Kesämassun kasvattajat 2009

Jos kaikki on vauvalla kunnossa (mitä tosiaankin toivon!!!), niin toivottavasti tämä enteilee jotain neidin tulevista unenlahjoista. Saisikin olla oikein kunnon nukkuja kuten äitinsä. Tosin viime yö oli ensimmäinen huonosti nukuttu yö minulla. Enkä oikein tiedä miksi. Maha ei siis ollut yhtään kipeä ja asentokin ihan hyvä. Ehkä tämä lisääkin panikointia.

Onko muilla työinto nollissa? Mua ei huvittaisi tehdä mitään. Ja ei ole kyse mistään oikeasta jaksamisesta. Olen ihan pirteä, mutta ei vaan huvittaisi. Voisin hyvin jäädä jo mammalomalle =)

Samma här! Teen pari päivää etänä ja sitten olen loppuviikon lomalla. Taitaa olla etäpäivien suoritukset vähän +-0. Nyt vielä hulluna tyrkkäisi töitä - voisin tehdä 150%, jos se olisi mahdollista. Teen siis kulttuurialan pätkähommia ja kyllä on hassua, että nyt olisi hulluna hommaa, kun on jäämässä äippälomalle... Haluaisin jäädä jo lomailemaan, mutta toivottavasti ei tarvitse (esim. jonkun raskauteen liittyvän syyn takia). Tekisi kuitenkin vain mieli nauttia raskaudesta, käydä kävelyllä ja rakentaa pesää[:)].

Miuta on alkaneet vaivata levottomat jalat. Mies sanoi, että yölläkin ne heiluu kuin viimeistä päivää. Tosi inhaa! Ennen vaivasi vaan rankan urheilusuorituksen jälkeen, mutta nyt illalla sohvalla maatessakin. Kokeilin nukkua tyyny jalkojen välissä, en ainakaan yöllä herännyt. Saas nähdä.

moi kaikille!
Soitin sinne neuvolaan ja kysyin tosta viikkojen muutoksesta mikä meille tuli siel 4D:ssä ni se sano ettei niitä yleensä tässä vaiheessa enää ruveta muuttaan..siis LA:ta..mitä mieltä te ootte? pitäiskö sitä muuttaa ku toi muutos on kuitenki noin suuri 12 päivää...eli melkein 2 viikkoa!?ja sit just ku se papana painoi jo 1004g...mä ainaki olisin sitä mieltä että haluisin että se muutetaan aikasemmaks se LA ku sehän vaikuttaa sit äippäloman alkuun ja noihin äippärahoihin yms ku on niinkin paljon toi muutos!!ja kuitenki eikös toi 4D oo niin tarkka että ei hirveenä pitäis heittää mitkään arvot??

ai niin ja sit viel ku musta tuntuu jo nyt hirveen ahistavalta tää maha ja liikkuminen on vaikeeta ja tuntuu että saan pyöriä eteenpäin..ja sit on nykyään enemmän kipua tuol nivusissa ja häpyluussa ja tuol alamahassa ku liikkuu tai yöllä kääntää kylkeä..se kyljen kääntäminen on varsinki yhtä tuskaa, paikallaan ollessa ei satu mihinkää ja on ihan hyvä olla mut sit ku yrittää kylkee kääntää ni itku meinaa tulla ku tekee niin kipeetä..onko muilla yhtä hankalaa?

Mulla ainakin tulee todella kovia kipuja liikkuessa ja sängyssä kylkeä vaihtaessa. Nyt alkanut vihloa ihan istuenkin. Auttaa vähän kun hieman painelen kipeää kohtaa.. Sen jälkeen tulee usein potku kaupan päälle...:)

Joo, toi työmotivaatio on kadonnut kokonaan, eikä todellakaan jaksamisesta kiinni. Onneksi mulla alkaa viikon päästä kolmen viikon "kesäloma" (meillä toivotaan että kesälomat pidetään ennen äitiyslomaa) ja sitten kahden viikon "työputken" jälkeen taas pari viikkoa lomaa ja sitä rataa äippälomaan asti. Ihanaa!!!
Nyt huomaa kyllä salilla, että kunto on varjo entisestään, puolen tunnin keppijumpan jälkeen jalat olivat jumissa kolme päivää.
Taidan pikkuhiljaa sirtyä vesijumpaan, kun kerran pääsee samalla salikortillla.
Ja aivan ihmeen huono yö takana, koko ajan vain pyörin sängyssä, ei millään löydyy sopivaa asentoa, ja kolme kertaa vessassakin piti käydä [:@]

Minnis ja natsku, just tollanen yö mullakin takana. Levottomat jalat, ja kädet ja oikeestaan koko kroppa. Pyörin vaan kyljeltä toiselle. Mut oikeesti se vasen kylki on kyllä paras, kun silloin vauva ei paina virtsarakkoa. Kuten sanottu, mua ei satu mihinkään (edes kääntyessä) mutta jotenkin vaan levoton olo. Kuuluukohan tähän vaiheeseen, kun niin monella näyttäisi olevan sama homma?

Se perhanan vauva ei edelleenkään ole antanut merkkiä itsestään, vaikka juuri söinkin (yleensä siitä intoutuu). Taidan vetää pari suklaapatukkaa, jos se herättäisi.

Moi ja rattoisaa maanantaita! Istun taas töissä - ja kirjoitan vauvasivustolle. Mulla ainakin on työmotivaatio laskenut ihan hirveästi, tuntuu kuin tekisi vain mieli istua ja ajatella omia asioita kaiket päivät... Harmi vaan että töitä on iso läjä, ja ne "pitäisi" saada pois alta ennen mammalomaa. Tällaista tämä on ollut kyllä raskauden alusta lähtien, kun nämä vatsa-asiat tuntuvat niin paljon tärkeämmiltä kuin mitkään työasiat [:)]

Mä olen ihmetellyt sitä miten mun vessassajuoksemiset ei ole vieläkään lisääntyneet. Luulin että tässä vaiheessa eron entiseen huomaisi jo selvästi, mutta mun mielestä mun ei tarvitse käydä aikaisempaa useammin - ja mä käyn muutenkin tosi harvoin. No, ei kai siitä voi valittaa ja kai se jossain vaiheessa kuitenkin alkaa kun vatsa kasvaa...
Potkuja tuntuu aika tasaisesti päivän mittaan, ihan sellaisia yksittäisiäkin. Olin lauantaina leffassa, sekin kesti melkein kolme tuntia. Alkoi jossain vaiheessa ahdistaa ettei saanut jalkoja suoriksi, ja tuntui että housutkin puristi alavatsaa. Vieressä istuva tyttö piti mua varmaan tosi outona kun työnsin farkkujen yläreunaa koko ajan alemmaksi [:D] Vauvakin rummutti siihen housunreunaan aika tomerasti. Lopussa sitten itkin niin että vesi vain valui pitkin poskia. Kyllä mä yleensäkin itken helposti leffassa, mutta en nyt ihan näin paljon! Muuten mulla on ihan tasapainoinen olo, mutta sen olen huomannut että liikutun aikaisempaa helpommin..

Sonja09, tuttu juttu. Töissä aktiivisesti koneella, ainoa vaan että surffailen lähinnä huuto.netissä ja täällä keskustelupalstalla. Mä oonkin tullut ostaneeksi ihan järjettömän kasan mammavaatteita, huomasin juuri viikonloppuna kun yritin saada niitä mahtumaan kaappiin. Samalla huomasin että tili tyhjenee vauhdilla, kun pyörii kaupoilla ostamassa vauvanvaatteita (taisi hujahtaa n. 150 euroa parissa päivässä eikä sillä kauhean montaa vaatetta edes saa). Lupasinkin itselleni, etten enää huuda vaatteita netistä, jotta rahat riittävät oleellisempaan eli vauvanvaatteisiin =)

Mullakaan ei periaatteessa vessajuoksut ole ihan kauheasti lisääntyneet. Sen huomaan, et heti jos makoilen (tai nukun) muulla kuin vasemmalla kyljellä, niin tosi nopeesti tulee vessahätä.

Mä oonkin siirtynyt pikku hiljaa housuissa suurempiin kokoihin... Se on tosi ahdistavaa, kun housun vyötärö alkaa painaa. Mun kaikissa housuissa on kylläkin masutuubi, muita ei voisi kuvitellakaan. On masentavaa huomata, et tarvitsee koko ajan isompia vaatekokoja. Mitäköän loppuraskaudesta laittaisi päälle? Lakanan, johon leikkaa reiän keskelle päätä varten?

Kiitos Minille lohduttavista sanoista! Mies on joutunut koville, kun on töiden jälkeen joutunut tekemään mulle ruokaa, siivoamaan ja käymään kaupassa. Pitäisi varmaan siivousapua pyytää. Onneksi ei ole pysyvä ratkaisu. Tänään onneksi neuvolapäivä ja huomenna (viimeistään) lääkäri. Pelkään joutuvani sairaalaan, kun viikonloppuna voin niin huonosti. Verenpaine varmaan 200 ja stressihormonit pitävät vauvan koko ajan hereillä. No onpahan ainakin vauva kunnossa!

Lumienkeli87, aika samoissa ollaan, minulla ei ole ollut kipuja oikeastaan kun vähän häpyluuhun kolotti jonkin aikaa sitten. Nautin vatsan kasvamisesta, mutta kyllä välillä kismittää kun kenkien laittaminen jalkoihin on sellaista ähellystä, heheh.

Minulla on yhdet ainoat mammahousut, jotka ovat ihanat, muita en enää edes yritä laittaa. Pesussa kun ovat, en mene ulos [:D]. Viime viikolla kun mammahousut oli pesussa, jouduin yllättäen asioille vanhoissa farkuissani. Voi luoja mitä tuskaa. Tietenkin nappi auki ja housut käännettynä, silti painoivat ja sain sipsutella hölmön näköisenä kun pelkäsin että housut tippuu..

Sonja09, minuakaan ei enää kiinnosta pätkän vertaa nuo pakolliset menot (minulla koulu), ei ole kiinnostanut pariin kuukauteen. Makoilisin mielelläni kotisohvalla kuullostelemassa liikkeitä vaikka koko päivän. Onneksi kuukauden päästä alkaakin jo äitiysloma! 

äitipuoli
mä saan melkein masennuskohtauksia, kun en mahdu edes 38 mammahuosuihin kun on allut aina normaalisti 36. koko vaan suurenee ja ollaan just ja just puolessa välissä.
Enkä mun mielestäni kuitenkin kauhesti mässäilee, menee muutama ekstra konvehti tai keksi "vauvalle", muuten pysyn aika terveellisellä linjalla.

Huomenta vaan kaikille masukkaille!!

Mä en jaksa ressaa tosta vaatteiden koosta, tosin mulla ei olekkaan kasvanut muu kuin maha (tosin kaiken muun edestä), mutta silti joutuu taas ostamaan isompia mammahousuja. Se tulee mikä tulee ja sitte kuntoillaan ne liialliset pois kun on onnellisesti saatu tuo "unelma" tähän maailmaan. [;)] 

Mutta se työnteko....[:-] Tylsää... Etenkin jos joutuu tekemään toimistohommia, mikä ei normi oloissakaan ole mun lempparihommaa, niin sitten tässä tilassa kun vois todellakin selailla vauvalle tarvikkeita vaikka koko päivän netissä. No onneksi tuo remppa teettää sen verran paljon hommia vielä ettei ihan kokopäivää voi istuu vaan koneella, illalla onkin sitten niin sippi ettei meinaa silmät pysyä auki kun suihkusta raahautuu kohti sänkyä...

Hei te, jotka olette käyneet siinä 4D:ssä, pitikö sinne mennä rakko täynnä? Meillä on tuo edessä torstaina ja jännityksellä ja innostuksella odotan sitä. Mitä siellä näkyi? Kiva päästä kattomaan että mitä se pumpula siellä masussa oikeen duunaa kun maha keikkuu puolelta toiselle ja napa putkahtelee ulos ja sisään. [:D] Noon, mutta nyt on ruvettava tekemään niitä ihania toimistohommia, jotta pääsee iltapäivällä kaupungille valkkaamaan kaakeleita kylppäriin ja takkahuoneeseen. Mukavaa päivänjatkoa!

Huomenta kaikille! Täällä taas hyvillä mielin, koska vauva päätti vihdoin illalla möyriä oikein kunnolla, joten tiedän sen olevan hengissä.

natsku (ja vähän Killikin), mulla menossa jo housukoko 42/L... Mullakin tullut kyllä kaikki kasvu mahaan, en siis ole muutoin "läskistynyt". Luojan kiitos. Edes maha ei mielestäni ole mitenkään kovin suuri, mutta kyllähän se ympärysmitta kasvaa, jolloin myös housun reunus alkaa kiristämään. Kun eilen kävin vaa'alla, niin olen vihdoin tainnut saada kerättyä ensimmäisen lisäkilonkin =)
Mä olen sen verran realisti, että veikkaan mun kuntoiluinnon olevan nollissa pitkään vauvan synnyttyä... Luultavasti olen niin väsynyt, ettei kuntoilu voisi vähempää kiinnostaa. Siksi yritän pitää painonnousun minimissä, ja toivonkin, että kertyneet kilot haihtuisivat kätevästi imettäessä (olettaen tietty et imettäminen edes onnistuu).

Huomenta,

Kai se on pakko uskoa, että vauhti on vain varjo entisestään. Eilisiltana vein kompostille biojätteitä ja hain pienen satsin (jonka pystyn varovasti kantamaan) polttopuita - tämä suoritus vei yli 20 minuuttia eli ainakin tuplat entiseen... Huomasin myös, että ehtiäkseni bussiin joudun lähtemään noin 5 minuuttia aiemmin ja poistuessani bussista jäin reilu 100 metriä jälkeen toisesta matkustajasta, jonka vauhdissa olisin ennen pysynyt. Hengästyn tosi helposti ja kylkeen alkaa pistää vähänkin reippaampi vauhti. En koe, että kuntoni olisi rapistunut - olen vain hidastunut. Kävelen kuitenkin joka päivä vähintään puoli tuntia ja teen pientä jumppaa kotona. Määrät kyllä tuntuu entiselle himoliikkujalle tosi vähäisiltä. No mutta ei kai sitä tarvitsekaan jaksaa - tässä on vähän tärkeämpääkin tekemistä, kuten raskaana olo[:)].

Nyt miulla on vuorostaan ollut hiljaista massussa. Eilisiltana yksi potkuksi tulkittava liike - taisi vedellä lonkkaa. Toivottavsti tänään tapahtuu enemmän. Jollei, niin kaivan dopplerin esille.

Minnis, olen saanut minäkin myöntää hidastumisteni nykyään, heheh. Eipä tuo ole pahemmin haitannut vielä, onneksi. Puuskutan pienilläkin lenkeillä vaikken mikään rapakuntoinen ole koskaan ollutkaan.

Jotkut täällä masentuu "lihoamistaan", mutta mitä jos ette kasvaisi yhtään? Se vasta masentaisi, eikö vaan? Pakko sen massun on sieltä pullahtaa, että pienellä on tilaa kasvaa[;)]. Ohimeneväähän se kuitenkin on.

Olen onnekas kun miehenikin on tässä täysillä mukana, eilen silitteli vatsaa ja sanoi että on niin kiva kun olen nykyään niin täynnä pyöreyttä xD Rinnat, peppu ja massukin :D Tuollainen aina kohentaa mieltä [:)].

maam80, eiköhän me kaikki kuitenkin olla "masentuneita". Eli siis vain hämmästelemme kasvaneita vaatekokoja, en itse ainakaan tosissani ole asiasta huolissani. Ja mahan kasvuahan olen joutunut odottelemaan ja oikein toivomaan =)

Mulla ei kauheasti ole vielä tahti hidastunut. Raskauden alussa olin enemmän hengästynyt, mutta olen vissiin saanut hengityksen jotenkin tasattua uuteen massaani (ja olotilaani) sopivaksi. Haen kyllä takkapuitakin edelleen, mutta niiden roikottamisesta maha ei kyllä oikein tykkää. Olenkin pikkuhiljaa siirtämässä sen homman kokonaisuudessaan miehelleni. Imurointi on toinen josta mahani ei oikein tykkää.

Mulla pienet muljuilut jatkuneet tässä päivän mittaan, eli nyt vauva ilmeisesti aikoo olla vähän pidempään hereillä. Minnis, älä koske siihen saakutin doppleriin! Mä luulen et siitä saa vaan pahemman stressin aikaiseksi. Mullakin meni 2 kokonaista vuorokautta ilman, että tuntui mitään selkeitä liikkeitä. Mua alkaa aina naurattamaan illalla kun tunnustelen vauvan liikkeitä. Se kun jytkäyttää ihan tosissaan, niin jotenkin tuntuu ettäse kävisi moikkaamassa.

moi!
Mä en jaksa huolestua noista vaate koista, koska mulle se on ollut aina yhtä helvettiä toi vaatteiden ostelu ku ei koskaan löydy kokoja..ni oon jo siihen tottunut!
Mä jätin kans dopplerin pois ku rupes potkut tuntumaan, mut sit tietty jos on pitkään hiljasta ettei tunnu mitään tai on tehny muuten jotai epänormaalia tai raskasta tai muuta ni sit kuunnellaan että sydän lyö..eilen vaihoidn akvaarioihin vedet, mulla on siis kaksi sellasta 120cm x 46cm lootaa tuolla ja pesin niiden suodattimet..vettä noissa akvaarioissa on 250 litraa aina yhdesä eli yhteensä 500litraa vettä vaihdoin eilen..
Meillä onneks mies aina imuroi ja puistelee matot siivouspäivänä mä vaan pyyhin lattiat ja pölyt, sekin kyllä alkaa käymään voimille ihan toden teolla...pakko levätä aina välillä ku pesee lattioita[:@]ja en pysty kävelemään enää läheskään yhtä kovaa ku ennen raskautta ja hengästyn tosi nopeeta ja sit puuskutan ku joku mikäkin höyryveturi! Mulla on ollut aina aika huono kunto, mut nyt vielki huonompi...mut eiköhän tän kestä lapsen takia![:)]

Hei!

Täällä kanssa on työmotivaatio pohjalukemissa. Ei vaan innosta niin yhtään! Mutta olen viekannu kyllä että osittain motskut on kateissa senkin takia että meillä on lomautus/irtisanomisuhka päällä kaiken aikaa. [&:]
Kaikkea muuta ois kiva touhuta, kuten notkun täällä sivustoilla vähän väliä tutkiskelemassa että josko ois lisää luettavaa ilmestyny. [:)]
Että vaatekoot suurenee, ite olen alottanu homman koosta 42 jo lähtiissä, ja kun kaverilta sain vaatteet lainaksi niin en ole tullu etes kattoneeksi että mitä kokoa nämä mahtaa edustaa.. Mutta väitän kovin että mahun koko raskauden ajan näihin samoihin pukineisiin, kuitenki kaksosmasulla venytetyt, niin yritän olla paisumatta ihan niin isoksi. Saa sitten nähä, aika vähänhän noita vaatteita kyllä on, mutta sitten ei vaan liikuta ulkona jos on kaikki vaatteet likasena, häätynee koittaa pestä useammin ettei jää vaatteitta. Onnekseni vielä osa omista vaatteista istuu päälle ihan nätisti niin on vielä vaihtovaraa jonnin vertaa, kaikessa muussa paitti housuissa. Ja miehen vaatteet on varalla! [:D]
Hengästymistä on täälläkin ollut havaittavissa jo pitemmän aikaa. Eilen sitten mies tuumas että olenko kuinka huonokuntonen ku koko ajan tunnun "puuskuttavan". Ajatelkaa, hampaita pestessä tuntuu että henki loppuu ja siis saan ähistä kuin höyryveturi josta on polttoaine loppu.. [8|] Kuiten kasvatin kuntoani tuossa ennen raskautta koko syksyn ajan juoksemalla puolen tunnin lenkkejä päivittäin, niin ei voi nyt ihan rapakuntoon olla menny. Yritin väittää miehelle että johtuu tästä siunatusta tilasta että puuskutan mennä, niin tuumas ettei se nyt kaikki voi siitäkään johtua. Piru ku en löytäny painettua sanaa mistään. *murh* [;)] Ei ne nuot miehet vaan aina ymmärrä, tämä taitaa tosin olla ainuita asioita joita tuo minun ukkoni ei tunnu ymmärtävän, raskaus kun ei ole sairaus..
No jo, mariseminen sikseen. Toinen on vaan huolestunu jaksamisesta ja semmosta. Senhän pitäs olla mukava asia!
Pitää kai alkaa taas esittämään että muka jotain töitä teen..
Perjantaina neuvola, ootan että pääsen sydänäänet taas kuulemaan. Hauskaa ku pikkunen menee tuhatta ja sataa. [:)]

Neakka, miehille tuntuu useampikin asia olla vaikeasti ymmärrettävissä... Meillä ainakin alkuraskauden loputonta väsymystä ei mies meinannut millään ymmärtää. Samoin kun oltiin alkuraskaudesta kävelyllä ja puuskutin hulluna ja pyysin hiljentämään vauhtia, niin sain samantyyppisen vastauksen kuin sinä "kyllä sun pitäis pitää kunnostasi parempaa huolta". Yritin kyllä selittää, että tällä ei ole mitään tekemistä kunnon kanssa. Miehet vissiin ajattelevat, että raskaudessa meillä on sopiva "tekosyy" kaikkeen. Eivät vaan tajua kuinka moneen asiaan se oikeesti vaikuttaa.

Takaisin