Kesämassun kasvattajat 2009

Kiva lukea että pienistä vaivoista huolimatta kaikilla on toistaiseksi mennyt hyvin sen jälkeen kun kriittiset viikot ohitettiin [:)] Muutamia uusia massuja tosin on tullut joukkoon. Tervetuloa!

Rv 20 + 5 ja tänään tuntui ensimmäisen kerran tukalan kömpelöltä; töissä istuessa farkut kiristi ja korkokenkien sovittaminen kenkäkaupan upottavalla sohvalla sai hien otsalle. Parin tunnin kultaisenkengänmetsästyksen jälkeen taapersin vaappuen kotiin ja suoraan sohvalle makaamaan. Vatsa on alkanut kasvaa vauhdilla!

RU on perjantaina. Jännittää että kaikki on hyvin. Mulla ei ole ollut mitään toplereita, huolestuisin vain niin helposti. Elossa se kyllä on ja tuskin ihan huonosti voi kun liikkuu niin paljon [:)] Ystäväni tiesi kertoa että Naistenklinikalla ei aina kerrota sukupuolta, ilmeisesti riippuu kätilöstä. Aiotaan kysyä kuitenkin.

Heippa,
Meillä täällä Vantaalla mennään sokerirasituskokeen kanssa samaan tyyliin, kuin mitä Helvikin kertoi. Ainakaan vielä ei ole ollut siitä kokeesta puhetta [8|]  ja ikää mulla on kuitenkin jo 35v [:)] 

Kyselin enemmän tuosta sokerirasituskokeesta täällä meillä päin, ja siihen joutuvat nykyään kaikki yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät. Eli täällä on otettu sellainen linja. Sama kai tuo, eipähän tarvitse itse sitten pähkäillä kyseistä asiaa.. Ja kai se on vaan todettava, että 28-vuotias alkaa jo olemaan "iällä"[;)]

Vaunumalli löydettiin viikonloppuna, samoin kaukalo. Päätimme, että tilaamme Saksasta, siinä säästää sievoisen summan jo kuitenkin, ja toimitusaika on sama, vaunu kun on saksalainen Gesslein. Olivat todella hyvät, kevyet, ja pienessä tilassa kääntyvät. Heittoaisaa ei ole, mutta istuinosan kääntää silmänräpäyksessä, joten en pitänyt sitä oleellisena. Näissä vaunuissa on sekä taittuva että teleskoopilla toimiva aisa, tuntui kätevältä, vaikka esim mieheni kanssa olemme lähes saman pituiset, joten kätevällä korkeussäädöllä ei niinkään ole merkitystä. Gesslein tarjoaa myös kattavan väri-ja kuosivalikoiman, joka miellytti erityisesti, koska en halua perusmustaa kesävauvalle. Kopaksi tulee puolikova, joka on hieman tilavampi kuin pehmeä koppa, ja myös paremmin tuulettuva, JOS käy niin ihmeellisesti, että meitä tänä kesänä hellitään lämpimillä ilmoilla [:)] Vaunuihin saa myös adapterin kaukaloa varten, eli pikaiset kauppareissut onnistuvat vauvaa kaukalosta siirtämättä.

Taika, hih, minäkin 28v ja vasta nyt odottaessani olen tajunnut olevani "iällä" [:D]. Mekin päädyttiin Saksasta tilaamaan vaunut, juuri Gesslein-merkkiset. Mies on enemmän noita tutkiskellut, minä valitsen sitten vaan värin. Kuullosti hyvältä kun selitteli noista toiminnoista ja muuta, luotan täysin. Niissä on joku systeemi että voi vaihtaa eturenkaat, ja että ovat joko kääntyvät (kaupunkiajoon) tai lukitut (maastoon). Nimeä en muista.  

Heippa,
Noi Gessleinithan kuulostaa tosi hyviltä vaunuilta. Taika ja maam80, minkä yrityksen/sivujen kautta te ootte tilanneet vaunut?

Korjaan tuota edellistä viestiä tässä, siis täällä päin joutuu raskaana olevat sokerirasituskokeeseen, jos heidän BMI:nsä ylittää tietyn rajan (hitto kun en yhtään muista et mikä se raja oli) ja en muista et koskeeko kaikkia vai ensisynnyttäjiä. Jostain kumman syystä toi muisti vähän tökkii ensimmäisen neuvolakäynnin osalta kun jännitin niin hirveesti. Ja anteeksi jos tuppaudun tänne teidän keskusteluun mukaan.. Mut oikein ihanaa odotusta kaikille!

maam80, päädyttiin näköjään samaan malliin ;) Oon käynyt niitä useammassa paikassa katsomassa ja kokeilemassa, ja voin sanoa, että ihan mielettömän hyvänoloiset kärrit, ja kaikki kenellä on, ovat kehuneet! Mistä firmasta tilasitte? Mä tässä vielä vertailen hintoja, ja yritän löytää kaupan, mistä saataisiin myös istuin tilattua samalla, Cabrio-fix alustalla tulee NIIIIN paljon halvemmaksi Saksasta tilattuna.

Mä epäilen edelleen poikaa. Kävin toissapäivänä kiertelemässä Henkan vauvanvaateosastolla ja hypistelin vain kaikkia poikein vaatteita. Tyttöjen vaatteista en edes ollut kiinnostunut. Mun vanhemmat sen sijaan epäilevät hyvin vakaasti tyttöä (tämä luulo ei kylläkään perustu mihinkään). Odotankin jännityksellä RU:aa, jos sukupuoli paljastuisi. Mä olen kuullut Naistenklinikasta, että kyllä kaikki kätilöt sukupuolen kertoisivat, jos se suht varmasti näkyy. Mutta eivät suostu varta vasten sukupuolta pitkään etsimään. Päätin kyllä jo, että jos sukupuoli ei näy, niin sitten vaan odotellaan kesään. Ja alan shoppailemaan neutraaleja vaatteita.

Onko täällä käsityöihmisiä; oletteko tehneet itse jotain vauvalle? Mulla alkaa jo sormet syyhyämään. Ajattelin ainakin ommella vuodevaatteita ja sitten olisi kiva kutoa joitain vaatteita ja töppösiä. Toimisi samalla hermolepona.

Mulle ei sokerirasituksesta eikä sf-mitoista ole puhuttu mitään, joten olen autuaan tietämätön kaikesta asiaan liittyvästä. En viitsi juurikaan lueskella ns asioita eteenpäin, niin en sitten saa mitään turhaa stressiä aikaiseksi. Ajattelen, että kyllä se neuvolan täti mua sitten tarvittaessa patistaa. Meidän neuvolassa ajatusmaailma tuntuukin olevan, ettei odottajan tarvitse muistaa/tietää mitään itse, he kyllä kertovat/muistuttavat kaikesta.

Mulle on kyllä tullut todellinen käsityöpuhti päälle. Oikeestaan alko jo sillon heti raskauden alussa, mutta viime viikkoon asti oon vaan kutonut aikusten sukkia ja pipoja. Mutta nyt on tehnyt siis ensimmäisen pienen myssyn! Ja suunitellut tekeväni samaa väriä vielä sukat ja lapaset. Jos rahkeet riittää ja löydän hyvän ja tarpeeksi helpon mallin niin teen myös villahaalarin. Ja sitten tekis mieli tehdä pieni peitto ja alkaa ommella kanssa niitä lakanoita ja lisäimuja kestovaippoihin ja vaikka mitä... Että onko muilla mennyt näin överiksi tämä homma? [:D]

Heips!
Taika neuvolan täti sanoi että toi sf mitta on normaali ja käyrien sisällä ja se merkattiin mulla nuvolakorttiin! Mä jouduin sokerirasitukseen heti alkuraskaudesta koska olen huomattavan ylipainoinen,siinä oli mulla paastoarvo ylärajalla ja muut kaksi arvoa rajojen sisällä..mutta joudun siis seuraamaan noita verensokereita kotona kerran/pari viikossa..ainakin tonne 28 rv:lle asti...luultavasti loppuun asti vaikka sokerit on ollu hyviä ja aivan normaaleja koti mittauksilla!
Ja noista käsitöistä, mä en ole käsityö ihmisiä ollenkaan..äiti onneks hoitaa sen puolen..se esitteli jo tossa muutama viikko sitten jostain kirjasta sellasta neulepipoa minkä sanoi että haluaa sitten neuloa vauvalle! samoin mun sisko on tehny jo pikkulapasia lapselle..eli me tullaan aivan 100% varmasti pysymään sukissa ja lapasissa!! [:D]

Mulla se sf-mitta ei menny lähellekkään käyrien sisällä. Se kulki jossain reilusti niiden käyrien yläpuolella..

Helvi, mua ei pidättele mikään käsitöiden suhteen, kun RU on käyty! Joko alkaa tytön, pojan tai sitten neutraalien töiden teko. Ajattelin kans kutoa jotain haalaria, mut sitähän tarvitsee vasta talvella, joten syytä tehdä tarpeeksi iso. Ellei sitten tee bambulangasta. Se on ihanan tuntuista! Ja helppoa kutoa. Oletko kokeillut?

Noissa vuodevaatteissa säästää paljon rahaakin, kun tekee itse. Vauvakamoista tunnetusti veloitetaan paljon. Ja sitten saa kaikenlaisia ihanakuosisia lakanoita. Mä olen jo sopinut kaverini kanssa kauppareissun kangaskauppoihin...

Mun pitää varmaan tilata itsekutoisia tavaroita vanhemmalta sukupolvelta, kun en itse mitään tehnyt koulusta asti, eikä oo oikein tarvikkeita. Ehkä äitini sitten innostuu. Mutta muutenkin saan paljon tavaroita lähipiiriltä, kun on melkein kaikilla lapsia.
Ja sitten kun pyysin appivanhempia katsomaan niitä vaunuja kaupassa (itse näin vain netissä), he sitten ostivatkin ne heti. 
Ja väreistä sen verran, etten periaatteesta halua mitään vaalean sinistä tai punaista, pysyn mielelläni neutraaleissa väreissä, varsinkin kun se vihreä on muutenkin lempiväreni. Vaunutkin on ihanat harmaa-vihreät 

Hei kaikki,

Jo kuukausia olen lukenut tätä palstaa, mutta vasta nyt lopulta kirjoittelen. Olen vähän kausittainen netin käyttäjä, eli saatan olla käyttämättä välillä pitkänkin aikaa. Tämä palsta on kuitenkin niin positiivinen, että olen yrittänyt seurata tätä [:)]

Viikkoja on nyt 17+3, laskettu aika on 12.7. Kaikki on mennyt todella hyvin tähän asti, mitä nyt väsymystä ja päänsärkyä on välillä edelleen. Kuten nimimerkkikin sanoo, niin maalla asustellaan, Varsinais-Suomessa, ja maatilaa hoidetaan. Tosin minun työni maatilalla rajoittuu lähinnä kesään, mies painaa metsässä näin talvisinkin. Teen talvisin itse lähinnä muita freelance hommia. Ensi kesä jännittää kyllä, että miten kaikesta selviää, mutta eiköhän naapurissa asuvat vanhempani auttele tarpeen mukaan.

Olen 31-vuotias ensisynnyttäjä, eli kaikki on todella uutta ja jännittävää! Mies on ihan yhtä täpinöissään... Hänen iloaan ehkä lisää vielä se, että hänen veljelleen tulee esikoinen lähes samaan aikaan. Aika hauskaa, kun kuuntelee vierestä, kun veljekset keskustelevat ultrista, potkuista, rattaista yms puhelimessa[;)]

Mulla on RU parin viikon päästä. Ei aiota kysyä sukupuolta, mutta välillä mietin, että mitä jos sen kuitenkin huomaa itse? Miten on, näittekö te muut RU käyneet itse sukupuolen.

Me ei olla hankittu vauvaa varten vielä yhtään mitään. Yhdet tädiltä saadut pikkuruiset villasukat on jemmassa. Luulen, että ostetaan rattaat ja turvakaukalo uusina, mutta muuten varmaan saadaan kavereilta ja sukulaisilta paljon käytettyä tavaraa. Joku kertoi tilanneensa rattaat Saksasta. Mikä firma oli kyseessä?

Olen normaalisti aikamoinen stressaaja ja juuri viime viikolla sain stressin ihan turhaan muutamasta aiheettomasta laskusta. Sain asian selvitettyä, mutta stressi iski silti. Olenkin siis ollut hämmästynyt, etten ole juurikaan stressannut vauvasta. Jotenkin luotan, että siellä on kaikki hyvin, ja hyvin on onneksi kaikki ainakin tähän asti ollutkin.

Hyviä vointeja kaikille!

Heippa hei,
Meille selvisi rakenneultrassa sukupuoli, kun kätilö kertoi. Mä, malttamattomana ihmisenä [;)] kysyin, että näkeekö sukupuolta, niin kätilö tosiaan kertoi. Sanoi, että selvästi näkee, näytti ruudulta, sekä tulosti kuvankin. Oikein ihana ihminen. Tosin en siitä kuvaruudulta erottanut sukupuolta, vaikka näytettiin ja se kuvakin on mulle jotenkin epäselvä. Mies oli kyllä erottanut, mutta tosiaan siinä vaiheessa, kun kätilö näytti mihin pitää katsoa. [:)]

Oon kanssa ajatellut, että vuodevaatteita voisi itse ommella: suoraa ommelta - ei ihan hirvittävän suurta mahdollisuutta oo mennä pieleen - höm, ainakin luulisi näin [8|].

Ootte varmaan kuulleet tästä:
http://www.kaleva.fi/plus/Kaikille_vuoden_2009_vauvoille_villasukat_777871+0

Maajussille tervetuloa! Tämä palsta tosiaan on asiallinen, esim Suomi24 palstat ovat mielestäni täyttä häröilyä, ja täynnä, anteeksi vaan, typeriä ihmisiä.

Mä olen vasta tehnyt vertailua noista Saksan liikkeistä, hinnat vaihtelevat sielläkin jonkin verran vielä. Kannattaa esimerkiksi katsoa vaunuvalmistajan sivut (jos saksalaiset tilaat), heidän sivuillaan on myös lista jälleenmyyjistä. Ainakin maam80 on minun lisäkseni tilaamassa sieltä, ja Gesslein-merkkiset. Sen verran olen saanut ynnättyä yhteen, että jos tilaan sekä kaukalon, siihen alustan, että vaunut Saksasta, säästöä tulee jopa vajaat 400 euroa. Haluan ostaa kaikki uutena, koska kyseessä on ensimmäinen lapsi, ja panostan laatuun, koska haluan vaunujen kestävän vielä toivottavasti ainakin yhden lapsen tämän esikoisen lisäksi.

Niin, kyllä meille kerrottiin rakenneultrassa sukupuoli, mutta riippuu ilmeisesti pitkälti paikkakunnasta, ultraajasta, ja lapsen halukkuudesta paljastaa se [;)]

Maajussi, tervetuloa mukaan! Ihan samoissa mennään (kuten myös Minnis), mulla oli alunperin LA 10.7. mutta muuttivat NT-ultrassa päiväksi 13.7. Tämä saattaa kyllä muuttua parin viikon päästä olevassa RU:ssa.

Luin juuri eilen kaksplus-lehdestä, että Naistenklinikalla ei vielä pari vuotta sitten juurikaan kerrottu sukupuolta ultratutkimuksissa. Mutta nykyään laitteet ovat kuulemma niin hyviä, että odottaja näkee helposti itse ruudulta, kumpi on tulossa. Ja siksi ovat Naistenklinikallakin alkaneet kertoa sukupuolen. Joten jos et halua sukupuolta tietää, niin muista kertoa se heti kätilölle. Ja kun "kriittisiä paikkoja" lähestyttään (esim. tietääkseni reisiluu mitataan), niin kannattaa katsella pois päin ruudulta. Me siis haluamme ehdottomasti tietää sukupuolen, joten aion tuijottaa silmäkovana ruutua =)

meillä vaunujen hankintaan vaikutti suuresti hinta!! kun ei oo ylimäärästä kun ei vastavalmistunutta raskaana olevaa hoitajaa mieluusti täällä palkata[:@].. siis mun yhdistelmät uutena maksoi 289e, ne mustavalkoiset kukalliset jos joku muistaa.. ne on skandinaavisiin olosuhteisiin sopivat ja renkaat isot.. löytyy www.vaunula.fi[;)] siellä muitakin toooosi kauniita..

turvakaukalon ostan huutonetistä brio primon.. mustan sellaisen.. hoitopöytä oli sniglar, huutonetistä kans halvalla[:)] vaatteita alkaa olla ensi kesäksi vauvalle jo aika paljon[:D] ja tyttöähän ne RU:ssa lupaili..

tässä mukana uusin kuva tältä aamulta[:D]

sammakko joo mä olen tietoinen tosta villasukka jutusta, mun äiti ei kuulu marttoihin mutta haluaa silti ruveta noita sukkia tän vuoden vauvoille neulomaan..kuten jo tossa jossain aijemmin sanoin me tullaan 100%varmasti pysymään sukissa ja lapasissa...äiti on ihan hulluna kaikkiin käsitöihin..sillä on valehtelematta aina joku sukan kutile käsillä..ja jos ei sukkia ni sit se värkkää jotain muuta!! [:D]ei oo mulle kyl periytynyt toi käsityö innostus..mua ei suoraan sanottuna kiinnosta yhtään tehdä käsitöitä..oon koulussa tehnyt kaikki pakolliset mut en yhtään ylimäärästä..mut mun sisko kyl tykkää tehdä..eli se on perinyt äitiltä ton innostuksen..[:)]

Takaisin