten nukkumiseen että mahtuis pyörimään sen mitä tarttee, alkaa miehen puoli käymään pieneksi ku tungen sinne itteeni..kohta se on lattialla nukkumassa. *hih*
Ja viimeiseksi kaikkein paras, purin koko kujelmani alkutekijöihinsä, 5:nen kerran, alko näyttämään se palmikko vihdoin siltä miltä pitää kun pääsin laheista eteenpäin ja puski tämä täydellisyyteen pyrkivä minäni päälle. En saanu rauhaa siltä että lahkeet on kamalamman näköset ku housuosa, joten purkuun meni koko höskä.. Mies pyöritteli päätään minun pösilöydelleni ja kuunteli ku huokailin syvään ja hartaasti omaa pänkkiyttäni.. Vielä minusta kutoja tulee kunhan hion vielä ihan pikkasen. Pakko varmaan palkita ittensä sitten ku sen vihon viimen saan valmiiksi, siis jos saan.. Päätin kyllä että jos vielä kerran puran niin en tee ollenkaan, kuvon vaikka sitten peiton...
Mukavata päivän jatkoa! [:)]

Sitä miekin, että kun kyse ei ole lihomisesta vaan raskaanaolemisesta. Kyse on kylläkin hyvin ns. painotietoisesta henkilöstä, mutta silti. Suurinpiirtein eka kysymys sillä oli miun raskaudesta kuultuaan, että kuinka paljon ne arvio neuvolassa miun painon nousevan raskausaikana....[:@]. A. Sitä tuskin voi kovin tietteellisesti arvioida, B. Mitä vitsin väliä?! Tällainen suhtautuminen on kyllä tullut täysin yllätyksenä! En oo ikinä kavereiden kohdalla miettinyt, että paljonkohan tuollekin on raskausaikana tullut lisää painoa tms.

Toinen asia, mikä sai vereni kiehumaan oli paikallislehtemme artikkeli otsikolla "Menimme Kelaan kysymään, paljonko ne maksavat lapsesta". Siinä opiskelijapariskunta kertoi, kuinka näkivät taantuma-ajan sopivaksi ajaksi hankkia lapsen ja he kävivät Kelassa kysymässä paljonko siitä maksetaan. Siis onko tämä totta?! Onko lapsi taloudellinen hyödyke?! Hoksasivatkohan, että kaksosista saa tuplasti rahaa? Tosi surullista[&:]!

No eipä noista sen enempää, alkaa kohta sisäelimet porista, kun suututtaa niin kovin...

Jotain positiivistakin on kerrottavana - sain juuri Kelan paprut lähtemään eteenpäin työnanatajan palkanlaskentaan[:D]. Tuleekohan sieltä uusi vai "vanha" äippäpakkaus? Jännää!

Niin kauhea meno taas massussa käymässä, että heti tuli mieleen tämä keskustelu... Tänään oli neuvola ja saatiin mekin Kelan paperit ja ohjeita niiden täyttämiseen. Tosin aion jättää tuonne huhtikuun loppupuolelle palauttamisen, että saisin uuden äitiyspakkauksen.

Mullekin on iskenyt kutomisinnostus. Tammi- helmikuun väsäilin siskonpojalle lahjaksi potkuhousut. Niissä oli kamala työ, kun tein niitä 2,5:n puikoilla. Siitä viisastuneena innostuin nyt kutomaan villapaitaa pikkuiselle ensi talveksi 6:n puikoilla. Aloitin torstaina ja lauantaina työ oli valmis! Kuva liitteenä. Ja kun innostus kerran alkoi, niin suunnittelin kutovani kaikille serkuksille (oman lisäksi siis 2 tyttöä ja 1 poika, ikähaarukka tällä hetkellä 0-3 v) samanlaiset, mutta eriväriset paidat. Ja kesämmäksi suunnittelin (=selasin käsityölehtiä + pohdin vähän alkuun miten muokkaan ohjetta) yhden kietaisupaidan bambulangalla tehtäväksi. Jos siis jaksan, alku näyttää hyvältä ainakin. Nyt on tuon pienimmän paidan lisäksi jo toisestakin takakappale valmis.

Tänään sitten selvisi sekin, että vuoden alusta alkaen kaikki yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät joutuvat (painosta riippumatta) sokerirasitustestiin. Viime vuoden puolella kun vielä sanottiin, että en joudu. Muuten neuvolassa kaikki hyvin.

Voi miten kiva villapaita! Mie en ole uskaltanut ihan noin kovin suunnitella, kun ennenkin innostus on loppunut jo alkumetreillä. Nyt ajatteli, että jos neuletakista + pöksyistä tulee kivat, voisin tehdä neuletakin 2vee veljenpojalle.

Meilläkin sokerirasitustesti on pakollinen, mutta menen sinne ihan mielellään. Hyvähän se on, että tutkitaan ja pyritään ennaltaehkäisemään, vaikkei minullakaan pitäisi olla painon tms. puolesta riskiä.

Täällä sairaslomalla. Saa nähä jatkuuko äippälomaan asti. Nyt niin kovia kipuja, että sängystä nouseminenkin yhtä tuskaa. Toivottavasti menee ohi.. Huomenna lääkärille tarkistuttamaan, ettei supistukset oo aiheuttanu mitään tuhoja kohdunsuulle. Perjantaina sokerirasitukseen. Saa nähä miten menee, kun nykyään herään keskellä yötä kiljuvaan nälkään. Noh, onneksi saa sentään yhden lasillisen vettä juoda ennen testiä. Pitää varmaan ottaa jotain syömistä mukaan labraan, jotta sitten saa heti testin loputtua syödä jotain..

Mä täytin Kelan paperit ihan suitsait (mitäköhän kaikkea jäi siis täyttämättä...) ja laitoin ne jo perjantaina töiden talousosastolle. Varmaan hoitavat sieltä eteenpäin. Mulle on periaatteessa sama, saanko tämän vuoden vai viime vuoden äitiyspakkauksen. Viimevuotinen ainakin oli kiva, eli ei haittaa yhtään, vaikka tulisi vielä se.

Mulle ei sokerirasituksesta ole puhuttu mitään. Ikää siis kohta 33v. Ei juurikaan ylipainoa. Saas nähdä kuinka asian kanssa Espoossa toimitaan.

Koska teillä alkaa perhevalmennus? Meillä eka kerta 7.5. Ainakin silloin mennään miehen kanssa molemmat, katsotaan sitten jatkossa miten tehdään. Ihan kiva käydä. Täällä Espoossa ei ainakaan ole mitään pelottelutapaamisia, vaan lähinnä tutustutaan alueen tuleviin äiteihin (seuraa äitiyslomaksi) ja kysellään mieltä askarruttavia asioita. Muistaakseni 5 kertaa on ennen synnytystä ja 5 synnytyksen jälkeen.

KaiKo, tosi hieno villapaita!

Juu ota Idaho ruokaa mukaan testiin, jotta saat jotain suolena mutkaan heti testin päätyttyä. Nää taas näitä kaupunkikohtaisia juttuja, että missä tehdään kaikille ja missä vaan ns. riskiryhmälle.

Meillä taisi valmennukset alkaa muistaakseni viikolla (siis rv) 34. Siihen kuuluu perhe- ja synnytysvalmennuksia. Lisäksi voi mennä fysioterapeutille ja johonkin psykologin pitämään ryhmään. Jälkimmäinen liittyy henkisten voimavarojen yms. hallintaan. 

Takaisin