Kesämassun kasvattajat 2009

Mulla on muuten uusi väsymyskausi menossa. Olin jo melkeinpä superpirteä useita viikkoja, mutta tällä viikolla olen ollut ihan kuitti. Olen kahtena iltana nukkunut päiväunetkin töiden jälkeen, mitä en todellakaan normaalisti tee. Ja koko ajan väsyttää. En tiedä olisko tän viikon työreissu aiheuttanut sen vaiko onko taas joku vaihe.

Kirjoittelin joku aika sitten mun "vuotavista" rinnoista. Kukaan ei kommentoinut mitään (siis mahdollisista omista vastaavista kokemuksista). Olenkohan ainoa täällä? Eilen tuli pari tippaa jo kesken päivääkin, hemmetti. Sain onneksi tutulta pari liivinsuojusta, pakko kait alkaa kohta pitää niitä.

Se on normaalia siis se maidon tulo. Miulla on tullu kans jotain, kuivaa nänneihin sellaista valkoista, kaiketi jotain rauhaseritettä sekin.

Mie olen suht pirteä muutoin, mutta ei vaan jaksa samalla tavalla "kuin ennen". Pakko joka päivä ottaa pienet loikoilut. 15 tunnin junamatka ei ainakaan lisännyt virkeyttä.

Äitipuoli, tällaisen löysin: "Joillakin äideillä maitorauhaset tuottavat jo raskauden kolmannesta kuukaudesta lähtien pieniä määriä ternimaitoa. Ensimmäisinä päivinä synnytyksen jälkeen ternimaito on juuri oikeanlaista ravintoa vastasyntyneelle.
Ternimaitoa erittyy yleensä vain joitakin pisaroita, mutta vastasyntynyt pärjää sillä mainiosti. Se sisältää runsaasti valkuaisaineita, vitamiineja, vasta-aineita sekä ravinnon imeytymistä ja suolen toimintaa vauhdittavia aineita."

Kiitos tiedosta Minnis! Toivottavasti tämä ternimaidon määrä jää peinehköksi... Olen myös kuullut tapauksista, joilla maitoa tuli (saunassa) suihkuten. Siis raskausaikana. Toivottavasti tämä ei ylly siihen.

Onko vauva uusinut potkujaan?

Mulla kävi muuten nyt työreissussa niin, että kun seisoskelin paikoillaan, niin yhtäkkiä alkoi kauhea myllerrys mahassa. Ihan kuin silloin jos vatsa on sekaisin ja koko vatsaa vääntää. Mutta tämä ei siis sattunut, tapahtui alavatsassa ja tuntui kohtuullisen epämiellyttävältä. Oletan, että vauva heitti voltteja. Outo tunne =o

Miulla kans se kipu on ollut jotain tollasta mitä kuvasit - ei tavallaan satu, mutta tuntuu ilkeältä.

Nyt olen ollut niin paljon liikkeessa etten ole huomannut. Pitää kuulostella illalla uudestaan.

Mullakin ollut outo tunne vattas.. Ja on ollu vihlovia kipuja välillä toisella puolella vattaa.. Ilmeisesti normaalia...?... Ainakin tänään RU:ssa ei ollut mitään erikoista.

Niin siis tänään oli toi rakenne.. Perjantai ja 13.päivä.. Hiukan oli takaraivossa pientä pelkoa päivän takia..=) Mutta kaikki oli hyvin. Sielä se pikkuinen möllötti.. Ja sukupuolikin selvisi melko varmasti. Poikahan sieltä sitten olisi tulossa. Harvemmin menee kuulema pieleen kun veikataan poikaa.. Noh..jos muutaman sinisen vaatteen ostaisi..=) Kyllä meinasi itku tulla, kun kuunneltiin sydänäänet..

HIHIIIII!!!

Äitiyspakkaus tuli jo postissa [:D] Kaikkea kivaa räplättävää ja ihmeteltävää sieltä tulikin, suurimmaksi osaksi ihan kivoja värejä asuissa. Toivottavasti perhevalmennuksessa tutustutaan enemmän noihin kestovaippoihin ja harsojen taitteluun. Ei kyllä vielä mennyt käyttöohjeet ihan jakeluun, heh.

Tuo imetys vähän huolestuttaa, kun minulla on aina ollut ihan käsittämättömän yliherkät nännit... [:o] Kenelläkään muulla sama ongelma? En tiedä auttaisiko nuo "nännikumit" sitten, mikäli menee ihan mahdottomaksi. Tuntuu niin typerältä, kun muuten en ole millään lailla kipuherkkä tai arka, ja imetyksenhän pitäisi olla maailman luonnollisin asia, suututtaakin tämä koko juttu. Ehkä se tunntuukin sitten luonnolliselta kun on sen aika? KÄÄÄÄÄKS!

No, jatkanpa tästä äitiyspakkauksen tutkimista, ja mukavaa odotusta teille kaikille [;)]

Sydänääniä olisi kyllä ihana päästä kuulemaan. RU:ssa niitä ei kuunneltu, mutta ehkä sitten neuvolalääkäri kuuntelee..?

Maam80: uskoisin että rintojen herkkyys on tosiaan yksilöllistä mutta aristaminen varmasti kovin yleistä. Itselläni on niin matalat nännit että ajattelin että ehkä sen takia joudun käyttämään kumeja. Rintojen rasvaus auttaa ehkä vähän ettei iho rikkoudu niin helposti. Myös vauvan oikea imuote auttaa jolloin ikenet eivät hankaa nänniä. Aika tähtitieteeltä ja mystiseltähän se imetys on saatu kuulostamaan tälläiselle ensikertalaiselle. Ehkä siksi että se on niin yksilöllistä.

Tuosta varmaan kannattaa puhua neuvolassa. Ei kannata jännittää turhaan, se menee niin hyvin kuin on mennäkseen ja jos ei mene niin sitten syödään korviketta. Kyllä äidinkin hyvinvoinnilla on merkitystä!

Meilläpäin ainaki kuunnellaa sydänäänet joka neuvolassa, kummassakaa ultrassa ei oo kuunnellu.. Ja jos ongelmia herkkien nännien kans ni sisko ainaki puhu, että sillä päivittäinen rasvaus helpotti :) Jotain decubal, bepanthen tyylistä rasvaa kannattaa kokeilla :)

Hienoa Idaho, että RU:ssa kaikki hyvin!

Nänniasiaa sen verran, että niitä kannattaa rasvata esim. just emulsiobepanthenilla, jos kuivavat. Millään paksummalla ei kuulemma saisi rasvata, kun huokoset voivat tukkeutua. Jossain jopa neuvottiin hieromaan ja ns. venyttämään niitä, jos sisäänpäin kääntyneet, että onnistuu sitten nimetys helpommin - joskin tämä neuvo taisi olla 1800-luvulta[:D] tai sitten ei.

"Nännejä on hyvä hieroa apteekista saatavalla perusvoiteella, jotta niiden iho vahvistuisi ja kestäisi imemisen. Jos nännien päät ovat pienet tai sisäänpäinkääntyneet, kannattaa venyttää päivittäin jo muutamaa kuukautta ennen synnytystä, että vauvan olisi helpompi saada niistä kiinni." www.vauvat.net 

Minnis, jos ei nyt 1800-luvulta niin ainakin 80-luvulta [:D] Perhevalmennuksessa toinen neuvolatädeistä kehotti 'hankaamaan' nännejä esim pyyhkeellä ja venyttelemään mutta tämä toinen kuittasi ohjeistuksen 80-luvun trendiksi. Turha varmaan hangata nännejä ruvelle jo ennen imettämistä [&:]

Aika paljon tietoa ja keskustelua löytyi asiasta googlettamalla mitä pikaisesti katsoin. Miten äidit ovatkaan pärjäänneet ennenvanhaan ilman internettiä?!

Kiitos "nänni-ohjeista", kuullosti ihan kamalalta tuo venyttäminen ja hankaaminen hui, en voisi kuvitellakaan moista.. [:D] Päätin kokeilla tuota päivittäistä rasvaamista, sen vielä sietää jotenkin. Pääasia sitten kun on aika, on vissin rentoutuminen että maitoa tulisi -mut pitää varmaan hypnotisoida sitten tai jotain, hahah. Naureskelin aikoinaan kun huomasin että on ns imetystukipuhelimia olemassa, no, enää ei naurata [8|].

Tänään taas mennään katselemaan pinnasänkyjä, mies ei tosin tiedä vielä [:D]. Kivaa tämä sisustaminen ja järjesteleminen, hih! Eipä tällä kertaa muuta, niin ja hyvää ystävänpäivää kaikille!

Huomenta ja hyvää ystävänpäivää!

Mietin kanssa, että miksi valmiiksi ärtyneitä nännejä pitää runnoa vielä lisää ennen varsinaista imetystä. Monet, aroista tms. nänneistä kärsivät tuttuni on käyttäneet niitä kumijuttuja nännien päällä ja imetys onnistunut ok. Turha niitä on ennakkoon murehtia - luonnistuu tai ei, ei se lapsi nälkään kuole.

Hyvää ystävänpäivää! [:)]

Täällä vaivaa vatsakivut (alotetaan vkoa 18), semmoset selittämättömät mitä minniskin taisi mainita. Kuvittelen sitä närästykseksi, mutta ei se sitä ole ku ei renniet auta mitään, ehkä se on sitä kasvukipua sitten. Kaikkein mielenkiintosinta tässä on se että vatta menee kipeeksi öisin. Olen koittanu nukkua nyt kylellään, mutta välillä edelleen heräilen selältäni vaikka olen kietonu peiton jalkojen väliin mytyksi ym.. No ehkä se tästä. [8|]
Mulla kanssa on tuo kaveri liikehdellyt, tai siis on liikkeet tuntunu jo semmoset kolmisen viikkoa, mutta harvakseltaan tulee tuntemuksia. Eilen ihmettelin ku ei ollu taas 3pvään mitään kuulunu, vähän tökkäsin niin kyllä sielä alko kuplinta tuntumaan. [:D]

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Heips. Täälllä 23viikko menossa ja nyt on alkanut maha oleen kipee. Aamuisin kun kävelen töihin pari kilometriä, alkaa aina jommalta kummalta puolelta alavatsaa kivistää ja muutenkin maha on kipeä. Neuvolassa sanoivat, että kohtu kasvaa nyt sellaista vauhtia, että rasittuessa tekee kipeää. No siltä tuntuukin. Sitten tää meidän pieni on päättänyt vaikeuttaa tilannetta venyttelemällä ja muljuamalla oikein kunnolla. Selällään makaaminenkin sattui eilen illalla. Kokoajan pitäisi vaan olla kyljellään tai seistä. Istumisestakaan tuo ei tykkää. Esikoisen aikaan ei ollut mitään tälläistä, nyt sit senkin edestä. Neuvolasta kehottivat ottamaan omalääkärille aikaa joka sitten määrää levon takia sairaslomaa viikoksi niin saa vaan löhötä. No en sit vielä ottanu, tuntuu menevän vähän rauhallisemmalla tahdilla ohite itsestään.

Mulla on ollu harjoitus supistuiksia viikolta 13 lähtien, et niihin on jo tosi tottunut. aina muutama tulee päivässä ja onhan ne ikävän tuntuisia, mut ei kuulemma mitään hätää jos ei oo kipeitä tai vuotoja.

Sit tosta maito asiasta. Mun tissit on varmaan kuukauden jo haissu maidolle, mut ei ne vielä oo vuotanu pisaraakaan. Hassua sinäänsä, sillä viimeiset pari vuotta niistä on aina saanut tipan tirautettua. Jäi esikoisen jäljiltä kehittämään tipan päivässä. No kun tulin raskaaksi, ei tullut enää tippoja. Sen verran muistan esikoisen odottamisesta, että mulla kastu aina yöllä paita, voi tsiisus miten ressas aina yöllä nousta vaihtamaan.

Mutta näillä taas eteenpäin.

Hyvät ystävänpäivät kaikille!

Meilläpäin vauva alkanu liikkumaan tosi paljon, potkuja tulee useita kymmeniä päivässä :) Välillä rupeaa ihan huvittamaan kun niin vilkas kaveri tuolla asustelee, isäänsä tullu varmaan [:D] Eilen sain uudet vaunut kasattua ja aivan ihanat on! Sitteri ja turvakaukaloki jo nurkissa pyörii, seuraavaks ois sängyn osto [:)]

Heissan kaikille [:)] Olen 16- vuotias tyttö Oulun suunnalta. Olen asunut avopuolisoni kanssa yhdessä jo miltein puolivuotta.. Ja kihloissakin ollaan.. Vauvaa yritettiin ja yritettiin (Ukkoni on 21 vuotias) eikä aluksi tärpännyt moneen kuukauteen, mutta nyt sitten kun ei edes odotettu et se ois tärpänny.. Menkat oli 8 pvä myöhässä ja tehtiin testi, SE OLI POSITIIVINEN [:)] Himskatti ku mulla tärisytti ja itketti. Olin ihan hysteerinen, onnellinen siitä, että nyt se on saatu alulle! Nyt on rv 6+4 (alussa vasta, mutta se on jo alku) ja eka neuvola on nyt 27.2 ja ultra siitä niskaturvoke hommasta 30.3! Ja laskettu aika on vasta 7.10 eli lokakuun lapsi [:)] Mua vähän pelottaa, että jos se keskenmeno tulee. Olen koittanut olla hyvin rauhallisesti, kotona ukon kanssa ja levähtäny.. Ja tuo ukkoki hääsää paljon. Jos pihalle mennää, tarkistaa et on kunnolla vaatetta ettei palelluta ja koko ajan pitäs olla sängynpohjalla ja ukko tekee kotityöt [:D] Ei oikeastaan mitään oireita ole vielä tullut.. Tissit on ollut kipeänä monta viikkoa ja valkovuotoa tulee.. Ja sitten ne vihlasut alavatsassa ja alaselässä.. Mutta sehän on normaalia.. Ois ihan kiva jos kertoilisitte mulle vähän niistä ruokahommista lisää, että mitä tosiaan voi syödä ja mitä ei? Kovasti ootellaan et aika menis ja kesällä mukava vauva massu jos kaikki menee hyvin [;)] 

Hei!

Juu täälläkin pieni vissiin alkanut ihan pyörimään siellä ihan kunnolla, eilen isi sai myös tuntea kun vauva mätki vatsassa. On se vaan jännää.. Ja täytyy sanoa että nykyään seksi tuntuu aika kaukaiselta.. Ainakin silloin kun on vatsassa vilskettä!

Joku kysyi lemmikeistä, kaksi kissaa meillä on. Ei ole tullut mieleenkään niistä luopuminen. Joutuvat kyllä eri huoneessa nukkumaan kun vauva tulee, ihan vaan ettei lojuisi vauvan päällä ja karvoita liikaa. Toinen kissoista makaa usein alavatsan päällä, ja näyttää katselevan huvittuneesti ajoittaista hytkymistä [:D]. No tuo samainen metsästää pierujakin, hahah.

Olemme jo hommanneet hoitotason kylpyhuoneeseen, cam-merkkisen jossa on tason alla piilossa kylpyamme -kätevää kun minulla on muutenkin selkäongelmia, amme on juuri oikealla korkeudella.

Mietittiin tässä ensin muuttoa kolmioon, mutta päätimme sitten kuitenkin mahtua tänne kaksioon vielä ainakin vuodeksi kolmistaan. Miten teillä muilla asumiset?

Hyvää ystävänpäivää kaikille.

En ole kauhiasti ehtinyt taaskaan viettämään täällä aikaa.

Sen verran ajattelin nopeasti kommentoida että meillä on koira. Rodultaan basenji ja se on vähän liikaa mamman perään ja rotu on muutenkin aika jääräpäinen . Tällä hetkellä kylläkin koira on kasvattajalla, hoitamassa omia pentujaan ja todella toivon että tämä 2 kuukauden erossa olo (käyn kerran viikossa katsomassa) tekee meille hyvää, vauvan tuloa ajatellen.
Olen lueskellut että koiran kohdalla ainakin tulisi toimia mahdollisimman normaalisti, eli esim meillä, koira iltaisin haluaa sohvalle, ihmisen seläntaakse, sohvan ja selän väliin. Tätä ei tulisi kieltää. On myös painotettu että lasta ja koiraa ei saa jättää kaksistaan, koira kun ei rekisteröi lasta ihmiseksi.
Onko kenelläkään kokemuksia koira, lapsi yhdistelmästä?

Asumisesta sen verran että meillä on pieni rivitalokolmio, pienellä tarkoitan että neliöitä ei ole kuin 69 ja tarkoituksena oli remontoida tuo toinen makuuhuone ennen vaavin tuloa.

Sitten kysyisin onko ketään vaivannut ummetus? Meillä on menossa viikko 14+3 ja olen nyt viikon ollut "ummessa" eli ruoka ei enään maistu, kun ei oikein mitään tule ulos ;-)

Heips kaikki uudet ja vanhat massun kasvattajat!
Olen ajatellut myös kysellä muilta noista eläimistä. Eli meillä on paljon eläimiä. Sisällä on 3 kissaa, 2 koiraa ja 3 käärmettä. Tallissa asustaa 2 hevosta, 2 kania sekä kesyhiiriä ja kesyrottia. Noi hiiret ja rotat on lähinnä käärmeen ruoaksi. Mistään eläimestä ei ole tarkoitus luopua, jos ei vauva ole allerginen. Pieniä muutoksia teemme jo ennen vauvan syntymää, mutta vain pieniä. Tästä voi sit päätellä että asumme maalaistalossa ja tilaa on aikas lailla. Neliö määrää en muista, mutta siivottavaa on liikaakin. Nyt päästään aloittamaan kunnolla vauvanhuoneen remonttia, kun käärmeet saatiin omaan lukolliseen huoneeseen.

Mulla on enää ens viikolla 3 päivää töitä ja sit loppuu työt, toivon ettei mua hätyytetäkään enää mihinkään. Vaan saisi rauhassa ommella verhoja ja maalailla seiniä. Ja sit pääsisi koirien kans lenkille, kun en ole työpäivän jälkeen jaksanu enää lenkkeillä.

Ummetuksesta.. Mulla on ollut melkein koko ajan ummetusta. Aluksi söin vauvojen luumusosetta, mutta kyllästyin siihen ja nyt olen syönyt päivittäin Aktivia-jogurttia ja siitä on ollut kyllä apua. Sit laitan vielä päivittäin viilin päälle leseitä ja muutenkin yritän syödä kuitupitoista ruokaa. Olen sellainen, että kokeilen ensin kaikkea muuta, ettei tarvisi apteekin tuotteisiin turvautua. Eikä vielä ainakaan ole tarvinnut mitään hakea apteekista ummetukseen.

Sit vielä oli puhetta hoitopöydästä. Me hommataan hoitopöytä. Aluksi sanoin että pärjätään kyllä noilla pöydillä mitä meillä on. Mutta yllätyin kun mieheni sanoi että hän haluaa ehdottomasti hoitopöydän. Enpä sit laittanut vastaan, vaan heti menin netistä kattelemaan hoitopöytää. Ajateltiin sellaista josta saa sen tason sit pois kun ei hoitopöytää enää tarvi ja sit jäljelle jää vain sellainen laatikosto.

Janika tässä osoitteessa on tietoa raskausajan ravitsemuksesta
 http://www.terve.com/hyvinvointi/ruokavalio/raskausajanravitsemus

Tulipas taas tekstiä, kun ei ole hetkeen tullut kirjoitettua[:)]

Takaisin