Kesämassun kasvattajat 2009

Aurinkoista huomenta!

Eilisiltana tuntui ekaa kertaa kunnon potkusarja - aivan mahtavaa[:D]! Mies halusi heti kokeilla vatsaa, että joko tuntuu. Ärsyttä suorastaan hänen puolestaan, että vielä voi mennä viikoja ennenkuin tuntuu läpi asti[&:]. No pääasia, että minä tunnen potkut!

Nyt on olokin ollut ihan hyvä sen järkyn närsätyksen jälkeen. Kleopatra, epäilivät synnärillä, että kohtu tekee kasvuharjoituksia tai sitten krampit johtuivat rajusta närästyksestä.

Lumienkeli, onpa kyllä iso muutos. Kannattaa kyllä jutella oman lääkärin kanssa, ettei mene liian yliaikaiseksi.

Miulla painonnousu on pysähtynyt 5 - 6 kg:n tienoille. Kaipa se siitä taas jatkuu. Pääasia, että vaavi kasvaa. Muistan yhden kaverini laihtuneen ja vauvan kasvaneen raskausaikana?! Vauva painoi syntyessään 4,7kg ja äiti oli tod hoikka - siis tietty vatsaa lukuunottamatta.

Me ei haluta tietää sukupuolta. Käydessäni keskiviikkona ultrassa kramppien takia pelkäsin, että näen vahingossa sukupuolen. Ei ollut pelkoa - kaveri heilui niin kovin, etten erottanut, mikä on käsi ja mikä jalka[:D].

Nyt oltaisi tasan puolivälissä tai eihän sitä kestoa tiedä, mutta anyhow. Ihanaa, 20 viikkoa täynnä!

Minnis, onnittelut taas meille =)
Kätilökin sanoi, että LA vauvan koon puolesta on juuri tuo 10.7. Tosin kun katsoin äsken äitiyskorttiini, niin siinä oli taas (perhana!) sekavaa tietoa. Vauvan koon mukaan mulla pitäisikin olla nyt rv 20+3 (eli samat 6 päivää heittoa). Äääh, pidän siis vaan kiinni tuosta 10.7. se on helpompaa.

Jostain muistan lukeneeni, että nykyultrat ovat niin hyviä, että maallikkokin voi haluamattaan nähdä vauvan sukupuolen. No omasta puolestani voin sanoa, että kun omalla kohdallani etsittiin tarkoituksella sukupuolta, niin en minä mitää siitä kuvasta tajunnut. Ehkä jos kyseessä olisi ollut poika ja sen vehkeet olisi täyttäneet kuvaruudun, niin siinä tapauksessa varmaan olisin minäkin asian tajunnut. Mutta mielestäni aika pieni riski siis vahingossa saada tietää vauvan sukupuoli. Varsinkin jos vielä varoittaa kätilöä etukäteen, ettei halua tietää.

Mulla kans potkut tulee aina sarjoina. Äsken oli taas yksi sarja käynnissä. Muutoin onkin aika rauhallinen tapaus. Sain ultrassa tietää, että minulla on istukka edessä ja laajalla alueella, mikä siis vaimentaa potkuja.

Eilen tuntui oikein kunnon potku vattan päältä. Harmi vaan, ettei mies ollut tuntemassa. Oli kyllä veikeän tuntuista. Mulla ollut muutaman päivän supistuksia. Osa kivuliaitakin. Menin käymään neuvolassa ja määräsivät viikon sairaslomaa. Kaikki kuitenkin vielä hyvin. Onneksi. Neuvolatäti kuitenkin määräsi seuraamaan syöntiä. Nyt tullut liikaa painoa. Ja täytyy myöntää, että olen liikaa herkutellutkin. Kaikki vaan maistuu hyvältä ja on jatkuvasti nälkä..=)

Tosta vattakivusta.. Mulla ainakin tullut koviakin kipuja välillä. Ihan sängyssä kääntyminenkin voi vihlaista. Uskoisin, että liittyy siihen kohdun kasvuun..

Meillä mies tuns alkuviikosta ekan kerran potkun, oli aikas onnellisen näkönen ku kuiteki jokusen aikaa odottanu sitä hetkee [:)] Mullakin niitä viiltoja aika useinki, esim. tänä aamuna heräsin siihen ku viilti mahaa tosi kipeesti.. Ja sit välil tulee niit viiltoi mitkä kestää useita minuutteja, kyllä niiden aikana on itku monet kerrat tullu ku sattuu niin paljon [&:] Mut pitää nyt tarkkailla ja ehkä jossain vaiheessa soitella neukkuu jos jatkuu noin voimakkaina..

Kyllä miullakin on kasvukivut olleet sellaisia, että joutunut menemään ihan kippuraan. Tietty, jos jatkuu pitkään, niin sitten voinee kysäistä synnäriltä.

idaho Siis liittyikö tuo syömisen tarkkailu jotenkin supistuksiin? Ja jos niin mitä ohjeita sait? Mä kamppailen täällä päivittäin supistusten kanssa ja nyt olen ollut jo kuukauden sairaslomalla. En saanut mitään muuta ohjeita kuin lepoa. Mies luki netistä, että riittävä nesteen juonti voi auttaa...

kleopatra84 Meillä taitaa olla sama laskettuaika, 18.6.?

En usko et toi painonnousu liittyy noihin supistuksiin. Mul vaan muuten tullu liikaa painoa. Juu lepoa mullekin annettiin lääkkeeks ja sitten riittävä nesteytys. Näillä mennään eteenpäin. Tuntuu vähän että flunssaa olisi tulossa.. Toivottavasti ei.

Typylityy, Joillekin tutuilleni on määrätty supistuksen ehkäisylääkitys. Lepo on kai kuitenkin yleisin apu.

Typylityy joo sama la näyttäisi olevan!![:D] Ultran mukaan baby ois 5 päivää pienempi mutta onneks ei siirretty myöhemmäks la:ta.. Supistuksia täällä kans.. Ens tiistaina lääkäri tsekkaa kohdunsuun ettei ois vaan muutoksia kohdunsuulla ja sitte otetaan kuulemma bakteeriviljely kohdunsuulta.. Pelottaa[:(] 

kleopatra84 Meille sanottiin np-ultrassa, että vauva olis kans 5 päivää pienempi, mutta laskettua-aikaa ei siirretty, viimeksi oli enää kolme päivää pienempi [:D]

Täytyykin ottaa puheeksi nuo supistuksenestolääkitykset tiistain lääkärillä, kun enää en voi mennä saman päivän aikana esim. kirjastoon tai kaverin luo kylään, kun muuten saan kärsiä pari seuraavaa yötä supistuksista, jos päivät vielä kestäis. [:(]
Alkaa tulemaan vähän mökkihöperöksi täällä neljän seinän sisällä...

Typylityy, yritä pitää itsestäsi huolta. Uskon että sinulla on aika turhautunut olo. Äitini kertoi että oli joutunut sairaalaan jo 1,5 kk ennen syntymääni koska olin meinannut syntyä ennenaikaisesti. Kuulemma pelkkä sairaalassa makaaminen aiheutti masennuksen ja itse syntymästäkään ei osannut enää "turtuneena" niin iloita. Hyvä puoli on että voit olla vielä kotona. Voisitko suoraan pyytää ystäväsi käymään sinun luonasi? Heittäydy paapottavaksi, nyt siihen on täysi oikeus. Pyydä apua kaikkeen mihin voit jotta jäisi voimia tehdä edes jotain 'piristävää' tekemistä välillä. Entä saatko apua arkisiin voimia vaativiin askareisiin kuten siivoamiseen? Ehkä tälläisessä poikkeustilanteessa voisi käyttää esim. siivoojaa apuna vaikka pari kertaa kuussa?

Mulla ei kai ole ollut supistuksia...muutaman kerran vatsa turvonnut kovaksi palloksi, mutta ei ole ollut kipeä.

Mies on tuntenut nyt muutaman kerran potkut. Tuntuu että Minillä tulee heti ramppikuume kun iskä laittaa käden vatsalle [:D] Uskon että se joko rauhottuu isän äänestä tai sitten vaistoaa että jotain tapahtuu ja jähmettyy [;)] Muutaman kerran oon ite huomannut että vatsa värähtää potkusta. Muutenkin tämä tapaus potkii jatkuvasti väh 15-30 s välein, itse en ainakaan ole huomannut että se olisi pitkiä aikoja liikkumatta. Ehkä se nukkuu kun minäkin nukun..? Useimmiten se kai menee toisin päin.

Mies on nähnyt myös vauvasta unta [;)] Taskulampulla oltiin katsottu masuun. Kuulemma oli isän silmät ja äidin nenä. Ja puhui! Unessa mies mietti että onpa fiksu tyttö, oppii varmasti nopeasti myös lukemaan [:D]

Neakka, mekään ei haluta tietää lapsen sukupuolta etukäteen. On kiva pitää se yllätyksenä loppuun asti. Mulla on itsellä sellanen hytinä, että tyttö saattaisi olla, mutta mistäpä sitä tietää...

Mulla ei ole ollut harjoitussupistuksia vielä kertaakaan. Muutenkin tunnen selvinneeni raskausajan vaivoista aika helpolla. Raskausarpiakaan ei ole tullut vaikka kiloja on tullut yhteensä 6 tähän mennessä.

Mulle on tarjottu paria työprojektia kevääksi ja alkukesäksi. Haluaisin ottaa ne molemmat kun on niin kiinnostavia, ja normaalisti en miettisi kahta kertaa. Nyt kuitenkin jännittää, että mitä jos olo ei olekaan näin hyvä loppuun asti. Näistä projekteista olisi vaikea jäädä sairaslomalle. Mutta toisaalta saan tehdä töitä kotona omaan tahtiin ja fiksusti voisin tietty aloittaa työt ajoissa... noh, eiköhän niistä selvitä. Sitäpaitsi äitiysraha kasvaisi mukavasti, kun se lasketaan mun tapauksessani viimeisten kuuden kuukauden mukaan. Onko joku muu täällä yksityisyrittäjä/freelance työntekijä? Miten aiotte järjestää kevään työt ennen laskettua aikaa?

Supistuksia ollut yhteensä ehkä kolme, vähän ikävältä tuntuvat mutta ei "väärältä". Muuten ei ole ollut pahoinvointia, eikä mitään muutakaan häiritsevää, paitsi tuo jokapäiväinen NÄRÄSTYS, ja sydämen hakkaaminen. Huolestuin tuosta pumpusta jo niin, että menin päivystykseen. Lojuin sitten koko päivän sydänfilmissä, ja todettiin vaan sydämen liikalyöntejä, jotka luultavasti johtuvat raskaudesta ja sen tuomasta rasituksesta. Ei hätää, mutta on kamalan tuntuista kun sydän lyö "epärytmiin".

Itsepäinen tyyppi siellä asustaa, potkii milloin huvittaa, eikä vastaa "herättelyilin" koskan. Kun isi haluaa kokeilla, ollaan ihan hissukseen, heheh.

Mukavia päivänjatkoja kaikille!

Hei kaikille kesämassua kasvattaville! Uusi jäsen liittyy joukkoonne, kunhan oppii lisäilemään tekstiään keskusteluun... Esikoinen tulossa, viikkoja 21+2 ja laskettu aika 3.7. Varsinais-Suomen metropolissa asustelemme miehen kanssa, ikää molemmilla 27 v.

Nyt täällä voidaan vallan mainiosti, mitään raskauteen liittyviä ihmeellisyyksiä ei minulla ole ilmennyt. Alkuraskauden kaksi hematoomaa yhdessä raskausoireiden häviämiseen kuitenkin säikäyttivät todenteolla; odotus ei todellakaan ole mikään itsestään selvä juttu.

Harjoitussuppareita on ollut jo päälle kuukauden, kohtu vetää kivikovaksi useamman kerran joka päivä kellonajasta ja tekemisistä riippumatta. Itse aluksi huolestuin niistä, mutta ei ole kuulema huoleen aihetta.

Rakenneultrakin jo oli viime viikolla, joten jos mitään kummempaa ei ilmene, niin meidän ultrat on sitten jo käyty. Sukupuoli ei varmistunut kun vauva pötkötteli kyljellään, kovasti sitä kyllä utelimme. Tai kätilön sanoin: "Ei selkeä poika, muttei varma tyttökään". Mutta jompikumpi [:)]

Huomenta,

Kylläpä sain kivat siepit heti aamusta. HUOM! Herkemmät lukijat voivat siirtyä seuraavaan kappaleeseen. Vessassa käydessä aamutoimituksella tuli ihan kirkasta verta ja melko näkyvä määrä. Olikin ilmeisesti "onneksi" hyvä ystäväni peräpukama, joka vaihteeksi ilmoittelee itsestään. Se saa kyllä vuotaa, kunhan vuotoa ei ilmene tuolta ns. toiselta puolelta.

Kävimme eilisiltana teatterissa katsomassa todella hyvän näytelmän. Ainut heikko puoli oli kesto eli väliaikoineen melkein 3 tuntia. Viimeinen tunti oli minulle tuskaa - en tinnyt, miten päin olisin ollut. Jalat kävivät todella levottomaksi ja muutenkin oli todella epämiellyttävä olo. Eipä siis tarvitse enää suunnitella leffa- tai teatterireissuja. Sen jälkeen sitten vihloi vatsaa ja vieläkin hieman outo olo. Pitänee lähteä hissukseen kävelylle, josko se auttaisi.

Kyllä saatiin perjantaina hyvät naurut, kun mieheni siskon 2,5vee tytär halusi tutkia näkyykö vauva navan kautta. Muutenkin jännä, että niin pieni on aivan tohkeissaan tulevasta serkustaan.

Rauhallista sunnuntain jatkoa.  

Minnis, neuvolassa sanoivat että verenvuoto pukamista, joskus runsaankin näköinen, on normaalia. Mulla vuotaa ilmeisesti sisäisestä pukamasta, ulkoiset ovat suht parantuneet. Alussa kyllä pelästytti, nyt vuotaa vielä mutta ei ole enää niin kivuliaita.

Mutta toisaalta sanoivat että jos jatkuu pahana niin voi käydä neuvolassa tähystämässä. Itse ajattelin ottaa asian puheeksi parin viikon päästä lääkärikäynnillä. Tuskin sille kuitenkaan mitään tekisivät...Puurolla, ruisleivällä, hedelmillä ja suihkuttelulla oon hoitanut.

Mies on varannut täksi illaksi leffaliput mutta saattaa olla että katsotaankin vain tykillä kotona. Saa olla löhöhousut jalassa ja vessataukoja niin usein kuin tarpeen [:)]

Juu niin se verenvuoto on "normaalia", mut säikäyttää, kun ei ekana tajunnut, mistä se tulee. Tähystys kuulostaa inhalta[:'(]. Mie kyl taidan kärvistellä synnytyksen yli, but we'll see. Miehellä on tehty tähystys peräteitse ja kyllä oli kuulemma kauheeta[:'(][:'(][:'(]...

Miulla on kyllä vieläkin ahdistunut olo siitä istumisesta, suosittelen kotisohvaa[:)].

Mäkin suosittelen kotisohvaa! Mulla ainakin alkaa paikallaanistumisessa tosi nopeesti painamaan masua. Kotona katselenkin telkkaria makoillen, jolloin saa varsin hyvän asennon. Ja kuten sanottua, vessaankin pääsee tarpeeksi usein. Mulla on normaalisti todellinen "seurapiirirakko", joten tässä mulla on ollut kauhea totuttelu, että joutuu jouksentelemaan koko ajan vessassa.

Ymmärrän hyvin teitä(kin), jotka ette halua tietää vauvan sukupuolta etukäteen, vaan jätätte jännityksen loppuun asti. Itse olen niin kärsimätön, että olen kylä tosi tyytyväinen, että RU:ssa sukupuoli selvisi. Olenkin viettänyt paljon aikaa vauvanvaateosastoilla ja kartuttanut vaatevarastoa mukavasti. Vaikka aluksi sanoinkin, etten osta vaan kaikkea pinkkiä, niin kuinka ollakaan melkein kaikissa vaatteissa on pinkkiä...

Mulla ei ole ollut yhtään harjoitussupistusta. Potkut ovat kyllä selvästi koventuneet. Nyt tunnen jo joitain potkuja ylempänä, aikaisemmin vain ihan mahan alareunassa (istukka edessä vaimentamassa). Ulkopuolellekin tuntuu aina joskus. Tosin meidän vauva samanlainen kuin teillä muillakin: kun joku tulee kokeilemaan liikkeitä, vauva pysähtyy.

Hyvää laskiaissunnuntaita kaikille!

Mihis kaikki kesämassun kasvattajat ovat kadonneet???

Mä olen taas vaihteeksi saanut sen "panikoimisvaihteen" päälle. Ei siis mitään oireita ja oikeestaan se paniikin aiheuttaakin. En ole tuntenut mitään vauvan liikkeitä pitkään aikaan. Ja normaalisti se kyllä vetää kunnon sarjat useita kertoja päivässä. Jos muistan oikein, niin viimeiset liikkeet tunsin lauantai-illalla. Tosin näillä viikoillahan vauvalle pitäisi ymmärtääkseni kehittyä oma unirytmi, mutta eihän se voi koko ajan nukkua. Onko muilla potkut kadonneet? Mä yritin eilen illalla vähän töyssyttääkin mahaa, jotta saisin jotain reagointia, mut ei mitään.

Lumista maanantaita kaikille! 

Täällä ollaan[:)]

Vauvoillakin on välillä hieman flegumpia päiviä, joten kaikki varmasti ok! Miut säikäytti silloin viime viikolla yksi synnärimme kätilöistä, kun alkoi kysellä puhelimessa, että onko vauva liikkunut. Mie vastasin, etten juurikaan ole vielä tuntenut liikkeitä, mitä hän ihmetteli suuresti[&:]. Sitten synnärin lääkäri totesi tutkittuaan minut, että ei ne liikkeet välttämättä edes tunnu vielä. Vaavi on kuitenkin niin pieni. No sitten torstaina tulikin eka kunnon potkusarja[:)]. Mutta tosiaankin ne saattaa vetää lonkkaa välillä, mikä ymmärretäävästi säikyttää. Olihan eilen sunnuntai, ihan virallinen lepopäivä[;)].

Takaisin