Kesämassun kasvattajat 2009

Meillä on kanssa huomenna rakenneultra ja jännitän jo nyt ihan sairaasti. Kertaakaan en ole pystynyt menemään neuvolaan rauhallisin mielin, toivottavasti verenpaineet pysyvät aisoissa!

Kuinka paljon teille on tullut painoa raskauden aikana? Kävin just eilen puntarilla kun olo on kuin punkerolla, ollut jo monta viikkoa, mutta painoa ei ollut tullut kun 500g lisää kuukaudessa. Silti koko ajan sellanen olo että olen ihan ähkyssä. Ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen tullut vaan 1,5 kg, josta muuten huomenna tasaan 10 viikkoa... hitsi että aika kuluu hitaasti!

Mulle on tullu 20viikossa neljä kiloa, et miten sen nyt sit ottaa. Paljon tai vähän, mutta pääasia on et on itellä hyvä olla, ei heikota ja vauva jaksaa kasvaa. Kyl mä mieluummin oon vähän pyöreempi kuin mikään nälkäkurki. Raskaanaollessa kuitenkin se kaikki menee raskauden piikkiin vaikka kiloja olis vähän muustakin syystä [:D]

Sf-mitta-asiaa.. Te, joilta se on jo mitattu, mitä se on ollut, millä viikolla, ja miten osuu käyrälle?

Ihanaa, ihanaa, ihanaa![:D]
Hetki sitten tulin rakenneultrasta ja massussa kaikki näytti hyvältä. On se vaan niin ihana tunne kattella vauvaa, kun se mahassa myllertää menemään. Muutamia potkujakin päästi, kun kätilö paineli ultra-laitteella mahaan. Meidän vauveli painoi 510g, elikkäs voipaketin kokoinen nyt on.
Painoa mulle ei ole vielä tullut oikeastaan ollenkaan. Aluksi lähti nelisen kiloa ja sen jälkeen on tullut kilon verran. Saa nähdä koska paino rupee oikein urakalla nousemaan. Tuntuu et mä töissä vaan herkuttelen, kun koko ajan nenän alla on laskiaispullia ja ihanalta tuoksuvia munkkeja.
Sf-mitta on otettu 16 ja 20 viikolla, mulla ainakin menee käyrien mukaisesti, siinä keskivaiheilla. 20 viikolla oli 16,5 cm.
Kyselin kätilöltä noista supistuksista, niin hän neuvoi että kun harjoitussupistus tulee, niin vettä pitäis juoda litran verran ja sit levätä.
Kuukauden päästä olis taas äippäpoli, odotan innolla jos silloin taas pääsee vauvaa katsomaan. On se sen verran hienoo et siellä vois käydä vaikka kuinka usein. [:)]

Neuvolareissu takana ja kaikki hyvin[:)]. Sykkeet pikkuihmisellä 135 luokka ja kovasti oli liikkeessä. Painoa miulla on kertynyt ekan käynni (rv 10) jälkeen reilu 5 kg. Ei ainakaan mitää sanonut, joten kai ihan ok. Ja mitä katselin muiden painonnousuja/laskuja, niin kovasti vaihtelevat yksilötasolla eli mikä sitten on liikaa, taitaa olla hankala määritellä (kun ei nyt mistään 10-15 kgn vaihteluista puhuta).

Käytiin myös läpi kysely parisuhdeväkivallasta. Tuntui tosi pöljältä vastata kysymyksiin lyömisestä yms. ja meinasin alkaa nauraa. Tiedän, että kyse on vakavasta asiasta, mutta omalla kohdalla tuntui niin absurdilta! Ja, kun kysyi, että onko mies käyttänyt halventavia termejä tms., meinasin sanoa, että minä olen kyllä suustani suutuspäissäni tosi paha - sain kuitenkin pidettyä suuni kiinni, tällä kertaa.

Päänsärystä unohdin kysyä. Onko teillä muilla? Miulla muutaman kerran viikossa kauheet juiminnat, ei kyllä kauan kestä. Nyt paraillaan menossa ja Panadolit tietty lopussa.

Täällä kanssa yksi onnellinen RU-tulija, kaikki oli siis kunnossa! Onpa eroja neuvoloissa kun meille ei kerrottu vauvan arviopainoa, eikä ole kertaakaan otettu sf-mittaa. Tosin en kyllä itse niitä älynnyt kysyäkään. Tarttis aina olla joku valmiiksi kirjoitettu lappu mukana mihin on laittanut ylös kaikki mieltä askarruttavat kysymykset!

Naurattaa oikein itseänikin kun meijän vaaka oli vissin unessa sunnuntaina kun sen jälkeen olen lihonnut 2 kiloa, joten oikeesti raskauden aikana onkin tullut kiloja lisää 3,6 kg. [:D]

Olen ollut siitä onnellisessa asemessa, että migreenini on pysynyt kadoksissa lähes koko raskauden ajan, muuten oli lähes joka viikko päänsärkyä. Nyt päänsärkyyn on auttanut paramax, mikä ei koskaan ennen raskautta tehonnut migreeniin.

Iskä tunsi eilen ensimmäistä kertaa vauvan potkut ja on ollut onnellinen saamastaan huomiosta [:D]

Miulle ainakin sanottiin neuvolassa, että sf-mittaa aletaan ottaa vasta viikon 18 jälkeen eli, jos et ole käynyt viikon 18 jälkeen neuvolassa, niin voipi johtua siitä.

Minnis, mulla kans päänsärkyä. Normaalistikin siis migreenejä, raskauden aikanakin ollut muutama. Nyt kun kannan tietokonereppua, niin saan aina päänsäryn (normaalisti en). Eli siis johtuu ilmeisesti pitkälti hartioiden jumiutumisesta.

Aika jännä miten noi sykkeet eroavat. Minnis, oletan että puhuit siis lapsen sydämensykkeestä... Mulla kun viimeksi otettiin neuvolassa, niin sykkeet oli 150. Ja mehän mennään ihan samoissa raskausviikoissa.

Painosta. Vastoin mun ennakko-odotuksia, paino pysynyt hallinnassa. Ekassa neuvolassa otettiin lähtöpaino, tokan neuvolan tarkastusmittauksessa olin jopa vähän lähtöpainoa ke. rv)vyempi. Kotona kun olen käynyt vaa'assa, niin näyttäisi edelleen aika samoja lukemia. Korkeintaan kilo siis tullut lisää (nyt 18. rv).

Mäkin haluisin jo päästä rakenneultraan!!! Vielä kaksi viikkoa pitää kituutella =(

Joo neuvolatäti sanoi, että normaalia, jos hieman hidastuvat (ekan kerran mitattaessa 165). Käväs se nytkin nopsaan 170 tienoilla, mut sitten hidastui. Riippuu paljon siitä liikkuuko kaveri jne.

Terve taas kaikille!

Täällä aletaan pikkuhiljaa heräämään arkeen keuhkokuumeen jälkeen. Oon nyt muutaman päivän töissä vaan pari tuntia kerrallaan "harjoittelemassa" taas jalkojen päällä olemista ja voi kuinka se onkin raskasta. Mun mielestä mun maha ei oo kans sen kummemmin kasvanut viime viikkoina mutta kyllä se on vaan niin että ei sitä ite huomaa kun joka päivä sitä kattoo ja kantaa, koska eilen töissä eivät saaneet katsetta irti mun mahasta alkuun kun olin kuulemma kolminkertaistunut parin viikon sairasloman aikana! Ja kyllä se itse asiassa tosiian jaloissa siltä tuntuukin, nyt tosiaan kun en oo kahteen viikkoon juuri liikkunut. Mutta toivottavasti pääsen tästä vielä kunnolla jaloilleni että pystyis olemaan töissä vielä sen reilut pari kuukautta.

Minä ostin huutonetistä sunnuntaina vaunut! Vajaan vuoden vanhat, mun mielestä lähes uutta vastaavat! Takuutakin on jäljellä rungolla vielä reilut kaks vuotta. Ja pidän kyllä päinvastaisin palopuheen emmaljungille kun mitä täällä aiemmin on pidetty! On varmasti niin käyttäjästä kyllä kiinni että mikä malli ja merkki kenellekkin käy, mutta minä totesin noita liikkeitä kiertäessäni että emmaljungan city crossit on meille parhaat. En myöskään ole kovin pitkä, joten mataluus/korkeus on mulle niissä tosi hyvä. Isompien kärryjen kanssa mulle tuli sellanen olo, etten nää mihin oon menossa ja varmaan ajelen kaikkien päälle.. Halusin myös että ovat kevyet ja jaksan niitä hyvin nostella. Pikakiinitykset kopassa ja ratasosassa oli iso, iso + koska meillä ei ole farmaria ja joudun kuljettamaan kopan takapenkillä ja rungon takaluukussa. En myöskään halunnut ilmakumirenkaita joita voi joutua pumppailemaan vähän väliä, mutta halusin kuitenkin suht kookkaat pyörät jotta maastossakin kulkee hyvin. Itse tingin viimeiseksi siitä heittoaisasta, vaikka olin sitä pitänyt ensin välttämättömänä. Ajattelin että pikakiinityksillä kopan ja ratasosan saa käännettyä niin helposti jos sellainen tarve tulee sään puolesta. Toisin kun täällä on kerrottu, emmaljungalta kyllä löytyy myös heittoaisallisia malleja, pienehköt ja matalat ceroxit ja isommat, mun mielestä jättiläisen kokoiset Edge Sportit. Mun mielestä vaan noi city crossit oli nätimmät kuin ne ceroxit ja toiseksi ceroxit saa vaan pehmeällä kopalla ja city crossit kovalla kopalla, joka oli meillä miehelle tärkeä asia, vauva on hänen mielestään niin paljon paremmassa turvassa kovassa kopassa. Voin koittaa laittaa kuvaa niistä jos osaan jossain vaiheessa [:)]

Närästys vaivaa muakin ja olen kanssa todennut ton maidon ihan parhaaksi läkkeeksi siihen! Mulla oli kans käsitys että vaan rennietä saisi syödä?! Ja painosta, tuntuu että sitä on tullut ihan älyttömästi nyt viimisten viikkojen aikana.. Eivät kyllä ole mullekkaan neuvolassa huomautelleet siitä vielä ja verenpaineet on pysyny tosi hyvinä eikä ole sitä sokeriakaan ollut, joten ei kait sitten haittaa. Kaikkiaan on tullut nyt kun lasken niin lähtöpainosta ennen raskautta 6 kg. Mutta kun viisari lähestyy uutta kymmenlukua, niin hiukset nousee kyllä itellä pystyyn!

Meillä on myös isä tuntenut vauvan potkut varmuudella noin viikko sitten ensimmäisen kerran mahan päältä ja kyllä oli hieno hetki!

Mutta nyt lähden sinne töihin taas hieman harjoittelemaan pariksi tunniksi ihmisten ilmoilla olemista [:D] 

Kuka sen sf-mitan ottaa, lääkäri vai terveydenhoitaja? Mulla on seuraava lääkäriaika vasta 28 viikolla.

typylityy Se neuvolan täti mittaa sf mitan. Meillä se sf mitta oli eilen 20cm,ja nyt siis täynnä 23 viikkoa

Mulla on nyt kaks kertaa mitattu toi sf, se oli vk:lla 18+3 17cm ja tosiaan eilen vk:lla 22+6 20cm...mulla oli paino noussu neljän viikon aikana 275g viikossa..eli jotain kilon verran viime neuvolasta...vai laskinko ihan väärin!?Hemoglobiini mulla oli laskenut ei ollu enää ku 117 mut ei tarvii viel rautaa ruveta syömään...kalkkitabletteja kävin eilen hakemassa! mä laitoinki noista meijän menopeleistä kuvat tonne jonnekki parisivua aikasemmin..jos ketään kiinnostaa!?

Lumienkeli,sanoko terkkari sulle mitään erikoisempaa siitä sf-mitasta? Mulla ei ees merkinny mihinkään, vaikka niin luulin, ja mitta oli kuitenkin 23cm, ja oon tasan samoilla viikoilla kuin sä.. Ja käyriä kun tulkitsee, niin meikä paino mahan kanssa yläkäyrän yli että hurahti. Ehkä kysyn lääkäriltä kolmen viikon päästä, neuvolatäti kun on aika nihkeä, ja puuttuu ihmeellisiin asioihin.

Onko kukaan joutumassa sokerirasituskokeeseen? Mulle terkkari töksäytti, et meet sit tollaseen, ja katoin sitä vähän aikaa, et miks, luulin että se on vanhoille ja ylipainosille, ni mä oon kuulemma niin vanha, 28v, et joudun siihen siks. Mulla kun oli BMI ennen raskautta 21, et ei senkään pitäs siihen velvottaa..

Heips! Kävin tänään ensimmäisessä neuvolassa, ja jo siellä neuvolatäti puhui tuosta sokerirasituksesta ja sanoi, et nykyään kuulemma kaikki odottajat joutuvat käymään sokerirasituksessa. Minulle se laittoi rv24:lle sokerirasituksen ja muistutuksen siitä neuvolakorttiin (nyt rv  8+1). Tänään katottiin ultralla masukkia alateitse ja siellä se oli ja köllötteli, sydänäänet kuuluivat todella hyvin.... sit onki lääkärineuvola parin viikon päästä ja kuulemma taas ultrataan ja varmaan vielä parin viikon sisään tulee sit nt-ultra toisella paikkakunnalla kun tk:mme on ne hommannu ostopalveluna.

Heh, tänää uskaltauduin vauvatarvikeostoksille :) Ens viikolla postissa tulis yhdistelmävaunut ja graco autobaby turvakaukalo jalustalla [:)] Maanantaina rakenneultraan, en malta odottaa :) Tosta sf-mitasta, mulla käyrä kulki hieman ylempänä ku normaalisti, mut on kuulemma aika yksilöllistä.. 

Täällä antibiootti-kuuri ientulehdukseen.. :( Viisaudenhammas ei pääse puhkeemaan, joten ien ihan tulehtunu.. Toivottavast menee ohi tällä kuurilla. Eivät tee asialle mitään muuta, kun on raskaana.

Täälläpäin sokerirasitukeen joutuu/pääsee kaikki odottajat. Riippumatta iästä tai painosta.

Hormoonit jyllää. Ärsyttää ja itkettää tosi helposti. Välillä tekisi mieli vaan huutaa.. Ärsyttää itseäkin kun tällai mielialat vaihtelee. Rasittavaa.. [:@]Äijäl menee hermot.. Noh.. toivottavast laantuu.. Onkos muilla ollut mielialassa "hieman" vaihtelua?

Sori ku huutelen taas vieraisii pöytii:D

Sf-mitasta sen verra et on ihan yksilöllistä missä mitoissa mennää milläki viikoilla. Mulla oli viikolla 23, Sf-mitta 18,5 ja kuulemma oli ihan normaali... se menee jonku käyrän mukaan ja kyllä neuvolatäti sitä näyttiki, et mitan pitäis joittenki kahden viivan väliin tulla. Ja jossei tuu nii sit on hälyyttävää :D

Ja sokerirasituksesta, sen verra et espoossa ei ainakaa oo käytös tollasta, et kaikki odottajat käy sokerirasituksessa. Ihmiset jotka on ylipainoisia, joilla sokeriarvot heittelee, joiden paino on noussut hurjempaa tahtia tai sokeria on löytyny virtsasta yleensä joutuu siihen testii. Korkeampi ikä kyllä on kans yks, minkä vuoks siihe saattaa joutuu.

Sf-mitasta, mulla oli se viikoilla 22+1 22 cm, eli käyrien yli menin myös, mutta neuvolatäti sanoi että se on ihan normaalia ja todennäköisesti ens kerralla on jo tasottunut sinne niiden kahden viivan väliin. Alussa se on kuulemma todella yleistä että se mitta poukkoo ihan missä sattuu piittaamatta niistä rajoista, mutta jos loppua kohden jatkaa samaan tahtiin niin sitten vasta siihen puututaan.

Ja sokerirasituksesta, mä olen 27 enkä joudu siihen testiin muutakun sitten jos virtsasta löytyy sokeria. Ja se siis katsotaan jokaisen neuvolan yhteydessä. Eli käytännöt siis vaihtelevat paikkakunnasta riippumatta. Eli 28-vuotiasta ei meillä päin lasketa vielä vanhaksi [:D] 

Ja mielialoista: Mä olin alkuun varma että oon epänormaali odottaja kun ei itkettänyt sen enempää kuin normaalistikkaan, mutta nyt on tilanne muuttunu. Itku alkaa pakottaa ihan ihmeellisistä asioista töissä, kotona, bussissa ja ihan missä vaan. Aina ei oikeen edes tiedä että mistä syystä nyt tekis mieli itkeä mutta itkettää silti. Kaksplussan lukeminen on melkeen mahdotonta kun juttu kun juttu saa nyyhkimään.. Että kaipa tämä on normaalia sitten!

Takaisin