Kesämassun kasvattajat 2009

Minnis, älä tosiaan turhaan kärvistele kotona, vaan mene käymään siellä polilla. Saatpahan ainakin selvyyden asiaan. Todennäköisestihän kyseessä on just joku närästystä vastaava juttu (ehkä yhdistettynä harjoitussuppareihin), mutta sitten voi ainakin olla rauhallisin mielin. Raportoi, mitä sanovat.

Itse joudun töissäni paljon kävelemään ja seisomaan paikoillaan, joten olen käyttänyt tukisukkia jo parin vuoden ajan, etteivät jalat särje (varsinkin yöllä) tai väsy. Nyt raskausaikana en muita sukkia ole käyttänytkään (vaikka kotona päivät olenkin) ja jalat voivat hyvin! Auttavat myös levottomiin jalkoihin. Kannattaa ehdottomasti hankkia, jos on jalkavaivoja! Itse ostin sairaalatukusta muistaakseni n. 15 e/kpl ja kokoa 36-37 vaikka normaalikoko 39-40. Instrun sukat ovat kyllä kalliita... Tyynyä pidän jalkojen alla myös öisin.

Mä olin ihan pettynyt kun mies otti edellispäivänä vatsastani ensimmäisen valokuvan, ja vatsa näytti ihan olemattoman pieneltä, vaikka itsestä vatsa tuntuu valtavalta. [8|]Vatsan ympärys nyt 95 cm.

rv 22+6

Ikävä juttu Minnis. Toivottavasti olo paranee! Kannatan tuota Äitipuolen ehdotusta polilla käymisestä. Sitten ainakin saa mielenrauhan.

Tässä on ollut juttua nukkumisasennoista ja kyljellä nukkumista on suositeltu. Onko selällään nukkuminen jotenkin epäsuositeltavaa? Tarkoitan, että jos ei ole mitään ongelmia sen kanssa, esim jalkojen puutumista tai muuta, niin onko se silloin huono asento? Nukun kyllä yleensä kyljelläni mutta välillä tykkään loikoilla selällänikin. Jostain olen lukenut, että selällään tehtäviä jumppa-asentoja ei oikein suositella raskaana oleville. Onko näillä asioilla joku yhteys kenties?

Maajussi, tässä nukkumisasiassakin tuntuu käytännöt paikkakunnittain vaihtelevan. Toisaalla sanotaa, että saa nukkua miten päin haluaa, jos vain pytyy. Toisaalla kielletään ehdottomasti selällään nukkuminen, koska kohtu kuulemma painaa nivusten suuria laskimoita (vauva ei saa kunnolla happea). Katso keskustelu aiheesta:
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1734507

Keskustelun perusteella (ja muualtakin lukemieni ohjeiden mukaisesti) aion kyllä jatkaa nukkumistani kyljellään. Ihan vaan varmuuden vuoksi.

Mie olen kyllä nukkunut sekä kyljellään että selällään, mutta viimeksi mainitussa puuttuvat jalat pahasti.

Lähden kohta käymään polilla. Tosi miellyttävän kuuloinen kätilö sanoi, että tule ilman muuta. Ilmoittelen, mitä sanovat.

Kiitos Äitipuoli linkistä! Täytyypä tutkia asiaa vähän enemmän ja kysyä kätilöltä ensi kerralla. Olipas siellä linkin keskusteluketjussa ärhäkkäitä ihmisiä mielipiteissään...

POIKA on tulossa! mutta pääasia on että pikkuisella on kaikki hyvin. Kävimme tänään rakenneultrassa ja kyllä ihana kokemus. Mies on kauhean innoissaan.
Tänään en mahtunut raskauden alkuvaiheessa ostettuihin mammahousuihin, apua!!! painoa on tullut jo melkein 10 kiloa ja vatsa näyttää ihan valtavalta. Multa kysyttiinkin, olenko jo seitsemännellä kuulla? mutta muissa paikoissa ei sitä painoa kauheasti huomaa (vaikka kyllä paikat on pikkusen levenneet).

Kaikki hyvin sekä pikkuihmisellä että äidillä[:)]! Johtui mahdollisesti kohdun kasvusta tai voimakkaasta närästyksestä, who knows. Ultrattiin ja siellä se viuhtoi kovaa vauhtia - niin kovaa, etten kyllä saanut kuvista mitään tolkkua. Kuulemma oikean kokoinen ja muutenkin kaikki erinomaisesti. Parin viikon päästä katsotaan rakenneultrassa tarkemmin.

Kyllä helpotti[:)]!

Äitipuoli oooh onneksi olkoon tytöstä.. täälläkin mullekkin lupailtiin tytärtä rakenne uä:ssä.. parempi pitää paikkansa[:D]

Natsku sinne onnea pojasta![:)]

Jalkojen turvotus ja puutuminen täällä on jokapäiväistä.. painoa ei ole paljon tullut mutta syypäänä taitaa olla suola joka mulla nopeesti nostaa verenpaineet ja kerää nestettä..

tänään neuvola.. hb noussu 111 oli nyt.. paino noussu jotain 700g/viikko, hui.. turvotus oli + valitettavasti.. liikkeet ++, syke+, mun RR 129/74 ja kohdunpohjan korkeus 17cm.. nyt siis 22+6[:D]

Mulla meni koko eilinen päivä hymyssä suin, olen niin onnellinen terveestä (ainakin näillä näkymin siis) tytöstä! Odotan innolla huomista shoppausrynnäkköä, kun pääsen vihdoin ostamaan vauvanvaatteita.

Minnis, onneksi oli väärä hälytys!

Mä en tiedä pitäiskö mun kohta alkaa huolestua siitä (ainahan sitä jostain ollaan huolissaan...), että mun paino ei nouse yhtään. Mä oon edelleen lähtölukemissa ja huomenna rv 20 tulee täyteen eli puolessa välissä ollaan. Seuraava neuvolakin on vasta 10.3. eli sitä ennen ei oikein voi asiaa kysyäkään. Toisaalta, vauva oli RU:ssa ihan normaalin kokoinen (=hyvin kasvanut), joten kaipa sitä voi olettaa kaiken olevan hyvin. Ja taas toisaalta, mun raskauden alussa ostamani mammafarkut alkaa varsinkin iltaisin olla liian kiristävät. Puristavat siis vyötärön reunasta eli mahan muoto alkaa vissiin muuttua.

äitipuoli, ei sun tarvitse varmastikaan huolestua siitä ettei paino ole noussut, varsinkin kun vauva on kasvanut ja voi hyvin! Mun paino putosi alussa 2kg kun en niin syönyt, mutta nyt (20+5) on palautunut ennalleen ja siihen on tullut vain kilo lisää - vaikka syön kuin hevonen. Mä olen punninnut itseni aina aamulla heti herättyä, koska olen huomannut että paino vaihtelee (=nousee) päivän mittaan helposti useammankin kilon verran... Eihän se vauva paina kuin 350g, ja istukasta ja lapsivedestä tulee joitain grammoja lisää.

Asiasta toiseen, tuli mieleeni taannoinen nasolin-keskustelu. Kun kävin tammikuussa flunssan takia lääkärillä, kyselin siitä koska oli pitkä lentomatka edessä. Nasolin ja muut vastaavathan vaikuttavat verisuonia supistavasti. Lääkäri sanoi, että "ihan varmasti muutama suihkaisu nenään ei supista verisuonia kohdussa" vaan että sitä varten pitäisi vähintäänkin juoda koko pullollinen. Mutta hän sanoi myös että ei voi suositella lääkkeen käyttöä, koska sitä ei periaatteessa suositella raskaana oleville - eli vastuu jää äidille. Mä ratkaisin asian niin, että ostin apteekista (vaarattoman) suolaliuossuihkeen ja varmuuden vuoksi lennolle myös lasten nasolinin, mutta selvisin matkasta kuitenkin pelkällä suolaliuoksella.

Rakenneultrassa käytiin tänään. Kaikki oli hyvin, vaikkei tuo suostunut oikein paikoillaan pysymään. Sukupuolta ei kunnolla suostunut näyttämään (napanuora jalkojen välissä). Kätilö sanoi, että ehkä hiukan todennäköisemmin tyttö, mutta ei mene oikein mitään sanomaan. Viikkoja vasta 19+1, niin sanoi, että ei näy kivespusseja, mutta voi olla että ne eivät vain vielä ole laskeutuneet. No, heinäkuun puolivälissä se sitten selviää varmasti.

Mulla oli tosiaan pari viikkoa sitten mahatauti. Maha oli tosi kipeä (samalla tapaa kuin joskus kun mulla oli mahakatarri), oksensin päivän ja pari päivää oli kuumetta. Tämän jälkeen oli maha vielä viitisen päivää kipeä. Kävin terkkarilla kyselemässä, mutta hänkin arveli ihan mahatautia. No, nyt on onneksi ohi.

Mitään mielitekoja ei oikeastaan ole ollut. Alkuraskaudesta oli pahoinvointia, ja silloin söin aika paljon hedelmiä. Mitään rasvaista en voinut edes kuvitella syöväni. Nyt maistuu taas kaikki kuten ennenkin.

Painoa ei (kotivaa'an mukaan) ole vielä tullut lisää. Huomenna neuvola, joten saa nähdä mitä mieltä neuvolan vaaka on.

Sonja09, mä punnitsen itseni aina iltaisin, samasta syystä kuin sinäkin (painon vaihtelu vuorokaudenaikojen mukaan). Voi olla että olen aika fanaattisestikin seurannut painonnousua, koska en halua päätyä lihavaksi. Vahdin siis tarkasti, ettei raskauden aikana pääse tulemaan liikaa lisäkiloja. Tiedän niin monta ihmistä, jotka ovat lihoneet ihan muodottomiksi raskauden aikana, koska ovat "antaneet itselleen luvan" syödä ihan mitä hyvänsä. Mutta mä en siis TODELLAKAAN valvo syömisiäni, vaan mussutan ihan kunnolla.

Vauvan mittasuhteet on tässä vaiheessa hassut. Mulle sanottiin RU:ssa et paino on suuruusluokkaa 280g ja pituus 20cm. Ajatelkaa, lopullisesta pituudesta on saavutettu melkein puolet, mutta paino tulee vielä (todennäköisesti) yli kymmenkertaistumaan ennen syntymää.

Minnis olisiko ollut harjoitussuppareita? Mä säikähdin silloin 19+ jotain kamalasti ekan kerran niitä ja soitin neuvolat ym päivystykset läpi[:D] Nyt kun niitä tuntuu joka päivä niin tiedän et ne on harjoitussupistuksia.. tosin multa tsekataan kohdunsuu muutaman viikon päästä et kaikki kondiksessa[:)]

heips!
4D:ssä kaikki näytti olevan kunnossa, ja poikaa ne meillekkin lupailivat! Viikot muuttui sikiön painon mukaan takas alkuperäiseen laskettuun aikaan eli eilen viel sinne mennessä luulin että mulla on viikkoja 25+1 mutta sieltä pois tullessa niitä olikin jo 26+5..eli sen mukaan LA olis 22.5 niinku se oli kuukautisten mukaan laskettuna ja arvatkaa paljonko meidän poika painoi??? 1,004g..eli aikas iso mies on tulossa...toivottavasti ei kovin montaa kiloa tulee enää sille lisää...muuten voi synnytyksen kans tulla ongelmia[:)] se lääkäri ei kuitenkaan ruvennu LA:ta korttiin muuttamaan mut aattelin ottaa oman lääkärin kans puheeks seuraavalla kerralla neuvolassa ton asian..

Huomenta!

Vaavi herätti näin aikaisin, hih. Oletteko muuten huomanneet liikkuuko vauva enemmän tietyissä tilanteissa, kellonajoilla? Minä olen selvästi huomannut että vauva alkaa hillumaan jos minulle ehtii tulla nälkä. Myös jos olen kovin stressaantunut jostain niin alkaa möykkä vatsassa. Muutoin ei ole minkäänlaista rytmiä, ja aikas "hiljainen" tyyppi [:)].

Huomenta!
Täällä työn "raskaan" raataja, olen jo puoli tuntia palloillu kuten tavallista tähän mennessä (klo6:40). Unta piisais edelleen, mutta pakko mikä pakko.[&:]
Täälä on alkanu paino nousemaan, ensimmäinen raskauskilo kerätty ja huomenna 18vkoa täynnä. Mittasin huvikseen vattanympärystän ja 10cm on tullu siihen lisää, että jotain tapahtuu. Mies kyllä tuumas että samaltahan tuo näyttää ku ennenki, kun kyselin etteikö se huomaa mitään. Minusta ku se on ihan erinäkönen mitä nyt osaan peilistä ja suihkussa kattoa.
Vauvan liikkeet tuntuu edelleen harvakseltaan, mutta välillä se mellakoi niin että ei voi todellakaan olla huomaamatta. [:D]
Aamupahoinvointia esiintyy edelleen [:@], mutta onneksi ei ole joka päivästä niinku tuossa yhteen väliin. Kaikkea sitä ihminen laitetaan kestämään.. [8D]
Onnea muuten kaikille tyttöjen ja poikien odottajille (siis meille kaikille, mutta osa tietää jo kumpi tulossa[;)])! Me tosiaan aijotaan jättää arvotukseksi, ja sitten synnärillä on jotain odotettavaa.. Vaikka veikkaan että sitä odotusta tulee jo siinä ku haluais saaha vauvan syliinsä, mutta jännitystä täytyy olla muutakin. Onko muita jotka ei halua tietää sukupuolta millään muotoa ennen syntymää?
Tänään on eka päivä kun töissä olen vaatteissa jotka paljastaa tuon masuasukin olemassa olon, loputki saa siis tietää onnellisesta tilastani. Siis jäin viime tiistaina "kiini" ja suurin osa jo tietää odotuksestani. Työporukan reaktiot olleet hauskat, osa väittää katteleensa jo siihen suuntaan että jotain vilunkia mulla meneillään, mutteivät oo kehannee tulla kyselemään. Tänään sitten päätin laittaa kunnon vaatteet kun ollaan miehen kanssa menossa töitten jälkeen suoraan ihmisten ilmoille syömään ja elokuviin, niin täytyy "tälläytyä". Muuten kun olen kuin jokin variksenpelätin päivästä toiseen, en meikkaa juuri koskaan ja muutenkaan en osaa panostaa ulkonäkööni sen kummemmin, ei oo koskaan oikeen ollu tarvetta moiseen.
Jep, mukavaa päivää kaikille. Toivottavasti tulee kaunis ilma niin piristyy. [:)]

Mulla ei ole tähän asti ollut mitään ongelmia masun kanssa, vähän vaan rupesi tuntumaan kankealta, kun en taivu enää niin helposti. Mutta tänään aamusta alkoi kummallisia vihlovia kipuja suurin piirtein keskellä vattaa vasemmalla puolella. Ei oikein tunnu normaalilta kasvukivulta. Onko samanlaisia kokemuksia?
Meillä soittoaika neuvolaan vasta klo 12, pitää jaksaa siihen asti [:(]

Takaisin