Kesämassun kasvattajat 2009

Ymmärtääkseni synnytystapa-arvioita ei tehdä kaikille. Riippu kait määrärahoista tarpeellisuudesta. HUSin sivuilla sanotaan näin:

Synnytystapa-arvioon äitiyspoliklinikalle äiti saa lähetteen neuvolasta:

• raskausviikolle 36 jos äidillä on ollut aikaisemmin komplisoitunut synnytys
  • raskausviikolle 36 jos äidille on tehty myooman poisto tai jokin muu leikkaus, jossa kohtu on avattu, eikä hän ole synnyttänyt sen jälkeen
  • raskausviikolle 38 jos neuvolassa on herännyt epäily epäsuhdasta
    (vauvan koko suhteessa äidin lantioon)

(http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,957,10644,10651,12346,12432)

Eli ei siis tehdä automaattisesti kaikille.

Miulla lääkäri totesi olevan koukkumaisen häntäluun eli taidan joutua arvioon ellei ole sitten paikat pehmenneet ennen seuraavaa neuvolalääkäriä tarpeeksi. Ajatus häntäluun murtumisesta ei kuulosta kivalta[:'(].

heippa kaikille:) eli täällä olis raskausviikkoja kertynyt 19...eli laskettuaika olis tossa 26.7[:)] kroppa tulee olemaan siis kesäkunnossa[:D] kovin sitä esikoista sieltä odottelee..ikää itsellä on 23 ja miehellä 25...hänellä on myös 4-vuotias tytär edellisestä suhteesta,ja kovin hänkin sitä pienokaista odottelee[:)] Asutaan täällä Turussa...Paljon onnea kaikille tuleville äideille[:)]

Ärräpurripäivä [:@]

Niin, pahoja raskausoireita ei ole aiemmin ollut, närästänyt vaan, mut nyt kun lähentelee jo 7kk putkeen närästytstä alkaa oikeasti kyrsimään. Kaikenlisäksi nykyään ei näytä MINKÄÄNLAINEN ruoka mahtua vatsaan, eikä pysyä alhalla. Aina pienenkin välipalan jälkeen killuu kurkussa matkalla ulos, eikä edes okseta mutta polttaa ja ÄRSYTTÄÄ. En voi mennä lepäämäänkään milloin haluan, se on aivan mahdotonta välillä tuon närästyksen takia. En tiedä voiko tuota enää edes närästykseksi kutsua, tämä on enemmän kuin jotain korkean luokan hermoterroria. AAAAAAAARGGH!!! Pikkuisen poltteeseen helpottaa maito, mutta auta armias jos juon vahingossa kulauksen liikaa -se pulpahtaa sieltä takas. TUUN HULLUUUUUUKS!!!!

Kleopatra, lääkäri vaan sisätutkimuksen yhteydessä sanoi, että niin iso vauva mahtuu tulemaan. Voi olla että se sanoo kaikille odottajille, joita tutkii.

maam80, Tiedän tunteen et miltä tuntuu kun oireilee monta kuukautta samasta "paikasta". Mulla on jatkuva mahakipu. Sitä on piisannu ihan raskauden alusta lähtien ja lääkäri sanoi että se sit jatkuu loppuun saakka. Kyllähän sen kärsii, mutta kyllästyttää silti ja useinkin tulee huoli pikkuisesta että sillä vaan on kaikki hyvin. Tänäänkin on taas ollut erittäin kivulias päivä. Tuntuu ettei saisi kuin istua vaan niin sit helppaa, mut kun lähtee liikkeelle, niin maha tuntuu aivan kummalliselta. Rasittavaa.

Heips!
Käykää korjoittamassa nimenne nettiadressiin, kaksplus.fi sivuilla.
Synnytyssairaaloita uhataan vähentää puolella, eli matkat sairaaloihin pitkittyisi ja sairaalathan tietty ruuhkautuu, kun menijöitä on samaan paikkaan useita! Huonojapuoliahan on enemmänkin, mutta hyviä ei taida olla mitään.

Toivottavasti tästä sai täällä ilmoittaa =/

Joo nuo synnytysmatkat on jo nyt aivan pimeitä Pohjois-Suomessa. Kaikki Rovaniemen yläpuolelta menevät synnyttämään Rovaniemelle eli pisimmät matkat ovat 500 kmn luokkaa. Kuulostaa tosi hullulta, mutta on arkipäivää. Nyt ne suunnittelee, että Rollon sijaan lappilaisten pitäisi mennä Ouluun tai Kemiin - sairasta[:@]!

RU takana ja pikkuvilperillä kaikki hyvin! Niin oli vauhti päällä, ettei kunnon kuvaa saatu aikaiseksi puolen tunnin yrittämisestä huolimatta. Osa mitoista oli vähän pienempiä ja osa just 21+6 eli bara normal[:)]. Painoa oli 450g. Hattua nostan kätilölle, kun osaa moista liikkuvaa sekamelskaa tutkia. Muistin vasta puolivälissä tutkimusta todeta, että eipä tuosta kyllä sukupuoli matti meikäläiselle selviä, eikä haluta tietääkkään. Kätilö totesi, ettei kyllä ole yrittänyt katsoakaan. Huomenna sitten neuvolaan. Miulla on muuten ilmennyt jotain kutiavia näppyjä toiseen reiteen. Pitää sanoa huomenna neuvolassa, jotkut ihottumathan voivat olla sikiölle vaarallisia[&:].

Kävin allekirjoittamassa, ihan älyvapaata toimintaa tuo.. Matkalla synnytyssairaalaanhan ehtii kupsahtaa sekä äiti että lapsi kun noin pitkiä saattavat olla [>:].

Tekemisen puute vaivaa, kun en oikein osaa tuota ompelemistakaan.. No, peiton sain siis valmiiksi ja yritin laittaa kuvaakin tänne mut en onnistunu. Vauvakirjaan olen kirjoitellut tuntemuksista, potkimisista ja valittanut närästystä, kuten täälläkin [&o]. Eilen kävin pidemmällä lenkillä, tänään taidankin vaan käväistä ostamassa Subwaysta kunnon mässysubin [:)] (Ja tulla takas tänne itkemään närästystä, hahah)

Kivaa päivänjatkoa kaikille [;)]

Kävin kurkkimassa tuota sivua ja oli kyllä osa aivan järkkyjä nimiehdotuksia siellä, ei millään pahalla enkä halua loukata ketään... Sama asia jos pistäs lapselle nimeksi Sini Vuokko, Meri Tuulia , Pouta Pilvi tms. hirveyksiä... Kyllä itse ainakin haluan lapselle supisuomalaisia nimiä, mutta olen ihastunut sitten näihin vanhohin suomalaisiin nimiin  esim. Johannes, Hilja jne. mut sittenpäs sen näkee että minkä näköinen lapsi syssyllä ja on ja sen mukaan nimi päätettään...

Maajo

Heippatirallaa! Minäkin vihdoin rohkaisin itseni ja uskalsin tänne kirjoitella, muutaman viikon oon jo lueskellu teidän juttuja =)
Eli täällä olis kanssa yksi kesävauva tulossa, laskettu aika on 3.7. <3

No aijaa! Nämä kaiken maailman Adora Alma Afiat saavat kyllä aikamoisen taakan kantaakseen, kiitos erilaisuuta rakastavien vanhempien. Miksi kaikilla pitää olla englannin tms. kieleen sopiva nimi?! Eikö suomalaisuus ole kuitenkin aika erikoista (kun sitä tunnutaan kaipaavan) ja saa näkyä nimessä?! Yksikään ranskalainen ei mieti, että pystyykö Matti Suomesta tai David Englannista lausumaan nimen, vaan antavat rohkeasti perinteisiä ranskalaisia nimiä. No ei enempää siitä.

Motivaatiot on hävinny jonnee... Ei kiinnosta työnteko yhtään... Nukuin taas niin huonosti, että väsyttääkin aivan tolkuttomasti. Olen nähnyt koko raskausajan ihan pimeitä unia ja nyt ollaan siirrytty sarjaan "mies pettää ja eroamme" -unet... Viime yönäkin heräsin omaan itkuun, kyllä aamulla on sitten levännyt olo[:@].

Väsymys ei kyllä vaivaa vatsan asukkia - aamusta asti jumpannut ja jatkuu vaan. Virtaa riittää[:)]  

Tervetuloa mukaan Jane Doe! Missäs kaikki muut ovat?! Mie täällä lähes yksinäni olen jupissu koko päivän. Kertokaas, miten päivä on mennyt. Täällä paistaa aurinko ja linnut laulaa. Ihaninta on, että aurinko lämmittää jo - se kesä tulee[:)]

Mulla on karmea kevätflunssa menossa, eilen valitin sitä neuvolatätille ja ruikutin vahvempia särkylääkkeitä, minuun kun ei tuo parasetamooli tee minkäänlaista vaikutusta, pitäis siis kuulemma mennä päivystykseen hakemaan kunnon hevoskuuri jos ei ala flunssa pikkuhiljaa loppua. Parempi tää on kuitenki jo kun eilen, eli voiton puolella =)
Vaikka oon mä parit finrexinit hörppiny kun siinä pakkauksessa luki ettei raskauden viimeisellä kolmanneksella saa ottaa, niin mähän tulkitsin sen niin et nyt sit vielä saa hetken aikaa =)

Moikka
Mulla on Minnis kans todella kuumallisia unia on ollut, yks teemoista just se "mies pettaa". Heräsin keskellä yötä kyynelissä ja meinasin löydä äjiän täydestä sydämestä. Hetki kesti tejuta, että se oli vaan unta.

Lähden tästä neuvolaan, mulla on vaikka mitä valittamista, en usko että niihin mun vaivoihin mitään hoitoa. suonivedot ja selkäkivut kuuluu kai tähän hommaan, mut pääsee jollekin toiselle kun miehelle siitä tilittämään, ukko on jo vähän kyllästynyt

Kuuluu ilmeisesti asiaan. Olen kuullut monilta odottavilta samansuuntaista. Meillä yleensä mies mätkinyt miuta unissaan, mutta saattaa kohta kääntyä toisinpäin[;)]

Eilisillalla kun olin massua rasvaillut, niin katselin, että ihan selvästi näkyy pikkuisen liikkeet jo ulospäinkin. Pyysin sitten miestä paikalla ja ekaa kertaa se tunsi liikkeet! Mukavaa varmaan sillekin, vaikka joskus itsestä tuntuu, että vähempikin potkiminen riittäisi.

Mä näin viime yönä unta vain siitä, että joku (en muista kuka) kysyi että olenko käynyt äitiysjumpissa ja sille sitten selitin ärtyneenä, että mä inhoan jumppia. Mikä kyllä pitää paikkansa. Hereilläollessakin olen huomannut olevani normaalia ärtyneempi. Töissäkin palaa pinna nopeammin kuin aiemmin ja miehelle kiukuttelen pikkuasioista. Eilisiltana yhdessä kokouksessa teki mieli koko ajan sanoa, että mennään jo eteenpäin, mehän käsiteltiin tämä asia (jos joku toisti edes yhden kerran saman asian, joka oli jo jossain vaiheessa sanottu). 

Parin viikon päästä on viikon loma, jonka aikana on suunniteltu rempattavaksi vähän lapsenhuonetta. Toivottavasti masu ei ole niin iso, että remppaa haittaa! Enää kolmisen kuukautta, niin pääsee äitiyslomalle!

Tuli tuossa mieleen kun neuvolatäti eilen epäili sydänääniä kuunnellessaan että muksulla ois hikka ollu, oli niin säännöllisiä liikkeet jotenki. Ei siitä sitten sen enempää puhuttu, lopetettiin kuuntelut ja ei sekään mitään siitä virkkonu enempää..

Nyt sitten tässä istuskellessa tuntui taas ihan tasaisin väliajoin liikettä, oliskohan se taas hikkaa.. Eikai se mitenkään vaarallista oo? Voikohan sitä auttaa loppumaan jotenkin.. Käsken miehen säikäyttää mahaa? =)

Kyllä täällä ollaan! Pomo vaan on rampannut koko ajan tuomassa lisää hommia/kyselemässä edellisten perään, etten ole ehtinyt kirjoittelemaan. Hemmetti kun työt joskus häiritsevät mun yksityiselämää =)

En ehtinyt tsekkaamaan nimikeskustelua. Itse kannatan suomalaisia nimiä, jotka saavat mielellään olla myös ulkomaalaisen suuhun sopivia. Esimerkkinä Emma, Anna jne. Ei siis mitään erikoisia nimiä. Tämä siksi, että itsellä ja koko perheellämme on kansainvälisiä kontakteja ja on huomattu käytännössä, että helpompaa on, jos nimi vääntyy ulkolaisenkinkin suussa. Vakaana toiveena on myös se, että lapsestamme tulisi "kansainvälinen". Mutta nämä ovat makuasioita.

Muakaan ei kiinnosta työnteko. Olen viettänyt aikaani shoppaillen tyttöjen mekkoja huuto.netissä... Olen kyllä nukkunut ihan sikamakeesti eli ei johdu väsymyksestä. Herään joka aamu jo ennen kelloa (tänäänkin ennen kuutta) ja ihan virkeenä.

Täällä kanssa aiotaan antaa lapselle joku perinteinen nimi. Tosin tuntuu, että luokalla sitten taitaa olla samaan aikaan monta "Emmaa" tai "Onnia"... Nimivaihtoehtoja on meillä aika monta ja yritetään jotenkin sopeuttaa meidän sukunimeen. Sitten tietty mies ei halua niitä nimiä mitkä minä haluisin ja taas toisinpäin.

Olen nähnyt lähes koko raskaudenajan pelkästään painajaisia miehen kuolemasta ja keskenmenoista, aamulla ei sitten ole kyllä tosiaankaan levännyt olo. Vielä yleensä herään klo 3-4 aikoihin enkä saa nukuttua sen jälkeen. Uutisia ja rikossarjojen katselua olen yrittänyt vältellä, etten ruokkisi lisää unimielikuvistustani. Ainoastaan yhden ihanan vauvaunen olen nähnyt.

Meillä matkaa synnytyssairaalaan noin 55km, ja olen miettinyt että toivottavasti ehditään perille ajoissa, eikä ajeta pikkuteillä ojaan. Tuollakin matkalla on vauvoja syntynyt bussipysäkeillä kun lehdestä olen lukenut...

Nyt pitää joutua kotia kohti.

Hikka on normaalia, loppuu ajastaan - viimeistään synnytyksessä[;)]. Ne saattaa myös kynsiä.

Takaisin