Kesämassun kasvattajat 2009

Kyllä miustakin murehtiminen on turhaa, vaikka siihen joskus sortuukin. Täysillä olen nauttineut viikon 12 jälkeen tai eihän nämä kaikki jutut niin nautinnollisia ole... peräpukamat, ummetus.... Onhan se ihanaa, kun oma äiti ja anoppi kilvan vatsakumpua kehuvat ja passaavat[:)].

Eihän sitä aamulla uskaltaisi ulos lähteä, jos niikseen tulee. Ja palatakseni matkanvarausvertaukseen, niin eihän siinäkään pohdita, että jääkö auton alle tms. Työkaverikin sanoi, että kannattaa olla ajoissa liikenteessä, kun loppuajan voinnista ei voi tietää - siis jaksaako tai ylipäänsä voiko lähteä ostoksille. Työkaveri oli nimittäin joutunut sairaalaan vuodelepoon reilu kk ennen LA:a, eikä mitään ollut hankittuna. mies sitten hätäpäissään teki ostoksia... Niin kuka meistä tulevista äideistä haluaa jättää lastentarvikkeiden oston täysin miehen harteille - kysynpähän vaan[:D]. Työkaverilla on siis kolme tervettä lasta, jos jotain jäi kiinostamaan.

Oh my God! Ettäkö jättäisin miehen harteille vauvantarvikkeiden ostamisen!!! Vaikka tietty pakon edessä niin olisi kait tehtävä. Meillä ainakin mies kävelisi ekaan kauppaan sisään ja ostaisi kaiken sieltä. Ja siis ensimmäiset tuotteet, joita myyjä tarjoaisi. Koittaisi korkeintaan tinkiä hintaa alemmaksi. Siinä sitä sitten saisi ihmetellä niitä kaikenvärisiä ja laatuisia tarvikkeita...

Mä ajattelin just noin, että kun ei tiedä loppuajan voinnista, niin en aio jättää "isoja" ostoksia sinne. Sitä paitsi, nyt voin rauhassa ostaa/tehdä syöttötuolin pehmusteita ja vuodevaatteita. Kun vielä takuuvarmasti jaksan. Ja harjoitella esim. sitä, että miten hemmetissä ne matkarattaat muka saa yhdellä kädellä kasaan ja auki.

Onko teillä muilla ollut mitään ruuansulatukseen tms. liittyviä ongelmia? Ei hirveen miellyttävä aihe - tiedän - mutta vatsan toiminta mennyt tosi oudoksi viikonlopun aikana. Aina, kun saan syötyä alkaa vatsaan keräämään hulluna ilmaa. Vatsaan koskee tosi kovin, tekisi mieli maata kippuralla maassa ja huutaa. Töissä hieman hankala toteuttaa[&:]. Ns. ilman laskeminen helpottaa, mutta sekin töissä melko vaikeaa. Sillä ei tunnu olevan merkitystä, että mitä ruoka on sisältänyt. Paitsi, että tänään joku valopää oli keksinyt laittaa j.lihakastikkeeseen papuja, lopputulos arvattavissa...

Moi!

Täällä alkaa keuhkokuume pikkuhiljaa helpottaa ja olo kohentua. Alan pikkuhiljaa olla varma myös siitä, ettei siitä vauvalle mitään haittaa varmaan ollut, mutta lepäämisen otin kyllä tosissani ja aion tän viikon vielä makoilla aloillani. Yhden yön mulla supisteli mutta sekin meni ohi kun saatiin tuo lääkekuuri käyntiin ja kuume alas. Huomenna neuvolaan ja uudet tulehdusarvot mutta uskon että ovat siis hyvät nyt.

Huusin huutonetistä kasan kestovaippoja ja niissä sitä ihmettelemistä nyt sitten riittääkin! Ei ihan vielä yhdellä vilkaisulla selviä että mikä on sisävaippa ja mikä kuorivaippa mutta ehkä sitten kokeman kautta viimein :) Mites muut ootte ajatelleet, kestoilla vai kertiksillä? Mä ajattelin että ainakin alkuun kun kiinteitä ei vielä menee ja vauva vaan makoilee tai pyörii oman napansa ympäri niin kestot vois toimia, sitten kun lähtee liikkeelle ja vaippa tarvis vaihtaa lennosta niin katoaan asiaa uudelleen. Muutama tuttu on ihan haltioissaan kestoista ja muut kauhuissaan koko ajatuksesta...

Musta tuntu kans alkuun että ei oo mitään vauvalle eikä oikeen tiedä mistä hankinnat alottas, mutta niin sitä vaan puolihuolimattomasti alkaa sitä tavaraa kertyä. Pinnasänky on tulossa patjoineen ja pinnansuojineen miehen työkaverilta (en ole nähnyt koko sänkyä, mutta eiköhän ne aikalailla samanlaisia melkein kaikki ole?), turvakaukalo tulee kans käytettynä kaverilta ja noita vaippoja nyt huusin ja yksi kaveri ilmoitti että on pakannu mulle vaatepaketin. Että turha huoli ja murhe pois. Kyllä se vauva hengissä selviää vaikka sitä tuttipulloa sitten mentäskin ostamaan kotimatkalla laitokselta. Vielä kun noista vaunuista ottais selvää, huutonetistä oon niitäkin kattonu ja aika kovia hintoja niistä noin käytettynäkin ihmiset huutavat. Mua kans alko naurattaa kun miehen kans oltiin vauvantarvikekaupassa ihan vaan fiilistelemässä, ei ostamassa mitään mutta kateltiin niitä turvaistuimia ja vaunuja heittoaisoilla ja matkarattaita ja myyjä esitteli että tämän voi vaan näin napsauttaa irti ja kiinni ja tästä heitää aisan tänne ja näin vaan kasaan ja kokoon ja sitten kun jäätiin kahdestaan, niin ei saatu yhtään osaa liikkumaan tai napsahtamaan tai kasaan eikä kokoon... :) Että kuinkahan sitä sitten käy, oppiiko ne taikatemput vai ei.

Meillä nyt kun oon viikon makoillu ja vauvaa siis huomaamattakin tunnustellut koko ajan niin liikkeet ja potkut alkaa olla jo sellaisia että välillä toivoisi että voisitko nyt hetkeksi jo rauhoittua.. Eli äkkiä ne siis vahvistuvat ja tihenevät. Nyt tuntuu jo vatsanpäältäkin jos sattuu potkimaan ihan kohtisuoraa napaa kohti. Saas nähdä milloin tulee se piste että ne alkavat sattua. Tosin siihen menee varmaan hetki jos toinenkin vielä. Mutta hyvää viikonalkua kaikille uusille ja vanhoille odottajille, kesää odotellessa ja niistä huolista viis :)

Minnis: semmosia "vaikeita" suolistovaiheita tulee välillä mutta eivät ainakaan mulla oo kestänyt montaa päivää. Siellä varmaan yks tyyppi laittaa suolenmutkia taas uuteen järjestykseen ja kohta on mutkat taas suorat ja olo helpottaa. Oon syönyt kuivattuja luumuja illalla muutamia ja sitten päästellyt ilmoja pihalle ja koittanu syödä jotain todella helposti läpi menevää, niin olo helpottaa aika nopeesti. Toivotaan että sulla myös!

Toivotaan joo, että helpottaa - sekä itseni että lähelläolijoiden kannalta[:)].

Vaippa-asia onkin mielenkiintoinen keskustelunaihe. Molemmilla vaipoilla puolensa: toisista tulee jätettä, toisten kanssa kuluu vettä, sähköä ja pesuainetta + syntyy jätevettä - mikä siis paras?! Olemme ajatelleet kokeilla molempia ja miettiä sitten kumpi on parempi. Mieheni haluaa ehdottamasti kokeilla ns. välivaihtoehtoa eli maissivaippoja, jotka on biohajoavia eli näyttää kertiksiltä, muttei sisällä muovia tms.

Jotta menis mahd hankalaksi ohessa maissivaipoista:
"Sitten luin, että biohajoavaa vaippaa ei voi laittaa kompostiin/biojätteeseen jätösten bakteerien takia.
Vaippa on laitettava sekajätteeseen, jossa se ympäristökeskuksen mukaan voi aiheuttaa jopa enemmän metaanipäästöjä kuin kertakäyttövaippa. Mutta juuri löytämäni infon mukaan (lähde YTV)
- Fossiilisten raaka-aineiden kuten muovin korvaaminen muilla materiaaleilla on aina hyödyksi ympäristölle. Nykyiset biohajoavat vaipat ovat yksi kehitysaskel hyvään suuntaan, sillä ne hajoavat kaatopaikalla huomattavasti nopeammin kuin muovi. Kaatopaikalla syntyvästä kaasusta saadaan talteen yhä suurempi osa, jolloin myös kaatopaikan ympäristökuormitus vähenee."
Eli tyytyväisesti käytän kestovaippoja ja lisänä maissivaippoja. 

Lipsahti näköjään lainausmerkit lausetta liian aikaisin. Kyseinen kirjoittaja käyttää siis pääsääntöisesti kestoja, mutta matkoilla tms. kertiksiä.

Jos et välitä kakkajutuista, skippaa tämä [:D]

Minnis, nuista vatsavaivoista. Mulla on ollut paljon ilmavaivoja jotka vasta lähiviikkoina alkaneet hieman helpottaa. Kova kakka ja pukamat tosiaan vaivaa edelleen. Ruokavalion oon tarkastanut, siitä olikin tossa aikaisemmin puhetta. Syön kuitenkin jo mielestäni aika ohjeiden mukaan ja juon paljon vettä.

Neuvolasta neuvottiin käyttämään duphalac-lääkettä ummetukseen. Anoppi (ja sairaanhoitaja) kuitenkin sanoi että älä missään nimessä käytä sitä! Se on mummojen ummetuslääke ja jos sen aloittaa niin siitä ei pääse eroon [&:] Anoppi suositteli Vi-Siblin kuituvalmistetta, joka tasapainoittaa suolen. Ks. linkki. Ostin sitä pussillisen (n. 15 €) apteekista, katsotaan kuinka käy. Alan olla oikeasti huolissaan, tänäänkin pönttö oli ihan veressä kakan jälkeen [:(] Ei kiva.

http://www.lääkeinfo.fi/%5CMedicine.aspx?m=814&d=17303&i=PFIZER_VI-SIBLIN%2c+VI-SIBLIN+S_VI-SIBLIN+rakeet

Noista vaipoista, me varmaan lähetään liikkeelle noilla kertakäyttösillä...on helppoja ja nopeita!
mulla ei onneks oo pukamia eikä muutenkaan kakka vaivaa oo ollu...[&:] 

Mulla on ollut kans verenpaineet hieman koholla ennen raskautta, mutta nyt raskauden aikana ne on olleet kotona normaalit ja aina välillä neuvolassa korkeemmat. Pikkuhiljaa alkaa neuvolassakin normalisoitua arvot, kun täti alkaa jo käydä tutuksi. Hemoglobiini on 120-130 eli toistaikseksi ihan ok.
Huomenna oliski sitte sisätautipolille aika ja kuulee verikokeiden tulokset, hieman jännittää et onko kaikki arvot normaaleja ku niitä niin paljon otettiin.

Töissä tänään alaselkä oli tosi kipeenä välillä ja ajattelin huomenna käydä ostamassa sen tukivyön. Onko kellään kokemusta niistä ja onko ollut avuksi?

Vaippoina tulen melko varmasti käyttämään kertakäyttöisiä, mut ajattelin kans et aluksi menis ihan hyvin kestovaipatkin. Kokeilen ainakin molempia.

Eilen huomasin kun olin vanhempieni luona käymässä ja siellä oli lapsia, jotka piti välillä kovaakin ääntä. Huomasin että vauvakin massussa oli paljon vilkkaampi ja potki enemmän, kuin muina päivinä. Oletteko muut huomanneet samanlaisia reaktioita?  
 Sitä alkaa sit jo 22 viikko, huh kun aika alkaa mennäkin nopeasti. [:)]

olen jo melko varma että tunnen ne liikkeet jo.. [:D] Parhaiten tuntuu silloin kun olen tietokoneella. Oiskohan asento sitten semmoinen..

Mulla oli aluksi ummetusta. Normaalisti vatsa voi toimia kolmekin kertaa päivässä. Oli hirveetä kun yhdessä vaiheessa toimi vain kerran kolmessa päivässä. Ilmavaivoja tullut nyt enemmän. Ja pissattaa jatkuvasti. Inhottavaa lähteä töihin kävelemään, kun heti kun oven sulkee, niin on jo kamala hätä.. huoh..

Muutaman päivän ollut hammassärkyä. Tai oikeastaan ikenessä. Viisaudenhammas varmaan puhkeamassa. Todella kivat kivut.[:(] Onko jollain tietoa, että poistetaanko viisaudenhampaita kun on raskaana? Jotenkin semmoinen olo, että hammas ei mahdu puhkeamaan. Pitänee varata lekuri..

Moikka Lara80!

Tervetuloa tänne häntäpään elomasuihin!
Mulla on la vasta 18.8. ja huomenna np-ultra. Tosin toukkaa on jo muutaman kerran ehditty ultrata kun alkumetrit tässä raskaudessa oli aika vaakalaudalla. Kohta päästää toiselle kolmannekselle ja pahin jännittäminen km:stä alkaa toivottavasti helpottaa.
Ollaan muuten aika saman ikäisiä itse 31v, toista lasta odotan. Esikoinen on jo kohta 14v, joten tuntuu kuin taas olis ensimmäinen kerta.

Kerro sitten miten teidän ultra meni!

Inna

Haa, kakkajuttuja. Kumma miten raskaana ollessa "kiinnostuksen kohteetkin" muuttuvat. Normaalisti asiaan ei tartte kiinnittää mitään huomiota, nyt jatkuvasti. Mulla on kans Minnis ollut kauheita ilmavaivoja. Ja ne Nikolait ei auta yhtään asiaa ;) Alkavat tosin ehkä vähän helpottamaan. Mun on pakko myöntää, etten edes kauhean terveellisesti syö. Kasviksia tulee syötyä ihan liian vähän ja vettä juotua liian vähän. Kuidutkin meinaavat jäädä... Kakka on siis (ei kovin yllättäen) kovaa ja harvassa. Mulla oli inha peräpukama pari viikkoa sitten, mutta hävisi ainakin hetkellisesti. Ostin kaupasta vauvojen luumusosetta ja syön sitä aina silloin, kun ei meinaa vessaan päästä. Toimii hyvin, vaikkei mitään herkkua olekaan.

Meillä taidetaan kyllä käyttää kertakäyttövaippoja. Kestovaippoja monet kehuu, mutta sekin on totta, että niitä jatkuvasti pestessä saastuttaa myös. Usein kertakäyttövaipassa myös vauvan pylly pysyy kuivempana -> ei ihottumaa. Mun tuttu käyttää melkein pelkästään kestovaippoja ja on kyllä ollut tosi tyytyväinen.

Tahtoo vaippakeskusteluun liittyä hän: Toistaiseksi olen tullut lopputulokseen, että kotona pyrin kestoihin, kaupunki/kauppa- ja kyläilyreissut kertiksillä. Kuten eräs ystävänikin sanoi, joka käyttää yhden keston päivässä: Yksi päivässä on 365 vähemmän vuodessa. Tällä meillä mennään,  mahdollisuuksien rajoissa. Yksi sukulaisistani ei muita, kuin kestoja, käytäkkään, ja on todella tyytyväinen, ja lapsen iho on erinoimaisessa kunnossa. Jos meillä tulee lapsi äitiinsä, ja perii herkän, atoopisen ihon, niin luulen, että kangas on parempi kuin kuitu vrt. itse en pysty normaaleita kk-siteitä käyttämään ilman ihottumaa, että näin meillä..

Kakka-asiaa.. Mä olen pelännyt sitä ummetusta, mutta toisin on käynyt: Vatsa toimii ihan suotavalla nopeudella kerran-kaksi päivässä. Olenkin naureskellut, että jos lapsi periikin isänsä aineenvaihdunnan, ja vaikuttaa siltä osin myös minuun [;)]

Mites rakenneultrien kävijät, oletteko saaneet/halunneet tietää sukupuolen? Meille kerrottiin (kun kerran tietää haluttiin), ja asiasta saadaan vielä varmuus, kun ensi kuun lopulla suunnataan 4D-ultraan. Uutuudenviehätyksestä (lue: esikoinen tulossa) haluttiin mennä, vaikka meille on TIETENKIN samantekevää, että kumpi sieltä tulee, mutta silti sekä minä-äiskä että iskä oltiin sukupuolesta jo ultraa ennen varmoja, ja sieltähän se sitten vahvistui.

[font="times new roman"]Heips taas!
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Tänään (20+1) oli neuvola ja yllättävän hyviä oli arvot. Verenpaine oli pysyny samana, eli 100/70 ja hemoglobiinikin oli 120 (edellisessä raskaudessa tässä vaiheessa 92). Kohdun korkeudenkin mittasivat ekaa kertaa ja oli 18cm. Sanoi sen olevan juuri niin kuin pitääkin. Meillä tosin koko kohtu seikkailee pitkin päivää kun on vielä niin paljon tilaa. Joskus on jommassakummassa reunassa ja sitten yläällä tai ihan alaalla. Sydänäänet oli 150 ja sydämen läpätkin kuuluivat hyvin. Oli oikein yllättynyt hoitaja, kun niin hyvin kuului. Sanoi että taitaa olla terve ja vahva sydän.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Rakenneultra ois sit ens maanantaina. Sit ois rv 21 täynnä ja pääsis kurkkimaan et, mitä maha-asukille kuuluu. Mua jänskättää se sukupuoli jo etukäteen. Vaikkei siitä olekaan mitään varmuutta, et näkeekö kumpi ois tulossa ja sittenkään se ei ole 100% varmaa. Mä kovasti odotan poikaa, mies sen sijaan neljää raajaa ja sopivaa määrää silmiä ja korvia suht paikallaan. Tietenkin se terveys on kaikista tärkeintä, mutta mä oon sen verran luottavainen ettei käy mielessäkään että sieltä nyt joku ”osa” puuttuisi. Sit toinen mikä jänskättää on se, et mitä jos viikkoja on vasta niin vähän, ettei siellä kunnolla mitään näekään… tai siis kyllähän siellä kaiken pitäisi jo olla ihan kohdillaan, mut jotenkin vaan tuntuu, et jos ei sittenkään ole.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]ONKO KUKAAN MUU KÄYNYT NÄILLÄ VIIKOILLA RAKENNEULTRASSA, ELI 21+0?  Ja mitä siellä näkyi?
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Viime viikko oli ihan kamalaa hormonimyrskyä. Kokoajan itketti. Ei ollu mitään syytä, mutta itkettipä vaan. Vaikka kuinka yritti olla iloinen, niin ei. Menihän se sit onneks ohi. Aloin jo tuntea itteni tosi idiootiksi kun sillä tavalla vaan itkeä ulisin ilman syytä.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Ja kun oli puhetta noista harjoitus supistuksista....
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Kysyin tänään neuvolassa, että onko niistä haittaa kun on ollu vko 13asti harjoitus supistuksia joka päivä. Sanoi ettei ole mitään haittaa kuhan eivät kovin kipeiksi äidy. Mulla ne alko sillei, et aamulla heräsin siihen kun mahassa olikin keilapallo ja tosi tukala olo. vaikka viikkoja oli niin vähän, niin kohtu oli supistuksen aikaan tosi iso ja kova.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Nyt sit tullu päivittäin just joku 2-5 supistusta, milloin missäkin tilanteessa. Istuessa ahistaa, täytyy nojautua taaksepäin et mahtuu olemaan, makuullaan ollessa näyttää hassulta kun näyttää oikeasti siltä kun ois keilapallo mahassa. Iso kova pyöreä pallo. Sit se hetken päästä pehmenee ja kaikki taas ok.
[font="times new roman"]Mut ei mulla tunnu mitenkään et ylhäältä lähtis pikkuhiljaa kovettumaan jne... Kyl se yhtäkkiä vaan jumiutuu koko kohtu palloksi ja samaten rentoutuu kerralla.Vähän kuin iskis suonenveto [:)] Mut siis ei kuulemma haittaa kuhan ei tee kipeää, tukalaa kylläkin

Heippa Miskaro,

Mä kävin rakenneultrassa siten, että viikkoja oli 19+6, ja kyllä sillon ihan kaikki jo näkyy, meillä ainakin [;)]
Eli mittaavat reisiluun pituuden, päänympäryksen ja "korvasta korvaan-mitan", näin SatKs. Lisäksi katsovat, että aivolohkot näkyvät, ja kuvautuvat samanlaisina/kokoisina, katsotaan, että sydän ja munuaiset on ok, että lapsivesi kulkee sikiön niellessä oikeaan paikkaan yms. Sitten myös katsotaan istukan paikka, lapsiveden määrä, selkäranka, jopa mahdollisen huulihalkion näkee tällaisessa tavallisessa ultrassa myös kuulemma, jos sellainen on (onneksi ei ollut), ja se sukupuoli, jos sekä sikiö että kätilö ovat siihen suostuvaisia. Meillä näkyi oikeinkin selvästi.. Eli lapsen pitäisi olla tässä vaiheessa rakenteellisesti valmis kohtaamaan rakenneultran haasteet, tästä eteenpäinhän se on kasvua, kasvua, kasvua.. Ja hurjasti, sikiön paino kun on 350g tienoilla, eli se kymmenkertaistuu, ja pituus on noin 25cm, eli siihenkin vielä  vajaat 30 cm päälle.. HURJAA! Kaikki sikiöthän kehittyvät noille viikoille asti aika samanlailla, vasta tästä eteenpäin alkaa vanhempien perimä yms vaikuttaa kasvuun, ja mennään sitten yksilöllisesti syntymään asti (ja siitä eteenpäin [:D]) Muista kysyä lyhenteiden tarkoitukset, siis se, mitä sinne neuvolakorttiin merkkaavat. Mä googletin ne, koska täti ei meille kertonut sen tarkemmin. fl on reisiluu, hc oli pään ympärys muistaakseni yms.

Huh, tulipahan asiaa. On vaan niin jännä seurata pikkuisen kasvua. Seuraavaksi meillä edessä 4D vajaan kuukauden päästä, ja siitä sitten hetki taas eteenpäin, ja on viikon 28 lääkäri ja ultra, sitten 36.viikon tarkastus, ja sitten saakin jo piakkoin nähdä kaverin ihan livenä! Aika rientää kyllä huimaa vauhtia!

Hei vaan taas. Mulle iski lauantaina flunssa ja kotona olen makoillut tässä pari päivää. Pientä lämpöä on ollut, mutta ei sen vakavampaa.

Minä en myöskään ole hankkinut lapselle mitään. Vaikeaa se on hankkiakkaan kun ei asuntoa kuulu eikä näy. Alkaa pikkuhiljaa ahdistamaan kun tekisi mieli nauttia uudesta asiasta miehen kanssa yhteisessä kodissa, mutta ei niin ei. Ja hienoa olisi ensin kokeilla elää kahdestaan! Vielä en vanhemmilleni viitsi kertoa lapsesta, kun ei ole sitä kattoakaan pään päällä. Sekin lisää stressiä. Hirveää valitusta, anteeksi, mutta tilanne tuntuu kovin epätoivoiselta.. [:(]

Täytyy vielä sanoa, että kovin piristää lukea kuitenkin muiden hankinnoista. [:)]

Vau Kleopatra, alkaa kuulostaa jo hyvin todelliselta tuo vauvantulo. On tää kyllä jännää! Myö kyllä aateltiin oottaa loppuun asti sukupuolen kanssa.

Joku muuten kirjoitti tuolla toisessa keskustelussa (taisi olla toukolahjat tai nuoret äidit), että viikolla 23 syntynyt vauva oli selviytynyt Suomessa ja voi hyvin - uskomatonta!  

Meidän vankkurit on tänään tullu postissa, luvassa siis harjoittelua. Onneksi on vielä 5 kk aikaa reenata. Tuntuvat niin kauheen teknisiltä. Onneksi mies on tosi kätevä näissä hommissa. 

Takaisin