Kesämassun kasvattajat 2009

Heissan, minäkään en ole enää reiluun kuukauteen yrittänytkään käyttää tavallisia housuja, vaan näitä mahatuubifarkkuja vain. Osa vanhoista hameista on toistaiseksi vielä mahtunut päälle. Kävin viime perjantaina ostamassa toiset farkut, kun alkoi jo tympiä niiden yksien ja samojen käyttö - ja kiireinen peseminen. Jee. Nää uudet mun mahaa kiristi silloin leffassa, mutta nyt ovat jo venyneet lököiksi. [;)]

Oletteko löytäneet kohtuuhintaisia äitiysvaatteita kaupoista muualta kuin H&M:stä? Onneksi se sentään on olemassa. En viitsisi maksaa kauheasti vaatteista joita käytän vaan muutaman kuukauden. Mä en ole oikein tottunut ostamaan vaatteita netistä, en uusia enkä vanhoja. Vaikka ehkä se olis hyödyllistä opetella...

Mua ei painon nousu stressaa ainakaan vielä, kun ajattelen että ylimääräisestä pääsee sit eroon synnytyksen jälkeen - tai jos ei pääse niin silloin niitä kerääntyisi silloin lisää joka tapauksessa. Musta tuntuu että mies on melkein enemmän huolestunut siitä, koska se on jo pari kertaa muistuttanut että sitten täytyy jaksaa jumpata kun vauva on ulkona. Hah! Raskaana olevalle naiselle ei saisi sanoa tuollaisia, koska en nyt varsin elegantiksi tunne itseäni nytkään... [:D]

Minäkin olen huomannut että aamulla täytyy lähteä bussille vähän tavallista aikaisemmin. Mulla on paha tapa lähteä viime tipassa, mutta nyt kieli vyön alla pinkominen tuntuu jo aika pahalta.

Olen normaalisti kokoa 36. Ostin ensimmäistä kertaa alushousut kokoa 40/42! En koe että olisin erityisen paljon lihonnut, mutta ehkä niitä senttejä tulee kuitenkin hissukseen ja masu on jo komia. Jokatapauksessa alkoi ahdistamaan kun alushousut tekivät jenkkakahvat ja painoivat masuun. Huomenna tuo painokin selviää kun on neuvola. Viime käynnistä marraskuussa on aikaa ja silloin painoa oli 54 kg. Veikkaisin että on tullut 2 kg. Neuvolatäti tietää mun syömishäiriö-taustausta joten kiinnittää painooni varmasti huomiota. Oon kyllä syönyt todella hyvin joten siitä ei ole kiinni [:)]

En kestä muutenkaan jos vaatteet kiristää masusta joten päivitin vaatekaappiakin jo ennen raskautta. Kaikki xxxs-kokoiset "mahdun tähän vielä ensi kesään mennessä ihan niinkuin silloin -98" heitettiin kirpparille. Tilalle sopivia vaatteita jotka ei kiristä.

Neuvola tosiaan huomenna. Mitä tokassa neuvolassa yleensä käydään läpi? Ilmeisesti Kela-paperit?

Mistäpäin Mini olet kun noin harvoin neuvola? Meillä on joka kuukausi joten nyt jo kerenny kertyä neljä käyntikertaa ja viikon parin viikon päästä viides.. Mullakin ongelmia noiden vaatteiden kanssa, kuukaus sit ostin äippähousut mitkä sillon tosi runsaan kokoset, nyt jo puristaa inhottavasti [&:] Onko muilla ilmenny lonkkakipuja? Mulla tullu viime aikoina useinki tilanteita, et lonkkaan sattuu kun esim. yrittää laittaa kenkiä jalkaa.. No kesällä helpottaa [:D] (Ehkä?)[;)]

Minunkin mies on kommentoinut tuota liikkumista. "Pitäisi liikkua enemmän" ja patistaa kävelyille. Kävely on varmasti hyväksi, mutta hänen perässä ei ole yhtään hauskaa puuskuttaa punaisena. Mies viilettää tuhatta ja sataa ja kävelee muka normaalia vauhtia.. (No niin se varmaan tekeekin mutta MINÄ en siihen ehdi). Lopputulos on etten enää viitsi hänen kanssa kävelylle lähteä, tallustan mielummin itse omaa etanavauhtia vaikka korttelin ympäri parissa tunnissa [:D]. 

Tuntuu vähän että juuri nyt on sitä epämukavinta odotusaikaa, (?) pelkkää ODOTTAMISTA eikä mitään juuri pysty tekemään. Vielä on niin kauan aikaakin ettei synnytystä sillai jännitä eikä tulokasta ole piiiiitkään aikaan näkyvissä. Eilen tosin aloitin leikkiviltin tekemistä, siinä meni mukavasti aikaa. Värjäsin äitiyspakkauksesta tulleen petauspatjan, ja ompelin siihen muutaman kohokuvion jotka itse leikkelin. Tuli aika söpö vaikka itse sanonkin [;)].

Tapsukka90, lonkkakipuja ei ole ollut, jonkin aika sitten häpyluuta vähän sattui mutta sekin meni ohi parissa päivässä. Ainiin ja häntääluutakin kolotti (!?), vähän pidempään jopa. Omituista...! Muilla häntäluussa kipuja??

Jaksamista kaikille masukkaille [:)]

Moi kaikille!
Ei ole tullut kirjoitettua taas hetkeen.. Mulla työt loppui viimelauantaina ja oon kyllä tosi tyytyväinen. Ei kyllä olisi kauaa enää jaksanut niitä hommia tehdä, tuntui vaan että aina tuli uusia paikkoja kipeeksi, ku toisesta pääsi eroon. Täällä kotonakin riittää kyllä hommia, jotka täytyy ennen kesää tehdä.
Mulla on ollut aika kovia nivuskipuja varsinkin kun käy lenkillä. Täytyy tosi hiljaa köpötellä että pääsee edes vähän lenkille. Tukivyöstäkään ei tunnu olevan apua. No toivottavasti se on ohimenevää.
Tänään tänne Pohjanmaalle näyttää tulevan oikein kaunis sää. Täytyy lähtee kyllä koirien kans piknikille järvelle ja nauttia ihanasta kevät säästä.
Illalla olis eka valmennus, viimeviikolta se peruttiin. Harmikseni mieheni ei sinne pääse, kun joutui just reissuhommiin Etelä-Suomeen. No toivottavasti muilla kerroilla pääsee.
Olen kovasti odotellut äitiyspakkausta, epäilen että se tulee tämän viikon aikana. Pääsis tutkailemaan sen sisältöä ja miettimään et mitä vielä kannattaa ja täytyy ostaa.
Aurinkoista kevätpäivää kesämassuille=)

Miulla mies taitaa olla kiitollinen, että vähän vauhti hidastunut[;)]. Toisaalta kotihommiakaan ei jaksa vanhaan malliin, mikä hänestä ei ehkä ole nii-iin hyvä asia.

Tapsukka, lonkakipu johtuu ns. löystymisestä eli lantionseutu valmistautuu synnytykseen. Jos menee pahaksi, kannattaa jutella neuvolassa tai lekurilla. Yhdellä tutulla alkoi nimittäin mennä lonkat sijoiltaan - ei kiva[&:]. Maam80, miulla häntäluukipu on ollut peräpukaman pakotusta. Eli tuntuu kuin olis paukannu häntäluunsa johonkin, mutta todellisuudessa kipu tulee pukamasta.

Mie kävin ostamassa sellaiset ihanat, punaiset ART Shoes merkkiset nilkkurit, joissa ei nauhoja tms. ollenkaan. Kävi ärsyttämään, kun periaatteessa koko raskauden tullut sappinesteet suuhun, kun kumartuu[:'(]. Hetken jo katselin haikeasti Crockseja, mutta on ne edelleen niin rumat (pahoittelen, jos jollakin on), ettei mukavuuskaan mene edelle. Katsotaan sitten parin kuukauden ja 10kgn jälkeen uudestaan[;)].

Meillä niitä äippävaatteita myy henkkamaukan lisäksi Nicky ja Nelly lestenvaateliike. Taitaa olla pääasiassa Mama-licious merkkisiä. Siellä oli ihana farkkuhame, mutta taidan oottaa lähemmäs kesää ennenkuin ostan. Kun ei tiedä millaiseksi paisuu ja kuljen paljon bussilla, joten helmikuussa ei viitsis värjötellä pysäkillä hamosessa. Ihania ulstereita myös kevääksi, ei ees hirveen hintaisia - jotain 50 euron hujakoilla. Muutenhan miulla onkin kaikki käytettyjä yhtiä farkkuja lukuun ottamatta.

On kyllä Mini tosi harvakseltaan teillä neuvolat. Miullakin ollut kerran kuussa viikolta 10 eteenpäin + yksi ultra. Ens viikolla olisi rakenneultra - JÄNNÄÄ! sekä neuvola.

Tulipas taas juttua. Ai niin, eilen alkoi tuntua potkuja kylkiluissa[:D], mutta siirtyi illalla takaisin alavatsaan. Jonkinasteinen volttiharjoitus ilmeisesti käynnissä. Eli doppler on edelleen naftaliinissa. 

Mini, sullakin näyttää neuvolat olevan aika harvassa. Samoin täällä Espoossa (en muista mistä asut). Mulla käynnissä rv. 21 ja mulla kaksi neuvolaa käyty. Kolmas on kahden viikon päästä. Mulla käytiin tokalla käyynillä vaan ns. normaalit jutut läpi: pissanäyte, verenpaine, hemoglobiini, paino, vauvan syke (kuunneltiin dopplerilla sydänäänet). Meillä sijoitetaan toi kolmas neuvola niin, että se Kelan papereihin vaadittu raskauden kesto 154 päivää täyttyy eli nyt seuraavalla kerralla käydään ko. paperit läpi. Käyn huomenna myös hammastarkastuksessa, sitähän suositellaan raskauden aikana.

Mulla ei kyl ole ollut oikeestaan minkäänlaisia kipuja (kuten Tapsukka90:llä lonkka). Jos makaan jonkun aikaa selälläni, niin sitten alkaa häntäluuta jomottaa.

maam80, laita kuva siitä tuunaamastasi peitosta tänne, niin päästään me muutkin sitä ihailemaan! Ootteko muut jo puuhastelleet vauvalle jotain? Olisi kiva saada kuvia tänne. Mulla maaliskuun työlistalla mm. alus- ja pussilakanoita sekä pinnasängyn suojus. Ostin myös jo lankoja yhtä neuletakkia varten....

Minnis, miten sä voit inhota Crockseja!!! Nehän on ihanat! Siis kylläkin kotikäyttöön, en mä niissä töihin tai kaupungille lähde. Mulla on yhdet omenanvihreät kesäcrocksit, joilla mm. teen puutarhahommia, vien roskapussia, haen lehteä postilaatikosta jne. Ja uutena (sain joululahjaksi) vaaleanpunaiset karvacrocksit, joilla teen vastaavia keikkoja, myös takkapuunhakumatkat, pihalle. Ne myös sitä silmälläpitäen, että niillä on helppo nukuttaa kirkuva lapsi pihalle, kun voi vaan "hypätä" niihin.

Sonja09, en mäkään ollut ostanut mitään vaatteita huuto.netistä ennen raskautta. Nyt kun äitiysvaatteet on niin sikakalliita ja huono saatavuus, niin olen siirtynyt ostoksille huuto.netiin. Siellä on oikeesti todella rehellisiä myyjiä. Kertovat kaikki vaatteissa olevat reiät, haalistumat, pesunukat ym. Joten tiedät mitä saat, kun jonkun vaatteen sieltä ostat. Suosittelen lämpimästi! Mutta varo, siihen nettishoppailuun jää koukkuun...

En epäile kenkien käytännöllisyyttä, mutta on vaan niin kolhon näköiset. Eikö ne muuten ole liukkaat? Miulla on pihajuoksuihin reinot sekä varrettomat huopikkaat.

Ei ole Crocksit yhtään liukkaat. Reinot....? Ne vasta kamalat onkin! Huopikkaat sen sijaan kivoja, mulla tosin vaan pitkillä varsilla. Ja täällä aika harvoin niin kylmää (siis ei loskaa), että pääsee niitä käyttämään. Mulla ei ole niissä edes kumipohjia, joten ei kieltämättä kauhean kätevät etelässä.

Siis mitä?! Reinothan on klassikot ja ybermageet[;)]. Mutta makuasia sanoi koiran, kun mu.... vai miten se nyt meni. Odotan, että tulee kesä ja tarvii vetästä jalkaan vain lipokkaat ja joku mekonriepu päälle. Ärsyttää tämä talvipukeutuminen. Nyt on vain yksi musta polvipituinen toppis joka käy, eikä sitä paljon polttelis laittaa, kun on eka kunnon kevätpäivä ja aurinko lämmittää - kuten tänään. Kahta lyhyttä pusakkaa (lue nakinkuorta) juuri ähellettyäni päälle totesin, että taitaa olla kirpparireissun paikka. Miusta on kyllä ihanaa, että massu kasvaa, mutta kun ei ikinä tiedä, mikä ensi viikolla sopii päälle...

Joo, mä olen kuullut et Reinot on sairaan makeet, mut ei oo mulle vielä kolahtanut =)

On kyl ärsyttävää, kun pitää pukea niin paljon päälle. Sitä paitsi, vaatteitakin tarttee olla paljon enemmän kun kesällä, kun pitää olla sekä aluspaidat että joku neule siihen päälle. Mulla oli aika kauan m-kokoiset vaatteet päällä, nyt kyllä siirtynyt vakaasti l-kokoon. Ja vielä mulla on tulevassa varastossa sellaisia l-kokoja, jotka on vielä liian suuria.

Puseroissa on mun mielestä ehdotonta, että on kyseessä ns oikea äitiyspaita. Mulla ainakaan ei pysy muut puserot alhaalla, vaan nousevat mahaa pitkin ylös. Ja siinä menee hermot. Ostin just mustat velourhousut kotihousuiksi ja ne on aivan ihanan lötköt. Tulevat todennäköisesti menemään raskauden loppuun asti. Olen ostanut myös joitain pellava(tyyppisiä)housuja, joita olisi tarkoitus pitää keväällä/kesällä. Ja useita hihattomia...

äitipuoli kyllä mä vaan crockseissa kaupungille meen[:D] ja oon suunnitellu et synnyttämään kans, crocksit jalkaan ja saman värinen kesämekko päälle ja että sellasissa kotiudunkin.. Ja on ne mun mielestä ihan käytännölliset ja MUKAVAT jalassa[;)]

Olimpa tuossa eilen aamulla tutkittavana supistelujen takia.. Niin siinä tehtiin ensin sisätutkimus ja tohtori sanoi että kohdunsuu on kiinni ja ultralla mittasi 4cm (???) Jos joku tietää mitä tuo mitta tarkoittaa niin saa kertoa!! Luojan kiitos että kaikki oli kunnossa.. Otettiin multa se bakteerinäyte kohdunsuulta ja siitä soittelen perjantaina ja kyselen vastauksia.. [:-]

Aiempana iltana mulla oli kamala paineen tunne ja tunsin kuinka mahassa tapahtui jotain, hieman vihloikin ja kuuluin ihan kuin suoliston muljahduksia niin lääkäri totesi vauvan kääntyneen raivotarjontaan[:)]

Ultra tehtiin kans.. Suoraan sisätutkimuksen jälkeen niin makoilin siinä sitten ilman housuja 30 minuuttia yhteesä.. Ekana mun kätilö tuli viereen ja kysyi saako minua käyttää harjoittelukappaleena ja mähän olin että ilman muuta jos vauvaa saa nähä.. Siinä katsoivat sykkeet ym muuta ja mittailivat reisiluuta taas, päänympärystä ja vartalonympärystä ja painoarvioksi saivat semmosen 500g (vastasi 23+0) eli sama 5 päivää pienempi kuin siinä rakenneultrassa että ei oo yhtään hidastunut kasvu.. Vaikka sitä oon pelänny kun se sf mitta oli pieni ja maha ei oo kasvanu..

Supistelut on jatkuneet entiseen malliin.. Niistä se lääkäri sano et kokeilla kalsiumia(?!) että kun maitotuotteet on jääneet vähälle sen rautakuurin takia että imeytyis paremmin niin joissain tapauksissa lisäkalsium on auttanut asiaan.. ja sitten se kaivoi kalsiumpurukumia kaapistaan ja antoi mulle

Eli täällä kaikki kunnossa eikä supisteluihin löytynyt ainakaan vielä vastausta

Hep!
Tuo isyyspakkauksen sisältö kuulostaa oivalta, vähän tuunausta voi kaivata, mutta ideana loistava. [:)] Pitää pistää muistiin ja alkaa ihmetteleen, kun olin kyllä suunnitellu että jotain tuon tapasta pitää tulevalle isukille hankkia. Missäkähän vaiheessa sen sitten voi antaa? Kun lähtee synnärille ni tuuppaa käteen että tutustus tuohon siinä ku ootellaan että päästään tositoimiin. [;)]
Täälä ei vielä vatta ole tuottanu ongelmia kenkien suhteen, saa nähä millon sitten alkaa se tuskainen ähellys. Hieman hidastumista on havaittavissa kyllä kenkien jalkaan laitossa, mutta kyykkääminen onnistuu vielä. Häätynee alkaa kanssa suunnittelemaan jotain yksinkertasta jalkaan laitettavaa ennen ku homma käy ylivoimaseksi.
Meillä kanssa on neuvolat kerran kk:ssa (8-10vkolta alkaen) ja sitten ne on 2vkon välein (vko30 alkaen, tarvittaessa) ja loppua kohen joka viikko (viimenen kk, tarvittaessa). Ja sitten on ne np- ja ru-ultrat kaupungin laskuun, tosin tuntuu että sitä maksaa ite ne ultrat ku poliklinikkamaksu on 26€, mutta se on kai kaikilla aikalailla sama. 4D maksaa kuulemma jotain 200€, mutta ei olla vieläkään sitä mieltä että olis tarvetta sinne mennä. Säästetään neki rahat johonki muuhun mitä sille paaperolle pitää ostaa.
Tuo raivotarjonta kuulostaa mielenkiintoselta, mitä se tahtoo sanoa? Olenko tyhmä vai muuten vain tietämätön?!? [:D]

Kleopatra, 4 cmllä tarkoitetaan todnäk kohdunkaulaa, joka sitten ns. häviää synnytyksen alla, kun paikat alkaa aueta. Näin luulisin. Siitä miulle ainakin puhuttiin tarkistuksessa, kun kramppas vatsa.

Neakka, raivotarjonta tarkoittaa, että vauva on pää alaspäin eli perätilan vastakohta. Hassu nimitys taitaa tulla takaraivosta.

Tapsukka90, kyselit missä niin harvoin neuvola on. No Helsingissä. Ensimmäinen oli 11.11 ja nyt toinen tänään (vk 22+6). Säästökuuri kuulemma. Tästä lähtien pitäisi alkaa olla kuukauden välein. Meillä on tosi ihana neuvolatäti joka sanoi että normaaliaika on 30 min mutta tämän säästökuurin ja harvojen käyntien takia buukkaa 60 min ensimmäisille kerroille.

Kaikki siis hyvin. Muut arvot kuin suoraan oppikirjasta paitsi hemoglobiini lähtenyt alenemaan. Rautakuuri edessä. Painoa odotin vähän jännityksellä. Marraskuussa otetusta alkupainosta tullu 3 kg eli nyt 57 kg. Hitusen enemmän kuin itestä tuntuu. Viikkonousu 198 g, 200 g / vk on kuulemma optimi [:D]

Hankin miehelle jo ihan alussa tuon "Vauva omistajan opas - käyttöohjeet, vianmääritys ja ensimmäisen vuoden huolto"-kirjan mutta ei silloin vielä vaikuttanut kovin innostuneelta. Varmaan kääntyy se puoleen kun tositilanne koittaa...

moi!
Mulla on ollut eka neuvola 7.10 sillon vk 7+3,sit oli ultra 30.10 vk 10+5, toka neuvola 10.11 vk 11+1,20.11 oli varmistus ultra ku ei saatu neuvolassa sydän ääniä kuulumaan sillon oli vk 12+4,4.12 oli neuvola vk 14+2, 2.1.neuvola vk 18+3, 2.2. neuvola vk 22+6 ja nyt oli viimeks se 4D ultra 18.2 viikoilla 25+1...seuraavaks on lääkäri 6.3...meillä on olli kerran kuussa tähän asti toi neuvola mut vissiin nyt ton lääkärin jälkee rupee oleen pari kertaa kuukaudessa...aattelin nyt kertoo miten täällä äänekoskella on noita neuvoloita...

Kovin flunssaisia terveisiä teille kaikille! Toivottavasti olette välttyneet jyllääviltä pöpöiltä. Itse luulin jo tulleeni raskauden myötä immuuniksi (aikaisemmin sain kaikki liikkeellä olevat taudit), mutta tämä ryökäle kaatoikin sänkyyn oikein toden teolla. Eikä voi edes konjakkihömpsyjä ottaa! Yskä on oikeastaan kamalin. Kaikkeen muuhun auttaa (ainakin jonkin verran) mentoli, valkosipuli ja hunaja, mutta yskä...

Neuvolassa tänään, terkkarilla sijainen. Tämä sijainen laittoikin suoraan lähetteen bakteeriviljelyyn kun kerroin supistusten jatkuneen entiseen malliin. Mutta odottakaas vaan; koska lähete oli labraan ja siinä mainitaan vain näytteenotto, niin enpä usko että tarkistavat kohdunsuun. Vai?

Jotenkin ihanan kamalaa tämä raskauden eteneminen. Jokin aika sitten manailin kun viikkoja oli niin vähän ja raskaus ei näkynyt, nyt teillä jotka olette vain muutamia viikkoja edellä on vaikka mitä vaivaa ja laskette jo täysillä milloin äippäloma alkaa. Aika menee sittenkin todella nopeasti!

Huomenta!

Yritän laittaa kuvan peitosta kunhan se on valmis, vielä on vähän viimeisteltävää [;)]. Laittakaa muutkin kuvia itse tehdyistä vauvajutuista!

Meilläkin ollut neuvola aika harvakseltaan, yhteensä ehkä 5krt tähän menneessä. Kerran kävin lastentalolla varmuuden vuoksi mittaamassa sokeriarvot ja hemoglobiinin kun olin niin kamalan väsynyt. Sokeri ok, hemoglobiini alhainen mutta sen kuuluukin laskea tietyssä vaiheessa. Aloitin kuitenkin suosistuksesta rautakuurin, ja heti väsymys helpotti.

Minulla alkoi nyt sitten loma, koulussa pätettiin yhdessä että tämä on järkevin ratkaisu, koska en oikein saa opiskelusta mitään irti ja poissaoloja alkoi kertymään liikaa.. Kuukauden päästä alkaisi tuo ä-loma, saa nähdä miten tuo kela nyt sitten säätelee noita maksujaan uudestaan [&:]. No, nyt saan sitten keskittyä täysillä vauvaan ja kodin hoitamiseen, eikä tarvi stressata tuota koulua enää [:)]

Tänään ompelen leikkipeiton valmiiksi, siivoan ja menen lastenvaatekirppikselle vilkaisemaan löytyisikö jotakin kivaa.

Takaisin