tervehdys pitkästä aikaa..
La 11.7 palkittiin pitkä odotus. Poika syntyi 18.25 sektiolla pitkän ja tuskaisen odotuksen jälkeen. Menin perjantai-iltana n. klo. 22 synnärille kipeiden supistusten takia. Siinä vaiheessa ei paikat ollut kuin juuri ja juuri kahdelle sormelle auki ja kanavaakin oli vielä sentti jäljellä. Pääsin kuitenkin osastolle lepäilemään sillä kärsin kipeistä ja säännöllisistä supistuksista. kipu oli jo tuossa vaiheessa sellainen että noin 7 min. välein sain veet silmiin supistusten takia. onneksi sain lihakseen pistettävää kipulääkettä joka auttoi kipuun muutaman tunnin ajan. kello 3 aikaan minut siirrettiin synnytyssaliin, jossa taas kipentyneiden supistusten kanssa kävin lämpimässä suihkussa. Pian sain ilokaasua kipuihin, ja se kyllä helpotti todella paljon taas jonkun aikaa, kunnes supistukset jälleen kipenivät entisestään. 12 aikaan päivällä sain epiduraalin ja kivut hävisivät, voi kun oli ihana olo. Olin silloin 4 cm auki ja kanava oli hävinnyt. nyt siis odotettiin synnytyksen "todella" lähtevän käyntiin ja sain supistuksia vahvistavan tipan. Noh..n. klo 14 olin 5cm auki...kipua en tuntenut vain paineen tuntua...sitten vierähti puol toista tuntia ja olin edelleen 5 cm..Nyt paineen tuntu paheni j aalkoi työnnättämään, en kuitenkaan saanut työntää sillä paikat eivät olleet auenneet. Tuskissani pidättelin etten ponnistaisi. Tunti vierähti ja tunne vain paheni ja supistukset tiheni entisestään..Tuska oli kamala...Sitten jouduin odottamaan lääkäriä, joka ultrasi ja totesi että vauvan pää on kasvot ylöspäin vinosti..eli siis pää oli "leveimmillään"..Lääkäri sanooi että katsotaan tunti, josko vauva kääntäisi päätä...Tunti oli helvetillinen, kätilöl alkoi puhua mahdollisesta sektiosta ja otti verikokeita...yli tunti oli kulunut ja joudun yhä odottamaan lääkärin päätöstä sektiosta..olin jo aivan loppu ja jokainen supistus tuntui entistä tuskallisemmalta. Vihdoin lääkäri tuli ja päätti sektiosta, leikkaus puudutuksessa pelotti minua hirveästi mutta siinä vaiheessa päätös leikkauksesta oli todellinen helpotus. Vielä leikkauspöydällä ennen puudutuksen saamista suurin piirtein kouristelin työnnättämisten takia. Sitten sain helpottavan puudutuksen joka puudutti koko alaruumiini ja kaikki kipu ja tuska oli poissa. Toki kauhistus siitä että pian vatsani viillettään auki sai minut kauhistelemaan, mutta jotenkin vain selvisin. Hetken päästä sainkin nähdä vilauksen pienestä pojasta, jolla oli tuuhea musta tukka..tuo siis oli vatsassani ollut nämä 9kk..Ei siinä voinut kuin valuttaa kyyneleet poskille. Poika vietiin isänsä luo vauvanhoitohuoneeseen kun minä jäin vielä leikkaupöydälle "viimeisteltäväksi". Heräämöstä pääsin osastolle 23.30. Ja sitten sain pojan hetkeksi syliini kapaloon käärittynä. Yöksi poika vietiin hoitajien hoidettavaksi. Aamulla 5 aikaan hoitaja tuli minulle ilmoittamaan että poika on siirretty lasten teho-osastolle tarkkailuun, sillä unen aikana pulssi oli laskenut ja happisturaatio myös hieman pienentynyt. Päivällä pääsisin katsomaan poikaa lasten osastolle. Klo 12 aikaan sunnuntaina pääsin siis katsomaan poikaa ja ilokseni lastenlääkäri ilmoitti että lähtiessäni saisin pojan kainolaan takaisin vietäväksi. Kaikki oli siis taas kohdallaan ja poika voi hyvin. Kyllä siinä äidin olo helpottui..Laitoksella sain hyvin imetyksen käyntiin..Jostain syystä pojan sokekriarvot kuitenkin olivat alhaalla ja jouduimme antamaan lisämaitoa omani lisäksi. Sitten vauva eräänä iltana oli hieman väsyneempi ja ei oikein alkanut syömään, tiesin sokeriarvojen olevan alakantissa joten tuo sai minut ja hoitajat huolestumaan. 5. päivänä sairaalassa arvot olivat taas kohdillaan (4 kontrollia yli raja-arvon) Ja pääsimme kotiin, siis eilen. Kotiin tultaessa säikähdin kun poika ei taas meinannut syödä, mutta jo seuraavalla syötöllä ruoka taas maistui ja ensimmäinen yö meni hyvin. Tänään poika on ollut todella virkeä ja syönyt hyvin...Jospa nuo vastionkäymiset siis tästä helpottuisi..
Tsemppiä siis kaikille muille vauvan kanssa eläjille, ja niitä vielä odottaville...Toivon todella ettei muut joudu kokemaan noin tuskallista synnytystä. Mutta joka tapauksessa ja kaikesta huolimatta en saanut mitään traumoja vaan voisin aivan hyvin suunnitella toista lasta parin vuoden päähän :)
Nyt taitaa ola pian vauvalla ruoka-aika...sitten pääsee äiti saunaan.