Kesämassun kasvattajat 2009

Moikka
Just selailin netissä erilaisia vauvuja, ja vaikka huuto.netissä niitä on, haluan kuitenkin ehkä ostaa omat. Kun se on näköään ainoa, mitä ostetaa, kaikki muu saadaan kavereilta. Ja tossa vaunulassa oli niin ihanat vaunut (kohtuulliseen hintaan)
Jotenkin en vaan uskalla ostaa, kun en tiedä niistä vaunuista mitään. Vai pitääkö olla niin tarkka merkistä sun muusta?

Heippa!

Täällä ollaan myös sairaslomalla, supistusten takia: päivä töissä ja sen jälkeen kaks päivää huonoa oloa. Että tuskinpa palaan töihin ENÄÄ. (vasta 19+6)

Ensi viikolla on RU. Meilläpäin rakenneultrassa ei kerrota sukupuolta. Onko moni menossa 4 D ultraan? Me varattiiin aika viikolle 25 ja nyt olen vähän jo katumapäällä, etten haluaisikaan tietää(varsinkaan) sukupuolta. Muuten olisi kiva mennä katsomaan masuvauvaa, mutta eikö se sukupuoli kuitenkin vahingossakin näy(?)

Sitten kysymys tukivyön ostajille: Minkä kokoisen vyön olette hankkineet, vastaako omia normaalikokoja? vai ostatteko useampaa kokoa? Itse olen joutunut ostamaan äitiysvaatteet nro 42 vaikka normaalisti käytän 38:n vaatteita. Onkohan niitä tarkoitettu yöllä käytettäviksi, kun mulla tuntuu silloin maha roikkuvan ikävästi :)

Ostin tukivyön kokoa M (miulla on tullu painoa 5kg, yhteensä siis 63kg ja vyötärönympärys noin 100cm). Ei se montaa viikkoa enää mene. Itse ostin sen kokoisen kuin käytän äippävaatteita. Pitää kylläkin kohta sitteen ostaa isompi. Tokihan sitä voi yölläkin käyttää. Carriwelliltä löytyy muuten myös yöliivit, joita suositellaan käytettäväksi imetysaikana. Joudun nekin kai hankkimaan ennakkoon, kun hinkkilät alkaa olla öisin tiellä. Kohta pitää turvautua maatalouskaupan palveluihin[:D]... no ei kyllä oikeesti paljon naurata. 

Mä en oikein tajua noita tukivöitä, mihin niitä käytetään ja miksi?
Ja joku kysyi tosta 4D:stä, me ollaan menossa 16.2..sillon mulla viikkoja yli 24..muistaakseni!  Siitä just puhuttiin miehen kans illalla, että tahdotaanko tietää sukupuoli ni sovittiin että jos se näkyy ni se näkyy mut ei pyydetä erikseen sitä etsimään..kaikki näyttäs tyttöjä saavan..mä haluan kans tytön mut mun tuurilla se on poika kummiski..oon aika kauhee mut oon aina halunnu tyttöä ja sit jos saankin pojan ni tuntuu et tulee jotenki paha mieli mulle tai jotain..oonkohan ihan kauhee äiti???

Lumienkeli, oletko miettinyt miksi toivot tyttöä? Ja miksi poika olisi pettymys? Omalla kohdalla ajattelen että tytön kasvattaminen kuulostaa jotenkin helpommalta kun itse tietäisi jotain tyttöjen maailmasta ja olisi helpompi osallistua. Mutta poika on yhtä tervetullut vaikka poikaa varmaan jännittäisin enemmän.

Ajattelisin että jos toivoo selkeästi tiettyä sukupuolta niin kannattaa selvittää ehkä etukäteen. Jos sieltä poika on tulossa niin siihen ehtii valmistautua. Ja uskon että se pettymyskin hälvenee aika nopeasti, viimeistään synnärillä [;)]

Mää mitään tukivöitä oo hankkinut. Ehkä pitäisi harkita...varsinkin jos selkä alkaa vaivaamaan. Eilen ostin Bodyshopin kaakaorasvan jota on keskustelupalstoilla suositeltu raskausarpiin. Sattui vielä olemaan alennuksessakin. Tokkopa auttaa, mutta tuskin ihon rasvauksesta haittaakaan on varsinkin kun näin talvella iho kuivahtaa.

Vau.fi:n etusivulla oli juttu synnytyksen alkamisesta ja mistä tietää että se alkaa. Mietin just itse samaa! Joskushan synnytys voi olla niin nopea että hyvä kun sairaalaan ehtii.

Mun ymmärtääkseni tukivyö auttaa kantamaan osan vatsan painosta. Ei siis tule selkä niin helposti kipeäksi. Ajattelin sellaisen hankkia, jos mahan kasvaessa sellaista tunnen tarvitsevani. Vielä en ole tarvinnut kun ei mahakaan kovin suuri ole.

Lumienkeli, mä en vaan ole uskaltanut myöntää tota samaa asiaa ääneen: toivoisin tyttöä. Olen aina toivonut. Kaipa siksi, että tuntuu että osaisin paremmin olla sen kanssa ja olisi paljon yhteistä tekemistä. Luulenkin, että osaksi tämän toiveen takia, olen ollut alusta asti sitä mieltä, että meille tulee poika. Yritän varmaan "henkisesti varautua" siihen, että tuleekin poika. En ole myöntänyt tätä ääneen kenellekään, enkä aiokaan. En silti usko, että pettyisin, vaikka poika sieltä tulisikin. Olen aika hyvin jo asennoitunut siihen. Meillä asiaa "mutkistaa" vielä se, että tämä tulee olemaan ainoa yhteinen lapsemme (eli siis minun ainoa biologinen lapsi). Muuten meidän perheeseen tulisi jo liikaa ruuhkaa (ne 2 lapsipuolta). Eli siis ainoa mahdollisuus saada se toivomani tyttö. Mutta katsotaan miten käy... RU vasta monen viikon päästä.

Natsku, vaunuasiasta. Merkillä ei kait sinänsä ole väliä, mutta kyllä niissä vaunuissa on paljon eroja. Muutamia asioita, joita mielestäni kannattaisi miettiä:
- onko vaunuissa ilmakumi- vai ilmakennopyörät? Ilmakumipyöriä voit joutua (pahimmassa tapauksessa) pumppaamaan kesken kävelylenkin. Onko pumppu aina mukana?
- heittoaisa on todella kätevä. Aluksi vauva on naama sinuun päin, mutta jossain vaiheessa haluaakin siirtyä katselemaan maisemia. Tämä siis ainakin jos kyseessä yhdistelmävaunut, eli saa myös rattaiksi.
- tarpeeksi helpot kasata ja menevät suht pieneen tilaan (ainakin auton takakonttiin), eikä tuhottoman painavat. Sinun tulisi kuitenkin itse saada ne kasaan ja mukaan matkaan. Mä ratkaisin osan ongelmaa niin, että ostin myös tukevat matkarattaat.
- saako turvakaukalon kiinni vaunujen runkoon? Kätevä esim. kauppareissuilla, kun vauva on pieni, ja voi vaan heittää kaukalon kiinni vaunuihin.
- työntöaisan säätö. Onko pelkkä teleskooppisäätö (ei usein hyvä lyhyille ihmisille) vaiko taittuva.

Nämä tulivat nopeasti mieleen, en tiedä onko noista apua. Ai niin, hyviä merkkejä ainakin ovat Teutonia, Gesslein, Brio ja Hartan.

Vauvan sukupuolesta:

Meille selvisi RU:ssa että tyttöä odotellaan. Se oli mulle ja ilmeisen selvästi myös miehelle pienoinen shokki alkuun. Mä olen aina ajatellut että isoveli olis kiva, kun itellä ei semmosta ole ollut joten toivoin siis salaa että esikoinen olisi poika. Ensin meidän ei edes pitänyt koko sukupuolta selvittää mutta kun kätilö sitten antoikin siihen yllättäen mahdollisuuden niin nyt olen asiasta aika onnellinen. Asiaa sulattelin viikon verran ittekseni ja nyt tuntuu jo ihanalta odottaa tyttöä. Uskoisin että mies on asian kanssa myös jo aivan sinut. Mutta silloin jos on ennakko-odotuksia sukupuolesta niin kannattaa mun mielestä se selvittää jotta asian ehtii ymmärtämään ja käsittelemään. Loppujen lopuksi kaikille on varmasti kuitenkin tärkeintä se, että lapsi on kutakuinkin terve. Tosin uskon myös siihen että kun sen tulokkaan saa ensimmäistä kertaa vatsansa päälle niin häntä ei vaihtaisi hinnasta eikä mistään kehenkään toiseen.

Mutta nyt on ollut ihanampi kattella noita kaikkia vauvajuttuja kun on voinut sen sattumalta vastaan kävelleen ihanan vaaleanpunaisen pienen mekon ostaa ja tietää että se ei ole turha ostos vaan käyttäjä sille on tulossa!

Mä mietin kyllä kanssa pitkään että oonko huono ihminen kun toivon itekseni salaa tiettyä sukupuolta mutta taitaa olla aika yleinen oire joka ei tee kenestäkään siis sen huonompaa ihmistä, äitiä eikä isää.

Yksi kysymys: kutiaako teidän mahat? Siis mahan pinta (navan ympäriltä, ei kuitenkaan navan kohdalta) ihan kuin jos olisi ihottumaa? Mulla kutiaa, yleensä iltaisin. Ja on ihan pakko raapia, vaikkei siinä mitään ole/näy. Joskus raapimissession jälkeen nousee pari pientä näppyä, jotka kyllä nopeasti katoavat. Ja mulla ei siis normaalisti ole mitään iho-oireita/ihottumaa jne. Outoa.

Josko tohonkin auttaisi raskauasarpivoide. Kuulemma apteekista saatava Vichyn tuote on hyvä. Kun vain selviytyisin sinne apteekkiin ja saisin ostettua. Vielä ei mitään arpia (onneksi) näkyvissä.

äitipuoli:
Mulla aina nauretaan töissä, kun mahaa kutittaa ja raapsuttelen sitä aina välillä. Kuulemma muilla jo vauvoja saaneilla oli ihan samaa.
Olen vaunujen suhteen melkein päättänyt, tykkäsin ainakin kuvan , hinnan ja kuvauksen perusteella firkonin F7:sta, nyt vaan pitää kysyä tulevilta isovanhemmilta, että he lähtisi niitä paikan päälle katsomaan (vaunulan liike Seinäjoella), kun asuvat siellä lähellä. Joudun luottamaan heidän mielipiteeseen, mutta onhan heilläkin jo lapsia, ehkä ihan luotettava mielipide:)

Heipsun!

Kutiamisesta, mulla ei oo masun kanssa mitään ongelmia vielä(!) mutta rinnat on aivan kamalat. Niitä ku keskellä päivää töissäki alkaa rapsuttaa niin saa miettiä että missä sen tekee..

Tänään tuli pakkorako töissä, ja oli pakko kertoa esimiehelle että pieniinpäin ollaan. Tuli työpaikkalääkäriltä ukaasi etten saa tehä kaikkia töitäni (syöpää aiheuttavia aineita käsittelen osittain), ja sehän tarkotti siis sitä että esimiehen juttusille oli mentävä kyselemään että mitäs nyt tehään. Vastaanotto oli myönteinen ja vastaus "ilmanmuuta kehitetään muuta hommaa", ei kuulemma voisi antaa itelleen ikinä anteeksi jos pikkuselle sattuis jotain sen takia ettei muuta ois ollu tarjolla.. Tosin ainahan ois ollu se erityisäitiysloma-systeemi vaihtoehtona. Niin siis minulla esimies on nainen, helposti lähestyttävä ja kaikinpuolin reilu.

Tuosta sukupuolesta, meille on ihan ehdottoman selvää ettei haluta sitä tietää. Jännitys pysyköön loppuun asti, eli synnytyssalissa selviää sitten kumpikos sieltä tulee. [:)] Mies toivos poikaa ja minä tyttöä (ilmeisesti aika luonnollinen asetelma), mutta kummallekkaan sillä ei siis niin suurta merkitystä. Suurempi merkitys tosiaan on sillä että kaveri on kaikinpuolin terve. Ei ole tullu mitään ajatusta siitä että kumpikos se saattas olla, ei ole selkeää tunnetta, mutta onhan tässä puoli vuotta aikaa pohdiskella asiaa tykönään ja yllättyä sitten lopputuloksesta. [;)]

4D-ultraan ei olla myöskään menossa, tosin mieli voi muuttua kunhan mennään aikaa eteenpäin ja UR on käyty. Siitä kuitenki on 20vkoa vielä aikaa siihen että pikkusen näkee masun ulkopuolella ja voi tulla malttamattomuus kohtaus. [:D]

Mitä muuta vielä? Joo, se vakuutus.. Ollaan ottamassa se kunhan päästään vakuutusyhtiöön asti, Tapiolaa kannatetaan kun kaikki muutki vakuutukset sielä. Mutta ensin me mennään vähän lomailemaan etelän aurinkoon ja vasta sitten hoidetaan vakuutusasiat kuntoon vaavelin osalta.

Mukavaa ja onnellista jatkoa odotukselle kaikille massuille, myös meille joilla se ei vielä näy ulospäin! [:D]

Hiphei, Emmaljungan yhdistelmät tuli eilen ja ovat kuin uudet! Renkaat pitää vaihtaa, no se olikin tiedossa. Kankaissa ei ole mitään kulumäjälkiä. Ainut on, että parista kohtaa hieman aurinko haalistanut, mutta ei pahasti. On se kai totta, mitä Emaljungista sanotaan, että ovat vaunujen mersut. Nääkin on siis vuosimallia 02 tai 03, eikä mistään uskoisi. Yhdistelmistä sen verran, että moni on sanonu ostaneensa pelkät raattaat sit lisäksi. Yhdistelmät ovat kai melko raskaat verrattuna rattaisiin. Mutta saapa nähdä. 

Kutina on normaalia, kun nahka venyy. Pahimmassa tapauksessa voi koko kroppa kutista, kun iho jotenkin herkistyy. Miulla on auttanut se kaakaovoi, kun siitä jää sellainen ohut kerros iholle (ei siis mitenkään tahmea), joten vaikutus säilyy pidempään.

Jouduin siirtymään isompaan housukokoon tai siis s-kokoa nämä uudetkin ovat, mutta tosi isot edellisiin nähden. Hirveesti näät koot vaihtelee. Ekat mammahousut alkoi ahistaa yhessä päivässä, eikä hullu kaasun muodostus ruokiksen jälkeen ainakaan auttanut. Kiva oli istua palaverissa, kun ei tiennyt miten päin olisi. 

Just äsken multa uskalsi tulla ensimmäinen varsin ulkopuolinen (asiakas, jonka olen nähnyt pari kertaa) kysymään, että mahdanko olla pieniin päin. Kysyjä oli mies ja ennen kysymistään vielä sanoi että "et sitten lyö mua" (ajatuksena ilmeisesti, että jos olisinkin vain lihonut ja hermostuisin). Eli kyllä se maha tosiaan alkaa näkymään =)

Meillä lapset (ne puolikkaat, kuulostaa muuten kauheelta) odottavat aivan täpinöissään sitä, että vauvan liikkeet alkaisivat tuntua, ja varsinkin ulkopuolelle. Kokeilevat aina välillä toiveikkaana vatsaa ja kysyvät, että joko tuntuisi. Ja kun niiden ajantaju on mitä on, niin sama voi toistua seuraavana päivänä, vaikka olisin just sanonut ettei mitään tunnu vielä pariin viikkoon. Mutta on kyllä tosi kiva, kun ovat niin innokkaita vauvasta.

Minnis, kiva että vaunut olivat hyvät! Sehän noissa huuto.netin jutuissa on aina vaarana, etteivät sitten vastaakaan kuvausta. Mutta kyllä mäkin ne meidän yhdistelmät sieltä ostin. Parin viikon sisällä meidän pitäisi ne Kotkasta hakea, sitten pääsen samalla tarkistamaan kunnon. Laita tänne valokuva vaunuista, niin päästään muutkin ihailemaan =)

Niinpä! Kauhee munkki on käyny, kun kaikki huutonetin ostot on ollu hyviä! Eipä niistä koskaan tiedä. Ja lähettäminen Matkahuollon bussipakettina on muuten puoli-ilmaista - kaksi tosi isoa pahvilaatikkoa (farmariauton takapaksi ja takapenkki aivan täynnä), joiden paino yhteensä 24 kg maksoi Espoosta Lappeenrantaan 24 euroa! Meillä siis ainakin lähettäminen tuli huomattavasti halvemmaksi kuin nouto.

Laitan sen yhen aikaisemman kuvan. Ärsyttää, kun tänne saa vain niin sikapieniä kuvia (Vink!Vink! Admin[:D]).

Mulla on vain Matkahuollosta surkeita kokemuksia, joten siksi välttelen sitä. On jo parikin kertaa kadottanut lähetykseni. On tosin sitten loppujen lopuksi löytynyt, mutta silti. Halpa se kyllä on. Meillä on mökki samalla suunnalla kun mistä vaunut tulee hakea, niin ajateltiin mökkireissun yhteydessä käydä ne hakemassa. Noudolla kun ei ollut myyjän puolesta mikään kauhea kiire. Ja meillä on firman auto, joten bensatkaan ei maksa.

Ja meidän yhdistelmävaunut maksoivat 350 euroa, joten tarkastan vaunujen kunnon mielellään myös ennen maksua...

Kun pääsen huomenna toimistolle, niin yritän laittaa valokuvan meidän vaunuista. Ne on musta tosi hienot =)

Koska sulla olikaan Minnis RU?

No joo tuohon hintaan miekin haluaisin nähdä ne ennen maksua, vaikka varmaan edelleen yli puolet halvemmat kuin kaupassa. RU miulla on vasta 5.3. eli viikkoja tuolloin 21+6. Onkohan se liian myöhään?Sitä ennen neuvola ens tiistaina.

Hyvältä näyttävät vaunut =)
Joo, myyjä oli itse maksanut vaunuista 800 euroa ja tarkistelin hintatason vielä netistä, ja sen verran noi Hartanit näköjään maksavat.

Mulla RU 18.2. eli viikolla 19+jotain jos laskin oikein. Mulle neuvolan täti sanoi, että nykyään RU onkin vähän myöhemmillä viikoilla, jotta varmasti kaikki tutkittavat asiat olisi kehittyneet. Ei siis sunkaan aika pitäisi olla missään mielessä liian myöhään.

Mä oon ihan sekaisin nykyään näissä laskuissa, kun menivät muuttamaan sitä laskettua aikaa. Mulla siis kolme eri laskuvaihtoehtoa:
vauvan koon mukaan (pitäisi olla paras mittari) tänään on 17+2
kuukautisten mukaan laskettuna tänään on 16+6
teoreettisen kuukautiskierron (mikä muutettiin äitiyskorttiin) mukaan tänään on 16+3
Eli siis aika isot erot todellisuuden ja teorian välillä. Eipä sillä sinänsä väliä ole, katsotaan mihin suuntaan seuraavassa ultrassa päivää veivaavat.

Miekin alan mennä laskuissa sekaisin. Enemmän miulla kyllä tuottaa sekaannusta se, että puhutaanko 16+6 vai 17. viikolla... blondi mikä blondi... Eipä ole enää kuin 23 viikkoa aikaa sekoilla[:)].

Oikeessa olit Äitipuoli RUn suhteen. Näköjään meidän kaupungin neuvolasivuilla RU on ajalla rv 21-22 eli miulla sit ok. 

Noi kokomääritykset on kyllä äitipuoli syvältä..
Meillä oli RUn mukaan melkein viikon isompi, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi, että LA olisi muuttunut. NP-ultrassa oli myöskin isompi, siten että LA olisi ollut aikaisemmin, ja ei siis saatu edes veriseulaa otettua, ja silti vain mennään tuon kk-kierron mukaan.. No, kai se kaveri sitten itse tietää, koska on tarpeeksi suuri ja vahva syntymään [:D]

Täällä kun kaikki mammat toivoo tyttöä, niin mä liityn sitten sinne poikien toivojiin, sori, ja niinhän se RUkin oli sitä mieltä, että poika meille on tulossa. Mennään 4D tossa ens kuun lopulla, niin eiköhän se sieltä varmistu.. Ite oon fyysisten, ja vähän miehistenkin lajien harrastajana jotenkin ton pojan kannalla, niinkuin äidillenikin sanoin, että mitä jos se on tyttö, eikä haluakkaan pelata jääkiekkoa..? Vaikka totta kai molemmat ovat meille yhtä tervetulleita, ja toivon, että sen tytönkin vielä joskus saan.

Takaisin