Kesämassun kasvattajat 2009

Scoolinalle parempaa vointia! Nyt taitaa vaatia extra-ajan toipua. Olen kuullut, että yskä on tosi sitkeessä etenkin lapsilla. Monilla kestänyt jopa kuukauden (huonoa kannustusta, pahoittelen).

Uskomatonta Maam80, että siulla on äippäloma jo niin lähellä, vaikket viikoissa ole kauheesti eellä... Kyllä se aika siis rientää! Viisaalta tuntuu tuo sinun ratkaisu, hukkaan menisi opinnot tässä kohtaa. Parempi keskittyä oleelliseen[:)]. Miuta polttelis hakea yhteen vuoden mittaiseen tutkintoon, jota suoritetaan työn ohessa tai miun tapauksessa äippäloman, mutta saa nähdä. Alkaisi ensi syksynä, enkä tiedä tuleeko kyseistä tutkintoa uudestaan. Kerran kuussa siinä vaan on kontaktia, mutta saas nähdä.

Nyt lähden viemään pissinäytteen ja metsästämään kirpparilta isompaa ulkoilutakkia ja vankkureihin hoitolaukkua. 

Täällä kanssa kidutaan flunssan kourissa. Alkoi viikonloppuna, eikä helpotusta näy ollenkaan. Tämä on sitten toinen flunssa raskauden aikana. Todella kiva juttu.  Kaiken lisäksi nyt tuntuu että olisi pissatulehdus tulossa. Tai sitten on vain nestehukkaa flunssan jäljiltä. Kovin koitan juoda. Maanantaina neuvola. Kolmas neuvola miulla ja raskausviikkoja 23+4. Sen lisäksi on kaksi ultraa jotka meillä lasketaan neuvolakäynniksi. Seuraavaksi käydään kelan paperit läpi. Tulee varmaan huisin jännää, kun vihaan kaikkien lappujen ja lippujen täyttämistä.. Huoh..[:@]

idaho, mulla sama homma, vihaan kaikenlaisia lippuja ja lappuja. Olen toiveikas että neuvolan täti pitkälti täyttäisi lapun kanssani ja työnantaja sitten loput... Liekö toiveajattelua.

Sairauksilta olen säästynyt koko raskauden ajan. Mun kohdalla näyttää pätevän se, että vastustuskyky raskaanaollessa paranee entisestään. En kyllä normaalistikaan ole juuri koskaan kipeä. Mutta nyt olen välttänyt siis mm. oksennustaudin, joka oli perheemme kaikilla muilla jäsenillä. Ja olin siis lasten lähettyvillä tuolloin, siivosin myös heidän oksennuksiaan. Tosin käsiäni desinfioin aika ahkerasti tuolloin.

Olin aamulla hammaslääkärissä (käyntiähän suositellaan raskauden aikana). Mulla oli vaan yksi reikä! Uskomatonta. Mulla on kauhean huono hammaslaatu ja sen vuoksi paljon reikiä. Harjaan kyllä hampaat kahdesti päivässä, mutta silti. Nyt olen raskauden aikana syönyt (silloin kun muistan eli aika harvoin) xylitol-pastilleja ruuan jälkeen, olisko tuo sitten auttanut asiaa.

Musta kyllä tuntuu, etät äitiysloman alkuun on ikuisuus. Vielä vähän yli 3 kuukautta pitäisi sinnitellä. Ja sinnittelyllä viittaan aiempiin viesteihin, joissa totesin, ettei työnteko oikein jaksaisi kiinnostaa. Voisin viettää päiväni kutoen ja ommellen vauvalle kaikkea kivaa...

heips! Mulle tuli tässä joku aika sitten kelalta ne äippäraha päätökset ja niissä ei suoraan mainittu äitiysloman alku päivää, ni alkaako se äippäloma siitä kun ne alkaa maksaan sitä äitiyspäivärahaa?ei siis ensimmäisestä maksupäivästä vaan siitä ku ne alkaa laskeen niitä maksupäiviä? olipas vaikeesti selitetty..

Piiiitkästä aikaa pääsin taas kirjautumaan sisään! Ja ompas täällä edettykkin viikoissa jo vaikka ja kuinka!

Mulla oli tiistaina eka lääkärikäynti ja kaikki muut oli kunnossa mutta jouduin painonseurantaan... [:(] On tainnu tää loputon nälkä korvien välissä kostautua. Noh, laitan osan kyllä sen syyksi että makasin neljä viikkoa sängyn pohjalla mutta ruoka maistu koko ajan silti, nyt toivottavasti tahti hidastuu kun oon taas liikkeellä. Varotuksen sanana teille kaikille jotka koette että vastustuskykynne on nyt mitä mahtavin, minäkin kuvittelin koko syksyn ja alkuvuoden olevani kuolemattomassa kunnossa ja kuinkas kävikään, ensin keuhkokuume ja siihen perään influenssa.

Mites teillä muilla tuo maha kasvaa? Miten meette käyriin nähden? Mua alko hiukan pelottaa tiistaina lääkärissä kun edelleen huitelen siellä kaikkien käyrien yläpuolella hyvinkin reippaasti ja lääkärikin alko jo näyttää hiukan huolestuneelta asiasta... Kysyi että onko isä iso? Ja onhan se sekä nyt että ollut syntyessään. Kun periytyy siltä kautta tuo koko kuulemma. No minä olen 159 cm ja odotan nyt jättiläisvauvaa ja aloin välittömästi pelätä synnytystä. Toki lääkäri sanoi että koko arvioultraan laitetaan lähete viikolla 36 ja katotaan sitten mitä tehdään, mutta silti...

Kylläpäs käytännöt vaihtelee ihan kaupunkien ja kuntien sisälläkin kun minä myös helsingistä ja oon kyllä käyny jo ainakin 4 neuvolaa, lääkärin ja 2 ultraa. Ja ajat on aina ollu neuvoloissa 45 min.

Miten kauan muuten kelan papereitten postittamisesta teillä on menny aikaa ennen kun ootte saanu äitiyspakkauksen ja päätökseen niistä tuista? Minä täällä malttamattomana odotan niitä...

Ja äitipuolelle terveisiä että oon nyt saamassa ensimmäisen vauvan peiton valmiiksi niiltä sivuilta mistä laitoit linkin ja nyt meen hakeen kohta lankoja haalariin ja tossuihin [:)]

Huooh. Koitan tappaa aikaa. Selvät pissatulehduksen oireet. 14.15 aika hoitajalle ja jo nyt kauhea pissahätä. Pakko säästää terveysasemalle. Pitäisi varmaan hommata kotiin näytepurkkeja. Olisi ehkä hiukan helpompaa. Muutenkin joudun juoksemaan vessassa ja nyt ollut pissaamatta kolmeen tuntiin.. Iik.

Antibioottikuurin varmaan saan. Inhottaa ku olis jo kolmas kuuri raskauden aikana. Vaikka pakkausselosteessa lukee, että voi käyttää raskauden aikana, on se silti inhottavaa.. Noh. Mieluummin kuuri, kuin tulehdus..

helvi, mä oon ihan pihalla näistä käyristä (ollut vasta 2 neuvolakäyntiä). Siis mitataanko mahan kasvua ja verrataan sitä joihinkin käyriin? Varmaan katsovat kahden viikon päästä neuvolassa tätä asiaa. Mielestäni mulla on kyllä aika pieni maha, mut katsotaan mitä neuvolan täti sanoo. Huomenna on 21 viikkoa täynnä.

Sä olet siis ahkeroinut käsitöiden kanssa! Mä olen vasta valmistaunut asiaan. Nyt kun siis tiedetään, että tyttö on tulossa, niin marssin lankakauppaan ja ostin aivan ihania lankoja!!!!! Aion kutoa neuletakin sellaisesta tumman fuksian punaisesta, vähän kiiltävästä, langasta. Ostin myös toista liilanvaaleanpunaista lankaa, josta pyydän anoppia neulomaan ristiäisiin juhlamekon. Käsityökerhon lehdessä 1/2009 oli ihania ohjeita. Oletko käynyt siinä ihanassa lankakaupassa Lankaliike Menita Oy:ssä, joka on osoitteessa Korkeavuorenkatu 20? Siellä on aivan taivaallinen valikoima lankoja. Mm. niitä bambulankoja, joista oli puhe. Ja siis sitä parasta bambulankamerkkiä. Sieltä mä tein nuo omat ostokseni.

Viikkoja 20 täynnä jo. Kolme kertaa oltu neuvolassa, yksi kerta niistä lääkärillä. Ja molemmat ultrat tehty. Musta sitten taas tuntuu, että turhan usein neuvolakäyntejä, ainakin viime käynti tuntui turhalta, kun ei ollut oikein mitään muuta asiaa kuin nuo perusmittaukset (pissanäyte, paino, verenpaine, vauvan sydänäänet, ja kun valittelin väsymystä mittasi hemoglobiininkin). No, ehkä mua vain ärsyttää enemmän se, että tulee poissaoloja töistä ja tunnit pitää tehdä takaisin. En jaksaisi olla niin pitkään töissä... Työmotivaatio ei ole kauhean korkealla, mutta sen verran on kiireistä, ettei oikein ehdi motivaatiota (tai sen puutetta) edes ajattelemaan.

Jokohan neuvolassa seuraavalla kerralla käydään Kelan papereita läpi? Silloin olisi kuitenkin jo 22+5 täynnä. Edelliskerralla neuvolassa sanoivat, että ei ensi mutta sitä seuraavalla kerralla katsottaisiin Kelan papereita (eli ensi kerralla). Toisaalta sanottiin, että ei ensi mutta sitä seuraavalla kerralla olisi lääkärikäynti (eli ensi kerralla). Ja toisaalta mulla on kuitenkin vielä sittenkin yksi neuvola ennen lääkärikäyntiä. No, eiköhän se selviä. Tuli mieleen, että oletteko olleet yksinänne neuvolassa, vai onko mies ollut mukana? Mulla mies on opiskelija, niin on joka kerta ollut mukana (kun kerran pääsee helposti), mutta tuntuu, etten ole kertaakaan nähnyt muita miehiä siellä...

Käsitöitä tykkään tehdä, ja äitiyshousuja olen tosiaan itse ommellut. Eilen kävin shoppailemassa ja ihan normivaateosastolta KappAhlista tarttui mukaan tuommoisia paitoja, jotka on melko pitkiä ja löysiä mahan kohdalta. Uskoisin, että mahtuvat vielä pitkään. Muuten olen saanut käytettyjä vaatteita tutuilta, ja luultavasti ompelen vielä jotain. Netistä kun en myöskään ole tottunut vaatteita tilaamaan. Vauvalle en vielä ole mitään tehnyt - äitini kuitenkin kutoo villatakkeja enemmän kuin tarpeeksi (etenkin kun saan varmaan vielä siskojen lapsille tehtyjäkin). Ehkä jotkut töppöset voisin jossain vaiheessa tehdä. Ja ompelukoneella jotain söpöjä vaatteita.

Viime viikolla neuvolassa (tuolloin 19+2) oli paino noussut lähtöpainosta huiman 300 g. Tosin tuota verrattiin toiseen neuvolakertaan, jolloin paino oli laskenut miltei kilon, joten siihen verrattuna painoa oli tullut lisää 1,6 kg. Normaalipainoinen olen, joten kaipa sitä painoa saisi kohta jo tullakin lisää. Vaikka parempi kai näin päin.

Työtäni teen tietokoneen ääressä ja tuntuu, että etenkin aamupäivisin on jumppahetket meneillään masussa. Häiritsee jo töihin keskittymistä [:D] Iltaisin ei sitten kauheasti elämöidä, joten mies ei ole vielä tuntenut potkuja. Yksi ilta kokeiltiin (kun vauva potkiskeli ja itse tunsin potkun ulkopuolelta kädellä), mutta sitten tietysti rauhottui.

Yksi tuttu sanoi, että jossain vaiheessa voi kuulla vauvan sydänäänet ihan vain laittamalla tyhjän talouspaperirullan vatsaa vasten. Onko kukaan kokeillut? Tai tietäisi koska tuota kannattaa kokeilla?

Olen vähän pihalla kun puhutte käyristä. Ootteko siis neuvolasta saaneet mukaanne "käyräkartan" jonka mukaan sitten mahaanne seurailette, vaiko itse sen bonganneet jostain? Eilen neuvolassa käydessäni ensimmäisen kerran mitattiin mittanauhalla kohdun korkeus (16,5), mutta mistään käyristä ei puhuttu. Liian aikaistako vielä, vai?

Maha kasvaa ihan mukavasti [:)]  Toistaiseksi olemme sarjassa "jalkapallo", tosin sukulaisten raskauksia läheltä seuranneena odotan milloin plösähdämme sarjaan "rantapallo"...

Olemme onnistuneet ottamaan ostosrintamalla aika rauhallisesti toistaiseksi, iso syy siinä että koti on niin pieni ja säilytystila rajallinen. Nyt ollaan kuitenkin useampaan otteeseen käyty vertailemassa vaunuja, nyt on muotoutunut mielessä mitkä vaunut hankitaan. Ja meidän vauva sai eilen ensimmäisen hänelle tehdyn hankinnan, nk. unikeinun. Kiinnostuneet voivat käydä tsekkaamassa tämän pienen tilaihmeen sivuilta sovgunga.se (saako tänne kirjoittaa osoitteita??).

KaiKo, ultrat+neuvolat saa (ainakin periaatteessa) käydä työajalla, JOS niitä EI PYSTY hoitamaan työajan ulkopuolella. Eli jos on töissä 8-16, niin silloinhan monessa kunnassa mahdotonta hoitaa työajan ulkopuolella. Meidän neuvolassa ajat on välillä 8.15-15.15 joten mun on pakko käydä työajalla. Keskustelin tästä pomon kanssa ja lähinnä siis ilmoitin, että näin on. Tämä ei ole täysin yksiselitteinen asia, mutta ainakin kannattaisi neuvotella työnanatajan kanssa. Ja ultrat+lääkärit siis SAA AINA hoitaa työajalla.
Oliskohan ollut Finlexin (vai Edilexin) sivuilla kun surffailin ja etsin tietoa asiasta.

Moikka
Mä näin jo ensimmäiset potkut, vaaveli innostui potkimaan kohdun "kattoa" ja kyllä värähti :)

Mulla on ollut 5 neuvolaa, eli 4 viikon välein olen käynyt ja siellä saa olla niin kauan kun on asiaa. Ei ole tullut ajatelleeksi et kauankohan siellä sais olla. Ja sit kuuluu 2 ultraa. Jossain vaiheessa neuvolaan pääsee joka toinen viikko ja sit loppumetreillä joka viikko. Eli näin täällä Pohjanmaalla mennään.

Äitiyskortissa on kohdunpohjan korkeus käyrä, eli sieltä oon ainakin seurannut missä kohtaa oma mitta menee. Mulla menee aikalailla ylärajoilla, ihan kuin neuvolantäti sanoikin että vois luulla että menen 3 viikkoa edellä raskausviikoissa. Silti painoa ei ole tullut yhtään lähtöpainoon nähden. Rakenneultrassakin vauva oli ihan normaalikokoinen. Eli ei voi sit tietää mistä mun isomahaisuus johtuu.

Kelan papereista, suosittelen että jos teitä hirvittää, inhottaa täytellä niitä, niin menkää ihmeessä Kelalle täyttämään ne niiden tätien kanssa. Mä kävin ja olin tosi tyytyväinen kun ne tuli heti kerralla selväksi. Mä sain ainakin heti mukaani papereita jossa näkyi koska alkaa äitiysloma ja paljonko saa miltäkin ajalta. Viralliset paperit sit tuli postista noin viikon kuluessa ja nyt sit odottelen innolla josko se pakkauskin sieltä pian saapuisi.
Lumienkeli, se ensimmäinen äitiysrahapäivä on eka äitiyslomapäivä. Eli noin kuukausi ennen laskettua-aikaa.

Mä kävin taas tänään pienillä ostoksilla. Käteen jäi sukkia, pienet tumput ja nokkamuki(tätähän tarvii ihan heti[;)]) oli ihan pakko ostaa, ku oli niin ihana ja jospa sellaista ei enää löydy kun se aika tulee.[:D] Itelle löysin H&M:ltä ihanan kesäpaidan, ja on ainakin massulla tilaa kasvaa.

Joo, kuten Himmelikin kirjoitti, ne käyrät on niitä kohdunpohjan korkeuskäyriä, joille varattu sivu neuvolakortissa. Niitä taidettiin alkaa mitata viikosta 18 eteenpäin eli miulla mitataan ekan kerran ens viikolla.

Ja Äitipuoli on oikeassa, yleisen työehtosopimuksen mukaan neuvolat yms. lekurit saa käydä työajalla, jos muuten ei onnaa. Töissä voi olla käytössä liukuma, mutta sitä ei tässä kohtaa käytetä eli siis lain mukaan jos vaikka neuvola on klo 8.00 ja työaika 8 tuntia, pääsee töistä klo 16. Liitostahan voi aina kysyä.

Voi vitsi, kun jaksais alkaa neuloa. Kateellisena luen teidän juttuja! Ostin tänään hoitolaukun, kun sellainen puuttui käytettynä ostetuista yhdistelmävankkureista. Hitsinpimpulat, siihenkin olis saanut rahaa uppoamaan lähes satasen, mutta "tyydyimme" 50 euron peruslaukkuun. Näin muuten samalla reissulla valkoiset, keinonahkaiset vaunut - vaikuttivat TOSI käytännöllisiltä Suomen oloihin... Hienot ne kyllä oli, sitä ei voi kieltää. 

Huomenta!

Tosiaan, olis kiva jos osais neuloa, tai edes ommella kunnolla [:D], kyllähän tuo peiton väsääminen sujuu jotenkuten mutta sormet on ihan ruvella ja kuviot vinossa xD Mutta peitto on rakkaudella tehty.

Lumienkeli87, minäkin olen saanut KELAlta ne ä-pvraha päätökset, mutta en minäkään ymmärtänyt siitä lomasta muutakun suunnilleen kuukauden päästä, heheh. No, ehkä jos jaksaisi OIKEASTI lukea kaikki paperit läpi niin saisi selville, mutta minä kuin useammat muutkin VIHAAN noita papereita. Riittää että tiedän että myönnetty on, ja minullahan alkoikin jo "loma" etukäteen.

Nyt sitten tilattiin ja maksettiin GESSLEIN-rattaat Saksasta, sivuilta yatego.com. Säästöä tuosta tuli noin 400 euroa, verrattuna jos Suomesta oltaisimme ostaneet. Toimitusaika on 4-6 vkoa, mutta niin se kuulemma menee usein vaikka Suomesta ostaa rattaat, koska liikkeetkin tilaavat valitut vaunut Saksasta, hihi.

Kelan sivut: "Voit jäädä äitiysvapaalle aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät. Voit itse valita, koska vapaan aloitat."

Kannattaa käydä vielä Kelassa kyselemässä, kun nuo niin hankalaksi tehty. Eikö niiissä lomakkeissa kysytty, milloin haluaa aloittaa? Miksi kaikki tehdään aina niin vaikeaksi[:@]. Nimim. lomakehauskuus vielä edessä... 

Tosta äippäraha asiasta viel..toi oli kyl selkeesti jossain et lomalle voi jäädä 50 tai 30 päivää ennen..toi 50 on kait joku varhenettu äippäloman alku eli jos on jotai terveydelisiä syitä ni tarkottasko sitä? Ei mun mielestä niissä lapuissa kysytty että millon haluaa jäädä??mulla siinä kelanlapussa luki että 25.4 on eka äippärahan laskentapäivä ja mulla on LA 2.6. ni kait se on jotai 5 viikkoa mitä tossa on sit väliä..eli se n.30 päivää tai jotai..ni kyl mä luulen ja mun kaveriki sano että siitä se loma alkaa siis tosta 25.4...se taitaa kyl olla keskellä viikkoa joku päivä toi 25. pvä...mut ei kait sillä oo sit väliä ku ne siel kelassa ne laskee...

niin ja noista neulomisista...meillä onneks äiti hoitaa noi neulomiset yms. muut käsityöt..mua ei sillee kiinnosta käsitöiden teko, ja äiti kiinnostaa kyl senkin edestä siel on jo sukkia ja pipoja yms suunniteltu..[:D]

Scoolina neuvolakortin takaosassa on kohdun mitta se käyrä ja sinne on ruksittu se sun mittasi.. Taidat mennä alakäyrillä kuten mäkin kun mulla oli 17cm viikoilla 22+6.. eipä se mahakaan kauheen iso oo ja vauvakin arvoitu siroksi[:)] 

tuohon jos saan liitettyä niin laitan kuvan tältä aamulta.. tänään siis 24+1

Juu kyllä se sitten alkaa siitä 25.4. Miulla tais alkaa 5. tai 6.6. eli perjantaina tai lauantaina - ei siis mitenkään loogisesti.

Nyt on kyllä pakko lähtee lankaostoksille - saitte aikaan miussa kauheen käsityökuumeen. Saa taas nähdä kauanko kestää[;)]. Jostain helposta kai pitäisi aloittaa - onko ideoita? Olisko myssy ja tossut? Mikäs se oli se Äitipuolen laittama www-sivusto? Niskat kyllä jo valmiiksi niin jumissa, että liekö hyvä idea...

Takaisin