Kesämassun kasvattajat 2009

Mua laiskattaa kans ihan hirveesti, en ole moneen yöhön saanut kunnolla nukuttua. Hommia olis kyllä mut kun ei jaksa niin ei sit vaan jaksa. Huomiseksi pitäis vääntää 3 täytekakkua ja sit sunnuntaiksi vielä 2 isoa täytekakkua. Onneksi leipominen on sen verran kivaa, että kun vauhtiin pääsee niin sit sitä mielellään tekeekin. Aloittaminen vaan tuntuu nyt haasteelliselta.

Tänään on massu ollut taas hieman paremmassa kunnossa, ei lenkinkään jälkeen ollut pahoin kipeä. Vauva on kyllä alannut liikkumaan tosi paljon. Tuntuu välillä ettei se nuku ollenkaan, varsinkaan öisin. Luinkin jostain että näillä viikoilla lapsi on vilkkaimmillaan.
Eilen oltiin taas perhevalmennuksessa. Katsottiin siellä synnytysvideo. Se oli tosi hyvin tehty video, ja tottahan mulla itku pääsi kun vauva siinä syntyi.  Miehenikin sanoi, että sai kovasti pidätellä ettei tippa tullut silmään. Siis  mieheni liikuttuu erittäin harvoin.

Moikka vaan!

Olen uusi täällä ja ajattelin liittyä keskusteluun. :-) Meille on myös tulossa kesävauva. Rv 24+0 nyt menossa ja tämän meidän esikoisen LA on 25.6. [:)]

Mulla on aikaisemmin tässä pienentynyt ruokahalu tosi paljon ja paino vaan laskenut vaikka raskausviikkoja tullut lisää. Nyt tosin tuntuu että on armoton nälkä koko ajan. Yölläkin herää tajuttomaan nälkään (plus siihen että vauva potkii vatsassa niin perhanasti!).
Olen huomannut että tämä vatsansisäinen asukki on muuttunut aktiivisemmaksi. Välillä tuntuu että se tulee kohta navan kautta ulos kun se potkaisee rajusti just sopivaan kohtaan. No se olisi ainakin uutta ja ennennäkemätöntä!  Hehe! [:D]

Hei taas, täällä minäkin olen. Kadehdin teitä vauvanhuoneen remppaajia: me saatiin nyt asunto myytyä ja pitäisi löytää pikaisesti uusi kämppä. Tämä on kyllä juuri näitä nerokkaita (miehen) ideoita, joista kaikissa raskausajan opuksissa varoitellaan. Asunnon myynti, osto ja muutto on varmaan AINA vielä stressaavampaa kuin mitä etukäteen ajattelisi... Onneksi olen voinut ihan hyvin, mutta nyt alkaa tuntua että voisi tämä asuntoprojekti olla jo ohi, jotta voisin kunnolla keskittyä tähän vielä tärkeämpään projektiin! Kyseinen henkilö on ollut pari päivää tosi hiljaa (stressiä silläkin?), mutta nyt se onneksi taas möyrii tuolla mahassa. [;)] 

Potkut näkyy jo tosi selvästi myös ulospäin, jos hän sattuu potkaisemaan oikein napakasti juuri esim vatsan yläosaan. Minkäköhän verran käsissä on jo voimaa? Joskus on tuntunut, että potkuja tulee yhteen paikkaan, mutta heti perään vastakkaisellakin laidalla olisi liikettä. Ne voi mennä kyllä hyvin myös suoliston piikkiin...

Tervetuloa uusille kirjoittajille! Jane_Doella on sama laskettu aika kuin täälläkin, eli 3.7.

Me ei olla vielä päädytty mihinkään ehdotuksiin nimien suhteen, enkä ole keskuteluja seurannutkaan. Ne on kuitenkin niin mielipideasioita, että jokainen antaa sen tyyppisen nimen kuin haluaa. Ja parempihan se on että mielipiteitä on niin erilaisia, ettei kaikille tule samoja nimiä! Sitä olen kyllä ajatellut, että sen pitäisi olla suht helppo ulkomaalaistenkin lausua, samasta syystä kuin mitä äitipuoli sanoi. Ja tietysti olisi hyvä ettei se tarkoita ainakaan mitään omituista joillain noista tavallisimmista vieraista kielistä (ainakaan sen mukaan mitä itse tiedän eli jotain ihan yleiskielellä).

HIMMELI, oletko mistä päin Pohjanmaata? Aattelin että oletko mahdollisesti menossa Vaasaan synnyttämään tai Seinäjoelle? Me ollaan päädytty Vaasaan, saatiin valita molemmista.[:)]

Taas on menny viikkoja niin nopeesti ettei perässä pysy. Tälläviikolla alkoivat sitten ne ihanat vihlaisut nivusissa.[:@] Kyllä on haastavaa käydä kolmen koiran kanssa lenkillä, onneksi vaan väliaikaisesti. Ei vissiin ole mitään vippaskonsteja helpottamaan tätä kipua?? Yölläkin heräsin puoli viisi kun käänsin kylkeä ja meinasi "maha revetä"...Auts! Muutenki kaikki liikkuminen on hidastunut ja hankaloitunut, jumpassakin on pitänyt siirtyä hitaampaan tahtiin ja painoja on vähennetty reippaasti. Taidan pian siirtyä vesijumpan puolelle...

Kuinka kauan teillä on muuten mennyt että olette saaneet äitiyspakkauksen papereiden lähettämisestä? Koskahan se vaihtuu uuteen versioon?

Pipsuliini, olen Seinäjoelta, eli siis Seinäjoelle olen menossa synnyttämään.

Mulla meni reilu parisen viikkoa, paperien lähettämisen jälkeen, kun äitiyspakkaus tuli. Olis tullu ennemminkin, mutta pakkaus oli seikkaillut teillä tietämättömillä jonkin aikaa.

Pipsuliini, joo todellakin joutunut löysäämään reenejä. Punnertaminen on aika koomista, kun maha alkaa ottaa lattiaan kiinni[:)]. Justiinsa lähössä harkkoihin (lue: lyllertämään muiden ryhmäläisten tielle), mutta hyvä se on liikkua edes vähäsen. Juoksutrikoot näyttää muuten melko tyylikkäiltä tän kessipulleron kanssa - mistäköhän löytäisin kokotrikoon[;)]?!

Illanjatkoja

Moi! Olen 22-vee esikoista ootteleva, ajattelin tännekkin tulla kurkkaamaan että mitäs täällä höpistään.
22+5 olis nyt mittarissa.. massu kasvaa hyvvee vauhtia.[:)]

Äitipuoli: Olen itsekkin äitipuoli, kolme poikaa löytyy mieheltäni ja he ovat  joka toinen viikko meillä.
Sinulta kysyisinki että onko sun lapsipuolet miten suhtautuneet tulokkaaseen? Mie sanoin miehelle että saa ite kertoa pojille ,mut ei ole vieläkään halunnut kertoa koska vissiin pelekää poikien reaktiota asiaan.. Mitenkähä sitä pitäs suhtautua.. ja mies on vähä sillä kannalla että se viettäs entistä enemmän poikien kanssa aikaa sitten tulokkaan syntymän jäläkeen jotta he eivät tunne  itseään ulukopuoliseks.. kyl sen ymmärrän mut olis myös kiva jos mie ja vauva ei ihan ulukopuoliseks jäätäs, nytkin on jo sellanen "odotan yksin" fiilis.
Olis hieno juttu jos voisit jakkoo kokemuksia kanssani..
Jokos olet kuinka pitkällä?

Täällä on näköjään porukkaa mun kotiseuduilta. :-) Olen Vaasassa käynyt lukemattomia kertoja. Itse olen kotoisin Kristiinankaupungista, mutta piti miehen perässä muuttaa Turkuun. Heh!

Sonja09: Mulla sama juttu että potkut näkee vatsan päältä. Se on kaikista hurjinta kun menee sohvalle makaamaan ja laittaa kannettavan tietokoneen (todella kevyt onneksi) vatsan päälle ja tietokone alkaa pomppimaan itsekseen. [:D] Kiva siinä yrittää keskittyä siihen mitä tekee kun kone ei pysy paikoillaan. Heh!

Yhteinen onnentoivotus meille Äitipuoli, taas on yksi viikko lisää plakkarissa. Niin se aika rientää[:)].

Tänään iltapäivällä neuvola, en jaksais millään odottaa. Varasin töiksi koulutusmateriaalien valmistelua eli paperien kopiointia jne. helppoa, mutta on kuin tervan juontia[:'(]. Ulkona vielä ihana keväinen sää, voi ahdistus tätä toimistotyön ankeutta. Toisaalta ei saa valittaa, kun kerran on töitä - ristiriitaista, mutta suotakoon se tässä elämäntilanteessa.

Aurinkoinen huomen kaikille pullisteleville! [:D]

Täällä takana kaksi äärimmäisen rankkaa päivää, pallero päätti sitten tiistai-iltana vaihtaa asentoa masussa ja sai aikaan sellaset venytyskivut että kaksi päivää on kuljettu selkä kyyryssä ja makuuksillaankin kyljen vaihtaminen yhtä tuskaa. [:@] Onks teillä muilla ollu tällasia kasvukipuja? tänään on onneksi jo paljon helpompi päivä kuin eilen, kykenee jo kävelemään selkä suorana ilman että tuntuu et maha ratkee. Tänään onkin niin mahtava keli, että taidan lähteä pihalle nauttimaan auringonpaisteesta ja hengittelemään raitista ilmaa kunhan saan paperityöt tehtyä.

Ekat hankinnat vauvalle on tehty, tai siis vaunut ja turvakaukalo tilattu, tulee joskus maaliskuun lopulla. Toivotaan että kölli kestää kyydissä ainakin siihen saakka... [;)] Äitiyspakkauksesta sen verran, että mulle tuli päätös 25.2 ja siiinä lukee että pakkaus toimitetaan postitse kahden viikon kuluessa, vielä ei mitään ole kuulunut. No ensi viikko ollaan reissussa, joten täytynnee delegoida paketin nouto jollee muulle jos tulee sinä aikana. Jepulis, mutta nyt töiden kimppuun ja sitten pihalle naatiskelemaan, palaillaan ja pitäkäähän huolta itsestänne + masukista ja tietty iskästä myös!!! [:)]

Olet Killi ilmeisesti pidemmällä kuin mie (22)? On kyllä kipuja välillä, mutta ei noin pahoja. Mein masuasukki on vielä ilmeisesti niin pikkanen, ettei kuperkeikatkaan tunnu. Mitä kattelin keskiarvomittoja viikolle 22, niin meillä vaavi on pieni ja pyöreä, paitsi että eilen kätilö totesi sen pitkäsääriseksi ja pienipäiseksi - malliainesta siis[:D]

heips odottavat!
Tänään oli lääkäri, kaikki kunnossa...vaikkakin se lääkäri joka asiaan totesi että "koska olet ylipainoinen niin.."ärsyttää..[:@]sokerit on ollu hyvät, verenpaineet on hyvät, hemoglobiini kohtalainen  115..ei kuitenkaa määränny rautaa viel..sokereita täytyy seurata loppuun asti.."koska olen ylipainoinen..", verenpaineta täytyy seurata loppuun asti.."koska olen ylipainoinen..",kohdun napukka on niin kaukana ettei tuntunut eli kiinni on tiukasti, onneksi! Painoa on tullut koko raskauden aikana lisää 2,9kg, sf mitta oli 27cm.."koska olen ylipainoinen ja on vatsan peitteitä niin paljon.."ei tulehduksen merkkejä emättimessä..eli kaikki kunnossa...seuraava neuvola onkin jo  2 viikon päästä, eli nyt rupee oleen 2 viikon välein..nyt mulla viikkoja siis 27+3..huhtikuussa on joku valmennus synnytys sairaalassa..sain jo nyt noita synnärin puhelin numeroita ja esitteen ja sit esitietolomakkeen mihin pitää laittaa vauvan nimi jos tarvii hätäkaste suorittaa ja sit siinä lapussa oli jotain muutakin en viel sitä kerenny lukeen..mut nyt kauppaan ja postiin ku mies tuli kotiin! hyvää päivän jatkoa kaikille odottajille!

Myö jouduttiin jo eka neuvolakäynnillä täyttä paprut, joihin tuli hätäkastenimet - tuntui aika kaukaiselta vielä tulloin - rv 12... Nyt miehellä menee hermo, kun keksin joka päivä uusia nimiehdotuksia[:)]. Onpahan sitten mistä valita.

Täällä pitäisi ruveta täytteleen kelan papereita. Oon niin huono näissä asioissa. Sairaslomaa sain taas viikon. Kivuliaat supistukset jatkuivat kun menin takaisin töihin. Saa nähdä miten loppukevään töitten käy. Vauvan laitan etusijalle.

Eilen selvästi näkyi potkut vattan päältä. Oli siinä naurussa pidättämistä. Mies ei harmi vaan nähnyt. Mutta uskon että ehtii näkemään vielä..[:)] Mullakin välillä tuntuu kahdesta eri paikasta liikkeet samaan aikaan. Kai sitten on vaavilla käsissäkin sen verran voimaa. Tai sitten jossain muussa osassa..[:)] Muutama päivä vielä ja viikkoja kertynyt 25.. Jees...

Heipsuti!
Minä kanssa eilen otin ja ehottelin miehelle nimiä, sekä tytön että pojan. "Komensin" makustelemaan että miltä ne kuulostais ja tuumaili että ihan jees, mutta tosiaan pitää ensin tulokas nähä ennen ku nimeä alkaa päättämään. Eihän lapselle voi antaa nimeä joka ei ollenkaan sille sovi, no nämäkin on makuasioita.
Minä olen alkanu miettimään että kuinka paljon pitää syödä karamelliä että lapsesta tulee se niin sanottu sokerivauva? Meinaan täälä uppoaa melliä niin ettei oikeen laskuissa pysy, vaikka koitan rajoittaa. Tällä viikolla ei vielä vissiin päivääkään etten ois jotain mässyä nassuuni pistäny.. Mutta ku tekee mieli! Pitänee tässä alkaa rajottamaan, alkaa kertymään kohta kaikkialle muuallekki kilot ku vaan masuun.
Ens viikolla on sitten RU, kiva päästä kattomaan kaveria ja kuulemaan että onko kaikki kunnossa. Toivottavasti! Ainaki liikkeistä päätellen tyyppi voi vahvasti! [:D] Nyt se on siirtyny tuohon keskelle mahaa palloilemaan, totta se kuperkeikkaa heittää kun välillä käy semmonen ihme muljunta ja välistä tulee kovakin osuma "seinään" aivan kuin vauhtia ottais.
Tulevan isukin pistin tuossa männäpäivänä kokeilemaan josko tuntis jotain, niin kaveri oli hipihiljaa. Vähän se jotain möyrys kun aikansa ootti, mutta mies tuumas että aika epämäärästä on mennä sanoon tuntuuko vaiko ei. No kyllä se tuntu sieltä jossaki vaiheessa tulee kunnolla läpi, pitää vaan malttaa vielä ootella. [:)] Itestä vaan tuntuu että tuntuvat jo tuosta päältä ne liikkeet kun oikein kovin alkaa mellastamaan, mutta ehkä se on psykologista.
Kudelmakin yrittää edistyä, saan jopa kuviota aikaan. [8D] Se on sitten toinen tarina että minkä näkönen siitä tulee valmiina, yritän olla positiivinen ja kuvittelen että siitä tulee todella hieno!

Pakko jotain vastata, josko tuo allekirjoitus jo toimisi. Sain siis ylläpidolta apua, kun olin onnistunut sotkemaan järjestelmät rekisteröitymiskikkailuillani..

Mä sain kaverilta lahjaksi kutimet + lankaa ja ohjeen (http://www.helloyarn.com/topdownbonnet.htm). Tuommoiset teen sitten kaikille kolmelle. Jos vauvalle laitetaan hölmö eläinlakki päähän, niin eikö ole vain reilua, että vanhemmillakin on. Tosin en ole ihan varma vielä teenkö vain korvat, vai laitanko myös silmät ja suun.

Äitiyspakkauksesta. Mä haluaisin saada tämän vuoden mallin (eli sen, jota ei vielä ole julkaistu), koska siskoni sai vähän aikaa sitten lapsen ja hänellä on viime vuoden malli (eli se jota tällä hetkellä jaellaan). Ainakin pienimpiä vaatteita kun varmaan saan häneltä, niin olisi sitten erilaisia. Kuinka pitkään tuota tilaamista voi pitkittää?

Nicki, jos muistan oikein, niin olemme ainoita äitipuolia täällä palstalla. Ihmeen harvinaista, nykyiset avioerotilastot huomioonottaen =)

Muut kesämassuilijat, hypätkää tän viestin yli, pelkkiä äitipuolijuttuja. Miehelläni on kaksi lasta, koululaisia (tyttö ja poika). He ovat ottaneet asian vastaan oikein hyvin ja ovat todella innoissaan tulokkaasta. Olen esim. jo tytärpuoleni kanssa käynyt vaateostoksilla vauvalle. Jo pitkään ennen kuin olin raskaana, he kyselivät ettemmekö voisi hankkia vauvaa. Eli sinänsä ei mikään yllätys heille. Meillä samanlainen systeemi kuin teillä eli lapset puolet ajasta meillä. Me kerroimme heille yhdessä, kun 12 viikkoa oli takana. Kerroimme saunassa, se oli ihan hyvä paikka uutisen kertomiselle.

Kun vauva syntyy, niin miehen on varmaan pakkokin olla "enemmän" aiempien lastensa kanssa, koska imettävästä (minun aikeeni, jos vain onnistuu) äidistä on niin vähän apua ja seuraa, kun hänen aikansa pyörii pakosta paljolti vauvan ympärillä. Meillä lapset ovat selvästi vähän miettineet sellaista asiaa, että onkohan vauvalla samat säännöt (siis vähän isompana) kuin heillä. Tämä johtunee siitä, että minulla on tiukat säännöt siitä, kuinka käyttäydytään. Ja olen tämän vuoksi vaatinut lapsipuoliltani paljon. Olenkin sanonut heille painokkaasti, että uudella tulokkaalla tulee olemaan täsmälleen samat säännöt kuin heilläkin. Vaikuttivat tähän tyytyväisiltä.

Mielestäni on myös hyvä, jos lapsipuolet "sitoutetaan" vauvan hoitamiseen jollain lailla. Tämä auttaa siihen, etteivät tunne itseään ulkopuoliseksi. Eli siis ihan "antaa heille tehtäviä". Samalla saat ihan käytännön apua vauvan hoidossa ja isäkin voi osallistua neuvomaan poikiaan. Olen myös antanut lapsille luettavaksi neuvolan oppaan, jossa kerrotaan mitä milläkin raskausviikolla tapahtuu. Ja kertonut millä viikolla itse menen.

Miten pojat eivät vielä ole huomanneet mahaasi??? Et sanonut yhtään kuinka vanhoja pojat ovat. Se toki vaikuttaa paljon heidän suhtautumiseensa. Jos ovat kovin pieniä, niin eivät ehkä kokonaisuudessaan hahmota tilannetta. Miten ovat muuten ottaneet vanhempiensa eron? Oliko draamaa? Kaikki nämä vaikuttavat asiaan.

Ymmärrän mitä tarkoitat tuolla "odotat yksin" -kommentilla. Faktahan on, että kiinnostuksen aste raskautta kohtaan sinulla ja miehelläsi ovat aika kaukana toisistaan. Miehellesi tämä on jo tuttu juttu ja sinulle ensimmäinen kerta. Minä olin henkisesti valmentanut itseäni etukäteen siihen, että mieheni ei tule olemaan järjettömän kiinnostunut/innostunut raskaudestani. Se auttoikin. Hän on siis ihan iloinen raskaudesta, mutta ei jaksa syttyä kaikenmaailman raskauteen liittyviin tiedotuksiini. Olen myös itsekseni hommaillut pinnasängyn (mies oli kyllä mukana hakemassa sitä), vaunut, matkarattaat, vaatteita jne. Mutta ei tämä minua haittaa, koska minulla on tosi tarkka maku ja tykkään shoppailla =)

Minulla tänään 22+0 eli aika samoissa mennään. Olen tosin sinua 10 vuotta vanhempi.

Minnis, me mennään 26+6 eli jonkun verran edellä mennään. Maanantaina oli neuvola ja just siellä terkalle sanoin että on niin ihana kun ei ole ollu mitään vaivoja, pientä kankeutta lukuunottamatta, ja nyt sitte pamauttikin oikeen kunnolla. Mahan nahka oikeen kiiltää kun on niin tiukalla, olenkin hölvännyt siihen super kosteuttavaa ja sika rasvasta rasvaa vuorotellen jos vaikka säästyis suuremmilta arvilta. No nehän tulee jos on tullakseen eikä ne kyllä elämää kaada... [;)] 

Meidän rinsessa potkii kylkiluihin ja käyttää virtsarakkoa nyrkkeilysäkkinä. Ilmeisesti neitiä alkaa ärsyttämään kun rakko täyttyy, joten on katsonut parhaaksi huomauttaa mamalle ajoissa että raahaahan ruhosi vessaan jotta tulee tilaa... [:D]

Oletteko ostanut muuten netistä jostain imetysliivejä? Mä olen tähän asti pärjännyt vanhoilla urheiluliiveillä ja yhdet imetysliivit ostin (ihan törkeen kalliita pikku-piiassa) ja nyt alkaa olee kyllä tarvis siirtyä isompiin. [:-]

Nyt on käytettävä auringosta ja raikkaasta ulkoilmasta saatu energia hyödyksi ja imuroitava huusholli, jotta ei tarvii sitten ennen reissuun lähtöä viimetingassa siivoilla ja on mieskin tyytyväinen kun tulee kotiin. [:)]

Hei

Killi, imetysliivejä olen käyttänyt jo 2kk [:)] kun rinnat paisui niin että piti ostaa uudet -ostin samatien imetysliivit enkä muita enää käytäkään, heh. Hintavia ovat mutta ah kuinka mukavat päällä.

Tänään ollut surkea päivä, mies juopotellut jo toista päivää, minä itkenyt ja stressannut, vauva potkinut vatsassa, no onpahan vaavi ainakin kunnossa.. Surkeuden surkeus tosiaan.. Toiv. ei jouduttais eroon päätymään mutta jos se sen vaatii niin teen kyllä kaikkeni suojellakseni pienokaista.. Mies ei ole paha mutta viina vie. En koskaan anna sen saastuttaa lapsen elämää, ikinä.

Takaisin