Kesämassun kasvattajat 2009

Hih, me kysyttiin kummeja jo ennen raskauden puoliväliä, kovasti ilahtuivat. Mekin pidämme nimiäiset, ja väsään itse kummitodistukset. Olemme molemmat ateisteja. Noita kummeja meidän vauvalle tulee kolme, lisääkin on sitten ilmoittautunut halukkaaksi..kääks.

Sanotaan että raskauden aikana hormonit jylläävät naisessa, ja mielialat vaihtelee. Minusta on tullut hyvin rauhallinen ja tasapainoinan, mies kommentoi tätä eilen -ihan hyvällä siis. Hassu juttu.

No kiva - flunssasta kun selvisin, tekee vatsatauti tuloaan. Koko eilisen illan yökkäilin ja voi todella pahoin (en onneksi oksentanut). Nyt sitten aamusta asti ollut vatsa ihan sekaisin. Liekö aiheuttajana viikonlopun tapahtuman vatsatautinen tyttö vai viikonlopun töistä johtuva väsymys. Taidan pakata kimpsuni ja siirtyä etähommiin.

Yleinen käytäntö taitaa olla kummien kysyminen syntymän jälkeen - varmaankin halutaan odottaa, että kaikki on varmasti kunnossa. Minulla itselläni on kolme kummilasta ja kahden kohdalla ei edes kysytty - ilmeisesti oli vanhemmille itsestäänselvyys? En tietenkään olisi kieltäytynyt, mutta olisi ollut kiva, jos olisi kysytty.

Tuli tuossa mieleeni, että eikö Vaun sivuille rekisteröityessä pitänyt saada joku lahja? Olenko ymmärtänyt väärin vai onko jollekin tullut pakettia?

Minunkin ymmärtääkseni kummit tyypillisesti kysytään lapsen synnyttyä. Ainakin tuttavapiirissäni näin on toimittu. Itselläni on kaksi kummilasta joiden molempien kummiksi minua on varta vasten pyydetty. Se tuntuu kyllä kivalta, että joku luottaa sellaisen vastuun. Enkä puhu nyt kristillisestä kasvatusvastuusta vaan tietystä esimerkistä ja tuesta lapsen elämälle.

Me aiomme pyytää kaksi kummia. Yksi minun valitsema ja yksi miehen valitsema. Mielestäni reilua niin. Saatamme jopa tehdä niin, ettemme pyydä koko pariskuntia kummeiksi, vaan vain ne meidän läheisimmät henkilöt. Nykyään avioeroja on niin paljon, että tilanne hankaloituu mahdollisen avioeron myötä (puhun kokemuksesta).

Minnis, minäkin olen ihmetellyt tuota vau.fi -lahjajuttua. Minäkin olin ymmärtänyt saavani jonkun tervetuliaislahjan, mutten kyllä ole mitään saanut. Palautin jopa sellaisen kupongin (tuli neuvolassa jaettavan opuksen mukana), jolla piti saada vau.fi -etuja. Tuleekohan kaikki jutut vasta vauvan synnyttyä? Admin voisi tähän väliin vaikka ystävällisesti kommentoida...

Oon ihmetelly kans tota samaa tervetuliaispaketti hommaa, mitään ei oo näkyny [&:] Noista kummeista, me ollaan jo kummit päätetty suht aikasessa vaiheessa, ja kaikki on halukkaita [:)] Onko kellään ollu vatsan oikeassa laidassa kipuja? Mulla tulee päivittäin sellasia tosi kipeitä viiltoja/särkyjä jotka saattaa kestää useita minuutteja. Kannattaiskohan soittaa neuvolaan tai käydä siellä? Kun sanoivat ainakin että jos tulee viiltoja mitkä kestää pidempään ku 10 sekuntia ni pitäis ottaa yhteys.. Ettei vaan olis istukassa jotain häikkää [&:] 

Mulle tuli kans tervetuliais paketti ku liityin tonne vau´kirjaan..ne laittaa sieltä aina sillon tällön (maksullisen)vauva kirja paketin jos sitä ei muista perua..mulle on nyt kolme pakettia tullut..kaks ilmais juttua ja yks maksullinen..ja noista lemmikestä ku tuol aijemmin kyseltiin ni meillä on kaks kilpikonnaa ja koira. Ja sit tapsukka90 mulla on vatsassa tuol aika alhaalla ja oikealla välillä kipua joka tulee kun kävelen, varsinki ylämäkeä...mutta menee sitten pian ohi kun kävelee rauhassa ja sit ku pysähtyy ni helpottaa pian!en tiedä onko vaarallista..kasvukipuina olen pitänyt kun tulee vaan rasituksessa..

Niin kuulostavat kyllä kasvukivuilta, kun ovat ohimeneviä. Miulla ovat tuntuneet siltä,kuin puukkoa työntäis alavatsaan.

mullakin enemmän sellanen pistävä kipu on se..mut ei se aina tule..lähinnä tosiaan vaan jos kävelen ylämäkeä..ja sit hengästyn ihan tosi helposti myös? henngästyttekö te muut?

niin ja noista kummeista kun oli puhetta..me kuulutaan molemmat kirkkoon, eli ristiäiset pidetään aivan varmasti..siis papit ja kaikki mutta ne pidetään mun vanhempien luona, mut on kastettu myös siel...tai sillon se oli mun mummolla..nyt siinä talossa siis asuu mun vanhemmat jotka muutti siihen mummon, kuoltua[:(] ja kummeiksi on jo pyydetty miehen vanhempi sisko, mun pikku sisko ja mun kummisetä..eli kolme kummia on lapselle tulossa ja nimetkin on jo päätetty sekä tytölle että pojalle! 

Miskaro Täällä kans harjoitussupparit alkoi melko aikaisin, rv 19 tietämillä.. nytkin niitä tuntuu 5-10 kertaa päivässä ja kivuttomia ovat.. ei kuulemma syytä huoleen vaikka aluksi niitä säikähdin ja olin heti lääkärille menossa kohdunsuuta tarkistuttamaan[:D]

Lumienkeli Mä en osaa nuista vakuutusasioista sanoa juuta enkä jaata.. en varmaankaan itse ota vakuutusta kun ei julkisella puolella ole täällä savon alueella moittimista ja ei se niin kalliiksi tule, esim. eikai alle 15 vuotiaalta mene mitään maksua esimerkiksi päivystyksessä käyttäessä?! [&:] En kyllä muista.. Ja jos ei tuloja ole niin silloinhan sosiaalitoimesta saa maksusitoumuksen kaikkiin reseptilääkkeisiin jne jos on kalliita keuhkoputkia laajentavia inhaloitavia lääkkeitä jne.. [:-] 

Jos jollakin tietoa vakuutuksista niin mulle sais kertoa miten ne toimii[:D] Siis jos sairaalamaksu 70e vrk niin kiikutanko vakuutusyhtiölle laskun? Jos vauvalle tulee esim korkea kuume niin varaanko ajan sitten yksityiselle? ja maksan sinne omavastuun (paljonko?) ja loput maksaa vakuutusyhtiö.. Ääää pää räjähtää ajattelemisesta[:D]

Idaho meillä kans kaksio, elikkä vauvan sänky, hoitotaso ja lipasto vaatteita varten on laitettu makkariimme[:)]

Minnis, äitipuoli ööö oliko se tervetuliaislahja kun mulle ainakin tuli vaippanäytteitä, muutama kirjanen, kosteuspyyhkeitä vauvan peppua varten ym.. Siis en liittynyt kirjakerhoon vaan ihan tänne jäseneksi.. [:-]

Huomenna olis neuvola.. saas nähä saanko satikutia kun oon maiskutellu prinsessakakkuja ja pasteijoita iltaisin[:D]

Potkut tuntuu jo uloskin päin[:)]

Hei kaikki,
ja kiitos mukavista ja hyödyllisistä keskusteluista! Kirjoitan tänne nyt ensimmäistä kertaa, mutta olen seurannut palstaa jo pari viikkoa. Olen ensimmäistä kertaa raskaana, LA 3.7. joten viikkoja on jo tullut puolet kasaan. Vihdoin! En ole aikaisemmin ajatellut olevani mitenkään stressaajaluonne, mutta yllättävän paljon olen kuitenkin jaksanut pohtia kaikkia mahdollisia - mutta hyvin epätodennäköisiä - ongelmia sikiössä. Siksipä olenkin innostunut seuraamaan tätä keskustelua, koska mieltä on paljon rauhoittanut se, kun on huomannut että samoja asioita muutkin miettivät. Ja että ongelmien sijaan on niin paljon kivempiakin asioita ajateltavana! Varsinkin kun minulla ei ole oikeastaan raskaana olevia tai viime aikoina synnyttäneitä kavereita juurikaan (vaikka ikää on jo 30), mutta sen sijaan useampiakin sellaisia ystäviä, jotka eivät tule raskaaksi vaikka se olisi toiveissa... Joten kiitokset positiivisesta asenteesta!
RU oli eilenaamulla, ja kaikki näyttää olevan hyvin. Tosin vauva oli niin kovin kippurassa, että sukupuoli ei vielä selvinnyt, vaikka sitä yritettiin oikein "etsiä". Hän haluaa säilyttää sen ilmeisesti yllätyksenä synnytykseen asti. :) Mikäpä siinä, kumpi tahansa on hyvin tervetullut!

Yksi huolenaihe minulla oli se, että vatsa ei vaan näyttänyt kasvavan vielä 19. viikollakaan. Oloa helpotti, kun tajusin viikko sitten (kiitos teidän) että ne muljahdukset mahassa ovat kuin ovatkin vauvan potkuja. Nyt niitä on niin hauska seurata! Ja nyt taitaa vatsakin olla pyöristymässä - ainakin äsken kävi yksi työkaveri (miespuolinen ja hyvin vaivaantuneena) kysymässä, sattuisinko tietämään jotain joka tarvitsisi pinnasänkyä tms. tavaraa, kun heiltä liikenisi pois tilaa viemästä. Oli kuulemma miettinyt jo viikon verran miten kehtaisi asiasta tulla puhumaan. :)

Olen itsekin miettinyt tuota kummiasiaa, että milloin kummeja olisi sopivaa kysellä. Kolmea tärkeää ihmistä olemme ajatelleet. Tekisi kovasti jo mieleni pyytää heitä, ja toisaalta miksikäs ei...

Ainiin, sellainen asia vielä oli että mullon sellaista kipua nivusissa kuin oisin ratsastanut tai tehnyt jotain haarat levällään monta tuntia että ihan kuin siitä olis kipeytyneet.. ollut jo muutaman viikon, siksi kävelen kuin ankka..[>:] 

Onko muilla tälläistä? Paikallaan ollessa ei tunnu mutta kävellessä koskee..

Nännit on muuttunu saman muotoses ku ne avent tutit[:D][:D][:D]

kleopatra84, vakuutukset toimivat niin, että ensin maksat kaiken omista rahoistasi ja sitten lähetät maksupyynnön kuitteineen vakuutusyhtiölle. Päivystysasioissa ei varmaankaan usein ajatella sitä, että maksaako jotain, vaan sitä, ettei sairaan vauvan kanssa tarvitse istuskella tuntitolkulla odottamassa vuoroaan. Yksityiselle kun saa ajan nopeasti, eikä tarvitse mennä odottelemaan vuoroaan. Ja meillä ainakin on tuloja, joten mikään maksusitoumusjuttu ei tulisi kyseeseenkään. Eli jos lapsi sairastuu vakavasti ja joutuu syömään paljon lääkkeitä, niin ilman vakuutusta kaikki on maksettava omasta pussista.

Sonja09, tervetuloa! Mullakin vatsa tuli ihan pikkuhiljaa näkyviin. Oikeastaan vasta tämän viikon aikana (rv 20 käynnissä) se on selvästi nähtävissä. Kyllä se maha siellä kuitenkin vaan on. Ja sellainen muutos on tullut, että kun joku aika sitten tuskailin sitä, että aamuisin maha on melkeinpä kokonaan kadonnut ja turpoaa iltaa kohden, niin nyt se maha on kyllä aamuisinkin näkyvissä. Silti pystyn vieläkin (ainakin omasta mielestäni) peittämään mahani, kun käytän isoa fleeceä. Ei siis ole tarvetta peitellä, mutta silti.

Vatsan näkymiseen vaikuttaa myös äidin koko. Mä olen vajaat 170 cm pitkä ja suht normaalivartaloinen. Lantio löytyy, muttei mikään tuhottoman leveä. Mun "mitoilla" vauva pystyy kuulemma aika pitkään piiloutumaan mun kropan muotoihin, ilman että maha alkaa kauheasti kasvamaan.

Mulla RU huomenna aamulla ja jännittää. Toivottavasti vauvalla on kaikki hyvin. Ja kauheasti haluaisin tietää sukupuolen!

hei äitipuoli, mä taidan olla aika lailla saman kokoinen kuin sinä, joten yllättävän paljon näyttää mahtuvan vatsan sisälle. :) Musta tuntuu että nyt viikonlopun aikana vatsa oikeasti alkoi pullottaa niin että se näkyy jo aamulla, kuten sanoit.

Onnea ultraan! Mä en ole sen jälkeen pystynyt vielä tänäänkään oikein keskittymään töihin, kun olen vain niin ihmeissäni vauvasta. Sen näkeminen konkretisoi asiaa niin paljon, että tuntuu kuin olisi vasta tajunnut olevani raskaana!

äitipuoli kiitos vastauksesta[:)] täällä savossa päin pienessä kaupungissa ei joudu odottemaankaan onneksi päivystyksessä.. juu töissä meilläkin mies, nyt vaan lomautettu.. mutta minäkin töihin menen kun lapsi vuodenkaksi, en oo vielä suunnitellut..

meillä ei ole perinnöllisiä sairauksia, allergioita, astmaa jne esikoisella, eikä kummallakaan vanhemmilla tai suvussa.. onko siinä vakuutuksen saannissa siis painoindeksi raja? ja onko se ennen raskautta vai milloin mitattava? kun nouseehan kaikilla paino raskauden aikana..

vaikuttaakos aiemmat keskenmenot vakuutuksen saamiseen?

[:-]pölvästi kiittää[:D]

kleopatra84, olet onnellissa asemassa tuon päivystyksen odottelun (tai siis sen puutteen) vuoksi. Täällä pääkaupunkiseudulla menee helposti monta tuntia jonotuksessa, koska kaikki kiireelliset tapaukset (joita riittää) menee koko ajan ohi.

Esikoisesta ei tietääkseni olla kiinnostuneita, jos ajatellaan että olisit hakemassa syntymättömälle vauvalle vakuutusta. Sinun ja miehesi perinnölliset sairaudet (jos niitä olisi) ymmärtääkseni vaikuttaisivat asiaan. Äidin painoindeksi vaikuttaa ennen vauvan syntymää myönnettävään vakuutukseen. Painoindeksi katsotaan raskauden alussa (lukee äitiyskortissasi). Jos on korkea, voi olla ettet saa vauvalle vakuutusta ennen sen syntymää. Tämä siksi, että äidin ylipaino aiheuttaa monia riskejä vauvan terveydelle. Aiemmat keskenmenot eivät kyllä tietääkseni vaikuta asiaan, sillähän ei sinänsä ole mitään tekemistä terveydentilasi kanssa. Sinun omat terveydentilaan liittyvät lähtötietosi vaikuttavat vakutuksen saantiin, esim. mahdollinen kohonnut verenpaine. Nämä kaikki tiedot lukevat äitiyskortissasi ja siksi vakuutusyhtiö haluaakin siitä kopion hakemuksen liitteeksi.

Lumienkeli87: Kysyit tosta hengästymisestä, ite ainaki hengästyn tosi nopeesti esim. kävellessä. Ennen raskautta oli tosi hyvä yleiskunto kun kuitenki urheilijatausta. Inhottavaa vaikka rappusia kävellä ku tuntuu et heti hengästyy. Meillä Vauvalle tulossa 5 kummia, mun paras kaveri, miehen paras kaveri+puoliso, ja miehen sisko ja sen mies.. Ristiäiset ajateltii pitää ihan kirkossa, nimikin on jo pojalle päätetty [:)]

Mäkin hengästyn todella helposti. Tämä "vaiva" on ollut mulla ihan raskauden alkumetreistä lähtien. Ei tarvitse kuin mäen nyppylälle kävellä, niin johan puuskututtaa. Kysyin asiaa jo ekalla kerralla neuvolassa ja kuuluu kuulemma asiaan.

Meilläkin on nimeä alettu miettiä. Keräämme miehen kanssa listaa potentiaalisista nimistä. Toistaiseksi siellä on siis sekä tyttöjen että poikien nimiä. Emme kylläkään lyö nimiasiaa lukkoon, ennen kuin olemme nähneet vauvan.

Takaisin