Taas äitipuolijuttuja, muut kuin Nicki (ja miksei myös jane_doe) hyppikää vapaasi viestin yli...
Nicki, minun korviini kuulostaa todella oudolta, että sinulla ei olisi täyttä oikeutta komentaa miehesi lapsia. Hehän asuvat teillä!!! Meillä minä komennan lapsia paljon enemmän kuin mieheni. Olen siis komentanut heitä käytännössä ensi tapaamisesta lähtien. Aluksi varsinkin nuorimmainen sanoi aina silloin tällöin että "tarviiko sun olla aina niin tiukka/siisti" (komensin usein siivoamiseen ja omien jälkien korjaamiseen liittyvissä asioissa), mutta eipä ole kuulunut enää aikoihin moisia kommentteja. Nykyään nämä jutut ovat normaaleja "meidän kodin" rutiineja. Samainen nuorimmainen on yhden kerran sanonut mulle et "sä et oo mun äiti, mun ei tartte totella sua". Ilmoitin hänelle hyvin kylmästi, että sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa etten ole hänen äitinsä, vaan että olen aikuinen ja hän siis lapsena tottelee minua. Sen jälkeen ei tuontyyppisiä keskusteluja ole tarvinnut käydä.
Olen erittäin tarkka siisteyteen ja muutenkin käyttäytymiseen liittyvissä asioissa. Ja niissä myös lapsia aktiivisesti komennan. Minulla on alusta asti ollut hyvä auktoriteetti lapsiin, joten hyvin harvoin minun tarvitsee korottaa edes ääntäni. En siis juuri koskaan huuda lapsille. Ja haluan painottaa, että lapset tykkäävät minusta erittäin paljon ja tulevat meille oikein mielellään. Mutta lasten mielestähän aikuisten kuuluukin komentaa ja sillähän me osoitamme heille, että välitämme, kun kerran asetamme rajoja.
Teilläkin pojat ovat jo niin vanhoja, että varmaan ymmärtävät kyllä vauva-asian. Ja vaikka aluksi olisikin heille vähän shokki, niin kyllä he asettuvat aika nopeasti. Toki asiasta olisi hyvä jutella heidän kanssaan paljon etukäteen, jotta osaavat "henkisesti valmistautua" vauvaan. Mitä tarkoitit, että pojilla on taipumusta mustasukkaisuuteen? Lienee vanhempien eron peruja?
Joko miehesi on kertonut asian pojille? Näinköhän hän aikoo tehdä monelle miehelle tyypillisesti ja odottaa toiveikkaana, että pojat hoksaisivat itse asian laidan... Pieni (miehen) painostus asian suhteen saattaisi olla paikallaan. Mielestäni on kuitenkin paljon parmepi, että asia kerrotaan heille varta vasten. Kerro kuinka kävi.