Kesämassun kasvattajat 2009

Heips Killi!

Pakko oli tulla kommentoimaan kirjoitustasi. On se hyvä et johonkin muuhunki on iskenyt remonttivimma... me tuossa viime viikolla tilattiin uudet kaapit ja tasot keittiöön ja viikolla 13 niiden pitäisi tulla meille, sitä ennen pitäs keittön lattia oikaista ja maalata se, malttamattomana jo ootan... muutenkin tätä taloa on remontoitu pitkällä aika välillä, viime kesänä käytiin tuo tupa katosta lattiaan läpi ja valettiin uus kellari jne jne... silti pitäs vielä pientä pintaremppaa tehdä yläkerrassa tehdä, makuuhuoneiden tapetit tummuneet käytössä ja paneloiti kanssa, haluaisin vähän valoisampaa väriä, joten voi olla että maalaan panelit valkoiseksi... haaveissa ois kattoikkuna... mut saas nähäd kuinka tässä sitten innostuupi...

Hyvää alkanutta viikkoa kesämassuilijoille!
Vauvan tulo sen kun kokretisoituu. Sain nimittäin viikonloppuna siskoltani säkillisen vauvanvaatteita. Olisin saanut enemmänkin, mutta valitsin vain sellaiset suht neutraalit versiot. Haen sitten varmaan vielä lisää, jos selviää kumpi on tulossa. Kävin myös ostamassa ihanat villasilkkitumput ja silkkikypärän vauvalle (valkoiset).

Ja taisinpa juuri äsken (tietsikalla töissä) tuntea parit vauvan potkut =) !!! Oli kyllä niin selkeät, ettei tarvitse miettiä onko kyseessä ilmavaivat.

hihhih mulla on jo vaunut, pinnasänky, hoitopöytä, vauvan vaatteet 50-62cm, tuttipullo, tutteja.. tänään shoppailen kylpyammeen ym ym[:D]

enkös olekkin aikasessa??!?!?[:D]

rv 21+4

kleopatra84, mulla on jo yhdistelmävaunut, turvakaukalo, matkarattaat, hoitopöytä (oikeestaan kaksikin, toinen mökille), pinnasänky, syöttötuoli... Ja käynnissä rv 19...

=)

heips kaikille!
Viikon päästä olis 4D, en malttas odottaa..taidetaan kuitenki kysyä et kumpi on tulossa..tai ainaki ymmärsin miehen puheista et hän haluis ainaki tietää jos on mahdollisuus ja se näkyy!
Mikähän mua vaivaa..joku masennusko?? eilen itkin miehelle ku en saa mitään aikaseks vaikka olis hirveenä tekemistä ja en tiedä mistä alottaa ja tuntuu et kaikki hommat on vähän vaiheessa ja et mikään ei etene mihinkää suntaan..ärsyttää..mies onneks koittaa kovasti ymmärtää mut ei kyl juurikaan auta asiaa ku osa tekemättömistä hommista on sellasia mitä ton ukon pitäis tehdä..niinku esim auton taka-ajo valon vaihto, auton oven kahvan korjaus...mut ne ei ukkoa häiritse koska ne ei vaikuta ajamiseen mitenkään ni ei se niitä sit viitsi tehdä..onko muilla smanlaisia ongelmia??ja sit pitäis pestä keittiön kaapit..
sain äitiyspakkauksesta päätöksen tänään, pakkaus tulee parin viikon sisällä! [:D]
vähän hirvittää et minkä verran saan sit äitiyspäivärahaa yms. tukia..luulen että en saa paljon paskaakaan!! onko kukaa muu hakenu jo noita avustuksia? kuinka paljon saatte..jos saan udella??

Lumienkeli87, lippu korkealle! Ja unohda keittiön kaappien pesu, jos se aiheuttaa stressiä. Martatkin sanovat esim. joulusiivouksesta, että siivoa kaapit jouluksi vain siinä tapauksessa, että aiot viettää joulusi kaapissa =)
Muista, että meidän stressi "tarttuu" myös vauvaan eli yritetään ottaa löysin rantein. Olen siinä mielessä toki vähän huono neuvomaan, että saan itse kauheat kierrokset aikaiseksi, jos meillä on kotona sotkuista. Toisaalta mulla riittää ainakin vielä energiaa, joten olen sitten siivoillut tarpeellisen (normaalia vähemmän) määrän.

Eikö äitiyspäiväraha ole suoraan n. 60-70% nykyisestä palkasta? Näin ainakin olen ymmärtänyt. En ole vielä jaksanut Kelan nettilaskureilla laskeskella. Tietty jos ei ole vakituisessa työssä, niin sitten varmaan lasketaan erilaisella kaavalla. Kun äitiysloma (oliko se suurinpiirtein 10 kk?) loppuu ja siirtyy mahdolliselle vanhempainvapaalle, niin siinä vaiheessahan tulot pienenevät huomattavasti.

Onpa kiva huomata, että muillakin on remontti käynnissä ja paniikki iskee päälle :) Meillä tosin koko talo on vielä remontin alla, mikään huone ei ole valmis. Nyt kun itse olen sairaslomalla niin en pääse muita edes auttamaan, mutta olen laittanut muille paineita: talo pitää saada valmiiksi ennen kun vauva syntyy, koska en todellakaan aio täällä vuokrakämpässä kantaa lasten rattaita kolmea kerrosta RAPPUJA ylöspäin joka päivä. Eikä kyllä ole järkeä muuttaa väliajaksi muuallekaan.

Tasapainoksi voisin sanoa, että emme ole vieläkään hankkineet vauvalle mitään...

Ovatko kaikki odottajat olleet tyytyväisiä neuvolan palveluihin? tai käykö joku yksityisellä? Itse ole ollut vähän pettynyt kun neuvolakortissa lukee että "käynnit yksilöllisen tarpeen mukaan", kuitenkaan en ole yhtään ylimääräistä kertaa sinne päässyt kun ei ole mukamas ollut aikoja. Sairaslomaakin olen joutunut jonottamaan terveyskeskuksen päivystyksessä ja eihän siellä päivystyksessä gynekologeja töissä ole ja olen saanut aika vaihtelevaa palautetta [:(]

rv 21+4

Äitipuoli juu jotai semmosta se on jos on vakityössä..mut ku mä oon pätkätöitä tehny ja saanu välillä liiton päivärahaa jne..ne kait laskee mulla viimesten kuuden kuukauden tulojen mukaa, koska olen luultavasti tienannut enemmän viimesen kuuden kuukauden aikana ku vuonna 2007??mut en kyl jaksa ruveta ite laskeen et paljon saisin...helppohan se olis laskee jos viitsis etsiä kaikki palkkalaskelmat viimeseltä 6kk:lta...
no joo siis ei toi pelkkä kaappien pesu aiheuta mulle stressiä vaan ku tääl olis niin paljon kaikkee muutaki ja sit kaikkein suurin stressin aiheuttaja on se ku kaikki asiat on niin vaiheessa ja mikään ei etene mihkää suuntaan..
ku siis just noi kelan asiat ja äitiysloman alkaminen ja sit ku meijän piti saada noita vauvan tarvikkeita miehen siskolta ja sit mun isän siskon luota pitäis jonku hakee kehto ja ja...sit pitäis jostain saada vähän lisää tilaa noille vauvan tavaroille..mutta mutta..ja sit mä sitä puhuin miehelle eilen että tää kaikki vauvan saaminen ja kaikki siihen liittyvä tuntuis konkreettisemmalta jos tosiaan sais jo nyt heti paikalla noi kaikki tavarat mut ku en saa... ni se aiheuttaa mulle harmaita hiuksia..huoh..no joo kiitos kun sain purkaa!!![:D]

typylityy mä käyn ihan kunnallisessa neuvolassa, mut musta on jotenki ruvennu tai on jo alusta asti tuntunut siltä että en oikein saa mitään tietoa tai en saa yhtään mitään irti siitä neuvolan tätistä ja se pistää ärsyttään..jotenki saa lypsää kaiken ja sit viel tuntuu et se täti haluaa vaan hoitaa nopeeta kaikki nää verenpaineen, painon ja hemoglobiinin mittaukset että pääsis tauolle tai johonki muualle..et ei niinku mitään ylimäärästä kerro tai tee tai muutakaan, muuten se on kyl ihan mukava täti! Ja sit jotenki tuntuu että se luulee mun tietävän paljon enemmän asioista ja siks ehkä jättää jotai kertomatta tai jotai..

Heips vaan kaikille,

Nyt ku sain kahlattua koko keskustelun läpi niin päätin itsekkin osallistua. Empä olekkaan koskaan osallistunut mihkään tämmöseen nettikeskusteluun mutta kerta se on ensinmäinenkin. [;)]

Vähän tähän alkuun samoja tietoja mitä muutkin on kertoneet eli nyt on rv 15+4 ja 2 neuvola käyntiä takan sekä yks ultra LA 30.7.  Viikot pysy neuvolassa ja ultrassa samassa. Ekaa muksua tässä ootellaan. Mulla kaikki mennyt alusta asti (ei tässä nyt kovin pitkälläkään olla) hyvin. Vältyin aamupahoinvoinneilta täysin, tosin minun mies epäilee että tämä raskaus kompensoi minun "normaalit"  aamut. Eli kun en ollut raskaan en voinut kuvitellakkaan että oisin syönyt aamupalaa. [;)] Eniten odotan että maha alkaisi kasvaa ja näkyä sitä ei jaksai odottaa. Se on myös sellainen etappi että pitää/saa kertoa kaikille. Vielä ei siis olla kerrottu asiasta kellekkään, eikä olla myöskään hankittu mitään. Sen verran taikauskonen olen että hankitaan kamat sitten lähempänä heinäkuuta.

äitipuoli: äitiysloma ei ole kun 105 päivää ja sen jälkeen vanhempainloma 154 päivää (päiväraha on silloin jo pienempi) ja sitten voi ottaa hoitovapaata.
Ja jossain työpaikka maksaa palkan äitiysloman ajalta, meillä ainakin työnantaja maksaa täyden palkan 2,5 kk äitiysloman aikana

Lumienkeli87, mulla oli sunnuntaina ihan sama fiilis! Lauantaina menin kuin pieni hyrrä ympäri taloa, pesin ikkunoita, vaihdoin verhoja ja siivosin muutenkin. Tuntui olevan kauheasti energiaa. Sunnuntaina suunnittelin innokkaana jatkavani samaa rataa, mutta toisin kävi. Päänsärky iski heti aamusta ja inhottava masennuspuuska... Meillä on myös ihan kamalasti hommaa, lähinnä talon remontoimista, eikä mistään tunnu välillä tulevan mitään. Harmittaa myös, kun en itse enää uskalla kaikkiin remonttihommin osallistua. Mut mikä ei ole valmiina ennen vauvan tuleva, ei sitten vaan ole, eikä se kuitenkaan maailmanloppu taida olla...

Mä olen ollut tosi tyytyväinen paikalliseen neuvolaan. Kiva tuttu hoitaja, jolla on aina aikaa vastata vaikka kuinka miljoonaan kysymykseen. Muistuttaa myös aina, että soittaa saa milloin vaan ja sydänääniäkin saa tulla kuuntelemaan useammin, jos on murheita mielessä.

Lumienkeli87, Kelan sivuilla olevilla laskureilla saa suht vähällä päänsäryllä laskettua noi raha-asiat. Tosin pitää ensin hoksata oikea laskureiden järjestys. Jos ymmärsin oikein, tulot lasketaan vuoden 2007 verotuksen mukaan, paitsi jos tulot nousseet yli 20% niin sitten VOIDAAN laskea uusimpien tulojen mukaan. Mä eilen kurkkasin vain suuntaa-antavan summan tuolta laskureista. Luotan siihen että saan kupongit täytettyä neuvolan tädin ja työnantajan kanssa yhteistyössä.

Mulla kyllä kans aina välillä sellanen saamaton olo. Ja olen samalla lailla kärsimätön kuin sinä Lumienkeli87. Haluaisin saada vauvan kamat kaikki meille ja omille paikoilleen. Ongelmana on, että niillä tavaroilla ei ole vielä paikkaa. Meillä työhuoneesta tehdään vauvan huone, joten mun pitäisi siivota työhuoneen kaapit (sisältää miljoona mappia, jotka siis pitäisi käydä läpi). Yök!

Meillä hyvä kunnallinen neuvola. Käynnit on ennalta määrättty (raskausviikkojen mukaan), mutta toki pääsee akuuttiajalle, jos sellaista tarvitsee. Mulla neuvolan täti antaa vähän turhankin innokkaasti kaikkea tietoa... Ja kiire sillä ei ole mihinkään. Mullasen sijaan olisi aina kiire töihin ja se vain juttelee.

Ihanaa huomata että en oo ainut joka haluaa saada kaiken valmiiks nyt ja heti paikalla..sain mä eilen illalla sen verran tehtyä että laitoin uuden roskavaunun keittiön kaappiin ku entinen oli niin vino ja siitä puuttu yks sellanen rullakin ja pesin sen kaapin samalla...[:D]

ai niin ja äitipuoli mulla lasketaan luultavasti viimesten 6kk:n tulojen mukaan ku oon tienannu luultavasti enemmän nyt ku vuonna 2007..ja joo kyl mä oon katellu noita kelan laskureita mut en tiedä tarkkaan paljon on tienannu ni pitäis etsiä palkkalaskelmat ja kattoo niistä..mut en viitsi..[:@]

Lumienkeli87, mä VIHAAN kaikenlaista paperien täyttämistä. Mun mielestä se on tuhottoman työlästä. Ehin hiukan (pakon sanelemana) "harjoitella" lippujen ja lappujen täyttöä (ja kaikkien puuttuvien liitteiden etsintää) rakennusprojektin yhteydessä. Rakennusvalvontavirastoon kun pitää joka välissä täytellä papereita.

Nytkin kävin Kelan sivuilla tosiaan vain vähän haarukoimassa tulevia tulojani. Sain heti raivarin Kelan sivuilla (en ymmärätänyt laskureista mitään, ohjeet mielestäni surkeita, en jaksanut keskittyä jne.), mutta onneksi siskoni lähetti mulle meilillä ohjeet miten toimia. Se jaksaa paremmin tällaisia juttuja. Sulla kieltämättä vielä paljon hankalampi saada tulot selville.

Roskavaunun fixaaminen on mun mielestä jo iso saavutus. Meillä kaikki tollaset hommat hoitaa onneksi mies, ei taitaisi multa onnistua. Saatiin eilen oikein siivouskohtaus ja kuurattiin miehen kanssa suihkuhuone lattiasta kattoon Tolulla. Olin sitäkin miettinyt jo viikkotolkulla, että pitäisi pestä se oikein kunnolla. Sitten tulikin tosi hyvä olo kun sai homman tehtyä =) Vielä kun löytäisi intoa siihen työ/vauvanhuoneprojektiin...

Lähdettäiskö sellaisesta suunnitelmasta, että tehdään yksi homma päivässä? Eikä tartte olla mitään suurta. Sillä menolla meidän pitäisi saada hommat tehtyä vauvan syntymään mennessä =)

Äitipuoli vois olla hyvä idea..en olis kyl ehtinytkään tänään tehdä mitään..heräsin vasta 11 jälkee ja sen jälkee oon vaan jumittanu täs koneella...kohta lähen siskoa vastaan ja saa samalla ulkoiltua niin itse kuin koirakin..sit tuleeki mies hakee mua mun vanhempien luota jonne siis suuntaan siskon kans ja sieltä kauppaan ja kirjastoon ja postiin...ja näköjään pitää käydä viel noita vauvavakuutus asioita kyseleen jostai..ku mulle tuli kirje tänään if:stä josta siis hain vauva vakuutusta ni ne sano että eivät voi mulle sitä myöntää koska PAINOINDEKSINI on liian korkea...kuvitelkaa!!! että ärsyttäää....[:@]ja arvatkaa vetikö mies siitä herneet nenäänsä ja samoin mun äiti ku kerroin...taidan irtisanoa kotivakuutuksenikin if:istä jos kerran paino vaikuttaa vakuutuksen saantiin...hei haloo..mä kun luulin että kun on tiedossa riskitekijöitä..niinkuin esim tää mun ylipaino ni eikö sillon just oteta vakuutuksia??? mut näköjään et saa vakuutusta jos tiedät että riskejä on olemassa!!!!
mitä mieltä olette muut??

Lumienkeli87, valitettavasti juuri tuo äidin ylipaino on esim korkean iän lisäksi yksi riskitekijöistä, jonka takia vakuutusta EI myönnetä, etkä taatusti ole ainoa, joka tuosta syystä jää ilman vakuutusta. Äidin ylipaino on riskitekijä lapselle, ei sille vaan voi  mitään, ja tämä on täysin normaali menettelytapa vakuutusyhtiöissä, aivan sama mistä kysyt, joka paikassa halutaan äidin alkupaino yms, ja jos esim neuvolakortista käy ilmi lisää riskitekijöitä (korkea verenpaine/sokeri), on vakuutuksen saanti vaikeaa, vaikka olisikin ennen raskautta ollut normaalipainoinen. Vakuutusyhtiöt haluavat vakuutettavaksi mahdollisimman helpot tapaukset, joissa komplikaatioiden riskit ovat pienemmät.

Nyt on rakenneultra takana, kaikki näytti olevan hyvin pienokaisella ja paljastui myös että poikahan siellä masussa köllöttelee :) On kyllä alusta asti ollut tuntuma että olisi poika, mut ihanaa kun sai varmuuden asiaan :) 

Takaisin