Kesämassun kasvattajat 2009

Heissan!
Sukupuoli selvisi meillekin:)
Raskaus on mennyt suht hyvin,kipuja ja kamalaa väsymystä lukuunottamatta,mutta toivon mukaan kaikki menee loppuun saakka hyvin:)
Mitenkäs itselläsi raskausaika sujunut?
Hyvää jatkoa sinulle=)

Kiitos Äitipuoli. Eikun lankakauppaan[:)]. Samalla iski leipomishinku, löytyi ihana mangokääretortun ohje. Samalla voisi käydä ostamassa siemeniä tms. kasvamaan ikkunalle... Mies saa(ttaa saada) hepulin, kun tulee kotia[:D]. Pitää kiireesti hyödyntää tarmopuuska!

Minnis, mä tiedän ton tunteen!!! Tykkään ihan mielettömästi leipomisesta. Ollaan vaan miehen kanssa aika huonoja syömään makeeta (paitsi niitä karkkeja mä kyllä popsin), joten leivon yleensä kun lapset on meillä. Ja mä rakastan kasvatella kaikkea. Joskin jossain vaiheessa sit kyllästyn ja mun taimet kuolee... Harkitsin tänä vuonna tomaattien esikasvatusta sisällä, ja sitten siirtäisin ne joskus alkukesästä kasvimaalle. Ostan usein myös kaupasta yrttipuskia ja istutan ne keittiön ikkunalaudalla oleviin ruukkuihin. Näin mun ei tartte odotella kasvua =)

Ja kun kevätaurinko alkaa paistaa, niin mussa herää kauhea pihanlaittovimma. Ostan kaikenlaisia kasveja ja istutan. Kohta meillä on piha jo ihan täynnä. Odotan jo innolla pionilähetystä (mun lempikukka), joka pitäisi tulla huhti-toukokuussa.

Eipä tarvii liitosta kysellä. Pistin pari linkkiä pomolle, ja sain vastaukseksi, että mene vain. Taidanpa käyttää liukumia 'takaperoisesti', kun olen ollut tähän asti työajan ulkopuolella neuvolassa...
Tässä linkkejä, jos joku muu kaipailee:

[link=http://www.edilex.fi/content/virallistieto/he/19940108/]http://www.edilex.fi/content/virallistieto/he/19940108/[/link]
[link=http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940824]http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940824[/link]

Mä tykkään yrittää kasvatella myös kaikkea. Nyt on jo itäneet tomaatit ja paprikat. Viime kesä oli niin kylmä, että kasvihuoneentapaisesta huolimatta ei satoa ehtinyt saada. Muttei se haittaa. Ajattelin, että jos joka kesä yritän, niin ehkä 10 vuoden päästä olen jo viherpeukalo... Kaksi vuotta sitten koitin kasvatella yrttejä siemenestä, ne iti tosi hyvin, alkuja oli varmaan yli 50, mutta lopulta vain yksi basilika jaksoi isoksi asti. Viime kesänä yrttejä sain jo paljon onnistuneemmin. Ehkä tänä kesänä jo tomaattia ja paprikaakin! Olen siis onnistuneesti tappanut noita taimia niin kylmyyteen, kuumuuteen, liikaan kasteluun kuin kuivuuteenkin. Kaikkea pitää kokeilla!

Heippa!
Kelan papereissa siis lukee, että aloitatko äitiysloman (äitiysrahan) 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa tai varhennettuna ja siihen pitää laittaa itse päivämäärä jolloin aloittaa. Minusta ei kannata äitiyslomaa aloittaa varhennettuna jos itsellä jotain vaivoja, vaivoihin kannattaa hakea sairaslomaa niin saa palkkaa. Kun nuo varhennetut päivät ovat sitten pois tuolta äitiysloman toisesta päästä. Allaolevasta osoitteesta näet milloin mitkäkin vanhempainpäivärahan päivät alkavat:

http://asiakas.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication

Eilen tajusin että rintaliivien painaumajäljet eivät olleetkaan painaumia vaan raskausarpia, vaikka rasvailen ihoani päivittäin! Nyt kutisee maha ihan hirveesti joten kaiketi raskausarpia tulossa mahaankin [&o] Maha on ollut ulospäin aika pienen kokoinen mutta oli mittauksissa kuitenkin keskikäyrän yläpuolella 22 cm viikolla 24.

Tilasin kuukausi sitten hammaslääkärin (niin kuin suositellaan), sanottiin, että hammashoitolasta soitellaan sitten noin 6 kk päästä milloin on aika, joten enpähän päässyt raskausaikana. Toivottavasti ei mitään kraattereita löydy suusta sitten.

Hyvä Kaiko, että sait esimiehen järkiinsä[:)].

Meillä kans Äitipuoli ongelmana, ettei oikein syödä kahvileipää. Mut tää mangojuttu on niin hyvää, että uppoo takuuvarmasti. Toisaalta nyt raskausaikana on alkanu makeat maistuu ja mieskin vetelee tyytyväisenä, kun lopetti tupakanpolton kesällä eli paheiden määrä on vakio...

Moi, minäkin ajattelin että yritän olla töissä 30 päivään ennen LA:ta saakka, koska jos jää sitä aikaisemmin kotiin, ekstrapäivät vähennetään tosiaan sitten sieltä vapaan loppupäästä, jolloin taas olisi kiva olla babyn kanssa kotona. Eihän sitä koskaan tiedä millainen vointi on sitten toukokuussa, varsinkaan ensikertalaisena! mutta tuumasin että ottaisin sitten mieluummin sairaslomaa jos vointi huononee jos se suinkin on mahdollista...

Meilläkin on töissä liukuma, mutta olen kyllä itsekkäästi leimannut käynnit työajaksi, vaikka ne olisivatkin pääosin liukuman sisällä. Musta tuntuu etten saisi tässä tilassa ikinä tehtyä tunteja takaisin, jos päiviä täytyisi pidentää toisesta päästä!

Eilen oltiin taas neuvolassa, ja minullekin selvisi miten se kohdun korkeus mitataan: se on siis mittanauhalla pystysuoraan häpyluun päältä kohdun yläreunaan saakka. Sain luvuksi 19cm, joka on siellä varsin ylärajoilla, vaikka aikaisemmin murehdin vatsan hidasta kasvua. Kyllä se nyt pullottaakin... Tosin mun tapaaminen oli harjoittelijan kanssa, joka tunnusti että hänellä on yleensä ongelmia häpyluun löytämisessä... Mutta kaikki oli hyvin, vähän hemoglobiini laskenut, mutta eivät määränneet vielä rautatabletteja. Sain myös Kela-kaavakkeet, täytynee niihinkin kohta perehtyä.

Voimia ja pikaisia paranemisia flunssaisille!

Typylityy, olipas harmi hammashoidon suhteen! Varsinais-Suomessa (ainakin Turussa) raskaana oleva pääsee "jonon ohi", tosin siinäkin meni 2 kk. Sen jälkeen ajan saikin nopeasti jatkotoimenpiteisiin.

Piti tsekata oma äitiyskortti, ja sieltähän se löytyikin se mahakäyrä. Tosin ilman merkintää vaikka maha mitattiinkin.

Käsityötä aloittavat: jos ette pitkään aikaan ole käsitöitä tehneet niin valitkaa joku pieni työ! Peittokin - joskin vauvalle - on yllättävän iso jos kutominen/virkkaaminen on ruosteessa. Kun saa pienen työn valmiiksi voi hyvillä mielin aloitella jotain uutta. Jos homma taasen tyssää iskee vain kyllästyminen eikä sitten tartukaan enää puikkoihin.

Meillä täällä Pohjanmaalla kuuluu yksi ilmainen suuhygienistin aika. Siellä kai pääasiassa puhutaan ja neuvotaan suunhoidossa. Ja ehkä poistetaan hammaskiveä, jos sellaista on. Ohjataan jatkotoimenpiteisiin jos on tarve.
Olen jo tilannut ajan joulukuulla ja sain ajan tammikuulle, se peruttiin, ja sain ajan helmikuulle, se peruttiin, nyt ilmeisesti tulee aika huhtikuulle. Vai ehtiikö sit tulla ollenkaan raskauden aikana.
Kuuluuko muuallapäin ilmainen suuhygienisti odottajille?

Huomenta!

Ei ole meillä Espoossa raskaana olevilla ilmaista hampilääkäriä, tietääkseni. Sanotaan että hampaat kärsii raskauden aikana, ja huolestuin kun taas oli reikä... Minulla aina ollut huonot hampaat ja reikiä täynnä, ja ajattelin että nyt joutuu varmaan jo hommaa tekarit xD. Yllätys oli suuri kun hammaslääkäri sanoi että "olipa pieni reikä, ja ainut, tule tarkastukseen vuoden päästä".  Olen AINA joutunut varaamaan uuden ajan, ja uuden, ja taas uuden... JEEE!

Yritin laittaa kuvaa peitosta, mutta "tiedosto liian suuri". Hermot meni enkä jaksa säätää >:(

Näyttää tulevan nätti päivä, tänään voisi ehkä lähteä löntystelemään luontoon :). Mukavaa kevään (lue vauvan,hih) odotusta kaikille!

En ole koskaan aikaisemmin kuullut raskaudenseurantaan kuuluvasta syyhygienististä. Mutta hieno juttu jos teillä järjestetään! Meillä on onneksi duunin kautta yksityinen hammashuolto ja kävin jo viime vuoden puollella alkuraskaudesta tarkastuksessa. Joskus muutama vuosi sitten yritin Helsingissä kunnalliselle ja alkutarkastukseen ajan olisi saanut 7 kk päähän...

Mulla kohdun mitta rv 22+6 oli 19 cm ja hieman käyrän alapuolella. Enemmän kai siihen kehitykseen kiinnitetään huomiota kuin ensimmäiseen mittaan. Näin itse ymmärsin. Jos tulee suuria pyrähdyksiä kasvussa niin tutkivat tarkemmin mistä johtuu.

Neuvolakäynnillä sai vähän perspektiiviä tuohon oman vattan kasvuun. Omasta mielestä se on jo kauhian iso ja aina tiellä. Noh, neuvolassa näin sitten oikeasti ISON vatsan, olisikohan ollut viimeisillään ja kaksoset. Oma masu näytti rinnalla pieneltä kaljapöhöltä [:D] Että on sillä varaa vielä kasvaa.

Tänään tulee mun ja miehen vanhemmat + lauma sisaruksia kylään. Suvut tapaavat toisensa ensimmäistä kertaa. Ajateltiin että alkais olla ajankohtaista [;)]Pitänee lähteä asioille ennen. Ihanaa viikonloppua kaikille!

Mini, tiedän tunteen. Ystäväni odottaa kaksosia viimeisillään ja vatsa on valtava. Oma pömppä tuntuu aika säälittävältä sen rinnalla - vaikka eihän niitä voi verrata. Olen kuitenkin tod ylpeä omasta pömpästäni[:)].  

Käytiin reilun tunnin kävelylenkillä - pikkasen poikki! Vaikka ihan rauhallisesti mentiin, niin ei vaan jaksa.

Aloitin juuri pikkumyssyn neulomisen ja hermo meni totaalisesti ennen ensimmäisen kerroksen valmistumista[:@]. Olin unohtanut, kuinka per****tä sukkapuikoilla neulominen on. Tai ainakin alku, kun luodut silmukat ei meinaa millään kestää puikoilla ja niitä saa poimia alvariinsa. Nyt sujuu jo ihan mallikkaasti, lapsonen saattaa jopa saada itselleen kesämyssyn.

Potkut näkyi tänään ekaa kertaa vatsan päälle[:D]! Tietty loppui heti, kun pyysin miehen paikalle[:@]. No eiköhän hänkin ehdi vielä nähdä.

Onko kellään hyviä vinkkejä, mistä löydän kaavat pinnasängyn pehmusteeseen vai mikä se suojus nyt onkaan? Näkisi vähän mittoja, ettei tarviis summan mutikassa tehdä. 

Minnis, yksi vaihtoehto on marssia kauppaan jossa niitä myydään ja pyytää saada mitat, täytyyhän sinun saada tietää mahtuuko suojus juuri teidän pinnasänkyyn [;)]. Joissakin pakkauksissa taitaa olla mitat mainittukin.

Itse en ole aloittanut vauvelille vielä ainuttakaan käsityötä, vaikka muutoin kova käsityöihminen olenkin. Aluksi oli esteenä se jos saisi keskenmenon, nyt en vain oikein tiedä mistä aloittaa. Anoppi ja oma mummo kutovat varmasti myös vauvalle jotain, pitäis varmasti antaa ohjetta mitä kutovat niin itse tietäisi mitä voisi aloittaa tekemään.

Minnis, meillä on pinnasuojus, joka kiertää koko sängyn. Suojus on 30cm korkea ja 360cm pitkä.

Itse aion ensi viikolla aloittaa verhojen ompelemisen vauvan huoneeseen ja sit teen samasta kankaasta sängyn päälle sen verhon. Huomenna täytyis hakea jotain pitsiä tai muuta vastaavaa koristetta verhoihin. Kankaat olis jo valmiina.
Villasukat olen kutonut jo ihan alkumetreillä, silloin oli kova kutomisinto.

Kävin viikonloppuna mieheni kanssa ostamassa vauva-tarvikkeita. Ostimme punkan ja siihen telineen, pari sängynpatjaa, turvaportteja ja sit hoitopöydälle patjan, vai mikä se nyt on=) Seuraavaksi mennään katselemaan hoitopöytää ja vaunuja[:)]

Moikka kaikille,
Himmeli, te kun ootte jo patjan ostaneet, niin oliko siinä jotain erityistä mitä pitäisi huomioida? [:)] Katselin just patjoja kaupassa, mutta mulla ei ollut sängyn tarkkoja mittoja vielä tiedossa, niin en voinut ostaa. Sijauspatja ja patja, niitä ainakin kaupassa näytti olevan. Pesemisen mahdollisuus on varmaan kuitenkin kaikissa huomioitu....[8|]

Minnis, (ja tietty muutkin [:)]) mitä oot ajatellut laittaa pinnasängyn reunojen pehmusteeksi? Eikös niissä kaupan pehmusteissa ole käytetty suht' ohutta toppavanua? Googletin ja näin upea luomus löytyi:
http://www.ninalandia.com/sanky.html
Tuossa näyttää olevan oikein paksu pehmuste.

Hauskaa alkanutta viikkoa kaikille!

Heippa!

Perjantaina käytiin neuvolassa ihmettelemässä, olin palannut painossa takasin lähtöpisteeseen alun laskun jälkeen. Eli semmonen 0,5kg oli tullu, ja neuvola täti oli tyytyväinen. [:)] Hemoglobiini oli myös alkutekijöissään, yläpaine jäi vähän matalaksi ja käski syyä HIEMAN salmiakkia tai lakua (mulle heti äkkiä!), lakua tekeekin kokoaika mieli niin nyt saan syyä sitä ihan rauhassa. [;)] Mies saattaa kyllä älähtää jos kovin alan sitä mussuttaan koska kroppani tuntien, kaikki jää vyötärö/peppu seudulle.
Oikea ikiliikkuja taitaa olla tosiaan tulossa, meni vartti ennen ku saatiin sydänäänet kiinni, koko aika oli kaveri menossa johki suuntaan ja hävis "tutkasta". [:D] Minua nauratti kamalasti. Liikkeet tuntuu koko aika vaan vahvempina, ja tuntuu että niitä tulee koko aika vaan enempi, alkaa varmaan yksiö käymään ahtaan puoleiseksi vaikka matkaa on jälellä vielä puolet..
Lauantaina mies halus kokeilla kuuluuko vattapeitteitten läpi mitään ääniä, mutta kuulemma pelkkää pulputusta.. Tiiä mitä se sitten ootti, ja tuntenukkaan ei tietenkään vielä mitään, vaikka tyyppi otti ja pisti pari kipakkaa potkua suoraan korvan kohalle. [:D] Sanoin miehelle että se potkii sinua niin hihku masuun ettei isää saa potkia. *virn* Ja taas mulla oli hauskaa.
Alottelin tekemään äitipuolen antamilta sivuilta löytynyttä neulosta, mutta en ole päässyt puusta pitkään, olen vähän ruosteessa ohjeen luvussa niin tänään meinaan työkaveria kuulustella että mitä tämä nyt sitten meinaa ja miten tuo tehään. Vaikka tiiän tasan miltä lopputuloksen TULISI näyttää niin en saa sitä semmoseksi, kolmasti olen saanu homman purkaa alkutekijöihin. [:@] Ehkä se tästä kun viisas tulee ja auttaa tyhmeliiniä..[:)]

Mukavaa päivää kaikille massun kasvattelijoille!

Kiitos Himmeli mitoista. Niillä saankin tehtyä. Löysin aika kivan vihertävän sävyisen kankaan, josta päällinen ja sisukseen jotain toppausta, mitä niillä nyt kaupoissa vanukankaita on. Kiinnitysnauhat voi ommella sitten, kun saan sängyn, että tulevat oikeisiin kohtiin. Teen ehkä erillisen suojuksen rottinkikorisänkyyn, jossa vaavi nukkuu ekat kuukaudet. Se on kuitenkin paljon pienempi kuin normi sänky.

Minnis, kaikki pinnasängyt ovat kyllä keskenään vähän eri kokoisia. Niissä on eri leveyksiä ja eri pituuksia (meillä suojuksen pituus on 350cm). Teillä ei vissiin vielä ole sitä pinnasänkyä, johon reunus tulee? Kannattaisi kyllä tehdä se suojus juuri oman sängyn mittojen mukaan, niin tulee varmasti sopiva. Ja silloin saa kankaan saumakohdat kätevästi nurkkiin. Saat helposti tehtyä myös niin, että ostat erillistä vanulevyä (myydään monenlaista paksuutta) ja laitat sen kankaan sisälle. Näin suojuksen molemmat puolet ovat samanvärisiä.

Mä aloitin kutomishommat ja sain eilen tehtyä vauvan villatakin (puuvillaa) takakappaleen melkein valmiiksi. Niskat olikin jo lopuksi ihan jumissa, mutta ei millään malta lopettaa. Tein myös rästihommat alta pois: kudoin miehen villasukat loppuun ja päättelin tytön lapaset.

Espoossa tosiaan kuuluu suuhygienistin käynti neuvolakäynteihin. Itse tosin skippasin kyseisen käynnin, koska en tarvitse opastusta hampaideni pesussa. Varasin sen sijaan ajan normaaliin tarkastukseen ja pääsinkin kuukauden päästä vastaanotolle. Raskaus taisi kyllä vähän vauhdittaa ajansaantia.

Kävin eilen yli tunnin kävelylenkillä kahden naapurini (ja niiden koirien) kanssa. Mentiin kauheeta vauhtia, mutta pysyin kyllä perässä. Jälkeenpäin oli tosi mahtava tunne, kun oli liikkunut "oikein kunnolla". Aion yrittää houkutella heitä useamminkin kävelylle.

Perskele, vastaukseni hävisi jonnekin bittiavaruuteen eli uusi yritys.

Niin joo totta tuo koko-asia. Saadaan sänky syksymmällä tutuilta. Pitänee sieltä kysyä mittoja. Joo ajattelinkin käyttää juuri sellaista vanulevyä ja tehdä päällisen siitä kivasta kankaasta.

Siepä olet neulonut hurjasti. Mie sain pipon puoleenväliin, mikä on miun vauhdilla kova suoritus - no itse asiassa yllättävän lyhyessa ajassa, kun neuloin vain kolmisen tuntia. Hartiat ei kestä enempää.

Vatsan asukilla kova jumppaus käynnissä - työnteosta ei tule taas vai pitäiskö sanoa edelleenkään mitään[:)].

Takaisin