Kesämassun kasvattajat 2009

Mie olen ostanut liivit Triumphin liikkeestä. Äitiysliiveillä meen jo, kun ei oikeen muut enää istunut, enkä halunnut kivoja puuterinvärisiä hirvityksiä[:'(]. Ne on maksanut alle 30 euroa, joten ei ihan hirveen hintaiset. Triumphin liivejä on marketeissakin, en tiiä onko kuitenkaan äitiysliivejä ja suht samoissa hinnoissa ovat varsinaisen liikkeen hintoihin verrattuna.

Mies lähti mökille yöksi, haluttiin molemmat vähän omaa aikaa. Saan rauhassa kökkiä sohvalla, heilutella puikkoja ja katsoa yleisurheilua[:)]. Eipä kyllä miehen läsnäolo olisi sitä estänyt. Välillä on vaan hyvä viettää aikaa erillään. Lisäksi ajattelin pyöräyttää taas mangokääretortun, kun kahvivieraita pukkaa viikonloppuna ja se oli niin taivaallisen hyvää.

Ai niin, neuvolassa meni mukavasti. Kaikki arvot ok. Nyt otettiin ekaa kertaa se sf-mitta, joka olikin ylärajoilla eli 21cm. Parin viikon päähän varataan se sokerirasituskoe, vaikkei vielä ole mitään merkkejä sokeriepätasapainosta ollut. Meillä sen käy kaikki. Sydämensykkeen kuuntelusta ei meinannut tulla mitään, kun kaveri mätki urakalla anturia ja miuta se nauratti niin kovin, että maha hytkyi - niin kyllä nauroivat neuvolatäti ja mieskin[:D].

No nyt pitää alkaa värkätä leivonnaista.

Voimia siulle Maam, nuo on rankkoja asioita. Onko sinulla ketään kenen kanssa voit jutella asiasta? Tai paikkaa johon mennä, jos et enää jaksa katsella? Olen kohdallani miettinyt, ettei neuvola ole välttämättä se paikka, jossa haluan mistään vaikeuksista puhua - se leimaisi koko hoitosuhteen tai siltä minusta tuntuu, että varjo heiluisi koko ajan siinä yläpuolella.

Mangokääretorttu
Pohja:
4 munaa
1 1/2 dl sokeria
2 rkl perunajauhoja
4 rkl vehnäjauhoja
3 rkl kaakaojauhetta
1 tl leivinjauhetta

Kostutukseen:
1/2 dl appelsiinimehua

Täyte:
2 prk (à 200 g) maustamatonta
tuorejuustoa
1/2 dl sokeria
2 tl vanilliinisokeria
1 mango soseutettuna
1 prk kuohukermaa

Koristeluun:
pääsiäisrakeita rouheena

1. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Yhdistä kuivat aineet ja lisää ne siivilän läpi varovasti sekoittaen.
2. Levitä taikina voidellulle leivinpaperille uunipellille. Paista 200 asteessa noin 7 minuuttia.
3. Kumoa kypsä pohja sokerilla sirotetun leivinpaperin päälle.
4. Kostuta jäähtynyt pohja mehulla.
5. Valmista täyte. Sekoita tuorejuustoon sokeri ja soseutettu mango. Lisää lopuksi vatkattu kerma.
6. Levitä reilu puolet täytteestä levylle ja rullaa se leivinpaperin avulla. Anna rullan vetäytyä jääkaapissa jonkin aikaa.
7. Levitä lopputäyte rullan päälle ja koristele rouhituilla pääsiäisrakeilla.

Olen käyttänyt vauvojen mangososetta pari purkkia. Se on tosi makeaa, joten en ole laittanut niin paljon sokeria täytteeseen.

Yritin juuri täyttää äitiysrahapapereita - hemmetti, mitä hepreaa[:@]. Pitää pirauttaa Kelaan maanantaina.

Huomenta,

Täällä ollaan vaihteeksi oltu hereillä jo 1,5 tuntia. Tuntuu kyllä päivätkin aika pitkiltä, mikä ei sinällään viikonloppuna haittaa.

Ajattelin käydä pyörähtämässä kaupungilla ostamassa isompia ruukkuja - viime viikonlopun yrtti-istutukset kaipaavat jo enemmän tilaa - ja helmililjan tai krookuksen sipuleita - voisivat olla kivoja sisäkasveinakin, etenkin, jos istuttaa lasipurkkeihin.

Myssy alkaa olla valmis, joten katselin jo uutta ohjetta. Ajattelin olla villi ja aloittaa villatakin ja -housujen kutomisen - saas nähdä kuin käy.

Tervehdys vaan kaikille!

Onpas kiva kun on tällanen palsta :) Sivuja oli niin kauheesti, etten jaksanu ihan kaikkee lukee. Vaikka varmaan ois ollu tosi mielenkiintoisia ja tärkeitä juttuja!

Täällä siis ihan uus kesämassun kasvattaja. Esikoista siis odotellaan kovasti ja viikkoja on kertynyt tähän mennessä 24+1 ja laskettuaika on 26.6. VASTA!!! Mä olen kyllä ihan varma, että Mönkkäri syntyy vasta heinäkuussa. Mä en jaksa oottaa!!! Onneks vähän lohduttaa kun ajattelee miten aika on mennyt loppujen lopuksi nopeeta..

Ihana ku Minnis puhuu kaiken maailman istutuksista ja mä tykkään sellasista, mutta oon niin laiska, etten ole viitsinyt opetella sellasia eli saatikka sitten laittaa =D

Minäkin oisin halunnut uuden äitiyspakkauksen, mutta en sitte jaksanu venyttää niitten lappujen viemistä, kun kelasta ei koskaan tiedä miten monta kertaa ne laput tulee bumerangina takas jonku helvetin rastin takia!! Ihan niinku sellasia asioita ei vois puhelimitse kysyä....

Kiitos Minnis ja Greippi lohduttavista sanoista, se on tosi ettei neuvolassa halua hiiskahtaa tuommoisista, saa vielä lastensuojeluviranomaiset niskaansa huohottamaan. Onneksi voin puhua mieheni äitin kanssa ihan kaikesta, ja ystäviäkin on onneksi tukemassa. No, enpä viitsi enempää täällä vuodattaa.

Ihmettelen kun potkut tuntuvat nykyään vain ihan alhalla, onkohan "piipero" asettunut johonkin hölmöön asentoon istumaan. Istukka edessä, joten sehän tietty vaimentaa potkuja eteen. Maanantaina taas pehevalmennus.. kai.. nojoo. 13 pvä on kolmas ja viimeinen ultra, jee [:)] Jänskättää että joskos NYT viimein saisi tietää sukupuolen.

Tervetuloa kerhoon Pepeluis! Meillä on sama LA 26.6. PikkuNasukin aika samoissa, 25.6.

Viime viikot oon lueskellut teidän juttuja silloin tällöin mutta en ole jaksanut niin kirjoitella. Jonkunasteista uupumista ja stressiä ilmassa kun tuntuu että elämässä on niin paljon meneillään; raskaus, sijaisen etsiminen töihin, töiden saaminen pois alta, ennakkotehtävien tekeminen korkeakouluun, miehen masennus jne. Ja päälle asioiden järjestelyä pikkuista varten; Kela, vakuutukset ja tavarat.

Jos pääsen pääsykokeisiin niin siitä tulee aika mielenkiintoista. Parhaassa (tai pitäiskö sanoa pahimmassa) tapauksessa pääsykokeet kestävät kesäkuun alussa viikon. Ja LA 26.6 [:D] Opiskelun aloitus toki siirtyisi vuodella eteenpäin syksyyn 2010.

Varasin 4D ultran Femedasta maanantaille. Kelakorvausten jälkeen 160 €. Sittenhän sen näkee oliko rahan väärtti.

Ihanaa viikonloppua kaikille, yritetään ottaa iisisti ja olla murehtimatta!

Hei!

Ajattelin minäkin esittäytyä, jo jonkin aikaa olen seurannut kirjoitteluanne. Odotan neljättä lastani LA on 19.6 eli viikkoja on jo 25+1. Aiemmat lapseni ovat kaikki tyttöjä ja odottavat kovasti vauvan syntymistä[:)] Perheeseeni kuuluu myös mies ja koira.

Kiva saada tänne uusia massun kasvattajia[:)]

Huomasin just, että 12 tuntia oltu taas liikeellä/ hereillä enkä ole juurikaan hengähtänyt. Kohta tulee varmaan megaväsy. Helmililjat on istutettu, yrtit vielä odottaa isompia ruukkuja. Neulomaan en oo ehtinyt, mutta urheilua on jännitetty sitäkin enemmän - kaksi suomalaista pituushypyn finaalissa ja yhdistetyn hiihdon loppusuoralla sydän tais heittää volttia kovasta kannustuksesta.

Ipanapakin tuntuu heränneen, kun äippä alkaa hyytyä. Nyt pitää vähän istahtaa ja rauhoittua.

Niin muuten Vau-kirjan viikolla 23 sanotaan isille, että tulevat äidit yrittävät tehdä enemmän kuin on voimia...

Minä olin kyllä pettynyt siihen 4D:en. Jos nyt saisin valita, ottaisin 3D:n. Minä maksoin käynnistä kelakorvausten jälkeen 194€. Hinnoittelu on tietty joka sairaalassa ja joka lääkärillä oma...

Heippa!

Jonkun aikaa olen jo lueskellut nuita sivuja tosin ihan kaikkia en jaksanut lukea vaikka mielenkiintoa kyllä löytyy [:D] ja nyt uskalsin jo itekkin kirjoitella tänne. Rv 19+5 tänään ja ekaa odotellaan<3 [:)] Olen 19, toukokuussa 20v. LA 28.7 Ensi viikon tiistaina olisi rakenne-uä, millainenhan se on? Kiva olisi kuulla mitä siellä tehdään jne. [:)] Maha näkyy jo, tosin jopas sitä on odotettukin kun olen ollut melkein koko ikäni alipainoinen niin kesti tuo masun kasvu vähän enemmän :)

Kiitos, Äitipuoli! Niin.. pojat ovat 4,7 ja 10 vuotiaita.. ja hyvin erilaisia tietenkin jo ikänsä puolesta.
Tässä nyt olen odotellut että mun mieheni päättää kertoa heille raskaudestani tällä viikolla..ainakin lupasi niin. Ihmettelen hieman itsekkin että ku eivät ole pojat huomanneet masuni kasvua.. onhan mulla omaakin mahaa ennestään mut kyllä tämä jo ainakin aikuisen silmään pistää.
Olen kyllä itsekkin jo yrittänyt totutella ajatukseen että mieheni ei ole aivan täysillä tässä raskaudessa mukana..eli aion myös itse tehdä kaikki hankinnat  (lastenvaunut,turvakaukalot yms.). Ja ei se ajatus niin pahalle ennee tunnukkaan.
Nyt tässä vain odottelen poikien reaktioita asiasta, ehkä hieman liikaa jännitän asiaa.. mut pojilla on hieman taipumusta ollut mustasukkaisuuteen..luonnollisesti.Varsinkin nuorimmalla, koska sattuu olemaan se isän pienin vielä.
Mukava kuulla että teillä on odotettu lapsi ollut lasten keskuudessa! =) Jospa se meilläkin olis.. aikaahan se totta kai tarvitsee! 
Niin ja niistä säännöistä; meillä tahtoo vähä silleen olla että mie en edes tiijjä mitkä oikeudet mulla on lapsia komentoo, nuorimmainen on ainakin isältänsä saanu sen käsityksen että minua ei tarvii kuunnella. Olen yrittänyt keskustella mieheni kanssa tästä, mutta tuloksetta.. eli sekin tekköö mulle epävarman olon ku ei edes tiedä mitä oikeuksia minulla on poikia komentaa..vaikka minunkin kotihan tämä on..luulisin! Kuulostaa varmaan ihan hölömöltä, mutta niin se meillä menee. kai pitäs yrittee keskustella vielä asiasta..
Olen kanssasi samaa mieltä tuossa että lapsen syntymän jäläkeen yrittää tietenkin pojat ottaa mukaan vauavan hoitoon että eivät tunne oloaan ulkopuoliseks. Olen varmaan tämän tekstin aika sekavasti kirjoittanut kun on ajatukset aivan hajalla tällä hetkellä, mutta toivottavasti ymmärrät mun kirjoitukset=)

Maam, pyydä saada aika neuvolan psykologille. Parempi olisi jos saisit jotain ratkaisua kehiin nyt ennen vauvan syntymää, vauvan synnyttyä voimia suhteen säätämiseen tuskin on. Ratkaisu voi olla myös ei niin dramaattinen, esim. että itse pääset puhumaan säännöllisesti asiasta ja täten saat itsellesi lisää voimavaroja. Ja neuvolassa voi puhua kaikesta jos itse haluaa, lastensuojeluviranomaisia ei saa niskaansa kertomalla että puolisolla on alkoholiongelma.

Muistan lukeneeni viime kesänä artikkelin, jonka mukaan syntymätön lapsi oppii pitämään niistä mauista mitä äiti odotusaikana syö. Itsellä on tullut siitä sitten huono omatunto, että "näitä herkkuja syödessäni opetan lapseni jo nyt huonoille tavoille..." Parsakaalta ja hedelmiä vaan kehiin... Mielipiteitä?

Hei vain kaikille taas! Äitipuoli ja Nicki, täällä myöskin yksi kohtalotoverinne =) Miehelläni on poika, juuri täyttää 6v. ja viettää meillä ajastaan niin paljon kuin haluaa. Aika tarkalleen. Kerrottiin poitsulle hieman ennen joulua, ja pehmenneltiinkin sitä monta kuukautta ajatuksella, entäpä jos..  Tosi hyvin on vastaan ottannu, ei se nyt ehkä vielä oikein kunnolla ymmärrä, mutta ei sitä ole tuntunut haittaavankaan. Yhdessä iskän kanssa kuuntelevat massua ja miettiivät miten päin se nappula on.

Iskä totesi jo kauan ennen kuin lasta oli tulossakaan, että pojan kanssa hänen täytyy viettää sitten aikaa enemmän, jonka pienen keskustelun jälkeen ymmärsin näin: "Koska tulee uusi vauva, ja poikakaan ei kokoaikaa ole täällä, minun on oltava pojan kanssa paljon silloin kun hän täällä on, että haluais tulla toistekin." Ja täähän tarkottaa niitä isi-poika-juttuja, puunhakkaamisia ja mönkkäriajeluita. En mä usko että mikään paljon heidän suhteessaan muuttuu, mä vain tahdon uskoa että mä haluan välillä "vanhempaa" seuraa ja lähteä vaikka pojan kans pelaa jalkapalloo =)

Vähän jännittää vain tuo kesä, kun tän pojan äiskälläkin kesämassu on, LA on kuukautta ennen mua. Että mitähän tulee tapahtumaan, vai tapahtuuko mitään ihmeempää. Saa nähä.

Huomenta!

Puoliväli on ohitettu, jee! Huomenna RU ja sitä jännityksellä odottelen. [:)] Viikko sitten se tuntu vielä kaukaselta, mutta tänään on sitten sormet ja varpaat ristissä että huomena kuulee kaiken olevan kunnossa.

Pesänrakennus vimmaan pukkaa, mutta ei oikeen tuossa pienessä asunnossa (edelleen se 38neliötä) mitään voi rakennella. Järjestystä ei voi vaihtaa ja mitään muutakaan ei oikeen voi tehä, mitä nyt sitten siivoilla jos siltä tuntuu. Sänkyä ja kumppaneita ois niin mukava alkaa kohta puoleen mallaileen paikoilleen, mutta sen verran mukavuudenhalunen olen että en vielä voi alkaa ahtaasti elämään sen tavaranpaljouden keskellä. Josko tuossa toukokuun lopulla sitten..

maam80 olen osittain kohtalotoverisi tuon miehen alkoholinkäytön suhteen. Ennen raskautta meno oli välillä semmosta että pariin (lue:usein) otteeseen on tullut mietittyä että onkos tämä nyt sitä mitä tahon.. No nyt ku odotetaan, on mies koittanu alkaa käsitellä alkoholia hieman sivistyneemmällä otteella. Itsekkään en mikään mallikansalainen ole siinä mielessä että osaan ottaa kuppia siinä missä mieskin (paitsi nyt raskaana en käytä), mutta kohtuudella. Tosin miehellä se menee noin joka 3:s kerta överiksi, viimeksi lauantaina. Muuten minua ei ehkä se haittaisi mutta tarpeeksi ku mennään överin puolelle alkaa ongelmat ja tunnen olevani pulassa, ja varsinkin kun toista päivää juo tulee esiin hieman väkivaltasuutta (koskaan ei ole minuun kajonnu, mutta pelottaa se silti), joka ei miehen luonteeseen kuulu normaalisti. Mies kyllä tiedostaa ongelman ja asiasta on keskusteltu useaan otteeseen, yritystä löytyy vähentämiseen, mikä on hyvä. Varsinki nytten kun sille oli ihan ulkopuolinen sanonu että on suurkuluttaja, mikä ei pitemmän päälle ole hyväksi. Toivottavasti se sinunkin mies alkaisi parantamaan tapojaan, ei tosiaankaan ole mukavaa kattoa vierestä toisen örvellystä. Voimia siis! Meillä mies on niinkin fiksun päätöksen tehny että lapsen edessä ei alkoholia käytä, menee siis muualle ryypiskelemään sillon kun siltä tuntuu. Tästä päätöksestä osaan jopa olla ylpeä, vaikka paras tilanne tosiaan olisi se että alkoholia oppisi käyttämään niin kohtuudella että sitä ei tarvitsisi piilotella edes siltä lapselta. Piilottelu kun tuo niitä vääristyneitä mielikuvia sitten sille lapsellekkin, ainakin itse olen kokenut saaneeni "terveen" alkoholikulutuksen kuvan vanhemmiltani, jotka eivät piilotelleet pullojaan silloin kun alkoholia ovat käyttäneet. Mutta nämäkin ovat mielipide asioita joista ei voi kiistellä.

Kaikille massunkasvattajille hyvää alkanutta viikkoa, palajan kunhan olen taas viisaampi. [:D]

Huomenta,

Scoolina, varmaan jossain määrin makujutut voi periytyä, mutta tuntuu enemmän pelottelulta kuin muulta. Ihmisellähän uusiutuu kielessä olevat makunystyrät ainakin kerran elämän aikana ja sen myötä myös makuaisti. Lapsethan usein tykkäävät eri mauista kuin aikuiset. Turhaa huolehtia. Se voi tietty pitää paikkaansa, että jos syö raskausaikana rasvapitoista ruokaa, sillä on monenlaisia seurauksia lapselle - viehtymys rasvaiseen ruokaan tuskin niistä pahin.

Voisiko joku viisaampi kertoa, mitä alla olevan ohjeen lihavoitu kohta on selkokielellä, kiitos.
PIPO: Neulotaan suljettuna neuleena. Luo löyhästi pyöröpuikolle nro 4 Merino Extra Fine -langalla 80-85-90 (95-100) s. Kiinnitä sitten 5 merkkilankaa työhön aina 16-17-18 (19-20) s:n välein. Neulo sileää neuletta. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun työn pituus on 12-13-13 (14-15) cm, kavenna jokaisen merkkilangan molemmin puolin (KS. KAVENNUSVINKKI) joka 2. krs: 6-6-7 (7-7) x 1 s = 20-25-20 (25-30) s. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät huolellisesti.
Työn korkeus on n. 16-17-18 (19-20) cm. Anna pipon alareunan rullautua ylöspäin.

Minnis ja Mini myöskin, siitä viisaudesta en tiiä [:D], mutta mulle ainakin selitettiin, että se ihan normi ultra on 2D. Sitten tulee 3D eli kuva missä näkee kolmiulotteisesti ja sitten tulee tämä 4D, eli 3D:n lisäksi liikkuva kuva. Me saatiin sieltä lääkäriltä sellanen dvd jossa näky tämä meidän ultrakuvaus. Siinä näky, kuinka masuasukki siellä haukotteli eli toisinsanoen joi lapsivettä ym.[link=http://forum.vau.fi/javascript:void%28addSmiley%28%27body1%27,%20%27http://forum.vau.fi/image/s4.gif%27%29%29][;)][/link]  Mutta jotenkin se ei minusta ollut hintansa väärtti kuitenkaan. Toisaalta, jos se siellä maksaa 160 € korvausten jälkeen, niin voisihan sen rahan huonompaankin laittaa :)

Meijän masuasukki/Mönkkäri/Irkku liikku eilen illalla niin valtavasti, että koko masu aaltoili koko illan ja vielä kun myöhään yöllä menin nukkumaan niin vielä se vaan jaksoi! Isukkikin oli ihan innossaan et miten hienosti se näkyy "mahan läpi" ON tämä ihanaa aikaa!!!

ALKUPERÄINEN: Minnis

Kerros viisaampana, mikä ero niissä 3D ja 4D ultrissa on vai onko se 3D se ns. tavallinen?

Ai no sitten tiesinkin tuon. Ajattelin, että onko niissä vielä muita eroja. Kuulostaa hienolta, mutta myö tyydytään näillä näkymin kunnan tarjoamiin ultriin.

Takaisin