Kesämassun kasvattajat 2009

Heissan taas!

Tänään oli RU ja kaikki oli loistavasti. Liikettä piisasi nytkin niin että oli kätilöllä tekemistä että sai mitat otettua. No kuitenkin mitat otettu ja kätilö sano että niiden perusteella laskettu aika olis 4.6, mutta ei lähtenyt sitä muuttamaan kun eroa on vain 2 päivää. Siellä se köllötteli jalat ristissä potki virtsarakkoa, näytteli sormimerkkejä ja huitoi nyrkeillä niin ettei naamaa saatu kuvattua, hmm, salamyhkäinen mukula. [:D] Liekö on isäänsä tullut... Nytkö sitä uskaltaisi jo lähteä vaunukaupoille??? [;)] Huh huh, olen niin täpinöissäni ettei meinaa mikään onnistua, kun tekis vaan mieli hössöttää ja tsiigaille vaavalle kaikkee kivaa...

Siitä nenäsumutteesta Janette09 kyseli ja meilläpäin Nasolinille on tiukka ei. Ainut mitä lääkäri sanoi että saa käyttää on reseptillä saatava Nasonex.

Juup, täytynee lähteä lumitöihin jos vaikka sais tätä ylimääräistä puhtia vähän vähemmäksi sillä tavalla.

Mun LA:ta ei muutettu vaikka koko kertoo että vauva on viikon nuorempi. Riippunee paljon lääkäristä ilmeisesti.  RU:ta odotellessa. Kolmisen viikon päästä vasta.. Vieläkään ei tunnu liikkeitä. Noh viikkoja on siis koon mukaan 17+3. Eli kaitten saa vielä niitäkin ootella. Ei millään jaksaisi..=)

Mulla siis neuvolakortissa luki muutos, mutta varmaan se sitten on ihan lääkäristä kiinni.
Mulla on myös tosi mukava on neuvolatäti. [:)]

Tervehdys!

Täällä myös yksi kesämassun kasvattaja. Olen 30v. ja neljättä lasta odotellaan. LA on 22.6 eli viikkoja on tällä hetkellä 18+3 . Väsymys on takana samoin pahoinvoinnit. Nyt vain kärsitään kovista liitoskivuista. Mitenkäs niitäkin sais helpotettua??
 Eka ultra oli viikolla 16 (piti olla viikkoja vasta 12) ja siellä kaikki hyvin. Mulla oli 4v. poika mukana ja tykkäsi kovasti nähdä pikkuisen vilkuttelemassa. Seuraava ultra onkin se rakenneultra viikolla 21 ja nyt sitten mietitään katsotaanko se sukupuoli vai ei...

Moi kaikki uudet ja vanhat massun kasvattajat!

Kauheesti tullut tekstiä, kun olin muutaman päivän työmatkalla. Alkaa muuten matkustaminen tuntua melko raskaalta, vaikka pahin väsymys onneksi lienee takana.

Oletteko seurailleet vatsan ympäryksen kasvua? Mieheni totesi eilen minun palatessa reissusta, että silmissähän tuo kasvaa. Miulla on kasvanut vatsan ympärys (hieman navan alapuolelta) jo 20 cm. Edelleen kyllä menee ekat ostamani äippähousut kokoa 34-36, mut ihan hirvittää. Jos se kasvaa tätä tahtia loppuun asti, kun puoleenväliinkin on vielä kuukausi. No kai se tasoittuu[&:]. 

Heh, mun mies sanoi samaa 4 päivän reissulta palatessani: "Kultsi on pöyristynyt, kyllähän noita kiloja näköjään alkaa tulla" [:D] En tajunnut mitata vatsanympärystä alkajaisiksi joten en tiedä paljon senttejä on tullut. Ihan viime viikot kasvua on ollut aika hurjasti. Tänään alkoi rv 18 [:)]

Miten muuten paperihommat. Oletteko jo käyneet Kelassa? Laskeskelin että oma äitiysloma alkaisi 20.5.09.

Entä otatteko lapselle vakuutuksen? Hierojani suositteli että ehdottomasti vakuutus. Kuulemma pitäisi vaan ottaa jo etukäteen, olikohan se jopa 3 kk ennen laskettua aikaa. Hyötynä tietysti se että lapsen sairastuessa ei tarvitse jonottaa kunnallisella vaan pääsee heti yksityiselle. Siskoni vietti jouluaattona kuumeisen nuorimmaisen kanssa 4 tuntia päivystyksessä, ei kuulosta herkulta. Pitäisi vain pyytää tarjouksia että mitä tämmöinen ilo maksaisi.

Heippa. Minun masuni näyttää edelleen siltä kun olisin syönyt pari pakettia liikaa joulusuklaata... [&:]
Eli kunnon mahaa todellakin odotellaan! Nyt 16+5. Vielä omat housut menevät jalkaan, enkä ole vielä saanut otettua käyttöön ostamiani äippähousuja.. Tahtoo siis mahan! [:)]  

Tää mahajuttu on todella ärsyttävä! Pari päivää sitten katselin itseäni peilistä ja ajattelin: "Vihdoinkin näytän siltä että olen raskaana, enkä siltä että olen läskistynyt kiitettävästi". No nyt se mun maha on kadonnut!!! Ei tietty kokonaan, mutta olen palannut siihen näytänpä tänään läskiltä -vaiheeseen. Mun puolesta maha saisi ottaa kunnon kasvuspurtin. Mulla alkaa myös työreissut ihan kohta (tapaan paljon asiakkaita), ja olisi jotenkin helpompaa, kun heidän ei tarvitsisi miettiä asiaa, eikä mun myöskään selitellä.

Minnis, oletko jo tuntenut vauvan liikkeet? Mä olen kovasti yrittänyt, viimeksi eilen illalla. Aina välillä tunnen sellaisen epämääräisen muljahduksen, jonka oletan olevan vauvan liikehdintää. Saisi aloittaa potkimisen, niin saisi varmuuden asiaan. Mulla myös sellainen "ongelma", että olen todella nopea nukahtamaan. Eli kun makoilen sängyllä ja odottelen liikkeitä, niin nukahdan odotellessa =)

En ole vielä tuntenut liikkeitä. Niin reporankana kaadun aina sänkyyn, että taju lähtee heti. Pitää alkaa skarpata.

Meillä on jo otettu lapsivakuutus, joka astuu voimaan heti syntymästä. Lähipiirin lasten sairastelua seuranneena - kyllä kannattaa!

Kelaanhan tarvitaan neuvolasta todistus. Meillä sitä ei ole vielä saatu, joten en ole vielä asioinut Kelassa. 

"Äitiysavustukseen on oikeus Suomessa asuvalla odottavalla äidillä, jonka raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää ja joka on käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen neljännen raskauskuukautensa päättymistä. Äiti voi valita joko äitiyspakkauksen tai 140 euron verottoman rahasumman."

Me ollaan kans mietitty että otetaan vakuutus jo ennen lapsen syntymää, pitää vielä ottaa yhteyttä Tapiolaan ja kysellä onko siellä siihen mahdollisuus. Vaihdettiin just kaikki vakuutukset sinne. Ymmärtääkseni kaikki vakuutusyhtiöt eivät vakuuta lasta ennen syntymää..? Onko kellään näin äkkiseltään tietoa?[:)]

Pipsuliini, Tapiolassa on ihan ok lapsivakuutus, tulee ottaa viimeistään 2kk ennen lapsen syntymää, MUISTAAKSENI. Kannattaa tarkistaa. Nythän saatte alennusta siitä jopa 17%, jos teillä siellä kaikki muutkin vakuutukset on. Omavastuu on aika korkea, 100 euroa, mutta toisaalta siihen saat kerätä koko vuoden laskut kerralla lääkkeistä lähtien, ja maksat vain tuon yhden omavastuun koko potista. Muilla vakuuutusyhtiöillä taitaa rajoittua niin, että samasta sairaudesta vuoden sisään ei tarvitse maksaa kuin yksi omavastuu, mutta Tapiolassa kaikki menee yhden omavastuun alle JOS on varaa kasvattaa pottia niin sanotusti.

Minnis ja muut kelasta keskustelleet.. Neuvolasta saa liput ja laput ainakin täällä meillä päin sillä neuvolakäynnillä, joka on juuri ennen tai jälkeen tuon 154 päivän tultua täyteen, eli siinä 22. viikon tuntumassa.

Onko muilla ollut ongelmia jalkojen puutumisen yms suhteen? Olen 21.viikolla, ja maha on niin alhaalla (ollut alusta asti) että painaa ilmeisesti suuriin verisuoniin, eikä veri pääse kulkemaan jaloissa kunnolla, jalat puutuvat, toisesta häviää jopa pintatunto ( eli painaa hermoon) ja jalat myös särkevät. Nyt ei siis ole kysymys jalkojen turvotuksesta, esim nilkat, vaan ihan reidet jo pelkästään aiheuttavat välillä aika tuskan. Joudun palavereissa sun muissa vääntäytymään aina mitä ihmeellisimpiin asentoihin, jotta särky helpottuisi edes hetkeksi.. Kiva kun nyt jo on näin, mitä tää onkaan lähempänä H-hetkeä.. No, ehkä tän kestää. Harjoitussupistuksiakin on alkanut ilmeentyä, kun kovin rehkii. 5 km lenkillä koirien kanssa piti hetkeksi hengähtää.. tunsin oloni lähinnä säälittäväksi entisenä kilpaurheilijana.. No, vaunulenkkejä odotellessa, silloin ei enää maha paina [;)]

Tervehdys taas.

Pitkittynyt flunssa vaivaa ja tänään tuli lääkäriltä tuomio että mulla on keuhkokuume :( Nyt huoli tietysti pikkuisesta. Kuunneltiin kyllä sydänäänet ja ne olivat ok, liikkeitäkin siis tuntuu pitkin päivää, mutta mitäköhän tuommonen antibioottikuuri ja infektio tekee vauvalle? Onko kellään itsellä tai tutuilla kokemusta? Lääkäri kyllä kävi monen antibiootin tiedot läpi ja mietti pitkään että minkö määrää, mutta kotiin tullessa lääkkeen pakkausselosteessa kuitenkin luki että ei raskaana oleville... Netti on taas hyvä-paha näissä asioissa ja googlettamalla löysin juttuja keuhkokuumeesta joka ei ole vaikuttanut mitenkään lapseen mutta myös spekulaatiota siitä että aiheuttaisi kehitysvammaisuutta. Raskausviikkoja on tänään 21+3 joten kriittisimmät ajat on ohitettu, mutta eiköhän siellä mahassa kuitenkin pelkän pituus- ja paksuuskasvun lisäksi tapahdu vielä kaikkea muutakin. Nyt vielä odotan että lääkäri soittaisi labratuloksia että pitääkö lähteä sairaalaan saamaan antibioottia suonensisäisesti. Toivottavasti kotihoidolla selvittäisiin!

Näin jälkiviisaana olisi pitänyt ottaa se influenssarokote...

Toivottavasti te muut pysytte terveinä, pukekaa nyt lämpimästi päällenne! 

Tsemppiä Helville, ikävä kuulla. Tuskin nykyajan hoidolla kovin kummia voi lapselle sattua. Ainakaan asialla ei kannata stressata, se vain pahentaa tilannetta.

Löysin tälläisen linkin jossa vertaillaan vakuutuksia http://www.vakuutusneuvonta.fi/pdffiles/lvve2007.pdf
Vertailu on vuodelta 2007, mutta siinä tulee ilmi asioita mitä pitäisi ottaa huomioon vakuutuksia vertaillessa. Alan kallistumaan tuon Tapiolan puoleen. Kysäsen varmaan myös Nordeasta jossa on kotivakuutus, mutta eihän sen kanssa naimisissa olla.

Mini
siirsin kaikki vakuutukseni Nordeasta Tapiolaan (auto-, matka- ja koti). Siitä saatiin paljon alennusta. Ne kolme tuli halvemmaksi kuin ainoa liikennevakuutus Nordeassa.

Ite kans pohtinu tot vakuutusta, siskolla 2v. poika joka sairastellut todella paljon ja kärsiny allergioista, jatkuvaa ravaamista lääkärissä. Usein vielä terveyskeskuksissa joutuu jonottamaa monta tuntia ja "lääkärit" arvailijoita. Isosisko suositteli vakuutusta kun ite niin monta kertaa katunu sitä ettei sitä pojalleen ottanu. Lääkkeet ja lääkärikäynnit maksanu omaisuuden.. Eli varmaan kannattaa ottaa [:)]

Heippa vaan kaikille ja tervetuloa uudet odottajat[:)]

Täällä taas aamu-unettomana yritän keksiä tekemistä. Kello ei oo viel paljo mitään ja mä olen jo tunnin kukkunu hereillä[&:]
Alkaa tosiaan jo käydä sekä henkisesti että fyysisesti aika rankaksi tämä ku ei saa nukuttua. Ihan sama monelta menen nukkuu ni joka aamu siinä 4 aikoihin en enää saa unta[:@] Ei kellään olis hyviä niksejä??
No mutta, maha on kasvanu jo aikalailla eikä tätä varmaan enää kauaa voi töissä piilotella[:)] En oo sinne viel tosiaan uskaltanu kertoo kun on koe-aika menossa eikä tiedä ollenkaan miten siellä suhtaudutaan asiaan:/ Vaikka varmaan kohta täytyy kertoo, meinaa alkaa käydä vähän raskaaksi seisomatyö..
Onkos teillä muuten kellään migreeniin taipumusta? Vähän huolettaa ku mul on viime aikoina ollu normaalia enemmän migreeniä[&:] Esikkoa odottaessa alussa oli normia enempi mut sit kohtaukset hävis melkein kokonaan. Nyt sit oli vähä aika sitte viikon särky-putki, muutama päivä väliä ja taas iski! Ei todellakaan ole kivaa[:@] Ja kun ei ole noita lääkkeitäkään mitä saa ottaa paitsi panacodia mitä mulle on määrätty (panadol kun ei juuri auta) eikä niitäkään hyvällä omalla tunnolla oikein napsi[:(] Toivon vaan ettei nää tästä enää lisäänny!!!

No sit mukavampia asioita. Mulla masussa asustaa melkoinen monottaja[:D] Liikkeitä oon tuntenu jo viikolta 13 vai 14 lähtien! Kyllä hämmästyin todella kun ekat tunsin mutta totta se vaan oli[:)] Ja nyt sit pitkin päivää on kovat potkukisat käynnissä. Sai jo mieskin osansa, tulipahan sillekki odotuksesta konkreettisempi ku tunsi itte[:D] eipähän ole pelkkä "pallomaha" todisteena[:D] Mahan päältäkin liikkeet näkyy jo kivasti.
RU on vajaa kahen viikon päästä, sitä siis odotellessa.

Ai jee tänään päästään muuttamaan isompaan asuntoon[:)] On tätä odotettu! Ihanaa voi ruveta laittaa lasten huonetta[:)][:)][:)]

Heippa.
Saas nähdä, me varattiin tontti tänään...!!![:)]  Kuinkahan sitä on voimia rakennusprojektia varten tässä tilassa? Onko muita masun kanssa rakentaneita? Vähän kyllä pelottaa mitä siitäkin tulee...

Takaisin