Kesämassun kasvattajat 2009

Täällä yksi ilman masua rakentanut. Odotettiin tarkoituksella siihen, kun saadaan talo valmiiksi. Ja se kyllä kannatti... Ainakin ekan kolmanneksen raskaudestani olin niin väsynyt, etten kyllä olisi kyennyt 12-tuntisiin raksapäiviin. Ja myöhemminkin olisi hankala tehdä hommia, kun ei saisi kauheasti nostella tavaroita. Nimimerkillä mm. 1600 kiloa villoja siirtänyt tontin toisesta reunasta toiseen reunaan kesähelteessä.

Mutta sehän on tietty asenteestakin kiinni. Jos et olisi muutenkaan ollut aikeissa siellä kauheasti hommia paiskoa, niin tuskin raskaus asiaan vaikuttaa. Ja kyllähän rakentamiseen liittyy tuhottomasti paperihommia, joista voit tässä tapauksessa ottaa vastuun itsellesi.

Ei muuta kun tsemmpiä projektiin! On se oma uusi talo kyllä niiiiin ihana =)

Greippi, siis mihin suuntaan sitä LA siirrettiin?

Kyllähän tuo taloprojekti kuulostaa aikamoiselta, mutta riippuu pitkälti miten paljon teet / teette itse. Tärkeää on ymmärtää omat voimavarat ja pyytää apua / palkata lisäkäsiä kun siltä tuntuu. Muuten hermot ja parisuhdekin voi olla koetuksella. Ja kun äiti pysyy terveenä henkisesti ja fyysisesti niin vauvakin voi hyvin. Itse yritän pyörittää 60 neliön huushollia jossa saan toteuttaa tarpeeksi kodinrakennusviettiäni [:D] Itselle kerrostaloasuminen tuntuu hyvältä vaihtoehdolta.

Taidan olla normaalistikin pippurinen, joten raskaus ei ole hirveästi vaikuttanut mielialoihin. Ehkä itku on ollut muutamaan otteeseen herkemmässä. Suhtaudun ehkä jopa anteeksiantavammin itseeni enkä vaadi niin kauheasti, töissä, kotona, urheillessa jne. Virkistävää!

moi kaikille!
Nooni81, mulla on migreeni taipumusta..mulle kans panacodia määrättiin ja aluksi sitä jouduin usein ottamaankin mut nyt onneks jo helpottanu ettei oo tarvinnu ottaa, samoin panadolia on pitäny napsia...(valitettavsti, täytyy toivoa ettei lapselle tuu mitään ku on pitäny niin paljon noita lääkkeitä käyttää)[:(]mut ei kait ne määräis noita panadoleja tai panacodeja jos niitä ei sais käyttää?!ja mäkin vartavasten kysyin raskauden alussa lääkäriltä että mitä voin ottaa migreenii!

Todennäköisesti meillä olisi "avaimet käteen" systeemi tai korkeintaan jotain sisähommien tekemistä. kummallakaan ei ole sen suurempaa kokemusta sen alan hommista, ettei mitään suurempaa pystyisi tekemään. Oon vaan niin hirvee stressaaja, kaiken pitäisi saada HETI... Meinasin repiä hiukset päästäni kun odoteltiin tän meidän rivarikämpän valmistumista, aikataulut meni miten sattui ja kaikki meinasi muutenkin mennä pieleen, kaikki tehtiin melkein meidän toivomusten vastaisesti... ja meidän ei tosiaan tarvinnut kuin kertoa mitä halutaan. Kuinkas sitten talon kanssa..? Mihin soppaan sitä on kauhansa pistämässä..?[&:]

Mutta iloisempia hetkiäkin on nyt koettu, tänään tunsin liikkeet sataprosenttisen varmasti!! [:)][:)][:)] Aika mahtava tunne.. aikaisemmin en ollut varma että mitäs möyrinöitä nää on, mutta nyt ne oli jo niin selviä että jopa tälläinen skeptikko uskoi ne todeksi.[:D]

Huomenta kaikille[:)]

Kuuntelin hetki sitten 17. viikon alkamisen kunniaksi sydänääniä ja ilmeisesti Papunen potkaisi dopplerin kohdalla - tosi kova ääni, kuulo meinas lähtee...[:)] Oli erillainen kuin mitkään suolistomörinät - sellainen lyhyt, terävä ja napakka. Hassua[:)]!

Mitä tulee rakentamiseen, kokemuksella voin sanoa, että tosi rankkaa ainakin sen alkuraskauden! Meillä korjattiin vanhaa, runko oli lahonnut. Asuimme evakossa, teimme 12 h päiviä ja niskaan hengitti tuleva oikeudenkäynti myyjän kanssa. Nyt on n. 5 kk:n koitos ohi, saatiin sovittua ilman oikeudenkäyntiä - kyllä todella koetteli parisuhdetta ja hermoja yleensä. Raskaus ei varmasti helpottanut asiaa. Toisaalta voin nyt nostaa itselleni hattua supersuorituksesta[;)]. Kyllä kaikenlaista jaksaa, kun tietää sen olevan väliaikaista.

Saatiin torstaina pinnasänky, sellainen rottinkinen - aivan ihana. Laitan kuvia, jos saan otettua ns. tarpeeksi pieniä eli huonolaatuisia...

En tajua, miten puhelimen kamera ottaa niin erikokoisia kuvia - koot vaihtelee 150kb:stä 600kb:in. No uuden massukuvan sain otettua.

Kävin eilen yhdellä salilla syvävenyttelyssä. Ihan kiva, mutta monet liikkeet oli ahdistavia vatsan takia - sappinesteet tuli koko ajan suuhun ja vatsa painoi jalkojen verisuonia niin, että jalat puutui. Kyse oli ilmaiskäynnistä, joten en ole menossa uudestaan. Kävin siellä samalla vaa'assa ja näyttäs tulleen yhteensä 5kg... Toisaalta oli taas uus vaaka, joten en tiiä miten paikkaansa pitävä. Eikä miuta tämä painonnousu huoleta, syön terveellisesti ja liikun. En ole vielä tavannut raskaana olevaa naista, joka ei olis lihonu. Mukana ollut ystäväni kauhisteli painonnousuani, hieman hymyilytti... no enpä jaksa stressata, kun näköjään ihmiset stressaa miun puolesta...[&:]

moi kaikille![:)]

kylläpä aika menee nopeaa sittenkin.. oon alkanu hamstraamaan vauvan vaatteita jo kaappiin[:D] vaunut makkarissa tököttää myös.. muuttokin saatiin tehtyä tällä viikolla.. pitää ostaa keittiönpöytä vielä jostain..

liikkeet tuntuu selvinä muttei vielä ulospäin oo tuntunu, ehkä iiihan hivenen verran vaan ite oon ulkoapäin tuntenut.. nooh, kyllä ne sieltä alkaa tuntua..

vatsanympärys on yli 100cm eli kasvanut vajaat 30 senttiä, eli aika paljon tähän puoleenväliin.. paino ei oo noussu ku sen kolmeneljä kiloa.. onneksi koska nythän se painonnousu alkaakin[:-]

mukana uusin kuva tältä viikolta[:D]

Heippa kaikille!

Täällä menossa raskausviikot 19+2 ja kysyisinkin että onko joku muu(kin) huolissaan harjoitussupistuksista ja onko saanut ohjeita neuvolasta? Itselläni 2-8 supistusta päivässä ja huolestunut olen siitäkin huolimatta että olen tuntenut vauvan potkut jo lähes 3 viikkoa. Itse sain saikkua kolme päivää, mutta sama tilanne jatkuu edelleen...[:o]

Vakuutuksista tuli mieleeni että kantsii miettiä vakuutusta siltä kantilta myös mitä sairauksia itsellä ja miehellä on ollut. Esim. atooppisen ihottuman hoitoon tarvittavia erittäin kalliita rasvoja ja pesuvoiteita kaikki vakuutukset eivät korvaa (korvaavat vain lääkkeet)... Aiomme ehdottomasti ottaa vauvallemme vakuutuksen ennen syntymää, vertailua emme vielä vaan olla jaksettu aloittaa.

minä en oo vielä ees miettiny koko vakuutuksia, varmaa pikku hiljaa pitäs ku täällä jo muutkin niitä miettii.. muutenki oon aika pihalla noista jutuista mitä kaikkea pitää miettiä ja valmistella etukäteen tai syntymän jälkeen. [&:] ensimmäinen raskaus menossa ja nyt viikoja kasassa 20+5.
nooh, täytyypä ens kerralla neuvolassa vähä kysellä..

hyvin on sujunu kaikki masuasukilla, liikuvainen kaveri tulossa [:)] kaupassa käynnit vaan on aika vaikeita ku tekis TOSI kovasti mieli ostaa kaikkea [:D] onneksi ukko vähä aina toppuuttelee ni säästyy rahat eikä tuu syötyä ihan mitä sattuu [:)] mutta yksin en mielellään mee ees maito purkkia hakeen ku hyllyjä ihaillessa ja herkkuja kuolatessa voi vierähtää aikaa... [:D]

Huomenet kaikille!
Miltä ne harjotus supistukset tuntuu, äitikin niistä mainitsi että saattaa alkaa piakkoin tuntumaan mut en tiiä mitä odottaa ja miltä ne tuntuu?[>:] no ehkä se selvinnee...joko ootte kummit ja nimet lapsellenne miettineet? me ollaan nimet päätetty jo ajat sitten..ja kolmas kummikin saatiin eilen [:D]ja noista potkuista...tuntuu jo selvästi sellasta kuplintaa ja möyrintää päivittäin, paitsi töissä kun olin itse liikkeessä koko ajan ni sillon saatto olla etten tuntenut mitään koko päivänä...mut nyt oon taas työttömänä toistaseks ni on aikaa rauhassa tunnustella liikkeitä ja suunnitella vauva juttuja[:D]mut en oikein tiiä että mitä tässä nyt vois jo ostella ja hommailla lapselle ku jotenki en osaa vielkään kuvitella että se lapsi on oikeesti tulossa, jotenki niin epätodellinen olo, onko muilla?no vaunut ja turvaistuin meillä jo on ja vaatteitakin aikas paljon, mun ja mun siskon vanhoja kylläkin mut ku niitä on niin hirveesti ni en tiiä mitä ostaisin lisää...bodyja pitäis ostaa mut en jotenki osaa ostaa lapselle vaatteita..tai siis tietty oon niinku sukulaisten vauvoille ostanu mut jotenki niin outoa ku pitäis omalle lapselle ostaa....[&:]ja sit just kaikkee tuttipulloja ja tuteja en oikein tiedä uskallanko vielä ostaa ku on koko ajan sellanen pelko takaraivossa että jos sattuu jotain...tää on vaikeeta, onko muilla samanlaisia tuntemuksia?Toisaalta olis niin hirveesti viel hommattavaa mut toisaalta tuntuu että mistä aloittaisin mitä ostaisin tai tekisin seuraavaksi..auttaakaa hyvät ihmiset...[:o]

Harjoitussupistukset tuntuvat alavatsan kovettumisena enemmän tai vähemmän. Itselläni supistukset tulevat aina kun yritän levätä, varsinkin nukkumaanmeno on mulla se mikä "laukaisee" supistuksen. Ristiriitasta sinäänsä, kun pitäs levätä ettei tulis lisää supistuksia ja sitten ei uskalla levätä ettei tule supistuksia.

Me emme ole ostaneet vielä mitään vauvalle, eikä ostetakaan ennen kun lapsella on mahdollisuus selvitä hengissä, pessimististä, mutta jos jotain kuitenkin tapahtuu niin eipähän tarvitse miettiä minne laittaa vauvan tavarat pois silmistä. Mä ajattelin ehtiä hankkia kaiken tarpeellisen vielä äitiysloman alettua. Toisaalta saadaan varmaan paljon lainaksi kaverien ja sukulaisten vauvakamaa joten säästyy rahaa... mikäli ostovimma ei jossain vaiheessa iske.

Emme ole myöskään yhtään kummia tai nimeä päättäneet. Olenko ainoa laatuani?

Heips kaikille uusille ja vanhoille!
Ei meinaa edes tänne jaksaa kirjoitella, on vaan iltaisin niin kova väsy ettei jaksa miettiä et mitä kirjottais. Tänne on kovasti tullu uusia keskustelunaiheita ja vastaanpa niihin!
Vaakuutus ollaan ajateltu ottaa jo ennen vauvan syntymää. Meillä on If:illä vakuutukset, ja sieltä aiomme ottaa vakuutukset vauvalle. Se tuntui aika hyvältä vakuutukselta, mut pitäis vielä paremmin perehtyä siihen.
Kummit ollaan jo päätetty, mut ei olla niille vielä kerrottu. Meidän vauvelille tulee 3 kummia. Ja nimet on mietittynä valmiiksi, jos ei sit tule vielä mieli muuttumaan, ku vauvan näkee.[;)]
Mun tekis kans aivan hirveesti mieli ostaa vauvalle jo vaikka mitä, mut pelottaa kans että jos jotain sattuu. Mut sit olen ajatellut että nautin tästä olosta täysin siemauksin ja ostelen kohtuudella(ainakin vielä) aina jotain pientä kivaa, kun kohdalle osuu.
RU on meillä vasta reilun viikon päästä, mun mielestä aika myöhään ku silloin alkaa jo 23 viikko. No täytyy vaan toivoa et kaikki olis hyvin massussa. Ainakin välillä tuntuu jo koviakin potkuja, mut mieheni ei vielä ole päässyt niitä tuntemaan.

Heippa kaikille odottajille,

Ajattelin liittyä seuraanne luettuani viestiketjunne (siinä meni muutama päivä [:D]).
Olen ensiodottaja jolla on ikää 28 vuotta ja LA 8.8.2009 eli taidan mennä jonon viimeisimmäksi tällä hetkellä.

On ollut mukava lukea positiivista ketjuanne jossa on käsitelty aihetta vähän joka kantilta. Kuulin ystäviltäni että kauheasti ei kannata netin keskutelupalstoja lueskella, niissä on kuulemma yleensä hyvin negatiivinen sävy ja kaikki vain puhuvat peloista ja negatiivisista asioista mikä johtaa siihen että omat pelot vain pahenevat, mutta täällä ei olekkaan niin [;)]

Itselläni on ensimmäinen ultra ensiviikolla ja jännitän sitä todella paljon.

Tervetuloa Lara..

Juu en minäkään muilla keskustelupalstoilla käy.. Oon semmonen murehtija, et jos jotain huonoi juttui on kirjotettu, ni alan ite hermoilemaan. Alkuraskaudes olin aina ihan paniikissa ku kirjoteltu jostain negatiivisest jutust.. Äijä lopulta kielsi keskustelupalstoilla käymisen kokonaa..[:D] Täällä ei semmosta oo ollu..

18 viikkoo just tuli täyteen. Liikkeitä edelleen odottelen. Voipi olla et olen jo semmoset tuntenu, mut en uskalla ihan varmaksi vielä sanoa että onko liikkeitä tahi sitten vaan ilmaa[:D]. Miten muilla, kun ekat liikkeet tuntenu, ni kuin usein päivässä sitten niitä tuntee??Vai tunteeko päivittäin?

Se on kyllä totta, että tämä on hyvin positiivinen palsta ja niin kuuluu ollakin. Totta kai murheita ja surujakin ollaan käsitelty, mutta hysterian lietsonta on tarpeeton ja hölmöä. Muutamilla muilla palstoilla käyneenä olen miettinyt, et keksiikö joku pilaillessaan niitä juttuja[&:].
No pidetään me lippu korkealla ja mieli iloisena!

En ole varma, mut eilisiltana sohvalla maatessani tunsin mahassa jotain hassua - ihan kuin kuplia ois puhkaissu. Lieneekö pieru kateissa (sitä on ollut liikkeellä) vai pikkuihminen ilmoittelee itsestään - jännää[:)]. Doppleria se ainakin kovasti potkii.

On muuten väsymys kaikonnu aika hyvin, ei tarvii välttis ollenkaan päikkäreitä - ainakaan viikonloppuna, töiden jälkeen eri homma. 

Lumienkeli, ihan rauhassa [;)] Kyllä niitä tavaroita ehtii siunaantua, äitiyspakkauksenkin mukana tulee jo kaikennäköistä, eikö? Anoppi kävi eilen ja oli kutonut säkillisen (!) villasukkaa, villanuttua, villatakkia, villapeittoa, fleecehuopia ja mitä kaikkea [:D] Sellaisen Baby Björn Active kantorepun huusin huuto.netistä 40 €:lla (ovh 139 €) kun sattui edullisesti kohdalle ja myös vaunut ja sängyn varmistan että on näköpiirissä. Muuten katselen keväänkorvalla mitä vielä puuttuu.

RV 18+4 menossa ja oon nyt ehkä viikon tuntenut vauvan liikkeet. Tai omasta mielestäni tunsin jo aikaisemmin, mutta äiti 'tiesi' kertoa ettet sinä niitä vielä tunne... Täällä palstalla joku rohkaisi että kyllä se möyrinä on se vauveli. Tuntui että heti kun sen vain uskoi niin sen tunsi [:)] Nyt on tuntunut myös pieniä potkuja. Mies ei vielä tuntenut. Päivisin töissä niitä ei niin vielä huomaa kun on vauhti päällä, mutta makoillessa sen tuntee. En osaa sanoa monta kertaa päivässä, mutta aina sen oon nyt tuntenut jos jaksaa puolisenkin tuntia hiljentyä ja tunnustella.

Minkälaisena teillä on ollut verenpaineet? Miulla on ollu pientä huimausta ja mitatessa yläpaine olikin 112 eli syykin aika selvä. Hemoglobiini kyllä ollu 130 tietämissä, että se on ok.

Kyllä sitä tavaraa Lumienkeli ehtii kertyä ihan riesaksi asti. Tietty tarpeellisia juttuja voi kerätä pikkuhiljaa. Kyllä miulla on jatkuvasti pieni pelko takaraivossa, mutta varaahan ne ihmiset etelänmatkojakin vuoden etukäteen eli... Meillä on siis jo hoitopöytä, rottinkisänky ja pari vaatetta. Käytetty Britax-Römerin turvakaukalo ja normaali pinnasänky saadaan keväämmällä.

Niinhän se on että kyllä sitä tavaraa kerkeää kertyä..[:o]eilen oli vauhdikas päivä papanalla, potki ja sätki ja mylläsi ihan urakalla, nyt on hieman rauhallisempaa...välillä kyllä nytkin tuntuu pientä liikehdintää..
Mulla on sit vissiin tuntunut kaksi kertaa toi harjotus supistus?luulen..ku tuntu yhtäkkiä että maha kovettuu ja se kesti jonkin aikaa ja meni sit ohi..ja nää kaks kertaa tapahtu siis eripäivinä..en tiedä, täytyy kysyä neuvolasta ensiviikolla!
huomenna 22 viikkoa täynnä..huh[:D] ja kun joku kysyi noista ensimmäisitä liikkeistä että kuinka usein tuntui jne..ni mulla ainakin tuntui ihan pari kertaa viikossa ja pienen hetken kerrallaan nyt tuntuu lähes päivittäin ainakin jonkin moista liikehdintää, kovin hentoisesti hän ilmoitteli itsestään! Nyt jo selvempänä tuntuu "möyrintä"[:D]

ja noista verenpaineista, kotimittauksilla mulla on normaalit paineet mut neuvolassa aina yläpaine 140 ja ylikin ja alapaine 80-90...hemoglobiini mulla oli viimeks 125..verensokeritkin on ollu normaalit, eli viitearvojen sisässä pysyneet!

Heips,
Mä otin päättäväisenä sellaisen asenteen, että jos ja kun 12 viikkoa tulee täyteen, niin lopetan murehtimisen. Sen jälkeenhän on kummiskin olemattoman pieni todennäköisyys siihen, että jotain menee pieleen. Joo, tiedän että voihan siis joku mennä pieleen, mutta päätin etten aio viettää raskauttani murehtien vaan nauttien =) Ja siinä olen kyllä hyvin onnistunutkin.

Juuri sen vuoksi on tullut noita vauvatarvikkeitakin hankittua oikein tosissaan. Meillä on nyt syöttötuoli (Stokken, sain tosi hyvään hintaan), pinnasänky (samoni Stokken, se ihana ovaali), yhdistelmävaunut (ne on vielä hakematta, mutta on ostettu), matkarattaat, turvaistuin (tämäkin hakematta) ja hoitopöytä. Kaikki nämä ovat käytettyjä, mutta tosi hyväkuntoisia. Tuntuu jotenkin konkreettisemmalta, kun katselee syöttötuolia keittiön pöydän vieressä. Vaatteita en ole vieläkään ostanut. Kuten jo sanoinkin, niin odotan josko RU:ssa näkyisi sukupuoli.

Mulla korkeat verenpaineet, olleet tosin jo ennen raskauttakin. Ennen raskautta alapaine oli korkeimmillaan sadan pinnassa, nyt kuitenkin luokkaa 93. Hemoglobiini mulla on huono (n. 120, sekin ollut jo ennen raskautta). Nyt viimeksi neuvolassa hemoglobiini oli 147 ja neuvolan täti kysyikin heti, että olenko juonut tarpeeksi. No en ole, koska mulla ei koskaan ole jano. Olen yrittänyt petrata.

Mä odottelen innolla vauvan liikkeitä. Ei kyllä meinaa mitään tuntua. Joskus sitä epämääräsitä möyrintää, mutta nyt ei pariin iltaan ole tuntunut taas mitään. Toisaalta, vastahan tässä on 17 viikko menossa.

Takaisin