Kesämassun kasvattajat 2009

Kleopatra: itse olen saanut supisteluista ohjeeksi, että kivuttomia supistuksia saa päivässä olla 10 ja kivuliaita vähemmän, sen kohtu kestää. Kannattaa hidastaa tahtia ja levätä vähän. Rasituksen jälkeen supistuksia voi olla enemmän vielä seuraavat pari päivää vaikka lepäisikin, joten turhaa ei kannata huolestua, vaikka ne eivät heti loppuisikaan. Kannattaa ottaa sairaslomaa. Supistukset valmistavat kohtua synnytykseen, joten jos niitä on useana päivänä liikaa eli yli 10 voi se pehmentää tai avata kohdun kaulaa. Yksilöllistä toki tuokin on.

Äitipuoli hienot on kulkupelit teilläkin päin![:)]

Minnis juu maha alkoi kasvamaan heti plussauksesta[:D] Meinasikohan se tasoittua tuo kasvu jossain välissä hitaammaksi? Muuten saattaa olla aika iso masu loppuvaiheessa[;)]

Typylityy kiitos neuvoista sinullekin. Alkaa paniikki helpottaa kun asennoituu itekkin että harkkasuppareita ois.. Kun esikoisesta se 8v niin ei muista enää miltä ne tuntui[:D]

Suppareista Soitin neuvolaan ja pitää alkuviikosta jättää virtsanäyte josko ois virtsatieinfektio joka aiheuttais suppailut.. Voi ne kyllä olla niitä harkkasuppareita myös, kun kerran ei kipuile vaan ennemmin paineen tunne ja puristaa kun maha menee kivikovaks.. Ja laukaisijana saattoi olla se saunominen..

Nooh tästä eteenpäin yritän panikoida vähemmän[:)]

Tänään sain sitten ensimmäisen paniikin päälle. Pientä maistiaisesta tulevasta huolehtimisesta [;)]

Minnis, mullakin on pukama lähtenyt liikkeelle mutta eri suuntaan! [:'(] Aikaisempi ulkoinen pukama on suht koht hävinnyt eikä ole mitään haavaumia. Mutta nyt jo viikon ajan ulostaessa tulee samalla verta. Tänään sitä verta tuli jo niin paljon että iski paniikki, siis vauvan puolesta. Noh, soitin päivystykseen ja kätilö sanoi että kyseessä on tod näk sisäinen pukama joka voi vuotaa runsaastikin. Pitänee käydä myös lääkärissä jos jatkuu vielä viikkotolkulla. Enpä uskonut että vanhaa kunnon toimivaa pyllyreikäänsäkin voi jäädä kaipaamaan [:D]

Me saadaan ystäväpariskunnalta yhdellä lapsella olleet musta-harmaat yhdistelmät Brio Kombit 2006. Ovh 725 €, maksetaan 200 € [:)]

Huomenta!

Lumienkeli87, voi johtua istukan sijainnista että potkut tuntuu vaan alhalla. Itsellänikin istukka edessä, joka vaimentaa potkuja niin että vain alas tuntuu (kun potkii sen ohi). Vaavin kasvaessa aloin ensimmäisen kerran viime yönä tuntea ihan pikkuisen alimmissa kylkiluissa möykkää [:)]

Eipä tuo terkkarilla käynti kauheesti auttanut. Käski menemään apteekkiin ja kokeilemaan jotain muuta kuin Ac3:sta. Tiesin kyllä, ettei näille tehdä mitään ja pyritään vaan oloa helpottamaan/ lievittämään oireita, mutta silti[&:]. Nyt on peräpuikkoja ja bepanthenia - kasseellaan, josko helpottaisi.  

Mulla ei ole tutkittu että missä istukka sijaitsee..mutta itse olen sen epäillyt olevan tossa edessä navan alapuolella...Potkut kyl tuntuu jo tosi selvinä mut tosiaan vaan tuol alamahassa..pari kertaa on tainnu tuntuu tossa navan alapuolella mut hirmu hiljaisiana, eli varmaan on istukka siinä juurikin niinkun joku sanoikin.[:D]niin ja minnis kyl mä uskon et mulla alkaa kohdun korkein kohta oleen tossa navan korkeudella ku mahan muoto on muuttunut alkuperäisestä sen verran että huomaa, ja sit ku mitattiin toi kohdun pohjan mitta viime kerralla neuvolassa ni se oli just tossa pari kolme senttiä navan alapuolella eli nyt jo varmaan neljässä viikossa on noussu tonne navan korkeudelle..luulisin!?Ja  äitipuoli tosi nätit vaunut teil, kyllä noilla kelpaa huristella!

Heipsan!
Tässä lomakuumetta potiessa aattelin raapustella hieman tänne. [:)]
Olen melko varma että olen tuntenu ensimmäiset pienet potkut viime viikon aikana, vaikka viikkoja on 15.. No selvinnee tässä lähi aikoina että olenko tuntenu oikeasti vai se kuuluisa eksyksissä oleva pieruko se vaan sielä on tehny tepposiaan. [;)]
Huomen aamulla tosiaan lähtee lento kohti Teneriffaa, ikinä koskaan sielä ollu ja nyt sitten on ollu ihmetteleminen että millasta vaatetta ja systeemiä mukaan otettava että pärjää. Saa nähä olenko arvioinu tarpeeni oikein. Intona olen, vaikka aamulla aikanen herätys..
Myös vaatteet on menny vaihtoon pikkuhiljaa, ensimmäisen omat pöksyt sain heittää alku viikosta nurkkaan kun ei enää olleet mukavat päällä, ahdisti oikein kunnolla. Tänään testailin toisia housujani ja nekin tuntuu hieman pieneltä. Mistäköhän kohtaa sitä on muka kasvanu? Ei osaa yhtään kattoa itestään että kasvaako sitä vai ei, ja mieskään ei mitään ole kommentoinu. Jotenka ekat mammapökät on käytössä, vaikkakin ovat ehkä hieman isot vielä... [:D]

Huomenta!

Kertokaa te viisaammat miten täältä löytyy palstan aiheet helposti, olen kirjoitellut "toukolahjoihin" jokseenkin ahkerasti, mutta välillä en löydä koko aihetta! Murrh...

Ja sitten.. NÄRÄSTÄÄ!!! Ja on närästänyt jo 23vkoa. Alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän. Samariini ja Rennie helpottaa ehkä hieman.. Mutta hei, olen huomannut mikä minulla toimii parhaiten: Syödä pelkästään PIENIÄ annoksia kerralla, ja juoda MAITOA. Jos kukaan kärsii samasta, kokeilkaapa tuota, toimii tosiaan paremmin kuin samariinit ja renniet. Muita merkkejä ei raskaana edes saisi ottaa.

Maam80, Yleinen sana vapaa -osiosta löytyy keskutelu hävinneestä Toukolahjat -keskustelusta.

Miulla ei oo juurikaan närästänyt, kun oon alusta asti pitäny annokset pieninä. Muistaakseni Samarinia ei suositeltu raskaana oleville - voi olla, että muistan väärin.

Samarin ei siis ole muutoin haitallista, mutta se on tavallaan (hedelmä)suola, joka lisätä turvotusta ja nostaa verenpainetta.

Heissan! Tähän keskusteluun eksyin googlesta ajat sitten kun raskaudesta etsin tietoa Internetistä, koko ketju toki on pitänyt lukea läpi. Te muut oottekin paljon pidemmällä odotuksessa kuin minä, laskureiden mukaan tänään pitäis olla 7+5. Tulen varmaan lukemaan jatkossakin tätä viestiketjua mielenkiinnolla, tietää mitä itsellä on odotettavissa tulevaisuudessa. Oikein mukavaa odotusta teille! [:)]

Nyt olen jo aika varma, että tunnen potkuja. varmasti hauskan sivusta katsottuna kun välillä jähmetyn ja sitten tyhmä hymy tulee :)

Mistä ihmeestä voi johtua, että aina kun neuvola tms. käynti lähestyy (huomenna), menen paniikkiin vauvan voinnista?! Asiaa ei helpottanut, etten löytänyt dopplerilla ei sydänääniä. Vaikka tiedän, ettei niitä aina löydä edes ammattilaiset. Pitäisi kai heittää vesilintua koko vehkeellä[:@]...

Vointi on kyllä muutoin ollut hyvä, kasvukipuja on jonkin verran. Joudun kai hakemaan sairaalaan välinevuokraamosta itselleni reikätyynyn, jotta pärjään pukamani kanssa vielä 22 viikkoa... houkutteleva ajatus...

Minnis, mulla kans tulee kausittain sellainen pieni paniikki. Nyt oeln pari viimeistä päivää miettinyt, että onkohan vauva hengissä? Nyt kuitenkin jo 18. viikko eikä liikkeitä oikein tunnu. Pari kertaa olen luullut tuntevani ns. kunnon potkun alavatsassa, mutta sitten ei taas mitään. Onkin ehkä ollut ilmaa? Ja yritin mieltä rauhoittaakseni kuunnella dopplerilla, niin paskan marjat sieltä mitään kuului. Ja mä on aina (kaikki n. 4 kertaa jotka olen laitetta käyttänyt) löytänyt äänet tosi nopeesti. Nyt ei kuulunut kuin vatsan pörinää. Ja muistan kun neuvolan tätikin oikein mainosti, että nythän on niin hienoa kun kotidopplerillakin kuulee äänet tosi hyvin ja voimakkaina. Mä nakkaan kyllä sen vehkeen kohta seinään!

Niin, ja mun mielestä mun maha ei (siis ihan oikeesti) kasva enää mihinkään. Samanlainen pieni pallo kuin mitä on ollut pari viimeistä viikkoa. Nyt myös vähän alavatsakipuja, mutta nehän kuulunevat tälle raskasuviikolle.

Ajattele, tää stressi ei enää IKINÄ lopu. Kun saa vauvan puristettua ulos, niin sitten stressaa kaikkea siihen liittyvää. Kiva kiva...

Eiköhän heitetä yhteistuumin mokomat stressinaiheuttajat roskiin[:)]. Miekin olen jo muutaman viikon löytänyt äänet helposti ja nyt ei mitään??? Todnäk kaveri on heittänyt voltin ja etin väärästä kohtaa. Tää on kyllä hullua - pitkiä aikoja menee iloisesti porskuttaen ja sitten taas iskee paniikki. Alavatsakivut tuntuu siltä kuin joku työtäs puukolla massuun, mut menee ohi tosi nopeesti.

Eiköhän taas lasketa 1.000.000 ja hengitetä rauhallisesti[:)]

[;)]Jos nyt ekana kirjotan jotain siihen mitä täällä muut on höpissy, niin meillä kans potkut tuntuu tuol tosi alhaalla oikealla. Tänään siihen löytyi syykin. Käytiin rakenneultrassa niin siellähän se pikkuinen köllötteli hitusen vinosti mut kuitenkin pystysuorassa. Eli sen pää on tosi korkealla, melkein kylkiluissa asti. En todellakaan uskonut että se niin korkealla olisi, kun ei mahakaan ole niin iso, mut kai se sinne sulautuu sit mukavasti. Varpaat sit tuol lähempänä lonkkaluita ja nivusia, sinne ne potkutkin tulee. Eikä tällä ole mitään hinkua pyöriä ympyrää, kuulemma hyvä asento olla, riippumatta siitä istunko vai seisonko itse.

Mitä taas vaunuista ootte puhunu, niin mullekin iski himo saada emmaljungat ja kävin kattomassakin. Kauhukseni huomasin, että vaikka ne olivatkin tosi nättejä ja tilavia, niin pari käytännön kannalta tosi vakavaa puutetta oli. Ensinnäkin. KORI.. niin pieni ja matalalla, ettei sinne mitenkään esim kaupan ostoksia saisi menemään ilman suurta kyykistelyurakkaa. Nykyisiin yhdistelmiin voi vaan heittää ihan kummalta puolelta tahansa, kun ovat sen verran korkeammat. ja tuo toinen avainsana KORKEUS: mulla tuli selkä kipeäksi jo siellä kaupassa kun kumartelin tutkimassa koppaa vähän lähempää. Hirveän matalathan ne on. Ei kauheasti hotsittas kumarrella vähäväliä laittamaan tuttia yms. paremmin. Sit niissä ei tainnu yksissäkään olla HEITTOAISAA mikä mun mielestä on ihan ehdottomasti pakko olla, varmaan kaikista tärkein osa yhdistemiä. Jo ihan vaan auringonpaiste väärästä suunnasta tuottaa vauvan kanssa ongelmia puhumattakaan sit isomman tenavan kohdalla kun ei voi enää rättiäkään naamalle heittää. Heittoaisalla kääntyy työntösuunta vaikka vauhdissa eikä tarvii irrottaa ratasosaa ja alkaa kääntää. Myös hississä ja muissa ahtaissa paikoissa heittoaisa on tosi kätevä, se kun meillä ainakin vielä taittuu moneen eri asentoon. Loppupeleissä menin kotiin ja katsoin omia esikoiselle ostamiani Haberkorn yhdistelmiä ja tulin siihen tulokseen, etten kyllä mistään hinnasta ota mitään "muotivaunuja" ihan vaan siks, että ne on hienot ja kalliit, kun ne on niin tavattoman epäkäytännölliset.

Ja sit asiaan...
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Tänään oli sitten rakenneultra. Rv 20+6, mut pienikokoinen oli viikkoihin nähden, ihan jopa pari viikkoa meinas heittoa, mutta katsoo ja näkee. Napanuoran virtaukset kuitenkin oli tosi hyvät eli ei oo mitään häikkää ravinnon kulkeutumisessa niin että kasvu olisi mitenkään huolestuttavasti vaarassa. Kun kuuli, et esikoinen oli 2500g syntyessään ja isi 2600g niin jäi sit ihan melkein huomiotta tämä pikkuisen pienuus.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Rakenteesta sen verran, että kaikki ”anti-down” merkit löytyi. Eli siis ei ollut ”liftarin peukaloa” tai harottavaa isovarvasta. Nenä oli juuri oikealla tavalla muodostunut ja leuka samoiten. Myös muita ”terveen vauvan merkkejä” oli leukaluun muodostuminen oikein, selkäranka oli kuulemma esimerkillisesti kehittynyt ja sydämessä oli kaikki kammiot ja eteiset paikallaan ja hyvässä toiminnassa. Korvat ja silmätkin olivat oikeilla paikoillaan, eivät liian ylhäällä tai alhaalla.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Maksa pullotti mahassa hauskasti (ihan normaalisti) ja suolistossa ei näkynyt mitään esteitä ja hienosti siellä lapsivesiaamiainen maistui.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"] Aivojakin kurkattiin ja siellä näytti olevan kaikki vallan mainiosti. Lääkäri sanoikin, ettei olisi edes kiinnostunut niistä sormista ja varpaista, kuhan näkisi aivoissa (mitkälie selkäydinnestekanavat) oikein muodostuneena. Ja hyvinhän ne oli muodostunut, eli kuulemma neurologisestikin pitäisi olla terve tapaus.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Vaikkei meillä edes mietitty terveydentilaa etukäteen, niin kyllä siitä kumman hyvä fiilis tuli kun sai kuulla että erittäin todennäköisesti pitäisi täysin terve lapsi olla eikä minkäänlaisia viitteitä mistään kehitysvammasta näy. Sydänkin on yli 80% todennäköisyydellä täysin terve, kun jättää sen vajaan 20% joillekin pienille mahdollisesti myöhemmin kehittyville sydänsairauksille.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Sukupuolestakin saatiin sellainen ”kyllä tämä näyttäisi …” –lausunto. Hieman yllätyshän se mulle oli, jotenkin kokoajan olin ajatellut juuri toisin, mutta kyllä kotimatkalla nimikin jo vaihtui paremmin sukupuolta edustavaksi. Ja tällä hetkellä se on tekonimellä Nasu, kun oli niin pikkuinen.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Oli se kyllä ihana nähdä, että kaikki on kunnossa. Vasta kotimatkalla tajusin kun äiti soitti ja kysyi, että millainen se kuva oli, että kyseessä oli ihan normaali ultra. Ei siis mikään seepiansävyinen 3D tai 4D vaikka oltiin sellaiseen menossa, vaan ihan normaali mustavalkoinen. Sitä ei vaan siellä tajunnut kun keskittyi katsomaan niitä kaikkia hienoja terveitä piirteitä mitä lapsesta löytyi. Nyt kun miettii, niin sillä kuvanlaadulla ei ollut mitään merkitystä kun saatiin niin vahvaa tietoa lapsen terveydestä. Eli ei jäänyt kaivelemaan. Täytyy vaan katsoa sit et lasku on sen mukainen =)
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Nyt vaan sit odotellaan maaliskuun alkupuolelle että on lääkäri. Pääsee kertomaan kuulumiset ja samalla tehdään sitten jo painoarvio, jos vaikka pikkuinen olisi spurtannut kasvuaan loppupuoliskolle. Mulle kyllä käy se, että tää pikkukakkonenkin on vähän pienempi, niin ei se synnytyskään ole niin tuskainen taival. Viimeksikin oli ihan mukava pyöräyttää sellainen pikku tirriäinen.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Mutta siis tälläistä tänne meille. Eikä kun niin. Se vielä jäi mainitsematta, että mies tunsi eilen illalla ekat potkut (rv 20+5) ihan tosta päältäpäin =) Tänään varmistui ultrassa sekin, että oli potkut, kun varpaat olivat edelleen siellä missä illalla potkut tuntuivat.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Ne onkin viime päivinä vahvistunu ihan hirveästi ja tuntuu jo tosi selkeästi. Selällään kun makoilee niin näkeekin miten mahassa möyryää ja potkut näkyvät koko mahan heilahduksena johonkin suuntaan =) Esikoinen tarkasteli tapahtumia eilen aamulla ja sen mielestä vatsassa asustaa Röllipeikko.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Olipahan juttua, mutta mikäs sen parempi tapa käyttää työaikaa kuin lörpötellä omista asioista ihan vieraille [:D]

Makuasioitahan nuo vaunujutut on. Ekakertalaisena, kun puuttuu tuo käytännön tuoma kokemus, on hieman hankala tehdä vertailua ja miettiä, mikä toimii käytännössä parhaiten. Mie olen ite tosi lyhyt, joten Emmalit on sen puoleen hyvät. Muistaakseni meillä oli niissä heittoaisa tai sitten ei. Todnäk ostamme kuitenkin erilliset rattaat.

Heips kaikille pitkästä aikaa!
Huh, ku jännittää. Huomenna(vasta) olis rakenneultra, kyllä sitä on jo odotettukin. Teillä toisilla on ollut aikaisemmilla viikoilla jo ultrat, mut mulla on vasta nyt kun alkaa jo 23 viikko. Meillä on isukki myös tuntenut vauvan potkut, ja varsinkin saunan jälkeen huomaa että iskut on aika kovia. Massu vaan heilahtaa kun potku käy.
Mua kans välillä huolestuttaa kovastikin, eilen ku olin lenkillä niin tunsin ekan harjoitussupistuksen, tai olen melko varma että se se oli. Tottahan mä heti aloin siinä murehtia että teenkö liikaa töitä, kun työ on niin raskasta. Sit olen miettinyt että osaanko sit ajoissa hakee saikkulia, etten vaan puurra töissä niin että vauvalle sattuu jotain. Ottaa välillä nii päähän tää murehtiminen, mut näköjään on muitakin murehtijoita.
Mä oon lukenut noista Emmaljungan vaunuista että niissä on mahdollisuus valita kolmesta eri runko-mallista mieluinen ja ainakin yhdessä mallissa on heittoaisa. Itelläkään ei ole kokemusta, mutta veljenvaimolta olen kysellyt vinkkejä vaunuvalintoihin.
Ai, niin kävin viimeviikolla lääkärillä kuuntelemassa verikokeiden tuloksia ja mulla oli kolestroli 7, ja se pitäis olla alle 5. Olen kyllä mielestäni syönyt aika terveellisesti, mutta silti se oli koholla. Luin kyllä jostain että se voi nousta raskauden aikana ja tietääkseni sitä ei edes normaalisti seurata. No täytyy kokeilla syödä sit vielä tervellisemmin =)

Takaisin