Kesämassun kasvattajat 2009

Joo näin mekin oltas tehty, mutta täällä ei kaupunki tarjoo kun sen yhden ultran mikä oli meillä 12. viikolla... Ihan tyhmää. Mutta sekin asia on vissiin lähitulevaisuudessa toisin.

Pakkohan se oli RU:ssa käydä, en minä olis pystyny oottaa syntymään saakka! Lähdettiin me myös sukupuoltakin sinne yksityiselle selvittämään, mutta sitä ei Mönkkäri meille halunnutkaan paljastaa :)

Täälläkin on alle vuosi sitten tullut käytäntöön kaksi ultraa, ONNEKSI! Joo kyllä miekin sitten kävisin tuollaisessa, jos vaan nt-ultra olis tarjolla.

Sitä se kätilö nauroi meillekin, et jos vanhemmat ei halua tietää sukupuolta, niin pikkuinen oikein tarjoaa sitä nähätäväksi ja päinvastoin. Me ei haluttu tietää, eikä kaveri kyllä esitellytkään - vanhempiinsa tullut vastarannan kiiski[:)].

Sain yllättävän helpolla tolkkua Kela-papereihin, tietty tulee bumerangina takaisin... 

Minnis, vastaan tuohon sinun neulomis"ongelmaan" liittyvään kysymykseen, en ehdi nyt muuta vastailla.
Tuo tummennettu kohta, ensinnäkin montako silmukkaa sinulla alun perin oli työssä? 80/85/90/95/100? Mikä noista?
Nuo kavennusluvut vastaavat silmukoittesi määrää eli jos sinulla on työssä 80 silmukkaa, kavenna 6x1s = 20 s (eli kaikkien kavennuksien jälkeen sinulla on jäljella 20s). Jos sinulla on työssä esim. 95 silmukkaa, kavenna 7x1s = 25s jäljellä kavennuksien jälkeen. Ja kavennukset siis merkkilankojen molemmilla puolin, joten yhdellä kerroksella tulee 10 kavennusta. Näitä toistetaan joka toisella kerroksella 6 tai 7 kertaa (riippuen monta silmukkaa työssä alunperin oli).

Tajusitko mun selityksestä mitään?

Jeps, kiitos. Jotain sellaista ajattelinkin sen olevan ja työkaverikin epäili. Eli oli lähtöönsä 80 silmukkaa ja kavennusten jälkeen siis 20 silmukkaa.

Heipsuli!

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, täällä mukaan ilmoittautuisi yksi uusi kesämassun kasvattelija. UÄ:n mukaiset viikot 26+6 ja LA siis 9.6.
Esikoista tässä odotellaan, toisinaan isosti jännittää, ja mutkiakin on ollut matkassa jo jos jonkinmoisia, alun viikkokausien pahoinvoinnista keskiraskauden vuoteluihin ja supisteluihin. Nyt kuitenkin loppupuoleksi tuntuu tilanne onneksi rauhoittuvan [:)].
Asustelen mieheni kanssa Tampereella, töitä teen jonkinmoisena konttorirottana. Iältäni olen 32-vuotias.
Löytyykö kesämassulaisista muita Tamperelaisia?

Tervehdys kaikille.
Tänne on tullut viimeaikoina paljon uusia, tervetuloa joukkoon =)

Tipitiitii, meillä on sama laskettuaika.

Sain just ensimmäisen vehon ommeltua, oli siinäkin urakkaa ihmeen paljon. Piti laittaa vähän jotain hörhelöä verhoihin ja tietty ne oli hankalat ommella. Vielä 3 verhoo olis jäljellä ja sit uudinverho.
Huomenna olis taas neuvola. Kiva taas päästä keskustelemaan ja tarkistamaan että kaikki on kunnossa. Sit keskiviikkona mennään tutustumaan synnärille, näkee vähän mihin sitä sit "joutuu". Toivottavasti ehditään samalla reissulla käydä testaamassa vaunuja.

Itse en ole joutunut uusia liivejä hankkimaan. Olin ennen raskautta väliinputoaja kokojen suhteen, joten nyt on vaan kaapista löytyvät isommat liivit käytössä. Ja mies harmittelee miksi tätä nykyä käytän vain "hienompia" (niitä kooltaan isompia) hepeneitä, menee kuulema ihan haaskiin kun ei pahemmin lakanat heilu... Lohduttelin että ostetaan uusia hienoja alusvaatteita sitten taas ensi syksynä...

Aloitin virkkaamaan isoäidin neliöitä jämälangoista, tarkoituksena tehdä vauvalle torkkupeitto vaunuun. Vielä on intoa riittänyt, neliöitä valmiina 9. Into tosin hieman latistui kun laskeskelin tarvitsevani vielä n. 50 neliötä. Onneksi aikaa on vielä!

Meillä taitaa Scoolina olla samoihin aikoihin laskettu aika sillä itse olen nyt viikoilla 23+2! Ja laskettu on 5.7!
Eilen rakenneultra, todella hyvin meni.. vauvva on terve eikä viittauksia down syndroomaan löydy! Painoa sikiöllä on 676grammaa.. =D

Heissulivei!
Mulla oli tänään neuvola (siis vasta kolmas, vaikka nyt rv 22+4) ja vauvalla kaikki hyvin. Jopa verenpaineet oli vähän normaalia paremmat, samoin hemoglobiini. Painoa oli kertynyt kuulemma sopivasti. Sain Kelan lomakkeet täytettäväksi ja heti meinasi mennä hermot, kun niitä silmäilin.

Minnis, mä jo kuumeisesti odottelen valokuvaa siitä sun myssystä! Mä sain vauvan nutun kaikki kappaleet kudottua, mutta ne on vielä ompelematta kiinni toisiinsa. Ihan hyvin onnistui, vaikka itse sanonkin. Mulle paukkasi tähän väliin yksi toinen kudintyö, kun paras kaverini tilasi multa pojalleen kesäisen torkkupeiton vaunuihin. Ajattelin tehdä sen tuolle pojalle synttärilahjaksi ja tässä ei ole kuin pari viikkoa aikaa puikata sitä. Mutta enköhän ehdi. Mies tosin valittaa et "aina sä vaan kudot" =)

Mä olen hankkinut vauvalle kaikenlaista kamaa. Olen kauhea shoppailija enkä mahda sille mitään... Ostin kankaita pinnasängyn suojusta varten sekä lakanakankaita. Ompelen alus- ja pussilakanat itse, koska kun sänky on pyöreä (myöhemmin ovaali), niin on vaikea löytää valmiina.

Taas äitipuolijuttuja, muut kuin Nicki (ja miksei myös jane_doe) hyppikää vapaasi viestin yli...
Nicki, minun korviini kuulostaa todella oudolta, että sinulla ei olisi täyttä oikeutta komentaa miehesi lapsia. Hehän asuvat teillä!!! Meillä minä komennan lapsia paljon enemmän kuin mieheni. Olen siis komentanut heitä käytännössä ensi tapaamisesta lähtien. Aluksi varsinkin nuorimmainen sanoi aina silloin tällöin että "tarviiko sun olla aina niin tiukka/siisti" (komensin usein siivoamiseen ja omien jälkien korjaamiseen liittyvissä asioissa), mutta eipä ole kuulunut enää aikoihin moisia kommentteja. Nykyään nämä jutut ovat normaaleja "meidän kodin" rutiineja. Samainen nuorimmainen on yhden kerran sanonut mulle et "sä et oo mun äiti, mun ei tartte totella sua". Ilmoitin hänelle hyvin kylmästi, että sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa etten ole hänen äitinsä, vaan että olen aikuinen ja hän siis lapsena tottelee minua. Sen jälkeen ei tuontyyppisiä keskusteluja ole tarvinnut käydä.

Olen erittäin tarkka siisteyteen ja muutenkin käyttäytymiseen liittyvissä asioissa. Ja niissä myös lapsia aktiivisesti komennan. Minulla on alusta asti ollut hyvä auktoriteetti lapsiin, joten hyvin harvoin minun tarvitsee korottaa edes ääntäni. En siis juuri koskaan huuda lapsille. Ja haluan painottaa, että lapset tykkäävät minusta erittäin paljon ja tulevat meille oikein mielellään. Mutta lasten mielestähän aikuisten kuuluukin komentaa ja sillähän me osoitamme heille, että välitämme, kun kerran asetamme rajoja.

Teilläkin pojat ovat jo niin vanhoja, että varmaan ymmärtävät kyllä vauva-asian. Ja vaikka aluksi olisikin heille vähän shokki, niin kyllä he asettuvat aika nopeasti. Toki asiasta olisi hyvä jutella heidän kanssaan paljon etukäteen, jotta osaavat "henkisesti valmistautua" vauvaan. Mitä tarkoitit, että pojilla on taipumusta mustasukkaisuuteen? Lienee vanhempien eron peruja?

Joko miehesi on kertonut asian pojille? Näinköhän hän aikoo tehdä monelle miehelle tyypillisesti ja odottaa toiveikkaana, että pojat hoksaisivat itse asian laidan... Pieni (miehen) painostus asian suhteen saattaisi olla paikallaan. Mielestäni on kuitenkin paljon parmepi, että asia kerrotaan heille varta vasten. Kerro kuinka kävi.

Neuvolassa tuli tänään käytyä, kaikki muuten ok, mutta hemoglobiini oli laskenut niin rajusti, että rautatabletteja määrättiin. Pääasia kuitenkin että vauva voi hyvin. Sf-mitta edelleen menee yläviivoilla, mutta kuitenkin vielä viivojen sisäpuolella. Nyt alkaa paino olla siinä missä se oli alkuraskaudessakin ja tuntuu että nyt alkaa paino nousta entistä herkemmin. En ainakaan vielä saanut moitteita, vaikka painoa oli tullut 450g/viikko.

Verhojakin on nyt 3 valmiina ja nyt sit loppui "koristehörhelö". Harmittaa kun ei nyt saa viimeistä verhoa valmiiksi. Täytyy toivoa että samanlaista löytyy jostain lisää. Yritin laittaa kuvaa tänne verhoista, mutta tiedosto oli liian suuri, enkä osaa muuttaa sitä pienemmäksi.

ALKUPERÄINEN: Pepiluis

Tervehdys vaan kaikille!

Onpas kiva kun on tällanen palsta :) Sivuja oli niin kauheesti, etten jaksanu ihan kaikkee lukee. Vaikka varmaan ois ollu tosi mielenkiintoisia ja tärkeitä juttuja!

Täällä siis ihan uus kesämassun kasvattaja. Esikoista siis odotellaan kovasti ja viikkoja on kertynyt tähän mennessä 24+1 ja laskettuaika on 26.6. VASTA!!! Mä olen kyllä ihan varma, että Mönkkäri syntyy vasta heinäkuussa. Mä en jaksa oottaa!!! Onneks vähän lohduttaa kun ajattelee miten aika on mennyt loppujen lopuksi nopeeta..

Ihana ku Minnis puhuu kaiken maailman istutuksista ja mä tykkään sellasista, mutta oon niin laiska, etten ole viitsinyt opetella sellasia eli saatikka sitten laittaa =D

Minäkin oisin halunnut uuden äitiyspakkauksen, mutta en sitte jaksanu venyttää niitten lappujen viemistä, kun kelasta ei koskaan tiedä miten monta kertaa ne laput tulee bumerangina takas jonku helvetin rastin takia!! Ihan niinku sellasia asioita ei vois puhelimitse kysyä....

Moi Pepiluis ja tervetuloa mukaan,

itse olen ollut aika pitkään hiljaa, johtuen kiireisestä elämäntilanteestani. Nyt tosin alkaa olla jo hieman enemmän aikaa ja jaksaa jo keskittyäkin kirjoitteluun. Olen toki seurannut koko ajan mistä keskustellaan. Itselläni laskettu aika 23.6, joten aika lähellä sinun aikaasi. Ensimmäistä odottelen myös.

Ja kuten sinäkin, olisin halunnut uuden äitiyspakkauksen, mutta en malttanut enää odottaa, vaan täytin paperit Kelaan.

ALKUPERÄINEN: himmeli

Tipitiitii, meillä on sama laskettuaika.

Hassua, kun nuo meidän lilypie-laskurit sanoo, että olet ollut päivän pidempään raskaana kuin minä, mutta saman verran silti jäljellä. Sinun raskautesi kestää siis päivän pidempään kuin minun, hmmm [:D]

Heipsun!
Eilen käytiin sitten kurkistamassa kaveria [:D] Sielä se kelluskeli, oli unessa eli helposti tutkittavissa.. Poikittain makoili, ihan niinku epäilinki kun molemminpuolin masua liikkeitä tuntuu yhtäaikaa. [:)]
Tyyppi on edelleen 2pvää isompi kuin viikot antaa, mutta siis oikein hyvässä tahdissa mennään. Kätilö oli innoissaan ku ei haluttu tietää sukupuolta, on kuulemma nykyään harvinaista ettei haluta tietää. Mutta me tahotaan että jännitys pysyy yllä viimoseen ponnistukseen saakka.
Kaikki kunnossa, paitsi sain vielä yhden ultra-ajan vkolle 28 kun istukka oli niin liki kohdunsuuta. Tahtovat tarkistaa että nousee siitä pois, ettei tule synnytyksessä yllätyksiä, oli nyt niin millistä kiinni ettei ollu tukkeena. Parempi siis katsoa kuin katua. Ja mielelläänhän minä kaveria menen puolentoista kk:n päästä taas kattomaan. [;)]
Pitkäkoipinen kaveri sieltä ois nyt sitten mittojen mukaan tulossa, voi toki olla että tasottuu tässä aikaa myöten. Heti alettiin miettiin että mistä se on jalkansa saanu, mutta on noita suvussa sielä täälä. Ja isukillakin on suht pitkät koivet niin voi olla jopa siltäki perityt, sitten ku se syntyy niin onki joku tuppelojalkanen. *virn*
Kahen viikon päästä ois sitten neuvola, mukavasti nyt menee sopivissa väleissä. Saa tietoa pikkusesta ja sen voinnista. Saa nähä kuinka paljon sitä kerkiää painoa kartuttamaan, en ole puntarille nyt viikkoon uskaltautunu kun tuntuu että on alkanu kertymään ihan tehokkaasti.
Neuloksessa olen jo housuosassa, sain siis vihdon lahkeet valmiiksi. Jee! Nyt sitten taistelen pyöröpuikkojen ja ihan tavispuikkojen kanssa että saan lahkeet yhistettyä niin ettei kauheita koloja jää mihkään.. Saa nähä kuinka usein saan purkaa tämän osion alkutekijöihinsä. Lahkeitten alku ainaki lupaa neljää kertaa. [8|]
Hyvää talvi-/kevätpäivää kaikille masukkaille! [:)]

Huomenia kaikille!

Mihin hävisi auringonpaiste ja miksi sataa lunta[:'(]?! Ny kelpaisi aurinko piristämään!

Olin eilen työmatkalla Helsingissä ja vaikka päivä oli pääasiassa istumista, alkoi loppupäivästä juimia vatsaa aikalailla. Nyt pitää kyllä vetää reissut ihan minimiin ja mennä vatsan ehdoilla.

Äitipuoli, luot minulle kauheat paineet myssyn suhteen[;)]. No ei, koitan tänään saada valmiiksi ja laitan sitten kuvaa. Tai siis kunhan nään lopputuloksen, niin katsotaan kehtaanko laittaa kuvaa... Aloitin eilen junamatkalla sitä neuletakkia, joten myssyn loppuun tekeminen ei nappaa yhtään, mutta taistelen sen tänään valmiiksi.

Hei, taas Äitipuoli! =)
Joo, kyllä se meill vähä nuin mennee että sillon ku mieheni on paikalla ei minulla ole paljon sanavaltaa vaikka monessakin asiassa haluaisin suuni aukaista, itselläni on nimittäin kasvatuksen suhteen samat periaatteet kuin sinulla!! Lasten täytyisi opetella siivoamaan jälkensä ja muutenkin käyttäytymisen suhteen olen melko tarkka. Mieheni on nuissa asioissa varsin lepsu, olen hänen kanssaan asiasta puhunut mutta ei ole tullut muutoksia. Eniten ottaa aina päähän se että jos käsken poikia siivoamaan jälkensä nii ne ei tottele ja kohta isukki siivoo lelut sun muut pois!! On toki niitäkin päiviä jolloin olen nuorimman pojan (eniten laittaa mulle kampoihin) kanssa kotona kahestaan niin silloin eletään minun säännöillä. Mutta hyvin usein niinä päivinä kuulen pojan suusta: "en kuuntele sua" ja "tämä ei oo sun koti"!!  Olen sanonut miehelleni tästäkin mutta ei vaikutusta. Ja olen yrittänyt puhua rauhallisesti (en itsekkään pidä huutamisesta) myös pojalle, mutta teho kestää vain pienen tovin. Ihmeen rauhallisissa merkeissä meidän päivämme kuitenkin menee vaikka poika yrittää hyppiä silimille! Mietinkin että kun vauvva syntyy niin miten minun ja mieheni suhde kärsii kasvatus eroista?? Mieheni on nimittäin siis todella lepsu kasvatuksen suhteen ja mie tuas en! ja jos pojat elävät eri säännöillä kuin tulokas niin onko sekään nyt ihan oikein!!
Poikien mustasukkaisuus ilmenee monestikkin niin että kun halaan tai annan pusun miehelleni nii joku pojista on kohta siinä välissä heilumassa ja yrttämässä saada täyden huomion isältään.. etä en oikein edes aina poikien edessä viitsi koskea mieheeni pahemmin. Kyllähän se voi olla ohimenevää, ajan kanssa.

Heippa Nicki!
Jännä sinänsä, että teillä tilanne muuttuu sen mukaan, että onko miehesi paikalla. Yllättävää mielestäni oli myös se, että nuorin laittaa sinulle eniten kampoihin. Saattaa toki olla vielä vähäistä uhmaakin, kun on kuitenkin vasta 4v. Jos poika sanoo "tämä ei ole sinun koti", niin oletko sinä siis muuttanyt "heidän" vanhaan kotiinsa? Meillä lasten molemmat vanhemmat asuvat uusissa paikoissa, ns. yhteiseen kotiin ei jäänyt kukaan asumaan. Sillä vältetäänkin mielestäni monia ongelmia.

Meillä on miehen kanssa suunnilleen samat kasvatusperiaatteet, mikä helpottaa asiaa huomattavasti. Mutta mieheni on kyllä laiskempi lapsia komentamaan ja mieheni omien jälkiensä siivoamisessa on myös toivomisen varaa... Mutta siis samoissa asioissa lapsia komennetaan.

Pohdintasi teidän kasvatusmielipide-eroista (vauvan suhteen) on ihan aiheellinen. Varmasti kannattaisi yrittää keskustella miehesi kanssa asiasta paljon etukäteen. Mielestäni säännöt eivät kyllä voi olla erilaiset nykyisille lapsille ja tulevalle vauvalle. Toisaalta, sinähän sen vauvan kanssa ilmeisesti olet päivisin kotona eli saat aika hyvin iskostettua omia kasvatusperiaatteitasi kaikkiin lapsiin.

Tekevätkö lapset teillä mitään (kevyitä) kotitöitä? Meillä nykyään joutuvat tekemään normaaleja hommia kuten oman sängyn petaaminen, oman huoneen siivous (tavarat paikoilleen), joskus jonkun kerroksen imurointi, jälkien korjaaminen pöydästä/pöydän kattaminen, postin hakeminen, lumen luonti jne. Siivoaminenkin voi olla varsin kivaa yhdessä tekemistä. Yksikin viikonloppu kannoimme lasten kaikki vuodevaatteet patjoja myöten pakkaseen. Samoin kaikki pehmolelut kävivät tuulettumassa. Lapset olivat innoissaan mukana touhussa. Laitoin heidät myös vaihtamaan omat lakanansa, toki pienellä avustuksella.

Hei kaikki pitkästä aikaa,

Heräsin aamulla ajatukseen, että vakuutuksen kanssa tulee kiire, jos sellainen meinataan lapselle ottaa, kääks. Olen saanut aiemmin pari tarjousta, Pohjolasta ja Ifiltä. Tapiolaakin katselin, mutta mulla ei ole siellä mitään muita vakuutuksia ja silloin ei ymmärtääkseni lapsen hoitovakuutustakaan saa.  Voisiko joku asioihin perehtynyt kertoa/suositella, mistä olette vakuutuksenne ottaneet ja miksi? Kiitos kiitos kiitos!

Muutoin kaikki oikein mukavasti! Viime viikolla mahaa vihloi niin kovasti, että kävin näyttäytymässä lääkärillä, mutta hän veikkaili vaan kovia kasvukipuja. Ja kuten yleensä, niin heti lääkärillä käynnnin jälkeen olo helpotti. Mahtoiko olla kaikki korvien välissä vaan...

Heippa!

Oltiin eilen 4 d-ultrassa ja saatiin tietää, että meille muuttaa kesällä tyttövauva. Kaikki olivat muutenkin kunnossa. Vauva tosin oli kääntyneenä selkää päin koko ajan joten emme nähneet kasvoista kuin sivukuvaa. Vauvamme arviopaino oli n. 700g. [:D]

Onko kukaan muu muuten kärsinyt nenäverenvuodosta?? Mulla verta tulee tuon tuostakin joten aina täytyy olla varuillaan kun nenäänsä niistelee.[:@]

Maajussi Vertailin aikaisemmin vakuutuksia, ja omasta mielstäni parhaat lapsen sairasvakuutukset ovat Tapiolassa, Fenniassa ja Lähivakuutuksessa. Ifin lapsivakuutushan on voimassa vain korkeintaan 6 kk lapsen syntymän jälkeen. Itse päädyimme Lähivakuutuksen tarjoukseen, koska keskittämällä myös autovakuutuksemme saimme sieltä edullisimman tarjouksen. Lapsivakuutuksethan saa sitten edullisemmin jos liittää sen kotivakuutukseen. Muuten noiden kolmen yhtiön vakuutukset olivat aika tasavertaisia, Tapiolan oli kallein ja siellä oli vuosisidonnainen omavastuu 100e kun taas noilla kahdella muulla oli sairauskohtainen omavastuu, jonka muistaakseni sai molemmissa yhtiöissä itse päättää. Meille tulee 50 e omavastuu/sairaus.

Kiitos Typylityy! Kysyitkö myös Pohjolasta tarjousta? Mietin vaan, miten se pärjäsi muille suosittelemillesi vakuutusyhtiöille.

Niin, ja onnea tytöstä [:)]

Takaisin